Kokemuksia ranskalaisista autoista

käytännön kokemuksia

Uudetkin ranskalaiset nitisee ja natisee ja selviä suunnittelu virheitä sekä huolimaton työn laatu.
Huvittava tapaus vähän aikaa sitten, uuden 307:n luovutus ja auto hyytyy liikkeen ovelle!

Harjapesun jälkeen lämppärin puhallin alkoi puhaltaa täydellä teholla eikä sitä saanut pois päältä.
Yksi esimerkki ranskalaisten sähköosien suojauksista: Etelä-Suomen läänissä on yksi merkkiliike (ei siis ranskalaisten autojen), jossa jätetään pesemättä kaikkien ranskalaisten autojen moottorit, koska he ovat huomanneet, että juuri ranskalaisissa autoissa esiintyy paljon sähkövikoja moottoripesun jälkeen. Samalla listalla on mm. muutama jenkkiauto ja siis kaikki ranskalaiset. Yksi tuttavani oli töissä ko. liikkeessä ja kertoi tämän asian. Siellä siis ei pestä ranskalaisten vaihdokkien ja huollettavien autojen koneita muuten kuin että omistaja ottaa täyden vastuun mahdollisista vioista, jotka helposti on kalliita nykyautoissa.

Peugeot 405 oli myös kiva ajettava, mutta jo alle vuoden iässä alkoi tulla ensimmäisiä merkkejä sähköongelmista. Ensin katosi ilmastointi sitten korjausten jälkeen alkoivat muut vaivat ja koko ajan sähköpuolella. Välillä keskuslukitus toimi miten sattui, pyyhkimet viuhuivat omaan tahtiinsa, valot ja vilkut, jopa hälytysvilkut menivät päälle itsekseen tai ei ollenkaan. Sitten kärysi kojelaudasta jokin sähköjakoyksikkö, kuparifoliot olivat lähes sulaneet pois. 405 ei sinänsä jättänyt koskaan tien päälle kesken matkan, mutta eipä tuollaiset viat nyt niin hymyilyttäneetkään.
No, Peugeot vaihtui sitten Mondeoon ja myöhemmin ollaankin pysytty saksalais-ruotsalaisella linjalla, eikä sähkövikoja, akkujen tyhjenemisten lisäksi ole ollut. En nyt erityisesti halua sanoa, että ranskalaiset autot ovat sähköiltään surkeita, mutta omat kokemukseni tukevat sitä, että ilmastointia fransmannit eivät osanneet tehdä ainakaan muutama vuosi sitten. Molemmat Pösöni mielestäni menivät ilmastointilaitteen käytön takia sekaisin, vaiko muuten kaksi ranskalaista maanantaiautoa?

Itselläni oli vuoden -02 C5 joka oli itse autona miellyttävä ajaa 2.0l bensakoneella varustettuna ja siihen sitten päälle kaikki herkut. Mutta mutta heti ensimmäisellä viikolla alkoivat mystiset vikailmoitukset. Auto siirtyi ryömintänopeudelle antipollution fault ym. ilmoituksia tuon tuosta. Merkkiliikkeessä korjattiin viisi kertaa tosin myyjäliikkeen laskuun. Loppujen lopuksi viat eivät kadonneet mihinkään ja eteen tuli kaupan purku ja auton vaihto. Voin vain kuvitella paljonko isokissa tuli maksamaan auton myynneelle liikkeelle Harmi sinänsä auto oli miellyttävä mutta eihän sellaisella voi oikeasti ajaa jos joka päivä kiusaavat samat vaivat ja auto hyytyy ekoihin liikennevaloihin.

Ranskalaisten laatu on mennyt jopa vain alaspäin. Viime katsastustilastoa kun luin, niin siellä olivat kaikki ranskanpullat YLIVOIMAISESTI huonoimpina. Hylkäämisprosentti Peugeotilla ja Renaultilla ihan järjetön verrattuna parhaisiin. Olisiko ollut kymmenen vuotta vanhoissa autoissa kun esim. 406:sista hylättiin katsastuksessa 10 %, Toyota Avensiksia 0,1 %. Eihän tuossa ole tosiaan kuin satakertainen ero.
Kerran olen ollut ranskalaisen auton omistaja (Peugeot 206), muuten ihan hieno auto ajaa, mutta...sähkövikoja koko ajan, nivelet paskana, pakkasella tapahtui kaikkea kivaa, kerran auto ei enää käynnistynyt ollenkaan, kyseessä oli jokin "tyyppivika". Sisustus ihan kamalaa muovia. Se jäi viimeiseksi ranskalaiseksi. Terve ja hei.

Renault Clio. Vuosimallia 2001
Erään "osan" hajoaminen tuhosi käytännössä koko auton sähköt (pyyhkijät, valot jne)... yli tuhannen euron remontti. Tämäkin oli tämmöinen "kontrolliyksikkö" joita nämä nykyautot tuntuvat olevan pullollaan.

Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun ajoin Citroen C5. Tulin pahoinvoivaksi auton ratissa kyseisen lullan hienon "jousituksen" takia, joka keinutti autoa suoralla tiellä niin, ettei siellä pystynyt olemaan. Tuntui niinku olisi ollu kova merenkäynti jossain pienemmässä laivassa. Moottori vaihteisto ei herättänyt luottamusta eikä istuin. Kaikki oli niin pehmeää ja löllyvää että mitäs sitten kun pitää oikeasti vaikka väistää hirveä tai vastaavaa?
Olen ajanut eri autoilla n. 1,4 milj-km ja myös muutama ranskis mahtuu joukkoon. Voin syvällä rinta-äänellä sanoa että eniten harmia ja ylimääräisiä kustannuksia on aiheuttaneet juuri nämä ranskalaiset ja kaikkein luotettavimpia ja etenkin arvonsa säilyttäviä ovat Toyotat. Ei Volvoistakaan ole kovin pahaa sanottavaa. Se on jännä ilmiö kun keskustelee jonkun kanssa autoista, niin ranskalaisomistajat eivät voi keskustella asiallisesti kun he näkevät ainoana oikeana autona vain "citikkansa" tai "pösönsä" Heillä tuntuu olevan läpät silmillä eikä sivulle ei voi vilkaista!

Ranskalaisen auton omistajalla on sentään kaksi onnen päivää. Silloin kun hän ostaa sen ja silloin kun hän saa sen myytyä.

32

1513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kömmähdyksesi?

      Koskee C5:ttä :) Pari muutakin hieman pienempää pukkia on. Löytänet tarkkaan katsomalla itsekin. Tämähän tuntuu muuten lähes uskottavalta. Yleisesti ottaen olet selvästi kehittynyt, mutta aivan loppuun asti logiikka ei vielä pidä. Yksi raskas tyylivirhe sattui myös silmään: Toyotaa ei kannata mainita. Paljastumisen riski kasvaa melkoisesti.

      • autoilija ansku

        osa PSA:n tuotteita eli samat osat sekä pösössä että sitikassa joka tarkoittaa myös samaa laatutasoa.


    • ranskalaisella

      Citroen C5 2008 mallilla joka on toimiminut aivan esimerkillisesti ilman vikoja ja natinoita, on aivan hiljaisimpia autoja Ja kyyti sitten on nautinnollista, aivan huipulta. On mainio talviauto, oikeastaan on on nautinto olla näillä keleillä
      Tee joskus kierros autokorjaamolla niin siellä riittää korjattavia, määräaikaishuollettivia ja takuukorjattavia teehän niistä tilastoja millaisia niiden vaivat on ja käy autohajoittamolla kysymässä minkä vikojen takia ovat sinne joutuneet. Kyllä sinulla riittää tilastointia ja kirjoittamista ja huomaat "käytännön kokemukseksesi" aika mitättömiksi. Olet aikaa mitätön ihmisenä, oikeastaan oikea turhake, elämäsi on turhaa ja ei sinulla kai ole koskaan ollut kunnon autoa, mitä lienee vikaritsoja. Ei köyhyys ole ilo vaikka se naurattaa.

      • faktat kielletään

        sitikkakuskin herkkänahkaisuus. Vain oma rakas sitikka on hyvä muut on paskaautoja :) Ei ole ihme että palsta imee provot.


      • selitä vähän
        faktat kielletään kirjoitti:

        sitikkakuskin herkkänahkaisuus. Vain oma rakas sitikka on hyvä muut on paskaautoja :) Ei ole ihme että palsta imee provot.

        Sano nyt ihan suoraan, mitä autoa tuossakin haukuttiin paska-autoiksi. Se, että joku pitää C5:sta ei tee automaattisesti muista paska-autoja. Se on vain yksi valinta muiden joukossa, ja seuraavan kerran valinta voi olla taas joku toinen. Harva on kuitenkaan ajanut samalla merkillä koko ikäänsä.

        Itseäni on kyllä eräs merkki alkanut tökkimään. Varmasti ihan käypä autona, mutta leimautuminen kyseisen merkin omistajaksi arveluttaa.


      • gitroäään
        selitä vähän kirjoitti:

        Sano nyt ihan suoraan, mitä autoa tuossakin haukuttiin paska-autoiksi. Se, että joku pitää C5:sta ei tee automaattisesti muista paska-autoja. Se on vain yksi valinta muiden joukossa, ja seuraavan kerran valinta voi olla taas joku toinen. Harva on kuitenkaan ajanut samalla merkillä koko ikäänsä.

        Itseäni on kyllä eräs merkki alkanut tökkimään. Varmasti ihan käypä autona, mutta leimautuminen kyseisen merkin omistajaksi arveluttaa.

        mitään selityksia kun lukee netistä autojen laatutilastot. Jos merkki on aina laatu, katsastus, käyttäjätyytyväisyys ja vikatilastojen ainainen häviäjä eikä menesty edes autolehtien testeissä niin mitä muuta tässä pitäisi ajatella. Kuka nyt haluaa olla häviäjien puolella.


    • sdfghsadghsfgsdg

      "Hylkäämisprosentti Peugeotilla ja Renaultilla ihan järjetön verrattuna parhaisiin. Olisiko ollut kymmenen vuotta vanhoissa autoissa kun esim. 406:sista hylättiin katsastuksessa 10 %, Toyota Avensiksia 0,1 %. "

      Ei se ihan noin ole:
      http://www.iltasanomat.fi/autot/vikatilasto.asp?v=2000

      Toyota avensiksen hylkyprosentti on kieltämättä alhainen 3,76%

      Mutta vaikka ranskalaisten kohdalla tilanne näyttää lohduttomalta, noita hylkäyksen syitä kun katsoo, useimmiten on nähtävissä että hylkäyksen syy johtuu pääsääntöisesti yhdestä komponentista.

      Itse ajan 406 pösöllä, ihan sen vuoksi että auto on kiva ajaa ja niitä saa halvalla. Se, mikä noista hajoaa on taka-akseliston tukivarren pusla ja aurauksensäätötanko. Nuo kun vaihtaa, voi taas ajella aikalailla huolettomasti 5-10 vuotta. Muissa ranskalaisissa näyttää olevan pääasiallisina hylkäyksen syinä raidetangon päitä ja alapalloniveliä, nekään ei ole mahdottomia vaihtaa.

      Eihän ranskalaisissa tekniikka kestä niin hienosti kuin japanilaisissa mutta sen minkä siinä häviää, voittaa sitten korin kestävyydessä. Ainakin omien kokemusten perusteella.

      "ranskalaisomistajat eivät voi keskustella asiallisesti kun he näkevät ainoana oikeana autona vain "citikkansa" tai "pösönsä" Heillä tuntuu olevan läpät silmillä eikä sivulle ei voi vilkaista!"

      Toki voi sivuille vilkaista, itse olen omistanut mazdaa, fordia, nissania, mersua ja volkkaria ainakin, pösön lisäksi. Silti olen sitä mieltä että käytettynä parhaan kaupan olen tehnyt tuosta 406 pösöstä. Pikkurahalla isohko auto jossa ajo-ominaisuudet vähintäänkin kohdallaan, erittäin mukava ja talvella lämmin, ellei jopa kuuma. Varmasti on parempia autoja olemassa, mutta tuossa hintaluokassa.... ei tule heti mieleen. Samalla rahalla kun saa melkein 10 vuotta vanhempia carinoita joilla ajettu 400tkm ja pohjaa hitsattu enemmän kuin laki sallii. Ei sittenkään minun juttu.

      Onneksi on monia mielipiteitä olemassa. Jos kaikki olisivatkin sitä mieltä että ranskalaiset autot on ihan ookoo niin eihän niitä saisi noin halvalla, eli kiitos tuon edellisenkin kirjoittajalle.

      • asiaa!

        asiallinen tyyppi sitikkapalstalla joka ei heti rupea morkkaamaan eri merkkejä ja jolla on asiaakin sanottavava.


    • Samara-mies

      Renault Scenicin (vm 04) ja piti ajella takasin korjuuttamaan jarruja ja sähkövikoja. Sitten tuli kirje, että saattaa lyödä takarenkaat lukkoon 120:ssä. Voi kuulemma haitata hiukan ajoa.

    • allerginen romuille.

      ranskalaiset autot ovat uskomattomia rakkineita, enkä millään ymmärrä kuinka semmoisia voi joku ostaa kun markkinoilla paljon parempia ja luotettavimpia autoja. esim. se 405 oli hyvä ajettava mutta kun niissä ei edes kestäneet takaakselit tunnetusti , muiden vikojen lisäksi. Nyky Pösöt ja Citikat samaa tasoa. Vuodesta toiseen vikatilastojen jumboja, tutkitusti. Minkähänlaista sakkia sekin on jotka täällä elämöivät suureen ääneen ranskalaisten hyyvyydestä. Eivät taida elää realimaailmassa vaan joissakin kuvitelmissa, eikä mitään tajua, alkeellistakaan teknisestä hyvyydestä. Taitavat autonkin valita pers tuntumalla kun siinä on niiiin mukava istua.

      • åsmå

        ranskalaisten omistajat kuitenkin ovat tyytyväisiä autoihinsa ja myynti kasvussa. Menestystä myös tyytyväisyyskyselyissä. Ilmeisesti ranskalaisissa autoissa on sellaisia myönteisiä ominaisuuksia, joita muista ei löydy..


      • se allergia

        Aina vaan jaksaa ihmetyttää, miksi jotkut saavat näppylöitä siitä, millä autolla toiset haluavat ajaa. Mikä saa epätoivoisesti hakemaan olemattomia vikoja toisten autoista, ja kehumaan omaa valintaansa. Kuitenkin parhaita asiantuntijoita ovat juui he, jotka ovat valinneet autokseen kyseisen kulkineen. Oli se sitten Citroen tai peräti Toyota.


    • hneuvoja

      niin ranskis voi olla hyvä valinta käytettynä halpuutensa vuoksi mutta uutena en kyllä ostaisi kovan arvonalenemisen vuoksi. Siis esim. juuri tämä 406 pösö joita saa todellakin edullisesti.

      • jo toisen

        Minä taas ostin jo toisen C5:n, arvon alenemisesta huolimatta. Minusta siinä on kuitenkin rahalleni katetta tarpeeksi.
        Katsos, ostaminen on helppoa, kun on sen verran varaa, ettei tarvitse katsoa sitä halvinta ja kokonaistaloudellisinta ratkaisua. Voi valita mieleisimmän. Tällä kertaa se oli tämä.


      • sijoittaja yli 20 v.
        jo toisen kirjoitti:

        Minä taas ostin jo toisen C5:n, arvon alenemisesta huolimatta. Minusta siinä on kuitenkin rahalleni katetta tarpeeksi.
        Katsos, ostaminen on helppoa, kun on sen verran varaa, ettei tarvitse katsoa sitä halvinta ja kokonaistaloudellisinta ratkaisua. Voi valita mieleisimmän. Tällä kertaa se oli tämä.

        sillä sitä sinä tarvitset. Ensin maksat autoveroa tuhansia euroja eli C5:n tapauksessa yli 5000 e ja sen päälle rajun arvonalennuksen joka on juuri sitikalle ominaista. Siinäpä vasta valtion ja autokauppiaan unelma-asiakas :) Jos olisit sijoittanut saman rahan esim. osakkeisiin niin rahasi olisivat ennenpitkää poikineet toisin kuin nyt.

        Se millaisella autolla ajaa ei ole varakkuuden merkki. Itse ajan edullisella isolla mutta kestävällä autolla jonka voi itse helposti korjata ja panen rahani poikimaan. Muuten todelliset rahamiehet eivät kehu omaisuudellaan. Auto on kaikkein huonoin sijoitus kun kaikki tietää.


      • hännyt
        sijoittaja yli 20 v. kirjoitti:

        sillä sitä sinä tarvitset. Ensin maksat autoveroa tuhansia euroja eli C5:n tapauksessa yli 5000 e ja sen päälle rajun arvonalennuksen joka on juuri sitikalle ominaista. Siinäpä vasta valtion ja autokauppiaan unelma-asiakas :) Jos olisit sijoittanut saman rahan esim. osakkeisiin niin rahasi olisivat ennenpitkää poikineet toisin kuin nyt.

        Se millaisella autolla ajaa ei ole varakkuuden merkki. Itse ajan edullisella isolla mutta kestävällä autolla jonka voi itse helposti korjata ja panen rahani poikimaan. Muuten todelliset rahamiehet eivät kehu omaisuudellaan. Auto on kaikkein huonoin sijoitus kun kaikki tietää.

        itsellesi kuopan kaivoit...rahamies...korjaan itse...ajan edullisella, isolla, luotettavalla autolla...eli? Oot sit kuitenkin sijoittanut autoon...voi prkl...no, juna meni justiinsa...


      • ppå
        hännyt kirjoitti:

        itsellesi kuopan kaivoit...rahamies...korjaan itse...ajan edullisella, isolla, luotettavalla autolla...eli? Oot sit kuitenkin sijoittanut autoon...voi prkl...no, juna meni justiinsa...

        sain sen ilmaiseksi.


    • Nitko

      On ihan sama millä ajaa, ja eikä toinen ole toistaan parempi.

      Minulla on ollut Volkkaria, Fiatia, Fordia, Chevrolettia, Citikkaa, Toyotaa ja Mersua: vikoja enemmän ja vähemmän tasapuolisesti.
      Jotenkin tuntuu hatusta vedetyltä esim. Citikan viat jne. Minulla oli Jumpy 5 vuotta ja oli erittäin tyytyväinen siihen, ja nyt on Xsara Picasso ja sekin pelittää ihan hyvin, joten ei voi kun ihmetellä.

      Kun esim. katsoo oheista linkkiä http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?cmp=tm_autot_vikasarja , niin tulee toteamukseen että vikoja autoissa on tasapuolisesti merkkiin ja malliin katsomatta. Tuntuu vaan siltä että oman auton viat peitellään siinä missä oman kersankin, ja haukutaan toisia. Kuten tältä palstalta hyvin huomaa.

      No, joka tapauksessa itse ajelen millä ajelen ja korjaan vian kun se tulee kohdalle, ja annan toistenkin ajella millä ajelevat.

      Ei muuta kuin turvallisia ajokilometrejä kaikille säätyyn, auton merkkiin ja malliin katsomatta!

      • nääs..

        että sinulla olleet citikat ovatkin Citikka malliston laadukkaimpia. Siksi olet saanut liian auvoisen kuvan Citikoista.


      • Nitko
        nääs.. kirjoitti:

        että sinulla olleet citikat ovatkin Citikka malliston laadukkaimpia. Siksi olet saanut liian auvoisen kuvan Citikoista.

        Tarkoitus ei ole kehua Citikoita, ja kun katsoo em. linkkiä niin, kuten sanoin, vikoja on joka autossa ihan riittämiin. Citikoissakin ihan kotitarpeiksi.


      • niiin on
        Nitko kirjoitti:

        Tarkoitus ei ole kehua Citikoita, ja kun katsoo em. linkkiä niin, kuten sanoin, vikoja on joka autossa ihan riittämiin. Citikoissakin ihan kotitarpeiksi.

        älkää puhuko aina tuttavan tai kummin kaiman serkun sanoneen niin 10 vuotta sitten.hypätkää
        nykyaikaaan.


    • vänifäni

      Moi, mulla bx toiminut koko hankintaajan ihan ilman vikoja (ajettu nyt 45 000). Sullapa on huono säkä käynyt. Kuluvia osia on vaihdettu huoltojen yhteydessä, mutta siinä ei liene mitään mystiikkaa. Ajo-ominaisuuksista sen verran, että toi hyde jousitus on mun mielestä pelastanut mut hirvikolarilta. Auto puri kuin piru tiehen kun piti tehdä nopea väistö isossa nopeudessa, kokemukseni mukaan rautajouset olisivat tehneet väistöstä enemmän offthehanska-maisen. Toinen hyvä puoli on että isolla kuormallakin etupyörät osuu maahan, toisin on metallijousilla, ne toimii hyvin kuulakärkikynässä, mutta isolla kuormalla etupää käy heppoiseksi, joten ääritilanteissä mehujouset mielestäni ovat selvästi pitoa lisäävät. Mulla ei koemusta ole noin montaa kilometriä, vielä alle milj jonkun verran, mutta toi bx on aivan mainio kosla, ruma kun faan, mutta ihana ajaa ja pirun luotettavakin on ollut. Suosittelen bx:ää kaikille! Vänii viel erityisesti! Be intrepid!

      • c5 viini

        ihmettelen suuresti c5 2,0hdi sisäänajossa vasta515000tkm yhtään perillepääsemätöntä sähkövikaa ei ole ollut ilmamassamittari vie pois vain tehot mutta pystyy ajamaan ei propleema luonnollista kulumaa .etupyörän laakerit normaalia kulumista ei propleemaa vaihtoaika 45minkun tietää mitä tekee ja laakeri halvimmillaan c5 30€ kun tietää miten tekee , muut osiot huonontuneet vuosien saatossa kuten renkaat huonommillaan merkkirenkaat 20 tkm lopussa mutta joku nordman e 50tkm mutta kun kirjoituksia lukee niin ei nykyään osata huoltaa kautta ajaa omaa autoa ,saati lukea käyttöohjekirjasta no se on auton vika ei kuskin mutta pikkasen tollo saa olla kun ei oo tyhmä,mä jatkan tota vikojen metsästystä joka päivä parhaimmillaan 600km vrk en kehtaa ajaa epäluotettavalla vaan sitikalla.ps webaston nuohous eli palopesän puhdistus 1,5h ja taas lämpenee


      • dfghdsfgsfgsdfgd
        c5 viini kirjoitti:

        ihmettelen suuresti c5 2,0hdi sisäänajossa vasta515000tkm yhtään perillepääsemätöntä sähkövikaa ei ole ollut ilmamassamittari vie pois vain tehot mutta pystyy ajamaan ei propleema luonnollista kulumaa .etupyörän laakerit normaalia kulumista ei propleemaa vaihtoaika 45minkun tietää mitä tekee ja laakeri halvimmillaan c5 30€ kun tietää miten tekee , muut osiot huonontuneet vuosien saatossa kuten renkaat huonommillaan merkkirenkaat 20 tkm lopussa mutta joku nordman e 50tkm mutta kun kirjoituksia lukee niin ei nykyään osata huoltaa kautta ajaa omaa autoa ,saati lukea käyttöohjekirjasta no se on auton vika ei kuskin mutta pikkasen tollo saa olla kun ei oo tyhmä,mä jatkan tota vikojen metsästystä joka päivä parhaimmillaan 600km vrk en kehtaa ajaa epäluotettavalla vaan sitikalla.ps webaston nuohous eli palopesän puhdistus 1,5h ja taas lämpenee

        Onko se etupyörän laakerin kuluminen normaalia kulumista vaiko alimitoitusta.

        Sama laakeri oli käytössä jo peugeot 305:ssä vuonna 1982 ja autolla painoa noin 1000kg. Kun samaa laakeri/napa yhdistelmää käytetään ja käytetään vaikka auton massa kasvaa, sen kestokin alenee.

        Ei meinaan ollut 305:ssä kulutustavaraa laakerit, C5:ssä ne on.


    • citroeenista

      Minulla on ollut useampi peugeotti ja ongelmia ei ole ollut ja näin uskalsin ostaa myös ensimmäisen citikan.
      Malli on picasso hdi koneella mikä on citikoista se varmin ja vähävikaisempi auto tilastojen mukaan. Autoja minulla ollut yli 30 elämänsä aikana ja vain yksi on jättänyt tielle kun konehuoneessa piuhat savusi ja auto oli 81 mallinen escort. Muitakaan korjauksia ei juur ole tarvinnut tehdä.
      Nyt on picasso ollut käytössä tasan kuukauden. Ekaksi auto sammui ja naftaa tuli ulos melkein puolet tankista, joku halkeama naftasuodattimessa. Seuraavaksi ajelin töihin ja autoa ei voinut sammuttaa...vaihde päälle ja kytkimellä sammutus, myöhemmin työnnettiin että pääsin korjaamolle , virtalukko uusiksi. Seuraavaksi jo pahempi juttu mikä onneksi tapahtui 100 m ennen kotipihaa ja vauhtia vain 20 km/h, hirveä ääni kuului etuoikealta, pysäytin auton ja jousilautanen nojasi pyörään ja jousi poikki ja melkein renkaan läpi.Miten tässä olisi käynyt silloin kun varttia aikaisemmin oli vauhtia 110 km/h ?
      Autossa on erittäin hyvä ja taloudellinen moottori mutta se pitäisi asentaa jonkun muunmerkkisen auton konepellin alle.Katselen juuri uutta autoa vaikka varaa siihen ei olisi mutta jotain täytyy keksiä kun työmatkaa 140 km päivässä...

      • Selvääkin selvempi

        provokaatio!!


      • Citroënisti
        Selvääkin selvempi kirjoitti:

        provokaatio!!

        Olen tyytyväinen Citroënisti ja ylpeä siitä. Tälläkin hetkellä minulla / vaimollani on omistuksessa 5 Citroën merkkistä kulkuneuvoa. 1 kpl C5, 2 kpl Xm ja 2 kpl 2CV pohjaista kulkinetta. Myönnän olevani parantumaton Citroënisti. Taipumukseni on saanut vain vahvistusta kokeillessani muita merkkejä.


    • Shallow1

      mistä johtuu ku 406 pösön virrat heittää helvettiä ajat himasta sen 10km ja sitte rupee mittaristossa kaikkivalot villkkuun ja mittarit tärisemään ja autopysyy käynnissä ja sammutat nii ei ole enään mitään vikaa ja sitten ku oot ajanu sen 20km ja sammutat auton työpaikan pihalle nii se ei lähe enään käyntiin???

    • käytännössä koettua

      No jaa, uusista ranskalaisista ei ole kokemusta. Kolmas käytettynä ostettu ranskalainen menossa ja edelleen tyytyväinen.

      405 -91, 306 -99 ja Xsara -05. Pösöillä kilometrit n. 150 - 300 tuhatta ja Xsaralla tällä hetkellä 90 - 180 tuhatta. Kaikki hyviä ja mukavia ajettavia. Ainoa sähkövika on ollut 405:n jo ostaessa toimimaton keskuslukitus. Eikä muitakaan vikoja ole ollut sen enempää, kuin muissakaan autoissani.

      1,3 miljoonaa kilometriä on autoiltu saksalaisilla, ruotsalaisilla ja aasialaisilla, yhteensä 15 eri autolla. Niin, tulihan yksi venäläinenkin jossain välissä koettua, mutta Ladakuskia ei meikäläisestä tullut, se kauhukokemus päättyi hyvin lyhyeen.
      Citikka tai Pösö ei ole ainoa oikea auto, mutta ainakin meikäläisen kohdalla ne ovat täyttäneet tehtävänsä paremmin, kuin moni muu.
      Huonoin autoni vikojen ja ruostumisen suhteen on ollut Opel, ajettavuuden ja ruostumisen suhteen Toyota ja Hyundai. Parhaat autoni kaiken kaikkiaan ovat olleet Saab ja Citroen.

    • Vain Peugeot 206

      "Kerran olen ollut ranskalaisen auton omistaja (Peugeot 206)", näin tekstisi erittelee!
      Mitäs ne muut sepustukset olikaan jutussasi ?!
      SELVÄ TROLLI KIRJOITELMA OLI!

    • Experience Nizza

      Astuin kymmenisen vuotta sitten ranskalaisen monikansallisen yhtiön palvelukseen, työtehtävieni vuoksi firman autoetu oli otettava vastaan.
      - " Otatko VW Golfin vai Ford Focuksen" , kysyi pomo.
      -" Öh, tämähän on tunnettu Ranskalainen yritys, eikö käytetä Ranskalaisia autoja?"
      tätä rohkenin kysyä. Pomo katsoi minua tiukasti ja vastasti; " emme halua enempää ongelmia".

    • Anonyymi

      Yhdyn samoihin mielipiteisiin ranskalaisista autoista jollaisesta itsellänikin oli saman suuntaisia kokemuksia. Omistin taannoin Peugeot 308 SW, vm 2008, minkä ostin käytettynä vaikka olin jo aiemmin kuullut ranskis-autoista vähemmän mukavia puheita. Ajomukavuudeltaan se oli ihan lähes huippuluokkaa ja siihen kyllä ranskalaiset osaavat panostaa. Tekninen puoli oli taas kaikkea muuta kuin sitä, yhden vian kun sai korjautettua, niin vähän ajan päästä seurasi toinen. Lopulta siitä meni moottori niin paljon "sököksi", että siihen korjaaja kommentoi sen niin pahaksi että korjaus olisi tullut maksamaan maltaita. Olin välillä reilut 1,5 vuotta ilman autoa kunnes sain tietää myytävänä olevasta Nissan Almera 1,5, vm 2006 autosta, minkä ostin edullisesti ja on hyvin toiminut tähän asti. Japanilaiset autot ovat tunnetusti lujia rakenteiltaan, Nissanit, Toyotat, Mitsubishit, niihin on helpompaa saada varaosia mitkä ovat kohtuuhintaisia ja viat helpompia korjata kuin esim noissa ranskiksissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4858
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3582
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3159
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      202
      2043
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1871
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      28
      1808
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1631
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe