opintolaina 20 000euroa

Ennaa88

Jouduin huonojen koti-olojen vuoksi muuttamaan omaan asuntoon jo 16 vuotiaana. Kävin lukion , jonka aikana kertyi 9000 euroa opintolainaa. Sitten menin amikseen. Nyt on opintolainaa sitten otettu yli 10 000 euron edestä. En ole saanut osa-aikaista työtä vaikka olen yrittänytkin. aikomukseni olisi vielä hakeutua ammattikorkeaan, mutta niiden vuosien jälkeen velkaa olisi reippaasti jo yli 20 000 euroa. Mitä minä teen? En voi luottaa siihen, että saisin osa-aikaista työtä korkeakouluopintojen ajaksi, kun en ole sitä onnistunut saamaan nytkään. Vai pitäisikö minun ensin yrittää saada kokopäivätyötä ja maksella velkaa pois ennenkuin haen jatko-opiskelemaan ja otan uuden lainan? Vai onko siitä mitään hyötyä, jos en saakaan lainaa maksettua kokonaan, juokseeko laina takaisin alkusummaansa korkojen vuoksi, jolloin olen taas lähtöpisteessä... Pelkään etten saa oikeaa työtä koskaan ja en voi maksaa velkaani...Mitä sitten tapahtuu? Tuleeko ulosottomies jos en pääse töihin, enkä voi sossun tuista lainaa maksaa takaisin? Tulevaisuus näyttää toivottomalta.

46

9482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dvs<

Opintolaina 20 000 euroa ei ole paljon. Mene ihmeessä opiskelemaan, jos kerran päätä riittää ja motivaatiota. Jossain vaiheessa voit sitten tehdä osa-aikatöitä opiskelujen ohella. Yliopisto ja korkeakoulu opiskelu on hieman toisentyyppistä kuin lukio tai amis. Mahdollisuudet joustoon ovat paremmat.

Töissä ehdit olla siten 40 vuotta.

• X

Kylla ehdottomasti kannattaa opiskella, sinulla on se sentaan hyva, ettei koulu jaanyt sentaan kesken huonojen kotiolojen vuoksi. Koulun kesken jaaminen voi monessakin tapauksessa haitata myohemmassa elamassa. http://mattiviikate.newsvine.com/

• Tees noin

Ihan samaa mieltä, 20 000 euroa ei ole paljon.

Suosittelen kuitenkin, että maksat korkoja pois jo opintoaikana ettei laina paisu niiden vuoksi kohtuuttomiin mittasuhteisiin. Suosittelen myös valitsemaan alan pitkälti sen työllistävyyden perusteella, eli unohda ne medianomiopinnot jos sellaisia suunnittelet.

20 000 euroa ei todellakaan ole paljon jos 25-vuotiaana olet jo työelämässä ja tienaat vaikka 1800e/kk käteen. Sen maksaa kyllä halutessaan pois nopeasti ja jos ei halua tinkiä elämänmenoista, hitaammin. Itse olen esim. opintolainaton vasta 40-vuotiaana kun maksusuunnitelmani on mitä se on eli hidas.

Mikäli haluat, voit tietenkin olla töissä esimerkiksi vuoden ja maksella vaikka niitä lainojakin pois samalla.

• Orange l. appelsiini
        X kirjoitti:

Kylla ehdottomasti kannattaa opiskella, sinulla on se sentaan hyva, ettei koulu jaanyt sentaan kesken huonojen kotiolojen vuoksi. Koulun kesken jaaminen voi monessakin tapauksessa haitata myohemmassa elamassa. http://mattiviikate.newsvine.com/

Lääkärinä...äiti Kaija Julkunen?

• Kovapalkkaiseksi

OIkeaa työtä ei saa, jos opiskelee väärälle alalle. Tähänastiset opiskelusi ovat siinä mielessä menneet hukkaan, joten valitse seuraavaksi oikein. Turha on jäädä odottelemaan olemattomia työpaikkojakaan.

• 20+4

Älä ota turhia paineita opintolainan kanssa, toki se joskus on maksettava. Mutta opintolainan kanssa pärjää lähes poikkuksetta ja saa veotuksesta korkovähennykset. Lähde ihmeessä opiskelemaan jos on kiinnostusta. Lisäksi jos olet työtön tai vähävarainen saat opintukeen korkotukiavustusta. Mieti vaikka niin, että olet olet laittanut esim. 20 000 auton sijasta tuon rahan opiskeluun. Jos siis olet kiinnostunut jostain alasta ja haluat opiskella sitä alaa, ehdottomasti opiskelemaan vaan.

• Steampunk

Tasan 5 kertaa Kelasta ja sen jälkeen jäät yksin noiden lainojen korkojen kanssa.

On kamalaa kun nuoret ihmiset koukutetaan tähän systeemiin.

• ni jutellaan
      • Älä ota

sähköpostiin missään nimessä yhteyttä,
        siitä tulee varmaan harmia, "useat tyypit osaa puhua kauniisti ja sekoittaa päääsi".

yksityisten lainauksesta tulee myös molemmin puolin todella usein suurta harmia,
        hyvin usein se menee ruumiilliseksi väkivallaksi ja uhkailuksi.

MUTTA kun vaihdat koulua, vaikka ammattikorkeaan, riittäisikö "pisteet" eli pääsisitkö johonkin suuremmalle paikkakunnalle kouluun,
        toki siellä voi olla vuokrakulutkin korkeammat, jos ei SOLU-asuntoon tyydy,
        mutta ainakin meillä on lapset opiskeluaikana jo tutustuneet suuremman paikkakunnan työtilanteisiin ja saaneet töitä ja oppineet elämään sillä uudella paikkakunnalla.

heillä kun on koulunsa käynyt pikku paikkakunnala on siten kuitenkin joutunut muuttamaan koulun jälkeen, se on ollut paljon jaikeampaa sopeutua, useaan uuteen asiaan.
        työpaikan, asunnon etsimiseen yms. yhtä-aikaa.

• safasfsa

LAinaatko mullekin :)

Voin maksaa luonnossa t sussuf

• raha >:(
        safasfsa kirjoitti:

LAinaatko mullekin :)

Voin maksaa luonnossa t sussuf

lihavamunainen kapitalistisika "lainaa" ilman "korkoja" kaikille hyvännäköisille kevytkenkäisille naisille.

• jZ

Parasta tietysti olisi,jos saisit osa-aikaisia töitä,jotta pärjäisit ilman opintolainaa.Mutta, jos tekee todella tiukkaa,turvaudu lainaan. Riippuu tietysti alasta,mitä aiot opiskella. Eli millaiset ovat alan työllistymisnäkymät.Humanistinen ja yhteiskunnallinen yleispätevä tutkinto ei ole kaikkein työlllistävin vaihtoehto.
      Olen itse 3o ja risat immeinen,opintolainaa on kaikista opinnoistani, eli opintolainan määrä on huima.Mutta sitä vain on lyhennettävä.Toki opintolainan lyhennys ei ala heti valmistumisen jälkeen, mutta opintolainan korot on kuitenkin maksettava valmistumisen jälkeen.Korkoihin saa Kelan korkoavustusta, jos on pienituloinen henkilö(työtön tmv.),mutta korkoavustusta saa vain tietyn ajan.Mutta vaikka työttömänä ollaan, opintolaina risoo, niin verrattuna moneen muuhun lainaan ja luottoon, opintolaina on matalakorkoista.Siitä saa verotuksessa vähennyksiä. Eli suosittelen opiskelemaan.Voihan olla mahdollista,että sinun ei tarvitse ottaa opintolainaa jokaiselta opiskeluvuodelta.

• turha tehdä töitä

Älä mene töihin äläkä opiskele, niin sun ei tarvitse maksaa lainaa takaisin. Lainalla on valtiontakaus eli valtio maksaa lainan.

• aööppp

hyvä idea vois sit myös miettii päivien lopettamista

• jep jep

Jos korkeekouluun meet niin kannattaa suorittaa neljässä vuodessa. Saa joitakin vähennyksiä lopulliseen velkaan. En nyt muista mitä mut kannattaa ottaa selvää.

Miten se voi olla mahdollista että et ole saanut töitä. Niin niitä työhakemuksia on ihan turha lähetellä ainakin omalla kokemuksella voin sanoa niin, et kannattaa käydä ihan paikan päällä kyselemässä.

• suhteet suhteet suht

"Miten se voi olla mahdollista että et ole saanut töitä. Niin niitä työhakemuksia on ihan turha lähetellä ainakin omalla kokemuksella voin sanoa niin, et kannattaa käydä ihan paikan päällä kyselemässä."

Eipä taida kirjoittajalla olla sitten paljon kokemusta. Suurin osa yrityksistä on nimittäin ulkoistanut rekrytoinnin työvoimavuokrausfirmoille yms. Et sä mihinkään työnjohtajan puheille pääse ja harvassa paikassa edes suostuvat ottamaan vastaan. Joskus entisaikaan mentiin raksatyömailla puhumaan bossille, mutta kelles meinaat siellä nyt puhua, kun jätkät pölisee puolaa tai viroa. Taidat olla kuule vähän ulkona näistä 2000-luvun hommista?

Eri asia on sitten se, jos joku "suosittelee", eli suomennettuna työpaikkaa haetaan suhteilla. Joillakin tämä toimii, jos kaveri, sukulainen tai ex-työkaveri on paikassa töissä ja on pehmitellyt edeltä pomoa ajatukselle, että tuolla jossain olis tosi hyvä ja just sopiva kaveri tähän jobiin. Kaikilla ei kuitenkaan ole suosittelijoita.

• Valitse viisaasti

Opiskele ihmeessä, MUTTA valitse sellainen ala jolta edes todennäköisesti työllistyy ja mieluiten vielä hyväpalkkaiseksi. Ei mitään humanistisontaa tai "hitsikuntääoiskivaa", vaan valitse ala, jolla on vakaa työllisyys JA mahdollisuus työllistyä ulkomaillekin. Ihmettelen miksi olet käynyt SEKÄ lukion että amiksen? Olisithan päässyt amk:hon jo suoraan lukiosta... Ja lisäksi amistutkintosi oli ilmeisen huonosti valittu, kun sillä ei edes työllisty. Eli opiskele, MUTTA tee jatkossa valintasi viisaammin!

20 tonnia on loppujen lopuksi pieni summa käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen. Niinkuin joku jo sanoikin, on monillla isompi velka jo autostakin - joka kuitenkin menettää arvoaan satasia kuussa. Kyllä hyvä koulutus on huomattavasti paremmin arvonsa pitävä.

• 999999999999999

olla naisia, jotka neuvovat sinua ottamaan velkaa velan päälle. Koska ei tiedä, mihin suuntaan yhteiskunta ajautuu, mielestäni on riskialtista opiskella kaikki nuo vuodet velaksi. Elintason nimittäin on pakko alentua kaikilla - varsinkin opiskelleilla. Viime vuodet ovat olleet helppoheikkien ja osaamattomien temmellysten tulosta, sillä mikään valtio ei kestä sitä, että ns. eliitillä on moninkertaiset palkat suhteessa muihin työntekijöihin, joten tulevaisuudessa työväestö ei voi hankkia niin paljon rahaa, että sama hullu meininki jatkuisi loputtomiin. Ja koska koko maailmasta on miltei kokonaan tehty pörssivaltioita, ei edes amerikalla ole enää mahdollisuuksia pärjätä sellaisten maiden kanssa, joissa työntekijät pakotetaan tekemään työtä nälkäpalkalla ja käytetään näihin töihin myös lapsityövoimaa. Joten huonolta tulevaisuus näyttää, jos kuvittelee, että on jo valmiiksi paljon velkaa. Mutta itsehän päätöksesi teet.
      Nykyisin kun ei saa helpotusta asumismenoihinkaan, ellei pääse opiskelija-asuntoihin. Ennen sai tehdä töitä ja auttaa asunnonomistajaa, joka korvasi auttamisen alentamalla vuokraa. Opiskelija ei saa Kelan mukaan hankkia vuodessa rahaa paljon mitään, joten voit menettää myös sen opintolainan, joten kireäksi on kaikki asiat muuttuneet pörssihallituksen ja eduskunnan aikana.
      Muuten, insinöörejä taitaa olla jo pilvin pimein, etsi joku mukavampi työ. Ja voit kysellä entisiltä insinööreiltä, miten mukavaa se on jatkuvasti kehittää ja keksiä uusia, kun entiset menevät vanhaksi pikapikaa.

• ....................

No se on kyllä totta, että meno on hulluksi muuttunut tänä päivänä jne. Mutta on olemassa aloja, joissa työllisyys on melkeinpä taattu esim. lähihoitaja/sairaanhoitaja/lääkäri! Kannustan siis opiskeluun, mutta vain sellainen ala, jossa olisi oikeasti töitä tarjolla! Voin sanoa, että ei oo kiva yrittää etsiä töitä, kun paikkoja harvassa ja kilpailu kovaa siitä paikasta. Mutta sinun tilanteessa on siis fiksua kouluttautua, mutta jotta siinä opiskelussa olisi järkeä, niin pitää olla hyvät työllisyysnäkymät.

• per...le
        .................... kirjoitti:

No se on kyllä totta, että meno on hulluksi muuttunut tänä päivänä jne. Mutta on olemassa aloja, joissa työllisyys on melkeinpä taattu esim. lähihoitaja/sairaanhoitaja/lääkäri! Kannustan siis opiskeluun, mutta vain sellainen ala, jossa olisi oikeasti töitä tarjolla! Voin sanoa, että ei oo kiva yrittää etsiä töitä, kun paikkoja harvassa ja kilpailu kovaa siitä paikasta. Mutta sinun tilanteessa on siis fiksua kouluttautua, mutta jotta siinä opiskelussa olisi järkeä, niin pitää olla hyvät työllisyysnäkymät.

Joo, sairaanhoitajilla on töitä, mutta ei rahaa maksaa tuollaisia velkoja!!!

Lääkäriksi mielummin, jos rahkeet riittää ja noin sinnikkäällä tyypillä uskoisin riittävän! Ne saa tehdä palkallista työtä jo melko aikaisessa vaiheessa, kunhan muistavat olla kirjottamatta reseptejä... ;)

T: Hoiturina 20v, omaisuutta n.0 egeä... =(

• cantri. mosse
        per...le kirjoitti:

Lääkäriksi mielummin, jos rahkeet riittää ja noin sinnikkäällä tyypillä uskoisin riittävän! Ne saa tehdä palkallista työtä jo melko aikaisessa vaiheessa, kunhan muistavat olla kirjottamatta reseptejä... ;)

Viisainta on karistaa tämän maan tomut jaloistaan ja etsiä töitä muualta maailmasta. Tänne jos jää niin samanklaista kärvistelyä tulee olemaan jatkossakin jos ei ole perittyjä rikkauksia . Täällä on elintaso niin korkea, että vain harvoilla on varaa siihen ja tavallisella työntekijällä tai työtttömällä tai opiskelijalla ei tasan tarkkaan ole. tai vaihda äidinkielesi ruotsiksi niin saat suojatyöpaikan jostain Yleisradiosta tai huuhaalaitoksesta.

• Yks ex ins.

Opiskelin kansakoulupohjalta insinööriksi ja palvelin elektroniikkateollisuutta sekä valtiota 35 vuotta. Työmatkat veivät tusinaan maahan, pariin vähän pidemmäksikin aikaa. Työt olivat monipuolisia suunnittelu-, kunnossapito-, hankinta-, projekti- ja johtotehtäviä. Jäin eläkkeelle 62 vuotiaana, 10 vuotta sitten, nyt nautin eläkettä 2865€/kk. Opiskeluni, teknillisen koulun ja teknillisen opiston, kotoa lähdön jälkeen rahoitin kesätöillä ja työskennellen opiskelun ohessa, velkaa ei tullut lainkaan, ne olivat niitä vanhoja hyviä aikoja 1950- ja 1960-luvuilla.

Tuo kertomani, on tarina menneisyydestä ja se ei tietenkään takaa, että sama toistuisi tulevaisuudessa kenenkään kohdalla, näinhän pankitkin varoittelevat pörssivoitoista haaveilevia. Poliitikkojen touhut, velkaa velan päälle ja rahamiesten pelit, mulle kaikki ja heti, voivat saattaa tämänkin yhteiskunnan epävakaaseen tilaan, jota pahentaa ympäristön saastuminen, muuten paljolti insinöörien aikaansaannosta! Insinööri keksi sellutehtaan ja auton noin 100 vuotta sitten, molemmat ovat saaneet pilata aivan vapaasti vesiä ja ilmaa vuosikymmenet, se on ollut sitä kehitystä!

Tuloerot ovat todella liian suuret, minunkin eläkkeeni on noin kaksinkertainen keskiarvoeläkkeeseen verrattuna ja monen on tultava toimeen muutamalla satasella kuussa. ”…mittavasta työstä kuuluu maksaa mittava palkka, vaikka 700 000 euroa…” Vallankumouksen vaara tässä menossa piilee!

Eräs esimieheni sanoi, että opiskelu kannattaa aina, kun kysyin häneltä, että kannattaako minun jatkaa teknilliseen opistoon teknillisen koulun jälkeen. En tiedä kannattiko rahallisesti, mutta muuten olen tyytyväinen, että jatkoin, tarjosi lisää monipuolisia työmahdollisuuksia.

Minulla ei ole vastausta kysymykseen, että kannattako nykyään opiskella insinööriksi - eipä taida olla kellään muullakaan?

Olen tyytyväinen menneisyyteeni ja nykyisyyteeni. Poikani on valinnut myös insinöörin ammatin. Isäni kuoli talvisodassa.

Jospa Koreat eivät aloittaisikaan kolmatta maailmansotaa ja maailman saastuminen saataisi kuriin sekä tulonjako tasaisemmaksi, pientä toivonkipinää kannattanee aina elätellä - ja ottaa velkaa vaikkapa opiskelua varten!

• JP
        per...le kirjoitti:

Ai etteikö sairaanhoitajan tuloilla olisi varaa hoitaa 20 000 e lainaa?
        En tiedä miten käytät rahaa, mutta itse sairaanhoitajana maksan 150 000e. asuntolainaa aivan sujuvasti, yksin. Ja rahaa jää matkusteluun ym. vapaa-ajan rientoon ihan riittämiin. 20 vuoden päästä sitä lainaa ei sitten enää olekaan, ja käteen jäävä osuus lisääntyy.
        Mä en ainakaan halua enää eläkkeellä maksaa vuokraa..

• Melkein insinööri

Minulla asiat on niin onnellisesti, että olin töissä viisi vuotta ja säästin, jolloin nyt on hieman rahaa ja omaisuutta opiskelujen ajalle. Jos olisin raha-asiat junaillut järkevästi, niin olisi paljon omaisuutta ja rahaa, mutta kun ei ole.

Jos minulla ei mitään menetettävää omaisuutta olisi, niin sitten ottaisin surutta lainaa ja katsoisin miten tulevaisuudessa käy. Ehkä hyvin tai sitten ei. Lopputulos ei välttämättä hyvä olisi vaikka lainaa ei ottaisikaan. Minä koetan aina nähdä asiat niin, että aina ne parhain päin tuppaavat kääntymään, vaikka pahalta näyttää. Jahkailemalla ei oikein tahdo mitään saavuttaa.

Eikä insinöörin työssä uuden keksiminen ja kehittäminen haittaisi ollenkaan. Oikeastaan olisi haaveena päästä johonkin tuotekehityshommiin. Niitä ei tällä seudulla ole, enkä aio muualle muuttaa, niin pitää sitten tehdä jotain muuta kun valmistun.

• Yks nykynen ins.
        Yks ex ins. kirjoitti:

Opiskelin kansakoulupohjalta insinööriksi ja palvelin elektroniikkateollisuutta sekä valtiota 35 vuotta. Työmatkat veivät tusinaan maahan, pariin vähän pidemmäksikin aikaa. Työt olivat monipuolisia suunnittelu-, kunnossapito-, hankinta-, projekti- ja johtotehtäviä. Jäin eläkkeelle 62 vuotiaana, 10 vuotta sitten, nyt nautin eläkettä 2865€/kk. Opiskeluni, teknillisen koulun ja teknillisen opiston, kotoa lähdön jälkeen rahoitin kesätöillä ja työskennellen opiskelun ohessa, velkaa ei tullut lainkaan, ne olivat niitä vanhoja hyviä aikoja 1950- ja 1960-luvuilla.

Tuo kertomani, on tarina menneisyydestä ja se ei tietenkään takaa, että sama toistuisi tulevaisuudessa kenenkään kohdalla, näinhän pankitkin varoittelevat pörssivoitoista haaveilevia. Poliitikkojen touhut, velkaa velan päälle ja rahamiesten pelit, mulle kaikki ja heti, voivat saattaa tämänkin yhteiskunnan epävakaaseen tilaan, jota pahentaa ympäristön saastuminen, muuten paljolti insinöörien aikaansaannosta! Insinööri keksi sellutehtaan ja auton noin 100 vuotta sitten, molemmat ovat saaneet pilata aivan vapaasti vesiä ja ilmaa vuosikymmenet, se on ollut sitä kehitystä!

Tuloerot ovat todella liian suuret, minunkin eläkkeeni on noin kaksinkertainen keskiarvoeläkkeeseen verrattuna ja monen on tultava toimeen muutamalla satasella kuussa. ”…mittavasta työstä kuuluu maksaa mittava palkka, vaikka 700 000 euroa…” Vallankumouksen vaara tässä menossa piilee!

Eräs esimieheni sanoi, että opiskelu kannattaa aina, kun kysyin häneltä, että kannattaako minun jatkaa teknilliseen opistoon teknillisen koulun jälkeen. En tiedä kannattiko rahallisesti, mutta muuten olen tyytyväinen, että jatkoin, tarjosi lisää monipuolisia työmahdollisuuksia.

Minulla ei ole vastausta kysymykseen, että kannattako nykyään opiskella insinööriksi - eipä taida olla kellään muullakaan?

Olen tyytyväinen menneisyyteeni ja nykyisyyteeni. Poikani on valinnut myös insinöörin ammatin. Isäni kuoli talvisodassa.

Jospa Koreat eivät aloittaisikaan kolmatta maailmansotaa ja maailman saastuminen saataisi kuriin sekä tulonjako tasaisemmaksi, pientä toivonkipinää kannattanee aina elätellä - ja ottaa velkaa vaikkapa opiskelua varten!

Valmistuin 2006, suhdanne huipulla inssiksi. Työnsaanti oli silloinkin hieman hankalaa, mutta paikka löytyi keskiverto papereilla ilman suhteita. Työssäkään ei valittamista ole ollut, mielenkiintoisia suunnittelu projekteja.

Taantuman jälkeen kuitenkin tilanne on kiristynyt selvästi. Uskoisin, että työttömien inssien määrä on kasvanut rajusti ja vasta valmistuneilla lienee vaikeinta. Jos tilanne paranee, kyllä inssejäkin taas lisää tarvitaan. Tosin teollinen rakennemuutos on tuonut paljon tummia pilviä taivaalle.

Tulevaisuudesta ei kuitenkaan tiedä. Opiskelun aikana voi jo paljon muuttua.

• .......

Kuin opiskelemaan, kun sinulla on tuota motivaatiota kehittää itseäsi. Ei 20000 euron laina ole niin kummoinekaan ja opiskelessa ei siitä juokse kuin korot. Lisäksi ainakin ennen oli käytäntö, että taksinmaksuaika oli 2 kertaa opiskeluaika eli todellisuudessa masurasitus/vuosi lienee jopa pienempi kuin nyt.
      Muutenkin nyt kannattaa opikella, kosa on jonkinlainen taantuma päällä ja työtilausuuksia vähemmän. Kun valmistut, lienee työtilanne parempi.

• velkavanki

Tosin mulla oli lainaa 25000€.Valtio maksoi opintolainan pankille ja minä tein tak.maksusopimuksen valtion opintotukikeskuksen kanssa. 6 % korko juoksee koko ajan ja lyhennystä pystyn suorittamaan 140 € kuussa, josta suurin osa meneekin korkoihin....että näin. Toivoisin tässä tapauksessa 0% korkoa jolloin saisi joskus lainan maksettua takaisin.

• opintolainaa 0€
        E10kyppi kirjoitti:

http://www.e10bensiini.com/

TARKISTA E10 BENSIININ SOVELTUVUUS, VIELÄ KERKEÄÄÄ!!

Menetä luottotietosi, niin et saa valtion takausta opintolainaan, jolloin olet oikeutettu toimeentulotukeen. Jolloin sinulla jää noin 400 euroa vuokran jälkeen käteen. Eihän se paljon ole, mutta kyll'' sillä pärjäilee ja mikä parasta sitä ei tarvitse maksaa takaisin. Nykyään kai merkinnätkin lähtevät luottotiedoista pois heti kun maksat velkansa ulosottoon, joten siitä ei tule mitään ongelmia pitkäksi aikaa opiskelun jälkeen. Minäkin opiskelen sossupummina, kun luokkatoverit joutuvat ottamaan opintolainaa, ne typerykset!

• Oppia vaan

Lainan takaisinmaksuaikaa kyllä on ja toisekseen siitä ei kannata murehtia. Maksavathan ne valtion kassasta muidenkin piikkejä.

• hoitsu_89

Kannattaa esimerkiksi pyrkiä sairaanhoitajaksi, terveydenhoitajaksi tai kätilöksi. Myös sosionomeilla on hyvät työllisyyslukemat.

Opiskelen itse sairaanhoitajaksi toista vuotta ja olen jo saanut töitä sairaalasta. Minulla on myös opintovelkaa. Sairaanhoitaja on sinänsä todella hyvä tutkinto, että se on kansainvälinen, siinä on rivityöläiseksi hyvä palkkaus (noin 2800€/kk), voit itse vaikuttaa tuloihisi (yötyö on 40%) ja se on ihan arvostettuakin hommaa. Lisäksi työ on tosi ihanaa ja kivaa. Eteenpäin pääsee opiskelemalla esimerkiksi kansanterveystieteitä yliopistossa, jolloin pääset johdon- tai opetuksen tehtäviin hoitotieteessä. Suosittelen!

• opiskelemaan vaan

20 tonniahan on vain uuden halvan pienen perheauton hinta, tuollaisia velkoja on lähdes kaikilla töissä olevilla.

• adkl

Hae siis toimeentulotukea, jos menee huonosti!

• et silleen

Opiskelija ei saa sossusta pennin pyörylää, jos ei ensiksi ole nostanut opintolainaa ja sitä kuluttanut!!

• Velaton

Opiskele vain, parempi se kuin työttömyys. Sen verran realiteettejä, että selvitä tarkkaan, että opiskelet alaa, jolle oikeasti voit työllistyä.

20 keuroa ei vielä ole mikään katastrofi maksaa pois, jos niitä töitä aikanaan opiskelujen myötä löytyy.

• fiksu opiskelijaäiti

MENE töihin ja opiskele samaan aikaan äläkä ota mitään lainoja, tyhmä! Ei omatkaan kotiolot parhaat olleet, silti opiskelin töitä tehden ja nyt lapsia kaksi ja opiskelen jo toista ammattia ja samalla teen osa-aikaisia töitä asuntovelallisena ilman mitään opintolainoja! Ryhtiä vaan!

• Neuvo

Käy vuosi töissä ja elä säästeliääsit. Saat säästettyä/lyhennettyä 10-15k € tai enemmän lainaa. Ja kun tekee vuoden töitä, paljon töitä, niin tulee lisämotivaatiota opiskeluunn. Osa-aikatyötäkin voi olla helpompi saada sitten opiskelun ohelle kun on jo ehtinyt saamaan työkokemusta.

• pete hurmos

Opiskelet niinkuin viimeistä päivää, etkä ole töitä saanut etes osa-aikaisena ?

Onko viisasta sitten opiskella, kuvitteletko että työelämä tai ylipäätänsä töitten saaminen helpottuu jos vain opiskelet ja opiskelet... ja ehkä vääriä aloja ?

Nyt järki käteen ja jos vielä opiskelet niin mieti tarkkaan, missä sinulla on mahdollisuudet työllistyä.

Käsittämätöntä, miten jotku opiskelee vuodesta toiseen ja koskaan eivät kunnon töitä saa... tiedän tohtoriksi itsensä vääntäneen naispuolisen henkilön, joka on tällä hetkellä töissä lastentarhassa jonkin sortin apulaisena...on hyvin iloinen työstään ja kiitollinen että saa tehä sitä. Itse lähinnä mietin, että kannattaisko sille soittaa jonkin sortin pääkopan tutkinta, en voi käsittää iten ihminen opiskelee monia vuosia jotain huippuhommaa varten ja löytää ittesä työstä jossa pärjäis amistason koulutuksella loistavasti, tai peräti ilmankin...

mielestäni "liika" opiskelu on yhteiskunnan varojen tuhlaamista.

• tasan ei mee karkit

20 000 e kuulostaa minun korvissani melkoiselta summalta.. itellä opintolainavelkaa reilu 5000 e. Jännä juttu sinänsä et en oo ees kerinny valmistuu amiksest nii piti alkaa maksaa koska meni ulosottoon.. en tajua, tuli vaa kirje et opintolaina menny ulosottoon. Ja joudun maksaa joka kuukaus 60 e sitä pois.. oisin tolla vauhdilla maksanu sen 7 vuodes pois.. opintotuest joku 60 e on iso summa.. :/ ja käsitykseni mukaan saa olla 3 vuotta ensi työelämäs valmistumisen jälkee ja sit alkaa maksaa.. mut en jaksanu alkaa kitiseen, maksampa sitä sit ny pois. Huohh.

• gregrtgtr23g

Kyllähän tuo kuullostaa aika isolta summalta, kun tavalliselle duunarillekkin tuollainen summa on hankala maksaa elämisen ohella. niin jollain osa aika työllä kuullostaa itsemurhalta ja ne korot esim 5-10v välillä on hirmuiset.

• elliivo
        gregrtgtr23g kirjoitti:

Kyllähän tuo kuullostaa aika isolta summalta, kun tavalliselle duunarillekkin tuollainen summa on hankala maksaa elämisen ohella. niin jollain osa aika työllä kuullostaa itsemurhalta ja ne korot esim 5-10v välillä on hirmuiset.

Eihän valtion takaamaa opintolainaa edullisempaa saa mistään millään.
        Opintolainanssa on pienin korko mitä missään lainassa.
        Aloittaja ei suunnitellut että sitten kun on opiskellut tutkinnon ammattikorkeakoulussa hän alkaa tehdä osa-aikaista työtä ja sillä yrittäisi maksaa 20.000 opintolainan pois.
        Hän suunnitteli opiskeluajaksi osa-aikatyötä ettei lainaa tarvitsisi ottaa niin paljoa.
        Aloittajalla on oikea asenne koska nyt kun työtä ei ole ja lama vielä jatkuu on turha jäädä kortistoon makaamaan. Kannattaa tämä työmarkkinoiden hiljainen aika käyttää hyödykseen ja opiskella.
        Nuoren ihmisen kannattaa pitää itsensä vireänä. Kortisto lannistaa innokkaimmankin.

• Rahakas1954
        elliivo kirjoitti:

Aloittaja ei suunnitellut että sitten kun on opiskellut tutkinnon ammattikorkeakoulussa hän alkaa tehdä osa-aikaista työtä ja sillä yrittäisi maksaa 20.000 opintolainan pois.
        Hän suunnitteli opiskeluajaksi osa-aikatyötä ettei lainaa tarvitsisi ottaa niin paljoa.
        Aloittajalla on oikea asenne koska nyt kun työtä ei ole ja lama vielä jatkuu on turha jäädä kortistoon makaamaan. Kannattaa tämä työmarkkinoiden hiljainen aika käyttää hyödykseen ja opiskella.
        Nuoren ihmisen kannattaa pitää itsensä vireänä. Kortisto lannistaa innokkaimmankin.

rahaa voi tienata monella tapaa.. http://www.hockeyarena.net/index.php?ref=539321

• Lue jotain muuta
        elliivo kirjoitti:

Älä vain lue sosionomiksi, ne saavat huonoa palkkaa. Kaksi tuttavaani opiskeli sosionomiksi ja pääsivät päiväkotiin töihin ja palkka on 1700 e /kk. Molemmat kyllästyivat huonoon palkkaan ja ovat nyt marketin kassalla kokopäiväisenä työntekijänä ja saavat enemmän palkkaa kuin sosionomina.

• 23443

Vähänkö olet ihana. Taisin rakastua.

• Semmosta juu

opintolainalla on valtion takaus ja korot voit vähentää tuloista suoraan. Eli tavallaan ilmaista lainaa.

• itsenäinen nainen

Selviät kyllä. Muutin itse myös huonojen kotiolojen vuoksi 16-vuotiaana pois kotoa. Asuin kaksi vuotta solussa, mutta alaikäisenä opintotuki oli niin matala, että jouduin silti ottamaan opintolainaa. Vanhempani eivät tukenee asumistani. Nykyisin asun asun yksiössä ja lakkasin vähän aikaa sitten ottamasta lainaa lisää, olen siis 18vuotias. Vaikka opiskelen, ehdin käydä töissä sillä haluan maksaa lainani pois jo pian.

Työtä saa, jos sitä haluaa saada. Alaikäisenä työtä oli huomattavasti vaikeampi saada, mutta jaoin mm. mainoksia (jolla ei muuten tienata lainkaan, laskin palkkani olevan keskimäärin 1,6e/h). Täytin 18, laitoin lisää työhakemuksia ja sain heti uuden työpaikan. Tuntipalkkani on nyt 10e/h ja pidän työstäni, joten se ei ole raskasta. Itse koen, että valittaminen on turhaa, työtä saa jos sitä oikeasti haluaa saada. Itse olen tehnyt paskaduunia ja tiedän, että se voi olla vaikeaa mutta siitäkin saa rahaa. Nirsoilin aiemmin työn suhteen, mutta jostainhan se elanto on hankittava? En väitä, että nytkään jokapäivä haluaisin mennä töihin mutta voittaa se velkaantumisen. :) Jokaisesta työstä on ollut hyötyä, jos ei rahallisesti kummoisesti niin olen saanut arvokasta työkokemusta, jonka avulla jatkossa on helpompi saada työtä.

Onhan työn ja opiskelun yhdistäminen rankkaa, mutta en itsekään halua päätyä opiskelijaksi, jolla on 20 000e opintolainaa. Sen vuoksi teen asian eteen aktiivisesti työtä. Kova elämä opettaa arvostamaan onnellisuutta ja sitä, että on mahdollisuus vaikuttaa oman elämänsä suuntaan. Täysi-ikäisenä jokaisella ihmisellä on mahdollisuus saada työtä, jos sitä todella haluaa. Sinusta sain kuvan, että sä tähtäät työsi suhteen liian korkealle; jos kerta haluat työtä, ota se ensimmäinen työ jota sulle tarjotaan. Sen jälkeen voit vaikka etsitä parempaa paikkaa, mutta älä jätä sitä ensimmäistä mahdollisuutta käyttämättä. Asiat voisivat kuitenkin olla huonomminkin. Tsemppiä sulle!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe