asuntolaina ja velkajärjestely

tsuidaduida1234

heipsistä! kysymys siis kuuluu tuleeko sanktioita jos otan asuntolainan kun olen velkajärjestelyssä? maksan kaameeta vuokraa ja tuloni ei ainakaan huonone lainan oton jälkeen.vuokra 765.maksukykyni siis nousee.talo olisi halpa ja velkajärjestely velkani on pieni.lainaa ottaisin 80 000.tässä ei ole kyse saanko lainaa koska sen jo tiedän.vaan tosiaankin kysymys on tuossa. kiitos asiallisista vastauksista. velkajärjestelyni maksu osuuden pystyn hoitamaan nyttenkin ison vuokrani kanssa.miksi en sitten pienemmän lainan kanssa.ainahan jostain asumisesta on maksettava.järkevämpäähän se minulle olisi maksaa omaa kuin tuota jättivuokraa:)

15

7641

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei velkaa...

niin et voi velkajärjestelyn alaisena ottaa lisää velkaa tai velkajärjestely loppuu siihen. Olisithan siten kykenevä maksaa aikaisemmatkin velat täysimääräisesti ja aikatulun mukaisesti.

• tsuidaduida1234

ehdoissa ei lue että uutta velkaa ei saa ottaa.siinä lukee ettei uusi velka saa vaikeuttaa maksuohjelman toteutumista ja yrittää ettei velkaannu uudelleen ja velkaa saa ottaa välttämättömiin menoihin.tai jotenkin noin..ja myös olen käsittänyt jos ottaa velkaa niin pitää pystyä ne hoitamaan tai järjestely raukeaa.ja siinä lukee että järjestelyn piiriin kuuluu ne velat mitkä on otettu ennen järjestelyn aloitusta.sen jälkeen tulleet ei kuulu siihen. velan saanti mahd.ei ollut tiedossa järjestelyn alkaessa.ja tosiaan ehdoissa lukee vaan että velallisen täytyy myötä vaikuttaa sovitun kuukausimaksun maksuun ja muutenkin velkajärjestelyn toteutumiseen.myöskin en tiedä pystyykö takaajani ensin taata ns.järjestelylainani ja lisäksi vielä asuntolainan.ja miten on minunkaan lainan saanti mahdollisuudet jos aikoo kahta lainaa ottaa.ja oman asunnon saanti voi siirtyä pitemmäksikin aikaa jos otan veloille lainan koska sitäkin täytyy sit maksaa enempi kun nykyistä velkajärjestelyni kuukausi erää ja sitten edelleen jää tuo mun jätti iso vuokrakin.eli sillon voipi jo tulla tiukkaakin..asuntoa jokainen joutuu maksamaan oman tai vuokran muodossa mutta muihin menoihin ei ehkä olekkaan niin paljoa varaa.kuitenkin voisin maksaa pienempää lainaa ja maksuvara olisi isompi kuin et olen sidottu sairaan isoon vuokraan velkajärjestelyn takia? ja luulen ettei maksuvarani tuon vuokran kanssa riitä maksamaan järjestelylainaa ja kuitenkin ettei lainaa tarvis maksaa ihan 15vuotta.siksi tuo velkajärjestely on aloitettu...juu tässäpä tätä mutta ehkä tää selviää vaan mun velkaneuvojalta kysymällä. jos jollain omakohtaista kokemusta niin olisi kiva tietää tällaisesta asiasta.

• eiVJ:lle
        tsuidaduida1234 kirjoitti:

ehdoissa ei lue että uutta velkaa ei saa ottaa.siinä lukee ettei uusi velka saa vaikeuttaa maksuohjelman toteutumista ja yrittää ettei velkaannu uudelleen ja velkaa saa ottaa välttämättömiin menoihin.tai jotenkin noin..ja myös olen käsittänyt jos ottaa velkaa niin pitää pystyä ne hoitamaan tai järjestely raukeaa.ja siinä lukee että järjestelyn piiriin kuuluu ne velat mitkä on otettu ennen järjestelyn aloitusta.sen jälkeen tulleet ei kuulu siihen. velan saanti mahd.ei ollut tiedossa järjestelyn alkaessa.ja tosiaan ehdoissa lukee vaan että velallisen täytyy myötä vaikuttaa sovitun kuukausimaksun maksuun ja muutenkin velkajärjestelyn toteutumiseen.myöskin en tiedä pystyykö takaajani ensin taata ns.järjestelylainani ja lisäksi vielä asuntolainan.ja miten on minunkaan lainan saanti mahdollisuudet jos aikoo kahta lainaa ottaa.ja oman asunnon saanti voi siirtyä pitemmäksikin aikaa jos otan veloille lainan koska sitäkin täytyy sit maksaa enempi kun nykyistä velkajärjestelyni kuukausi erää ja sitten edelleen jää tuo mun jätti iso vuokrakin.eli sillon voipi jo tulla tiukkaakin..asuntoa jokainen joutuu maksamaan oman tai vuokran muodossa mutta muihin menoihin ei ehkä olekkaan niin paljoa varaa.kuitenkin voisin maksaa pienempää lainaa ja maksuvara olisi isompi kuin et olen sidottu sairaan isoon vuokraan velkajärjestelyn takia? ja luulen ettei maksuvarani tuon vuokran kanssa riitä maksamaan järjestelylainaa ja kuitenkin ettei lainaa tarvis maksaa ihan 15vuotta.siksi tuo velkajärjestely on aloitettu...juu tässäpä tätä mutta ehkä tää selviää vaan mun velkaneuvojalta kysymällä. jos jollain omakohtaista kokemusta niin olisi kiva tietää tällaisesta asiasta.

Kuula hattuun ja teurasjätteeksi.

• Onnistumaan..

Pääsääntö on, että velkajärjestelyn aikan ei saa velkaantua lisää, tai järjestly raukeaa. Laissa on se poikkeus, että joissain tapauksessa voi velkaantua lisää, mikäli velallisen toimeentulo muuten vaarantuu. Asunnon osto ei ei sisälly tuohon.

Laissa sanotaan raukeamisesta mm näin:

"3) velallinen on vaarantanut maksuohjelman toteutumisen velkaantumalla ilman välttämättömään toimeentuloonsa liittyvää tai siihen rinnastettavaa perustetta taikka laiminlyömällä muulla tavoin myötävaikutusvelvollisuutensa."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057

Tuo suunnitelmasi kyllä kaatuisi jo siihe, että mikään pankki ei missään tapauksessa myöntäisi lainaa henkilölle, joka on velkajärjestelyssä.

• tsuidaduida1234

suunnitelmasi kyllä kaatuisi jo siihe, että mikään pankki ei missään tapauksessa myöntäisi lainaa henkilölle, joka on velkajärjestelyssä
        laina neuvottelut on jo käyty.kysymyshän ei ollut siitä :) elikkä tämä ei ole vain suunnitelma.. täytyy varmaan ottaa lainaa ehkä myös Tuo velkojen maksuun niin olen sujut joka puolelle.muutenkin velkani on niin pieni että talo on monin kertaisesti velan arvonen.periaatteessa jos myy talon voitolla mulle jää sama raha minkä otin lainaa ja voin maksaa voitolla muut velkani pois. kauhee kun tääl ihmiset ottaa kaikesta herneet nenään.. ja uskon jos hoidan vaan kaikki maksuni asiallisesti ja teen lisäsuorituksiakin ja hoidan pankkilainan hyvin niin ei tule mitään ongelmaa.noh maanantaina lähtee velkaneuvojalle puhelu joka on muuten mun tuttu muutenkin niin tietää tilanteeni ja helpompi neuvotella miten kantsii tehdä..aika monella kuka on velkajärjestelyssä on silti tullut ulosottoon uutta velkaa. siltikin järjestely jatkuu ja ne maksaa eriä myös uo:hon. en tiedä sitten ja mietin nyt vielä asiaa. ja minulle velkajärjestelyn neuvotteluissa sanottiin että vaan täytyy koittaa ettei tule uusia maksuhäiriöitä että sillon voipi vaaraantua järjestely. velat ei oikeestaan ole itsessään mun syytä mitä mulla nyt on järjestelyssä.

• ksdfjikjfijgsg
        tsuidaduida1234 kirjoitti:

suunnitelmasi kyllä kaatuisi jo siihe, että mikään pankki ei missään tapauksessa myöntäisi lainaa henkilölle, joka on velkajärjestelyssä
        laina neuvottelut on jo käyty.kysymyshän ei ollut siitä :) elikkä tämä ei ole vain suunnitelma.. täytyy varmaan ottaa lainaa ehkä myös Tuo velkojen maksuun niin olen sujut joka puolelle.muutenkin velkani on niin pieni että talo on monin kertaisesti velan arvonen.periaatteessa jos myy talon voitolla mulle jää sama raha minkä otin lainaa ja voin maksaa voitolla muut velkani pois. kauhee kun tääl ihmiset ottaa kaikesta herneet nenään.. ja uskon jos hoidan vaan kaikki maksuni asiallisesti ja teen lisäsuorituksiakin ja hoidan pankkilainan hyvin niin ei tule mitään ongelmaa.noh maanantaina lähtee velkaneuvojalle puhelu joka on muuten mun tuttu muutenkin niin tietää tilanteeni ja helpompi neuvotella miten kantsii tehdä..aika monella kuka on velkajärjestelyssä on silti tullut ulosottoon uutta velkaa. siltikin järjestely jatkuu ja ne maksaa eriä myös uo:hon. en tiedä sitten ja mietin nyt vielä asiaa. ja minulle velkajärjestelyn neuvotteluissa sanottiin että vaan täytyy koittaa ettei tule uusia maksuhäiriöitä että sillon voipi vaaraantua järjestely. velat ei oikeestaan ole itsessään mun syytä mitä mulla nyt on järjestelyssä.

No odottelehan vähän mitä setä-ja täti-velkojat sanovat.
        Jos sinulla on hölmö takaaja kierroksessa, niin jospa ensin ottaisit hänen takauksellaan lainan ja maksaisit täysimääräisenä jäljellä olevat velkasi pois ja sitten ostaisit sen talosi.

• ei uutta velkaa

usko, että mikään pankki antaa asuntolainaa jos siksi, että velkaantuminen on kielletty velkajärjestelyn aikana ja pankit näkevät heti että vj on menossa/päällä.

Odota kiltisti kunnes vj on ohi ja hae sitten asuntolainasi. Ja kauanko sinulla on maksuohjelmaa vielä?

Toiseksi jos asumiskulusi pienenevät syystä tai toisesta joka merkitsee sitä, että käteen jää enemmän kuin 800e/v käyttövaraa, olet velvollinen lisätilityksiin velkojille...

• 87

juu tiedän lisätililtyksestä ja sen teenkin aina vuoden alusta.minusta olisi vaan hyvä jos asumiskustannukset pienenevät se on parempi myös velkojille.löysin velkaneuvonnan sivuilta vastaavan tapauksen. siellä oli myös että velalliset hyötyisivät myös tämän perheen asunnon ostosta koska asumismenot tippuisivat ja näin ollen pystyisivät maksaa enempi kuussa suorituksia. ja velkaneuvoja ei ollut tyrmännyt velan ottoa koska oli perustelut kun asumiskustannukset niin suuret. siellä oli siis erikseen myös velkaneuvojan vastaus. nyt en enään tänne kirjota enkä muutenkaan.voin toki ilmottaa sit miten kävi:) asunto kuitenkaan ei olisi minkään vakuutena eikä minulla ole koskaan ennen ollut pankkilainaa. monethan järjestelystä huolimatta saa pitää oman asuntonsa koska se on ihmisen perusoikeuteen kuuluva asia.

• utopiaa....
        87 kirjoitti:

juu tiedän lisätililtyksestä ja sen teenkin aina vuoden alusta.minusta olisi vaan hyvä jos asumiskustannukset pienenevät se on parempi myös velkojille.löysin velkaneuvonnan sivuilta vastaavan tapauksen. siellä oli myös että velalliset hyötyisivät myös tämän perheen asunnon ostosta koska asumismenot tippuisivat ja näin ollen pystyisivät maksaa enempi kuussa suorituksia. ja velkaneuvoja ei ollut tyrmännyt velan ottoa koska oli perustelut kun asumiskustannukset niin suuret. siellä oli siis erikseen myös velkaneuvojan vastaus. nyt en enään tänne kirjota enkä muutenkaan.voin toki ilmottaa sit miten kävi:) asunto kuitenkaan ei olisi minkään vakuutena eikä minulla ole koskaan ennen ollut pankkilainaa. monethan järjestelystä huolimatta saa pitää oman asuntonsa koska se on ihmisen perusoikeuteen kuuluva asia.

tosiaan kuinka käsi, jos oikeasti alat hakea asuntolainaa vj:n aikana. Mutta maailmankirjat ovat sekaisin jos ko tilanteessa saa asuntolainan ts vj:n periaatteet ja sen perustana olevat lait ja säädökset.

Toki tiedän, että velkainen ok-talossa asuva saa pitää usein asuntonsa ja tiedän yhden yrittäjäperheen lähipiiristä joille kävi noin. Mutta vj on ollut paljon pitempi kuin ns normaalitapauksessa. Kymmenen vuotta.

"Omistusasunnosta" koituu muitakin kuluja kuin lainalyhennykset ja korkojen maksut. Jos ok-talo, on kiinteistöveroa, vesimaksut ja sähkölaskut järkiään suuremmat kuin esim vuokralla...

Ja toisekseen, pankkien lainakorot ovat vielä alhaalla, mutta jatkuvasti pelotellaan, että pitää varautua n 5% korkoihin lähivuosien aikana. Lainaosastolla laskevatkin sitten eri koroilla lyhennyssuunnitelmia, eli mikä lyhennys on sitten kun korko on tämä jne....

• mbmm
        87 kirjoitti:

Jos asumiskustannukset ovat olleet huomattavan suuret velkajärjestelyä hakiessa, olisi käräjäoikeuden pitänyt määrätä sinut muuttamaan halvempaan asuntoon.

• hienojuttu
        87 kirjoitti:

Hei, miten kävi, saitko lainaa ja ostitko talon?

• estdnsm

ei pidä extramaksut paikkaansa jos tilanne muuttuu velalliselle edullisempaan suuntaan.

Itsellä samat suunnitelmat kuin viestin aloittaneella ja itse uskoisin saavani lainaa, koska se juurikin parantaa maksukykyäni, ja asuntohan on pankin niin kauan kuin se on maksettu joten asuntolaina hieman eriasia kuin käyttölaina.

• velkaa ja lainaa
    • juoppo59

Itsellä vj ja hain lisää velkaa lämmitysjärjestelmän hajottua omakotitalosta.Jouduin hakemaan kaikilta velkojilta lupaa lisävelkaan.Sain luvat ja pankki myönsi lainan kaksinkertaisella korolla, koska kyseessä riskirahoitus.Vj:hin jouduin, koska olin takaamasa yhtä mulkkua, joka ei maksanut lainojaan.

• Hissiylöspäinkiitos

Hei, tämä on jo vanha viestiketju mutta ap mistä pankista sait lainaa ollessasi järjestelyssä? Minulla olisi sama homma. Asumisesta kuitenkin tarvitsee maksaa ja suuren vuokran voisi "helposti" vaihtaa saman suuruiseen lainan lyhennykseen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3427
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2066
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1480
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1111
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1021
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      958
    Aihe