Musiikin soiminen päässä

pakkoajatus

Moi! Mulla on semmoinen pakkoajatus, että musiikki soi koko ajan sama kappale tuntikausia varsinkin kun menee nukkumaan. Saan unenpäästä kiinni vasta aamusella. Nukun 2-3 tuntia. Tämä alkaa jo rassata pahasti ja pelkään että kohta menen psykoosiin. Mikä olisi hyvä lääke tämänkaltaiseen pakkoajatukseen?

58

10751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s

      Minulle lääkäri määräsi sertraliinia pakkoajatuksiin,auttaa vähän

    • sammuttelija

      Kuvittele niinkuin muihinkin mielen ongelmiin, soinnit signaaleina ja kuvittele niiden taakse valonkatkaisijat ja sammuta signaalit niillä :)

      • avutonapua

        nostan ylös koska mulla alkanut ilmenemään samanlaista. Kaikki kappaleet jää soimaan ja viimeisin jonka radiosta kuulen soi päässä sitten koko päivän... mistä apua?


      • avutonapua
        avutonapua kirjoitti:

        nostan ylös koska mulla alkanut ilmenemään samanlaista. Kaikki kappaleet jää soimaan ja viimeisin jonka radiosta kuulen soi päässä sitten koko päivän... mistä apua?

        nostan jos joku osaisi vastata


    • shtrrr

      Kaikki kappaleet jää soimaan. Usein samoja kohtia, yksittäisiä sointeja, pari sanaa, pari lausetta. Soi useita tunteja. Kokoajan. Teen mitä vain. En jaksa aina välittää, enkä todellakaan ärsyyntyä. Mutta päässä soi jatkuva jukeboksi, aamusta asti. Kuin radio joka vastaanottaisi signaalia taustalla kokoajan. Siitä ei pääse eroon millään. Joskus tuntuu että päässä on useita kerroksia ajatuksia, ja yksi niistä on aina se radio. En edes tiennyt että tämä lukeutuu pakko-oireisiin ja että siihen on lääkitys. Ennen pääradioon tottumistani minulla oli sen kanssa vaikeuksia. Ahdistuin, hermostuin, teki mieli kiljua että se loppuu, mutta koskaan se ei hiljentynyt, joten hyväksyin sen taustameluksi, osaksi elämää.

      • Anonyymi

        Vanha keskustelu. Oletteko saanut apua / diagnoosin? Sanoisin, että keskittymishäiriö. ADHD tai ADD


    • aina soi!

      Mulla kans jää aina joku biisi pyörimään mieleen, etenkin illalla se haittaa kun ei tahdo saada unta. Olen käyttänyt Imovanea toistakymmentä vuotta tämän takia. Tämä on vaivannut lapsesta saakka ja nyt olen 55v. Jouduin työkyv. eläkkeelle masennuksaen takia, käytän siihenkin lääkitystä. Onkohan tähän jukeboksi vaivaan olemassa oikeaa lääkettä?

      • Kill you

        Miks aina kaikki sanoo että "jouduin" työkyvyttömyyseläkkeelle. Mä tiedän itsestäni että en ikinä enää pysty tekemään säännöllistä työtä, mutta mulle vaan sanotaan, että "se on tänäpäivänä niin vaikea, ellei mahdoton saada työkyvyttömyyseläkettä, kun sää oot niin nuori (vähän alta 40). Mistä nää jutut sitten lehdissä tulee, että just alle nelikymppisiä pistetään mielenterveydellisistä syistä eläkkeelle enemmän kun koskaan? Pitääkö tässä sahata jalkansa irti tai kiivetä Näsinneulaan sinitarran avulla, että saa yhteiskunnalta jotain takaisinkin kun on miljoonaverot maksanu aikanaan perinnöstä millä ei tee mitään.


      • Anonyymi

        Hitto, helpottaa lukea näitä edes vähän, vittumaista kun jauhaa päässä kuukaudenkin joku tosi huono suomalainen iskelmä. Eka kerran kun havahduin korvamato asiaan, mulla soi Marionin kesähäät 4 viikkoo, oli järki lähtä, kun niin ihmettelin ja vitutti koko laulu


    • jk

      en osaasanoa

    • jk

      en osaa sanoa

    • wutwutwutwutwutwut

      Itsellänikin soi välillä kappaleita päässä, vaikka en olisi edes kuullut kyseistä kappaletta vuosiin. Ihan tyhjästä vaikuttaa saavan alkunsa ja se voi soida päässä useita päiviä. Yleensä kappaleet ovat vielä sellaisia, joita en edes kuuntele, koska ovat aivan väärää musiikkilajia. Mikä varsinkin meinaa tehdä hulluksi :) Vastaiskuna välillä kuuntelen sitten omia lempikappaleita. Ei tosin yleensä lopeta kyseistä musisointia :D

      Tuota ylempänä mainittua katkaisinjuttua en ole kokeillut mielestäni tähän ongelmaan, mutta varmaan toimii pienellä yrittämisellä :) Joskus harjoittelen mielessäni samankaltaisesti:

      Kuvittelen jonkin vedellä täytetyn kohteen, tynnyrin, padon tms, kuvittelen sen vuotavan. Koen välillä suuria vaikeuksia saada tukittua kyseisen vuodon mielessäni. Aina, kun laitan tulpan siihen, seuraavalla sekunnilla mielessäni taas vuotaa vesi. Kestää yleensä muutamia yrityksia, ennen kuin saan tahdonvoimalla tulpan pysymään kiinni.

      Joskus olen käyttänyt mielessä esiintyville häiritseville mielikuville tekniikkaa, että kuvittelen pyyhkiväni sen pois vähitellen. Toimii yllättävän hyvin.

      En tiedä auttavatko tälläiset harjoitukset pakkoajatuksiin, mutta luulisi niiden jotain vaikuttavan?

      Itsellä musisointi päässä vaikuttaa esiintyvän eniten olotilassa, kun on hieman utuinen, ei niin pirteä/sähäkkä olo.

      CItalopramia muistaakseni itselleni joskus määrättiin pakkotarkisteluihin, että varmaan sama lääke olisi näihinkin.

      Toisaalta en tiedä millaisessa olotilassa teillä esiintyy tätä, mutta itselläni varmaan toimisi, jos saisin itseni musisoinnin alkaessa virkistymään, virkeäksi, tarkkaavaiseksi ympäristöstä. Nukkumaan mentäessä jos musisoi päässä, niin kannattaisi mielestäni kokeilla laittaa taustalle jotain musiikkia ja sitten tehdä jokin rentoutusharjoitus niin, että saavuttaa oikeasti rennon olotilan.

      Esimerkiksi tällä tavalla: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9831096#comment-49204868

      • Haluaisin olla tyhmä

        Ei mulla ainakaan citalopraami toimi. Syön 40mg annosta ja toi sisäinen jukeboksi vaan nostaa volumee. Arvuuttelen illalla, että mikä biisi mahtaa soida herätessä, ja mikä paholaisen metku sekin on just, että se sisäinen jukeboksi osaa soittaa vielä paskempaa musiikkia mitä näillä radioitten soittolistoilla. On toki poikkeuksiakin. On aina mukava herätä Viikatteen Orret-biisiin esim.

        Tähän sellainen lisäys, että olen musiikillisesti lähes asperger-lahjakas ja täysin absoluuttinen sävelkorva. Kitara menee telineeseen ja jamppa kaljalle, jos yhdelläkin soittajalla on instrumenttinsa kanssa ongelmia virityksen pysyvyyden kanssa. Joku soittaa epävireisen nuotin, niin mulla menee järkytyksestä paletti niin sekaisin että en osaa jatkaa, vaikka omat, puolen sävelaskeleen virheet saan helposti korjattua niin, että kuulostaa että se oli tarkoituksella tehty.


    • OOoommmmmmmm

      Kokeile luonnonääniä nukanhtamiseen: menet vuoteeseen ja laitat soimaan soittimeesi aaltojen kohinaa tai vesisadetta, voit nukahtaa aika helpostikin. Luonnon äänet rentouttavat ja helpottavat nukahtamista. Kun kuuntelet ääniä, voi olla, ettet enää kuule niitä omia kappaleita päässäsi.

      Luonnon ääniä löytyy CD:llä tavarataloista tai Youtubesta.

    • lllkhgf

      Huonoja neuvoja. Ainoa mikä tehoaa on poistaa kotoa kaikki taustamelu kun olet vapaalla. Älä kuuntele radiota, katso televisiota, älä kuuntele musiikkia muutenkaan. Vietä metelipaastoa. Olet altistunut liialliselle äänitulvalle. Mistään vakavammasta tuossa ei ole kyse ja vaiva on todella yleinen, ei liity millään tavalla pakkoneurooseihin.

      • Voihan se

        Kyllä se voi liittyä pakkoneuroosiin jos se menee niin pitkälle, ettei sitä saa suljettua pois mielestään vaikka kuinka tekisi mieli. Kokemusta on.


      • pate_26
        Voihan se kirjoitti:

        Kyllä se voi liittyä pakkoneuroosiin jos se menee niin pitkälle, ettei sitä saa suljettua pois mielestään vaikka kuinka tekisi mieli. Kokemusta on.

        Moi! Haluisin vain tietää, että onko sulla ilmennyt tällästä et se musiikki soi päässä jatkuvasti ja kuinka sitä on sulla on hoidettu? Mulla on alkanut ilmenemään samanlaista ja tää on tosi ahdistavaa, ku ei koskaan aiemmin kappaleet oo jääny pyörimään päähän ja paljon oon kuitenkin kuunnellu musiikkia.. Ja jos et käytä lääkettä, nii miten muuten oot pärjänny tään asian kanssa? Olisin tosi kiitollinen , jos voisit vastata mulle..


      • Anonyymi
        pate_26 kirjoitti:

        Moi! Haluisin vain tietää, että onko sulla ilmennyt tällästä et se musiikki soi päässä jatkuvasti ja kuinka sitä on sulla on hoidettu? Mulla on alkanut ilmenemään samanlaista ja tää on tosi ahdistavaa, ku ei koskaan aiemmin kappaleet oo jääny pyörimään päähän ja paljon oon kuitenkin kuunnellu musiikkia.. Ja jos et käytä lääkettä, nii miten muuten oot pärjänny tään asian kanssa? Olisin tosi kiitollinen , jos voisit vastata mulle..

        ONPA kummaa että tällainen vaiva on alkanut yleistyä 2000-luvulla ?? Eikö käy mielessä, että sähkölaitteet, tekee korvamatoa ?


    • sama ongelma!

      Mulla soi myös kappaleita monia tunteja päässä, ja häiritsee kun yleensä ne on vielä jotain kappaleita joista en todellakaan itse pidä. Lisäksi jään mielessäni aina jumittamaan jotain kohtaa kappaleesta ja muokkaan niistä mielessäni omia versioita, joita toistelen mielessäni pakonomaisesti. Sairasta...

    • KAKKAEBINkakka! ::DD

      kakka

    • ikivesa

      Pakko-oireinen tai ahdistuneisuuden häiriö tuo lienee, jos jää jokin soimaan tai pyörimään päähän pidemmäksi aikaa, vaikka ihan normaalia. Eihän meillä liikkuisi yhtään mitään päässämme, jos synapsit toimisivat laiskasti.. Ja jos itelle näin käy, kuuntelen sitä kipaletta suoraan jostakin. Tai kelaan jotakin hullunhauskaa juttua mielessäni samaan tapaan, tulee hyvälle tuulelle pitkäksi aikaa. Ja toisin päin, huono asia saattaa vaivata loputtomiin ja ahdistaa.

      Joskus ihan kivakin kun hyvä biisi pyörii mielessä. Jos asia vaivaa itseä häiritsevästi ja uniinkin asti, silloin voisi olla apuna jokin lääkitys. Lievänä "ongelmana" se ei ole paha asia, niin kauan kun se ei liikaa häiritse.

    • maljojen_prinsessa

      No sinulla on varmaankin paha korvamato eli kappale, joka toistuu mielessä vastoin tahtoasi. Jos se on noi paha, ettet nuku kuin pari tuntia yössä, niin kyllä sinun varmaan kannattaisi käydä lääkärillä tai psykiatrilla.

      Oletko kokeillut mediaatiota/rentoutumista tai itsesi rauhoittamista ennen kuin menet nukkumaan? Unettomuuteen liittyy usein stressistä tai masennuksesta johtuvia syitä tai esim. rasittava elämäntilanne. Lue täältä lisää ohjeita nukkumiseen:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00534&p_haku=unettomuus

    • KS

      Mulla ei tässä oo mitään muuta ongelmaa kuin se, että tuo kappaleen soiminen häiritsee keskittymistä esim. keskusteluun. Onko jollain muulla näin? Jossain vaiheessa luulin oikeasti seonneeni ja kuulevani ääniä ennen kuin tajusin, että vaivahan on tuiki yleinen. helv... ärsyttävä vaan!!

      • 0ju97

        Juu tuttua on. Minullakin häiritsee tämä kuten muutkin pakkoajatukset keskittymistäni. Vielä hankalammaksi asiat tekee se, etten ole pakkoajatuksistani viitsinyt kellekään kertoa ja näin ollen keskittymisen puutteeni vaikuttaa muille täysin selittämättömältä välinpitämättömyydeltä.


    • KS

      Mäkään en ole kertonut kovin monelle, mitä nyt läheisimmille. Tuota melupaastoa oon kokeillut ja vähän auttaa.

    • Night and Day

      Mulla on ollut korvamato nyt 8 kuukautta. Aamuyöllä kun uni on hatarampaa, kappaleet alkaa jo soimaan ja voivat soida iltaankin asti pahimmillaan. Mulla on 5 - 10 kappaletta (normi kaupallisen kanavan soittolista siis :) jotka soi suht usein, ilmeisesti jonkun tietyn tunnetilan tai ajatuksen laukaisemina. Jos kuulen vaikka kännykän / ambulanssin / jäätelöauton niin se voi jäädä päälle. Radiosta tarttuu helposti kamaa, samoin jos luen netistä jonkun kappaleen nimen tai muusikon nimen. Herkimmillään jos kuulen jonkun sanonnan tai lauseen ihmisten puheessa, niin se voi käynnistää biisin missä tuo sana esiintyy. Lievästi sanoen rasittavaa. Keskittymiskyky on laskenut aika paljon ja minulla on ruvennut olemaan myös muistiongelmaa, en tiedä onko sitten yhteydessä ko. asiaan. Helposti katsotaan esim. töissä laiskuudeksi tai tyhmyydeksi, kun ei pysty keskittymään, tai ihmissuhteissa välinpitämättömyydeksi. Olen kokeillut joitakin yllämainituista keinoista, vielä apua saamatta. Olisin kiitollinen jos joku vastaisi vielä tähän ketjuun.

      • Papillon Life

        Laiska tai tyhmä valitse itse.Musiikki on ilmaista.


    • KS

      Mä luen tätä aika aktiivisestikin, tosin en ole jaksanut aina tätä nostaa ylös. Korvamato on yhä edelleen ja pysyykin :/ Mitään sen kummemmin en oikein ole osannut sen suhteen tehdä. Vältän stressiä ja liiallista musiikin kuuntelua.. mutta kun se ralli saattaa käynnistä vaikka mainoksesta joka tulee telkkarista :/ plääh!!!!

    • KS

      uppista

    • Zfgr16g3jeuqd

      up

    • mielepirstous

      Jos alkaa elämänmenoa haitata ni sitte lekurii!

    • sdsdfb

      Mulla soi ainakin Korttitalo vaan-biisi päässä tässä jonkun päivän ajan ja ennenki on voinu jäähä soimaan päähän semmonen laulu jota oon Juutuupista paljon kuunnellu

    • Juha82222222

      mulla on paljon erilaisia pakko-oreita, musiikin soiminen päässä, oudot/lapselliset sanat ja pakko-oire tietokoneella ja jääkiekon katsominen jossa mun on PAKKO nähdä jokaikinen NHL-ottelu.
      Aina keksin syyn olla poissa jostain jos telkusta näkyy jääkiekkopeli koska se on pakko-oire minulle.
      Se on osa sairauttani myös kaikkien muiden sairauksien lisäksi.

    • Rifq2

      Minulla on aina ollut taipumista siihen, että joku biisi jää soimaan päähän. Joskus jopa viikoiksi. Tätä on esiintynyt lapsesta saakka ja vasta tässä ja nyt törmäsin asiaan siitä näkökulmasta, että kyseessä olisi jokin pakko-oire.

      Minua ei kyllä suuremmin haittaa vaikka musiikki päässä soikin. Kuuntelen musiikkia paljon ja jos päässäni soi kappale, josta en pidä, etsin yleensä vaikka YouTubesta jotain uutta ja sykähdyttävää. Kun löydän uuden lempparikappaleen, levy pääkopassa vaihtuu yleensä saman tien - tai viimeistäänkin kymmenen kuuntelukerran jälkeen.

    • jk

      Hei

      diagnoosina aikasemmin vaikea-asteinen pakko-oireinen hairio ja vaikea masennus johonka liittyy psykoottistasoista hajannaista ajattelu-prosessia.

      Paras apu:
      kirjailija,mestari
      echart tolle
      lasnaolon voima

      • Rifq2

        "echart tolle
        lasnaolon voima"

        Hieno kirja.


    • Night and Day

      Onko kenelläkään sellaista oiretta musiikkien lisäksi, että muisti huononee? Minulla on ollut sisäinen jukeboksi nyt 14 kuukautta, ja kaiken aikaa muisti on mennyt huonommaksi, kohta en muista enää omaa nimeäni... Muistiin kai vaikuttaa sekin, miten hyvin pystyy keskittymään eri tilanteisiin ja minulla se on kyllä täysi nolla, kun lisänä on vielä mielenterveysongelmien aiheuttama tunteiden puuttuminen. Onko ketään kohtalotovereita?

      • Jotainkokenut

        Tunteiden puuttuminen? Mulla mielenterveyslääke aiheutti sen, monella muulla kanssa.

        Kuulostaa siltä ettei sulla ole mitään muistiongelmaa vaan keskittymisongelma joka ilmenee myös muistiongelmana. Psykiatrilla on siihen varmaan mielen lääkkeitä mutta lääkkeillä on yleensä pahoja sivuvaikutuksia. Meditaatio, mietiskely, tekeminen jolla saa aivot hiljaiseksi ja kaikkien hiilihydraattien, varsinkin nopeiden kuten sokerien ja vaaleiden viljojen ym vähentäminen voi auttaa. Mä olen paljon seesteisempi tasapainoisella ruokavaliolla, ei pyramidimalli vaan enemmän proteiineja ja rasvaa kuin mitä vanhat suositukset sanoo. Ihminen tarvii myös eläinrasvoja toimiakseen kunnolla eikä rasva sopivassa määrin lihota. Mikään ruoka ei itse asiassa lihota jos käyttää kaiken energian vaikkapa urheillen, mutta prosessoitu sokeri on pahin lihottaja ja kakkostyypin diabeteksen aiheuttaja elintarvikkeista.


    • Night and Day

      Nyt on musiikin kuuntelua kestänyt 1 v. 4 kuukautta ja alan olla ihan loppu. Minulta on muisti mennyt melkein kokonaan, en muista läheisempiä enkä kaukaisempia asioita. Melkein mistä tahansa ärsykkeestä, vaikka jos lehdestä luen jonkun sanan, voi alkaa biisi soimaan. Mulla on myös tietyt vakiokappaleet jotka soi useammin kuin muut. Mitä voisi tehdä että tämä loppuisi? Onko ketään, joka on saanut musiikit loppumaan?

    • KyllästynytSekoiluun

      Moikka! Mä kirjoittelin aikaisemminkin tänne ja ajattelun tulla vastailemaan. Mä olen onnistunut jotenkin pääsemään tämän asian kanssa sinuiksi. En jää enään jumiin siihen biisiin niin pahasti tai ahdistu siitä. Tottakai tämän jälkeen piti kehittää itselle joku uusi joten täysin puhtaita papereita en vieläkään saa ;) Tällä hetkellä mua ahdistaa suunnnattomasti mun omat ajatukset. Se, että muistan oltuani jonkun seurassa hänen äänensä. Yhtäkkiä mielene palaa jokin asia minkä hän on sanonut jne. Tai sitten kelaan vaihtoehtoisesti, että mitä juuri äsken sanoinkaan? Muistan vain naurahtaneeni, mutta mille? Pakko kelata mitä sanoin, että en ole hullu.. ja sitähän tämä alkaa olemaan. Neuroottista hulluutta..

    • NIght and Day

      Kiitos vastauksestasi. Mukava kuulla, että musiikkien soiminen on helpottanut. Voinko kysyä, että mitä teit, että musiikit rupesi vähenemään tai että itse et ahdistu enää niin paljon? Jos voit kertoa jotain niin olisin tosi kiitollinen! Sorry uteleminen mutta olen niin voimaton ja pelkään tätä asiaa.

    • KyllästynytSekoiluun

      En tiedä mitä tein? Kaiketi kehitin tuon uuden pakko-oireen tilalle ja nyt toivon vain, että olisin kärsinyt ainoastaan tästä. Sen rinnalla kun tuon musiikin kelaaminen tuntuu lähes rentouttavalta! Yhteen väliin muistan toistaneeni jotain mukavaa ja rentouttavaa kappaletta mielessäni.

      Mulla kesti todella kauan tajuta, että koko tää mun sairastaminen liittyy pakko-oireiluun! Oon tähän asti aina ajatellut, että sairastan paniikkihäiriötä, mutta nyt viime päivinä lueskelin enemmän pakko-oireisesta. Tadaa täältä löytyikin sitten vastaus paremmin mun oireiluun. Kaikki nämä mielessä pyörivät biisit, ihmisten sanonnat, miltä he kuulostavat, pelot hulluksi tulemisesta ovat enemmänkin pakko-oireita sekä ajatuksia jotka laukaisevat ahdistuneisuutta sekä paniikkia. Tämän oivaltaminen laski jonkun verran sen hetkistä ahdistuneisuutta. Löysin viimein selityksen mitä tämä kaikki on. Tähän asti kun olen keikkunut ja kysellyt tietämättömänä mikä mua vaivaa? Ja onko nuo mun oireet ihan psykoottisia/alkavia ääniä.. Tälläistä tällä kertaa :)

      • Oletko Samuli? Eipä sen väliä, viestissäsi on yhteystitoja, ja nyt se lentää roskikseen!

        Hauskaa päässä soivan musiikin jatkoa :)


    • Kapsu

      Mulla tämä alkoi, kun kuuntelin tiettyä radiokanavaa töissä kaiket päivät. Inhosin sitä musiikkia ja ne kaikkein ärsyttävimmät ja kamalimmat kappaleet soi mun päässä kaiket yöt. En tiennyt että edes osaan sanoja niihin, mutta ne soi ihan kuin radiota kuuntelisi. Äärimmäisen ärsyttävää!
      Se musiikki mistä pidän ei koskaan vaivaa mua. Kahden viikon lomalla, kun ei tullut kuunneltua radioa, ei myöskään musiikki häirinnyt öisin.
      Sama koskee mainoksien ärsyttäviä musiikkeja, nekin voi jäädä päähän.

    • mikä soi?

      Oletteko muuten ajatelleet, mikä musiikista oikeastaan jää päähän soimaan? Onko se sävel, laulun sanat vaiko joku muu asia? Itselläni jää toistumaan mieleen ennen kaikkea laulajan ääni (sävelkulku, äänen korkeus, sointi, väri, tunnelma). Sanoja en juurikaan muista, eikä niillä ole minulle edes väliä.

      Minua musiikin soiminen päässä ei haittaa. Ajattteleehan ihminen lähes aina jotain ja paljon mukavampaa musiikkia on päässä kelata kuin ahdistuneita ajatuksia.

    • Mitä vittuuaa?!

      Onko kellään muulla samalla tavalla, kuin minulla? Musiikki jää soimaan päähän, sitten ajattelee vaikka hetken toista asiaa, esim sanoo päässään " Vittu nyt on nälkä " Ja heti taas sen jälkeen alkaa musiikki soimaan päässä. Tai sitten jokin sana/ lause jää päähän toistumaan tai jotkut sanat tulevat mieleen mitä on aikasemmin kuullut ja ne jää päähän soimaan...?

      • rasittavaa

        On juurikin tuollaista..jo mä mietin että onko ne ajatuksia vai onko se skitsofreniaa tai jokin muu spykoosia aiheuttava sairaus. Mut ilmeisesti vain pakko-oireista ajattelua..


      • Pirjuska

        Mulla alkaa soida musa jo herätessä, joskus ajattelen ,että soiko se nukkuessanikin. Joskus joku pätkä saattaa soida tuntikausia,vaikka yritän vaihtaa, niin kuitenkin se palaa vähän päästä.
        Joskus joku musa lähtee pelkästä lehdessä olevasta sanasta.
        Koko ajan soi ja vain kun katselen telkkaria kovalla tai puhun puhelimessa tai keskustelen jonkun kanssa se taukoaa, mutta jatkuu heti kun tule hiljaista.
        Aivot on mangneettikuvattu kahdesti ja otettu aivojen sähkökäyrä, ei mitään löytöjä.
        Tämä on jatkunut nyt kaksi vuotta, eikä kukaan tiedä tästä oireesta mitään.
        Monenlaisia oletuksia on esitetty, nekin hyvin hajanaisia.


    • ja pois...

      Joku renkutus, vaikkapa V Lavin tyhmä kappale jää soimaan vaikka kuinka yritän päälle "ladata" jotain muuta.
      Lievään pakko-oireiluun tämäkin häikkä kuuluu. Sille on olemassa hyvä vastakeino. Kun kuuntelee omaa mieleistä musaa joka päivä juutuubista, niin tämä auttaa.

    • siiila

      Auttaako yhtään vaivaan, jos kuuntelisi jotain "vaikeampaa" musiikkia, kuten klassista tai jazzia tms.? Ei jäisi melodiat niin helposti päähän soimaan.

    • häiritsevää

      miulla on semmonen ongelma välil et kuulen päässä biisin mitä en ees oo varmaa kuullu ku kerran ohimennen ja toine homma et miul alkaa soimaa päässä aina jonkui biisin joku kitara kohta joten miun pakko alkaa sitte kitaral soittaa sitä ja sitte tiedän kyseisen biisin jonka jälkee se on vielä pakko kuunnella youtubesta.

    • kylsesiittä
    • avunsaanut

      Kyllä tuo "korvamato" on tuttu juttu. Itse olen löytänyt avun vanhan klassisen musiikin kuuntelusta. Tutkittu juttu onkin, että esim. barokki- musiikki rauhoittaa. Reseptini voisi olla You Tubesta esim. Johann Sebastian Bachin Adagio hiljaisena kuunneltuna, vaikkapa useita kertoja. Muutakin vastaavaa löytyy muualtakin kuin netistä.
      Toinen mikä on itseäni auttanut ärsyttävän kappaleen pyöriessä päässä on hyräillä tai sanoa puoliääneen: "Jeesuksesta laulan, Jeesuksesta vaan, jolta syyni suuret anteeks sain ja saan". Jos menee kiroillen petiin, niin on varmaa, että sitä saa mitä tilaa... Mielestäni tätä oireilua ei voi aina liittää neuroosiin.

    • Lauleskelia

      NO maailma vaikuttaa olevan jos ei vielä niin ainakin menossa sekaisin kaiken maailman ylisekstisistisillä biiseilläön joten kannattaa suosiolla vaihtaa soittolista vanhanaikaisempiin hyväksi todettuihin kappaleisiin joita YouTubestakin löytyy vaikka millä mitalla. Itse en ainakaan anna vaivan häiritä itseäni, olen päättänyt että minua ei käytetä sillä tavalla hyväksi että hyräilisin jotain ärsyttävää korva matoa päässäni. Nukkuminen on minullekin ongelma mutta lauleskelen itseni mielessäni uneen ja sitte nukun muutaman tunnin huvin.

    • Anonyymi

      Tää ylös

    • Anonyymi

      Moi, mulla ihan sama juttu. Ollut niin pitkään aikuisiällä kuin muistan. Tosin käytin vahvoja aineita 15vuotta, silloin ei muistaakseni tätä vaivaa ollut. Nyt tosiaan lähete tehty ADD tutkimuksiin..
      Alkaa kyllä tuntua rasittavalta, varsinkin nyt kun tajusin ettei tämä ole normaalia.. jos ei soi joku biisi niin ajattelen tai sanoitan tekemisiäni ajatuksin. Ja taas tosiaan alkoi musa soimaan, välittömästi kun unesta heräsin. Vittu. Muisti ollu aina aika paska, voinut kyllä johtua kaman vedostakin, mut nyt se on oikein romahtanut viimeisen vuoden aikana. Tulispa pian aikaa sinne tutkimuksiin...
      Bentsot auttoi hiljentämään ajatukset, mut en niitä varmaan enää respalle helpolla saa, kun 20vuotta tuli niihin oltua koukussa. Kokeillaan siis add lääkitystä välillä ja sitäpä tämä taitaa ollakin.

    • Anonyymi

      Korvaamato on ikuinen ystävä, aina soi!
      Mato voi olla ohimennen kuultu renkutus tai klassisen musiikin, esim.jonkin sinfonian teema. Ei häiritse, siihen tottuu!

      • Anonyymi

        Eikö tämä korvamato ole yleistynyt tosi paljon 2000-luvulla ? Olisko sähkö-yliherkkyys myös , radioaallot ym ? Jokin sähköön liittyvää.. Ei mun mielestä ole normia, ehkä me ollaan tukahdutettu jotain itsessämme, ja se änkeää mieleen huonona musiikkina ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe