ravihevosten elämä

anna80___

en tiedä mihin tämän olisin kirjoittanut, mutta olen jo vähän aikaa seurannut raviurheilua. Mielestäni siinä ei mennä kyllä yhtään hevosen ehdoilla. Joo, hevonen rakastaa juoksemista, mutta kauheaa hakkaamista ja varmasti pistävät douppinkia ym niihin hevosiin. Ihminen on ahne. Tuntuu pahalta sit ku heppa ei juokse nii se laitetaan autoon ja kuljetetaan pahimmassa tapauksessa puolaan asti teuraaksi ku suomessa ei ole heppateurastamoja moniakaan..

onko ravihevosten elämä oikeesti tällasta minkä kuvan mä olen saanu... helliikö niitä oikeesti kukaan, ja välittääkö kukaan ;(

olen jo 3-kymppinen, joten täällä ei itke ny mikään kymmenvuotias heppa hullu...

7

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinsevainon

Aika moni laittaa hevosen heti pois jos ei juokse tarpeeksi kovaa, ei yleensä kukaan ravi-ihminen jää elättämään "turhia" hevosia.. Itselläni on ex-ravuri, jota ei TODELLAKAAN ole kohdeltu hyvin! kun se tuli meille sillä oli haavoja ja sen jaloissa oli todella pahat rivit (rupea vuohis huopassa) ja heppa oli vähän seko ja sen jalat oli niin sanotusti "kulutettu puhki", eli se ontuu, koska sillä oli menty niin paljon nuorena --jalat ei kestä kovaa käyttöä, siis ei oikeastaan kestä melkein ollenkaan. Välillä se hyppii pystyyn kun antoi matolääkettä ja kun kengitettiin niin oli siis ihan raivona ja pyöri ja hyöri, ettei kenkiä saatu edes laitettua, Mutta onneksi heppa antaa nyt kengittää kunnolla ja ottaa aika kiltisti matolääkkeen, tosin temppuilee vielä joskus sen kanssa.. Onneksi jotkut kullä huolehtii hevosistaan kunnolla!

• ....................

Tuo on kamalaa, ko hevosii kohdellaa huonosti. Näin on kuitenkin myös ratsupuolella ja ihan yhtä paljon! Hevoset, jotka ei juokse, laitetaan yleensä ratsukäyttöön tai siitoskäyttöön, ei lopeteta.

• ....................

Voivoi :D Ravihevosten elämä on samanlaista kuin hevosten yleensäkin. Parempaa kuin mkn ratsastuskoulutouhu, jossa aina vaihtuu ihmiset ja tyylit ratsastaa & hoitaa, hirveästi meteliä ja kiirettä ja liikaa työtä ja vaatimuksia jne.. Ravihevosten terveydestä pidetään superhyvää huolta: paras kengitys, parhaat ruuat, parhaat tilat ja paras hoito takaavat, että löytyy vauhtia ja kuntoa radalle. Raveissa on kunnon säännöt siitä mikä on kiellettyä ja mikä sallittua. Itse vihaan sitä raippojen huiskintaa, samaa vihaan myös ratsastajien tekemänä, erityisesti ko esteillä hakataan oikein kunnolla. Oon itse sekä ravi- että ratsuihminen, eniten tyksin nimenomaan esteistä, mutten ikinä hevosen huonosti kohtelusta oli laji mikä tahansa! Omassa tallissa sekä ravureita että ratsuja ja kaikkia kohdellaan hyvin omistajasta riippumatta.

Niin ja onhan noita doping-tapauksia ollut mutta sen vuoksi tarkat testit jms koska ovat kiellettyjä ja rangaistukset kovia. Luulot siitä, ettei ravihevosia rakasteta ja ne viedään teuraaksi kun ei voiteta ovat ihan vääriä! Samallailla ravureita hellitään, tallitytöt melkein piloille saakka. Käsittely on paljon monipuolisempaa kuin harrasteratsuilla, koska joka tilanteeseen on totuttava. Ota asioista selvää ja puhu vasta sitten, nuo sun laukomat 'totuudet' on jotain tosi hämärää - mutta parempi niin kuin että oisivat totta :) En silti ymmärrä mikä tää ratsuihmiset vs ravi-ihmiset juttu on?

• Mr_Andersson

Joo kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin menee puhumaan. Raveissa saa herkästi rangaistuksen jos ajovitsaa heiluttelee turhaan ja jos on törkeää piiskan käyttöä, voi saada ajokiellon. Muistan kun pienenä kävin ensimmäistä kertaa ratsastustunneilla ja hevoset olivat melkein pystyyn kuolleita. Ei varmasti ole helppoa kiertää kehää päivästä toiseen. Kaikille hevosille tehdään testit ennen lähtöjä, mitataan lämpö, tarkastetaan rokotukset ym. Kyllä se aika tarkkaa hommaa on. Yleensä jos ravuri menee jaloistaan rikki tai jotain muuta se menee siitokseen tai ratsuksi. Nykyään teurastaminen alkaa olla jo hinnakasta ja vaikeaa.

• Talvikot<3

mul on 4 vuotias poni ravuri (shettis) se liianki paljon hellyyttä ja se käy noin kerran kuukaudessa raveissa.

• ravihevostenpuolella

kyllä huomaa onko hevosihmisiä :D itse olen työskennellyt ravitallilla ja mitä parhaimmissa oloissa !!!! :)

• heppanen

Onhan noita huonoja omistajia joka puolella. Itse en pidä erityisemmin kummastakaan enempää, kumpikin kivoja niin ratsastus kuin ajaminenkin. Itselläni on nyt 13-vuotias exravuri, joka on ollut meillä 7 vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1798
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      123
      1220
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1080
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      956
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      866
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      81
      817
    7. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      47
      817
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      816
    9. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      810
    10. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      782
    Aihe