11-vuotiaan ylipaino

tgyhuj

Poika on 160 cm ja painoa 90 kg. Pojan äiti on löysäkätinen ja antaa pojan nassuttaa herkkuja, iltapalalla vedetään yhdeksän aikaan vielä muutama leipä. Liikuntaharrasteita ei ole minkäänlaisia, kotona olo on pojalla sohvalla istumista. Veikkaan että 100 kg täyttyy ensi kesänä ja roimasti mennään ylikin.

Aika hankala uusisänä vaikuttaa asiaan. Tiedä mitä tässä tekisi.

13

3355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xl

      Mitä sinä siitä täällä kirjoitat, yritä ystävällisesti auttaa älkä tuomitse

    • ruokaympyrä

      Valitettavaa jos lapsen äiti ei ymmärrä mitä hallaa tekee lapselleen :(

      Onko poika tiedostanut ylipainonsa? Äitihän edesauttaa huonolla ruokavaliolla tuota joten lapsi on syytön mutta mitä lapsi ajattelee asiasta? Onko siitä avoimesti keskusteltu?

      Jos äiti ei innosta liikkumaan lasta niinn mites sinä,oletko kokeillut "vaivihkaa" innostuttaa lasta johonkin harrastukseen jossa sinäkin kävisit? Pyöräilyretket? Luonnossa kävely? JOS lapsen saisi edes jostain liikuntamuodosta innostumaan niin hän saattaisi huomata miten paljon kivempaa on elää kevyempänä jne.

      En kyllä nyt tähän hätään osaa muuta sanoa.. Vaikeahan se on jos kotiin ostetaan sitä mässytettävää.. Ja jos lapsen ruokatottumukset on olleet tuollaisia pienestä asti niin vaikea kitkeä pois :(

    • isänmaan toivot

      Noita lihavia lapsia on jo hälyyttävän paljon.

      Mitä teidän vanhempien päässä oikein liikkuu?

      Lihavat lapset huostaan.

      Minun äitini piti aina huolta, jotta syön kunnon ruokaa, vaikka itse herkutteli (on syömishäiriöinen).

      Itse olen aina ollut hoikka ja liikkunut myös.

    • no niin

      Kotoa ne ruokatottumukset suurimmaksi osaksi tulee. Muistan oman lapsuuden kaverin, jonka äiti oli on/off dieteillä jatkuvasti ja aina, kun heille meni kylään oli pöydällä hampurilais tai pitsa paikan roskia, irtokarkki pusseja, popcornia ym. Niitä muksut kävi sitten napsimassa pitkin päivää. Hassua kyllä minä olin silloin hieman lapsuuden pyöreä, vaikka söin paljon terveellisemmin, mutta nykyisin, kyseinen ystävä on samanlainen jojo laihduttaja, kuin äitinsä, vaikka oli aikanaan todella hoikka tyttö ja minä kutistuin murrosiän jälkeen normi mittoihin.

    • Äiti -75

      Meillä syödään normi ruokaa ja liikutaan paljon. kerta viikkoon mässätään yhtenä iltana. silti pojallani 11v on lievä ylipaino. ajattelen aina että kyllä se murkkuikänä varreksi venyy kun alkaa tytöt kiinnostaa eikä ehdi sitä vähääkään syödä... muut lapset ja itse normaalipainoisia.

    • vanhemmat vastuuseen

      """"Rasvaton maito on yksi virallisen suomalaisen terveysdogmin keskeisimmistä kivijaoista siitäkin huolimatta, että mikään tutkimus ei todista rasvattoman maidon puolesta yhtään mitään. Sen sijaan rasvattomuuden haitat ovat mitä ilmeisemmät.

      Myytti rasvojen lihottavasta vaikutuksista ei pidä paikkaansa. Asia näyttää olevan aivan päinvastoin. Lisääntyvässä määrin alkaa tulla tutkimuksia, joka osoittavat, etteivät maitorasvat lihota, vaan jopa laihduttavat.

      Tukholman Karoliinisen instituutin 9 vuotta kestäneessä ja lähes 20.000 naista koskevassa seurantatutkimuksessa todettiin, että rasvaiset maitotuotteet estivät lihomista seuranta-aikana. Alussa naisten keskimääräinen BMI oli 23.7 ja seuranta-ajan lopussa todettiin, että niillä naisilla, jotka olivat käyttäneet täysmaitoa ja rasvaisia juustoja, oli selvästi matalampi BMI kuin muilla.

      Tutkijat suosittelivat painonhallintaan jokapäiväistä lasillista täysmaitoa, jonka todettiin vähentävän 15 % painonnousua. Yksi annos täysrasvaista juustoa päivässä vähensi painonousua 30 %. Maitorasvat auttoivat siis painon hallinnassa.""""

      jatkuu...

      http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=236

    • lolollollool

      mimu´´

    • kunnon ruokaa

      Hyviä rasvoja:

      Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kylmäpuristetut öljyt (hampunsiemen, oliivi, pellavansiemen, camelina, kookos). Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA

      Hyvää rasvaa tulisi saada n. 1 g painokiloa (normaali paino) kohti, jotta välttämättömien rasvahappojen saanti turvattaisiin ja tämä ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä". Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta. Ylimääräinen ravintona nautittu rasva ei varastoidu elimistöön rasvana, ainoa terveysriski siitä on arakidonihapon nousun takia tuleva tulehdusherkkyys. Sokerina (hiilihydraatti) nautittu ylimäärä muuttuu elimistössä triglyseriksi, joka varastoituu rasvasoluihin ja lisää siten rasvamassaa kehossa. Tämä triglyseri on sitä rumaa rasvaa, joka aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia.

      Levite leivän päälle:

      100g voita
      1 dl kylmäpuristettua (luomu) oliiviöljyä
      0,5-1 dl vettä
      Huoneenlämpöisenä tehosekoittimessa sekoitetaan ainekset keskenään ja eikun nauttimaan. Voi myös käyttää erilaisia yrttejä ja mausteita maustamiseen.

      Lisäksi voin tilalle leivän päälle voi laittaa erilaisia levitteitä: sulatejuusto, tuorejuusto, tomaattisalsa, avokado, pähkinä, manteli jne...


      _________________________________________________________________________________________________________________________________

      Hyviä hiilihydraatteja:

      Kasvikset, hedelmät ja marjat.

      Omatekoiseen mysliin/smoothieeen ravintorikkaita ainesosia:
      Pähkinä- ja mantelijauheet
      Murskatut pähkinät, mantelit ja siemenet
      Marjajauheet ja marjat
      Viherjauheet (ohranoras, vehnänoras, spirulina,Vihreä Helmi C.G.F. klorella )
      Kookosjauho (hiutaleet)
      Leseet

      Optimaalinen rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien saanti vuorokaudessa:
      Rasvaa vähintään 60 grammaa
      Proteiinia 80-120 grammaa
      Hiilihydraattia 70-150 grammaa

      Miten verensokerin saa pidettyä tasaisena?
      Aloittamalla ruokailu aina proteiinipitoisella ruoalla saadaan maksaan varastoitunut glykogeeni verenkiertoon glykoosiksi (verensokeriksi). Näin vapautunut varastotila saadaan hiilihydraateista tulevan sokerin varastoksi eikä verensokeri nouse. Vähähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia, paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa hiilihydraattien määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvoja.


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

    • JokurandomxDDDD

      Ite oon 11 ja oon 161,5cm ja 48,7 niin oonko yhtään ylipainonen

    • Anonyymi

      Onko 11-vuotias ja 46 kiloinen lapsi lihava?

    • Anonyymi

      Bro

    • Anonyymi

      Ite olen 11 vuotias ja ja painan. 39 kiloo
      Ja joku 145 cm

    • Anonyymi

      Olen itse 11-vuotias tyttö ja painan 39.5 kg ja olen 146 cm pitkä ja minusta tuntuu ylipainoiselta. Olen testaillut kaikenlaisia niksejä ja kaikkea ja olen aivan toivoton. Yritän laihtua 5 kg. Kun kuulin tämän pojan tarinaa ja huomasin hänen olevan 11-vuotias päätin itsekkin kirjoittaa. Minä harrastan ratsastusta ja se on liikunnallista. :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe