Mitä käytännön eroa on noilla otsikon mukaisilla öljyillä?
Autooni olisin öljyjä vaihtamassa ja ohjekirjasen mukaan tuo 0W-30 olis vaatimus. Tarjolla olis selkeästi huokeampi 5W-30, joka täyttäis autonvalmistajan asettamat laatuvaatimukset, mutta viskositeettivaatimusta ei...
Molemmat kyseessä olevat öljyt ovat long-life öljyjä, mutta vaihdan öljyt joka tapauksessa noin 10000 km:n välein (kerran vuodessa), joten siitäkin syystä mieluusti käyttäisin tuota huokeampaa versiota.
Voinko huoletta laittaa tuon 0W-öljyn tilalle tuon 5W-öljyn?
Olen kuullut juttua, että autonvalmistajan ja öljy-yhtiön väliset sopimukset määräisivät aina nuo "parhaimmat" öljyt suositelluiksi, kuten tässäkin tapauksessa 0W-öljyä vaaditaan.
Kertokaapa viisaammat uskallanko vaihtaa tuohon halvempaan 5W-öljyyn?
0W-30 ja 5W-30 öljyjen ero
35
26893
Vastaukset
- 9+2=?
0W pumpattavuuden alaraja on -40 ja 5W vastaava raja -35.
Käytännössä kaikilla on autoissaan käytetyt öljyt jotka eivät enää ole parhaassa terässään, ja muutenkin tuo 5W öljy on aivan hyvää käytettäväksi Suomen olosuhteissa.
Enemmän kiinnittäisin huomiota tuohon yläpäähän, kyllä se moottori suuremman osan aikaa on kuuma kuin kylmä.
Auto- ja yljyvalmistajilla on juuri kuvaamiasi sopimuksia, siitä esimerkkinä juuri tuo VAG-konsernin käyttämä LL-öljy joka on tuplasti kalliimpaa kuin vastaava ilman tuota LL-luokitusta oleva öljy.
Varsinkin jos ajaa vähän (=10-15 tkm/vuosi) niin auton kannalta on parempi vaihtaa öljyt joka vuosi syksyllä uusiin.
Kustannus on suurinpiirtein sama mutta paremmmat öljyt autossa...- jarmomaa69
Elikkä tuo 0W ja 5W kertoo ainoastaan öljyn "kylmäjuoksevuudesta", käsitinkö nyt oikein? Jos näin on näppylät, niin silloinhan sillä ei varmaankaan ole käytännön merkitystä kumpaa öljyä koneeseen kaataa, varsinkin kun molemmat öljyt täyttävät autonvalmistajan laatuluokitukset...
- 2+13=?
jarmomaa69 kirjoitti:
Elikkä tuo 0W ja 5W kertoo ainoastaan öljyn "kylmäjuoksevuudesta", käsitinkö nyt oikein? Jos näin on näppylät, niin silloinhan sillä ei varmaankaan ole käytännön merkitystä kumpaa öljyä koneeseen kaataa, varsinkin kun molemmat öljyt täyttävät autonvalmistajan laatuluokitukset...
Käytännössä tuo 5W riittää.
- Octavian omistaja
jarmomaa69 kirjoitti:
Elikkä tuo 0W ja 5W kertoo ainoastaan öljyn "kylmäjuoksevuudesta", käsitinkö nyt oikein? Jos näin on näppylät, niin silloinhan sillä ei varmaankaan ole käytännön merkitystä kumpaa öljyä koneeseen kaataa, varsinkin kun molemmat öljyt täyttävät autonvalmistajan laatuluokitukset...
Olet käsittänyt oikein, ero on miltei olematon. Jos et asu Lapissa, niin 5W on kaiketi valintasi. Suomen kesässä tuon -30 pitäisi kyllä riittää, riitti ainakin tänä kesänä, vaikka tuli ajettua heinäkuussa kovissa helteissä useampi sata kilometriä putkeen.
- jarmomaa69
Octavian omistaja kirjoitti:
Olet käsittänyt oikein, ero on miltei olematon. Jos et asu Lapissa, niin 5W on kaiketi valintasi. Suomen kesässä tuon -30 pitäisi kyllä riittää, riitti ainakin tänä kesänä, vaikka tuli ajettua heinäkuussa kovissa helteissä useampi sata kilometriä putkeen.
Lapissahan minä asustelen...
Kaikissa autoissani tähän mennessä olen käyttänyt 5W-öljyjä ja hyvin niillä on pärjäilty.
Tämä nykyinen kulkineeni on vaan reilusti uudempi entisiin verrattuna ja tämän auton ohjevihkonen vaatii käyttämään 0W-30 tai 0W-40 öljyä moottorissa!
Vaikka kyseessä on turbomoottori, niin eipä sitä suomen oloissa sallituilla maantienopeuksilla hirveästi laiteta rasitukselle. Ja aina talviaikaan käytetään lohkolämmitintä, joten öljytkin varmaan pysyy riittävän notkeana kylmemmilläkin keleillä...
Veikkaan kuitenkin, että autonvalmistaja ja öljy-yhtiö vaativat aina sitä uusinta ja parasta laitettavaksi. Eiköhän tuon autonvalmistajan laatuluokituksen täyttämää 5W-30 öljyäkin kuitenkin uskalla käyttää... - 0W-30 tai 0W-40
jarmomaa69 kirjoitti:
Lapissahan minä asustelen...
Kaikissa autoissani tähän mennessä olen käyttänyt 5W-öljyjä ja hyvin niillä on pärjäilty.
Tämä nykyinen kulkineeni on vaan reilusti uudempi entisiin verrattuna ja tämän auton ohjevihkonen vaatii käyttämään 0W-30 tai 0W-40 öljyä moottorissa!
Vaikka kyseessä on turbomoottori, niin eipä sitä suomen oloissa sallituilla maantienopeuksilla hirveästi laiteta rasitukselle. Ja aina talviaikaan käytetään lohkolämmitintä, joten öljytkin varmaan pysyy riittävän notkeana kylmemmilläkin keleillä...
Veikkaan kuitenkin, että autonvalmistaja ja öljy-yhtiö vaativat aina sitä uusinta ja parasta laitettavaksi. Eiköhän tuon autonvalmistajan laatuluokituksen täyttämää 5W-30 öljyäkin kuitenkin uskalla käyttää...Autossasi on hydrauliset venttilinnostimet ja sen vuoksi tuo 0W-30/40 suositus. Turbon takia tuo kyseinen suositus ei tule vastaan vaan venttiilien. Eli suosittelisin kyllä jompaa kumpaa noista vaikka lohkolämmitintä käytätkin.
- Anonyymi
jarmomaa69 kirjoitti:
Lapissahan minä asustelen...
Kaikissa autoissani tähän mennessä olen käyttänyt 5W-öljyjä ja hyvin niillä on pärjäilty.
Tämä nykyinen kulkineeni on vaan reilusti uudempi entisiin verrattuna ja tämän auton ohjevihkonen vaatii käyttämään 0W-30 tai 0W-40 öljyä moottorissa!
Vaikka kyseessä on turbomoottori, niin eipä sitä suomen oloissa sallituilla maantienopeuksilla hirveästi laiteta rasitukselle. Ja aina talviaikaan käytetään lohkolämmitintä, joten öljytkin varmaan pysyy riittävän notkeana kylmemmilläkin keleillä...
Veikkaan kuitenkin, että autonvalmistaja ja öljy-yhtiö vaativat aina sitä uusinta ja parasta laitettavaksi. Eiköhän tuon autonvalmistajan laatuluokituksen täyttämää 5W-30 öljyäkin kuitenkin uskalla käyttää...Tietääkseni lohkolämmitin ei lämmitä juurikaan moottoriöljyä.Siksi on tärkeää juoksevuuus.
- frangröbbä
ihan huolletta voit käyttää halvempaa öljyä
- mistä noita dorkia..
ei tuossa niin paljon säästä, että kannattaa moista edes miettiä.
Auto tykkää kun käytetään sitä mitä valmistaja suosittelee.- jarmomaa69
Onhan osassa noista vanhoistakin kulkineista ollut hydrauliset nostajat ja 5W-öljyllä menty täyttä häkää ilman mitään ongelmia.
Ihmetyttää vaan, että onko nykyautoissa nuo nostajat sitten jotenkin erilaiset tai herkemmät, jos se hydraulisten nostajien takia olis nuo öljysuositukset laitettu?
Vaikea sanoa kun ei tekniikasta niin paljoa ymmärrä. - nipponisti.
jarmomaa69 kirjoitti:
Onhan osassa noista vanhoistakin kulkineista ollut hydrauliset nostajat ja 5W-öljyllä menty täyttä häkää ilman mitään ongelmia.
Ihmetyttää vaan, että onko nykyautoissa nuo nostajat sitten jotenkin erilaiset tai herkemmät, jos se hydraulisten nostajien takia olis nuo öljysuositukset laitettu?
Vaikea sanoa kun ei tekniikasta niin paljoa ymmärrä.tekniikka kehittyy, ja toleranssit pienenee, samoin välykset. Samoin käy öljyjen toletanssin kanssa, eikä sitä tiettyä öljyvaatimusta ole ihan huvin vuoksi laitettu. Mielestäni on aivan turhaa alkaa säästämään jotakin 20 - 30 euroa auton öljyssä, se on niin mitätön menoerä, ja tulee ainakin osittain takaisin alentuneena kylmäkulutuksena. Joten oikea öljy oikeaan paikkaan!
- Anonyymi
nipponisti. kirjoitti:
tekniikka kehittyy, ja toleranssit pienenee, samoin välykset. Samoin käy öljyjen toletanssin kanssa, eikä sitä tiettyä öljyvaatimusta ole ihan huvin vuoksi laitettu. Mielestäni on aivan turhaa alkaa säästämään jotakin 20 - 30 euroa auton öljyssä, se on niin mitätön menoerä, ja tulee ainakin osittain takaisin alentuneena kylmäkulutuksena. Joten oikea öljy oikeaan paikkaan!
Ei ne toleranssit eikä välykset ole pienentyneet mihinkään siiten 1960-luvun. Toi on ihan Esson-baari juttuja ja kylänmiesten puheita. Otappa vähän eri ikäisten ajoneuvojen korjaamokirjoja kouraan ja lue.
Japanilaisilla on tällä hetkellä suurimmat valmistustoleranssit. Suuret tuotantomäärät ja suuret toleranssit.:-) - Anonyymi
Hyvä laatuinen (Mobil) kalliimpi öljy on käytössä säästää hinnan eron! 2-4% polttoaine kuluissa,pitkä vaihtoväli,moottori ei kulu jne
- 0000000000000
"Mitä käytännön eroa on noilla otsikon mukaisilla öljyillä?"
-eroa et käytännössä huomaa
minusta voit laittaa 5w aivan huoletta, kun kerran vaihdatkin noin lyhyillä väleillä.- Näin on!
Tingi moottorin/autonvalmistajan öljyvaatimuksesta!
Se on ehdottomasti autolle parasta. Kyllä tosiasia on että 0W-öljyillä moottori käynnistyy/saa voitelun paljon nopeammin! - naskari
Näin on! kirjoitti:
Tingi moottorin/autonvalmistajan öljyvaatimuksesta!
Se on ehdottomasti autolle parasta. Kyllä tosiasia on että 0W-öljyillä moottori käynnistyy/saa voitelun paljon nopeammin!0W öljyn käyttö varsinkin kesällä on ihan hullua. Aivan liian juoksevaa. Voitelevan suojakalvon paksuus aivan liian pieni. Talvellakin menee 5W kovilla pakkasilla, jos on laatu öljyä ja yläpään visko ei ylitä 40 Tuollaiset 0/5W-50 ovat aivan liian laaja alaisia. Ne menettävät voiteluominaisuuksiansa huomattavasti nopeammin. Kun käyttää laatu öljyjä, niin ei venttiilin hydrauliset nostajat naputa vaikka käyttäisi 10W- öljyä, talvellakin.
- 32
naskari kirjoitti:
0W öljyn käyttö varsinkin kesällä on ihan hullua. Aivan liian juoksevaa. Voitelevan suojakalvon paksuus aivan liian pieni. Talvellakin menee 5W kovilla pakkasilla, jos on laatu öljyä ja yläpään visko ei ylitä 40 Tuollaiset 0/5W-50 ovat aivan liian laaja alaisia. Ne menettävät voiteluominaisuuksiansa huomattavasti nopeammin. Kun käyttää laatu öljyjä, niin ei venttiilin hydrauliset nostajat naputa vaikka käyttäisi 10W- öljyä, talvellakin.
"0W öljyn käyttö varsinkin kesällä on ihan hullua. Aivan liian juoksevaa. "
Joku ei oikein ole sisäistänyt tuota pullon etiketissä olevaa merkitystä.
Ei se 0W-30 öljy sen ohkaisempaa ole toimintalämpöisessä moottorissa kesällä tai talvella kuin tuo 5W-30:ään Tuo 0W- takoittaa vaan sitä, että auton sammuttamisen jälkeen öljy ei paksuunnu yhtä paljoa kuin esim. 5W -öljy. Eli kylmänä 0W- on ohuempaa kuin 5W eli sen viskositeetti on pienempi.
- ,.mmmm.m
jooooooooooo
- Asentaja_Nyt_Eläkkeellä
Paras AINA 0W, ainakin uusissa Saksalaisissa, kuten Golf.
- fgere45
Millä tavalla se on paras?
- väljätkoneet
Golfissa kannattaisi käyttää 15W öljyjä niin ei tarvitsisi lisätä niin paljon.
- HIUKKASSUODATIN-PUHTAANA
Mobil Super 3000 Formula R 5W-30.
C4 LUOKITUS UUSIIN dieseleihin. - Anonyymi
väljätkoneet kirjoitti:
Golfissa kannattaisi käyttää 15W öljyjä niin ei tarvitsisi lisätä niin paljon.
teboil silver 10w-40 on paras sanokaa mitä sanotte :D
- Liikennöitsijä
Vanhan kansan corollan virittäjät (pakoputkenpää kromia) laittavat kaikkiin vehkeisiin halvinta marketin 10W-30 tököttiä ja kehuvat hyväksi.
- 234523
Jos 0w on ainoa suositus niin silloin se on todennäköisesti ihan toleranssienkin takia, eli 5w ei pääse voitelemaan kunnolla välttämättä kesälläkään. Jos 5w kävisi myös, suosituksessa olisi vaihtoehtoja eri lämpötiloille, esim 5w jos on lämpimpämpi kuin -20 ja 0w kylmempiin keleihin tai vastaavaa.
Sinäänsähän laadukas 5w voi olla kylmänä juoksevampaa kuin 0w. Esim Mazdan oman 5w-30 jähmepiste on alhaisempi kuin Shellin 0w-40 öljyllä.- 0W-only
"Esim Mazdan oman 5w-30 jähmepiste on alhaisempi kuin Shellin 0w-40 öljyllä."
-Jähmepiste ei ole kaikki kaikessa. Viskositeetti on 0W öljyllä silti alhaisempi, eli 0W virtaa paremmin. Jähmepistettä voidaan alentaa lisäaineilla, mutta 5W on silti puurompaa vaikka ei jäätyisikään.
- oilmanforever
Käsittääkseni 0W on lämpimänäkin vähän ohuempaa, koska kuumapää tehdään kemiallisesti ja perusöljy on tuo 0W. Jos moottori ei kuluta öljyä niin aina parempi käyttää 0W.
- notforever
Ei ole olemassa perusöljyä 0W..
- Anonyymi
notforever kirjoitti:
Ei ole olemassa perusöljyä 0W..
Mönkijöissä ja moottorikelkoissa kannnattaa käyttää täyssynteettistä 5w40 LS öljyä
Eikä talvella kankeaa mineraalipohjaista 10w40 öljyä.
- Anonyymi
Jos se on tuo Motoxin A5/B5 niin se on kyllä hyvä öljy. Itse käyttäisin kuitenkin esim. Total 9000 0w-30 tai kallista Castrol 0w-30 A5/B5, jos se on suositus kuten esim. joissain uudehkoissa Volvoissa.
- Anonyymi
On toi vähän öljystäkin kiinni. Mulla on käytössä 5W-40 öljy jonka jähmepiste on liki 20 astetta alhaisempi kuin useimmilla 0W öljyillä. Ei se 0W aina autuaaksi tee.
- Anonyymi
Se on myös öljystäkin kiinni mikä on se jähmepiste.
Itsellä on 10w-,60 öljy jonka jähmepiste on alhaisempi kuin monen muun 0w öljy..
Tälläistä 60 sarjan öljyä kuluu käytössä Erittäin vähän. Alle kolme litraa tuhannella kilometrillä.
Käytin aiemmin 0w öljyä ja sen kulutus oli 12 litraa öljyä tuhannella kilometrillä.- Anonyymi
Ihana poika.
- Anonyymi
Onneksi olkoon. Olet osannnut valita Toyotaasi paremmin sopivan öjyn. Muista myös tarkistaa bensiini öljynlisäksen yhteydessä.. Toyotat ovat tunnetusti pienikulutuksisia.
- Anonyymi
Vesivuodot pitäisi korjailla pois ensin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959