0W-30 ja 5W-30 öljyjen ero

jarmomaa69

Mitä käytännön eroa on noilla otsikon mukaisilla öljyillä?
Autooni olisin öljyjä vaihtamassa ja ohjekirjasen mukaan tuo 0W-30 olis vaatimus. Tarjolla olis selkeästi huokeampi 5W-30, joka täyttäis autonvalmistajan asettamat laatuvaatimukset, mutta viskositeettivaatimusta ei...
Molemmat kyseessä olevat öljyt ovat long-life öljyjä, mutta vaihdan öljyt joka tapauksessa noin 10000 km:n välein (kerran vuodessa), joten siitäkin syystä mieluusti käyttäisin tuota huokeampaa versiota.
Voinko huoletta laittaa tuon 0W-öljyn tilalle tuon 5W-öljyn?
Olen kuullut juttua, että autonvalmistajan ja öljy-yhtiön väliset sopimukset määräisivät aina nuo "parhaimmat" öljyt suositelluiksi, kuten tässäkin tapauksessa 0W-öljyä vaaditaan.
Kertokaapa viisaammat uskallanko vaihtaa tuohon halvempaan 5W-öljyyn?

35

28625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+2=?

      0W pumpattavuuden alaraja on -40 ja 5W vastaava raja -35.

      Käytännössä kaikilla on autoissaan käytetyt öljyt jotka eivät enää ole parhaassa terässään, ja muutenkin tuo 5W öljy on aivan hyvää käytettäväksi Suomen olosuhteissa.

      Enemmän kiinnittäisin huomiota tuohon yläpäähän, kyllä se moottori suuremman osan aikaa on kuuma kuin kylmä.

      Auto- ja yljyvalmistajilla on juuri kuvaamiasi sopimuksia, siitä esimerkkinä juuri tuo VAG-konsernin käyttämä LL-öljy joka on tuplasti kalliimpaa kuin vastaava ilman tuota LL-luokitusta oleva öljy.

      Varsinkin jos ajaa vähän (=10-15 tkm/vuosi) niin auton kannalta on parempi vaihtaa öljyt joka vuosi syksyllä uusiin.
      Kustannus on suurinpiirtein sama mutta paremmmat öljyt autossa...

      • jarmomaa69

        Elikkä tuo 0W ja 5W kertoo ainoastaan öljyn "kylmäjuoksevuudesta", käsitinkö nyt oikein? Jos näin on näppylät, niin silloinhan sillä ei varmaankaan ole käytännön merkitystä kumpaa öljyä koneeseen kaataa, varsinkin kun molemmat öljyt täyttävät autonvalmistajan laatuluokitukset...


      • 2+13=?
        jarmomaa69 kirjoitti:

        Elikkä tuo 0W ja 5W kertoo ainoastaan öljyn "kylmäjuoksevuudesta", käsitinkö nyt oikein? Jos näin on näppylät, niin silloinhan sillä ei varmaankaan ole käytännön merkitystä kumpaa öljyä koneeseen kaataa, varsinkin kun molemmat öljyt täyttävät autonvalmistajan laatuluokitukset...

        Käytännössä tuo 5W riittää.


      • Octavian omistaja
        jarmomaa69 kirjoitti:

        Elikkä tuo 0W ja 5W kertoo ainoastaan öljyn "kylmäjuoksevuudesta", käsitinkö nyt oikein? Jos näin on näppylät, niin silloinhan sillä ei varmaankaan ole käytännön merkitystä kumpaa öljyä koneeseen kaataa, varsinkin kun molemmat öljyt täyttävät autonvalmistajan laatuluokitukset...

        Olet käsittänyt oikein, ero on miltei olematon. Jos et asu Lapissa, niin 5W on kaiketi valintasi. Suomen kesässä tuon -30 pitäisi kyllä riittää, riitti ainakin tänä kesänä, vaikka tuli ajettua heinäkuussa kovissa helteissä useampi sata kilometriä putkeen.


      • jarmomaa69
        Octavian omistaja kirjoitti:

        Olet käsittänyt oikein, ero on miltei olematon. Jos et asu Lapissa, niin 5W on kaiketi valintasi. Suomen kesässä tuon -30 pitäisi kyllä riittää, riitti ainakin tänä kesänä, vaikka tuli ajettua heinäkuussa kovissa helteissä useampi sata kilometriä putkeen.

        Lapissahan minä asustelen...
        Kaikissa autoissani tähän mennessä olen käyttänyt 5W-öljyjä ja hyvin niillä on pärjäilty.
        Tämä nykyinen kulkineeni on vaan reilusti uudempi entisiin verrattuna ja tämän auton ohjevihkonen vaatii käyttämään 0W-30 tai 0W-40 öljyä moottorissa!
        Vaikka kyseessä on turbomoottori, niin eipä sitä suomen oloissa sallituilla maantienopeuksilla hirveästi laiteta rasitukselle. Ja aina talviaikaan käytetään lohkolämmitintä, joten öljytkin varmaan pysyy riittävän notkeana kylmemmilläkin keleillä...
        Veikkaan kuitenkin, että autonvalmistaja ja öljy-yhtiö vaativat aina sitä uusinta ja parasta laitettavaksi. Eiköhän tuon autonvalmistajan laatuluokituksen täyttämää 5W-30 öljyäkin kuitenkin uskalla käyttää...


      • 0W-30 tai 0W-40
        jarmomaa69 kirjoitti:

        Lapissahan minä asustelen...
        Kaikissa autoissani tähän mennessä olen käyttänyt 5W-öljyjä ja hyvin niillä on pärjäilty.
        Tämä nykyinen kulkineeni on vaan reilusti uudempi entisiin verrattuna ja tämän auton ohjevihkonen vaatii käyttämään 0W-30 tai 0W-40 öljyä moottorissa!
        Vaikka kyseessä on turbomoottori, niin eipä sitä suomen oloissa sallituilla maantienopeuksilla hirveästi laiteta rasitukselle. Ja aina talviaikaan käytetään lohkolämmitintä, joten öljytkin varmaan pysyy riittävän notkeana kylmemmilläkin keleillä...
        Veikkaan kuitenkin, että autonvalmistaja ja öljy-yhtiö vaativat aina sitä uusinta ja parasta laitettavaksi. Eiköhän tuon autonvalmistajan laatuluokituksen täyttämää 5W-30 öljyäkin kuitenkin uskalla käyttää...

        Autossasi on hydrauliset venttilinnostimet ja sen vuoksi tuo 0W-30/40 suositus. Turbon takia tuo kyseinen suositus ei tule vastaan vaan venttiilien. Eli suosittelisin kyllä jompaa kumpaa noista vaikka lohkolämmitintä käytätkin.


      • Anonyymi
        jarmomaa69 kirjoitti:

        Lapissahan minä asustelen...
        Kaikissa autoissani tähän mennessä olen käyttänyt 5W-öljyjä ja hyvin niillä on pärjäilty.
        Tämä nykyinen kulkineeni on vaan reilusti uudempi entisiin verrattuna ja tämän auton ohjevihkonen vaatii käyttämään 0W-30 tai 0W-40 öljyä moottorissa!
        Vaikka kyseessä on turbomoottori, niin eipä sitä suomen oloissa sallituilla maantienopeuksilla hirveästi laiteta rasitukselle. Ja aina talviaikaan käytetään lohkolämmitintä, joten öljytkin varmaan pysyy riittävän notkeana kylmemmilläkin keleillä...
        Veikkaan kuitenkin, että autonvalmistaja ja öljy-yhtiö vaativat aina sitä uusinta ja parasta laitettavaksi. Eiköhän tuon autonvalmistajan laatuluokituksen täyttämää 5W-30 öljyäkin kuitenkin uskalla käyttää...

        Tietääkseni lohkolämmitin ei lämmitä juurikaan moottoriöljyä.Siksi on tärkeää juoksevuuus.


    • frangröbbä

      ihan huolletta voit käyttää halvempaa öljyä

    • mistä noita dorkia..

      ei tuossa niin paljon säästä, että kannattaa moista edes miettiä.
      Auto tykkää kun käytetään sitä mitä valmistaja suosittelee.

      • jarmomaa69

        Onhan osassa noista vanhoistakin kulkineista ollut hydrauliset nostajat ja 5W-öljyllä menty täyttä häkää ilman mitään ongelmia.
        Ihmetyttää vaan, että onko nykyautoissa nuo nostajat sitten jotenkin erilaiset tai herkemmät, jos se hydraulisten nostajien takia olis nuo öljysuositukset laitettu?
        Vaikea sanoa kun ei tekniikasta niin paljoa ymmärrä.


      • nipponisti.
        jarmomaa69 kirjoitti:

        Onhan osassa noista vanhoistakin kulkineista ollut hydrauliset nostajat ja 5W-öljyllä menty täyttä häkää ilman mitään ongelmia.
        Ihmetyttää vaan, että onko nykyautoissa nuo nostajat sitten jotenkin erilaiset tai herkemmät, jos se hydraulisten nostajien takia olis nuo öljysuositukset laitettu?
        Vaikea sanoa kun ei tekniikasta niin paljoa ymmärrä.

        tekniikka kehittyy, ja toleranssit pienenee, samoin välykset. Samoin käy öljyjen toletanssin kanssa, eikä sitä tiettyä öljyvaatimusta ole ihan huvin vuoksi laitettu. Mielestäni on aivan turhaa alkaa säästämään jotakin 20 - 30 euroa auton öljyssä, se on niin mitätön menoerä, ja tulee ainakin osittain takaisin alentuneena kylmäkulutuksena. Joten oikea öljy oikeaan paikkaan!


      • Anonyymi
        nipponisti. kirjoitti:

        tekniikka kehittyy, ja toleranssit pienenee, samoin välykset. Samoin käy öljyjen toletanssin kanssa, eikä sitä tiettyä öljyvaatimusta ole ihan huvin vuoksi laitettu. Mielestäni on aivan turhaa alkaa säästämään jotakin 20 - 30 euroa auton öljyssä, se on niin mitätön menoerä, ja tulee ainakin osittain takaisin alentuneena kylmäkulutuksena. Joten oikea öljy oikeaan paikkaan!

        Ei ne toleranssit eikä välykset ole pienentyneet mihinkään siiten 1960-luvun. Toi on ihan Esson-baari juttuja ja kylänmiesten puheita. Otappa vähän eri ikäisten ajoneuvojen korjaamokirjoja kouraan ja lue.
        Japanilaisilla on tällä hetkellä suurimmat valmistustoleranssit. Suuret tuotantomäärät ja suuret toleranssit.:-)


      • Anonyymi

        Hyvä laatuinen (Mobil) kalliimpi öljy on käytössä säästää hinnan eron! 2-4% polttoaine kuluissa,pitkä vaihtoväli,moottori ei kulu jne


    • 0000000000000

      "Mitä käytännön eroa on noilla otsikon mukaisilla öljyillä?"
      -eroa et käytännössä huomaa

      minusta voit laittaa 5w aivan huoletta, kun kerran vaihdatkin noin lyhyillä väleillä.

      • Näin on!

        Tingi moottorin/autonvalmistajan öljyvaatimuksesta!

        Se on ehdottomasti autolle parasta. Kyllä tosiasia on että 0W-öljyillä moottori käynnistyy/saa voitelun paljon nopeammin!


      • naskari
        Näin on! kirjoitti:

        Tingi moottorin/autonvalmistajan öljyvaatimuksesta!

        Se on ehdottomasti autolle parasta. Kyllä tosiasia on että 0W-öljyillä moottori käynnistyy/saa voitelun paljon nopeammin!

        0W öljyn käyttö varsinkin kesällä on ihan hullua. Aivan liian juoksevaa. Voitelevan suojakalvon paksuus aivan liian pieni. Talvellakin menee 5W kovilla pakkasilla, jos on laatu öljyä ja yläpään visko ei ylitä 40 Tuollaiset 0/5W-50 ovat aivan liian laaja alaisia. Ne menettävät voiteluominaisuuksiansa huomattavasti nopeammin. Kun käyttää laatu öljyjä, niin ei venttiilin hydrauliset nostajat naputa vaikka käyttäisi 10W- öljyä, talvellakin.


      • 32
        naskari kirjoitti:

        0W öljyn käyttö varsinkin kesällä on ihan hullua. Aivan liian juoksevaa. Voitelevan suojakalvon paksuus aivan liian pieni. Talvellakin menee 5W kovilla pakkasilla, jos on laatu öljyä ja yläpään visko ei ylitä 40 Tuollaiset 0/5W-50 ovat aivan liian laaja alaisia. Ne menettävät voiteluominaisuuksiansa huomattavasti nopeammin. Kun käyttää laatu öljyjä, niin ei venttiilin hydrauliset nostajat naputa vaikka käyttäisi 10W- öljyä, talvellakin.

        "0W öljyn käyttö varsinkin kesällä on ihan hullua. Aivan liian juoksevaa. "

        Joku ei oikein ole sisäistänyt tuota pullon etiketissä olevaa merkitystä.

        Ei se 0W-30 öljy sen ohkaisempaa ole toimintalämpöisessä moottorissa kesällä tai talvella kuin tuo 5W-30:ään Tuo 0W- takoittaa vaan sitä, että auton sammuttamisen jälkeen öljy ei paksuunnu yhtä paljoa kuin esim. 5W -öljy. Eli kylmänä 0W- on ohuempaa kuin 5W eli sen viskositeetti on pienempi.


    • ,.mmmm.m

      jooooooooooo

    • Asentaja_Nyt_Eläkkeellä

      Paras AINA 0W, ainakin uusissa Saksalaisissa, kuten Golf.

      • fgere45

        Millä tavalla se on paras?


      • väljätkoneet

        Golfissa kannattaisi käyttää 15W öljyjä niin ei tarvitsisi lisätä niin paljon.


      • HIUKKASSUODATIN-PUHTAANA

        Mobil Super 3000 Formula R 5W-30.
        C4 LUOKITUS UUSIIN dieseleihin.


      • Anonyymi
        väljätkoneet kirjoitti:

        Golfissa kannattaisi käyttää 15W öljyjä niin ei tarvitsisi lisätä niin paljon.

        teboil silver 10w-40 on paras sanokaa mitä sanotte :D


    • Liikennöitsijä

      Vanhan kansan corollan virittäjät (pakoputkenpää kromia) laittavat kaikkiin vehkeisiin halvinta marketin 10W-30 tököttiä ja kehuvat hyväksi.

    • 234523

      Jos 0w on ainoa suositus niin silloin se on todennäköisesti ihan toleranssienkin takia, eli 5w ei pääse voitelemaan kunnolla välttämättä kesälläkään. Jos 5w kävisi myös, suosituksessa olisi vaihtoehtoja eri lämpötiloille, esim 5w jos on lämpimpämpi kuin -20 ja 0w kylmempiin keleihin tai vastaavaa.

      Sinäänsähän laadukas 5w voi olla kylmänä juoksevampaa kuin 0w. Esim Mazdan oman 5w-30 jähmepiste on alhaisempi kuin Shellin 0w-40 öljyllä.

      • 0W-only

        "Esim Mazdan oman 5w-30 jähmepiste on alhaisempi kuin Shellin 0w-40 öljyllä."
        -Jähmepiste ei ole kaikki kaikessa. Viskositeetti on 0W öljyllä silti alhaisempi, eli 0W virtaa paremmin. Jähmepistettä voidaan alentaa lisäaineilla, mutta 5W on silti puurompaa vaikka ei jäätyisikään.


    • oilmanforever

      Käsittääkseni 0W on lämpimänäkin vähän ohuempaa, koska kuumapää tehdään kemiallisesti ja perusöljy on tuo 0W. Jos moottori ei kuluta öljyä niin aina parempi käyttää 0W.

      • notforever

        Ei ole olemassa perusöljyä 0W..


      • Anonyymi
        notforever kirjoitti:

        Ei ole olemassa perusöljyä 0W..

        Mönkijöissä ja moottorikelkoissa kannnattaa käyttää täyssynteettistä 5w40 LS öljyä
        Eikä talvella kankeaa mineraalipohjaista 10w40 öljyä.


    • Anonyymi

      Jos se on tuo Motoxin A5/B5 niin se on kyllä hyvä öljy. Itse käyttäisin kuitenkin esim. Total 9000 0w-30 tai kallista Castrol 0w-30 A5/B5, jos se on suositus kuten esim. joissain uudehkoissa Volvoissa.

    • Anonyymi

      On toi vähän öljystäkin kiinni. Mulla on käytössä 5W-40 öljy jonka jähmepiste on liki 20 astetta alhaisempi kuin useimmilla 0W öljyillä. Ei se 0W aina autuaaksi tee.

    • Anonyymi

      Se on myös öljystäkin kiinni mikä on se jähmepiste.

      Itsellä on 10w-,60 öljy jonka jähmepiste on alhaisempi kuin monen muun 0w öljy..

      Tälläistä 60 sarjan öljyä kuluu käytössä Erittäin vähän. Alle kolme litraa tuhannella kilometrillä.

      Käytin aiemmin 0w öljyä ja sen kulutus oli 12 litraa öljyä tuhannella kilometrillä.

      • Anonyymi

        Ihana poika.


    • Anonyymi

      Onneksi olkoon. Olet osannnut valita Toyotaasi paremmin sopivan öjyn. Muista myös tarkistaa bensiini öljynlisäksen yhteydessä.. Toyotat ovat tunnetusti pienikulutuksisia.

    • Anonyymi

      Vesivuodot pitäisi korjailla pois ensin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe