tytöllä tic-oireita?

äitee neljälle

oon nyt 3 päivää katellu kun tyttö räpyttää silmiään jatkuvasti.kyse ei oo mistään tiheästä kevyestä räpytyksestä vaan sellasta et se pitää silmiä kauan (n.2 sekunttia) kii ja oikee puristaa ne kiinni.jotenki tosi vaikean näköstä.mulla menee toisinaan hermo siihen,mikä on väärin,tiiän sen..ei sais kiinnittää huomiota mutta en vaa voi sille mitää ja sit sanon et koita lopettaa toi..eilenki iha itketti ku oli nii kamalaa katottavaa :( mä oon ite lapsena kärsiny vastaavista silmä-oireista ym pakkoliikkeistä ja mulle sukulaiset huomautteli niistä jatkuvasti,varmaa niitäki ärsytti :D mua ne kommentit häiritsi tosi paljo ku enhä mä voinu itelleni mitään.oli esim iha painajaista olla yhessä ruokapöydässä ym ku tuntu et kaikki tuijotti ja huomautteli jos naamaani vääntelin..ja nyt mä oon iha samanlainen paska omalle lapselleni!pelkään vaa et joutuu kiusatuks koulussa ton takia jos oikee pitkään jatkuu ja apua tuohon ei kai oo saatavissa? tai no omega 3 saattas auttaa,joten niitä käyn ostamassa ny ainaki.ja voihan tuo olla psyykkistäki osin,on tää elämä ollu aika kiireistä ja mun pinna kireällä,vauva tulossa.voihan olla et tyttö jotenki purkaa paineita tuolla tavalla..mä aion nyt ainaki yrittää muuttaa omaa käytöstäni lasten takia,en haluu et ne kärsii vaikka mä oonki väsyny ja stressaantunu..tuo räpytys alko siis iha yhtäkkiä,en oo koskaa aiemmin huomannu!paitsi et joskus kesällä tytöllä oli sellasta kurkunselvittelyä joka otti myös hermoon ku teki sitä jatkuvasti,ja siitä kaikki huomautteli et mikä sillä on ku se tekee noin.en osannu aatellakkaa et se vois olla jotai tikkailua ennenku aloin netistä selvittää asiaa.mä yritän olla nyt kiinnittämättä huomiota tohon etten pahenna oireilua mut pahoin pelkään et sukulaiset saattaa sanoa aika rumastikki,on muutama meko suorapuheinen tyyppi täs lähipiirissä jotka voi sitte pamauttaa íha mitä tytölle..tyttöä ihteään asia ei VIELÄ tunnu vaivaavan,ei kuulemma ees tiedosta et tekee mitään outoa.ja en nyt kaipaa mitää kommentteja siitä kuinka huono äiti oon ku mua ärsyttää välillä tuo räpytys,häiritsee se muitaki tikkaiijoiden äitejä lukemani perusteella..mielelläni lukisin muitten vastaavassa tilanteessa olevien kokemuksia :)

3

2599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tic-perheen äiti ;)

      Minun ja mieheni suvuissa molemmissa tic-oireita ja meidän lapsilla myös. Meillä on tosi monta lasta, kaikilla ei ole oireita, mutta noin puolella on. En missään nimessä ole lapsia niistä moittinut, en edes huomautellut! Se loukkaa persoonaa ja vaikuttaa haitallisesti itsetuntoon. Meidän lapsilla oireet ovat olleet pahimmillaan tuossa 6-10v ja sitten helpottaneet. On ollut "virkaystää", nenännyrpistelyä, silmien räpyttelyä (aika yleinen tic), niiskutusta, silmien pyörittelyä, pään pyörittelyä, käsien tiettyjä liikkeitä jne. Eri juttuja eri lapsilla. Suvuissamme on myös aikuisia, joilla liikkeitä on edelleen. Mielestäni ne ovat vain pikantti lisä ihmisen persoonassa. Mieti miksi asia sinua ärsyttää, olisiko kyse omista traumoistasi? älä jatka sukusi moittimistraditiota, vaan tiedosta asia ja katkaise moittimisketju! Ajattele, että lapsellasi on vain söpö tapa :) Keskity lapsesi vahvuuksiin omissa ajatuksissasi ja myös keskustellessasi lapsesi kanssa. Halaa lastasi joka päivä ja kerro hänelle joku positiivinen juttu, tyyliin: "Onpas minulla nätti tyttö!" "Kiva että olet tänään auttanut äitiä keittiössä." "Olipas kiva kun tulit jo kotiin." "Voi miten nätisti sinulla on nyt hiukset." "Nuo vaatteet sopivat sinulle tosi kauniisti." Omilla ajatusharjoituksilla saat vähennettyä tic-liikkeiden ärsyttävyyttä ajatuksissasi.

      Työskentelen lasten parissa ja voin sanoa, että tic-liikkeet eivät ole mikään harvinainen juttu. Niihin puututtaan siinä vaiheessa, kun ne alkavat haitata normaalia toimintaa. Sitä silmien räpyttely tuskin tekee :)

      • äitee neljälle

        olet ihan oikeassa siinä et kyse on varmaan omista traumoista ja pelko siitä että lapseni joutuu silmätikuksi tikkailunsa vuoksi,samoin ku itelleni kävi.mutta minkäs tuolle voi,menee ohi jos on mennäkseen.tiiän omassaki suvussani muutamia aikuisia ja nuoria joila silmät räpsyy edelleen ja itelläniki on ajoittain ties mitä tikkejä ;) ärsyttäviähän ne on itellekki mut näin aikuisena osaa jo hillitä niitä muiden seurassa.tänään meillä onki ollu tytön kans mukavaa,kaksistaan oltiin hetki kotona,pelailtiin lautapelejä ja oon ollu hänelle tosi kiva.ei se tikkailu lastani sen huonommaks tee enkä rakasta häntä sen vuoksi vähempää.kiitos ihanasta ja asiallisesta vastauksesta.liian usein kun saa vastaukseks et voi lapsparkaa ku on tuommonen äiti.joo ja onhan tuo räpyttely tosiaan aika pieni juttu ku miettii mitä tikkejä voi pahimmillaan olla,siis sellasia mitkä todella häiritsee elämää,joten koitetaan olla huomioimatta noita juttuja nyt ja toivottavasti muutkaa ei tee siitä numeroa..ja oli aivan ihanaa ku tyttö tuli koulusta ja sano et "äiti,tänään ei oo silmät räpsyny ollenkaa nii paljoa ku eilen" ja sitte vielä näytti miten ne menee ku oikee tikittää :D


      • sh
        äitee neljälle kirjoitti:

        olet ihan oikeassa siinä et kyse on varmaan omista traumoista ja pelko siitä että lapseni joutuu silmätikuksi tikkailunsa vuoksi,samoin ku itelleni kävi.mutta minkäs tuolle voi,menee ohi jos on mennäkseen.tiiän omassaki suvussani muutamia aikuisia ja nuoria joila silmät räpsyy edelleen ja itelläniki on ajoittain ties mitä tikkejä ;) ärsyttäviähän ne on itellekki mut näin aikuisena osaa jo hillitä niitä muiden seurassa.tänään meillä onki ollu tytön kans mukavaa,kaksistaan oltiin hetki kotona,pelailtiin lautapelejä ja oon ollu hänelle tosi kiva.ei se tikkailu lastani sen huonommaks tee enkä rakasta häntä sen vuoksi vähempää.kiitos ihanasta ja asiallisesta vastauksesta.liian usein kun saa vastaukseks et voi lapsparkaa ku on tuommonen äiti.joo ja onhan tuo räpyttely tosiaan aika pieni juttu ku miettii mitä tikkejä voi pahimmillaan olla,siis sellasia mitkä todella häiritsee elämää,joten koitetaan olla huomioimatta noita juttuja nyt ja toivottavasti muutkaa ei tee siitä numeroa..ja oli aivan ihanaa ku tyttö tuli koulusta ja sano et "äiti,tänään ei oo silmät räpsyny ollenkaa nii paljoa ku eilen" ja sitte vielä näytti miten ne menee ku oikee tikittää :D

        lapselle asiasta!

        http://www.tourette.fi/dokumentit/HyvaTerveys.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1605
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1273
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1047
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      63
      798
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe