Fysiikka sivuaineena - vaativuustaso?

Lindsey_84

Olen hakemassa lähivuosina lääkikseen, mutta koska minulla ei ole mitään kiirettä asian suhteen, yritän selvitä vähemmällä stressillä ja lukea rauhassa pidemmän aikaa sen sijaan että aloittaisin nyt paniikinomaisen lukemisen ja hakisin ensi keväänä.

Ajattelin hakea kemian laitokselle ensi keväänä ja suorittaa joitain kemian perusopintoja seuraavan vuoden aikana. Kysymykseni ei kuitenkaan koske (minulle huomattavasti vahvempaa) kemiaa vaan fysiikkaa, jota minun pitäisi erityisesti prepata. Luin lukiossa (2000-luvun alkupuolella) vain yhden pakollisen fysiikan kurssin ja suoritan nyt loppuja kursseja iltalukiossa. Ongelmani fysiikan kanssa on se, että matematiikan pohjani on kovin heikko - luin lukiossa lyhyen matikan (arvosanoin 9/E), mutta olen unohtanut siitä käytännössä kaiken. Nyt pitäisi kerrata itsenäisesti mm. logaritmit... Koulussa jossa luen nyt fysiikkaa, on kaksi sitä opettavaa opettajaa, joista toinen on surkein koskaan tapaamani opettaja. Toisen opettajan kursseista saa ihan hyvin irti ja oppii, mutta tämän toisen kurssit menevät käytännössä ihan yli, enkä koe oppivani juuri mitään.

Minkälaisia vaativuustasoltaan ovat fysiikan sivuaineena suoritettavat kurssit? (siis perusopinnot 25op) Vaaditaanko niihin "vakaa" osaaminen lukion pitkästä oppimäärästä vai riittääkö että fysiikan perusjutut ovat jotenkin hallinnassa? Saavuttamillani arvosanoilla ei juuri ole väliä, mutta mietin lähinnä sitä, selviänkö opinnoista / onko mitään järkeä ottaa näitä opintokokonaisuuksia - eli joudunko käytännössä istumaan luennoilla kuin hepreaa kuunnellen ilman että kykenen oppimaan mitään?

6

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffffffffyyyyyX

      Jos haluat lääkikseen, mene lääkiksen valmennuskurssille. Siellä opit parhaiten juuri sen matikan ja fysiikan jota pääsykokeessa tarvitset. Miksi et muuten alunperin käynyt pitkää matikkaa/fyssaa?

      Yliopiston fysiikka taitaa olla vähän yliampuvaa pelkkää lääkistä ajatellen. Kurssit eivät ole mahdottoman vaikeita, mutta hyvin työläitä ja lähestymistapa on lukiota paljon matemaattisempi/teoreettisempi, joten lukion pitkän matikan olisi syytä olla hyvin sisäistettynä! Oikeasti minusta ei ole hirveästi järkeä, että hakkaat yliopistossa päätäsi seinään opetellessasi asioita, joita et edes tarvitse lääkikseen pääsyyn. Mielummin opettelet lukion perusfyssan/matikan huolella ja sitten menet valmennuskurssille, jossa oikeasti keskitytään niihin lääkiksen valintakoekysymyksiin ja pääsykoekirjaan. tietty jos meinaat selvitä fysiikan sivuaineopinnoista niin lääkiksen perusfysiikka kysymykset varmaan tuntuvat todella helpoilta, mutta ei siinä minusta kauheasti järkeä ole... Mat.lu. tiedekunta on ehkä ilmainen, mutta ei tosiaankaan paras lääkiksen valmennuskurssi. Kinut vaikka vanhemmilta rahat jos ei muuten, ainakin mun tuttavapiirissä vanhemmat maksoivat melkein kaikkien valmennuskurssit, jotka semmosille menivät.

      • Lindsey_84

        Pitkää matikkaa ja fysiikkaa en lukiossa lukenut siksi, että silloin ei ollut suunnitelmissa hakea alalle jossa niitä tarvitsisin. Tai no aloitin pitkän fysiikan, mutta se jäi puoleentoista kurssiin motivaationputteen takia.

        Valmennuskurssille aionkin mennä, mutta mietin että syksyn aikana voisin tosiaan suorittaa joitain kemian ja fysiikan perusopintoja. Fysiikasta ajattelin lähinnä opintokokonaisuuksia "lämpö ja energia", sekä "liike ja voimat". Yliopiston fysiikkaa mietin juuri sillä ajatuksella, että saisi vähän laskurutiinia jo ennen valmennuskurssille menoa - kuten sanoin, on matematiikan (ja fysiikan) opinnoista lähes kymmenen vuotta. Mietin kuitenkin juuri sitä, onko yliopiston (perusopintojen) taso sitä luokkaa, että en saisi edes mitään laskuja tehtyä vaan korkeintaan tuskastuisin koko fysiikkaan...


      • fffffffffyyyyyX
        Lindsey_84 kirjoitti:

        Pitkää matikkaa ja fysiikkaa en lukiossa lukenut siksi, että silloin ei ollut suunnitelmissa hakea alalle jossa niitä tarvitsisin. Tai no aloitin pitkän fysiikan, mutta se jäi puoleentoista kurssiin motivaationputteen takia.

        Valmennuskurssille aionkin mennä, mutta mietin että syksyn aikana voisin tosiaan suorittaa joitain kemian ja fysiikan perusopintoja. Fysiikasta ajattelin lähinnä opintokokonaisuuksia "lämpö ja energia", sekä "liike ja voimat". Yliopiston fysiikkaa mietin juuri sillä ajatuksella, että saisi vähän laskurutiinia jo ennen valmennuskurssille menoa - kuten sanoin, on matematiikan (ja fysiikan) opinnoista lähes kymmenen vuotta. Mietin kuitenkin juuri sitä, onko yliopiston (perusopintojen) taso sitä luokkaa, että en saisi edes mitään laskuja tehtyä vaan korkeintaan tuskastuisin koko fysiikkaan...

        Nuo "liike ja voimat" ja "lämpö ja energia" ovat aika lailla helpotettuja (eli ei niin matemaattisia) versioita pääaineopiskelijoiden vastaavista kursseista, asia menee pitkälti lukion kanssa päällekäin. Etköhän pärjää jotenkuten, mutta suosittelen silti mielummin jotain "pitkää valmennuskurssia", jolla käydään myös lääkikseen tarvittava matikka/kemia/fyssa huolella. Lääkikseenhän on nykyään kaikentasoisia- ja pituisia kursseja, kannattaa valita huolella.


    • luonnontiet. assari

      Yliopistolla luonnontieteillä on pitkään ollut ongelma, että jotkut lääkikseen hakevat, jotka eivät sinne kuitenkaan pääse, tulevat luonnontieteille vuodeksi (tai useammaksi) "harjoittelemaan" seuraavaa koetta varten. Koska luonnontieteiltä pitäisi jonkun oikeasti myös valmistua, on sisäänottoja jouduttu nostamaan todella paljon (reilu sata voidaan hyväksyä koulutusohjelmaan, josta lopulta valmistuu parikymmentä. (Valmistumattomuuteen on muitakin syitä kuin edellämainittu)). Nämä "lääkisläiset" vievät paljon resursseja laitokselta. He myös laskevat oikeasti luonnontieteistä kiinnostuneiden opiskelumotivaatiota, koska luonnontieteiden opiskelu ei "lääkisläistä" motivoi ja hän usein tuo sen selkeästi esiin ja negatiivisuus tarttuu. Tästä syystä "lääkisläiset" eivät ole haluttua opiskelijamateriaalia luonnontieteiden laitokselle, ja opettajienkin suhtautuminen heihin voi olla vähän "erilainen" (vaikka virallisestihan eroa ei ole..) Myös ensimmäisien vuosien opintoja on luonnontieteiden laitoksilla pyritty vuosien saatossa muuttamaan niin, että niistä ei olisi hyötyä "lääkisläisille", ja koulutus ei siten houkuttelisi niin paljon näitä opiskelijoita, jotka eivät koskaan ole luonnontieteiltä aikoneetkaan valmistua. Eli suosittelen lämpimästi, että menet valmennuskurssille. Sieltä saat opetusta, jonka avulla saatat oikeasti päästä jopa lääikseen opiskelemaan. Sen avulla ylläpidät myös muita kokeeseen tarvittavia taitojasi, jotka saattavat muuten yhtä ainetta päntätessä ruostua. Onnea tulevaan koitoksen, toivottavasti pääset haluamaasi koulutukseen.

      • opiskelija45436

        että tuossa tilanteessa olisi pikemminkin järkevää LASKEA sisäänpääsymäärää, jolloin vain ne jotka oikeasti haluavt luonnontiedettä opiskelemaan pääsisivät sisään, jos kiintiötä nostetaan sehän tarkottaa vaan lisää "väluvuotta pitäviä"... Toisaalta onko siitä nyt haittaakaan, jos joku opiskelee kemiaa siksi että haluaa lääkikseen, toinen siksi että haluaa tutkijaksi ja kolmas koska haluaa opeksi? Eikö asia nyt periaattessa ole muiden opiskelijoiden/opettajian kannalta samantekevää.


      • luonnontiet.assari
        opiskelija45436 kirjoitti:

        että tuossa tilanteessa olisi pikemminkin järkevää LASKEA sisäänpääsymäärää, jolloin vain ne jotka oikeasti haluavt luonnontiedettä opiskelemaan pääsisivät sisään, jos kiintiötä nostetaan sehän tarkottaa vaan lisää "väluvuotta pitäviä"... Toisaalta onko siitä nyt haittaakaan, jos joku opiskelee kemiaa siksi että haluaa lääkikseen, toinen siksi että haluaa tutkijaksi ja kolmas koska haluaa opeksi? Eikö asia nyt periaattessa ole muiden opiskelijoiden/opettajian kannalta samantekevää.

        ei ole sama. Jos laitokselta ei valmistu säädettyä määrää maistereita, ei laitos saa tarpeeksi rahaa toimintansa ylläpitämiseen. Järkevää olisi jos luonnontieteille ei voisi päästä sisään ilman pääsykoetta (eli pelkkä hyvä yo todistus ei riittäisi) -ja pääsykoe olisi samana päivänä kuin lääkiksen ja farmasian kokeet. Tällöin luonnontieteiden kokeeseen osallistuisivat vain ne, jotka ovat oikeasti alasta kiinnostuneet ja sisäänotettavien määrää voisi laskea. Tämä säästäisi rutkasti verorahoja, kun esim kalliita labrakursseja ei tarvitsisi järjestää kuin viidesosalle siitä mitä nyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe