Merkkiliikkeen varaosien hinnoittelu

TTM

Yhä uudelleen ja uudelleen olen yllättynyt siitä kertoimesta, jolla Mazdan varaosahinnat kerrotaan. Tuntuu siltä että se on usein kipukynnys*5. Kuka lie hinnat määrää mutta kannattaa autoa ostaessa tehdä vähän vertailua tyypillisistä osista, joita tulee tarvimaan jos autolla ajaa enemmän. Löytyy muiltakin merkeiltä kalliita osia mutta ainakin minun kohdalle on sattunut vain järjettämän hintaisia. Osat olis helppo hommata merkkiliikkeestä mutta hinnat panee etsimään halvempia vaihtoehtoja ja joskus joutuu näkemään aikalailla vaivaa, jotta asia järjestyy. Ilmastointilaitteen kuivain on tuorein esimerkki kohdallani. 487 eur. On vielä hankkimatta enkä tuohon hintaan hanki koskaan. Onko muilla vastaavia mukavia hintayllätyksiä Mazdan osista....

23

5007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tero

      kyllä asia tuntuu näin olevan, ainakin mazdan osalta. itsellä on 323f 1.8doch-90:n, vaan tuskin on kauan. kaikki mitä on pitännyt vaihtaa ovat olleet kalliita osia tai niitä ei saa kuin originaalina. mulla esim:takaa pitkittäis tukivarren kumipuslat hapertuivat, maksavat 90e kpl, menee neljä, eivätkä ole isoja. toinen ovat takaluukun kaasujouset, 80e kpl. taidampa pitää luukkua käsin ylhäällä.

      • Mazdisti

        Yleisimpien huolto-osien hinnat on Mazda-liikkeissä edulliset mutta vähänkään harvemmin tarvittavat osat maksaa aika reippaasti.


      • TTM

        Minulla on 323f -00 2.0TD. Takaluukun kaasujouset meni parin talven jälkeen. En ostanut uusia kun olis silloin maksaneet yli 100 eur/kpl. Satuin löytämään sopivat uudet teollisuuspumput työmaan romuista ja hitsasin niihin alkuperäiset päätykappaleet ja ihan siistit tuli. Vaati melko hyvän suojauksen ne kromatut pinnat ja muutenkin hommassa oli aika iso vaara epäonnistua. Tutulle tein tarvikeliikkeestä ostetuista sinnepäin olevista pumpuista vastaavat. Nyt ne ovat kestäneet eivätkä vielä vuodakaan. Nokka-akselin hihna maksaa 100 eur ja kiristin ja kaksi ohjainpyörää 100-150 eur kpl. Sillä perustellaan hintaa kun on diesel... 75 tkm välein osiin menee n.500. Laturin hihnat (2 kpl) maksaa 50 eur/kpl jos kysyy merkkiliikkeestä. Tarvikeosana 5-8 eur/kpl. Polttoainesuodattimena käytän Toyotan naftasuodatinta. Hinta on puolet Mazdan vastaavasta ja osat ovat identtiset. Nyt kun olen ilmaistointia elvyttänyt, niin yksi putki siihen 70 eur ja nyt tuo kuivain homma. Kokeilen saada sen aikaiseksi eräästä toisesta kuivaimesta joka maksaa 18 eur (mazdan 487eur). Apuna minulla on autojen ilmastointilaitteisiin erikoistunut korjaamo. Voi olla että tutkin seuraavan kerran tarkemmin varaosahintoja kun autoa ostan. Onnekseni olen päässyt vielä vähillä osien ostoilla. Autolla on nyt ajettu 260tkm. Amerikan vientimallin huoltomanuaalin löytäminen netistä auttaa aika paljon huoltohommissa.


    • Masa

      Aikoinani( vuos sitte ) huollatin aina 626 mastan merkkiliikkeessä, koska esim. pakoputki oli n. 100€ HALVEMPI kuin tarvikkeena!!!

      • Bosal

        Niin, mazdan kohdalla pakoputkisto onkin normaali huolto-osa.


      • Masa
        Bosal kirjoitti:

        Niin, mazdan kohdalla pakoputkisto onkin normaali huolto-osa.

        Oli myös muissa osissa etu merkkiliikkeen hyväksi. Toi pakoputki oli esimerkki joka sattui tuleen mieleen.


      • 626
        Masa kirjoitti:

        Oli myös muissa osissa etu merkkiliikkeen hyväksi. Toi pakoputki oli esimerkki joka sattui tuleen mieleen.

        Lomareissulla jouduin merkkiliikkeessä (Laakkonen, Kitee) vaihdattamaan jarrupalat (eteen) ja palat töineen oli 82 €, mitä en pitäisi kalliina.
        Muuten on autooni tehty lähinnä katsastustarkistuksia AD-autokorjaamoketjun liikkeessä melko edukkaasti sanoisin.


      • Mazdisti
        Masa kirjoitti:

        Oli myös muissa osissa etu merkkiliikkeen hyväksi. Toi pakoputki oli esimerkki joka sattui tuleen mieleen.

        Kirjoitin tuonne ylemmäs huolto-osien edullisista hinnoista mutta täytyy lisätä että myös yleisimmät muut osat on merkkiliikkeessä edullisia. Esim. itse vaihdoin juuri takaäänenvaimentimen 323 sedan vm.-90 ja hintaero oli vain 2-3 euroa harakiriosiin nähden.


      • jeeah
        626 kirjoitti:

        Lomareissulla jouduin merkkiliikkeessä (Laakkonen, Kitee) vaihdattamaan jarrupalat (eteen) ja palat töineen oli 82 €, mitä en pitäisi kalliina.
        Muuten on autooni tehty lähinnä katsastustarkistuksia AD-autokorjaamoketjun liikkeessä melko edukkaasti sanoisin.

        on se nyt aika kallis jos palat maksaa varaosaliikkeessä 18 euroa.. tulee työlle aika paljon hintaa


      • Arto
        jeeah kirjoitti:

        on se nyt aika kallis jos palat maksaa varaosaliikkeessä 18 euroa.. tulee työlle aika paljon hintaa

        Merkkiliikkeillä olla minimi veloitus tuo yksi tunti , tunti hinta a´60e. Menipä aikaa sitten 5min tai 50 min. Opel liikekin kusi silmään kytkimen vaihdattajia, ottivat työtä 3 tunnin veloituksen...vaikka se e Kadetissa on alle 30 min homma. Eikä autossa tarvii edes vaihdelaatikkoa irroittaa, kun saa vedettyä kytkinakselin ulos vaihteiston päästä. Hinta vaihtoineen oli luokkaa 250e, sama kuin Nissan Sunnyssä. Siinä on sentään ihan erilailla työtä, vaihteisto irti yms.

        Auton pohjan pesusta: paikallinen ruostesuojaamo veloittaa yli 200e.
        Hintoja tiedustelin, aikomuksena itse suojata sen jälkeen autoni. Ainakin täällä Kuopiossa ei kunnollisia alustan pesuja suorita muut, kuin ruostesuojaamot. No hinta kun oli kova, päätin hankkia oman pesurin sillä hinnalla ja tein sitten sen suojauksen.


    • korkki

      merkkilikkeessä Mazda 626:seen 37 egee,saa pitää korkkis aivan rauhassa.

      • Mazda6

        2-litraisen Mazda6:n sytytystulppa 31€/kpl, sisäilmasuodatin 62€! Järkyttäviä hintoja huolto-osista.


      • mazdalogi
        Mazda6 kirjoitti:

        2-litraisen Mazda6:n sytytystulppa 31€/kpl, sisäilmasuodatin 62€! Järkyttäviä hintoja huolto-osista.

        Että Asennettuna. Kävi nimittäin tuossa taannoin kun kyselin orkkis iskareitten hintoja mun 626:seen, niin myyjä väitti pokkana että etu-iskarin kappalehinta on jotain 200 euron perseessä. Mä ajattelin heti että iskarithan pitää olla kullalla päällystetty että ne olis niin kalliita!! No soitin parin viikon päästä toiselle myyjälle ja kyselin iskarin hintoja, niin silloin myyjä sanoi että iskarin kappalehinta on jotain 200 euroa asennettuna. Mutta voi tuo sytkätulppa ollakin kallis!! erään tutun uudessa mondeossa(vee kutosen kone) oli jotku ihme tulpat joilla oli pitkä vaihtoväli, ja ne kuulemma maksoi jotain 30 ekua kappale! Epäilin että tulpat on niitä IRIDIUM tulppia.


      • halapoo
        Mazda6 kirjoitti:

        2-litraisen Mazda6:n sytytystulppa 31€/kpl, sisäilmasuodatin 62€! Järkyttäviä hintoja huolto-osista.

        TÄH?!? Ei voi olla noin kalliit tulpat :)


      • Arto

        maksoi itselle Gti 626: seen 180mk n.5v sitten, taas on hinta noussut. On niitä kalliita osia muissakin merkeissä: Mitsun Lancerin tankki ja anturi maksoivat hurjat 2500mk vanhassa rahassa, siis 87 malliin. Taitais saada mihin tahansa Mazdaan useamman kappaleen sillä hinnalla kyseisiä osia. Joskus oli 320 BMW ja siihen olis maksanut tulpanjohdot merkkiliikkeessä yli 200e!!!, jopa useat tarvikeliikkeet pyysi lähes vastaavia.Yksi liike myi sitten alle 50e irtojohtoina koko satsin.Taannoin meni perä tuttavan pikku Mersusta, hinta omassa liikkeessä olis ollut n. 3000e.No saattaa arvata, ettei uutta ostanut. Käytetyn sai jollain 500e.
        Ja kyllä osasivat pyytä e kadetin puskurin lampunpesin systeemillä, joka tulee kiinni puskuriin(siis se puskurin käpy) 80e/ kpl omassa liikkeessä.


      • Arto
        halapoo kirjoitti:

        TÄH?!? Ei voi olla noin kalliit tulpat :)

        Olen kuullut itsekin, että pitkän vaihtovälin tulpat maksaa ihan erilailla kuin perinteisemmät.
        Myyntiorganisaatio ottaa takaisin hinnassa, minkä normaalisti säästäisi pitkällä vaihtovälillä.On näitä esimerkkejä muitakin. Esim : Escortista hävisi kerran kipinä, merkkiliike olisi myynyt jakajan hintaa 1300 vanhaa markkaa, muka ei saanut sytytyksen ohjaus yksikköä. Kysely tarvikeliikkeistä palkitsi että osaa sai ja se lähti n 350mk hinnalla. Eli vertailla kannattaa hintoja. Uusissa malleissa hinnat luonnollisestikin on korkeita osien suhteen, oli merkki mikä vaan.


      • Mazda3
        Mazda6 kirjoitti:

        2-litraisen Mazda6:n sytytystulppa 31€/kpl, sisäilmasuodatin 62€! Järkyttäviä hintoja huolto-osista.

        Sama linja jatkuu Mazda3:n kohdalla.

        Tässä esimerkissä ajomatka 120tkm.
        Ilmansuodattimet (moottori ja sisäilma) ja sytytystulpat:
        Mazda3 1,6 346,00€/GolfV 1,6FSI 180,80€

        Myös monet ennenpitkää vaihtoon menevät osat Mazdassa kalliita:
        Etuiskunvaimennin (1kpl)
        Mazda 192,00€/Golf 82,60€
        Takaiskunvaimennin (1kpl)
        Mazda 166,00€/Golf 78,80€
        Etujarrupalasarja
        Mazda 126,00€/Golf 75,00€
        Laturin hihna
        Mazda 91,00€/Golf 38,20€


      • Arto
        Mazda3 kirjoitti:

        Sama linja jatkuu Mazda3:n kohdalla.

        Tässä esimerkissä ajomatka 120tkm.
        Ilmansuodattimet (moottori ja sisäilma) ja sytytystulpat:
        Mazda3 1,6 346,00€/GolfV 1,6FSI 180,80€

        Myös monet ennenpitkää vaihtoon menevät osat Mazdassa kalliita:
        Etuiskunvaimennin (1kpl)
        Mazda 192,00€/Golf 82,60€
        Takaiskunvaimennin (1kpl)
        Mazda 166,00€/Golf 78,80€
        Etujarrupalasarja
        Mazda 126,00€/Golf 75,00€
        Laturin hihna
        Mazda 91,00€/Golf 38,20€

        Selittäisiköhän se hinnan eroa?
        Epäilen että ainakin iskarit vanhempien mallien kokemuksella kestää, kauemmin kuin Golfissa. Tulpilla ja suodattimilla ei liene niin kauheita eroja.
        Mazdassa käytetään kaikissa kokoluokissa lähes tulkoon erilaisia osia ja siksi ehkä maksavat enempi.
        Volkkarilla vastaavasti käyttävät samoja tekniikoita eri kokoluokissa, sillä saadaan hinnat alas.Ja tekniikkaa uusitaan harvemmassa tahdissa kuin Japanissa.


      • TTM
        Mazda3 kirjoitti:

        Sama linja jatkuu Mazda3:n kohdalla.

        Tässä esimerkissä ajomatka 120tkm.
        Ilmansuodattimet (moottori ja sisäilma) ja sytytystulpat:
        Mazda3 1,6 346,00€/GolfV 1,6FSI 180,80€

        Myös monet ennenpitkää vaihtoon menevät osat Mazdassa kalliita:
        Etuiskunvaimennin (1kpl)
        Mazda 192,00€/Golf 82,60€
        Takaiskunvaimennin (1kpl)
        Mazda 166,00€/Golf 78,80€
        Etujarrupalasarja
        Mazda 126,00€/Golf 75,00€
        Laturin hihna
        Mazda 91,00€/Golf 38,20€

        Silloin, kun hain autooni laturin hihnoja (2kpl, kysyin Mazdan liikkeestä niitä, koska ajattelin, että saan ne helposti ilman, että irrotan hihnan malliksi. Aikansa räjäytyskuvia pengottuaan tyypit sai selville oikean koodin ja alkoivat katsomaa onko varastossa. Otin lompakon jo esille. Paljastui, ettei ole. Maahantuojallakaan ei ollut. Lentokoneella olis lähtenyt japanista tulemaan. Hinnaksi sanottiin 50 eur/kpl. Laitoin lompakon takaisin taskuun. Olis pitänyt maksaa 100 euroa kiilahihnoista. Selitykseksi korkealle hinnalle annettiin, että kun on ilmastointi myös siinä ketjussa niin remmi on leveämpi ja pitempi ja siksi kalliimpi ja harvinaisempi. Herätti epäilyksiä se, että edes maahantuojalla ei ollut niin tavallista osaa. Yleensä, kun osa tuntuu olevan kiven alla, niin ihmiset ostaa ne jostakin muualta ja siksi niitä ei ole merkkiliikkeissä.

        Kysyin myös lakki kourassa olisko mitenkään mahdollista saada laturin hiiliä ja varovaisesti hintaa. 22 eur/kpl. Ei maassa ei missään mutta japanista tulee jos tilataan. No en tietenkään tilannut. Mitsubishin laturihan siinä on ja tarvikeliikkeestä hain laakerit ja hiiliä ei tarvinnutkaan vaihtaa.

        Tein toisen kierroksen niin, että remmit oli irrallaan matkassa. Kävin kysymässä liikkeestä (vastapäätä Mazdaliikettä) joka myi myös kiilahihnoja. Tyyppi katsoi remmin koodin ja tarkisti kirjasta ja sanoi että tavallinen teollisuusremmi, montako otat? Hinta oli 8 eur/kpl. Tuolla hintaerolla kärsii jo olla vähän kestoissakin eroa. Kyllä olis isketty suonta, jos olisin tilauttanut ne Mazdaosina.


      • Golf
        Arto kirjoitti:

        Selittäisiköhän se hinnan eroa?
        Epäilen että ainakin iskarit vanhempien mallien kokemuksella kestää, kauemmin kuin Golfissa. Tulpilla ja suodattimilla ei liene niin kauheita eroja.
        Mazdassa käytetään kaikissa kokoluokissa lähes tulkoon erilaisia osia ja siksi ehkä maksavat enempi.
        Volkkarilla vastaavasti käyttävät samoja tekniikoita eri kokoluokissa, sillä saadaan hinnat alas.Ja tekniikkaa uusitaan harvemmassa tahdissa kuin Japanissa.

        Tuota iskarijuttua et varmaan usko itsekään, piti vain jotenkin kuitata mielipaha jonka faktat Mazdan kalliista ylläpitokuluista aiheuttaa. Iskarien kestossa ei ero ole ainakaan mainitsemaasi suuntaan. Itselläni on vankkaa kokemusta asiasta jo yli 20 vuoden ajalta, koska tuttavapiirissä on paljon Volkkareita ja Mazdoja.
        Se, että hyväksi havaittuja tekniikoita käytetään (ei kyllä päde mainittuihin iskareihin) eri kokoluokissa, on kuluttajan kannalta pelkästään positiivista.
        Japsiautoissa allekirjoittanutta risoo juuri turhan tiheät mallimuutokset. Surkuhupaisana esimerkkinä tästä Corolla Verso, joka ollut Suomen markkinoilla vasta pari vuotta ja nyt jo pukkaa uutta mallia, joka on perusteellisesti muuttunut. Sääli Verson hankkineita, jotka kuukausia uutta autoaan odottaneena joutuvat toteamaan hankkineensa vanhan mallin.


      • Häh
        Arto kirjoitti:

        Olen kuullut itsekin, että pitkän vaihtovälin tulpat maksaa ihan erilailla kuin perinteisemmät.
        Myyntiorganisaatio ottaa takaisin hinnassa, minkä normaalisti säästäisi pitkällä vaihtovälillä.On näitä esimerkkejä muitakin. Esim : Escortista hävisi kerran kipinä, merkkiliike olisi myynyt jakajan hintaa 1300 vanhaa markkaa, muka ei saanut sytytyksen ohjaus yksikköä. Kysely tarvikeliikkeistä palkitsi että osaa sai ja se lähti n 350mk hinnalla. Eli vertailla kannattaa hintoja. Uusissa malleissa hinnat luonnollisestikin on korkeita osien suhteen, oli merkki mikä vaan.

        ... tarkoittaa siis markkoja ennen v. 1963 rahauudistusta eli uusia markkoja 13 kpl. Ja tämä siis uutta rahaa vähän yli 2 euroa. Ei kovin kallista.


      • Arto
        Golf kirjoitti:

        Tuota iskarijuttua et varmaan usko itsekään, piti vain jotenkin kuitata mielipaha jonka faktat Mazdan kalliista ylläpitokuluista aiheuttaa. Iskarien kestossa ei ero ole ainakaan mainitsemaasi suuntaan. Itselläni on vankkaa kokemusta asiasta jo yli 20 vuoden ajalta, koska tuttavapiirissä on paljon Volkkareita ja Mazdoja.
        Se, että hyväksi havaittuja tekniikoita käytetään (ei kyllä päde mainittuihin iskareihin) eri kokoluokissa, on kuluttajan kannalta pelkästään positiivista.
        Japsiautoissa allekirjoittanutta risoo juuri turhan tiheät mallimuutokset. Surkuhupaisana esimerkkinä tästä Corolla Verso, joka ollut Suomen markkinoilla vasta pari vuotta ja nyt jo pukkaa uutta mallia, joka on perusteellisesti muuttunut. Sääli Verson hankkineita, jotka kuukausia uutta autoaan odottaneena joutuvat toteamaan hankkineensa vanhan mallin.

        Iskarissa en tarkoittanut, et kävisivät joka mallissa samat. Mut moottorit, vaihteistot,ja niiden osat on pitkälti samoja eri kokoluokkien Volkkareissa.
        Sama homma Opeleissa.


      • "riistävät"
        TTM kirjoitti:

        Silloin, kun hain autooni laturin hihnoja (2kpl, kysyin Mazdan liikkeestä niitä, koska ajattelin, että saan ne helposti ilman, että irrotan hihnan malliksi. Aikansa räjäytyskuvia pengottuaan tyypit sai selville oikean koodin ja alkoivat katsomaa onko varastossa. Otin lompakon jo esille. Paljastui, ettei ole. Maahantuojallakaan ei ollut. Lentokoneella olis lähtenyt japanista tulemaan. Hinnaksi sanottiin 50 eur/kpl. Laitoin lompakon takaisin taskuun. Olis pitänyt maksaa 100 euroa kiilahihnoista. Selitykseksi korkealle hinnalle annettiin, että kun on ilmastointi myös siinä ketjussa niin remmi on leveämpi ja pitempi ja siksi kalliimpi ja harvinaisempi. Herätti epäilyksiä se, että edes maahantuojalla ei ollut niin tavallista osaa. Yleensä, kun osa tuntuu olevan kiven alla, niin ihmiset ostaa ne jostakin muualta ja siksi niitä ei ole merkkiliikkeissä.

        Kysyin myös lakki kourassa olisko mitenkään mahdollista saada laturin hiiliä ja varovaisesti hintaa. 22 eur/kpl. Ei maassa ei missään mutta japanista tulee jos tilataan. No en tietenkään tilannut. Mitsubishin laturihan siinä on ja tarvikeliikkeestä hain laakerit ja hiiliä ei tarvinnutkaan vaihtaa.

        Tein toisen kierroksen niin, että remmit oli irrallaan matkassa. Kävin kysymässä liikkeestä (vastapäätä Mazdaliikettä) joka myi myös kiilahihnoja. Tyyppi katsoi remmin koodin ja tarkisti kirjasta ja sanoi että tavallinen teollisuusremmi, montako otat? Hinta oli 8 eur/kpl. Tuolla hintaerolla kärsii jo olla vähän kestoissakin eroa. Kyllä olis isketty suonta, jos olisin tilauttanut ne Mazdaosina.

        kyllähän merkkiliike osaa varaosansa hinnoitella:

        esimerkkinä käyköön takavuosina ollut Fiat Tempra STW vm -95

        siitä särettiin takalamppu ja se meni vaihtoon umpioineen päivineen => merkkiliikkeessä 850 mk ja varaosaliikkeessä 350 mk. Ja mikä parasta niin tässä "harakiriosassa" oli täsmälleen samat Fiatin mallimerkinnät/numerot mitä siinä "alkuperäisessäkin" -eli kyse oli ihan samasta osasta

        no toinen vastaava keissi oli saman auton pakoputki, merkkiliike 1.300 mk & varaosaliike 750 mk -että silleen meitä "rahastetaan"..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe