Miten on?

Kyseleväinen.

Olen tehnyt sellaisen havainnon, että hyvin monet ateistit ovat melkoisen pilkkahenkisiä uskovia kohtaan. Sellainen asenne ei välttämättä ole ateisteille eduksi ja kunniaksi.
Löytyneekö asiallisesti ja kunnioittavasti uskoviin suhtautuvia ateisteja?

22

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekka-

Eiköhän niitä löydy saman verran, kuin toisia ihmisiä kunnioittavia uskovia.

Onko liian vaikeaa ymmärtää, ettei ateisteja yhdistä mikään muu, kuin se, etteivät he usko teistin väitettä jumalan olemassaolosta.

• En ollutkaan ensimmäinen vastaaja. :(

• Täältä löytyy. Fundiksille ei sympatioita eikä kunnioitusta heru. Niin kauan kun moraaliani ei kyseenalaisteta tai helvetillä uhkailla eikä raamatunjakeita lässytetä uskis on ok tyyppi. Valitettavasti otos uskovaisista tällä palstalla paria lukuunottamatta on juuri näitä joita minun ei tarvitse kunnioittaa. Eivät hekään kunnioita ateistia.

• Tango_Delirium

Minä suhtaudun uskoviin kunnioittavasti ja asiallisesti mikäli he suhtautuvat samoin minuun ja muihin. Varsin harvinaista etenkin netissä, mutta ei mahdotonta. Huumori on tietysti aivan oma lukunsa, ja jos joku erehtyy kokemaan sen pilkkana, ongelma ei ole minun.

• Mitä on konkreettisesti se "etu ja kunnia" jota ansaitsisi sekopäitä mielistelemällä?

Miten uskovat uskoaan levittäessään ovat ansainneet kunnioitusta?

• Kyseleväinen.

Kysytäämpä aloitusta myös Kristityiltä, koska näen päivittäin uskovien herjaus sekä Sanan Julistus roskaa tälläkin forumilla. Eikö edes hyvät Suomen lain tavat, liikututa aitoa Kristittyä?

• beenthere

Minusta jokainen saa olla mitä on, mutta rehellisyyden nimissä on tunnustettava, että uskovat ihmiset eivät kuulu suosikkeihini. En missään nimessä halua pilkata ketään, mutta kyseenalaistan paljon ja ärsyynnyn tahallisesta ilkeydestä, mitä esimerkiksi täällä ilmenee.
      Uskovat ihmiset tuottavat minulle ongelman, koska näen uskon perustuvan äärettömään epärehellisyyteen, joten en luota uskovaan ihmiseen. Jos usko antaa jollekin sisältöä elämään, ei minulla ole siihen mitään sanomista, mutta usko tulee mielestäni pitää omana asiana, eikä vaatia muita elämään omien oikkujen ja uskojen mukaan.
      Tämä on varmaan se asia, jossa ne epäkunnioittavat lausahdukset syntyvät. Tuputetaan omaa uskoa, vaikka tiedetään, ettei sitä pitäisi tehdä. Muistanet, että tämä on ateismipalsta. Täällä suhtaudutaan hyvin kriittisesti uskontoihin.
      Uskovat myös ottavat uskontokritiikin hyvin henkilökohtaisena loukkauksena. Heidän mielestään heitä loukataan syvästi jos heidän uskontoaan kritisoidaan. Samaa he eivät kyllä näe toisin päin. Aika roisia tekstiä ateisteista ja ateismista täällä palstalla saa lukea. Oletko mahtanut huomata sitä?

• readmorethanonebook

"Löytyneekö asiallisesti ja kunnioittavasti uskoviin suhtautuvia ateisteja? "

Suurinosa varmasti.

• "Olen tehnyt sellaisen havainnon, että hyvin monet ateistit ovat melkoisen pilkkahenkisiä uskovia kohtaan. "

Mistäs sinä tämmöisen havainnon olet tehnyt?

"Löytyneekö asiallisesti ja kunnioittavasti uskoviin suhtautuvia ateisteja? "

Toki. Yleensä vain kertakäyttönimimerkkien takaa heittoja tekevät uskikset eivät mahdollista minkäänlaista järkevää keskustelua.

"Sellainen asenne ei välttämättä ole ateisteille eduksi ja kunniaksi. "

Eikä kyllä uskovaisillekaan ole mitenkään eduksi toisten helvettiintoivottomaiset.

• Pitää pitää mielessä, että kommentit esitettyjä väitteitä kohtaan eivät ole kannanotto väitteiden esittäjää vastaan.

Ihmisenä jokainen meistä on arvokas, mutta jos heittää areenalle kestämättömiä väitteitä, kannattaa varautua siihen, että ne riepotellaan palasiksi.

Ei oteta näitä juttuja liian henkilöönkäypinä, jooko.

• +++++++++++++++

Kyllä löytyy, mutta ei ole mitään syytä kunnioittaa uskomuksia jotka ovat naurettavia ja/tai vahingollisia.

• -

"Löytyneekö asiallisesti ja kunnioittavasti uskoviin suhtautuvia ateisteja?"

Varsinkin kunnioitus tulee ansaita. Sen ei pidä tipahtaa automaattisesti vain siksi, että joku sattuu kuulumaan johonkin uskontoon. Näiden palstojen julistaja-raamatunlauseautomaatit eivät ansaitse minkäänlaista kunnioitusta. En minä voi kunnioittaa ihmistä, joka väittää minun olevan matkalla helvettiin vain siksi että ajattelen toisin.

• Rompix
    • bella.norva

Jos sinä uskot olemattomiin otuksiin, niin omapa on häpeäsi.

• -

Typerä hihhulointinne ei ole kunnioitustani ansainnut. Jos taas joku uskoo jumaliin minun takiani, katsoisin sen olevan enemmän hänen kuin minun ongelmani.

• Kössönöm

Miksi pitäisi lapsia aivopeseviä hihhuleita kunnioittaa? Te kuvittelette, että teidän harhanne olisi jotenkin lain yläpuolella, mutta niin ei saa olla.

• herttainenhertta

Mitä epäasiallista pilkkahengessä on? Ja mikä olisi sinusta sellainen asenne, joka olisi ateille kunniaksi?

Minusta asiallista on se, että mielipiteet perustellaan ja niitä puolustetaan eikä vaadita "kunnioitusta" ja "asiallisuutta" reilun kädenväännön sijaan. Jos et halua, että uskomuksiasi pilkataan älä a) usko naurettaviin juttuihin tai b) tule ateismipalstalle loukkantumaan jos et osaa omia näkemyksiäsi puolustaa.

Ei kukaan edes yritä mennä kokoomus-palstalle kysymään, että missä ovat kaikki kommareita kunnioittavat kokkarit. Jos et halua kommunistina, feministinä, ympäristönsuojelijana, libertalistina, ilmastonmuutosskeptikkona, ateistina, uskovaisena tms. perustella näkemyksiäsi, keskutella niistä ja ottaa välillä vähän paskaa niskaan, olet Suomi24:n keskustelupalstoilla ihan väärällä foorumilla.

Uskikset tuntuvat jättävän mieluusti keskustelun väliin ja haluavat sen sijaan saada jotain ihmeen kunnioitusta näkemyksilleen. Jotkut jopa haluavat lailla rajoittaa, mitä heidän hellimistään uskomuksista saa sanoa. Voisiko joku kertoa, koska ja millä sellainen etuoikeus on ansaittu?

• tuhannesti kirottu

Minä ryhdyn kunnioittamaan uskovia heti kun uskovat alkavat kunnioittamaan minua, eivätkä pilkkaa
      ja solvaa ja kiroa minun häpeällistä ja syntistä uskonnottomuuttani.

Olen koska tahansa valmis tarkistamaan käsityksiäni uskovista, mutta ainakaan viimeisen 50 vuoden aikana ei ole tullut vastaan ainoatakaan syytä tarkistaa näitä käsityksiäni. Sen sijaan on lähes päivittäin tullut vastaan asioita, jotka entisestään ovat vahvistaneet näkemyksiäni uskovista. Ehkä sellaisiakin uskovia on jossain olemassa, jotka osaavat suhtautua asiallisesti ja kiihkottomasti uskonnottomiin. Enpä vain ole koskaan pitkän elämäni aikana sellaisia tavannut. Ja uskovassa perheessä laajan uskovan suvun keskellä kasvaneena minä olen sentään tavannut ja läheisesti tuntenut aika hemmetin paljon uskovia.

• rx75

Minä pilkkaan kaikkia jotka ovat mielestäni typeryksiä tahallaan. Vammaisia tai jälkeenjääneitä en pilkkaa.

Tähän pilkattavaan ryhmään mahtuu aivan yhtä paljon ateisteja kuin uskovaisiakin.

Kunnioitan uskovaista joka elää muista loukkaamatta ja hyväksikäyttämättä samoin kuin ateistia joka tekee näin. Vihaan ateistia joka pitää itseään uskovaista parempana vain koska ei usko jumaliin ja päinvastoin.

Tiettyjä perus"arvoja" itselläni on ja se että joku asettaa itsensä muiden yläpuolelle vain luulemalla olevansa parempi, on tyyppiesimerkki vittumaisesta ihmisestä joka on joko a) kasvatettu päin persettä b) valinnut vääriä teitä risteyksissä ja mennyt sinne minne muut ovat ohjanneet c) on sosiopaatti.

Olen itsekin tietoinen että moni ateisti pilkkaa uskovaisia, ja toisin päin. Samaa kastia ovat nämä, kokonaisuuksia eivät hahmota ja oman egonsa vankina kamppailevia ihmisiä. Kyllähän jo maalaisjärki sanoo että jos jonkun ismin takia pidät toista ihmistä alempiarvoisena, sinun asenteessasi on jotain hämärää.

Mutta 90% ihmisistä ei tätä tajua ja sillehän ei voi mitään, joten kyynikkona voin vain sanoa että vitut siitä.

• herttainenhertta

Jos haluaa kysyä uskovaisilta tarkemmin heidän uskomuksistaan, saattaa kuulostaa pilkkahenkiseltä, vaikka tarkoitus on oikeasti vain kysyä. Laitoin äsken pappi Sonjalle kysymyksen Rompixin aloittamaan Jumalan toimia koskevaan ketjuun:

"Miten Jumalan salatun suunnitelman mukainen maailma eroaa luonnonlakien ja ihmisten toimien muokkaamasta maailmasta? Vai onko Jumalan suunnitelma sattumalta aivan tismalleen sama, kuin mitä tapahtuu luonnonlakien ja ihmisten toimien seurauksena?"

Se voi vaikuttaa irvailevalta, mutta tarkoitukseni on vilpittömästi selvittää, mihin Sonja/kirkko uskoo. He ovat sitä varten palstan perustaneet, mikä on minusta hienoa. Olisiko asiallisempaa olla kysymättä hankalia kysymyksiä? Osoittaisiko se oikeanlaista kunnioitusta, että ei asettaisi kenenkään, edes kirkon edustajien, uskomuksia kirkkaaseen valoon eikä pyrkisi niitä tutkailemaan? Mahdollisesti. Mutta silläkin uhalla, että minua pidetään ikävänä tyyppinä, aion tehdä edelleen kysymyksiä ja huomioita kirkon palstalla.

En muuten odota, että Sonja edes vastaa minulle. En ole saanut vastausta useimpiin kysymyksiini tai kommentteihini. Luulen, että ne on tulkittu liian "pilkkahenkisiksi" tai sitten ne ovat vain olleet epäkiinnostavia.

• en kunnioita

Ensinnäkään minä en kykene mitenkään kunnioittamaan sitä, että ihmisellä on aivot ja järki, mutta ihminen kieltäytyy jääräpäisesti niitä käyttämästä, koska hänen taikauskontonsa mukaan järki ja etenkin looginen päättely ovat vain paholaisen lähettämää eksytystä. Miksi minun pitäisi kunnioittaa sellaisia näkemyksiä? Näkemyksiä joiden mukaan kaikki tiedemiehet ovat paholaisenpalvelijoita, jotka ovat kaikki keskenään saatanallisessa salaliitossa sen oikean totuuden ja oikeiden uskovien eksyttämiseksi? Ja näkemyksiä joiden mukaan maailma on aivan ehdottomasti 6000 vuotta vanha? Jos joku nyt vielä olisikin ihan itsekseen tuota mieltä, mutta kun nämä samaiset ihmiset haluavat kieltää kaikkia muitakin käyttämästä aivojaan ja järkeään ja vaativat että kouluissa pitää opettaa vain heidän taikauskontoaan ja oppia 6000 vuotta vanhasta maapallosta. Miksi hemmetissä minä kunnioittaisin jotain sellaista hyvin
      vastenmielistä typeryyttä?

Toisekseen minä en voi millään perusteella kunnoittaa näkemyksiä, jotka ovat tasa-arvon, sananvapauden ja yleisten sekä yhtäläisten ihmisoikeuksien vastaisia ja hihhuleiden näkemykset nimenomaan lähes aina ovat juuri sitä. Tasa-arvo on syntiä koska raamatun mukaan mies on aina herra ja perheen pää ja sananvapaus kielletään jumalanpilkan nimissä ja vauvat pitää aina saada pakkoliittää omaan taikauskoon ja ne yleiset ihmisoikeudetkin koskevat tietysti vain kaikki oikeita uskovia, jotka eivät ole homoja, mutta ei ketään muita. Siis varsinkaan ei koske homoja, koskaan. Enkä minä koskaan voi kunnioittaa tuollaisia näkemyksiä, eikä siihen myöskään ole pienintäkään syytä. Koskaan ei ole mitään syytä kunnioittaa tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia loukkaavia näkemyksiä, etenkään jonkin typerän taikauskon perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2535
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1972
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      17
      1834
    4. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      203
      1507
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1495
    6. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1487
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      176
      1079
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      58
      1001
    9. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      966
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      126
      963
    Aihe