Pari kuukautta sitten, satuin poikkeamaan kauppareissulla myös maistraatissa ja erosin siinä sitten samalla kirkosta. Eli, nyt kun aloitin juuri kesätyöt, niin onko minun aivan välttämättä maksettava kirkollisveroa palkasta jonka nyt tienaan onnellisena pakanana...jos on maksettava, voiko asian mitenkään kiertää, vai onko minun otettava omat takaisin...sainoisinko...vaihtoehtoisin keinoin ;)
Liian pitkään olen tuotakin veroa kyllä turhaan maksanut...jokainen sentti kirkolle ja sitä kautta esim. rippikoulu propagandan tukemiseen on liikaa...
kirkosta eroaminen...vero?
20
2151
Vastaukset
- Kaapo Hokkanen
Tänä vuonna maksat veroa kun olet 1.1 ollut seurakunnan jäsen.
Jos haluaa hyödyt maksimoida, niin kannattaa aina ennen vuodenvaihdetta erota ja uuden vuoden jälkeen liittyä takaisin.
Jos et ole seurakunnan jäsen 1.1 niin ei tarvitse maksaa kirkollisveroa. - teologi
Nimitys rippikoulu viittaa vanhan käytännön mukaiseen ehtoolliseen, johon liittyi rippi eli synnintunnustus ja synninpäästö. Tämän mukaisesti rippikoulu on ollut vanhastaan ehtoolliselle valmistava.
Lasten ehtoollisen toteutuminen on vähentänyt rippikoulun merkitystä 1. ehtoolliselle käyntiin valmistavana.
Nykyisin rippikoulun ensijaisena tehtävänä on perehdyttää nuoria kirkon uskoon ja ohjata heitä elämään seurakunnan yhteydessä. Rippikoulu on keskeinen osa kirkon kasteopetusta ja nuorisotyötä.
Rippikouluopetuksen tulee perustua kristinoppiin eli Katekismukseen. 2000-luvulla rippikoulua uudistetaan seurakunnissa voimakkaasti. Uusi rippikoulusuunnitelma Elämä - usko - rukous korvaa vuonna 1980 hyväksytyn opetussuunnitelmaan. Piispainkokous hyväksyy myös rippikoulujen oppikirjat.
Noin 90 prosenttia suomalaisnuorista käy rippikoulun. Rippikoulu ja rippijuhlat on nuoren elämässä tärkeä vaihe matkalla aikuisuuteen. Kirkolliseen avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä.
Suomessa leiri on suosituin rippikoulun käymisen muoto. Leireillä tavallisesti käytetään erilaisia opetusmetodeja, esimerkiksi bibliodraamaa, ja pyritään toiminnallisuuteen pelkän oppitunneilla istumisen sijasta. Rippikoulun voi suorittaa myös myöhemmin, yleensä joko asepalveluksen yhteydessä tai seurakunnan järjestämässä yksityisrippikoulussa.- riina00
Heti kun olen saanut ne odotetut kirkkohäät niin eroan kirkosta. Inhoan kaikkea uskontoon liittyvää ja en pidä yhtään siitä, että jotta saisit ne melkeinpä kaikkien toivomat kirkkohäät niin pitää maksaa veroja siitä päivän huvista monta vuotta.
Koulussani tehdyn tutkimuksen mukaan johon osallistui 300 oppilasta, 98% oli rippikoulun käyneitä, mutta rippikoulun jälkeen eronneita oli 6%. Eli monet eroavat samantien kun rippikoulu on käyty. 69% oli aikomus erota kirkosta seuraavan 10 vuoden aikana. 67% kuului kirkkoon, koska halusi kirkkohäät. 25% uskoi raamatun mukaiseen Jumalaan. 12% inhosi Jumalaa ja inhosi koulun uskonnon tunteja ja kaikkea muuta tuputtavaa/ahdistavaa uskonnon opetusta.
Itse olen kieltäytynyt uskonnon opetuksesta kokonaan. Olen pitänyt koulussa luentoja vaihtoehtoisista uskonnoista. Esim. wiccalaisuudesta ja ateismista. Ja itse tekemäni kyselyn mukaan 41% nuorista on kiinnostunut luonnonuskonnoista, ym. uskonnoista.
Kyllä taitaa kristinusko olla kuolemassa pois maan päältä. Opettajat ja papit ym. uskovaiset ovat onnellisia, että vieläkin niin moni nuori käy rippikoulun ja kuuluu kirkkoon. Mutta valitettavasti he eivät tiedä esim. rippikoulun käymisen todellisia syitä. Itsekin kävin rippikoulun vain sen takia, että äiti pakotti ja sen takia, että tiesin saavani paljon rahaa viikon kidutuksesta.
KOMMENTOIDA SAA!!!!! - kuulua
riina00 kirjoitti:
Heti kun olen saanut ne odotetut kirkkohäät niin eroan kirkosta. Inhoan kaikkea uskontoon liittyvää ja en pidä yhtään siitä, että jotta saisit ne melkeinpä kaikkien toivomat kirkkohäät niin pitää maksaa veroja siitä päivän huvista monta vuotta.
Koulussani tehdyn tutkimuksen mukaan johon osallistui 300 oppilasta, 98% oli rippikoulun käyneitä, mutta rippikoulun jälkeen eronneita oli 6%. Eli monet eroavat samantien kun rippikoulu on käyty. 69% oli aikomus erota kirkosta seuraavan 10 vuoden aikana. 67% kuului kirkkoon, koska halusi kirkkohäät. 25% uskoi raamatun mukaiseen Jumalaan. 12% inhosi Jumalaa ja inhosi koulun uskonnon tunteja ja kaikkea muuta tuputtavaa/ahdistavaa uskonnon opetusta.
Itse olen kieltäytynyt uskonnon opetuksesta kokonaan. Olen pitänyt koulussa luentoja vaihtoehtoisista uskonnoista. Esim. wiccalaisuudesta ja ateismista. Ja itse tekemäni kyselyn mukaan 41% nuorista on kiinnostunut luonnonuskonnoista, ym. uskonnoista.
Kyllä taitaa kristinusko olla kuolemassa pois maan päältä. Opettajat ja papit ym. uskovaiset ovat onnellisia, että vieläkin niin moni nuori käy rippikoulun ja kuuluu kirkkoon. Mutta valitettavasti he eivät tiedä esim. rippikoulun käymisen todellisia syitä. Itsekin kävin rippikoulun vain sen takia, että äiti pakotti ja sen takia, että tiesin saavani paljon rahaa viikon kidutuksesta.
KOMMENTOIDA SAA!!!!!niin, tarvitseeko tosiaan kuulua kirkkoon saadakseen kirkko häät. Olen käsittänyt ettei. Entä jos vaikka toinen vain kuuluu. Näinhän on usein , jos jompikumpi on esin ulkomaalainen ja toiseen uskontoon kuuluva.
- eXä
riina00 kirjoitti:
KOMMENTOIDA SAA!!!!!haluat kirkkohäät, jos kerta naurat koko instituutiolle? Tavan vuoksiko? Vai sukulaistesi takia? Leikkiäksesi prinsessaa naurettavassa kermakakkumekossasi?
Olet lapsellinen, kasva aikuiseksi. - Kaarlo
riina00 kirjoitti:
KOMMENTOIDA SAA!!!!!Tässähän alkaa jo hieman olla ikäänkuin nuoruuden kapinan tuoksua.
- vastaaja
kuulua kirjoitti:
niin, tarvitseeko tosiaan kuulua kirkkoon saadakseen kirkko häät. Olen käsittänyt ettei. Entä jos vaikka toinen vain kuuluu. Näinhän on usein , jos jompikumpi on esin ulkomaalainen ja toiseen uskontoon kuuluva.
on yhdyssana.
- hassu-hessu
riina00 kirjoitti:
KOMMENTOIDA SAA!!!!!miksi kirkkohäät kun voi itse järjestää kivemmat juhlat. Naimisiin meno on kuitenkin aika tärkeä askel elämässä enkä minä ainakaan halua pilata sitä jollain minulle täysin vieraalla asialla kuten uskonnolla.
- ioni
vastaaja kirjoitti:
on yhdyssana.
jokavieläkaikenlisäksikoskikeskustelunaihetta.
Taidat olla varsinainen kullan nuppu - hassu-hessu
Kaarlo kirjoitti:
Tässähän alkaa jo hieman olla ikäänkuin nuoruuden kapinan tuoksua.
on aika itsekeskeistä kuvitella että kaikki mitä toiset tekevät eri tavalla kuin sinä, olisi kapinaa sinua vastaan.
- hassu-hessu
eXä kirjoitti:
haluat kirkkohäät, jos kerta naurat koko instituutiolle? Tavan vuoksiko? Vai sukulaistesi takia? Leikkiäksesi prinsessaa naurettavassa kermakakkumekossasi?
Olet lapsellinen, kasva aikuiseksi.Kyllä luulen että Riinuli näyttää aikas makeelta kermakakkumekossa;)
- riina00
hassu-hessu kirjoitti:
miksi kirkkohäät kun voi itse järjestää kivemmat juhlat. Naimisiin meno on kuitenkin aika tärkeä askel elämässä enkä minä ainakaan halua pilata sitä jollain minulle täysin vieraalla asialla kuten uskonnolla.
Mielestäni kirkkohäät ovat erittäin kauniit ja se jotenkin kuuluu perinteeseen. En minäkään kirkkohäitä uskonnon vuoksi halua, vaan koska mielestäni kirkkohäät ovat erittäin kauniit, eivätkä ne kestä kuin n. tunnin niin sen jälkeen voikin sitten unohtaa uskonnon koko loppuelämäkseen, ja sitten juhlimaan naimisiin menoa eroamalla kirkosta...
- Kaarlo
hassu-hessu kirjoitti:
on aika itsekeskeistä kuvitella että kaikki mitä toiset tekevät eri tavalla kuin sinä, olisi kapinaa sinua vastaan.
niin on (jos kuvittelisi niin) :))
- Kaarlo
riina00 kirjoitti:
Mielestäni kirkkohäät ovat erittäin kauniit ja se jotenkin kuuluu perinteeseen. En minäkään kirkkohäitä uskonnon vuoksi halua, vaan koska mielestäni kirkkohäät ovat erittäin kauniit, eivätkä ne kestä kuin n. tunnin niin sen jälkeen voikin sitten unohtaa uskonnon koko loppuelämäkseen, ja sitten juhlimaan naimisiin menoa eroamalla kirkosta...
about 15min ne sulle kestää (ja siinäkin 15min liikaa, jos sisältö on yhdentekevä)
- Poison
riina00 kirjoitti:
www.pro-seremoniat.fi/
- infected asylum
Niin...tiedän varsin hyvin mitä rippikoulu on...harmittaa vaan ihan periaatteellisista syistä kun en nuorena ja tietämättömänä tiennyt että sinne ei todellakaan ole pakko mennä...muutoin olisin ehdottomasti jäänyt kyseiseltä jeesusleiriltä pois...
Ala-asteelta lähtien meidät peloteltiin kristinuskoon...tuntuu uskomattomalta että vielä 15 vuotta sitten, aivan normaalissa Mikkeliläisessä koulussa, päivät koostuivat kristillisistä aamunavauksista, "meidän messuista" joissa jokaisen oli osattava ulkoa lukuisia iloisia virsiä ("jumalan kämmenellä...kaikille tilaa riittäää...jumalan kämmenellä...kaikille paikkoja on"...kummittelevat yhä muistoissani) joita sitten huudettiin kurkku suorana. Uskonnon opetus oli pelkästään kristillistä, eli lähinnä tyyliin "värikuvia jeesuksen elämästä" kaikki ilman kritiikin häivää...onneksi meno rauhtoittui ylä-asteelle siirryttäessä, rajoittuen ainoastaan kahteen kristilliseen päivänavaukseen viikossa.
Ylä-asteella oli kestettävä vielä yksi koettelemus...jo ensimmäinen rippitunti alkoi propaganda tyyliin..käskettiin koulun jälkeen seurakuntatalolle koulun toimesta eikä pahemmin selitelty että miksi...lopulta rippitunnilla ei koskaan edes väläytetty mahdollisuudesta jättäytyä pois kyseiseiseltä käännytys kurssilta...tietämättömät lampaat paimennettiin yhteen ja varottiin visusti mainitsemasta mistään vaihtoehtoisesta...esim. "löydä itse oma maailmankuvasi/uskontosi/elämäsi/ajatuksesi..."
Ei, ei...ei senttiäkään enää tämän yksipuolisen henkisen höynäyttämisen ja höykytyksen tukemiseen...onneksi olen eronnut...vaikkakin laiskuuttani liian myöhään vuoden vaihteen jälkeen "ja ennen kuin kukko on vuoden lopun laulanut, on kirkko minulta vielä toista sataa euroa anastava"...harmittaa... - Jori Mäntysalo
riina00 kirjoitti:
Mitä oikeastaan haluat nimenomaan kirkosta? Morsiuspuku ei ole luterilaisten yksinoikeus (eikä muuten niin vanha perinne kuin luullaan - 30-luvulla mentiin mustassa puvussa naimisiin), puhujan voi tilata ja häävinkkejä kysyä vaikka http://www.pro-seremoniat.fi -osoitteesta, juhlapaikkoja löytyy muitakin kuin kirkkoja jne.
Siviilihäitä on jo kolmannes kaikista häistä, joten tämäkin perinne murenee ja moninaistuu.
- ilonen
Erosin itse kirkosta viime syksynä, enkä ole katunut. Uskon edelleen raamatun tarinaan, eihän siinä mitään. En vaan ole ollut kirkon toimintaan tyytyväinen. Laskin kerran. että meikäläisen kuolemakin tulee maksamaan helvetin paljon ja niin sitten päätin, että nyt loppuu kynintä.
Olen kuullut, että on olemassa uskonto, johon saa maksaa itse vapaaehtoiseti mitä haluaa ja saa koulutusta ja henkistä ohjausta päälle.
Täytyypä kysellä tarkemmin tästä uskonnosta.
Mun puolesta saa kukin olla minkä uskonnon jsäen tahansa,mutta rahat pitää kysyä ihmisiltä.
Ei niitä saa mennä ominpäin palkasta ottamaan.
Jeesuskin oli ihan tavallinen maantallaaja, joka paranis ihmisiä käsillä ja henkisesti auttoi puhumalla ja kunntelemalla. Olen ehkä ollut seuraamassa hänenkin elämäänsä siihen aikaan, koska en usko yhteen elämään.
Kirkot höpöttävät helvetin tulesta.
Minun mielestä se helvetin tuli on täällä maanpäällä ihmisten tekemänä.
Kun lapsena kuulin tälläisiä höpötyksiä, niin näin painajaisia ja niin on moni muukin.
Oisko parempi, että papitkin siivoaisi hieman suutan kun tälläisiä perhosia suustaan päästävät.
Lapsena olin kyllä kaikesta huolimatta tietoinen, että kuolemaa ei ole. Jatkamme tästä elämästä vain seuraavaan ja seuraavaan.- Rintti
On olemassa moniakin uskontoja, joihin maksaminen on vapaaehtoista. Oletko kuitenkaan ajatellut, että Raamattu ei opeta uskontoa, eikä se kehoita liittymään mihinkään uskontoon? Raamatun sanoma on pelkistetysti Herra Jeesus Kristus.
Raamatussa ei opeta mitään kirkkolaista, kirkkovuodesta, tuomiokapitulista, ristiäisistä, vihkikaavasta, sakramenteista, hiippakunnista, messusta... Ne kaikki ovat ihmiskeksintöä.
Seurakunta on yksinkertaisesti kaikki Jeesuksen omat ja seurakunta kokoontuu, kun "kaksi tai kolme on koolla Hänen nimessään". Siihen ei tarvita kirkkoa. - Rintti
Sanoit uskovasi Raamattuun. Oletko lukenut?
Se ei opeta sielunvaellusta. Sinulla on yksi elämä maan päällä. Käytä se viisaasti.
Se ei opeta, että Jeesus olisi ollut mikään tavallinen tallaaja. Haluaisitko tuntea Hänet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673488- 152186
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2241522Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701261- 441221
- 371141
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471014
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411010