Niin onko olemassa? Tankki haisee. Miten muuten ongelmaa olette ratkaisseet?
Onko olemassa septitankkiin laitettavaa hajunpoistajaa?
17
10050
Vastaukset
- Rellu
Yksi parhaimmista hajuhaitan poistajista on vaihtaa septitankin putket ja ainoastaan septikäyttöön tarkoitettuihin putkiin.
Ovat kyllä melko kalliita (n. 30 eur/m).- riku
Jonku vesselin kuulin sanovan jossain, että jos
laittaa akvaarion hapettajan (pieni kompura?)
septitankkiin niin hajuhaitta on hallinnassa. Onko
jollain kokemusta moisesta poppakonstista.
- JH.
septitankkiin saa mm. huoltoasemilta ja venetarvikeliikkeistä. Samaa tavaraa käyttävät mm. karavaanarit.
Jos tankissasi on kunnon luukku, avaa se ja pese tankista kertynyt töhnäkerrostuma pois. Työn suoritus on aika rivologista, mutta tulos voi auttaa.
Tarkista myös tankin tuuletusputki: pitäisi olla auki ja päätyä ulos laidan läpi jollain pikku läpiviennillä.
Toiletin perusteellinen puhdistaminen voi hieman auttaa.
Ja sitten viimeiseksi tietysti tuo letkujen uusiminen...- septi
Kyllä se on niin,että vaihda letkut oikeiksi.Sitten asennat korvausilmanottoputkeen hajulukon, niin kyllä hajut häipyvät.
- Anonyymi
septi kirjoitti:
Kyllä se on niin,että vaihda letkut oikeiksi.Sitten asennat korvausilmanottoputkeen hajulukon, niin kyllä hajut häipyvät.
Ei millään kun paslaa kuljettaa mukana myös aina haisee.suoraan mereen se on ainoa lääke,mutta ei tyydytä viherpiipertäjiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei millään kun paslaa kuljettaa mukana myös aina haisee.suoraan mereen se on ainoa lääke,mutta ei tyydytä viherpiipertäjiä
Joo aika sairasta on tuollainen ulosteidensa ympäri roudaaminen. Ei vissiin yksikään muu laji maapallolla ole yhtä nuija? Kuskata paskaansa ympäri ämpäri!
- Plootuvene
Ensimmäiseksi kannattaa katsoa ilmanvaihto tuonne tankkiin. Jos korvausilmaputkessa ei ilma kulje riittävän hyvin, syntyy tankkiin riittävä määrä hiilidioksidia lopettamaan aerobisten hajottajabakteerien toiminta. Jäljelle jäävät anaerobiset bakteerit hajoittavat ihan yhtä lailla, mutta tuottavat tuon mainitsemasi hajuhaitan. Siis riittävä mahdollisuus ilmalle vaihtua tankissa, tuo aiemmin mainittu ilmastuspumppu on varsin mainio aparaatti, mutta tuottaa luonnollisesti oman äänensä.
Toinen kohta joka kannattaa katsoa, on järjestelmän letkut. Ikä, asennus, laatu. Jääkö johonkin kohtaan letkua aina paskaa makaamaan, kyllästää ennen pitkää putken, eikä tuosta pääse eroon kuin putken vaihtamalla.
Kemikaalien käyttöä kannattaa välttää, ellei järjestelmä ole portapotti tyyppinen septitankkisysteemi. Kemikaallit tappavat kaiken bakteeritoiminnan, jolloin jäljelle jää ainainen paskanhaju. Septisäiliö on kemikaaleilla aisoissa pidettävä systeemi, kuten Portapotissa, kunnollinen mustavesijärjestelmä on sellaisenaan hajuton, jos asennus ja suunnittelu ovat kohdallaan. Useimmilla veneenvalmistajilla valitettavasti ei ole halua tai tietoa siitä miten sellainen rakennetaan, paskatankki on vaan välttämätön paha joka pitää jonnekin sijoittaa. Lisää tietoa aiheesta löytyy ainakin täältä:
http://boatbuilding.com/content/sanitation.html
Hetken kun lueskelee tulee vastaan kohta "odor control".
Hyvää purjehduskesää.- vega69
Kunnolla tehty septi ei haise!
Useimmat muovilaadut päästävät hajua (lue kaasua)lävitseen.
Siksi septitankin täytyy aina olla metallia.
Metalli ei läpäise kaasumolekyylejä kuten muovi.
Letkustot täytyy tehdä asianmukaisesta materiaalista.(Helposti saa jopa asiallisesta muoviliikkeestä väärää laatua)
Elintarvike teollisuuteen hyväksytty laatu käy.
Tankin ilmastusputken pitää aina olla nestepinnan yläpuolella eikä siihen saa muodostua vesilukkoa.
Hanhenkaula ennen runkoläpivientiä ja putki siten että merenkäynnissäkin sukelluksen jälkeen putki tyhjenee.(pikkutilkka merivettä septissä ei haittaa onhan järjestelmä tiivis ja muodostaa vastapaineen joka estää tankin täyttymisen)
Kaikki liitokset pitää varmistaa silikonilla ja tupla klemmareilla (ruuvit vastakkaisilla puolen letkua)
Jos liitos vuotaa pisarankin on hirmu jobi saada haju pois ja paikat puhtaiksi!!! - Joakim
vega69 kirjoitti:
Kunnolla tehty septi ei haise!
Useimmat muovilaadut päästävät hajua (lue kaasua)lävitseen.
Siksi septitankin täytyy aina olla metallia.
Metalli ei läpäise kaasumolekyylejä kuten muovi.
Letkustot täytyy tehdä asianmukaisesta materiaalista.(Helposti saa jopa asiallisesta muoviliikkeestä väärää laatua)
Elintarvike teollisuuteen hyväksytty laatu käy.
Tankin ilmastusputken pitää aina olla nestepinnan yläpuolella eikä siihen saa muodostua vesilukkoa.
Hanhenkaula ennen runkoläpivientiä ja putki siten että merenkäynnissäkin sukelluksen jälkeen putki tyhjenee.(pikkutilkka merivettä septissä ei haittaa onhan järjestelmä tiivis ja muodostaa vastapaineen joka estää tankin täyttymisen)
Kaikki liitokset pitää varmistaa silikonilla ja tupla klemmareilla (ruuvit vastakkaisilla puolen letkua)
Jos liitos vuotaa pisarankin on hirmu jobi saada haju pois ja paikat puhtaiksi!!!Eikös ole hiukan epäjohdonmukaista ensin väittää, että vain metalli kelpaa septitankiksi ja seuraavaksi suositella muoviletkua?
Oikean laatuinen ja paksuinen muovisäiliö ei varmasti ole hajun lähde. Metallisäiliö saattaa hyvinkin sellainen olla, ellei se ole haponkestävää ja laadukkaasti hitsattu.
Usein haju tulee tuuletusletkun kautta, kun vessaa pumpataan. Tällöin syynä on jo aiemmin mainittu riittämätön tuuletus. Hyvin tuuletettu septitankki ei haise.
Letkustojen suunnittelussa on tärkeää välttää kohtia, joihin tavara jää seisomaan. Tällöin vuoto ja/tai anaerobinen bakteeritoiminta on paljon todennäköisempi. - vega69
Joakim kirjoitti:
Eikös ole hiukan epäjohdonmukaista ensin väittää, että vain metalli kelpaa septitankiksi ja seuraavaksi suositella muoviletkua?
Oikean laatuinen ja paksuinen muovisäiliö ei varmasti ole hajun lähde. Metallisäiliö saattaa hyvinkin sellainen olla, ellei se ole haponkestävää ja laadukkaasti hitsattu.
Usein haju tulee tuuletusletkun kautta, kun vessaa pumpataan. Tällöin syynä on jo aiemmin mainittu riittämätön tuuletus. Hyvin tuuletettu septitankki ei haise.
Letkustojen suunnittelussa on tärkeää välttää kohtia, joihin tavara jää seisomaan. Tällöin vuoto ja/tai anaerobinen bakteeritoiminta on paljon todennäköisempi.Muovitankit mm Vetus ym.merkit tehdään yleensä polyeteenistä rotaatiovaluna.
Tankit ovat yleistankkeja joita myydään myös septikäyttöön.
Jos ei haju hermostuta niin voihan niitä käyttää!
Polyeteeni vain ei pidä höyryä eikä kaasua!
Kaikissa veneissä joissa muovitankkeja on käytetty olivat ne sitten polttoainetta tai septiä varten haisee tankin sisältö.
Hyvin tuuletetussa ympäristössä haitta voi olla vähäinen mutta vene ei useinmiten ole sellainen.
TANKIN TUULETUS ELI ILMASTUSPUTKI VIEDÄÄN AINA RUNGON ULKOPUOLELLE!!!
Tarkoitukseen sopiva muoviletku maksaa koska materiaali on tiiviimpää. Vertaa esim tavallinen polyeteeni kalvo ja tarkoitukseen tehty höyrysulku muovi rautakaupassa.
Siitä huolimatta että letkut ovat osoittautuneet hyviksi en missään tapauksessa vetäisi pitkiä vetoja silläkään vaan jos mahdollista käyttäisin Aisi 316 teräsputkea.(On lisäksi halvempaa kuin letku)
Terästankki joka on ammattitaitoisesti tehty "haparista",ylipaineella koeponnistettu ja samalla tiiveys testattu on varmempi valinta kuin valmis muovitankki jota ei edes saa sovitettua veneen mittojen mukaan.
Tankin teettämisessä saa kyllä unohtaa naapurin "Ranet" koska haponkestävän teräksen käsittely vaatii vähän ammattitaitoa sekä kunnon välineet. TIG hitsauskoneen sekä Argon suojakaasua.(Puikkohitsauksessa jää helpommin huokosia ja kuona sulkeumia saumaan)
Alumiini sopii materiaaliksi myös mutta työstäminen on vielä vaativampi kuin Aisi 316.ta.
Jos nyt muovia ehdoin tahdoin haluaa käyttää niin yksi keino estää hajun/kaasun läpäisy muovin läpi on alipaineistaa septi.
Keinona voisi olla imevä tuuletin ilmastusputken päässä.Mistä sopivan saisi?
Muutama millibaari kyllä riittäisi kunhan imu olisi jatkuva ympäri vuoden. - Joakim
vega69 kirjoitti:
Muovitankit mm Vetus ym.merkit tehdään yleensä polyeteenistä rotaatiovaluna.
Tankit ovat yleistankkeja joita myydään myös septikäyttöön.
Jos ei haju hermostuta niin voihan niitä käyttää!
Polyeteeni vain ei pidä höyryä eikä kaasua!
Kaikissa veneissä joissa muovitankkeja on käytetty olivat ne sitten polttoainetta tai septiä varten haisee tankin sisältö.
Hyvin tuuletetussa ympäristössä haitta voi olla vähäinen mutta vene ei useinmiten ole sellainen.
TANKIN TUULETUS ELI ILMASTUSPUTKI VIEDÄÄN AINA RUNGON ULKOPUOLELLE!!!
Tarkoitukseen sopiva muoviletku maksaa koska materiaali on tiiviimpää. Vertaa esim tavallinen polyeteeni kalvo ja tarkoitukseen tehty höyrysulku muovi rautakaupassa.
Siitä huolimatta että letkut ovat osoittautuneet hyviksi en missään tapauksessa vetäisi pitkiä vetoja silläkään vaan jos mahdollista käyttäisin Aisi 316 teräsputkea.(On lisäksi halvempaa kuin letku)
Terästankki joka on ammattitaitoisesti tehty "haparista",ylipaineella koeponnistettu ja samalla tiiveys testattu on varmempi valinta kuin valmis muovitankki jota ei edes saa sovitettua veneen mittojen mukaan.
Tankin teettämisessä saa kyllä unohtaa naapurin "Ranet" koska haponkestävän teräksen käsittely vaatii vähän ammattitaitoa sekä kunnon välineet. TIG hitsauskoneen sekä Argon suojakaasua.(Puikkohitsauksessa jää helpommin huokosia ja kuona sulkeumia saumaan)
Alumiini sopii materiaaliksi myös mutta työstäminen on vielä vaativampi kuin Aisi 316.ta.
Jos nyt muovia ehdoin tahdoin haluaa käyttää niin yksi keino estää hajun/kaasun läpäisy muovin läpi on alipaineistaa septi.
Keinona voisi olla imevä tuuletin ilmastusputken päässä.Mistä sopivan saisi?
Muutama millibaari kyllä riittäisi kunhan imu olisi jatkuva ympäri vuoden.Muoviset septitankit tehdään tosiaan polyeteenistä, kuten myös muoviset vesi- ja polttoainetankit. Ne eivät sen sijaan ole yleistankkeja, vaan seinämän paksuus ja polyeteenityyppi vaihtelee. Polyeteeniä voidaan valmistaa useaa eritavalla haaroittuneena ja eri tiheyksiä. Lisätietoa eri polyeteenien kaasunläpäisystä: http://www.devicelink.com/mpb/archive/98/09/005.html
Ko. mittauksissa läpäisevyys riippui oleellisesti polyeteenin tyypistä ja kalvon paksuudesta.
Suositusten mukaan tankin pitää olla yli 1/4" vahvuista, jotta hajuhaittoja ei ole: http://boatbuilding.com/content/sanitation.html
Vaikkapa SeaLandin tankit ovat vahvuudeltaan 9,5 mm eli turvallisesti yli suosituksen: http://www.nautikulma.fi/septiktankit.htm
Toddin septitankeista mainitaan taas, että ovat mitoiltaan samoja kuin vesitankit, mutta paksumpiseinämäisiä: http://www.nautikulma.fi/todd_septi.htm
Vetuksellakin on omat eriväriset tankit vedelle, polttoaineelle ja septille. Tarkempia tietoja materiaaleista ei luettolosta löydy: http://www.vetus.nl/producten/product_main.asp?productid=0&lang=11
Sinulla on varmaan kodin viemäriputketkin Aisi 316:ta? ;) - vega69
Joakim kirjoitti:
Muoviset septitankit tehdään tosiaan polyeteenistä, kuten myös muoviset vesi- ja polttoainetankit. Ne eivät sen sijaan ole yleistankkeja, vaan seinämän paksuus ja polyeteenityyppi vaihtelee. Polyeteeniä voidaan valmistaa useaa eritavalla haaroittuneena ja eri tiheyksiä. Lisätietoa eri polyeteenien kaasunläpäisystä: http://www.devicelink.com/mpb/archive/98/09/005.html
Ko. mittauksissa läpäisevyys riippui oleellisesti polyeteenin tyypistä ja kalvon paksuudesta.
Suositusten mukaan tankin pitää olla yli 1/4" vahvuista, jotta hajuhaittoja ei ole: http://boatbuilding.com/content/sanitation.html
Vaikkapa SeaLandin tankit ovat vahvuudeltaan 9,5 mm eli turvallisesti yli suosituksen: http://www.nautikulma.fi/septiktankit.htm
Toddin septitankeista mainitaan taas, että ovat mitoiltaan samoja kuin vesitankit, mutta paksumpiseinämäisiä: http://www.nautikulma.fi/todd_septi.htm
Vetuksellakin on omat eriväriset tankit vedelle, polttoaineelle ja septille. Tarkempia tietoja materiaaleista ei luettolosta löydy: http://www.vetus.nl/producten/product_main.asp?productid=0&lang=11
Sinulla on varmaan kodin viemäriputketkin Aisi 316:ta? ;)Viemäriputket tehdään erikois muoviseoksesta ja nimen omaa tähän tarkoitukseen.
Talossa ilmastointi on vähän eri luokkaa kuin veneessä jossa normaaliin konvektioon ei ole edellytyksiä.
Otahan viemäristäsi vesilukko pois ja kokeile vaikka tulitilkulla niin huomaat että siellä on alipaine.(Ainakin pitäisi tai esim allaskaapissasi haisee paska)Eli mikäli kaasua pyrkii muovin läpi niin se menee putkeen eikä huoneeseen päin.
Syy on hormina toimiva ilmastusputki talosi katolla ja energian lähteenä lämmin jätevesi ja siinä tapahtuva bakteeritoiminta.
Muovitankit on bisnes ja ainoa niiden etu on massatuotannosta johtuva.
Aine maksaa haponkestävään teräkseen verraten murto osan ja valmistus teollisesti on nopeaa ja halpaa.
Ainoa ihmettelyn aihe tulee kaupassa.
Miksi myyntihinta kuitenkin on tuotanto panokseen nähden tähtitieteellinen.
Sopivan muovitankin saat ainoastaan sarjatuotanto veneeseen jos veistämöllä on ollut varaa teettää sopivat työkalut tai tilata riittävän suuri sarja alihankkijalta.
Muutoin on tyytyminen "purkkiin"joka ei sovi rungon muotoihin tai siihen tilaan mikä on käytettävissä.
Kenen veneessä on tilaa lokeroissa tai turkin alla ylen määrin?
Jos on niin entä painopiste....?
Entä sisään menojen ja ulostulojen sijainti sinun tarpeeseesi nähden?
Samoin tankissa joka sisältää nestettä ja jota heilutetaan on oltava sisällä loiskelevyjä jotka estävät hallitsemattomat paineiskut.
En ole vielä nähnyt ainuttakaan muovitankkia joka olisi varustettu välilaipioin tai loiskelevyin.
Neste loiskuu näissä sisällä valtoimenaan pullistellen seinämiä ja sopivassa tilanteessa loiske voi tunkea ulos joko ilmastusputken tai vaikka toiletin kautta.(Letkuliitosten kestävyys?)
Ammattitaitoisen räätälin työnä tehty puku on aina parempi käyttäjänsä yllä verrattuna marketin tangosta kiskaistuun halpatuonti tekeleeseen!
- Olli
Mikäli epäilet, että haju tulee putkista läpi, niin kierrä alumiinifolioa putkien ympäri.
- Rellu
miten saat alumiinifolion hermeettisesti tiiviiksi.
- vega69
Rellu kirjoitti:
miten saat alumiinifolion hermeettisesti tiiviiksi.
Al folio voisi teoriassa toimia mutta käytännössä tosiaan aivan mahdotonta.
Ei muuta kun vanhan septin pesu kloriinilla ja huuhtelu.Sen jälkeen kaikki epämääräiset muoviosat mäelle.
Rst/Aisi 316 materiaalista tankki oikeaan paikkaan venettä.(Ilmastuksen pitää toimia mahdollisimman monella kallistus kulmalla)
Letkut asianmukaiseksi.
Asennuksen voi uutena tarkastaa saippuavedellä.
Ei muuta kuin ilmastusputki tukkoon,toiletista pumputaan karvan verran painetta järjestelmään ja saippua liuoksella tarkistetaan kaikki liitokset ja saumat.
- Anonyymi
Kupariklöntti septitankkiin ja siihen loppui hajut.
- Anonyymi
Huohotinputkeen aktiivihiilisuodatin. Hajut loppuu pumpatessa siihen. Järjestelmän materiaaleista läpi tulevaan hajuun se ei auta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752