Apteekkisopimus lääkeriippuvaisille

Asko K

Heikolla hetkellä lääkäri painosti minut allekirjoittamaan tällaisen paperin, eli apteekkisopimuksen. Tänään(kin) kärsin pahasta korvatulehduksesta ja sain saman terveysaseman toiselta lääkäriltä kovaan kipuun panacodia. Vaikka lääkkeet sopimuksessa koskivat vain bentsoja, ei apteekkari voinut luovuttaa toisen lääkärin asiallisesti määräämiä panacodeja! Eli nyt olen helvetinmoisen kivun kanssa, panacodit hankin kyllä jo toista kautta tänään.
Ja taidan alkaa samaa tekemään bentsojenkin kanssa, kyttäyssopimus joka vaikeuttaa elämääni ja lääkäri joka sopimuksen painosti allekirjoittamaan ei ole tavoitettavissa joka päivä, eikä lisäksi suostu kirjoittamaan yhtään bentsoa.
Mitäpä olette mieltä, ja miten sopimuksen puran?

26

4841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aarne42

      Apteekkisopimuksen kirjoittaneelta lääkäriltä lääkörinoikeudet pois jos ei sitoudu olemaan sitten tavoitettavissa AINA (jouduthan sinäkin sitoutumaan) tai parempi vaihtoehto, koko apteekkisopimus romukoppaan se ei oikeasti toimi niillä joilla oikeasti on lääkeriippuvuus ja kyseisissä tilanteissa estää hoidon kokonaan.

    • Saaristo meri

      Kysypä sieltä, tietävät varmasti. Minulle myös ehdoteltiin, oikein moneen kertaan jankattiin. Ota nyt, se on sinulle juuri hyvä. Kärsin pahoista hermokivuista. Onneksi en kirjoittanut, kun liikkuu tai sattuu olemaan eri puolella kaupunkia, ei tarvitse sentään sitoutua yhteen apteekkiin. Sopimus kylläkin vain pahentaa ainakin hermokipupotilaan elämää. Luulisi, että ei ihan kovin pitkä juttu ole purkaa sopimus. Kelalla varmaan se rekisteri... vai miten?

      Harmittaa puolestasi. Minulle ainakin tyrkytettiin, menee runsaasti kipulääkkeitä, tosin tramalia ja panacodia. Eivät ole kovin voimakkaita sellaisia. Otahan heti huomenna puheeksi asia ja laita tänne myös viestiä miten kävi.

    • meikämeitsi

      on vapaaehtoinen, minutkin oikeastaan painostettiin tekemään se ja toistaiseksi sillä mennään eteenpäin.
      Mutta sen saa purkaa lääkärin vastaanotolla, seurauksista en sitten tiedä, mutta netistä luin, että se todellakin on vapaaehtoinen, ja purettavissa jos potilas niin haluaa.
      Ei siinä lääkärin länkytys auta.

      • tuoppi78

        sen saa purkaa kyseisessä apteekissa ja saat motkä vaan lääkkeet ulos ,mutta ne ilmottaa sopimuksen tehneelle taholle siitä...


      • tositietoa
        tuoppi78 kirjoitti:

        sen saa purkaa kyseisessä apteekissa ja saat motkä vaan lääkkeet ulos ,mutta ne ilmottaa sopimuksen tehneelle taholle siitä...

        Apteekkisopimusta et voi purkaa apteekissa, vaan sinun on tehtävä se hoitavalle lääkärille.

        Apteekkisopimus on PKV-lääkkeistä vierottautumista varten, hoitava lääkäri kirjoittaa bentsoja vieroitusoireisiin alenevin annoksin, ja sopimuksen mukaan et saa hankkia niitä reseptillä toisilta lääkäreiltä.

        Kun irtisanot apteekkisopimuksen, et voi enää saada bentsodiatsepiinejä säännöllisesti vieroitushoitoon päihdeklinikalta.


      • marlotta
        tuoppi78 kirjoitti:

        sen saa purkaa kyseisessä apteekissa ja saat motkä vaan lääkkeet ulos ,mutta ne ilmottaa sopimuksen tehneelle taholle siitä...

        voiko apteekissa purkaa päihdelääkärin kanssa tehdyn apteekkisopimuksen?


      • pot...2

        mulla kanssa painostettiin että tehdä apteekki sopimus..että sen voi purkaa koska vaan.. olisin purkanut mut lääkäri sanoi että ei kirjoita reseptiä jos puran sopimuksen.saako lääkäri tosiaan kieltäytyä kirjoittamasta lääkereseptiä??


      • Anonyymi
        pot...2 kirjoitti:

        mulla kanssa painostettiin että tehdä apteekki sopimus..että sen voi purkaa koska vaan.. olisin purkanut mut lääkäri sanoi että ei kirjoita reseptiä jos puran sopimuksen.saako lääkäri tosiaan kieltäytyä kirjoittamasta lääkereseptiä??

        Kyllä saa,mulla on valitettavasti myös apteekkisopimus tietyn hoidon takia. Sit ku loppuu tää hoito nii pääsen irti ja lääkäri ei määrää lääkkeitä mitä tarviin toimiakseni normaalisti. Joten kun tuota sopimusta ei ole,toivottvasti saan ne.


    • Huuhaa-lääkärit

      Mun lekuri kirjotti rauhottavista apteekkisopimuksen(painosti), sano et mulle jaetaan viikon välein annos, ja joudun maksaa n. 5 euroo lääkkeen lisäksi. Mutta....tää lääkäri anto (vahingossa?) mulle alkuperäsen apteekkisopimuksen(vaik siin lukee et se jää lääkärille ja lääkäri faksaa tiettyyn apteekkiin sopimuksen tiedot) mis oli mun nimmari yms... eikä se ollutkaan merkannu siihen et viikon välein. Siin luki vain lääkkeen vahvuus ja kuin monta kertaa pv:ssä. Resepti on iteroitu, eikä siinä mainita mitään apteekkisopimuksesta. Menin apteekkiin, en näyttäny sopimusta, sain lääkkeet "normaalisti" :d. Olen nyt soitellu apteekkiin et onko se lekuri faksannu sitä sinne vai ei, ja kokoajan jauhavat vain et ei oo mitään tullu. Se lääkäri on usein ollu hajamielinen ja kiireinen. Aika paha moka, ku anto mulle sen alkuperäsen(ja ilm. ainoan version) sopimuksen(luotti tietty et annan sen reseptin mukana apteekkiin), eikä ees merkannu sitä lääkkeidenjako-hommaa. Ainoastaan iteroi sen, ja koska en näyttäny sopimusta niin resepti toimii normaalina iteroituna. Se pöljä ehdotti sitä sopparii siks ku on nii vitun virka-intonen nuori lekuri, ja kun mulla on ollu itsetuhosuutta JOSKUS(masennustausta), niin etten vaan vedä koko pakettii kerral. Mulla on toi iterointi toiminu ihan hyvin, mut nyt vaihtu tällanen lekuri joka painosti tohon enkä kehdannu kieltäytyy. Jotenki nöyryyttävää koko sopimus. Ihan ku ois joku nisti.... Mitä mieltä ootte, miks se anto mulle alkuperäsen kpl:n, eikä oo faksannu apteekkiin tietoja? Ja mitä yleensä kun resepti tyhjenee, ja JOS on sopimus, niin vienkö sen lääkärille nähtäväksi et se on tyhjä(ainakin täs tapaukses se anto ite viedä reseptin apteekkiin eikä faksannu), ja se kirjottaa uuden minkä vien sinne? Ei kai apteekilla ole velvollisuutta lähettää tyhjää reseptii lekurille tai ilmottaa lekurille et nyt se on tyhjä???

    • Joosu

      Apteekkisopimuksen purkamisesta tiedustelisin. Purin apteekksisopimukseni hoitavan psykiatrini kanssa ja apteekkiin on ilmoitettu asiasta. Saanko ykstyislääkärien respoilla lääkkeenii normaalisti apteekista??? Ainakin luulisi ettei apteekkia tai yksityislääkäreitä kiinnosta entisen psykiatrini mälinät. Muutenhan voisi kuvailla entisen lääkärini "varastavan" apteekin ja yksiyispolikliniikoiden tulot. Tiedustelen asiaa sen vuoksi, että psykiatrini uhkaili etten saisi lääkkeitä millään reseptillä tai koskaan, koska olin itse sopimuksen purkanut. Mielestäni on kuitenkin sopimuksen vastaista uhkailla potilasta lääkkeettömyydellä sopimuksen purkamisen jälkeen, vaikka asia ei lääkäriä olisikaan miellyttänyt. Olisin kiitollinen selvityksestä etten tuhlailisi rahojani yksityisrespoihin jotka sitten eivät toimikaan apteekissa. Tietääkseni apteekkisopimus koskee vain julkisenterveydenhuollon määräämiä lääkkeitä. Ja jos sopimus on purettu saisi esim. Terveystalon resepteillä lääkkeet normaalisti.

      • Anonyymi

        Jos se sopimus on tosiaan purettu ja apteekki on saanut tiedot nii sit saat haettua lääkkeet ihan normisti. Ei psykiatrin mielipide siihen vaikuta ja sopimuksen saa purkaa ilman sen kummempaa syytä.


    • miksu 36v ...

      lääkäri voi purkaa sopimuksen ja sinun täytyy allekirjoittaa se lappu missä puratte sopimuksen.itellä kans apteekkisopimus.(ite ehotin) nyt jälkeempäin ajateltuna oli väärä ratkaisu.kärsin hermosärystä jotka on pahentuneet..nyt kun haen lääkärille aikaa ajanvaraustiskiltä muuttuneeseen kipuihin ni aikoja antava henkilö takertuu siihen että minulla on apteekki sopimus...sanoo päin naamaa että ei sinulla ole mikään kipeä,että haen lääkkeitä sekoittaakseni pääni...eihän aikoja antavan henkilön kuulu edes tietää apteekkisopimuksesta ainakin järkevästi ajateltuna ( sehän kuuluu lääkärin ja hoidettavan potilaan väliseksi tiedoksi koska lääkäreillähän on se vaitiolo velvollisuus..menen huomenna taas huutamaan sitä aikaa,kun en ole kerjäläinen eli en kerjää aikaa...ja sitten ne hermostuu ku huudan tk:ssa kun palvelu on mitä on APTEEKKISOPIMUKSEN omaavalle ihmiselle.elämä päin helvettiä ku kirjoitin sen sopimuksen.

    • urhe

      Siis jos on apteekkisopimus niin eikö saa siitä apteekista johon sopimus on tehty kuin sen yhden julkisen puolen lääkärin kirjoittamia lääkkeitä?
      Mulla on vaara joutua ottamaan ehkä sopimus,mutta julkisen puolen omalääkäri on paljon pois ,ja lääkkeen uusii kuka terveysaseman lääkäri milloinkin.
      Siis tarkoitan vain yhden ja julkisen terveysaseman lääkäreitä,mutta oman lekurin sijaiset joutuu usein uusimaan.
      Enkö silloin siis voisi ottaa apteekkisopimusta?
      Mitä vaihtoehtoa voisin tarjota lääkärille jos on pakko,kun kipulääkitys on pakko olla,mutta käyttö karannut hiukka käsistä.
      Vain kivun takia,ei päänsekoituksen.

      • urhe

        Osaisko kukaan vastata mun kysymykseen?
        Olisin kiitollinen tietävistä vastauksista!


    • 34gh6j

      Vaikka apteekkisopimus oiskin, niin kyllä sellaisiakin apteekkeja löytyy, jotka eivät tiedä sopimuksesta. Ei sillä sopimuksella hirveetä merkitystä ole, jos sitä haluaa kiertää. Oikein käytettynä vierotukseen tietenkin ihan ok.

      Sitten kun e-reseptit tulevat kaikkien lääkärien käyttöön, niin apteekkisopimusten merkitys vähenee. Sehän on e-reseptien pääasiallinen tarkoitus, että estetään porukkaa hakemasta päällekäisiä respoja bentsoille ym.

      • -T.L.-

        Sitten aletaan käyttämään vääriä henkilöllisyyksiä ja "kadulta " bentsoja saa lähes aina.


    • painostettu

      Minut painostettiin apteekkisopimuksen tekemiseen, lääkäri valehteli kun sanoi että saan käyttää jatkossa myös terveystalon palveluita..mutta enhän saa apteekista ulos muiden lääkäreiden kirjoittamia lääkkeitä kun hänen.Haluan ehdottomasti purkaa sopimuksen, onko helppoa ja jääkö siitä jokin merkintä tms?

    • pakko suostua

      Apteekkisopimus on nykyään pakollinen jos lääkäri näin määrää. Lukee kuulemma laissa, ja niin itsekin sen joskus näin..
      Se on ihan kamalaa.
      Miinä pääsin edellisestä eroon vain painostamalla lääkäriä, jättämällä hänelle joka päivä soittopyyntöä ja sitten sain viimein ajan (terveystaloon) ja hän purki sopimuksen. Kyllä ne sen aina tuolla lääkärissä näkee että "ai sulla on ollut tää"..
      Nisti olo tulee kun yrittää saada lääkkeitä

    • ihme kitinää

      Panacodia välikorvatulehdukseen? Taitaa nisteillä olla kipukynnys alentunut kun ei pelkkä paracetamoli riitä

      • tarttee olot

        No jos sulla menee tikku sormeen, nii et muka sit opiaattei ota, täh?


    • juta

      mulle lekuri kanssa painosti apteekkisopimuksen ja sen piti koskea vain ja ainoastaan pkv lääkkeitä, bentsoja ja voimakkaita kipulääkkeitä. Apteekki kuitenkin Jyväskylässä tulkitsee niin kuin se haluaa eli en saa edes antibiootteja jos ne on toisen lekurin kirjoittamia tai kun sairastan vielä epilepsiaa en saa neurotolia jos se on neurologian polin lekurin kirjoittama jolla todella paljon parempi tuntemus epilepsiasta kuin yleislekurilla.

      tuottaa todella hankaluutta ja joskus en ole saanut epilepsialääkkeitäni ulos vaikka niitä on käytetty juuri ohjeen mukaan ja koska ne loppuivat heräsin ensiavussa koska sain grand mal kohtauksen keskellä kaupunkia ja olis sairaalassa apteekin takia kolme päivää. Tiedotin asiasta lääkärille mutta mitään muutosta ei asiassa tapahtunut. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin purkaa sopimus, sehän on vapaaehtoinen ja purkaminen vaatii ajan varaamisen sille lekurille joka sopimuksen teetti ja ilmoittaa vain että haluan purkaa sopimuksen, mitä siitä seuraa niin ei hajuakaan. Siitäkään en tiedä onko sopimus voimassa periaatteessa ikuisesti jos ei sitä pureta vai jonkun vuoden vai miten, jos joku tietää olisin kiitollinen infosta.

    • Lekuri X

      Sopimus on sopimus, eikä sitä voi purkaa ilman lääketieteellistä perustetta. Eihän siitä tulisi mitään, jos asiaa veivattaisiin ees taas. Vieroitus on vieroitus ja piste.

    • Korvaushoidossa

      Paskat siihen mitään lääketieteellistä perustetta tarvitse.Marssii sen lääkärin luo (sopii ajan) ja kertoo sitten vasta kun menee sovitulle vastaanotolle että nyt riitti tämä apteekki sopparin kanssa pelleily,siihen ei tarvita MITÄÄN ERITYISTÄ SYYTÄ SEN PERUMISEEN !!

      • Anonyymi

        Niinkö? Minä kun yritän perua apteekkisopimuksen niin luokseni marssitetaan toinen toistaan hölmömpiä lähihoitajia tarkkailemaan tilannetta.


    • Vttuuntunu

      Lääkäri päättää milloin saa vaihtaa apteekkia???!!! Onko näin?

    • Anonyymi

      Kun on kovat reflat, sekä fyysiset että erityisesti psyykkiset, niin niitä "kipuja" ja "tulehduksia" tulee aina ja tietenkään mikään muu lääke ei tehoa, paitsi päihdyttävät :) Olen ollut tässä reflojen ja valheiden heIvetissä vuosia. Aina oli niin pahat "kivut" yms., että oli pakko saada jotain opioidia, kun tietenkään mikään muu lääke ei tehoa. Minua ei painostettu allekirjoittamaan mitään sopimuksia. Verkkoon vain lisättiin tieto, että opioiden määrääminen on kielletty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe