ydinvoimaa vai tuulivoimaa?
Kumpaa
18
367
Vastaukset
- Kapasiteettikerroin
viestistä.Taulukoista ja käppyröistä tuo asia selvisi.
- zzyyzz
Jos toimitaan vastuullisesti ja ympäristöystävällisesti niin ilman muuta ainut järkevä vaihtoehto on ydinvoiman reipas lisärakentaminen.
Jos taas toimitaan vastuuttomasti, ympäristövihamielisesti niin silloin valinta on luonnollisestikin tuulivoima.- Vai kolmas asia
ympäristövihamielisyydellä linnuston tuhoja vaiko meteliä?
- vaan siitä, että
kumpaa rakennetaan enemmän?
Vai kolmas asia kirjoitti:
ympäristövihamielisyydellä linnuston tuhoja vaiko meteliä?
Jenkeissä sekä ydin-, että tuulivoimala tappaa lintuja n. 0.3-0.4 per tuotettu GWh, fossiilista käyttävät voimalat n. 5.2 per tuotettu GWh. Lisätutkimukset tarpeen.
"The study estimates that wind farms and nuclear power stations are responsible each for between 0.3 and 0.4 fatalities per gigawatt-hour (GWh) of electricity while fossil-fueled power stations are responsible for about 5.2 fatalities per GWh. While this paper should be respected as a preliminary assessment, the estimate means that wind farms killed approximately seven thousand birds in the United States in 2006 but nuclear plants killed about 327,000 and fossil-fueled power plants 14.5 million. The paper concludes that further study is needed, but also that fossil-fueled power stations appear to pose a much greater threat to avian wildlife than wind and nuclear power technologies."
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V2W-4VVW4W3-3&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=cc485c0655017a71c5218a867f34d865
j- zzyyzz
Vai kolmas asia kirjoitti:
ympäristövihamielisyydellä linnuston tuhoja vaiko meteliä?
Co2 päästöjen lisääntymistä; nämä hullunmyllyt kun tarvitsevat varavoimaa(lue hiilen ja kaasun polttoa) jotta varmistetaan häiriötön sähkön saanti. Linnuston tuhoja; todistettavasti myllyt tappavat runsaasti uhanalaisia isoja petolintuja. Merialueiden pilaamista; isot kiinteät rakenteet merenpohjassa vaikuttavat kyseisen merialueen virtauksiin ja sotkevat ko. alueen ekosysteemin. Metsänhaaskuuta; myllyjen niiden tarvitsemien huoltoteiden ja ylimääräisten sähkölinjojen tieltä, tunturien pilaamista; lapin tunturien laet ovat hyvin herkkiä ekosysteemejä. Kansallisen turvallisuuden vaarantamista; hullunmyllyt kun tekevät ylimääräisiä tutkakatteita jotka haittaavat merialueiden ja ilmatilan valvontaa.
- 17+17
vaan siitä, että kirjoitti:
kumpaa rakennetaan enemmän?
" kumpaa rakennetaan enemmän?"
Jos tarkoitetaan voimaloiden lukumääriä, vastaus on tuulivoimalat.
Suomen nykyiset toteutuneet käyttösuhteet ovat ydinvoimaloille noin 0,95 ja tuulivoimaloille noin 0,21,
0,95/0,21 = noin 4,5. Siten yhden 1600 MW ydinvoimalan (OL-3) vuotuisen sähköntuotannon korvaamiseksi tarvitaan ; 4,5 x 1600/3 = noin 2400 kappaletta 3 MW tuulimyllyä.
Suomi on ilmastonsa puolesta selvästi huonompaa aluetta tuulivoimaloille kuin maailmassa keskimäärin. Suomessa tuulee vähemmän kuin etelämpänä. Lisäksi pakkanen, lumi ja jää lisäävät tuulimyllyjen rakentamis- ja huoltokustannuksia. - zzyyzz
17+17 kirjoitti:
" kumpaa rakennetaan enemmän?"
Jos tarkoitetaan voimaloiden lukumääriä, vastaus on tuulivoimalat.
Suomen nykyiset toteutuneet käyttösuhteet ovat ydinvoimaloille noin 0,95 ja tuulivoimaloille noin 0,21,
0,95/0,21 = noin 4,5. Siten yhden 1600 MW ydinvoimalan (OL-3) vuotuisen sähköntuotannon korvaamiseksi tarvitaan ; 4,5 x 1600/3 = noin 2400 kappaletta 3 MW tuulimyllyä.
Suomi on ilmastonsa puolesta selvästi huonompaa aluetta tuulivoimaloille kuin maailmassa keskimäärin. Suomessa tuulee vähemmän kuin etelämpänä. Lisäksi pakkanen, lumi ja jää lisäävät tuulimyllyjen rakentamis- ja huoltokustannuksia.Niimpä on älytöntä laskea voimaloiden lukumääriä vaikka tuulimyllyjen määrä kyllä kuvastaa hyvin niiden rakentamisen järjettömyyttä. Paljon paremman kuvan tilanteesta antaa tuo kapasitettitarkastelu.
- Kolmas kysyjä
zzyyzz kirjoitti:
Co2 päästöjen lisääntymistä; nämä hullunmyllyt kun tarvitsevat varavoimaa(lue hiilen ja kaasun polttoa) jotta varmistetaan häiriötön sähkön saanti. Linnuston tuhoja; todistettavasti myllyt tappavat runsaasti uhanalaisia isoja petolintuja. Merialueiden pilaamista; isot kiinteät rakenteet merenpohjassa vaikuttavat kyseisen merialueen virtauksiin ja sotkevat ko. alueen ekosysteemin. Metsänhaaskuuta; myllyjen niiden tarvitsemien huoltoteiden ja ylimääräisten sähkölinjojen tieltä, tunturien pilaamista; lapin tunturien laet ovat hyvin herkkiä ekosysteemejä. Kansallisen turvallisuuden vaarantamista; hullunmyllyt kun tekevät ylimääräisiä tutkakatteita jotka haittaavat merialueiden ja ilmatilan valvontaa.
vastauksesta.Ei näistä haittapuolista ympäristölle paljoa puhutakaan.Osa ei tiedä ja osa ei halua tietää.
- rakentaa tuulivoimaa
syystä, että siihen saa luvat helpommin.
- Heikkolaatuista
päälle tukiaisia.
- ja tukea
Heikkolaatuista kirjoitti:
päälle tukiaisia.
Syydetään meillä tukiasia ylituotantomaatalouteenkin heti miljardeja vuodessa ja tukien kukkasena ympäristötuet, jonka eteen Pellervolais-Jussien ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään - 320 miljoonaa euroa vuodessa.
Aiheeseen liittyvien pitkäaikaisvaikutuksen vuoksi olisi syytä kysyä:
Kumpaa syntymätön jälkeläisesi haluaisi Suomessa olevan enemmän: tuuli- vai ydinvoimaa?
Molempiin kysymyksiin saadaan vastaus aikanaan. Sellainen ero on, että jos rakennamme nyt tuulivoimaa, ja jälkeläisemme haluaa ydinvoimaa, jälkeläisemme pääsee tuulivoimaloista lopullisesti eroon helposti, jälkiä jättämättä, jopa kokonaankin kierrätettäväksi, mutta jos rakennamme ydinvoimaloita, jälkeläisimme tuhansiin sukupolviin asti ei pääse siitä eroon, ja siitä jää mieletön määrä metalliakin ihnislajin mittapuun mukaan liki ikuisiksi ajoiksi jätteeksi.- Sikiöltä kysytään !!
syntymättömälle lapselle.Haluaiko hän huumeita käyttävät vanhemmat vaiko ei?
- Kolmas kysyjä
Sikiöltä kysytään !! kirjoitti:
syntymättömälle lapselle.Haluaiko hän huumeita käyttävät vanhemmat vaiko ei?
syntymättömältä kysyminen on peräisin?Vedotaan tunteisiin tosiasiat unohtaen.Etovaa harhautusta,joten jätettäisiinkö pois?
- 17+17
Kolmas kysyjä kirjoitti:
syntymättömältä kysyminen on peräisin?Vedotaan tunteisiin tosiasiat unohtaen.Etovaa harhautusta,joten jätettäisiinkö pois?
Olen kanssasi samaa mieltä.
Miksi kyselisimme mielipiteitä heiltä, jotka syntyvät vasta silloin, kun me kyselijät olemme jo kuolleet.
Kun vielä syntymättömät sukupolvet tulevaisuudessa huolehtivat energian tuotannostaan, he saattavat hyvinkin käyttää joko ydinfuusioon tai fissioon perustuvaa ydinenergiaa. Todennäköisesti ydinjäte-ongelmakin on silloin hoidettu.
- hyötysuhde ?
Kumpi tehokkaampi kovalla pakkasella korkeapaineella kun ei tuule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654