Menin erääseen ”yhteiskristillisenä” mainostettuun kirkossa pidettyyn tilaisuuteen. Olinhan kirkon jäsen ja rippikoulustakin oli ehtinyt kulua jo vuosia. Minut otettiin ystävällisesti vastaan, mutta sitten annettiinkin ymmärtää ettei asia ollutkaan niin yksinkertainen kuin minulle oli rippikoulussa opetettu ja niinkuin olin luullut. Lapsenuskoni, jossa uskoin Jumalan rakastavan minua ehdoitta, olikin aivan väärää uskoa ja heillä oli se ainoa oikea. Ihmettelin kuinka kirkossa voidaan opettaa niin monella eri tavalla. Myöhemmin minulle selvisi että tässä liikkeessä oli niin sanottu ”viidesläinen” meininki, jossa tehdään yhteistyötä vapaiden suuntien kanssa. Viidesläisessä herätysliikkeessä on hyvin voimakas amerikkalaisen fundamentalismin painostus ja olinkin nyt tässä liikkeessä - joka toimii kirkossa - ulkopuolinen nimikristitty ja menossa helvettiin. Oliko tämä nyt sitä paljon puhuttua moniäänisyyttä kirkossa?
En siis ollut ”uskossa”, koska hyväksyn seksuaalisten vähemmistöjen rekisteröityjen parisuhteiden kirkollisen siunaamisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon kirkon virkakysymyksissä. Uskoni hyväksyy myös luonnontieteiden näkemyksen maailmasta ja ihmisen alkuperästä, sekä tieteellisen teologisessa tiedekunnassakin opetettavan historiallis-kriittisen raamatuntutkimuksen, koska käsitykseni mukaan yleissivistys kuuluu myös kristitylle. Mutta psyykkisesti sairaiden huijaamista, suoranaista hyväksikäyttöä ja muuta manipulatiivista parantamistoimintaa uskonnollisissa liikkeissä pidän erittäin vastuuttomana. Kokemukseni mukaan myös vain harvalla seurakunnan työntekijälläkään on valmiuksia keskustellä teologiasta ja uskoon liittyvistä ongelmista. Kaipaan siis kirkossa vastuullisuutta, älyllistä pohdintaa, oikeaa tietoa ja aitoa lähimmäisenrakkautta. Mutta mitä teen siellä jos minut leimataan tämän takia ateistiksi?
Ateisti?
26
350
Vastaukset
- summa.summarum
Aika pahasti nyt jääny hampaankoloon jotakin.
- luterilainen.
Hyvä että ne hampaankolot tyhjennetään.
Evl-vapaaehtoinen, ehkä on parempi ettei käy "yhteiskristillisissä" tilaisuuksissa. Kirkossa on onneksi paljon muutakin toimintaa. Itsäni myös ärsyttää kun jotkut puhuvat toisista kristityistä sanomalla "onkohan se edes uskossa".
Olen rusinapulla kristitty :)
- ateismi on tervettä
Ateistiksi "leimaaminen" on luonnollista, koska jokainen meistä on synnynnäisesti ateisti.
Kaikenlainen jumalaan / jumaliin ja uskontokuntien satuihin uskominen on aivoihin manipulaatiolla työnnettyä ylimääräistä ja turhaa ajatustäytettä.
Kohtasit vain sen, mikä tuo krisseliuskonto on oikeasti: rakkaus -naamion takana on silkkaa pahunsuopuutta. - Rompix
Olen pahoillani, mutta me ateistituomiohiippakenttärovastikunnassa emme voi hyväksyä teitä jäseneksemme, sillä virallisissa määrittelyissä ateistin tulee täyttää seuraava kriteeristö:
1) Jumaluskon tulee puuttua. Kokonaan.
2) Lentävä Spagettihirviö ja C'thulhu eivät ole jumalia, vaan ylijumalia, joten niitä ei lasketa.
3) ???
4) Profit? Eikun Non-prophet
Eli et täytä kriteerejä, vaikka lähellä oletkin kun et useimpiin jumaliin usko. Vielä olisi yksi jäljellä, että voimme toivottaa sinut Illumi... eikun siis ateistin salase... siis ateistien joukkoon. http://www.leegio.vuodatus.net/blog/archive?&y=2006&m=04
Äärettömän ahdistavaa luettavaa ja yleensä herättää miettimään kirkon tarkoitusperiä ja moraalia. Pietismi, mikä kuuluu tuohon viidesläisiin, on suoraan koivuniemen lahkoon verrattavissa oleva yhteisö ja erittäin fundamentalistinen. Kirkko ei tuomitse sitä, vaan rahat pois lurjuksilta, kun kerran sitä on saatavilla.
Kun alkaa liikaa ahdistamaan noi kertomukset hihhuloinneista.niin tässä on todistuksia uskoon tulemista ja nämä ei sitten ahdista ....
http://www.voittaja.vuodatus.net/blog/archive?&y=2009&m=04- Kirkko lakkautettava
>>Kaipaan siis kirkossa vastuullisuutta, älyllistä pohdintaa, oikeaa tietoa ja aitoa lähimmäisenrakkautta
- Kössönöm
" Uskoni hyväksyy myös luonnontieteiden näkemyksen maailmasta ja ihmisen alkuperästä, sekä tieteellisen teologisessa tiedekunnassakin opetettavan historiallis-kriittisen raamatuntutkimuksen, koska käsitykseni mukaan yleissivistys kuuluu myös kristitylle."
- Olet siis rusinapullakristitty.- poing.po.po
Onko ollut mitään suunnitelmia, että ääriliberaalit ja ateistit perustaisivat jonkinlaisen yhteisen uuden kirkon tai vastaavan. Heillähän tuntuisi olevan hyvin paljon yhteistä.
Ehkä jonkinlainen filosofis, humanistis, teoriateologinen hömppäjärjestö syntyisi näistä aineksista oikein hyvin. - Kössönöm
poing.po.po kirjoitti:
Onko ollut mitään suunnitelmia, että ääriliberaalit ja ateistit perustaisivat jonkinlaisen yhteisen uuden kirkon tai vastaavan. Heillähän tuntuisi olevan hyvin paljon yhteistä.
Ehkä jonkinlainen filosofis, humanistis, teoriateologinen hömppäjärjestö syntyisi näistä aineksista oikein hyvin.Minkä takia?
- readmorethanonebook
En näe kovin hedelmällisenä puhua rusinapullista, ainakaan tässä yhteydessä. Eikös kaikki uskovaiset, joilla pyhiä kirjoja on, ole rusinapullauskovaisia. Vai onko joskus elänyt yhtäkään ihmistä, joka on kyennyt elämään sata prosenttisesti jonkin pyhäksi nimetyn tekstin mukaan?
Sellaisia ihmisiä, jotka väittävät elävänsä täysin Raamatun kirjaimen mukaan, on toki hyvä muistuttaa heidän puheidensa ristiriitaisuuksista. - evl-vapaaehtoinen
Minä olen aina tykännyt rusinapullasta. Entä sinä? Oletko rusinapulla-ateisti?
- readmorethanonebook
evl-vapaaehtoinen kirjoitti:
Miten voi olla rusinapulla-ateisti? Ateismissa ei ole pullaa, eikä siksi rusinoitakaan.
- en ole
Parempi kuvaus ateismista saadaan vertailemalla sitä hiustenväreihin kuin rusinapulliin. Elikäs jos eri väriset hiukset kuvaavat uskontoja, niin silloin ateismi on kalju.
- Tango_Delirium
poing.po.po kirjoitti:
Ehkä jonkinlainen filosofis, humanistis, teoriateologinen hömppäjärjestö syntyisi näistä aineksista oikein hyvin.Mitä hemmettiä ateistit kirkolla tekisivät?
- evl-vapaaehtoinen
readmorethanonebook kirjoitti:
Miten voi olla rusinapulla-ateisti? Ateismissa ei ole pullaa, eikä siksi rusinoitakaan.
Mitä te sitten syötte?
- evl-vapaaehtoinen
en ole kirjoitti:
Parempi kuvaus ateismista saadaan vertailemalla sitä hiustenväreihin kuin rusinapulliin. Elikäs jos eri väriset hiukset kuvaavat uskontoja, niin silloin ateismi on kalju.
Dalai Lama on kalju. Onko hän ateisti?
- jhgkjgkh
Dalai Lama on kalju. Onko hän ateisti?
Googleta "vertauskuva"
- readmorethanonebook
Mitä te sitten syötte?
Luulin että puhuimme yhä vertauskuvallisesta rusinapullasta...
- uskonto turhaa
En näe kovin hedelmällisenä puhua rusinapullista, ainakaan tässä yhteydessä. Eikös kaikki uskovaiset, joilla pyhiä kirjoja on, ole rusinapullauskovaisia. Vai onko joskus elänyt yhtäkään ihmistä, joka on kyennyt elämään sata prosenttisesti jonkin pyhäksi nimetyn tekstin mukaan?
Sellaisia ihmisiä, jotka väittävät elävänsä täysin Raamatun kirjaimen mukaan, on toki hyvä muistuttaa heidän puheidensa ristiriitaisuuksista.Monet uskikset väittävät elävänsä ja osa elääkin raamatun mukaan siihen asti, missä laki tulee vastaan. Mutta eipä lakikaan estä uskontopiireissä tapahtuvia lainrikkomuksia, kuten olemme homo- ja naispappeusasiassa saaneet nähdä; alistamista, syrjintää, yleensäkin törkeää työpaikkakiusaamista jne. eikä kukaan joudu teoistaan vastuuseen. Myös lasten kuritus on valitettavan tavallista uskisperheissä, vaikka se on laissakin kriminalisoitua.
Raamatun mukaan eläminen olisi silkkaa väkivaltaa kivityksineen ja naisten ja lasten pahoinpitelyineen, kehitys olisi jämähtänyt keskiajalle.. - evl-vapaaehtoinen
Luulin että puhuimme yhä vertauskuvallisesta rusinapullasta...
Voisitko raottaa hieman salaisuuden verhoa ja kertoa mitä tarkoitat "vertauskuvallisella rusinapullalla" ja miten se liittyy aloitukseeni?
- readmorethanonebook
Voisitko raottaa hieman salaisuuden verhoa ja kertoa mitä tarkoitat "vertauskuvallisella rusinapullalla" ja miten se liittyy aloitukseeni?
Otetaan rusinat pullasta. Esim. Rusinapulla kristitty voisi olla henkilö, joka poimii Raamatusta vain omiin tarkoitusperiinsä tai maailmankuvaansa sopivat kohdat.
Tämän vuoksi en käsitä miten ateisti voisi poimia rusinoita ateismista. Ateismissa kun ei ole oppia eikä aatetta. Vai miten poimit rusinoita tästä: En usko teistisiin jumaliin? - mössöxi
Otetaan rusinat pullasta. Esim. Rusinapulla kristitty voisi olla henkilö, joka poimii Raamatusta vain omiin tarkoitusperiinsä tai maailmankuvaansa sopivat kohdat.
Tämän vuoksi en käsitä miten ateisti voisi poimia rusinoita ateismista. Ateismissa kun ei ole oppia eikä aatetta. Vai miten poimit rusinoita tästä: En usko teistisiin jumaliin?Rusinat palavat pullassa tai menevät pahanmakuisiksi lössöiksi. Hyi! Rusinapullakristitty tarkoittaa sitä, että poimii pois pahat eikä niin, että poimii hyvät. Tai sitten se tarkoittaa, että poimii vain pahat ja elää niillä eväillä.
- evl-vapaaehtoinen
Tämän vuoksi en käsitä miten ateisti voisi poimia rusinoita ateismista. Ateismissa kun ei ole oppia eikä aatetta. Vai miten poimit rusinoita tästä: En usko teistisiin jumaliin?Kirjoitit: "Otetaan rusinat pullasta. Esim. Rusinapulla kristitty voisi olla henkilö, joka poimii Raamatusta vain omiin tarkoitusperiinsä tai maailmankuvaansa sopivat kohdat."
Näinhän käsittääkseni kaikki tekevät. En minäkään ota elämäni ohjeeksi Raamatusta esimerkiksi tottelemattomien lasten kivittämiskäskyä, mutta sitoudun kyllä mielelläni Jeesuksen käskyyn rakastaa lähimmäisiäni, myös ateisteiksi itseään nimittäviä.
Olisi kuitenkin hyvä tietää mitä tekee. Fundamentalisti ei valikointiaan huomaa.
Kyllä monet ateisteiksi itseään nimittävät lukevat Raamattua myös hyvin valikoiden ja mielellään poimivat kristinuskosta kaikki sen kielteiset puolet. - readmorethanonebook
Kirjoitit: "Otetaan rusinat pullasta. Esim. Rusinapulla kristitty voisi olla henkilö, joka poimii Raamatusta vain omiin tarkoitusperiinsä tai maailmankuvaansa sopivat kohdat."
Näinhän käsittääkseni kaikki tekevät. En minäkään ota elämäni ohjeeksi Raamatusta esimerkiksi tottelemattomien lasten kivittämiskäskyä, mutta sitoudun kyllä mielelläni Jeesuksen käskyyn rakastaa lähimmäisiäni, myös ateisteiksi itseään nimittäviä.
Olisi kuitenkin hyvä tietää mitä tekee. Fundamentalisti ei valikointiaan huomaa.
Kyllä monet ateisteiksi itseään nimittävät lukevat Raamattua myös hyvin valikoiden ja mielellään poimivat kristinuskosta kaikki sen kielteiset puolet.Lueppa viestini kössönömille...
Minä en pidä Raamattua elämänohjeena tai jumalani sanana. Jos joku väittää Raamatun olevan jumalan sanaa, niin eikö silloin ole hyvä pohtia koko pakettia? Eikä siis vain niitä rusinoita. - evl-vapaaehtoinen
Lueppa viestini kössönömille...
Minä en pidä Raamattua elämänohjeena tai jumalani sanana. Jos joku väittää Raamatun olevan jumalan sanaa, niin eikö silloin ole hyvä pohtia koko pakettia? Eikä siis vain niitä rusinoita.No, näinhän yritän tehdäkin. Käskeehän apostoli Paavalikin arvostelemaan kaikki ja ottamaan hyvä ja jättämään paha. Raamattuunkin pitää suhtautua kriittisesti.
- Thronos
"Kaipaan siis vaahtokarkeissa terveellisyyttä, kuituja, vitamiineja ja aitoa perusravintoa."
Ehkäpä sitten ei kannata syödä vaahtokarkkeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858458Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732810- 131152
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72792