ruokaa suuret määrät roskiin

mannaryyninen

Olen töissä suuressa tavarataloketjussa ja joka ikinen päivä törmään siihen, kuinka ruokaa kaadetaan kärrykaupalla roskiin!!! Eilenkin oli isoja rasioita kirsikkatomaatteja ja niistä jos yksi oli mätä, kaikki roskiin! Leipiä, kakkuja, juustoja, jogurtteja, leikkeleitä ym. ym. suoraan bio astiohin vaan. Henkilökunta ei saa koskea ko. tuotteisiin. Mulla itselläni palkka pieni, ulosottoa, joka syntyi takausveloista. Käyn Pelastusarmeijassa viikottain, Hurstilla kerran kuussa. Tuntuu suorastaan sairaalta tuo ruuan tuhlaus!!!

37

1009

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vituttaa ihan sairaa

omituista, että ennemmin ruoka roskiin kuin köyhien ihmisen auttamiseen. Ei suomi halua auttaa omia kansalaisia. Luulen että nuokin ruuat menevät pakolaisien auttamiseen, ei oman maan kansalaisille.

• roskapostibotti1

Sioille ja homesienen ruuaksi ne menee, vaikka kelpaisivat hyvin ihmisillekin, niin suomalaisille kuin pakolaisillekin.

• 19

Luulisi, että ovat selittäneet miksi käytäntö on tällainen.

• työtön köyhä

Miksi se on niin?

• Ei ilmaiseksi..
        työtön köyhä kirjoitti:

Miksi se on niin?

Laki ei salli vanhentuneen tuoreruuan myyntiä. Ei edes sikaloille. Olin itse aikoinaan opiskelijana ruokakaupassa töissä. Emme itse edes saanneet niitä ruokia lukuunottamatta joitain vanhentuneita kuiva ja säilykeruokia jotka säilyvät viimeistä päivämäärää huomattavasti pidempään. Toinen syy oli ehkä se että kaupan alueella asui huomattava määrä pihejä ""miljonäärimummoja"" jotka pihistelivät rahoistaan ja yritti saada kaiken ilmaiseksi. Usein vedoten että eläimille halvemmalla myydyt lihat etc. menevät koiralle, kissalle etc. vaikka eivät eläimiä omistaneet.

• satunnainen dyykkari
        Ei ilmaiseksi.. kirjoitti:

Laki ei salli vanhentuneen tuoreruuan myyntiä. Ei edes sikaloille. Olin itse aikoinaan opiskelijana ruokakaupassa töissä. Emme itse edes saanneet niitä ruokia lukuunottamatta joitain vanhentuneita kuiva ja säilykeruokia jotka säilyvät viimeistä päivämäärää huomattavasti pidempään. Toinen syy oli ehkä se että kaupan alueella asui huomattava määrä pihejä ""miljonäärimummoja"" jotka pihistelivät rahoistaan ja yritti saada kaiken ilmaiseksi. Usein vedoten että eläimille halvemmalla myydyt lihat etc. menevät koiralle, kissalle etc. vaikka eivät eläimiä omistaneet.

Kumma
        Olin Stockan tavaratalossa töissä n 10 v sitten ja siellä oli oma kauppa työntekijöile jossa myytiin halvalla vanhentuvia ruokia. Asiakkalle niitä ei tarjottu kun mago kärsis. Mutta ei siinä kukaan ruokamyrkytystä saanut. Kauppoissa kyllä heitetään pois suunnattomasti aivan priimaa ruokaa, asioin usein yhdessä S marketissa vähän ennen sulkemisakaa lauantaisin ja aina siellä ollaan kasaamassa päivän myymättä jääneet grillituotteet ja päivällä leivotut pullat mustiin muovisäkkeihin. Kaatopaikkajätteeseen ne taitavat mennä. Leipää hedelmiä maitoa juustoa ym on jo kai aikaisemmin pakattu noihin säkkeihin. No me kuluttajathan mielellään maksamme tuosta tuhlauksesta, hävikin hntahan näkyy priimatuotteiden hntalapuissa.

• kahvilantäti.

älä tee enää töitä ketjulle! itse olen töissä yksityisessä pienessä leipomokahvilassa, ja joka päivä esimiehet käskevät viemään eiliset kotiin, niitä kun ei enää myydä vaikka syömäkelpoisia olevatkin. monesti olen kantanut isot kassit leipää työttömälle siskolleni ja vanhalle vaarilleni. ei sielu kestä sellaista hukkaanheittämistä.. jotkut ihmiset osaavat kyllä tulla vähän ennen sulkemisaikaa kyselemään eilisiä, se kannattaa!

• 13+12

aina on syytetty palkkoja ja ilmastoa...
        Mainonta, joka luukusta sisään elintarvike mainoksia kymmeniä kiloja vuosittain. Maksaja on asiakas, ruokaa viedään roskiin, sitä ei todella anetta edes työntekijöiden ostaa.
        Mainokset hinnoitellaan tuotteisiin, kulut ovat veron vähennys kelpoisia. Yrittäjä vähentää "helpotuksen" tappiostaan ja mainoskustannukset lisäksi yritysvero on mitätön verrattuna palkkaveroon.

Missään muualla ei ruokakauppa mainonta ole näissä mitta suhteissa. Syönti kelpoista elintarviketta kanneta lukittuihin roskiksiin (kiitos roskisdyykkareiden jotka julistivat säästöjää, joka on sitten kauppiaalta pois.)

Ei ruuan kauppaaminen ole avustustyötä vaan liiketoimintaa ja yrittäjällä on miljoonien vuosi tulot. Valtiovalta suojelee erityisesti, pääomaa verokatto 28 %, yrittäjää vähennys ja verovapaa toiminta.

• patjakin kaatikselle

Oletpa lapsellinen. Kaikki ketjut heittävät ruokaa roskikseen ja olisi pian melkoinen työttömien armeija, jos tuolla perusteella irtisanouduttaisiin. Jokaiselle mätkähtäisi myös karenssi, kun olisi itse itrisanoutunut. Kaupat elävät sillä, että myyvät tuotteitaan. Jos ruokaa aletaan lahjoittamaan, niin tulos heikkenee, kun rahaa liikkuu vähemmän. Roskiin se ylimääräinen menee, olipa kysymyksessä sitten kukkakauppa tai vaatekauppa. Ei ruokakauppa ole mikään poikkeus.

• 10
        patjakin kaatikselle kirjoitti:

Oletpa lapsellinen. Kaikki ketjut heittävät ruokaa roskikseen ja olisi pian melkoinen työttömien armeija, jos tuolla perusteella irtisanouduttaisiin. Jokaiselle mätkähtäisi myös karenssi, kun olisi itse itrisanoutunut. Kaupat elävät sillä, että myyvät tuotteitaan. Jos ruokaa aletaan lahjoittamaan, niin tulos heikkenee, kun rahaa liikkuu vähemmän. Roskiin se ylimääräinen menee, olipa kysymyksessä sitten kukkakauppa tai vaatekauppa. Ei ruokakauppa ole mikään poikkeus.

Toinen asia on vastuukysymys. Roskiin heieteään vanhentunutta ja pilaantunutta/pilaantuvaa tavaraa, eikä vastuullinen kauppaketju tosiaankaan halua joutua vastaamaan siitä jos jokin tällainen parasta ennen-entinen elintarvike aiheuttaa jollekulle terveyshaittoja.

• 16+6

Osallistuessaan hyväntekeväisyyteen myymälä vastaa siitä, että sen vastikkeetta luovuttama elintarvike on elintarvikekelpoinen. Parhaiten myymälän yhteistyökumppaneiksi soveltuvat luotettavat hyväntekeväisyysjärjestöt, jotka myös itse käsittelevät elintarvikkeita vastuullisesti huolehtien niiden elintarvikekelpoisuudesta aina siihen saakka, kun elintarvikkeet luovutetaan asiakkaille. Hyväntekeväisyyteen voidaan elintarvikelain mukaan luovuttaa vain parasta ennen –päivämäärällä merkittyjä tuotteita. Viimeisen käyttöajankohdan ylittäneitä tuotteita ei saa luovuttaa hyväntekeväisyyteen.

"Elintarvikelain mukaan elintarviketta, joka esimerkiksi pilaantumisen, likaantumisen, epäpuhtauksien, vieraan hajun tai maun vuoksi on siinä määrin virheellinen, että se ei vastaa yleisesti hyväksyttävää käsitystä elintarvikkeen laadusta, on pidettävä ihmisravinnoksi sopimattomana. Tällaista elintarviketta ei elinkeinotoiminnan yhteydessä ole lupa luovuttaa toiselle edes ilmaiseksi.

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Einekset

• Niin pitääkin

Ei loispummeille ainakaan voi antaa mitään. Ne ruoat on ostettu ja omistaja päättää mitä niillä tekee. Lopeta toisten omaisuuden kyttääminen ja osta itse omasi.

• häiriintynyt

Olin aikoinaan kymmenen vuotta sitten työttömänä ilmaistöissä eräässä konditoriassa.
        Olisi luullut että sieltä sais jotain, ehei. En saanut alennustakaan.
        Ei sitten yhtä pullaa omistaja tarjonnut. Edes vanhaa.
        Vaikka ilmaiseksi, toistan, ilmaiseksi, tein 6 viikkoa siellä työtä.
        Omistaja alkoi itse pörräämään kaupungilla kun hoksasi että pärjään yksinkin.
        Valitustahan tää on tietenkin, mutta kun pyysin päästä kerrankin tuntia aikaisemmin ei se rouvalle sopinut.

Tilasin sitten tavaraa "synttäreille" aikamoisen rahamäärän edestä, enkä hakenut, kai se ne sai myytyä.
        Osaan olla ilkeä.

• Kaneli munkki
        häiriintynyt kirjoitti:

Olin aikoinaan kymmenen vuotta sitten työttömänä ilmaistöissä eräässä konditoriassa.
        Olisi luullut että sieltä sais jotain, ehei. En saanut alennustakaan.
        Ei sitten yhtä pullaa omistaja tarjonnut. Edes vanhaa.
        Vaikka ilmaiseksi, toistan, ilmaiseksi, tein 6 viikkoa siellä työtä.
        Omistaja alkoi itse pörräämään kaupungilla kun hoksasi että pärjään yksinkin.
        Valitustahan tää on tietenkin, mutta kun pyysin päästä kerrankin tuntia aikaisemmin ei se rouvalle sopinut.

Tilasin sitten tavaraa "synttäreille" aikamoisen rahamäärän edestä, enkä hakenut, kai se ne sai myytyä.
        Osaan olla ilkeä.

No ei ollut sulla työpanostasi oikein arvostava työnantaja siellä konditoriassa.
        Olisi voinut kyllä antaa vähintään kahvitunnilla sulle mahdollisuuden valita vapaasti jokin leivokset/pullan mitä siellä on myynnissä. Tuskin mitään tappioita siinä olis tullut, koska teit siellä varmaan kovati töitä.

Itse olin yhdessä leipomossa työharjoittelussa peruskouluaika pari viikkoa.
        Kahvitunnilla sai itse valita vapaasti kahvipullan ja muutaman kerran leipomon omistaja laittoin pussillisen erilaisia pullia, possuja ja munkkeja mukaan kun lähdin kotiin.
        Tosi ärsyttäviä sellaset työnantajat, jotka vaan hyötyy työharjoittelijoita, mutta eivät anna työntekijälle mitään esim. leipomo, joka voi hyvin tarjota kahvipullat ja laittaa vähän pullaa mukaan ilmaistyöntekijälle, kun tämä lähtee kotiin.

• ei jouluksi ruokaa

200 markalla ruokaa monta pussia, nykyisin kauppaan menee vähintään 80 e jos on lapsiperhe!! Ajatelkaa markkoina se on 480 markkaa!!! Ruoka on kallistunut tai eurot on pyöristäneet ja kallistaneet ruuan hinnan.

Muistankun hedelmät maksoi 3,50 kilo omenat, nyt nemaksaa 2,90 eli 18 markkaa kilo!!!

Samoin kaikki on pyröistetty eli markat on vaihdettu eurosummaan, eikä aateltu mitä se euro on!!

Luvattiin että hinnat ei nouse, mutta ne on kuusinkertaistuneet, mitä normaali hintojen nousu ei olisi tehnyt. JOs tuote masoi 10 markkaa, nyt se maksaa 10 e eli 60 markkaa!

• Euron munaus

Eurosta on tullut pikkuhiljaa markka, vaikka euro on rapiat 6 markkaa.
        Ennen sai hillomunkin markalla, nykyään se maksaa lähes euron eli reilu 5 markkaa.
        Euron myötä myös ihmisten omaisuus pieneni 6 kertaisesti, jos oli pankissa säästöjä, niin säästöt pienenivät 6 kertaisesti.
        Nuo suomen pankin herrathan päättivät mikä on markan ja euron suhde.
        Vaihtosuhdehan olisi pitänyt olla vähintään 1:1 eikä 6:1.

Nämä herrat vastustavat markan palauttamista. Kehtaavat vielä kerskua, että jos nyt euro vaihdettaisiin markoiksi, niin yhdestä markasta pitäisi maksaa 2 euroa.
        Siis ihan järjetöntä. Vaihtosuhdehan pitää olla sama, mikä se oli silloin, kun markka vaihdettiin euroon.
        Jostakin kuulin tämäntapaista keskustelua, kun kansalaiset haluasivat palauttaa markan ja nämä herrat siihen kommentoivat oliko se valtiovarainministeriön herroja.
        Aina köyhiä sorretaan, jos herrat näkee, että joku köyhä on saanut vuosikymmeniä säästettyään jotain säästöjä, niin herrat keksii jonkin kepulikonstin, millä köyhän säästöt pienenevät yhdessä yössä.

• --Hepa-

Luuletko ettei hinnat olisi nouseet vaikka markka olisi yhä käytössä! Et taatusti saisi elintarvikkeita samaan hintaan kuin melkein 20v sitten. Tuontitulleista yms. rajoituksista johtuen hinnat olisivat nyt korkeampia ellemme olisi rahaliitossa.

Ostovoima on kasvanut saatanasti markka-ajan jälkeen, ansiot ovat nousseet ja inflaatio on ollut olematon samoin korot. Ihmisillä on paljon enemmän rahaa käytettävissä nyt kuin 20v sitten.

• fxghrdshj

Muisteleppa mitä palkat olivat markka-aikana, silloin perheen kk tuloista 45-60% meni ruokaan kun nykyisin ruokaan menee keskimäärin 20% perheen kk ansioista!

Markka-aikana inflaatio oli korkea ja lainojen korot 14% ja ylikin, useilla elintarvikkeilla oli tuontitullit ja esim. makaronit maksoivat viisinkertaisesti nykyisiin, liha oli hiton kallista markka-aikana jne.

Kyllä aika kultaa muistot, minä en penninvenytysaikoja kaipaa.

• hjmm

Markkaikaan sain 200 markalla kaksi pussia ruokaa eli todella paljon. Tänäpäivänä ne kaksi pussia täyttyy 40-50 eurolla joskus pienemmälläkin summalla. Eiköhän ne hinnat 10 vuodessa olisi muutenkin nousseet kuin markkoja haaveillen. Osa tuotteista jopa halventuneet sitten markkojen.....

• jargonaut

Tästä aiheesta keskusteltiin mm. huhtikuussa viimeksi. Tässä mitä silloin kommentoin asiaan:

Kaupan alaa kohtuullisen läheltä seuranneena ja aikoinaan myös kauppiaita jututtaneena voin sanoa, että kaupat kyllä tekevät parhaansa hävikin minimoimiseksi. Ja, usko tai älä, sillä on kaupoille suuri merkitys, kuinka paljon tappiota myymättä jääneestä ruoasta kertyy. Isoimmissa kaupoissa osastovastaavat saavat bonuksia sen mukaan, miten pienenä pystyvät hävikin pitämään seurantajakson ajan. Pienemmissä kaupoissa tämä tietysti jää kauppiaan harteille.

Otokseni ei ole järin kattava, mutta ne muutamat kauppiaat, joiden kanssa olen jutellut, ovat kaikki todenneet, että heillä ei itsellään olisi mitään sitä vastaan, että vanhenevat ruoat menisivät "hyväntekeväisyyteen" - joko niin että ne jätettäisiin kenen tahansa haettaviksi tai että ne toimitettaisiin esimerkiksi köyhien ruokajonoihin. Esteenä tälle on vain kaikkien rakastama laki. Ensinnäkin viimeisen myyntipäivän ohittaneita tuotteita ei lain mukaan enää saa myydä, ja toisekseen kauppias on tietyin varauksin vastuussa mahdollisista terveyshaitoista, mitä tietoisesti vanhana ruokana levitetyistä elintarvikkeista voi seurata. Tämä koskee MYÖS "tarjolle" jätettyjä elintarvikkeita.

Perin valitettavaahan tuo on, mutta laki sattuu olemaan nyt tämmöinen...

• Home on ruokaa

Ei ole ihme, että syömäkelpoisia elintarvikkeita kaupat heittää roskiin, koska kaupathan saa laittaa ne kaikki hävikkinä ja varmaan saavat vähentää ne verotuksessa.
      Varmaan hävikki laitetaan myös myynnissä olevien elintarvikkeiden hintoihin, koska ruoan hinta vaan nousee joka vuosi.
      Myymälän johtajakos se vie ne elintarvikkeet roskiin, jos ei kerta myyjät saa niihin koskea.
      Jos minä olisin kaupassa töissä ja olisin se, joka kiikuttaa ne hyvät ja syömäkelpoiset elintarvikkeet bio astiaan, niin kyllä minä siitä ottaisin ruokaa ja laittaisin piiloon sivummalle, jos se bio astia on siellä ulkona.
      Ne ruuat on ihan syömäkelpoisia vaikka viimeinen myyntipäivä on mennyt umpeen.
      Mitä minä syön, niin suurin osa niistä elintarvikkeista on viimeinen myyntipäivä mennyt umpeen useita päiviä sitten, enkä ole mihinkään vatsatautiin sairastunut.

Asumme kaupungissa ja meillä on maalla kesämökki ja siellä pakastin. Kävi köpelösti, kun oli sulake palanut ja pakastin sulanut sillä seurauksella, että kesän marjasato myöskin sulanut ja homeessa.
      Ei niitä kaikkia pellolle heitetty, vaan homeet kuorittiin pois eli puolet meni pellolle.
      Loput pakastettiin uudellen ja niistä on keitetty soppaa, jota on syöty.
      Jos ne olis olleet pilalla tai niissä olis ollut jotain myrkkyä, niin eipä tässä olis enää hengissä.
      Samassa pakastimessa oli myös lihapullia ja nekin syötiin, eikä mitään vikaa ollut, eikä edes sairastunut, vaikka nekin olivat varmaan useamman viikon sulana.
      Harvoin kukaan nykyään kaupassa nälkäänsä syö jotain kaupan hyllyltä, mutta jos joku näin tekisi, niin hän olisi rikollinen ja kauppa vaatisi korvauksia tästä.
      Sama kauppa heittää roskiin paljon enemmän ruokaa, mutta se ei olekaan kaupan mielestä millään tavoin rikollista ja väärin.

• jargonaut

Nimimerkki "home on ruokaa", en tiedä luitko aiempaa viestiäni, mutta laki estää kauppoja jakamasta ruokaa kuvaamallasi tavalla. Jos haluat muutosta tilanteeseen, kannattaa lähestyä omaa kansanedustajaasi ja pyytää häntä ajamaan asiaa eteenpäin. Laki joka tapauksessa estää mahdollisesti pilaantuneen ruoan jakamisen - jopa ilmaiseksi.

Ruoan hinta nousee joka vuosi, mutta tämä selittyy inflaatiolla. Mikäli käsite on sinulle vieras, kannattaa googlettaa. Mutta lyhyesti: kun bensan hinta nousee ja duunarin palkat nousevat, myös leivän tuotantokulut nousevat.

Ja kuten tuosta ylemmästä linkistä näit, kotitaloudet heittävät ruokaa enemmän roskiin kuin kauppiaat. Olette sitkeitä sissejä kun syötte homeiset ruoat, mutta kaikki eivät uskalla tehdä niin. Ja kauppiaat olisivat jo telkien takana, jos yrittäisivät samaa jippoa asiakkaiden suuntaan.

Ja syy miksi kukaan ei saa mennä syömään kaupan tiskiltä mitään, on tietysti se, että se olisi varastamista. Eihän kukaan saa teillekään kävellä sisään ja syödä ruokianne? Tai käyttää ottaa wc-paperianne? Tai sosiaisoida tietokonettanne? Kauppa ei ole julkinen, valtiovallan omistama instanssi, vaan yksityisen yrittäjän pyörittämä yritys, joka tarjoaa töitä ja palveluita yhteiskunnan jäsenille. Miksi ihmeessä teillä pitäisi olla oikeus halutessanne varastaa toisen omaa?

• Tölkki orava
        jargonaut kirjoitti:

Nimimerkki "home on ruokaa", en tiedä luitko aiempaa viestiäni, mutta laki estää kauppoja jakamasta ruokaa kuvaamallasi tavalla. Jos haluat muutosta tilanteeseen, kannattaa lähestyä omaa kansanedustajaasi ja pyytää häntä ajamaan asiaa eteenpäin. Laki joka tapauksessa estää mahdollisesti pilaantuneen ruoan jakamisen - jopa ilmaiseksi.

Ruoan hinta nousee joka vuosi, mutta tämä selittyy inflaatiolla. Mikäli käsite on sinulle vieras, kannattaa googlettaa. Mutta lyhyesti: kun bensan hinta nousee ja duunarin palkat nousevat, myös leivän tuotantokulut nousevat.

Ja kuten tuosta ylemmästä linkistä näit, kotitaloudet heittävät ruokaa enemmän roskiin kuin kauppiaat. Olette sitkeitä sissejä kun syötte homeiset ruoat, mutta kaikki eivät uskalla tehdä niin. Ja kauppiaat olisivat jo telkien takana, jos yrittäisivät samaa jippoa asiakkaiden suuntaan.

Ja syy miksi kukaan ei saa mennä syömään kaupan tiskiltä mitään, on tietysti se, että se olisi varastamista. Eihän kukaan saa teillekään kävellä sisään ja syödä ruokianne? Tai käyttää ottaa wc-paperianne? Tai sosiaisoida tietokonettanne? Kauppa ei ole julkinen, valtiovallan omistama instanssi, vaan yksityisen yrittäjän pyörittämä yritys, joka tarjoaa töitä ja palveluita yhteiskunnan jäsenille. Miksi ihmeessä teillä pitäisi olla oikeus halutessanne varastaa toisen omaa?

Kaupat vois kyllä laittaa reilummat alennukset noihin elintarvikkeisiin, jotka myydään -30% alennuksella, Lidl alennus vaan -20%.
        Alennus vois olla -50....-80%, niin kaupan hävikki pienenis ja vaikka alennus olisi isompi, niin parempi sekin, kuin että elintarvikkeet menee roskiin.
        Halpa hallissa on aina välillä -50% alennuksella elintarvikkeita ja se on ihan hyvä.
        Lähes joka kerta tulee otettua mukaan näitä alennus tuotteita.
        Kyllä alennus tuotteen ostava käsittää, että se on käytettävä ensin tai laitettava heti pakkaseen.
        Eivät alennus tuotteet laske kaupan myyntiä, koska hyvätuloiset harvemmin näitä alennus tuotteita ostavat, kun heillä on varaa ostaa normaalihintaisiakin.

Kyllä sen ymmärtää, että kauppias ei halua myydä viimeisen käyttöpäivän ylittäviä elintarvikkeita, koska silloinhan, jos joku siitä sairastuu, niin kauppiastahan siinä heti syytettäisiin ja kauppias on vastuussa, että ainakin elintarvikkeet ovat tuoreita.
        Kerran ostettiin kääretorttu töydellä hinnalla ja viimeiseen myyntipäivään oli matkaa.
        Kääretortussa oli kuitenkin jo vähän hometta, vaikka sen piti olla uutta päivämäärän mukaan.
        Kääretortun olisi varmaan voinut palauttaa kuittia vastaan ja saada rahat takaisin, koska kyseessä ei ollut vanhentunut tuote, mutta emme lähteneet sitä palauttelemaan.
        Ei hometta ollut kuin pieni kipene, joten veitsellä pala pois, eikä makukaan ollut pilaantunut.
        Joku hienohelma nirppanokka olis varmaan nakannut koko kääretortun roskiin pienen homepilkun takia.

Nykyään kaupan roskiksetkin alkaa olemaan lukkojen takana.
        Kyllä kaupan roskiksesta ruokaa hakevat käsittävät sen, että siinä on omat riskinsä.
        Jos sairastuu, niin ei siitä kauppiasta ainakaan voi lähteä syyttämään.
        Talvella roskiksessa oleva ruoka ei ainakaan lämpene, vaan ennemmin jäätyy ja säilyy, mutta kesäkuumalla asia on aivan eri ja ruoka menee nopeasti pilalle lämpimässä, ainakin liha ja maitotuotteet.
        En ole itse koskaan tarvinut hakea ruokaa roskiksesta.
        Metallinkeräys astioita tulee välillä vilkaistua, jos niistä olisi pantillisia tölkkejä, mutta ainakin täälläpäin kaikki metallinkeräys astiat on muutettu 5m syviksi molokin kidoiksi, joista on miltei mahdotonta onkia mitään ylös pohjalta, kun ei pohjalle tahdo edes kunnolla nähdä.
        Sitten, kun niissä on enemmän metallijätettä, niin silloin sieltä voi jotain onnistua saamaan ylöskin.

Kesällä tuli harrastettua pullojen/tölkkien keräystä, kun niitä löytyi, mutta eipä juuri enää talvella.

• metall-leidi
        Tölkki orava kirjoitti:

Kaupat vois kyllä laittaa reilummat alennukset noihin elintarvikkeisiin, jotka myydään -30% alennuksella, Lidl alennus vaan -20%.
        Alennus vois olla -50....-80%, niin kaupan hävikki pienenis ja vaikka alennus olisi isompi, niin parempi sekin, kuin että elintarvikkeet menee roskiin.
        Halpa hallissa on aina välillä -50% alennuksella elintarvikkeita ja se on ihan hyvä.
        Kyllä alennus tuotteen ostava käsittää, että se on käytettävä ensin tai laitettava heti pakkaseen.
        Eivät alennus tuotteet laske kaupan myyntiä, koska hyvätuloiset harvemmin näitä alennus tuotteita ostavat, kun heillä on varaa ostaa normaalihintaisiakin.

Kyllä sen ymmärtää, että kauppias ei halua myydä viimeisen käyttöpäivän ylittäviä elintarvikkeita, koska silloinhan, jos joku siitä sairastuu, niin kauppiastahan siinä heti syytettäisiin ja kauppias on vastuussa, että ainakin elintarvikkeet ovat tuoreita.
        Kerran ostettiin kääretorttu töydellä hinnalla ja viimeiseen myyntipäivään oli matkaa.
        Kääretortussa oli kuitenkin jo vähän hometta, vaikka sen piti olla uutta päivämäärän mukaan.
        Kääretortun olisi varmaan voinut palauttaa kuittia vastaan ja saada rahat takaisin, koska kyseessä ei ollut vanhentunut tuote, mutta emme lähteneet sitä palauttelemaan.
        Ei hometta ollut kuin pieni kipene, joten veitsellä pala pois, eikä makukaan ollut pilaantunut.
        Joku hienohelma nirppanokka olis varmaan nakannut koko kääretortun roskiin pienen homepilkun takia.

Kyllä kaupan roskiksesta ruokaa hakevat käsittävät sen, että siinä on omat riskinsä.
        Talvella roskiksessa oleva ruoka ei ainakaan lämpene, vaan ennemmin jäätyy ja säilyy, mutta kesäkuumalla asia on aivan eri ja ruoka menee nopeasti pilalle lämpimässä, ainakin liha ja maitotuotteet.
        Metallinkeräys astioita tulee välillä vilkaistua, jos niistä olisi pantillisia tölkkejä, mutta ainakin täälläpäin kaikki metallinkeräys astiat on muutettu 5m syviksi molokin kidoiksi, joista on miltei mahdotonta onkia mitään ylös pohjalta, kun ei pohjalle tahdo edes kunnolla nähdä.
        Sitten, kun niissä on enemmän metallijätettä, niin silloin sieltä voi jotain onnistua saamaan ylöskin.

Kesällä tuli harrastettua pullojen/tölkkien keräystä, kun niitä löytyi, mutta eipä juuri enää talvella.

Olen harrastanut dyykkaystä eli hakenut kauppojen roskiksista ruokaa. Ruuat oli siististi laitettu omiin pönttöihinsä pakatut elintarvikkeet olivat eri kaukaloissa ja bioroskikset omuissa boijätteissään.
        Menin dyykkausreissuille aina silloin kun kaupat olivat sulkeneet ovensa ja henkilökunta poistunut paikalta.
        Oli tarjolla irtopullaa, pasteijoita ja piirakoita, ja elintarvikkeita joissa oli juuri parasta ennen päiväys mennyt umpeen.Talvella kun menin dyykkikselle juuri klo 21.30 niin ruuat eivät olleet kerenneet vielä menemään jäähän ja kyllä sain minäkin aivan käsittämättömiä herkkuja.
        Kaupan logistiikan mukaan myös jätehuolto pitää olla kunnossa eli kaupan henkilöstö piti jätekatoksen siistinä.
        Minä en kylläkään sairastunut enkä saanut mitään ruuansulatusvaivoja koska otin hedelmistä kuorellisia hedelmiä ja muutenkin katsoin mitä valitsin. Kuten aloittaja kirjoitti, että kaupat heittävät kärrytolkulla ruokaa roskiin niin se on tosi.
        Nyt voin kirjoittaa dyykkauskokemuksista , koska se ei ole enää täällä päin mahdollista ja kateelliset saavat rauhan kun täällä päin roskikset ovat lukitut.
        Omin päin roskiksista ruokaa hakevat tietänevät, että hakevat ruokaa omalla vastuulla.
        En kokenut dyykkausta rikolliseksi ja hävettäväksi, päinvastoin kun ajattelee miten paljon evästäkin kärrätään kaatopaikoille.
        Dyykkausta harrastelin satunnaisesti kun olin työttömänä ja vielä työllisenäkin dyykkailin, mutta nyt saavat paheksujat ainakin täällä päin rauhan kun poistettavat ruuat ovat lukkojen takana niin ettei vaan kukaan köyhä pääse omatoimisesti lokkimaan.

• ex lihamyyjä
        Tölkki orava kirjoitti:

olisi parempaa että vanhenevaa ruokaa päätyisi mielummin köyhän pöytään kun roskikseen. Ongelmana noissa 30-50-70% alennustuotteissa on se että ne kelpaa yhtä hyvin varakkaille eläkläisille,rikkaille,työssäkäyville kuin köyhillekin. Ja pitäähän kauppiaat joiltain saada täysi hinta. Oli joskus opiskeluaikoina kahteen otteseen kahdessa eri ruokakaupassa töissä. Molemmat sijatsivat Helsingin kalleimmilla asuinalueilla missä varakasta väkeä eläkeläisiä myöten. Ihmettelin itse myös alussa sitä valtavaa määrää tuoreruokaa etc. mitä heitettiin pois. Olisi minulle opiskelijalle kyllä kelvannut. No joskus saimekin jotain. Kauppias kertoi että luopuivat niistä vanhentuvien ruokien ale myynneistä koska asiakaskunnan ostostottumukset siirtyi vallan niihin. Oikein odottivat että ruuat hyllyissä vanhenee ja hakivat vasta sitten kun -50% tarrat ilmestyi niihin. Siis todella hyvätuloiset ihmiset ja varakkaat eläkeläisrouvat. Jote jatkossa päätettiin myydä alella vain vanhenevat kuivaruuat,säilykkeet,sisit,keksit etc. joskus jotain einesruokia ja leikkeleitä ja homejuustoja. Eli käytännössä ei mitään varsinaista arkiruokaa. Tietenkin ne harvat oikeasti köyhät alueella saivat kärsiä siitä. Heh muistan kunkauppias päätti että kala ja lihatiskiltä saimme myydää lihanjäämiä ja kalaleikkuujäämiä aluee asukkaiden lemmikkieiläimille pilkkahintaan. Olisiko ollut markka per kilo. Lihajäämt oli runsaslihaisia ja paljon syntyi isoja paistinpaljoja mista ei enää voinut leikata pihvejä.
        Myös kelpo lihaa minkä laaduntarkka kauppias ei enää hyväksynyt myytäväksi ruuantekoon.
        No huhu tästä kiersi aika nopeasti ihmettelimme eläinomistajien paisunutta suurta määrää. Tuli tunne että möimme yhtä paljon koiranlihaa kun ruokalihaa.Minkä myynti notkahti alaspäin. No tähäntuli stoppi kun kilpailevan ruokakaupan myymäläpäällikkö soitti että olemme vienneet heiltä paljon liha asiakkaita ja paljastui että meidän koirille ja kissoille suuntusta ruuasta tehtiinkin kotiruokia.keittoja,lihapatoja jopa grillivartaita ja vaikka mitä.Jatkossa jouduimme sitten siivoaamaan ne jäämät koirille niin ettei nihin enää jätetty lihaa ihmisruuaksi. J kyllä ne asiakkaat keiksivät muitakin vastaavia asioita aikanani siellä kaupassa.

• Nimimerkki.

"Ei ole ihme, että syömäkelpoisia elintarvikkeita kaupat heittää roskiin, koska kaupathan saa laittaa ne kaikki hävikkinä ja varmaan saavat vähentää ne verotuksessa."

Kyllä hävikin saa vähentää verotuksessa, mutta tämä verotuksessa vähentämisen käsite tuntuu olevan suurimmalle osalle ihmisistä vähän hakoteillä. Ei se verottaja niistä tuotteista kauppiaalle mitään rahaa anna! Verotuksessa vähentäminen tarkoittaa sitä, että tulot-menot välisestä osuudesta tarvitsee maksaa vähemmän veroa kuin jos nuo tuotteet olisi myynyt. Mutta kyllä se kauppa joutu ne maksamaan ja jokainen hävikkiin mennyt tuote on kaupalle tappiota. Esimerkkki, jossa nyt jätetään kaikki muut kulut huomioimatta, otetaan vain ostot ja myynnit: kauppa saa liikevaihto asata euroa. Kauppias on ostanut tuotteita 90 eurolla. Tällöin liikevaihdoksi jää 10 euroa. Kaupalla kuitenkin tulee hävikkiä 20 euron edestä, tämä hävikki menee roskiin. Kauppa saa, jos verottaja hyväksyy, vähentää tämän summan verotuksessa. Näin verotettavaksi tuloksi jää 0 euroa. Mutta kaupan tappio on kuitenkin 10 euroa. Eli ei verottajalle kaupalle sitä hävikkiä sentään korvaa..maksettavan veron määrä vain pienenee.

• POHJ K

OLIN MYÖS MYYJÄNÄ ISOSSA JA PIENESSÄKIN KAUPOISSA .YKSIHUOLTAJA 3LAPSEN ÄITI.MIES SAIRAALASSA.KAIKKEA PÄIVÄYS VANHAA SAATIIN MYYJÄT KOTIA VIEDÄ.SIELLÄ HELSINGISSÄ. EIPÄ KYLLÄ SILLOIN OLLUT SOSIAALI APUA.NÄLÄSSÄ LAPSENI EI OLE KERTOMANSA MUKAAN OLLEET.KIITOS SIITÄ LANKEAA SILLOISIIN ELANTOON JA HOK MYYMÄLÖIHIN.

• Rosmariini7

...osoitettakoon suuriin valmisruokataloihin, jotka pakkaavat ylisuuria ruoka-annoksia. Niitä ei yksinäinen viitsi kyllä montaa päivää syödä. Ahneus ja markkinavoimat tässäkin myllää. Valmisruokiin tyrkätään järjettömät määrät keinotekoisia lisäaineita, jotta saadaan myyntiaikaa pidennettyä vaikka kuinka pitkälle. Itselläni hävisivät lihaskivut jaloista kun lopetin valmisruokien syömisen.

• yks monista

Olin töissä ruokakaupassa ja pihistin näitä "vanhoja" leipiä. Pakastin ja syötin muille, kun ittellä keliakia. Olin myös tarjoilijana ja sillä ruokamäärällä, mikä jää lautaselle, elättäis yhden porsaan.

• Mamah.,

Juuri uutisoitiin että kotitaloudet heittävät 180 tonnia tuoretta ruokaa rioskiin vuodessa, samaan aikaan ylipaino on kasvava ongelma.

Ruokaan 35% arvonlisävero niin ihmisten haaskaus hilliintyy ja samalla ylensyönti. Rahaa ei menisi ruokaan yhtään enempään kun haaskaus loppuisi.

• Yogg-saron

Täytyisi säätää laki, joka velvoittaisi kaupat toimittamaan roskiin heitettävät ruoat köyhille. Varmaan 90% roskiin menevästä ruuasta kaupoissa olisi vielä täysin syötävää ruokaa, kunhan sitä ei heitettäisi roskiin eikä paketteja viilleltäisi, vaan toimitettaisiin erilaisia teitä pitkin köyhien tai vaikka eläimien ruuaksi vielä samana päivänä! Lailla tämä saataisiin tehtyä, nykytilanteessa ruokaa menee kaupoissa joka päivä roskiin suuret määrät.

• järkeä talouteen

Kuka voisi säätää sellaisen lain? Kai sinäkin ymmärrät, että ne kaupat ovat OSTANEET se ruoan. Tietääkseni vielä tänä päivänä ei olla siinä pisteessä, että joku toinen taho voisi mennä päättämään toisen omistamasta tavarasta. Kotonakin jokainen tekee jääkaapin sisällölleen mitä haluaa. Kotitaloudet heittävät roskiin huomattavasti enemmän kuin kaupat. Asennekasvatusta siinäkin toki tarvittaisiin. Ihmiset valittavat talousmenoistaan ja tuhlaavat, minkä ehtivät.

Olen pienituloinen, mutta ruokaan raha on aina riittänyt. Suunnittelen ostokset ja käytän pakastinta hyödyksi. Ruokamenot ovat noin 100 euroa kuukaudessa ja syön hyvin. Ruokaa en heitä koskaan pois. Leiväkantitkin kuivatan ja jauhan korppujauhoksi. Ruiskantit syö koira mielellään.

• Juuri näin..

Aivan samaa mieltä"""Täytyisi säätää laki, joka velvoittaisi kaupat toimittamaan roskiin heitettävät ruoat köyhille. Varmaan 90% roskiin"" mutta ensin pitää säätää laki joka poistaa kauppiaan vastuun poisannettavasta ruuan syömäkelpoisuudesta. Juuri tämä on suuri este kauppiaille.

• Sossun asiakas.

Mielestäni kauppojen tulisi antaa ylimenevä ruoka kunnan/kaupungin sosiaalitoimiston asiakkaille, eli niin että sossun ruokalappua vastaan kauppias antaisi vanhentuneita tuotteita asiakkaalle. Tällä yksinkertaisella keinolla pystyttäisiin erottelemaan joukosta ne ns varakkaat asiakkaat ja ruoka-apu menisi juuri oikeaan osoitteeseen eli juuri näille oikeasti köyhille ihmisille. Leipäjonoissa on nykyään aivan liikaa juuri näitä pihejä ja varakkaita ihmisiä jotka röyhkeudellään vievät köyhän tarvitsemat ruuat.

• sairaita paskoja

kaikki talouspoliitikot ja talouspolitiikka!!!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe