Mistä töitä?

vammaistyötön

Tietääkö kukaan, mistä liikuntavammainen voisi saada hyvän työpaikan IT-alalta tai tieteestä? Pääsin yhteen IT-firmaan, mutta en pärjännyt siellä hitauteni takia. Olen siis hitaampi kuin muut, mutta erittäin pedanttinen työntekijä.

22

2055

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Revelstoke

      "Hyvä" työpaikka riippuu siitä, mitä ymmärrät sanalla "hyvä".

      Liikuntavammahan ei sinällään ole este eikä välttämättä edes hidaste laadukkaan työpaikan saamiselle. Itse olen liikuntavammainen ja valmistuin oikeustieteellisestä tiedekunnasta n. 5 vuotta sitten. Olin työttömänä ensin nelisen kuukautta, mutta sen jälkeen oman alan lakimiestöitä on riittänyt keskeytyksettä.

      En ole erikoisen nopea, mutta en varmaan se kaikkein hitain. Luultavasti kuitenkin keskivertoa hitaampi. Muistan kun samassa pääsykokeessa oli joku nuori kundi, joka kirjoitti ainoana porukasta kirjoituskoneella eikä kynällä. Istuin sen verran lähellä, että kuulin kirjoituskoneen naputuksen, joka oli h i d a s t a. Eikä poika päässyt silloin sisään, enkä nähnyt häntä myöhempinä vuosinakaan yliopistolla.

      Nykyinen yhteiskunta ei ole armollinen hitaille. IT-yritykset pyrkivät tuottamaan voittoa ja silloin työntekijän nopeus on valttia ellet ole osaamistasoltasi keskivertoa selvästi parempi. Yksi vaihtoehto sinulle on perustaa oma yritys.

      Sitten toisaalta. Meillä on joitakin ainakin puolittaisia suojatyöpaikkoja liikuntavammaisille kuten esimerkiksi Invalidiliiton toimisto sekä Kynnys ry. Näissä on ymmärtääkseni töissä liikuntavammaisia, mm. lakimiehiä, joille voisi olla vaikeahkoa pärjätä muualla. Kannattaa siis olla yhteydessä vaikkapa noihin kahteen paikkaan. Voisin kuvitella, että niissä tarvitaan myös IT-alan osaamista. Ja, ne lienevät myös työpaikkoina ihan hyviä.

      • vammaistyötön

        Totta. Joopa joo. Olen erittäin pedanttinen, mutta en sitten määritellyt mitä tarkoittaa "hyvä". Taidankin olla epäluotettava huijari. Argh.

        Mutta kiitos asiallisesta vastauksesta. Mulla meni opiskeluaikoina IT-alalla hyvin, ja pärjäsin töissä. Sitten pidin taukoa, sillä halusin opiskella täysipainoisesti, kun säästöt riitti opiskeluun. Sain opinnot päätökseen, pääsin uuteen firmaan koeajalle ja olin hyvä työntekijä. Kuitenkaan minua ei vakinaistettu, sillä lama iski. Nyt taas IT-osaajia on paljon työttömänä, joten on vaikea saada jalkaa minnekään ovenväliin. Ja eri firmoissa käytetään erilaisia versionhallintasysteemejä ja sisällönhallintajärjestelmiä, joten niiden kaikkien oppiminen vie aikaa. Pelottaa hakea uusia töitä, sillä mitä jos he käyttävätkin jotain systeemiä, jota en opikaan parissa päivässä. Pystyin kyllä opiskelemaan yliopistotutkinnon kiitettävin arvosanoin keskimääräistä nopeammin, mutta ainakin yhden kokemuksen perusteella IT-alallla joutuu oppimaan laajojen järjestelmien käyttöä todella nopeasti, ja minusta se on aika vaikeaa.

        Oma yritys ei houkuttele. Jos olen hitaampi kuin muut, niin eipä sillä paljoa asiakkaita houkutella, ja konkurssi velat ei ole se mitä haluan tulevaisuudelta.

        Olin aikoinaan sekä Invalidiliitossa että Kynnyksellä. Kyseessä oli pienet projektit, joten eipä siitä kertynyt työkokemusta kuin 5 kk. Voisinpa hakea sinne, mutta keskityn ensin toiseen työhaastatteluun.


      • järjestöaktiivi
        vammaistyötön kirjoitti:

        Totta. Joopa joo. Olen erittäin pedanttinen, mutta en sitten määritellyt mitä tarkoittaa "hyvä". Taidankin olla epäluotettava huijari. Argh.

        Mutta kiitos asiallisesta vastauksesta. Mulla meni opiskeluaikoina IT-alalla hyvin, ja pärjäsin töissä. Sitten pidin taukoa, sillä halusin opiskella täysipainoisesti, kun säästöt riitti opiskeluun. Sain opinnot päätökseen, pääsin uuteen firmaan koeajalle ja olin hyvä työntekijä. Kuitenkaan minua ei vakinaistettu, sillä lama iski. Nyt taas IT-osaajia on paljon työttömänä, joten on vaikea saada jalkaa minnekään ovenväliin. Ja eri firmoissa käytetään erilaisia versionhallintasysteemejä ja sisällönhallintajärjestelmiä, joten niiden kaikkien oppiminen vie aikaa. Pelottaa hakea uusia töitä, sillä mitä jos he käyttävätkin jotain systeemiä, jota en opikaan parissa päivässä. Pystyin kyllä opiskelemaan yliopistotutkinnon kiitettävin arvosanoin keskimääräistä nopeammin, mutta ainakin yhden kokemuksen perusteella IT-alallla joutuu oppimaan laajojen järjestelmien käyttöä todella nopeasti, ja minusta se on aika vaikeaa.

        Oma yritys ei houkuttele. Jos olen hitaampi kuin muut, niin eipä sillä paljoa asiakkaita houkutella, ja konkurssi velat ei ole se mitä haluan tulevaisuudelta.

        Olin aikoinaan sekä Invalidiliitossa että Kynnyksellä. Kyseessä oli pienet projektit, joten eipä siitä kertynyt työkokemusta kuin 5 kk. Voisinpa hakea sinne, mutta keskityn ensin toiseen työhaastatteluun.

        Vammaisjärjestöjä läheltä seuraneena en pidä Invalidiliiton keskustoimistoa suojatyöpaikkana, koska se on asiantuntijaorganisaatio, jonne pääsyvaatimuksena on asianmukainen koulutus ja alan työkokemus. Invalidiliitto on kuitenkin iso järjestö, jonka piiriin kuuluu monenlaisia toimipisteitä ja palveluja.
        IT-alan töitä kannattaa kysyä liiton tietohallinto-osastolta.


      • Revelstoke
        järjestöaktiivi kirjoitti:

        Vammaisjärjestöjä läheltä seuraneena en pidä Invalidiliiton keskustoimistoa suojatyöpaikkana, koska se on asiantuntijaorganisaatio, jonne pääsyvaatimuksena on asianmukainen koulutus ja alan työkokemus. Invalidiliitto on kuitenkin iso järjestö, jonka piiriin kuuluu monenlaisia toimipisteitä ja palveluja.
        IT-alan töitä kannattaa kysyä liiton tietohallinto-osastolta.

        Niin. Suojatyöpaikasta.

        Yleisestihän mm. yliopistojen tiedekuntia pidetään (syystäkin) ainakin osin suojatyöpaikkoina, vaikka ne nyt ovat mitä suurimmassa määrin asiantuntijaorganisaatioita ja pääsyvaatimuksena lienee vähintään maisteritason tutkinto.

        Invalidiliitto on mielestäni (ja Kynnys ry myös) ainakin osittain suojatyöpaikka. Perustan väitteeni siihen, että tunnen korkeakoulutettua henkilökuntaa molemmista ja heidän kanssaan käymissäni kahvipöytäkeskusteluissa on tullut yksiselitteisesti ilmi, että vammaisjärjestöissä työtahti on esim. ammattiliittoihin verrattuna hyvin verkkainen, työajat ovat joillekin lyhyehköjä, yms. Näin on ennen kaikkea siksi, ettei henkilökunnasta oikein saisi irti sen enempää. Nämä ihmiset ovat myöntäneet minulle suoraan, etteivät he pärjäisi ns. normaalissa työpaikassa.

        Ei se, että vammaisille on puolittaisia suojatyöpaikkoja, ole huono juttu. Parempi sellainen työpaikka kuin, että sama henkilökunta olisi kortistossa.


      • vammaistyöllinen
        Revelstoke kirjoitti:

        Niin. Suojatyöpaikasta.

        Yleisestihän mm. yliopistojen tiedekuntia pidetään (syystäkin) ainakin osin suojatyöpaikkoina, vaikka ne nyt ovat mitä suurimmassa määrin asiantuntijaorganisaatioita ja pääsyvaatimuksena lienee vähintään maisteritason tutkinto.

        Invalidiliitto on mielestäni (ja Kynnys ry myös) ainakin osittain suojatyöpaikka. Perustan väitteeni siihen, että tunnen korkeakoulutettua henkilökuntaa molemmista ja heidän kanssaan käymissäni kahvipöytäkeskusteluissa on tullut yksiselitteisesti ilmi, että vammaisjärjestöissä työtahti on esim. ammattiliittoihin verrattuna hyvin verkkainen, työajat ovat joillekin lyhyehköjä, yms. Näin on ennen kaikkea siksi, ettei henkilökunnasta oikein saisi irti sen enempää. Nämä ihmiset ovat myöntäneet minulle suoraan, etteivät he pärjäisi ns. normaalissa työpaikassa.

        Ei se, että vammaisille on puolittaisia suojatyöpaikkoja, ole huono juttu. Parempi sellainen työpaikka kuin, että sama henkilökunta olisi kortistossa.

        Itse tein peruskoulun työharjoittelun yliopistolla, ja työkseni avustin tutkijoita. Ja kun opiskelin matikkaa, oli laskuharjoitusten pitäjinä monesti opiskelijoita. Eli ei se maisterin tutkinto ole välttämätön yliopistossa työskentelyyn. Toisaalta tällaiset projektit ovat usein aika lyhyitä.


    • vammainen voi aivan hyvin saada töitä, edellyttäen vaan että kiertää kaukaa erityis"koulut"

      • Prominent

        Tässä asiassa olet enemmän kuin oikeassa! Erityiskouluista hyötyvät vain kouluttajat, työtä niillä tutkinnoilla ei saa.
        Kärsin aikoinaan turhaan kolme vuotta Invalidiliiton helvetissä jossa henkilökunnalla ei ollut alkeellisimpiakaan ihmistapoja. (Mm. jarrua sapuskassa, silmitön terrori opiskelijoita kohtaan.) Eikä opettajienkaan tietotaito ollut kaksinen.
        Työtä hakiessani minulta kysyttiin: " Kuinka voit selvitä normaalissa työelämässä kun et pärjännyt normaaleissa oppilaitoksissakaan? Mutta jos teet neljäsosapalkalla niin sitten..."
        Hankin myöhemmin ammatin normaalikoulutuksella jolla nyttemmin itseni ja perheeni elätän.


    • vammaistyöllinen

      Dodiin. Ei kannattanut menettää toivoa. Taikasanana oli tällä kertaa https://asiointi.mol.fi/cvhaku/ . En kuitenkaan aio kommentoida mitenkään uutta työpaikkaani.

      • toinen työllinen

        Paljon onnea!


    • ATDT'2

      Ei taida olla mitään "vammaisten it-ammattilaisten liittoa". Jos kerran olet it-ammattilainen, hae työpaikkaa sen mukaan, mitä osaat tehdä.

      jos tiedät, ettet ole yhtä nopea kuin muut, voithan ehdottaa alhaisempaa palkkaa alkuun tai sitten muistuttaa, että vammaisen palkkaamiseen voi saada yhteiskunnalta taloudellista tukea.

      Jos et kertakaikkiaan voi saada työpaikkaa yrityksistä tai julkishallinnosta, tarkistelisin asiaa vammaisjärjestöjen, Invalidiliiton, vapaaehtoistyöjärjestöjen ja ns. sosiaalisten yritysten kautta, josko niillä olisi vihiä työpaikasta.

      jos haluamme, että vammaiset työllistyvät Suomessa, pitää kyllä itse ottaa ennakkoon jo reipas ote. Nyt tuntuu siltä, että jotkut kuvittelevat voivansa tehdä helppoa työtä vain siksi, että sattuvat vaikka istumaan pyörätuolissa.

      Jos vammaisena haluaa töitä, on annettava kaikkensa ja vähän päälle. Sitten kun on todella näyttänyt kykynsä, voi saada ehkä vähän tilaa ottaa rennommin.

      • Revelstoke

        ATDT,

        Nyt tuli asiaa. Allekirjoitan ylläolevan viestin sanasta sanaan. Juuri noin olen itsekin toiminut.

        Bravo!!!


    • ....

      Sillä ei ole mitään väliä antaako kaikkensa vai ei. Olen ollut useassa työkokeilupaikassa ja antanut kaikkeni. Tein työt ennenkuin minulle edes tultiin sanomaan,että tuo ja tuo pitäisi hoitaa. Yhdessä vaiheessa tein kahden ihmisen työt ja se toinen oli täysin terve,mutta hieman laiskuuteen taipuvainen. Ja tein työni hyvin siitä huolimatta etten siitä palkkaa saanut,koska tyhmyydessäni haaveilin,että jos olen kyllin hyvä,ahkera,tunnollinen,minulle aukeaisi työpaikka. Ja paskat!
      Kaikista työharjoitteluista ja kokeiluista olen saanut paljon kiitosta,mutta vammaisuuteni takia minua ei palkata. Ja tämä on ihan selvä asia.
      Vaikka vammainen tekisi 3 kertaa paremmin töitä,niin useimmiten työpaikan saa se terve ihminen. Tämä on karu totuus.
      Nyt olen 27v ja yritän päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,koska mitään mahdollisuuksia työelämään pääsyyn ei ole. Enkä enää edes halua yrittää.

    • ATDT'2

      "Nyt olen 27v ja yritän päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,koska mitään mahdollisuuksia työelämään pääsyyn ei ole. Enkä enää edes halua yrittää."

      Jos olet ahkera ja osaat jotain, mikset edes yritä elättää itseäsi yrittäjänä? Saisit varmasti rahaa enemmän kuin naurettavalla eläkkeellä.

      Mihin nuo työharjoittelut kaatuivat? Jos ne olivat kunnan tukityöllistämistä työttömille, sieltä ei kukaan työllisty, usein tervekään, koska aina on tilalle uusi työtön, joka otetaan maksutta tilalle. Eräs terve kaverini oli 12 kertaa putkeen kunnalla palkattomassa harjoittelussa, välissä työttömänä.

      Jos 27-vuotiaana olet jo luovuttamassa, on kyllä motivaatiossa toivomisen varaa. Missä on taistelutahto?

      Jos osaa vaikkapa tehdä web-sivuja, ohjelmoida, hoitaa kirjanpitoa, rakentaa tai korjata asioita, kääntää tekstiä (kieitaitoa?), tai on muita kädentaitoja, pystyy luultavasti elättämään itsensä yrittäjänä. Omat web-sivut saa nettiin liki ilmaiseksi.

    • ATDT'2

      Olisi kiva kuulla aiemmalta 27-vuotiaalta nimimerkiltä, jatkuiko työnhaku, lähditkö yrittäjäksi vai tyydyitkö eläkeläiseksi?

      IT-ammattilaisista on pulaa, joten freelance- tai toiminimipohjalta pärjännee jo yrittäjänä paremmin kuin eläkeläisenä.

      Suomessa koko vammaisalaa pitäisi ravistella siitä, että liikuntavammaisille eläkeura nähdään vapaaehtoisena valintana, jos ei ole helppoa tietä työhön heti.

      • ....

        Siinähän se ongelma onkin, kun vammat ovat käsissä. Jopa muutaman minuutin kirjoittaminen aiheuttaa hermo-ja nivelsärkyä. Keväällä olin jälleen kerran leikkauksessa, mikä oikeastaan pahensi asiaa, mutta näillä nyt mennään.
        Ilman käsiä on vaikea tehdä töitä, saatikka opiskella.
        Ja joku nyt varmasti tarttuu siihen, että kirjoittelethan sinä tännekkin, hyvinhän se sujuu.
        Minulla ei ole mitään kiinnostusta atk-alalle, eikä tarvitsekaan. Miksi pitäisi tehdä työkseen jotain, mitä nyt pystyy tekemään? Päähän siinä ainakin hajoaa.
        Pystyn levittämään jalkani, pitäisikö minun siis mennä torille myymään itseäni?
        Tätä eivät terveet tajua, heillä on suht rajattomat mahdollisuudet valita heitä kiinnostava ammatti ja tähdätä työelämään.
        Niin ja nivel-ja hermosäryt ovat pahentuneet juuri sen takia, että yritin kaikkeni, vaikka olisi pitänyt olla tekemättä mitään. No nyt ei sitten enää hirveästi tehdäkään mitään,kun piti olla niin hiton ahkera.


    • Työtönmies

      "Suomessa koko vammaisalaa pitäisi ravistella siitä, että liikuntavammaisille eläkeura nähdään vapaaehtoisena valintana, jos ei ole helppoa tietä työhön heti. "

      Ei kai pelkän liikuntavamman takia pääse eläkkeelle, vai pääseekö? Nykyään moni työ on istumatyötä. Tietysti jos vamma on niin paha, että vaikkapa tietokoneen käyttö on pakkoliikkeiden takia melkein mahdotonta, niin heille voi olla työnsaanti todella haastavaa.

    • ATDT'2

      "Ei kai pelkän liikuntavamman takia pääse eläkkeelle, vai pääseekö?"

      Ei minulla ole muuta kuin liikuntavammoja, mutta kovasti Kela yritti painostaa eläkeuraan. Onneksi olin päättäväinen, ja onneksi kouluista tuli tukea.

      Painostus alkoi jo lukion jälkeen, eli minua yritettiin suostutella jäämään eläkeläiseksi jo ennen tutkinnon hankkimista. No kaskas, jos ei koskaan valmistu ammatti- tai tiedetutkintoon, ei melko todennäköisesti Suomessa vammaisena työllisty.

      Suomessa tuntuu sosiaalipuoli kaipaavan vain hoidettavia ja tuettavia lisää, valitettavasti. Ja valitettavasti osa vammaisjärjestöistäkin elää siinä kuvitelmassa, että vammaisten kohteleminen juuri vain tukien kohteena on heidän tärkeintä työtään.

      • Työtönmies

        "No kaskas, jos ei koskaan valmistu ammatti- tai tiedetutkintoon, ei melko todennäköisesti Suomessa vammaisena työllisty."

        No melkeinpä se on sama vammattomien kohdalla. Jos ei ole koulutusta, on työnsaanti todella vaikeaa. Mäkin hain keväällä töihin, joka ei vastannut ihan koulutusta mutta liippasi läheltä, ja haastattelu jäi haaveeksi.


    • ATDT'2

      "Miksi pitäisi tehdä työkseen jotain, mitä nyt pystyy tekemään?"

      No luuletko, että jonkun unelma-ammatti on olla roskakuski, siivooja, laitoshuoltaja tai pienipalkkainen avustaja jossain vanhainkodissa?

      Kyllä sitä joutuvat "terveetkin" usein tekemään työtä, johon pystyvät, vaikka se ei olisi unelma-ammatti. Itsensä elättäminen työllä on toimivan yhteiskunnan perusta.

      Vammaisen erityisesti kannattaa kouluttautua parantaakseen työnsaantimahdollisuuksia, Kaikki eivät työllisty lainkaan, ja pieni osa saa tehdä mieluisaa duunia.

    • ...

      Unohdit kokonaan,että terveillä on paljon suuremmat mahdollisuudet tavoitella sitä unelma-ammattia. Mielestäni se on terveen omaa laiskuutta, jos ei pääse unelma-ammattiinsa. Jos olisin terve tekisin kaikkeni saadakseni haluamani.

      Vammaisilla mahdollisuudet ovat erittäin heikot, vamman takia ei pääse välttämättä opiskelemaan, ei saa työharjoittelupaikkoja ym. Itse en päässyt opiskelemaan koska olisin ollut liian lyhyt,enkä olisi välttämättä selvinnyt työharjoittelusta, ja tämä sanottiin minulle ihan suoraan.

    • ATDT'2

      "Vammaisilla mahdollisuudet ovat erittäin heikot, vamman takia ei pääse välttämättä opiskelemaan"

      Opiskelupaikka kannattaa valita sen mukaan, että on mahdollisuus työllistyä alalle.

      "Itse en päässyt opiskelemaan koska olisin ollut liian lyhyt"

      Haitkohan koripallopelaajien koulutukseen? Mikä mahtoi olla koulutusohjelma?

      Minä olen hyvin lyhytkasvuinen, mutta ei se ollut valintakriteeri. Osallistuin valintakokeeseen muiden tapaan ja pääsin sisään. Kokeessa ei kysytty pituuttani.

      Ja totta kai vammattomien on helpompaa työllistyä kuin vammaisten. En ole sitä kiistänyt. Rohkaisin hankkimaan koulutusta ja omiin rajoituksiin soveltuvaa työtä.

      Suurin osa vammattomistakaan ei taida koskaan saada aivan unelma-ammattiaan. En edelleenkään näe sitä perusteluksi, ettei tekisi töitä.

    • mjuk1

      kuntoutusohjaajan juttusille vaan niin se osaa neuvoa eteenpäin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1555
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      987
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      67
      829
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      815
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe