Oikea tilannenopeus ei ole suurin sallittu nopeus

Fakta homma

"23 § - Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."


Suurin sallittu nopeus on kerrottu liikennemerkein. Useimmiten oikea tilannenopeus on alempi kuin tämä. Yllä olevasta tieliikennelain pykälästäkin näkee mitkä asiat vähintään vaikuttavat nopeuteen. Kaikki autoilijat on huomioitava myös muiden autoilijoiden nopeudet omassa tilannenopeudessa. Tämä tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeata Suomalaisen kuskin tajuta, vaan aina pitää päästä ajamaan suurinta sallittua. Fakta on että useimmiten tämä ei ole mahdollista ja jopa vaarallista.

18

1587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen täysin samaa mieltä. Eli kuten tuosta näkee, nopeusrajoitus ei vaikuta oikeaan tilannenopeuteen.

      Täytyy erottaa nämä kaksi:
      - oikean tilannenopeuden ylittäminen on vaarallista
      - nopeusrajoituksen ylittämisestä voi saada sakot

      nopeusrajoituksella on toki muitakin tarkoituksia, kuin yrittää saada ihmiset ajamaan oikeaa tilannenopeutta. Esimerkiksi tietyissä paikoissa melun torjunta ja hyvin satunnaisesti liikenteen sujuvuuden parantaminen (noh, tämäkään ei olisi ongelma, elleivät ihmiset kiihdyttäisi liian hitaasti :D).

      99% tiestöstä nopeusrajoitus on kuitenkin paikallaan, vain jotta juntit eivät ajaisi väärää tilanennopeutta. Valitettavasti vaan löytyy niitäkin kohtia, joilla suurin sallittu on liian paljon (lähinnä pieniltä hiekkateiltä, joilla 80 km/h nopeudesta ei todellakaan ehdi pysähtymään tien näkyvällä osalla).

    • ja kuskilla kauheimmastakin kauheampi kiire, ei luonnonlaeista tarvitse piitata eikä niitä keliolosuhteita jouda ajattelemaankaan. Ja kun vielä ratissa kuitenkin on liikenteen besserwisseri, jolle toiset tielläliikkujat ovat vaan vastuksina. Paahdetaan vaan kärsä saparossa kiinni ja kännykkäkin soi yhtenään - kiire-kiire-kiire...

      Tältäkin palstalta löytyy kirjoituksia, jotka kyllä kuvastavat sellaisten agressioitaan liikenteessä purkavien kiiremannekiinien luonnetta ja olemusta.

    • Lurppakorva

      Toisin kuin viimeisessä kappaleessa sanot, useimmiten ainakin pääteillä oikea tilannenopeus voisi olla korkeampi kuin suurin sallittu. Siksi useimmat kuljettajat ajavat suurinta sallittua nopeutta tai pikemminkin puuttumisrajan verran sen yli. Ajaisivat lujempaakin, mutta poliisi pelottaa.

      Valitettavasti tämä "useimmiten" on johtanut jotkut kuljettajat luulemaan, että rajoituksen mukainen nopeus olisi aina turvallinen. Muistan sen klassisen uutispätkän, jossa naiskuljettaja tappoliukkaalla sisääntulotiellä selitti vain ajaneensa 80 km/h kuten aina ennenkin ja sitten yhtäkkiä rytisi.

      • Tämä lienee se ydinosa: Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

        Esimerkiksi kesäaikaan moottoritiellä joku 200 km/h on vielä oikea tilannenopeus tuon mukaan. Tien kuntokin sen mahdollistaa, joten ainoastaan muu liikenne aiheuttaa ongelmia... Jos sitä ei ole...

        Sakot tuosta silti saa. Ilmeisesti aika kovatkin. Tiedä sitten miksi...


      • paskan jauhantaa
        The_Rat kirjoitti:

        Tämä lienee se ydinosa: Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

        Esimerkiksi kesäaikaan moottoritiellä joku 200 km/h on vielä oikea tilannenopeus tuon mukaan. Tien kuntokin sen mahdollistaa, joten ainoastaan muu liikenne aiheuttaa ongelmia... Jos sitä ei ole...

        Sakot tuosta silti saa. Ilmeisesti aika kovatkin. Tiedä sitten miksi...

        Onko Enska herännyt henkiin? Vai feikkikö se siellä ?


      • >>>

        Moni tilanne vaikeutuu jos ajetaan yli suurimman sallitun. Esim. liittyminen isomman tien liikennevirtaan voi monella vaikeutua huomattavasti jos siellä ajetaan ”ylinopeutta” ja jokainen tietää mihin se sitten johtaa. Useat liittymärampit ovat liian lyhyitä vaikka päätien liikennevirta kulkisi ”vain” 80 km/h. Kuvittele vaan jos siellä liikennevirran nopeus nousee entisestään.

        Liikenteessä pitää ottaa muutkin huomioon. Jos itsellä sattuu olemaan ”loistoauto”, niin kaverilla ei ehkä ole sellaista. Kaveria pitää jeesata että hänkin voi ”kotterollaan” päästä liikkumaan ja esim. yllä mainitussa tilanteessa liittyä päätien liikennevirtaan mukaan.

        Monelle suurin sallittu on jo yläkanttiin.


    • näinonnäreet

      Nopeusrajoitus asetetaan siten että heikommillakin valmiuksilla liikkeellä olevat voivat sillä nopeudella liikennöidä turvallisesti vielä olosuhteiden vähän huononnuttuakin. Tilannenopeus on eri asia kuin nopeusrajoitus, mutta vain harvoin, esimerkiksi risteysalueita tai kaupumkia lukuunottamatta, on oikea tilannenopeus alhaisempi kuin nopeusrajoitus. Tämä johtuu tavasta miten nopeusrajoitukset asetetaan.

      • yksinkertaista

        liikennemerkillä ilmoitetaan mikä on kyseisellä tieosuudella oikea tilannenopeus eli tarkoittaa nimenomaan esimerkiksi että 80:n alueella oikea tilannenopeus on 80 km/h. Jos siellä joku ajaa hiljempaa niin silloin tilanne ei ole hallinnassa.


      • ....,,,,
        yksinkertaista kirjoitti:

        liikennemerkillä ilmoitetaan mikä on kyseisellä tieosuudella oikea tilannenopeus eli tarkoittaa nimenomaan esimerkiksi että 80:n alueella oikea tilannenopeus on 80 km/h. Jos siellä joku ajaa hiljempaa niin silloin tilanne ei ole hallinnassa.

        ja muista, ettet sitten sivutielle kääntyessäsi ala nysväämään, vaan tee kunnon "kanttari" siinä
        80 km/h vauhdissa.


      • Että tuollaisiakin..
        yksinkertaista kirjoitti:

        liikennemerkillä ilmoitetaan mikä on kyseisellä tieosuudella oikea tilannenopeus eli tarkoittaa nimenomaan esimerkiksi että 80:n alueella oikea tilannenopeus on 80 km/h. Jos siellä joku ajaa hiljempaa niin silloin tilanne ei ole hallinnassa.

        Taas yksi "olen keskivertoa parempi kuljettaja"-harhaluulon vallassa oleva perus-Jamppa osoittaa sen todellisen "ymmärtämyksen" liikenteestä ja eri nopeuksista mitä tulee teillemme. Kun kuvitelmat omasta suuresta taidosta saa kuvittelemaan omasta osaamisestaan liikoja. Vaikka olisi tie peilijäässä tai hernerokka sumu niin sitä vaan ajetaan sitä "oikeaa" ja ainoaa nopeutta minkä tielaitos on määritellyt liikennemerkkiin normaaleilla keleillä olevaksi turvallinen. Ei ihme että Suomessa tapahtuu runsaat kolmesataa erilaista pelti-/henkilövahinkoa päivässä kun edelläolevan kirjoittajan ajatusmailman omaavia kuljettajia suhaa teillämme. Ja vakuutusmaksut eikun nousee..........


      • Että tuollaisiakin.. kirjoitti:

        Taas yksi "olen keskivertoa parempi kuljettaja"-harhaluulon vallassa oleva perus-Jamppa osoittaa sen todellisen "ymmärtämyksen" liikenteestä ja eri nopeuksista mitä tulee teillemme. Kun kuvitelmat omasta suuresta taidosta saa kuvittelemaan omasta osaamisestaan liikoja. Vaikka olisi tie peilijäässä tai hernerokka sumu niin sitä vaan ajetaan sitä "oikeaa" ja ainoaa nopeutta minkä tielaitos on määritellyt liikennemerkkiin normaaleilla keleillä olevaksi turvallinen. Ei ihme että Suomessa tapahtuu runsaat kolmesataa erilaista pelti-/henkilövahinkoa päivässä kun edelläolevan kirjoittajan ajatusmailman omaavia kuljettajia suhaa teillämme. Ja vakuutusmaksut eikun nousee..........

        radiossa koettavat rakuttaa, jos jossain päin sattuu olemaan vähänkin huonompi keli. Oikeastihan keli pitäisi osata kuljettajan panna merkille ihan itse mutta nämä "tavallista paremmat" hemmot eivät vaan osaa.


      • ...
        Että tuollaisiakin.. kirjoitti:

        Taas yksi "olen keskivertoa parempi kuljettaja"-harhaluulon vallassa oleva perus-Jamppa osoittaa sen todellisen "ymmärtämyksen" liikenteestä ja eri nopeuksista mitä tulee teillemme. Kun kuvitelmat omasta suuresta taidosta saa kuvittelemaan omasta osaamisestaan liikoja. Vaikka olisi tie peilijäässä tai hernerokka sumu niin sitä vaan ajetaan sitä "oikeaa" ja ainoaa nopeutta minkä tielaitos on määritellyt liikennemerkkiin normaaleilla keleillä olevaksi turvallinen. Ei ihme että Suomessa tapahtuu runsaat kolmesataa erilaista pelti-/henkilövahinkoa päivässä kun edelläolevan kirjoittajan ajatusmailman omaavia kuljettajia suhaa teillämme. Ja vakuutusmaksut eikun nousee..........

        Tuollaiset juniorien kirjoitukset haistaa kauas. Ei niistä tarvitse välittää. Tuskin on vielä edes ajokorttia vaan leikkivät Legoilla.


    • vv34a

      ..videolle turunväylällä yksi päivä tuossa. Tiellä on 100km/h rajoitus ja moni ajella körryytteli turvallista 60-80km/h nopeutta oikeaakaistaa turvallisilla 3-5 autonmitan välisillä etäisyyksillä jonossa edellä olevaan.

      Että tälläisiä nämä turvallisesti ajavat ovat :) Oli pakko jättää tämä jono kun sen nopeuskin alkoi seilata niin paljon että ei tuntunut enää kovin turvalliselta ajaa näitten kanssa jonossa kun takana oleva
      alkaa tulla liian lähelle.

      • kysyn vaan

        kuvasit vai missä tolpassa olit, koska esitetään televisiossa.


      • ...

        Se oli varmaan heille se oikea tilannenopeus. Ehkä kalusto, tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus, kuorman laatu tai kuskin osaaminen ei antanut myöden niissä olosuhteissa nopeampaan vauhtiin.

        Katsos, kaikki eivät voi ajaa täysin samaa nopeutta. Kaikkien on joustettava. Myös heikoimmilla valmiuksilla ptiää pystyä liikkumaan liikenteessä turvallisesti.


      • varmasti

        Turvallisia kuskeja koska ymmärsivät ajaa heile sopivaa nopeutta.
        Ajoin tänään Itäisellä Uudellamaalla vain 80-85 vaikka rajoitus oli moottoritiellä 100 (nysväsin). Edelläni ajoi 3 rekka jotka nostivat sellaisen lumipilven että näkyvyys oli välillä noin 30 metriä. Sinne lumipilveen söyksyi aika monta "parempaa" kuskia sitä sallittua 100. Kyllä se aika uhkarohkealta näytti. Tällä kertaa meni hyvin, eikä niinkuin muutama vuosi sitten Porvoon ja Lahden mootoriteillä lumipyryssä ja liukkaalla. Silloinkin eräs Volvokuski selitti että hän ajoi 100 ja yhtäkkiä 30 metrin päässä suma seisoik, eikä silloin auta mitkään tekniset apuvälineet enään.


      • JK
        varmasti kirjoitti:

        Turvallisia kuskeja koska ymmärsivät ajaa heile sopivaa nopeutta.
        Ajoin tänään Itäisellä Uudellamaalla vain 80-85 vaikka rajoitus oli moottoritiellä 100 (nysväsin). Edelläni ajoi 3 rekka jotka nostivat sellaisen lumipilven että näkyvyys oli välillä noin 30 metriä. Sinne lumipilveen söyksyi aika monta "parempaa" kuskia sitä sallittua 100. Kyllä se aika uhkarohkealta näytti. Tällä kertaa meni hyvin, eikä niinkuin muutama vuosi sitten Porvoon ja Lahden mootoriteillä lumipyryssä ja liukkaalla. Silloinkin eräs Volvokuski selitti että hän ajoi 100 ja yhtäkkiä 30 metrin päässä suma seisoik, eikä silloin auta mitkään tekniset apuvälineet enään.

        Ja volvokuskin mielestä se ajoi ihan oikein, kun kerran rajoitus oli 100, eikä ajanut yhtään alinopeutta :)
        Kyllä näille maanteiden kuninkaille saa nauraa. Ajoin itse samanlaisessa kelissä ja ihan onnensa kaupalla siellä olis saanut ohittaa, näkyvyyttä ei juurikaan ollut.
        Ei muuta kun Räikkösen sanoin, kaasu pohjaan ja katsotaan mitä tapahtuu :)
        Ja varmasti tapahtuu..


    • 8+2=?

      Eikö se hitaampaa tilannenopeutta ajava kuski voi päästää sitä nopeampaa tilannenopeutta ajavan kuskin ohi. Molemmat ajavat omaa tilannenopeutta joka ei todellakaan ole kaikilla sama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe