Arvioita jaksaako startat 5w-30 mobilin espllä -25c pakkasesta lämmittämättä? Akku on tuo Optima YELLOW TOP D100S / YT R 2.7 / 38Ah.
Laiskastihan se pyörittää vaikka laitoin 200Ah kokeeksi 50mm2 kaapeleilla avuksi ihan kokeeksi , se lisä akku oli lämpimästä ja täydessä voimassa. Ihmeen himpulan startin ne japsit on laittaneet subaruub caikka on se kyllä joka kerta lähtenytkin,tosin lämmitän aina mutta joskus voi tulla äkkilähtö.
Tuohon laiskaan pyörittämiseen meninaan tukeutua pienellä optimallakin koska ei se näemmä ota virtaa paljon startatessa laiskasti aina olkoon virran saanti mikä tahansa. Arvioita pikku optiman riittävyydestä. Itse veikkaan että riittää kun on pitemmät ajot aina ei semmoista 5km työmatka ajoa.
38Ah optima 2.5 subaruun?
14
1422
Vastaukset
- akkusaattori
38Ah akku kakspuolitrasessa kiukaassa, ootko nyt ihan kattonu oikeen vaihtoehdon?!
kun mulla puolta pienemmän kiuasta pyörittämässä 45Ah akku - 83946
ei akun Ah:t kerro mitään käynnistävyydestä. Katsottuani Optiman tiedot niin väittäisin että toimii ihan hyvin (käynnistysvirta).
- kalle kustaa
On se silti liian pieni akku...Kun pakkaset paukkuvat niin reserviä pitäisi olla. Varsinkin kun nykyautoissa on sähköhimmeliä monenlaista.
Subarun startit kyllä perinteisesti kestävät ja ovat luotettavia käyntiinpotkijoita. Kävipä mulle kerran niin että kun veneestä oli akku tyhjentynyt niin otin Subarustani akun ja koitin sillä .Eipä piru , jaksanut kuin vähän pyörittää 50hv Evinrudea .En muista sainko edes sitä käyntiin. No laitoin akun takaisin Subaruun vähän pelko pers...ssä että jääkö tämäkin nyt tähän mutta sehän kännistyi ekalla....onneksi. - -28c akkua 40% ?
kalle kustaa kirjoitti:
On se silti liian pieni akku...Kun pakkaset paukkuvat niin reserviä pitäisi olla. Varsinkin kun nykyautoissa on sähköhimmeliä monenlaista.
Subarun startit kyllä perinteisesti kestävät ja ovat luotettavia käyntiinpotkijoita. Kävipä mulle kerran niin että kun veneestä oli akku tyhjentynyt niin otin Subarustani akun ja koitin sillä .Eipä piru , jaksanut kuin vähän pyörittää 50hv Evinrudea .En muista sainko edes sitä käyntiin. No laitoin akun takaisin Subaruun vähän pelko pers...ssä että jääkö tämäkin nyt tähän mutta sehän kännistyi ekalla....onneksi.en sähköhimmeleitä? mitä ne on ? autonhan saa sammutettua ja käynnistettyäkin ettei ole edes parkit päällä , vain mitaristossa jokin valo syttyy kun starttaa. Ei siinä vie mikään muu kuin startti ja muutama watti polttimossa tai parissa. Ja kun auto pyörähtää käyntiin niin laturi kyllä antaa ajovaloille ja puhaltimelle sähkön ja lataapa samalla heikosti virtaa ottavaa ehkä n 2-3 ah voimalla sähköä jääkylmään akkuun. Nerokas auto tuo subaru kun ei tartte ajovalot päällä startata. Oletan että pikku optima riittää jos tiedostaa ns "pienen tankin" eikä huudat 3 päätevahistinta joka kerta lyhyen ajon päätteeksi 30 min subbarin irrotellessa peltiä korista kärjistetysti sanoakseni mutta vahvarit vie paljon sähköä.
Akku on kuin tankki Ah merkinnöillään ja sen saa "ajettua " tyhjäksi holtittomalla käytöllä esim webastoa täysin turhaan käyttämällä esim 1 h puhaltimien ollessa tapissa siinä loppuu akku äkkiä ja haukutaan noita hiton vepastoa kuskin itsensä olessa täysin syypää sähkön loppumiseen. Vinkki , webasto eberi yms n 15-20min riittää ja puhallin 1 nopeudelle niin ei lopu koskaan sähkö eikä tartte uusia akkua kuin normaalioa tahtia eli yli n 5v välein. näin se vaan on.
Kopsattua netistä osviitaksi ,ei tartte olla rakketti insinöörin tutkintoa asian hoksaamiseen: "Siinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia." Tuon perusteella isompi kapasiteetti ehkä 55Ah optima keltakansinen syväpurkauksen kestävä 19,9kg olisi varmin ratkaisu. - kalle kustaa
-28c akkua 40% ? kirjoitti:
en sähköhimmeleitä? mitä ne on ? autonhan saa sammutettua ja käynnistettyäkin ettei ole edes parkit päällä , vain mitaristossa jokin valo syttyy kun starttaa. Ei siinä vie mikään muu kuin startti ja muutama watti polttimossa tai parissa. Ja kun auto pyörähtää käyntiin niin laturi kyllä antaa ajovaloille ja puhaltimelle sähkön ja lataapa samalla heikosti virtaa ottavaa ehkä n 2-3 ah voimalla sähköä jääkylmään akkuun. Nerokas auto tuo subaru kun ei tartte ajovalot päällä startata. Oletan että pikku optima riittää jos tiedostaa ns "pienen tankin" eikä huudat 3 päätevahistinta joka kerta lyhyen ajon päätteeksi 30 min subbarin irrotellessa peltiä korista kärjistetysti sanoakseni mutta vahvarit vie paljon sähköä.
Akku on kuin tankki Ah merkinnöillään ja sen saa "ajettua " tyhjäksi holtittomalla käytöllä esim webastoa täysin turhaan käyttämällä esim 1 h puhaltimien ollessa tapissa siinä loppuu akku äkkiä ja haukutaan noita hiton vepastoa kuskin itsensä olessa täysin syypää sähkön loppumiseen. Vinkki , webasto eberi yms n 15-20min riittää ja puhallin 1 nopeudelle niin ei lopu koskaan sähkö eikä tartte uusia akkua kuin normaalioa tahtia eli yli n 5v välein. näin se vaan on.
Kopsattua netistä osviitaksi ,ei tartte olla rakketti insinöörin tutkintoa asian hoksaamiseen: "Siinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia." Tuon perusteella isompi kapasiteetti ehkä 55Ah optima keltakansinen syväpurkauksen kestävä 19,9kg olisi varmin ratkaisu.Kyllä, kyllä. Sinulle varmaan tuo akku riittänee kun kerran ole asiaan perehtynyt. Muista kuitenkin se että siinä -18 kylmässä se akku todella lataantuu paljon huonommin, eli pakkasilla pinta pullossa laskee salakavalasti ;) Vertaus tankiin ei ihan sovi sillä akun varus/purkauskyky muuttuu , sen kyky ottaa virtaa ja luovuttaa heikkenee iän ja käytön myötä. Eräänä päivänä X se ei sitten jaksa enää. Pienellä akulla sen konkretisoituu todennäköisesti vuosissa aikaisemmin ja siihen se halvemman akun "säästö" sitten sulaakin. Sanotaan nyt vielä näinkin päin että kun on pystyvä ja luotettava auto kaikille teille , niin aika hassua siihen on mitään pikkufiiun akkua laittaa sulakkeeksi;) Voipi olla että pitää sitten joskus pyytää fiiua apukäynnistämään... Fiiiukuskilla tosin on silloin hyvä mieli;)
Sehän sopii jouluaikaan.
Hyvää jatkoa vain - naks naks,mut lämmin
-28c akkua 40% ? kirjoitti:
en sähköhimmeleitä? mitä ne on ? autonhan saa sammutettua ja käynnistettyäkin ettei ole edes parkit päällä , vain mitaristossa jokin valo syttyy kun starttaa. Ei siinä vie mikään muu kuin startti ja muutama watti polttimossa tai parissa. Ja kun auto pyörähtää käyntiin niin laturi kyllä antaa ajovaloille ja puhaltimelle sähkön ja lataapa samalla heikosti virtaa ottavaa ehkä n 2-3 ah voimalla sähköä jääkylmään akkuun. Nerokas auto tuo subaru kun ei tartte ajovalot päällä startata. Oletan että pikku optima riittää jos tiedostaa ns "pienen tankin" eikä huudat 3 päätevahistinta joka kerta lyhyen ajon päätteeksi 30 min subbarin irrotellessa peltiä korista kärjistetysti sanoakseni mutta vahvarit vie paljon sähköä.
Akku on kuin tankki Ah merkinnöillään ja sen saa "ajettua " tyhjäksi holtittomalla käytöllä esim webastoa täysin turhaan käyttämällä esim 1 h puhaltimien ollessa tapissa siinä loppuu akku äkkiä ja haukutaan noita hiton vepastoa kuskin itsensä olessa täysin syypää sähkön loppumiseen. Vinkki , webasto eberi yms n 15-20min riittää ja puhallin 1 nopeudelle niin ei lopu koskaan sähkö eikä tartte uusia akkua kuin normaalioa tahtia eli yli n 5v välein. näin se vaan on.
Kopsattua netistä osviitaksi ,ei tartte olla rakketti insinöörin tutkintoa asian hoksaamiseen: "Siinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia." Tuon perusteella isompi kapasiteetti ehkä 55Ah optima keltakansinen syväpurkauksen kestävä 19,9kg olisi varmin ratkaisu.kuluttaa aina vähän virtaa,järjestelien ylläpitoon yms.ja purkaa akku itsekin pikkuhiljaa itseään.jos webasto/eeberi ni niin iso kapasiittinen akku kuin mahdollista mahduttaa akku tilaan.tai sit kaks´akkua
- sube
Subarun startissa on alennusvaihde eli pyörittää hitaasti mutta varmasti ja aina luotettavasti
- kari a
Tässä metsäreissulla jäi takaluukku hivenen auki ja tietenkin sisävalot päälle.
Kiroilu oli melkoinen kun hämärissä 3 tunnin päästä saavuin autolle,ei kuin napsahti.
Oli onneksi puhelimessa virtaa jotta sain soitettua kaverin paikalle.
Forrester kyseessä ja akku alle 2 vuotta vanha,takuuseen ei kuulemma mene kun jännite on normaali,kapasiteetista ei kukaan puhu mitään.
Oli sitten pakko laittaa 72 amp:n akku,nyt pyörii ja saa olla sisävalotkin jonkin aikaa päällä.
Joku täällä palstalla väitti alkuperäisakun riittävän webastokäyttöön,höpö höpö.. - -28c akkua 40% ?
kari a kirjoitti:
Tässä metsäreissulla jäi takaluukku hivenen auki ja tietenkin sisävalot päälle.
Kiroilu oli melkoinen kun hämärissä 3 tunnin päästä saavuin autolle,ei kuin napsahti.
Oli onneksi puhelimessa virtaa jotta sain soitettua kaverin paikalle.
Forrester kyseessä ja akku alle 2 vuotta vanha,takuuseen ei kuulemma mene kun jännite on normaali,kapasiteetista ei kukaan puhu mitään.
Oli sitten pakko laittaa 72 amp:n akku,nyt pyörii ja saa olla sisävalotkin jonkin aikaa päällä.
Joku täällä palstalla väitti alkuperäisakun riittävän webastokäyttöön,höpö höpö..Suomeksi:sisäpuhallin nopeus 1 ja aikaa max 10-20min ja auto käyntiin.Webaston teho 5,2kw.Höpö höpö itsellesi kun käyttää järkeä. 72ah akun saa tyhjäksi myös heloolla kun on holtiton.
- kari a
-28c akkua 40% ? kirjoitti:
Suomeksi:sisäpuhallin nopeus 1 ja aikaa max 10-20min ja auto käyntiin.Webaston teho 5,2kw.Höpö höpö itsellesi kun käyttää järkeä. 72ah akun saa tyhjäksi myös heloolla kun on holtiton.
Teoria ja käytäntö on näköjään eri asia ja asian ymmärtäminen ehkä vielä .... Webasto vie noin 3 amp tunnissa ja lämmityslaite ykkösasennossa saman verran.
Ei tunnu paljolta mutta muutaman kerran päivässä käytettynä vie kylmästä akusta juuri sitä huippukapasiteettia pois,eli voi olla että muutaman päivän perästä akku protestoi.
Mitä helvetin virkaa sellaisella järjestelmällä on,jonka pitää maata joka käynnistyksen aikana laturissa,samallahan sitä pitää lohkolämmitintä päällä.
Tuossa asiassa ei auta edes puolentunnin ajo pakkasilla,koska kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan.
Autoon johon pistetään webasto paikalleen pitäisi laitta mielellään yli 80 amp:n akku,toki lyhellä ajolla sekin piiputtaa hyvin nopeasti.
Itsellä on ollut noin 10:ssä autossa webasto tai eberi,subaru on ensimmäinen auto tällä vuosituhannella jossa sitä ei ole,kas kun tuo 55 amp:n akku on tarkoitettu maihin jossa ei webastoa tarvita. - kar ia
kari a kirjoitti:
Teoria ja käytäntö on näköjään eri asia ja asian ymmärtäminen ehkä vielä .... Webasto vie noin 3 amp tunnissa ja lämmityslaite ykkösasennossa saman verran.
Ei tunnu paljolta mutta muutaman kerran päivässä käytettynä vie kylmästä akusta juuri sitä huippukapasiteettia pois,eli voi olla että muutaman päivän perästä akku protestoi.
Mitä helvetin virkaa sellaisella järjestelmällä on,jonka pitää maata joka käynnistyksen aikana laturissa,samallahan sitä pitää lohkolämmitintä päällä.
Tuossa asiassa ei auta edes puolentunnin ajo pakkasilla,koska kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan.
Autoon johon pistetään webasto paikalleen pitäisi laitta mielellään yli 80 amp:n akku,toki lyhellä ajolla sekin piiputtaa hyvin nopeasti.
Itsellä on ollut noin 10:ssä autossa webasto tai eberi,subaru on ensimmäinen auto tällä vuosituhannella jossa sitä ei ole,kas kun tuo 55 amp:n akku on tarkoitettu maihin jossa ei webastoa tarvita.Tuosta holtittomuudesta vielä,takalunkan raolleen jääminen pitää 2008 mallin forressa sisävalot päällä,uudemmassa on aikakatkaisin.
Tyyppivika tuo takaluukku,saa hakata pakkasella kiinni,niin että amalgaamit tippuvat sisälläolijoiden suusta. Toivottavasti ovat korjanneet 2011 mallin Outbackiin että voi takakopsaa käyttää normaalisti.
Tuosta webastosta vielä,autoissa jossa se on vakiovarusteena,esim transit on jo tehtaalla asennettu kaksi akkua tai tehokkaampi akku,forren 55 nyykähtää webastokäytössä takuuaikana,riittää justiin ledvaloille.
Sääli vaan kun mittaavat takuukäsittelyssä akusta pelkän jännitteen, eivät kuormituskestävyyttä. - 28c akkua 40% ?
kar ia kirjoitti:
Tuosta holtittomuudesta vielä,takalunkan raolleen jääminen pitää 2008 mallin forressa sisävalot päällä,uudemmassa on aikakatkaisin.
Tyyppivika tuo takaluukku,saa hakata pakkasella kiinni,niin että amalgaamit tippuvat sisälläolijoiden suusta. Toivottavasti ovat korjanneet 2011 mallin Outbackiin että voi takakopsaa käyttää normaalisti.
Tuosta webastosta vielä,autoissa jossa se on vakiovarusteena,esim transit on jo tehtaalla asennettu kaksi akkua tai tehokkaampi akku,forren 55 nyykähtää webastokäytössä takuuaikana,riittää justiin ledvaloille.
Sääli vaan kun mittaavat takuukäsittelyssä akusta pelkän jännitteen, eivät kuormituskestävyyttä.saman päivän aika on tietysti akun "tankille" kapasiteetille tietysti liikaa. Hmm eipä sitä normikäytössä voi kovin montaa tulla koska ajattelee ettei päivän mittaan voi kovin monta kylmä starttia edes voi tehdä sillä auto ei ehdi jäähtyä -28c mitenkään . Jos haluaa koko ajan lämpimän kapiinin täytyy tehdä melkoiset muutokset että saa 120ah akun tai tupla akuston sovitettua. Jotenkin väkinäistä. Itse lämmitän vain n 15min semmoisella nappi kaukolla ja annan olla päällä sinne asti että konelämmöt on normaalit ettei nokeennu webasto. 2.5l kone joten lämpöä kyllä riittää ajossa. Akku on alkuperäinen ja kilometrejä yli 100tkm, kyllä se pian loppuu .Laitan keltaisen optiman tilalle kunhan kyykkää alkuperinen,kait sellaisen 55ah n20kg eikä alkuperäinen minusta niin paljon paina kun kerran nostin sen pois kun vaihdoin tulppia joka on äärimmäisen vaikea toimenpide ainakin minun kädelle. En lataile akkua ikinä. Takaluukku on kyllä juuri kuvailemasi kaltainen, ihme että kestää kun minä muuten jysäytän sen kiinni ja menee myös....
- kari a
28c akkua 40% ? kirjoitti:
saman päivän aika on tietysti akun "tankille" kapasiteetille tietysti liikaa. Hmm eipä sitä normikäytössä voi kovin montaa tulla koska ajattelee ettei päivän mittaan voi kovin monta kylmä starttia edes voi tehdä sillä auto ei ehdi jäähtyä -28c mitenkään . Jos haluaa koko ajan lämpimän kapiinin täytyy tehdä melkoiset muutokset että saa 120ah akun tai tupla akuston sovitettua. Jotenkin väkinäistä. Itse lämmitän vain n 15min semmoisella nappi kaukolla ja annan olla päällä sinne asti että konelämmöt on normaalit ettei nokeennu webasto. 2.5l kone joten lämpöä kyllä riittää ajossa. Akku on alkuperäinen ja kilometrejä yli 100tkm, kyllä se pian loppuu .Laitan keltaisen optiman tilalle kunhan kyykkää alkuperinen,kait sellaisen 55ah n20kg eikä alkuperäinen minusta niin paljon paina kun kerran nostin sen pois kun vaihdoin tulppia joka on äärimmäisen vaikea toimenpide ainakin minun kädelle. En lataile akkua ikinä. Takaluukku on kyllä juuri kuvailemasi kaltainen, ihme että kestää kun minä muuten jysäytän sen kiinni ja menee myös....
Tuossa on jokunen alvistarttaus ja odennäköisesti ilman webrua: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Paha virhe Suomen autoilijoilta - yli 1000 autoa laukesi/art-1288358728511
- Anonyymi
kari a kirjoitti:
Tässä metsäreissulla jäi takaluukku hivenen auki ja tietenkin sisävalot päälle.
Kiroilu oli melkoinen kun hämärissä 3 tunnin päästä saavuin autolle,ei kuin napsahti.
Oli onneksi puhelimessa virtaa jotta sain soitettua kaverin paikalle.
Forrester kyseessä ja akku alle 2 vuotta vanha,takuuseen ei kuulemma mene kun jännite on normaali,kapasiteetista ei kukaan puhu mitään.
Oli sitten pakko laittaa 72 amp:n akku,nyt pyörii ja saa olla sisävalotkin jonkin aikaa päällä.
Joku täällä palstalla väitti alkuperäisakun riittävän webastokäyttöön,höpö höpö..72Ah akku foresteriin? mihin malliin semmoinen mahtuu? Joku vanha foresteri? Tila on ahdas monessa foresterissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394627Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473270Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343236Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4912856Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2112084Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1511957- 471696
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301577Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61311- 781262