Ateismi ei ole uskon puutetta jumalaan. Ateismi on jumalan olemassa olon kieltämistä
Mitä ateismi ei ole?
33
1118
Vastaukset
- arjuuna
Siksi ateismilla ei eroa uskonnosta, koska se kieltää vain jumalan, mutta ei uskoa, joka on ihmisen psykologista perimää, joten ateismi on vain uskonnon jatketta, ja näin usko ja epäusko ovat sama asia, eli usko syntyy epäuskosta ja epäusko uskosta
Usko, aate,käsite ja idea ovat sammaa, jotka ovat materiasta kehityksen kautta syntyneen ajattelijan luomuksia, jotka ovat vain erillisyyden harhaa, ja kun ajatus on poissa niin ovat nekin
Ihmisen luonnollinen henkinen tila on ajatuksen tuolla puolen, ja elämme heti tuossa tilassa kun, emme ole enään ajattelijan vallassa - .-.
Ateismi ei ole uskomista yliluonnolliseen. Joulupukkiin, tonttuihin, keijuihin, vaaleanpunaisiin yksisarvisiin, mörköihin, henkiin, UFoihin, maan ulkopuoliseen elämään ja muihin sellaisiin.
Ateisti sen sijaan ei usko jumaliin. Olivat ne sitten minkä uskonnon edustajia tahansa.
Jumalien kieltäminen vaatii kuitenkin niihin uskomista, joten ateismi ei määritelmän mukaan kuulu joukkoon. - -
on nolla. Ei mitään.
- Nasse.
oi armoton vajakki.
- nihil est
Avaaja kirjoitti 'ateismi on jumalan olemassaolon kieltämistä' ja kysyvä kommenttisi siihen on 'kiellätkö Jumalan' (kyllä, sen sanan saa kääntää suomeksi suomenkielisellä palstalla)...
Olen vaikuttunut.
- realistimpi
"Ateismi ei ole uskon puutetta jumalaan. Ateismi on jumalan olemassa olon kieltämistä "
Ateismi on uskomattomuutta 10 000 jumalaan. Ateismi on 10 000 jumalan olemassa olon kieltämistä.
Teismi on uskomattomuutta 9 999 jumalaan. Teismi on 9 999 jumalan olemassa olon kieltämistä. - ex-ateisti
tottahan tuo on. Nyt kun oikein mietin, niin tunnepohjalta lähdin mukaan jumalan kieltämiseen, kun ateisti-kaverit yllyttivät.
kiitos, nyt palaan jumala uskoon- ex-ateisti
En kyllä ikinä ateisti ollutkaan.
- Olly
ex-ateisti kirjoitti:
En kyllä ikinä ateisti ollutkaan.
Miksi ex-ateisti? Päihdeongelma, raha-asiat pielessä, perheongelma, joku muu?
Joulusuklaat on syöty. Mitäs nyt? :(
- Namittaa
Mulla on vielä jäljellä yksi konvehtirasia. :)
- :( :(
Namittaa kirjoitti:
Mulla on vielä jäljellä yksi konvehtirasia. :)
Mulle ei ole tullu yhtään joulukorttia moneen vuoteen. Ostin suklaata. Vielä on vähän jäljellä.
- ateistix
etten usko jumalien olemassaoloon.
- ateisti.
Avaruutta on tutkittu kuakoputkilla eikä ole jumalaa nähty, eli jumalaa ei ole olemassa.
Sehän selviää tietosanakirjoista! Siellä se on määritelty ja sieltä sen voi lukea.
Tietysti joku on omasta mielestään oikeammassa ja haluaa oman henkilökohtaisen näkemyksensä olevan yhtä ainoan ja oikean kuin oman jumalankuvansa, mutta valitettavasti suuri enemmistö ihmisistä pitää yleisesti hyväksyttyjä käsitteiden määritelmiä silti parempina. Silloin ikäänkuin puhumme yhteistä kieltä.että sanakirjamääritelmää halutaan pitää auktoriteettina, jota ei kuulu pohtia eikä kyseenalaistaa. Se taas vaikuttaa... siltä kuin joku väittöäisi ateismia muuttumattomaksi monoliitikasi, joka ikuisesta ikuiseen on vain sitä mitä sanakirjaan on kirjoitettu.
Kuulostaa enemmän uskontunnustukselta, kuin ihmisten määritelmältä, joka oln avoin tarkastelulle ja aajttelulla. Ateismi: ainoa käsite, joka ei kehity eikä muutu?kaarne kirjoitti:
että sanakirjamääritelmää halutaan pitää auktoriteettina, jota ei kuulu pohtia eikä kyseenalaistaa. Se taas vaikuttaa... siltä kuin joku väittöäisi ateismia muuttumattomaksi monoliitikasi, joka ikuisesta ikuiseen on vain sitä mitä sanakirjaan on kirjoitettu.
Kuulostaa enemmän uskontunnustukselta, kuin ihmisten määritelmältä, joka oln avoin tarkastelulle ja aajttelulla. Ateismi: ainoa käsite, joka ei kehity eikä muutu?>>sanakirjamääritelmää halutaan pitää auktoriteettina, jota ei kuulu pohtia eikä kyseenalaistaa.
kaarne kirjoitti:
että sanakirjamääritelmää halutaan pitää auktoriteettina, jota ei kuulu pohtia eikä kyseenalaistaa. Se taas vaikuttaa... siltä kuin joku väittöäisi ateismia muuttumattomaksi monoliitikasi, joka ikuisesta ikuiseen on vain sitä mitä sanakirjaan on kirjoitettu.
Kuulostaa enemmän uskontunnustukselta, kuin ihmisten määritelmältä, joka oln avoin tarkastelulle ja aajttelulla. Ateismi: ainoa käsite, joka ei kehity eikä muutu?Ateismi on termi, ei mikään oppikokoelma. Vähän niinkuin kalju. Se on sitäpaitsi juurikin kehittnyt kuvaamaan jumaluskon puuttumista, kun se ennen saattoi kirkon virallisissa pamfleteissa tarkoittaa nimenomaan jumalankieltämistä. Tämä harhaluulo on näköjään vielä monella uskovaisella, jotka tuskin sitä ovat itse keksineet. Eli jonkun lahkon, liekö hellareitten, opetuksissa edelleen virheellisesti väitetään ateismin olevan jumalan vatsutamista ja nimenomaan kristinuskon jumalan.
- ateistix
kaarne kirjoitti:
Kuulostaa enemmän uskontunnustukselta, kuin ihmisten määritelmältä, joka oln avoin tarkastelulle ja aajttelulla. Ateismi: ainoa käsite, joka ei kehity eikä muutu?Kun ei usko jumaliin, niin ei usko. Mihin se siitä muuttuisi?
ateistix kirjoitti:
Kun ei usko jumaliin, niin ei usko. Mihin se siitä muuttuisi?
kun joku kieltää jumalien olemassaolon?
Onko kyse siis siitä, että termiin sisältyy myös aatteellista valtapolitiikkaa: kenen määritelmä ateismista on oikea. Jos hyväsytään että ateismi kieltää jumalan, hyväksytään uskovaisten termi?
Kysyn siksi, että ateistit näyttävät pitävän kovin tiukasti kiinni tästä uskon puute -termistä mutta käytännössä erittäin monet kieltävät jumalan. Seikka ilmenee tietysti lähinnä täällä palstoilla kirjoituksina, joissa uskovaisten usko tai pyhien tekstien lähdearvo tms. kiistetään. Ja sitten niinä "Jumalaa ei ole" -huudahduksina... Vai kieltävätkö he vain uskonnon, eivät Jumalaa? Vai kieltävätkö vain uskovaisten jumalakäsityksen, eivät jumalaa, eivät uskontoa? Vai onko kyse yksinomaan siitä, että nämä jotka käytännössä kieltävät jumalan, uskonnon tai uskon eivät olekaan ateisteja vaan jotain muita?
Tietävätkö ne itse olevansa joitain muita?
Jos nämä, jotka käytännössä kieltävät jumalan, uskonnon tai uskon, ovat sittenkin ateisteja, niin onko määritelmä kuitenkin vähän ahdas?
Tää kiinnostaa siksi että haluaisin käyttökelpoisia termejä. Jos ateismia pidetään noin ahtaana määrittelynä, näille asian ympärilla hilluville muille pitäisi olla omia käsitteitä.
Antiteisti kelpaa joihinkin tapauksiin, mutta ei kaikkiin.- ateistix
kaarne kirjoitti:
Onko kyse siis siitä, että termiin sisältyy myös aatteellista valtapolitiikkaa: kenen määritelmä ateismista on oikea. Jos hyväsytään että ateismi kieltää jumalan, hyväksytään uskovaisten termi?
Kysyn siksi, että ateistit näyttävät pitävän kovin tiukasti kiinni tästä uskon puute -termistä mutta käytännössä erittäin monet kieltävät jumalan. Seikka ilmenee tietysti lähinnä täällä palstoilla kirjoituksina, joissa uskovaisten usko tai pyhien tekstien lähdearvo tms. kiistetään. Ja sitten niinä "Jumalaa ei ole" -huudahduksina... Vai kieltävätkö he vain uskonnon, eivät Jumalaa? Vai kieltävätkö vain uskovaisten jumalakäsityksen, eivät jumalaa, eivät uskontoa? Vai onko kyse yksinomaan siitä, että nämä jotka käytännössä kieltävät jumalan, uskonnon tai uskon eivät olekaan ateisteja vaan jotain muita?
Jos nämä, jotka käytännössä kieltävät jumalan, uskonnon tai uskon, ovat sittenkin ateisteja, niin onko määritelmä kuitenkin vähän ahdas?
Tää kiinnostaa siksi että haluaisin käyttökelpoisia termejä. Jos ateismia pidetään noin ahtaana määrittelynä, näille asian ympärilla hilluville muille pitäisi olla omia käsitteitä.
Antiteisti kelpaa joihinkin tapauksiin, mutta ei kaikkiin.No osoita minulle yksikin jumala! Keskustellaan sitten uudestaan.
ateistix kirjoitti:
No osoita minulle yksikin jumala! Keskustellaan sitten uudestaan.
Täh?
En minä ollu osoittamassa kellekään mitään jumalaa. Älä nyt niitä sotke tähän :-)kaarne kirjoitti:
Kuulostaa enemmän uskontunnustukselta, kuin ihmisten määritelmältä, joka oln avoin tarkastelulle ja aajttelulla. Ateismi: ainoa käsite, joka ei kehity eikä muutu?Juu, tosi kummallista. Myös fanaattiset uusmatemaatikot pitävät ympyrän määritelmää muuttumattomana monoliittina, joka jatkuvasti vain on niiden pisteiden joukko, jotka ovat yhtä kaukana määritellystä keskipisteestä. Aika mälsää mennä tolleen määrittelemään sanoille merkityksiä, joita ei voi sitten muuttaa jos sattuis huvittamaan.
- .-.
kaarne kirjoitti:
Antiteisti kelpaa joihinkin tapauksiin, mutta ei kaikkiin.Henkilöä, joka kieltää jumalan voit aivan hyvin sanoa jumalankieltäjäksi. Ateisti hän ei välttämättä edes ole.
Aivan kuin kaljujakin on monenlaisia, niin ateisteissakin on montaa eri perustyyppiä. On heitä, joilla on ollut aiemmin vaalea tukka. Jollakin on voinut olla tumma tai ruskea tukka ennen kaljuksi tulemistaan. Osa on ajanut itsensä kaljuksi ja osa on kaljuuntunut vähitellen muuten vaan myöhemmällä iällä kun viisautta tulee lisää. Osa kaljuista pitää peruukkia peittääkseen kaljunsa ja osa maksaa isot rahat istuttaakseen päähänsä hiussiirrännäisiä.
Kaljuja he ovat kuitenkin kaikki. .-. kirjoitti:
Henkilöä, joka kieltää jumalan voit aivan hyvin sanoa jumalankieltäjäksi. Ateisti hän ei välttämättä edes ole.
Aivan kuin kaljujakin on monenlaisia, niin ateisteissakin on montaa eri perustyyppiä. On heitä, joilla on ollut aiemmin vaalea tukka. Jollakin on voinut olla tumma tai ruskea tukka ennen kaljuksi tulemistaan. Osa on ajanut itsensä kaljuksi ja osa on kaljuuntunut vähitellen muuten vaan myöhemmällä iällä kun viisautta tulee lisää. Osa kaljuista pitää peruukkia peittääkseen kaljunsa ja osa maksaa isot rahat istuttaakseen päähänsä hiussiirrännäisiä.
Kaljuja he ovat kuitenkin kaikki.Jos ihminen kieltää jumalien olemassaolon, häneltäkö ei puutu jumalusko?
Jos ymmärrän oikein väitteesi, voisit kertoa millaisessa tapauksessa ihminen kieltää jumalien olemassaolon mutta häneltä ei silti puutu jumalusko.
Kuulostaa minkä tahansa mun ymmärtämän logiikan mukaan älyttömältä. Ainoat vaihtoehdot jotka ymmärrän ovat että hän on ateisti tai sitten valehtelija.UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Ateismi on termi, ei mikään oppikokoelma. Vähän niinkuin kalju. Se on sitäpaitsi juurikin kehittnyt kuvaamaan jumaluskon puuttumista, kun se ennen saattoi kirkon virallisissa pamfleteissa tarkoittaa nimenomaan jumalankieltämistä. Tämä harhaluulo on näköjään vielä monella uskovaisella, jotka tuskin sitä ovat itse keksineet. Eli jonkun lahkon, liekö hellareitten, opetuksissa edelleen virheellisesti väitetään ateismin olevan jumalan vatsutamista ja nimenomaan kristinuskon jumalan.
on ihan eri asia kuin jumalien olemasssaolon kieltäminen?
Jumalan vastustaminen edellyttää uskoa jumalaan. Jumalaa ei ole järjellistä vastustaa, jos ei koko hemmoon edes usko.
Jumalien olemassaolon kieltäminen edellyttää että ei usko jumalien olemassaoloon. Miksi joku tahtoisi kieltää sellaisen olemassaolon, jonka olemassaoloon uskoo?
Onko tässä kyse siitä että Jumalan vastustaminen ja jumalien olemassaolon kieltäminen ei erotu toisistaan ja sillä rajalla käydään vääntöä uskomisesta?kaarne kirjoitti:
Jos ihminen kieltää jumalien olemassaolon, häneltäkö ei puutu jumalusko?
Jos ymmärrän oikein väitteesi, voisit kertoa millaisessa tapauksessa ihminen kieltää jumalien olemassaolon mutta häneltä ei silti puutu jumalusko.
Kuulostaa minkä tahansa mun ymmärtämän logiikan mukaan älyttömältä. Ainoat vaihtoehdot jotka ymmärrän ovat että hän on ateisti tai sitten valehtelija.Kyllähän ihminen voi kieltää jumalien olemassaolon uskomalla samalla niihin. Ateismi on jumaluskon puutetta. Kieltää sanan merkitys tässä yhteydessä on ilmeisesti:
"kiistää, olla myöntämättä jnk väitetyn asian todellisuutta"
Olen ymmärtänyt että monet uskovaiset käyttävät jumalakieltäjä-sanaa niin, että sana merkitsee jonkin olemassaolevan kieltämistä. Sellaisessa merkityksessä tuskin kukaan ateisti haluaa sanaa käyttää. Taitaa olla uskovaisen perusominaisuus tuo heikko lähimuisti. Ateismi-käsite on sinulle useaan otteeseen selostettu mutta jostain ihmeen syystä se näyttää aina unohtuvan.. Voit lukea vaikka täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/AteismiKeljuKooKojootti kirjoitti:
Kyllähän ihminen voi kieltää jumalien olemassaolon uskomalla samalla niihin. Ateismi on jumaluskon puutetta. Kieltää sanan merkitys tässä yhteydessä on ilmeisesti:
"kiistää, olla myöntämättä jnk väitetyn asian todellisuutta"
Olen ymmärtänyt että monet uskovaiset käyttävät jumalakieltäjä-sanaa niin, että sana merkitsee jonkin olemassaolevan kieltämistä. Sellaisessa merkityksessä tuskin kukaan ateisti haluaa sanaa käyttää. Taitaa olla uskovaisen perusominaisuus tuo heikko lähimuisti. Ateismi-käsite on sinulle useaan otteeseen selostettu mutta jostain ihmeen syystä se näyttää aina unohtuvan.. Voit lukea vaikka täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismieikä sillä pitäisi olla keskustellessa merkitystä, vaikka ilmeisesti kuitenkin on.
En jaksa minäkään enempää vääntää. Jolla kulla on värilliset lasit päässään näissä määrittelyasioissa.
"Nykyisessä keskustelussa ateistit jaetaan usein positiiviseen ateismiin, jossa kielletään jumalien olemassaolo, ja negatiiviseen ateismiin, joka on uskon puutetta jumalien olemassaoloon, mutta josta puuttuu jumalien olemassaolon nimenomainen kieltäminen.[5]"
Omasta linkistäsi.
Mutta olen varmaan nyt oppinut sen mitä asiasta on opittavissa.kaarne kirjoitti:
eikä sillä pitäisi olla keskustellessa merkitystä, vaikka ilmeisesti kuitenkin on.
En jaksa minäkään enempää vääntää. Jolla kulla on värilliset lasit päässään näissä määrittelyasioissa.
"Nykyisessä keskustelussa ateistit jaetaan usein positiiviseen ateismiin, jossa kielletään jumalien olemassaolo, ja negatiiviseen ateismiin, joka on uskon puutetta jumalien olemassaoloon, mutta josta puuttuu jumalien olemassaolon nimenomainen kieltäminen.[5]"
Omasta linkistäsi.
Mutta olen varmaan nyt oppinut sen mitä asiasta on opittavissa."En ole uskovainen eikä sillä pitäisi olla keskustellessa merkitystä, vaikka ilmeisesti kuitenkin on."
Puhut tuolla yläpuolella ateistista ulkopuolisena. Kirjoituksestasi saa sen kuvan että olet teisti:
"Kysyn siksi, että ateistit näyttävät pitävän kovin tiukasti kiinni tästä uskon puute -termistä mutta käytännössä erittäin monet kieltävät jumalan."
Asialla ei tosin ole suurempaa merkitystä - annat vain itsestäsi uskovaisen vaikutelman.
Ateisteja on monenlaisia. Itse kuulun siihen porukkaan jolta puuttuu usko jumaliin siksi ettei niistä ole todisteita olemassa. On myös ateisteja jotka kieltävät jumalien olemassaolon. Jos sinä et usko jumalien olemassaoloon olet myös ateisti halusit tai et. Jos uskot olet teisti. So simle!
- määritelmä ateismill
valhe ja petos, jolla sielunvihollinen saa koukutettua kapinallisen ja sokean ihmisen helvettiin1
- ++++++++++++
Vaikka atesimi olisikin tota niin itse olet myös syyllinen, koska kiellät yhtä lukuunottamatta kaikki jumalat.
Miksi pidät tätä yhtä jumalaa olevana? En tiedä.- Yksi Jumala
Olen totinen Jumalanne, katsokaa vaikka nimimerkkini.
Vain pakana uskoo, että "sattumalta" (heheeheh) otin nimimerkikseni Jumalan nimen.
MINÄ OLEN HERRANNE, KUMARAKAA MINUA!
TEIDÄN VALTIAANNE, Yksi Jumala.
- sfgjfj
jotain jota ei ole. Jumaluskon suosimisen kyllä kieltäisin. Ja toivoisin yhä useamman tajuavan jumalan olemattomuuden ja uskontojen aiheuttaman kärsimyksen. Uskontojenuhrientuki.fi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134555Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3423683Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363416Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182840Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112529- 2732254
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3061721- 911662
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461429Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81163