Käsimerkit liikenteessä?

Toyota85

Millaisia käsimerkkejä käytätte liikenteessä muiden tienkäyttäjien kanssa kommunikointiin?

Monessa tileanteessa on kätevää normaalin vilkun ja muun lisäksi selvällä käsimerkillä viittoen osoittaa aikomuksensa. Samoin on hyvä, kun saa takaisin vielä kuittauksen, niin on turvallista toimia. Risteyksessä ja muissa "kyttäyspaikoissa" ovat nämä usein käytössä.

Millä tavoin on ilmoitatte vastapuolelle, kun aiotte esimerkiksi jättää väistämisvelvollisuuden noudattamatta, tai kiihdyttää nenän edestä?

21

1901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauta-repe

Näytän kolmatta sormea, oikealta tahi vasemmalta katsottuna, riippuen kädestä.

• 13

ja noilla merkeilla et kauaa USAssa autoilisi. Olisi kiva nahda kun sheriffi opastaisi sinua asenteenmuutokseen.

• muistakkin vilkku!!!
        13 kirjoitti:

ja noilla merkeilla et kauaa USAssa autoilisi. Olisi kiva nahda kun sheriffi opastaisi sinua asenteenmuutokseen.

kuka puhui jenkeistä mitään, nyt ollaan kuule suomen "hyvinvointivaltiossa" PELLE!

• suo takapihalla

Opetan mielelläni vatipäille tapoja. Et ehkä vielä tiedä, että miten mahtavalta tuntuu, kun on se haiseva nakki kämmenselkää vasten.

• tuoksuva rakki
        suo takapihalla kirjoitti:

Opetan mielelläni vatipäille tapoja. Et ehkä vielä tiedä, että miten mahtavalta tuntuu, kun on se haiseva nakki kämmenselkää vasten.

kuulostat ite vatipäältä joka ei tiedä vilkuista vittuakaan ja saannu kortin muropaketista

• Prokuljettaja

Moni tekee sen virheen että siellä ratin takana käy jokin tuulimylly käsiä mutta tiettyjen syiden takia ne hienot merkinannot ei näy kuitenkaan kovin selkeästi. Tuulilasi esimerkiksi heihastaa valo kuten lasipinnat yleensäkin, toiseksi autonsisällä on usein aina hämärämpää kuin auton ulkopuolella ja siksi näkyvyys autonsisälle melko huono. Edelleen autosi ajovalot saattaa peittää/eli tai häikäistä sen verran että ei siinä
      enää mitään käsimerkkejä' näe.

Puhun ihan ammattikuskin kokemuksella, käyttää ajovaloja/kaukovaloja merkinantoihin.
      Ihan reilusti valot pois päältä tai vaihtoehtoisesti vilautetaan pitkin, ei siis ihan vilautus vaan sanotaan että 0.5-1s mittainen aika eli että polttimo kerkiää edes syttyä kunnolla että väläystä ei sotke johonkin tien epätasaisuuden aiheuttamaan valojen välkähtämiseen jne.

Kyllä mulle tulee se hetken haloo ja ahaa täh miks sä hiljennat ootko sä menossa??? HERÄTYYYSSSSS
      Kun joku kai aikoo olla kohtelias, sitten kun oikein tarkentaa näköä niin tosiaan kyllä siellä jo oikein hermostuneesti viittelöidään kädellä jotakin eli menoksi siis vaan ilmeisesti. Kuittaan AINA sen kaukovalon reilulla väläytyksellä kiitokseksi.

Ei käsimerkeissä mitään vikaa ole kunhan ne vain näkyy, että huomioikaa se.

Päinvastoin myös että jotkut ei kyllä tajua valojen reilustakaan vilauttamisesta mitään, no kaikki ei voi auttaa aina :)

Hieno kirjoitus joltakin, näitä kirjoituksia on aika vähän liikennekeskustelupalstoilla, yleensä jauhetaan pelkkää paskaa eikä juuri asiaa koskaan. Kertonee paljon niistä ajotaidoistakin liikenteessä.

• Awtoilija

...kun ei voi oikeasti päätellä mitään. Se kun voi tarkoittaa mitä vaan eikä yhdisty mihinkään selvästi ymmärrettävään eleeseen.

Valojen väläytys voi tarkoittaa että "mene, minä väistän", tai sitten se voi tarkoittaa "varo, minä tulen NYT".

Ota siinä sitten väistämis- tai muuna velvollisena vastuu valojen vilauttamisen väärin tulkinnasta.

Käsimerkkejä annan lähinnä jalankulkijoille jotka hidastamisestani tai jopa pysähtymisestäni huolimatta epäröivät lähteä ylittämään suojatietä. Yleensä ovat eleen jopa ymmärtäneet.

• minun kanssani...
        Awtoilija kirjoitti:

...kun ei voi oikeasti päätellä mitään. Se kun voi tarkoittaa mitä vaan eikä yhdisty mihinkään selvästi ymmärrettävään eleeseen.

Valojen väläytys voi tarkoittaa että "mene, minä väistän", tai sitten se voi tarkoittaa "varo, minä tulen NYT".

Ota siinä sitten väistämis- tai muuna velvollisena vastuu valojen vilauttamisen väärin tulkinnasta.

Käsimerkkejä annan lähinnä jalankulkijoille jotka hidastamisestani tai jopa pysähtymisestäni huolimatta epäröivät lähteä ylittämään suojatietä. Yleensä ovat eleen jopa ymmärtäneet.

Noille valoja vilkutteleville, minäkin näytän yleensä keskisormea. Ihan sama näkevätkö sen vai eivät, mutta vilkuttelukin on turhaa, eikä ainakaan selkeytä tilannetta ollenkaan.

• Awtoilija kirjoitti:

Tänäänkin ajoin töihin moottoritietä pitkin. Edellä auto siirtyi ohituskaistalle vilkkua käyttämättä noin 105 km/h nopeudella ja ohitti auton. Ohituksen jälkeen tuo jäi vasemmalle, vaikka oikea oli tyhjä. Siirryin itse oikealle ohituksen jälkeen normaalisti ja jatkoin matkavauhdilla. Mennessäni aiemmin mainitusta autosta oikealta ohi, sen nopeus nousi sen verran, että päädyin siirtymään ohituskaistalle varsin lähelle ohitetun eteen (ehkä reilut 5 metriä).

Ilmeisesti tämä ohitettu tajusi tehneensä vakavat virheet ja kuittasi tämän kohteliaasti vilauttamalla pitkiä. Minä taas morjestin "eipä mitään, sattuuhan noita" vilauttamalla jarruvaloja.

Ilmiselvästi tämä oli todellakin ohitetun järjenjuoksu, sillä ohitettuamme rekan, jonka kohdalla valoja vilkuttelimme, tämä siirtyi vilkkua käyttäen heti oikealle. Olisin mieluusti huomauttanut, ettei ihan nenän eteen ole normaalitilanteessa tarkoitus mennä, mutta en jaksanut takasumarin valoa tätä varten alkaa etsimään. Ja olihan sitä etäisyyttäkin jo jonkin verran kertynyt...

Vai tarkoittiko tuo jotakin muuta? Paha sanoa. :)

• Prokuljettaja
        minun kanssani... kirjoitti:

Noille valoja vilkutteleville, minäkin näytän yleensä keskisormea. Ihan sama näkevätkö sen vai eivät, mutta vilkuttelukin on turhaa, eikä ainakaan selkeytä tilannetta ollenkaan.

No nämä on niitä asioita että ratin takana pitää olla ollu vähän pitempään ennen kuin vissiin tajuaa.
        Huom en tyrmää käsimerkkejä niin kuin te tyrmäätte valomerkit täysin :)

Kuunnelkaa ja lukekaa kokeneempien kirjoituksia ja oppikaa uusia asioita.

Tulette vielä huomaamaan että ne käsimerkit ei ehkä aina ole paraskeino ilmaista aikeitaan.

• Asiaa viestisi on, viimeinen lausekin:

"Hieno kirjoitus joltakin, näitä kirjoituksia on aika vähän liikennekeskustelupalstoilla, yleensä jauhetaan pelkkää paskaa eikä juuri asiaa koskaan. Kertonee paljon niistä ajotaidoistakin liikenteessä. "

Kyllä varmasti kirjoitusten tyyli korreloi usein yksi yhteen liikennekäyttäytymisen kanssa. Voi ihan kuvitella, miten agressioitaan purkavat kirjoittelijat liikenteessä missäkin tilanteessa toimivat. Parempi toisaalta, jos saisivat kiihtymyksensä puretuksi kirjoittelemalla, kuin että oikeassa liikenteessä melskaavat.

• kohteliasviittoja
        Prokuljettaja kirjoitti:

No nämä on niitä asioita että ratin takana pitää olla ollu vähän pitempään ennen kuin vissiin tajuaa.
        Huom en tyrmää käsimerkkejä niin kuin te tyrmäätte valomerkit täysin :)

Kuunnelkaa ja lukekaa kokeneempien kirjoituksia ja oppikaa uusia asioita.

Tulette vielä huomaamaan että ne käsimerkit ei ehkä aina ole paraskeino ilmaista aikeitaan.

Kirjoitusvirheitä oli useita. En saa selvää mitä tarkoitat.

• 5+15

Ovat porukat luulleet että näytän kansainvälisiä käsimerkkejä kun olen sähkökäyttöisen kattoluukun avannut :)
        Näitä "hieman" vainoharhaisiakin löytyy ;)

• Prokuljettaja

http://www.youtube.com/watch?v=yzLzAEHEGzg
      Videossa paljon jo asiaa jo tuo tuulilasin heijasteet tulee hyvin esille jo videon alussa sekä että ohjaamo on hyvin paljon pimeämpi kuin ympäristö. Lopussa jotakin mainitaan myös käsimerkkien näkyvyydestäkin.

• kik6

Hienosti osasit viestittää valoilla, käsimerkkejä en taatusti olisi jo hieman hämärässä nähnyt.

• bb5yh6hhh56yh5yh5yh5
        kik6 kirjoitti:

Hienosti osasit viestittää valoilla, käsimerkkejä en taatusti olisi jo hieman hämärässä nähnyt.

Eilenkin taas, hienosti ajovaloilla infosit kohteliaisuutta linja-autonkuljettaja, ei ne käsimerkit tosiaan näy aina mutta saa sitä samalla toki huitoakkin. Kaikille valomerkit ei mene heti perille vaan
        valoja saa kyllä välkytellä pitkään.

Kuten tuossa eilen toisaalla niin kapeaatietä vastaantullut antoi tilaa paikkaan jonne juuri aion kääntyä niin sai siinä valoja jonkun aikaa räpsiä ennen kuin tajusi että pitää tulla pois sieltä kun aion itse juuri ajaa sinne.

• kuuluu kehitysmaihin

Väistämisjärjestyksestä on aina syytä pitää kiinni, jos yrittää soveltaa omia sääntöjään ja viittelöidä niitä muille käsimerkeillä ei saa aikaan muuta kuin yleistä hämminkiä ja sekasotkua. Kaikki menee parhain päin kun kaikki noudattavat sääntöjä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe