Nettisivujen todellinen hyöty

nettiskeptikko

Täällä on keskusteltu paljon, mistä saa hyvät ja halvat nettisivut, ja erityisesti ovatko ne halvat sitten loppujen lopuksi hyvät. Mutta onko kukaan noin oikein tutkinut asiaa. Mitä ja minkälaista hyötyä aloittava tai suhteellisen tuntematon yritys saa nettisivuistaan? Entä kuinka paljon vaakakupissa painaa sivujen ulkoasu tai toiminnalisuus?

On helppo kuvitella, että asiakkaat bongaavat oman yrityksen netistä, koska sillä on hienot ja kalliit sivut, mutta totuus asiasta ei taida olla näin tarunomainen. Veikkaisin, että valtaosa alkavista yrityksista ei saa juuri yhtään yhteydenottoa vain netin kautta, ilman omaa aktiivista markkinointia tai puskaradiota.

Asiaan vaikuttaa varmasti yrityksen liikeidea. Jos se on myydä valmiita kuluttajatuotteita, niitä voinee joku tuntemattomalta osaakin, mutta jos myy palveluita ja erityisesti yrityksille, luulen että oma markkinointityö on monin verroin tulokselisempaa kun hienotkaan nettisivut.

Tiedän, että olen netin suhteen skeptinen, mutta olenko väärässä?

17

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paluu tulevaisuuteen

      Onko tämä viesti lähetetty vuodesta 1997?

      • 2010 tuossa luki

        En ymmärrä?


      • kalle kustaa

        > Onko tämä viesti lähetetty vuodesta 1997?

        Tai sitten ihan vaan siksi että "joku seuraava keskustelija" voi perässä kehua omia Kotisivukoneitaan tai muita web-palveluitaan. Joilla saa hyvällä ja halvalla kivat kotisivut tehtyä.

        No, sen verran kommenttia että laittaako uusi firma MITÄÄN kotisivuja? Se keskustelu on aivan typerää ajanhaaskausta. Yhden sivun kun saa tehtyä niin pienellä vaivalla.

        Joka ikinen firma kykenee laittamaan itsestään ilmaiseen paikkaan 1 sivuisen web-sivuston nettiin. Sellaisen jossa kerrotaan

        1. Firman nimi
        2. Millä toimialalla toimii
        3. Boolaagin mahdolliset aukioloajat
        4. Osoite
        5. Puhelinnumero
        6. e-maili
        7. "Tervetuloa ja ottakaapa meihin yhteyttä" -viesti.

        Tuollaisia 1-sivuisia sivuja näkyy useammallakin firmalla olevan. On mielestäni parempi sekin kuin että ei ole yhtään mitään.

        Jos edes tuotakaan viitsi tehdä, eikä tutulla peruskoululaisella teettää, niin eipä kannata aikaansa tuhlata täälläkään, teoreettisesti pälisemällä firman kotisivujen tärkeydestä / tärkeydettömyydestä.

        -


      • nettiskeptikko
        kalle kustaa kirjoitti:

        > Onko tämä viesti lähetetty vuodesta 1997?

        Tai sitten ihan vaan siksi että "joku seuraava keskustelija" voi perässä kehua omia Kotisivukoneitaan tai muita web-palveluitaan. Joilla saa hyvällä ja halvalla kivat kotisivut tehtyä.

        No, sen verran kommenttia että laittaako uusi firma MITÄÄN kotisivuja? Se keskustelu on aivan typerää ajanhaaskausta. Yhden sivun kun saa tehtyä niin pienellä vaivalla.

        Joka ikinen firma kykenee laittamaan itsestään ilmaiseen paikkaan 1 sivuisen web-sivuston nettiin. Sellaisen jossa kerrotaan

        1. Firman nimi
        2. Millä toimialalla toimii
        3. Boolaagin mahdolliset aukioloajat
        4. Osoite
        5. Puhelinnumero
        6. e-maili
        7. "Tervetuloa ja ottakaapa meihin yhteyttä" -viesti.

        Tuollaisia 1-sivuisia sivuja näkyy useammallakin firmalla olevan. On mielestäni parempi sekin kuin että ei ole yhtään mitään.

        Jos edes tuotakaan viitsi tehdä, eikä tutulla peruskoululaisella teettää, niin eipä kannata aikaansa tuhlata täälläkään, teoreettisesti pälisemällä firman kotisivujen tärkeydestä / tärkeydettömyydestä.

        -

        > Tai sitten ihan vaan siksi että "joku seuraava keskustelija" voi perässä kehua omia Kotisivukoneitaan tai muita web-palveluitaan. Joilla saa hyvällä ja halvalla kivat kotisivut tehtyä.

        Minulla ei ole omaa lehmää ojassa asian suhteen, paitsi, että mietin paljon noihin nettisivuihin kannattaa oikeasti panostaa. Jonkinlaisen "esiteen" toki teen, mutta lähinnä mietin, onko sivujen teettämisestä juurikaan hyötyä, kun osaa itse perus html:ää. Yritysideani on palvelujen myymistä yrityksille ja ei liity tietotekniikkaan.


      • Tyhmä, tyhmä
        2010 tuossa luki kirjoitti:

        En ymmärrä?

        en minäkään


    • Nettiin ja rohkeasti

      Kyllä se niin on että "jos et ole netissä, et ole olemassa".

      Siitä huolimatta sivujen ei tarvitse olla hienot tai kalliit, kuten tuossa mainitsit, vaan riittää että ne toimivat ja ne löytyvät esim. Googlesta ilman ylimääräistä maksullista mainontaa.
      Sivujen sisällön osalta riittää yksinkertaisesti se, että potentiaalinen uusi asiakkaasi löytää sieltä sen mitä haluaa, oli se sitten tuotetietoutta tai puhelinnumerosi.

      Mainitsit että "oma markkinointityö on monin verroin tulokselisempaa kun hienotkaan nettisivut". Toki, jos sinulla on niin paljon aikaa että pystyt markkinoimaan itseäsi kaikkialla. Nettihän mahdollistaa 24/7 näkyvyyden ilman että sinun tarvitsee olla fyysisesti läsnä. Nettisivuthan itseasiassa ovat monesti ainoastaan se ensimmäinen kanava yhteydenotolle jonka jälkeen päästään keskustelemaan kaupanteosta (näin siis b2b-puolella).

      Käy sellaisilla sivuilla jotka sinua miellyttävät, katso sivun alareunasta tai lähdekoodista mahdollisen sivuston toteuttajan tiedot ja ota ko. yritykseen yhteyttä. Kysyminen ei maksa mitään (normaalien Suomessa toimivien ammattilaisfirmojen osalta), toteutuksesta saat varmasti tarjouksen.

      Mikäli haluat tehdä sivusi itse, niin esim. Google tarjoaa veloituksetonta ja helppokäyttöistä Sites palvelua. Tuonne voit tehdä sivuston ja kustannuksesi ovat 0 euroa. Monia muitakin veloituksettomia palveluita löydät hakukoneita käyttämällä.

      Ja juu, työskentelen itse www-sivuja tekevässä yrityksessä. En kuitenkaan kotisivukoneen parissa, onneksi.

      • nettiskeptikko

        Jos tekee työkseen www-sivuja, niin epäilemättä netti on se tärkein markkinakanava, mutta torimyyjällä tai putkimiehellä asia on ehkä toisin. Näillä keskustelupalstoilla tuntuut olevan väkeä, jotka eivät tiedä että yhä on elämää netin ulkopuolellakin. Tai oikeammin, näiltä sivuilta puuttuvat ei-nettiorientoituneet ihmiset, ja se antaa mielikuvan että "jos et ole netissä, et ole olemassa". Ja luonnollisesti ymmärrän asian sellaisen yrittäjän suunnalta, joka elää netistä, mitäpä muuta hän voi sanoa.

        > Nettisivuthan itseasiassa ovat monesti ainoastaan se ensimmäinen kanava yhteydenotolle jonka jälkeen päästään keskustelemaan kaupanteosta (näin siis b2b-puolella).

        Tästä minä rohkenen olla eri mieltä. Isot firmat (=isot asiakkaat) eivät etsi pieniä firmoja netistä, vaan yhteydenoton täytyy pääsääntöisesti tulle pienen puolelta. Uskoisin, että kuvitelma siitä, että nettisivut ovat se päämarkkinointikanava, on monilla aloilla meko harhaanjohtava. Sitten kun yhteys on saatu, niin nettisivuilla on varmasti tärkeä merkitys uskottavuuden luojina. ja se, mikä on uskottavaa riippuu kovasti alasta. Mutulla sanoisin, että referenssit ovat se tärkein.

        Ja tämä minua oikeasti kiinnostaa, että mikä on se nettisivujen todelinen, ei kuvitteellinen hyöty?


      • Nettiin ja rohkeasti
        nettiskeptikko kirjoitti:

        Jos tekee työkseen www-sivuja, niin epäilemättä netti on se tärkein markkinakanava, mutta torimyyjällä tai putkimiehellä asia on ehkä toisin. Näillä keskustelupalstoilla tuntuut olevan väkeä, jotka eivät tiedä että yhä on elämää netin ulkopuolellakin. Tai oikeammin, näiltä sivuilta puuttuvat ei-nettiorientoituneet ihmiset, ja se antaa mielikuvan että "jos et ole netissä, et ole olemassa". Ja luonnollisesti ymmärrän asian sellaisen yrittäjän suunnalta, joka elää netistä, mitäpä muuta hän voi sanoa.

        > Nettisivuthan itseasiassa ovat monesti ainoastaan se ensimmäinen kanava yhteydenotolle jonka jälkeen päästään keskustelemaan kaupanteosta (näin siis b2b-puolella).

        Tästä minä rohkenen olla eri mieltä. Isot firmat (=isot asiakkaat) eivät etsi pieniä firmoja netistä, vaan yhteydenoton täytyy pääsääntöisesti tulle pienen puolelta. Uskoisin, että kuvitelma siitä, että nettisivut ovat se päämarkkinointikanava, on monilla aloilla meko harhaanjohtava. Sitten kun yhteys on saatu, niin nettisivuilla on varmasti tärkeä merkitys uskottavuuden luojina. ja se, mikä on uskottavaa riippuu kovasti alasta. Mutulla sanoisin, että referenssit ovat se tärkein.

        Ja tämä minua oikeasti kiinnostaa, että mikä on se nettisivujen todelinen, ei kuvitteellinen hyöty?

        Pieni oikaisu alkuun, en ole yrittäjä vaan ihan tavallinen työntekijä nettifirmassa.

        Sitten asiaan.
        Mainitsit että "Isot firmat (=isot asiakkaat) eivät etsi pieniä firmoja netistä, vaan yhteydenoton täytyy pääsääntöisesti tulle pienen puolelta." Oikeassa olet, eivät varmastikaan etsi jatkuvalla syötöllä. Mutta mietipä kuinka monta yhteydenottoa isoihin firmoihin tulee joka päivä sellaisilta tahoilta jotka haluavat päästä myymään heille? Jos puheenlahjasi ja mikä tärkeintä tuotteesi on oikeasti, siis ihan oikeasti niin hyvä että erotut sillä joukosta kympillä, niin varmasti saat tapaamisajan. Tällöin nettisivuilla ei ole "ensivaikutelman" kannalta yhtään mitään merkitystä. On kuitenkin aika paljon yrityksiä jotka hakevat vaikkapa tietyillä omaan tarpeeseen kohdistuvilla hakusanoilla Googlesta mahdollisia toimittajia. Jos yrityksesi ei ole siellä joukossa niin ethän sinä niin sanotusti ole olemassa sen yrityksen silmissä.

        Mainitsit myös että "kuvitelma siitä, että nettisivut ovat se päämarkkinointikanava, on monilla aloilla meko harhaanjohtava." Tämä pitää osittain paikkaansa, riippuen siitä paljonko yrityksellä on rahaa käyttää markkinointiin. Lehtimainonta hiipuu koska lehdet eivät tavoita enää niin paljoa ihmisiä kuin aiemmin, televisiomainonta on suhteellisen kallista mutta verkossa saat kuitenkin parhaimmassa tapauksessa ilmaiseksi iteseäsi ja yritystäsi markkinoitua.

        "Sitten kun yhteys on saatu, niin nettisivuilla on varmasti tärkeä merkitys uskottavuuden luojina. ja se, mikä on uskottavaa riippuu kovasti alasta. Mutulla sanoisin, että referenssit ovat se tärkein." Jos olet jo saanut yhteyden niin mihin enää sen jälkeen nettisivuja tarvitset? Tällöin asia mikä sinua netissä voi auttaa ovat esimerkiksi muiden käyttäjien positiiviset kommentit yrityksestäsi, ja ne todennäköisesti eivät sijaitse sivuillasi.

        Ja vielä lopuksi vastaus kysymykseesi "Ja tämä minua oikeasti kiinnostaa, että mikä on se nettisivujen todelinen, ei kuvitteellinen hyöty?"
        Sen näet vasta sitten jos/kun pystytät omat sivusi. Todellisen hyödyn saamiseen vaikuttaa niin moni seikka ettei niitä voi alkaa täällä puimaan tuntematta liiketoimintaasi, tuotteitasi, asiakkaitasi jne jne.

        Mainitsin tuossa edellisessä kirjoituksessani että esim. Google tarjoaa sivustoille ilmaista julkaisualustaa. Ja näitä vastaavanlaisia palveluita, jotka eivät veloita sinulta yhtään mitään, on vaikka kuinka paljon.
        Kokeile edes, et (ainakaan ilmaisten palveluiden kanssa) voi hävitä yhtään mitään vaan ainoastaan voittaa.


      • nettiskeptikko
        Nettiin ja rohkeasti kirjoitti:

        Pieni oikaisu alkuun, en ole yrittäjä vaan ihan tavallinen työntekijä nettifirmassa.

        Sitten asiaan.
        Mainitsit että "Isot firmat (=isot asiakkaat) eivät etsi pieniä firmoja netistä, vaan yhteydenoton täytyy pääsääntöisesti tulle pienen puolelta." Oikeassa olet, eivät varmastikaan etsi jatkuvalla syötöllä. Mutta mietipä kuinka monta yhteydenottoa isoihin firmoihin tulee joka päivä sellaisilta tahoilta jotka haluavat päästä myymään heille? Jos puheenlahjasi ja mikä tärkeintä tuotteesi on oikeasti, siis ihan oikeasti niin hyvä että erotut sillä joukosta kympillä, niin varmasti saat tapaamisajan. Tällöin nettisivuilla ei ole "ensivaikutelman" kannalta yhtään mitään merkitystä. On kuitenkin aika paljon yrityksiä jotka hakevat vaikkapa tietyillä omaan tarpeeseen kohdistuvilla hakusanoilla Googlesta mahdollisia toimittajia. Jos yrityksesi ei ole siellä joukossa niin ethän sinä niin sanotusti ole olemassa sen yrityksen silmissä.

        Mainitsit myös että "kuvitelma siitä, että nettisivut ovat se päämarkkinointikanava, on monilla aloilla meko harhaanjohtava." Tämä pitää osittain paikkaansa, riippuen siitä paljonko yrityksellä on rahaa käyttää markkinointiin. Lehtimainonta hiipuu koska lehdet eivät tavoita enää niin paljoa ihmisiä kuin aiemmin, televisiomainonta on suhteellisen kallista mutta verkossa saat kuitenkin parhaimmassa tapauksessa ilmaiseksi iteseäsi ja yritystäsi markkinoitua.

        "Sitten kun yhteys on saatu, niin nettisivuilla on varmasti tärkeä merkitys uskottavuuden luojina. ja se, mikä on uskottavaa riippuu kovasti alasta. Mutulla sanoisin, että referenssit ovat se tärkein." Jos olet jo saanut yhteyden niin mihin enää sen jälkeen nettisivuja tarvitset? Tällöin asia mikä sinua netissä voi auttaa ovat esimerkiksi muiden käyttäjien positiiviset kommentit yrityksestäsi, ja ne todennäköisesti eivät sijaitse sivuillasi.

        Ja vielä lopuksi vastaus kysymykseesi "Ja tämä minua oikeasti kiinnostaa, että mikä on se nettisivujen todelinen, ei kuvitteellinen hyöty?"
        Sen näet vasta sitten jos/kun pystytät omat sivusi. Todellisen hyödyn saamiseen vaikuttaa niin moni seikka ettei niitä voi alkaa täällä puimaan tuntematta liiketoimintaasi, tuotteitasi, asiakkaitasi jne jne.

        Mainitsin tuossa edellisessä kirjoituksessani että esim. Google tarjoaa sivustoille ilmaista julkaisualustaa. Ja näitä vastaavanlaisia palveluita, jotka eivät veloita sinulta yhtään mitään, on vaikka kuinka paljon.
        Kokeile edes, et (ainakaan ilmaisten palveluiden kanssa) voi hävitä yhtään mitään vaan ainoastaan voittaa.

        Ei kyse ollut netin hyödyistä minulle, ne osaan aika hyvin arvoida. Vaan ylipäätään tästä vouhotuksesta, että kaikkien on oltava netissä ja kaikilla pitää olla kalliit, ammattilaisten tekemät sivut. Tämän keskustelun lomassa ei juuri kuulu soraääniä siitä, millainen panos-tuotos-suhde noilla sivuilla loppujen lopuksi on. Luulen, että Suomesta löytyy satoja pienyrittäjiä, joille on aivan turhaan myyty kalliit nettisivut ikään kuin pakollisena varusteena.

        > Jos olet jo saanut yhteyden niin mihin enää sen jälkeen nettisivuja tarvitset?

        Tapauksessani siihen, että sieltä potentiaalinen asiakas, johon on jo saatu keskusteluyhteys, mutta ei vielä ole asiakas, voi lukea juuri referenssejä aiemmin tekemistäni töistä - ikään kuin varmistua sanoistani.

        Ilmaiset palvelut eivät ole ilmaisia, vaan vievät helpostikin paljon työaikaa. Minulla on ihan perus-html-pohjaiset yksinkertaiset sivut ja en usko, että nuo uudet jukaisualustat tuovat sivuihin juuri mitään olennaista uutta.


      • Nettiin ja rohkeasti
        nettiskeptikko kirjoitti:

        Ei kyse ollut netin hyödyistä minulle, ne osaan aika hyvin arvoida. Vaan ylipäätään tästä vouhotuksesta, että kaikkien on oltava netissä ja kaikilla pitää olla kalliit, ammattilaisten tekemät sivut. Tämän keskustelun lomassa ei juuri kuulu soraääniä siitä, millainen panos-tuotos-suhde noilla sivuilla loppujen lopuksi on. Luulen, että Suomesta löytyy satoja pienyrittäjiä, joille on aivan turhaan myyty kalliit nettisivut ikään kuin pakollisena varusteena.

        > Jos olet jo saanut yhteyden niin mihin enää sen jälkeen nettisivuja tarvitset?

        Tapauksessani siihen, että sieltä potentiaalinen asiakas, johon on jo saatu keskusteluyhteys, mutta ei vielä ole asiakas, voi lukea juuri referenssejä aiemmin tekemistäni töistä - ikään kuin varmistua sanoistani.

        Ilmaiset palvelut eivät ole ilmaisia, vaan vievät helpostikin paljon työaikaa. Minulla on ihan perus-html-pohjaiset yksinkertaiset sivut ja en usko, että nuo uudet jukaisualustat tuovat sivuihin juuri mitään olennaista uutta.

        Ymmärsin näköjään väärin aloitusviestisi yhdistettynä nimimerkkiisi ja kuvittelin että kyselit omaa yritystäsi varten vinkkejä. Pahoittelen.

        - "kaikkien on oltava netissä" => melkein näin raadollista se on nykyään.
        - "kaikilla pitää olla kalliit, ammattilaisten tekemät sivut" => Ei tarvitse, riippuu mitä sivustoltaan hakee.
        - "Suomesta löytyy satoja pienyrittäjiä, joille on aivan turhaan myyty kalliit nettisivut ikään kuin pakollisena varusteena." => Kyllä varmasti. Nettipuolen yrittäjiä kun on joka lähtöön, valitettavasti.
        - "potentiaalinen asiakas, johon on jo saatu keskusteluyhteys, mutta ei vielä ole asiakas, voi lukea juuri referenssejä aiemmin tekemistäni töistä" => Miksi et voi todentaa niitä keskustelun aikana? Tosin jälleen mutua, koska en tiedä millä alalla toimit ja onko sinun ylipäätänsä mahdollista kertoa referensseistä keskustelun aikana vai tarvitsetko siihen www-sivuja tai kenties esitettä tai muuta.
        - "Minulla on ihan perus-html-pohjaiset yksinkertaiset sivut ja en usko, että nuo uudet jukaisualustat tuovat sivuihin juuri mitään olennaista uutta." Googleta vaikka 'kotisivut' tai 'www-sivut' tai jotain sinnepäin. Ota vaihtoehtoisesti puhelinluettelon keltaiset sivut esiin ja valitse randomilla joku www-palveluita tuottava yritys. Kysy, mitä on uutta viimeisen kymmenen vuoden aikana on webissä tapahtunut ja miksi html:ää ei ole samaan aikaan enää käytetty. Luulen että saat sitten vastauksen mitä uudet alustat tarjoavat.

        Sokerina pohjalla:
        - "Ilmaiset palvelut eivät ole ilmaisia, vaan vievät helpostikin paljon työaikaa"
        Juuri näin! Ymmärrät siis pointin miksi jotkut yritykset satsaavat rahaa esim. talon ulkopuolella tehtyihin nettisivuihin.


      • nettiskeptikko
        Nettiin ja rohkeasti kirjoitti:

        Ymmärsin näköjään väärin aloitusviestisi yhdistettynä nimimerkkiisi ja kuvittelin että kyselit omaa yritystäsi varten vinkkejä. Pahoittelen.

        - "kaikkien on oltava netissä" => melkein näin raadollista se on nykyään.
        - "kaikilla pitää olla kalliit, ammattilaisten tekemät sivut" => Ei tarvitse, riippuu mitä sivustoltaan hakee.
        - "Suomesta löytyy satoja pienyrittäjiä, joille on aivan turhaan myyty kalliit nettisivut ikään kuin pakollisena varusteena." => Kyllä varmasti. Nettipuolen yrittäjiä kun on joka lähtöön, valitettavasti.
        - "potentiaalinen asiakas, johon on jo saatu keskusteluyhteys, mutta ei vielä ole asiakas, voi lukea juuri referenssejä aiemmin tekemistäni töistä" => Miksi et voi todentaa niitä keskustelun aikana? Tosin jälleen mutua, koska en tiedä millä alalla toimit ja onko sinun ylipäätänsä mahdollista kertoa referensseistä keskustelun aikana vai tarvitsetko siihen www-sivuja tai kenties esitettä tai muuta.
        - "Minulla on ihan perus-html-pohjaiset yksinkertaiset sivut ja en usko, että nuo uudet jukaisualustat tuovat sivuihin juuri mitään olennaista uutta." Googleta vaikka 'kotisivut' tai 'www-sivut' tai jotain sinnepäin. Ota vaihtoehtoisesti puhelinluettelon keltaiset sivut esiin ja valitse randomilla joku www-palveluita tuottava yritys. Kysy, mitä on uutta viimeisen kymmenen vuoden aikana on webissä tapahtunut ja miksi html:ää ei ole samaan aikaan enää käytetty. Luulen että saat sitten vastauksen mitä uudet alustat tarjoavat.

        Sokerina pohjalla:
        - "Ilmaiset palvelut eivät ole ilmaisia, vaan vievät helpostikin paljon työaikaa"
        Juuri näin! Ymmärrät siis pointin miksi jotkut yritykset satsaavat rahaa esim. talon ulkopuolella tehtyihin nettisivuihin.

        - "kaikkien on oltava netissä" => melkein näin raadollista se on nykyään.

        Ei se ole. Jos asian lukee, että kaikken on oltava "puhelinluettelossa", niin toki näin, mutta varsinaisia (laajoja ja hienoja) nettisivuja ei monikaan tarvitse. Edelleen väitän, että tämä näkemys on ihmisillä, jotka istuvat 8h päivässä tietokoneen ääressä, mutta ei läheskään kaikilla.

        - "potentiaalinen asiakas, johon on jo saatu keskusteluyhteys, mutta ei vielä ole asiakas, voi lukea juuri referenssejä aiemmin tekemistäni töistä" => Miksi et voi todentaa niitä keskustelun aikana?

        Siksi, että teen melko vaativaa teknistä suunnitteua ja niiden asioiden yksityiskohtainen kertominen monestikaan onnistu palaverissa. Yksi syy on, että palaverissa ei ole useinkaan paikalla kovin teknistä, vaan enemmän myyntihenkistä porukkaa ja toinen se, että perehtyminen referensseihin vaatii aikaa ja keskittymistä. Asiakaspäätöksiä ei useinkaan tehdä palavereissa, joissa potentiaalinen asiakas on läsnä.


        - "Minulla on ihan perus-html-pohjaiset yksinkertaiset sivut ja en usko, että nuo uudet jukaisualustat tuovat sivuihin juuri mitään olennaista uutta." Googleta vaikka 'kotisivut' tai 'www-sivut' tai jotain sinnepäin. Ota vaihtoehtoisesti puhelinluettelon keltaiset sivut esiin ja valitse randomilla joku www-palveluita tuottava yritys. Kysy, mitä on uutta viimeisen kymmenen vuoden aikana on webissä tapahtunut ja miksi html:ää ei ole samaan aikaan enää käytetty.

        Kerropa lyhyesti, kun tiedät.


        - Luulen että saat sitten vastauksen mitä uudet alustat tarjoavat.

        Ja tämähän ei minua juuri lainkaan kiinnosta, vaan se, mitä hyötyä niistä on. En tiedä, mistä tähän maahan kumpuaa ajatus, että se on olennaista, mikä on (teknisesti) mahdolista. Kun sen pitäisi olla olennaista, mitä tarvitaan. Lähtökohta luoda ensin tekniikka, ja sitten keksiä sille tarve, on täysin nurinkurinen.


        - "Ilmaiset palvelut eivät ole ilmaisia, vaan vievät helpostikin paljon työaikaa"
        Juuri näin! Ymmärrät siis pointin miksi jotkut yritykset satsaavat rahaa esim. talon ulkopuolella tehtyihin nettisivuihin.

        Toki. Mutta en ymmärrä sitä kehitystä, että nettisivuista tehdään teknisesti vaikeita ja sitten myydään välttämättömyytenä pienyrittäjille, myyntiargumenttina juuri niiden vaikeus ja virheiden välttäminen. Monet ylläpidon sisältävät sopimukset ovat huomattavan kalliita, ja "bonuksena" tulee vielä tekijänoikeudet, jotka ovat talon ulkopuolella.

        Veikkaisin että valtaosaalle pienyrittäjistä riittää varsin hyvin perus-html:llä tehdyt sivut, joita on helppo itsekin päivittää. Etenkin, jos kyse on puheliluettelossa olemisesta.


    • expykotisivut

      Hei

      Kyllä mielestäni aika mielenkiintoinen tapa lähestyä asiaa, että kotisivuilla ei olisi merkitystä tuntemattomille tai uusille yrityksille. Tietysti voi itse miettiä asiaa hetken ja kysyä, että jos Pertillä turussa alkaa katto vuotamaan keskellä yötä, ja hän menee Googlesta etsimään "katto vuotaa", "katon korjaus" tai "katon korjaus turku", niin eikö olisi tärkeää tuoreperustetulle katon korjauksia ja kattovuotopäivystystä turussa tekevälle yritykselle löytyä silloin? Hyviin, hakukoneoptimoituihin kotisivuihin sijoittaminen tuo rahan monin verroin takaisin. Se, miten paljon olet valmis niihin sijoittamaan on sinun päätöksesi. On kuitenkin hyvä muistaa, että paitsi kotisivut itsessään markkinoivat palvelujasi 24/7, tukevat ne kaikkea muuta markkinointia mitä teet.

      Kimmo Uotila
      toimitusjohtaja
      Expy Oy
      www.expykotisivut.fi

      • näistä on kokemusta

        Kun Pertti soittaa sitten yöllä netistä googlettamaan firmaan, että katto vuotaa, niin mitä pikku firma tästä saa: Omistaja herää yöllä soittoon, kuuntelee pitkän stoorin, vittuuntuu, ei saa enään nukuttua ja aamuunkin on muutama tunti aikaa....seuraava päivä pilalla.

        Pertille selviää seuraavana päivänä, että on tullut mittava vesivahinko ja soitaa L&Tikanpojalle, joka on maan tunnetuin vesivahinkosaneeraaja....

        Katto- tai putkifiman tyyliset yritykset eivät hyödy mitään näyttävistä kotisivuista, niistä on enemmän riesaa. Urakkatarjouksia haluavat perehtyvät palvelun tuottajiin varmasti muilla perusteilla, kuin mikä ponnahtaa ensin googlesta esiin. Yrittäjä ei taas hyödy näitä hetken mielijohteesta soittelevista, ei edes heidän tunnin parin töistään taloudellisesti.
        Usein on niin, parhaalla remonttireiskalla ei ole nettisivuja ollenkaan, tyytyväinen asiakas on paras mainos, sitten jollakin reiskaksi alkaneella nörtillä on sivut viimeisenpäälle, mutta näillähän ei tunnetusti pysy vasara kädessä.


    • b2bweb

      Meillä on b2b. Ja alun netti-intoilun jälkeen muutettiin sivut tosi kököiksi tahallaan ja sinne vaan posti-osoite ja meileiksi joku spämmi [email protected]. Ei mitään henkilöiden nimiä eikä mitään.

      Ja hyvin on uudistus toiminut. Kukaaan kenelle myymme ei kyllä vaivaudu meidän sivuillemme - ovat sen verran korkeammalla hierarkiassa ja kiireisiä että maan matosten sivut ei kiinnosta. SItten toisaalta sivujen pelkistäminen pudotti turhan - "haluan teille työharjoittelijaksi", "mulla on loistava pisnes idea teille" -spammin määrää huomattavasti.

      Ollan tosin mietitty että pitäisikö pölliä erään erittäin menestyneen Englantilaisen firman konsepti jolla oli courier fontilla vain kaksi sanaa valkoisella sivulla. Vasemmassa yläkulmassa "Welcome". ja oikeassa alakulmassa "Goodbye".

      Jos b2b yrityksellä ei ole verkostoja ja pitää toivoaa että pisnestä tulee sillä että joku etsii sinut netistä niin aika heikoilla jäillä ollaan.

    • jljlklk

      Itselleni ainakin netin kautta myynnistä tapahtuu yli 70%, joten ei turhat sivut.

    • Anonyymi

      pieni e Annikki viisaus, netti hakukone piha alue liikenne Op siirrot Pyhäjärvi Nivala, apteekit

    • Anonyymi

      Nettisivusto on tärkeä useimmille yrityksille. Jos kysyntä on muutaman asiakkaan varassa, ehkä ei sivuilla tuolloin tarvetta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe