sijoittaminen

pikkutonttu

kuinka paljon sinne voi kertyä rahaa esim. 2 vuodessa jos laittaa vaikka sijoitusrahastoon ~130e tai sinne päin? Miten aloittaa sijoittaminen? Miten saa tietoo sijoittamisesta, ja miten sitä tehdään, noin yleensä? Onko se piinaavaa arvailua koska se taas nousee ja laskee (kun en tiedä mitään!)?Millasta se on? Helppoa?kannattavaa? Miten rupeis sijoittamaan? Millasiin sijoitusrahastoihin? Miten sijoitan hyvin? Mistä saa tietoa sijoittamisesta?

8

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omistaja

      tappioohan ne viime vuosina ovat tehneet rahastot melkein kaikki ,kuten suorat osakeomistuksetkin. et siitä kuin lähtee et sijoittaa sen verran kuin on valmis häviämään, niin ei pety. ei sijoittaminen mikään rahaautomaatti ole, siinä tarvitaan tuuria enemmän kuin ns ammattitaitoa. onhan siitä jotain kirjatietoa ne on yleensä ajastaan jäljessä. kauppalehteä, taloussanomia talousuutisia seuraamalla pääsee alkuun. niistä pitää olla kiinnostunu et pääsee hyvin perille.

      • Myyryläinen

        Tuo tuottotaso riippuu kyllä aika paljon siitä, mitä aikajaksoa tarkastelee. Luulenpa, että viimosen vuoden tuotot yleisesti ovat positiivisia. Pidemmällä ja lyhyemmällä aikavälillä tuotto voi taas näyttää aivan toiselta.
        Pääsääntönä sanoisin, että jos et kestä riskiä ja haluat "sijoittaa" niin pysyttele ainoastaan lyhyen koron rahastoissa, jotka sijoittavat ainoastaan hyvin riskittömiin kohteisiin. Silloin et voi odottaa suuria tuottojakaan, mutta voit olla huoletta rahojesi suhteen, arvon menetyksen mahdollisuus on nimellinen käytännössä. Mikäli haluat sijoituksellesi hyvää tuottoa, pitää sinulla olla myös kyky sietää riskiä eli sijoituksesi voi mennä myös miinukselle. Tällöin kannattaisi miettiä kehittyviä markkinoita, Itä-Eurooppaa, Venäjää, Intiaa ja Kiinaa esimerkiksi. Kohteita jossa on paljon potentiaalia talouskasvulle, mutta mahdollisuuksia myös jättimäiseen taantumaan.
        Ihanne olisi tietenkin jakaa sijoitukset kaikkien mahdollisuuksien kesken, mutta siihen harvalla meistä on valitettavasti varallisuutta riittävästi.


      • omistaja
        Myyryläinen kirjoitti:

        Tuo tuottotaso riippuu kyllä aika paljon siitä, mitä aikajaksoa tarkastelee. Luulenpa, että viimosen vuoden tuotot yleisesti ovat positiivisia. Pidemmällä ja lyhyemmällä aikavälillä tuotto voi taas näyttää aivan toiselta.
        Pääsääntönä sanoisin, että jos et kestä riskiä ja haluat "sijoittaa" niin pysyttele ainoastaan lyhyen koron rahastoissa, jotka sijoittavat ainoastaan hyvin riskittömiin kohteisiin. Silloin et voi odottaa suuria tuottojakaan, mutta voit olla huoletta rahojesi suhteen, arvon menetyksen mahdollisuus on nimellinen käytännössä. Mikäli haluat sijoituksellesi hyvää tuottoa, pitää sinulla olla myös kyky sietää riskiä eli sijoituksesi voi mennä myös miinukselle. Tällöin kannattaisi miettiä kehittyviä markkinoita, Itä-Eurooppaa, Venäjää, Intiaa ja Kiinaa esimerkiksi. Kohteita jossa on paljon potentiaalia talouskasvulle, mutta mahdollisuuksia myös jättimäiseen taantumaan.
        Ihanne olisi tietenkin jakaa sijoitukset kaikkien mahdollisuuksien kesken, mutta siihen harvalla meistä on valitettavasti varallisuutta riittävästi.

        listaappas nyt esim vaihdetuimmat pörssi osakkeet minkä verran on nousut vuodesta esim 1999 . ei tarvitse arvailla karu totuus on osoitettavissa ihan todistetusti. samoin pääosa rahasoista on vain miinuksella, venäjä on tuottanut sinne ei kannata suurilla pääomilla mennä, riskit liian isot. tiedä ihan omasta kokemuksesta viimeaikojen historian usean yhtiön omistajana.
        .


    • sijoittaja

      Rahastosäästäminen on tyhmiä varten.
      Suora osakesijoittaminen kannattaa.

      • sijoittelija

        Kun noita rahastojen indeksejä katselee ja vertailee osakekurssien indekseihin niin ei hyvältä näytä. Vaikka molemmat ovat laskeneet viimeisen 3 vuoden aikana rajusti, niin kyllä rahastot ovat laskeneet vieläkin rajummin. Lisäksi rahastoa nakertaa kaiken maailman hallinnointi- ym. palkkiot jne. Kannatan itse suoraa osakesijoittamista. Hyvänä esimerkkinä laskupäivä pörssissä maanantai 17.5., bruttovoittoa 25%, mitäs siitä sanotte?


      • oppinut
        sijoittelija kirjoitti:

        Kun noita rahastojen indeksejä katselee ja vertailee osakekurssien indekseihin niin ei hyvältä näytä. Vaikka molemmat ovat laskeneet viimeisen 3 vuoden aikana rajusti, niin kyllä rahastot ovat laskeneet vieläkin rajummin. Lisäksi rahastoa nakertaa kaiken maailman hallinnointi- ym. palkkiot jne. Kannatan itse suoraa osakesijoittamista. Hyvänä esimerkkinä laskupäivä pörssissä maanantai 17.5., bruttovoittoa 25%, mitäs siitä sanotte?

        jos tarkoitat aktiivista oskekauppaan niin unohda koko juttu jos haluat rahasi säästää, kokemus opettanee sinutkin.


      • sijoittelija
        oppinut kirjoitti:

        jos tarkoitat aktiivista oskekauppaan niin unohda koko juttu jos haluat rahasi säästää, kokemus opettanee sinutkin.

        Olen harrastellut sijoittamista melko lyhyellä tähtäimellä n. 8 vuoden ajan, kursseja olen seuraillut 15-vuotiaasta lähtien, ikää on alle 30. En elä tällä "työllä" vaan pidän ainakin itse hommaa harrastuksena. Max. summat kertasijoituksissa pyörineet 2 ja 10 teur välillä. Yhden tosiasian voin kuitenkin kertoa: yhtäkään osaketta tai warranttia en ole tähän päivään mennessä myynyt tappiolla ja pelaan vain niillä panoksilla mitä minulla on varaa menettää. En kuitenkaan lähde kiistämään sitä että rahat voi menettää nopeastikin varsinkin warranttirintamalla, mutta uskon kuitenkin että moni näistä asioista kiinnostunut voi itse rakentaa itselleen hyvän salkun.


    • Ei Jaa

      Tuollainen rahasumma kannattaa säästää tilillä ja heinäkuussa ostaa halpoja osakkeita.

      Nyt on jo aika tutustua tarjontaan ja päätös onkin sitten hankinta-aikana selvä. Onnea!

      Ne osakkeet sitten myy tammi-maaliskuussa ja samaa rataa vuosittain. Tuollain parituhatta on minimi jolla pitää yhtä osaketta ostaa niin voitot maksimoituu (kulut kohtuullisia). Ja ensi vuonna ei tartte noita osinkojakaan verotuksen vuoksi jahdata!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1659
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1461
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1129
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1091
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      950
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      944
    Aihe