Onko järkevää ostaa 19 vuonohevonen ensiponiksi ?

eeemi97

Olen 13 vuotias tyttö , ja etsimme äitini kanssa äititytät ponia. Tämä vuonohevonen on terve, kiltti, hyvin reipas ja energinen, joten eläkepäivät eivät ole vielä käsillä. Mutta kertokaa te onko järkevää ostaa näin vanha poni ? Paljon olisi sopiva tarjous ?

KIITOS kaikille jotka vastaavat!

18

3182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verskuuu

      Luin eka: "Onko järkevää ostaa 19 vuonohevosta"
      Mutta, tuo hevonen menee muutaman vuoden päästä eläkkeelle?
      Jos haluat siis ratsastaa aktiivisesti kauan, niin en suosittele ostamista.
      Jos hevonen on eläkkeellä, sillä ratsastetaan silloin tällöin.
      Kyllä minä varmaan ostaisin, mutta saan pian oman hepon, ja otan nyt ensipolleksi ponin.
      5-10 vuotiaan.
      En tiedä kuinka paljon tuosta maksaisi, ehkä 1000-2000e ?

    • MildUliini

      Ensimmäinen oma hevoseni oli 18 vuotias suomenhevosruuna, ja olen omistanut hevosen nyt 3 vuotta, eikä eläkepäivät ole tulossa meillä eteen vielä moneen vuoteen. Ostin hevosen harrasteratsuksi itselleni, enkä kadu valintaani ollenkaan. Ottaisin siis vuoniksen jos olisin te, sillä vuoniksen kanssa olisi varmasti monta hyvää vuotta edessä. Tosin te päätätte, mutta tämä on minun mielipiteeni:)! Sopivaa hintatarjousta en osaa sanoa, mutta luulisin että sopiva hinta olisi 1500-2000 euroa

    • vastaus111111

      Ensiksi kysyisin onko hevosen jalat kuvattu? Jos ei, niin kuvauttaisin.

      Vuonohevonen on erittäin alkukantainen ja pitkäikäinen (kuten ponit yleensä). Uskoisin että tuon ikäisellä on vielä monta vuotta annettavana. Hevonen on iältään mielestäni ihan hyvä ensihevoseksi, on jo maailmaa nähnyt ja hiukan rauhoittunut nuoruus vuosista. Varmasti siis peruskoulutettukin. Hintana ajattelisin saman 1000-2000€, 2000€ tosin vain jos varusteet kuuluvat kauppaan.

      Mutta vaikka onkin hieman iäkäs heppa, niin varmasti loistava ensiheppa.

    • Koska kyseinen vuonis on niin hyväkuntoinen,
      energinen ja reipas siitä voisi tehdä tarjouksen
      2000-2800e.Mikä tuntuu hyvältä.
      Eihän poni mikään ikäelänyt ole,
      ja vuonikset voivat elää terveinä
      jopa 40 vuotiaaksi.Mutta 19 vuotiaalla
      ei saa ratsastaa liian paljon
      ja kauan kerrallaan.Kysykää vaikka myyjältä
      mitkä olisivat hyvät vapaapäivät ponille,
      kuinka monta kertaa viikossa?Eikä sitä saisi rasittaa esim.
      esteillä liikaa...
      Mutta onnea jos ponin saatte(:

    • Minä vaan...

      Kyllä minä teinä tuon ottaisin, varsinkin, kun on kyseessä ensiponi.Sopiva hinta on sellaiset 1000e-2000e ONNEA PONINHANKINTAAN!!!!!

    • Keppihevostelia

      Kyl mä ainakin ostaisin, 1500€-2000€, varusteiden kanssa 2500€. Jos hevonen ei ole vielä eläkkeellä, niin ensiponiksi sopii juuri tuo vuonis. XD

    • tallifani

      Kuulemma ensimmäiseksi hevoseksi ei suositella vuonohevosta, koska ne keksii niin paljon jekkuja ja on hankalia ja itseppäisiä, mutta ei vältämättä kaikki. (: Itse en ottaisi ekaksi hevoseksi noin vanhaa hevosta, koska se ei välttämättä kauaa enään eläisi ja jos eläisi niin sillä ei varmaan kuin yhden tai pari kolme vuotta voisi ratsastaa. Mutta jos se on tosi kiltti ja ette paljoo enään niin välittäis ratsastaa sillä niin kyllä kai te voitte sen sitten ostaa.

    • Suosittelen:)

      On hyvä hankkia ensiponiksi vanhempi, kiltti ja rauhallinen poni. Mielestäni tuo kuullostaa hyvältä. Onnea ponninhankintaan, ja jos ostatte ponin, onnea tuleviin ponivuosiisi oman hevosen kanssa!

    • heppafani72389

      Hevosen osto ikä raja on 18vuotta!!
      Eli ei kannata tai se oisi pimeää myyntiä!!=/Ostoa!!

      • lolotyhymä

        EI TODELLAKAAN ! XDDD Ootko täys hullu seko????
        Siis itekki sain hepan jo vauvana ;) Ja se nimettiinki viel miun kaimaksi ;) ... Metrin esteitä hyppäsin jo 5v.


    • emmanuelle......

      kuvauttasin jalat :D hahahaaaaaa hyvä letkautus. aloittajalle :ostaisin kyllä sinuna sen vuoniksen. en kahta tonnia maksais,tonnin nippanappa.. ehkä. tonnilla saa kuitenkin jo toimivia lämppäreitä ja suokkeja.

    • mä!!!

      EHDOTTOMASTI KANNATTAA!!! se on juuri sopiva ensiponiksi koska on jo elämää nähnyt. Mutta sillä on MONTA VUOTTA NÄYTETTÄVÄNÄ. Onnea ponin ostoon.

    • hanzuuu

      No kyllä kunhan ei ole liian energinen ja kiltti. Se on ihan hyvä että hepo on vanha ja elämää nähnyt. Itseni eka poni oli 13 meille tullessaan

    • diipadaapa

      tämän ponin kohtalo on varmaan selvinnyt iät ja ajat sitten, mutta muille sivustolle eksyneille;

      näin vähäisillä tiedoilla en sanoisi juutajaatakaan. on ihan ponista ITSESTÄÄN kiinni, sopiiko ensimmäiseksi hevoksi vai ei. ikä tuo useimmiten mukanaan rauhallisuutta ja kokeneisuutta, joiden perusteella sopii ensihepaksi, mutta voi myös olla, että elämänsä aikana hepo on oppinut kaikki mahdolliset konnankoukut tai on "täysin kovettunut" kaikille ohja- ja pohjeavuille.

      Itse ostin 9-vuotiaan pv:n par vuotta sitten. koska aktiivisista ratsastusajoista oli jo vierähtänyt kymmenkunta vuotta, niin päätin valita tämmöisen, jota kehuttiin rauhalliseksi hevoseksi, ei koskaan pukita tai hypi pystyyn, voi mennä huoletta ilman satulaa ja suitsia, täydellinen hevonen ratsastusta aloittelevalle!!

      no joo, onhan se, niin kauan ku et vaadi siltä mitään :D
      hyvin ollaan toimeen tultu ja toisiamme opiskeltu ja vaikka tämä ei todellakaan ollut sitä mitä hain, niin eipä ole tarvinnut katua ostosta.

      vaikka koskaan en ole kokeillut, niin uskoisin parhaan heposen löytyvän ajan kanssa. tarkoittaen, että ennen ostoa vietät aikaa kyseisen hevon kanssa. miten sujuu hoitotoimenpiteet, maastaksittely, ratsastus(/ajo, mitä nyt hepaltaan haluaa) etc. ensi alkuun omistajan kanssa, sitten ominpäin.

      oma luupäämurmeliaasinmieleni hurmaa kaikki, jotka tulevat sillä köpöttelemään; homma sujuu kuin tanssi. ravit, laukat, hidastukset yms. toimivat pelkästään niitä ajattelemalla.. sen ensimmäiset pari kertaa, sitten herra jo alkaakin testailemaan, että josko tänään vain syötäisiin tästä pellon reunasta apilaa tai (varsinkin jos työnteko ei huvita) pelätään niin maan perk... sitä maassa väärään suuntaan sojottavaa ruohonkortta :D

      eli ajan kanssa kaikki ratkeaa. mitä useammin pääsee heppaseen tutustumaan, sen parempi. hevosen luonne on enemmän kiinni sen kokemuksista, ei iästä.

    • V.H.A

      Huomioikaa että eläkeellä olevan hevosen kanssa voi tehdä paljon muutakin kuin ratsastaa. Kuten ajaa pieniä lenkkejä.

    • KJS12

      Minulla on tällä hetkellä 20v täyttävä vuonohevonen täydessä kisakunnossa. Alkuperäisrodusta kun puhutaan, voi laskea ikävuosia hevoselle aika kivasti lisää. Sitäpaitsi ensiponiksi on hyvä ottaa vähän varttuneempi ja koulutettu hevonen opetusmestariksi.

    • Vuonistyttö

      No mä käyn yhdellä vuonotallilla ja siellä on kolme vuonoo

      • Anonyymi

        Toipa ei liity tähän mitenkään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe