Palkan ulosmittaus

UO

Mikäli palkasta aletaan ulosmittaamaan 1/3 ja siitä menee tieto työnantajalle, niin keille tieto käytännössä menee (palkanlaskentaan nyt ainakin?) ja onko kenelläkään kokemuksia siitä miten esim. oma esimies olisi reagoinut asiaan?

Sain ennakkoilmoituksen palkan ulosmittauksesta ja nyt mietin miten työnantaja suhtautuu jos asia etenee sinne. Jos työpaikka menisi tämän vuoksi, niin sehän olisi todella huono juttu velkojillekin?

Olen ilmoittanut ulosottoon, että sitoudun kyllä maksamaan kuukausittain palkasta 1/3 ihan vapaaehtoisestikin, joten en tiedä miksi olisi tässä vaiheessa tarvetta suoralle ulosmittaukselle. Ainahan siihen voi sitten turvautua jos maksut jäävät suorittamatta.

59

14412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *kauris*

      Itse olen isossa yrityksessä, posti on välillä jaettu väärään paikkaan ja minulle on tullut pari kertaa tällainen palkasta ulosottoilmoitus jonka olen toimittanut edelleen palkanlaskentaan.
      Eiköhän työnantajalle riitä että hoidat työsi, tuskin esimiestäsi kiinnostaa mihin rahasi menevät. Eikä se taatusti ole syy irtisanomiselle!!

    • Sepile58

      Sain itse sovittua ilosottovirkailijan kanssa että maksan itse joka kuukausi tietyn summan joka laskettiin ilosotto virkalijan kanssa näin ollen eivät mene ottamaan tilistäni sinunkin kannattaa sopio saat maksuista aina vappaa kuukausia jos on ylimääräisiä menoja

    • Samat kokenut

      Yritä vouti viedä minultakin kaikki tuloni 100 % = tekijänoikeuskorvaukset, mutta onneksi Vantaalla oli hieno ihminen (E.Nurhonen) sosiaalipuolella, joka soitti puolestani voudille, että lain mukaan ei voi viedä kuin sen 1/3 mahdollisista tulevista tuloista. Jos ei sosiaalisetää olisi ollut, olisi kaikki mennyt voudille ja nyt olisin ollut jo ajat sitten hakemassa niitä sossun kautta takaisin. Järjetöntä touhua, sanon minä. No, onhan sillä työllistävä vaikutus -;D. Ja sosiaalivirastolle korkotuottoa, kun rahani makasivat heidän tileillään tuottamassa korkoa Heille.
      Tuo reagointi asiaan on ihan työpaikka/esimieskohtaista. Mielestäni ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla työsuhteeseesi.

    • itseltäni menee ulosottoon palkasta ja sain tänään tiedon että pääsen ylenemään johtoportaaseen. ps.entinen duunari

    • huono ennuste

      Jos et osaa hoitaa omia raha-asioitasi, ei työantajat luota sinuun ja kykyhisi. Lopputili saataa odotta jonkin ajan päästä kun firmassa alkaa yt-neuvottelut. Olet varmasti ensimmäiä jotka saavat lähteä.

      • Voudin kaveri

        Tuo ei pidä paikkaansa. Jos työnantaja antaa lopputilin yt-neuvotteluissa sen perusteella, että työntekijältä menee voudille osa palkasta niin se on väärin perustein erotettu. Työnantajalla ei ole valtuuksia erottaa ja arvostella työntekijää raha-asioiden perusteella. Tiedän kokemuksesta toimiessani varaluottamusmiehenä ja työsuojeluvaltuutettuna vuosia. Yleensä T-neuvotteluissa katsotaan sellaisia työntekijöitä, jotka eivät hoida hommiaan, ovat osa-aikaisia tai määrä aikaisia tai kohta jäämässä eläkkeelle.


      • potuttaaaaaaaa
        Voudin kaveri kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa. Jos työnantaja antaa lopputilin yt-neuvotteluissa sen perusteella, että työntekijältä menee voudille osa palkasta niin se on väärin perustein erotettu. Työnantajalla ei ole valtuuksia erottaa ja arvostella työntekijää raha-asioiden perusteella. Tiedän kokemuksesta toimiessani varaluottamusmiehenä ja työsuojeluvaltuutettuna vuosia. Yleensä T-neuvotteluissa katsotaan sellaisia työntekijöitä, jotka eivät hoida hommiaan, ovat osa-aikaisia tai määrä aikaisia tai kohta jäämässä eläkkeelle.

        No - täällä juttu meni näin. Olen pysynyt maksuohjelmassa vaikkakin se on tarkoittanut sitä että olen elänyt köyhyysrajan alapuolella. Nyt kun lapseni sairauden vuoksi jouduin hakemaan lääkkeitä, ulosottomies vei ansiosidonnaisestani sen 1/3. Otin hyvissä ajoin yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kysyin voivatko he auttaa. Hakemukseni hylättiin. Ilmoitin kyllä heillle että eikö olisi järkevämpää auttaa tämän yhden kuukauden ajan. Nyt lopputulos on se että joudun hakemaan toimeentulotukea joka kuukausi. Minun yksinkertaisella laskukaavallani tässä häviävät kaikki. Myös ulosottovirasto koska en tasan aio enää luottaa heihin vaan teen pimeästi duunini tästälähtien ja odottelen että velat vanhenevat. Prkl :(


      • ornamentti
        potuttaaaaaaaa kirjoitti:

        No - täällä juttu meni näin. Olen pysynyt maksuohjelmassa vaikkakin se on tarkoittanut sitä että olen elänyt köyhyysrajan alapuolella. Nyt kun lapseni sairauden vuoksi jouduin hakemaan lääkkeitä, ulosottomies vei ansiosidonnaisestani sen 1/3. Otin hyvissä ajoin yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kysyin voivatko he auttaa. Hakemukseni hylättiin. Ilmoitin kyllä heillle että eikö olisi järkevämpää auttaa tämän yhden kuukauden ajan. Nyt lopputulos on se että joudun hakemaan toimeentulotukea joka kuukausi. Minun yksinkertaisella laskukaavallani tässä häviävät kaikki. Myös ulosottovirasto koska en tasan aio enää luottaa heihin vaan teen pimeästi duunini tästälähtien ja odottelen että velat vanhenevat. Prkl :(

        että ihan itse olette rahasotkunne aiheuttaneet? Ei kai sosiaalitoimiston vikoja ole, eikä ulosottomiehen?


      • Kalja-Weikko
        potuttaaaaaaaa kirjoitti:

        No - täällä juttu meni näin. Olen pysynyt maksuohjelmassa vaikkakin se on tarkoittanut sitä että olen elänyt köyhyysrajan alapuolella. Nyt kun lapseni sairauden vuoksi jouduin hakemaan lääkkeitä, ulosottomies vei ansiosidonnaisestani sen 1/3. Otin hyvissä ajoin yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kysyin voivatko he auttaa. Hakemukseni hylättiin. Ilmoitin kyllä heillle että eikö olisi järkevämpää auttaa tämän yhden kuukauden ajan. Nyt lopputulos on se että joudun hakemaan toimeentulotukea joka kuukausi. Minun yksinkertaisella laskukaavallani tässä häviävät kaikki. Myös ulosottovirasto koska en tasan aio enää luottaa heihin vaan teen pimeästi duunini tästälähtien ja odottelen että velat vanhenevat. Prkl :(

        Kun ei aikoinaan maksa velkojaan , niin itse siinä kärsii ja perhekkin kenellä sellainen sattuu
        vielä olemaan .
        Ei veloista noin vain odottelemalla pääse , ja ne kasvaa korkoa ja korolle korkoa .
        Viimeistään eläkkeistä viedään ja kaikista mikä tulee .


      • ********
        Kalja-Weikko kirjoitti:

        Kun ei aikoinaan maksa velkojaan , niin itse siinä kärsii ja perhekkin kenellä sellainen sattuu
        vielä olemaan .
        Ei veloista noin vain odottelemalla pääse , ja ne kasvaa korkoa ja korolle korkoa .
        Viimeistään eläkkeistä viedään ja kaikista mikä tulee .

        Suurin luuseri kaikista, et tiedä miksi tai mikä yllättävä työttömyys tai vakavasairastuminen tai onnettomuus tms. johtaa siihen ettei ole millä maksaa niitä laskuja. Itse sain lopputilin, liiton rahoja odottelin sen jälkeen yli kaksi kuukautta, maksa siinä laskuja saatana, kahden viikon palkalla. lomakorvaukset ja lomarahat maksettiin joka tiliin. Sitten tiedän tapauksia, että on sairastunut, sairaana saa odotella kelan sairaspäivärahapäätöksiä sitten kuukausikaupalla, osa odottellut yli puolikin vuotta.


      • ölopjoiho

        minä lopetan työt jos ulosottomies vie 1/3n , välillä voi tehdä pimeästi kunnes velat vanhenee. yritin sopia ulosottomiehen sopivampaa summaa mutta ei käynyt , nyt ei vouti saa mitään. viime vuonna lähti pois 20000 veloista josta suurin osa oli korkoa.


      • ymmärrätkö tai tiedä
        ornamentti kirjoitti:

        että ihan itse olette rahasotkunne aiheuttaneet? Ei kai sosiaalitoimiston vikoja ole, eikä ulosottomiehen?

        ei ihminen tarvi olla millään tavalla aiheuttanut rahasotkuja, sen kyllä tekee korruptoitunu oikeuslaitos ja heidän vasallinsa. Tutustuppa -90 luvun laman jälkihoitoon. Esitetään arvioita 16000 itsemurhasta tämän lystin jälkihoitona. Ne jotka ymmärtää itse tehneensä jotakin holtitonta, pystyvät seurauksetkin ymmärtämään. Toiset välttämättä eivät.


      • Onneton takaaja!
        ölopjoiho kirjoitti:

        minä lopetan työt jos ulosottomies vie 1/3n , välillä voi tehdä pimeästi kunnes velat vanhenee. yritin sopia ulosottomiehen sopivampaa summaa mutta ei käynyt , nyt ei vouti saa mitään. viime vuonna lähti pois 20000 veloista josta suurin osa oli korkoa.

        Katsos kun asia voi olla sitekin, että olet joutunut maksukierteeseen ilman omaa syytäsi, eli takuumiehen ominaisuudessa. Ei voudin hampaisiin aina joudu ihan vain omasta toheloinnista, vaan jos on yrittänyt avittaa kaveriaan esim. juuri takaamalla!


      • Velkojen vanhene
        Kalja-Weikko kirjoitti:

        Kun ei aikoinaan maksa velkojaan , niin itse siinä kärsii ja perhekkin kenellä sellainen sattuu
        vielä olemaan .
        Ei veloista noin vain odottelemalla pääse , ja ne kasvaa korkoa ja korolle korkoa .
        Viimeistään eläkkeistä viedään ja kaikista mikä tulee .

        Veloista kyllä pääsee odottelemalla, verovelat 5 vuotta kuluva vuosi = 6 vuotta ,samoin muut julkisoikeudelliset (esim. tv-lupa 5 vuotta). Kulutusluotot 15 vuotta (ulosottolaki). Vanhenemisen keskeyttää esim. käräjäoikeuden vahvistama velkajärjestely. Koska ulosotosta saadut varat kohdennetaan ensin korkoihin, pääoma ei pienene koskaan ,ja näin syntyy 15 vuotta kestävä velkakierre, jossa suurimpina voittajina ovat perintätoimintaa harjoittavat yritykset. Näin haluavat Suomen päättäjät. Asiat eivät ole paljon muuttuneet 1990-luvun laman jälkeen. Jos on velkaantunut , kannattaa kartoittaa tilanne ,tutustua ulosottolakeihin ja toimia sen mukaan .


      • meryyytttt
        Velkojen vanhene kirjoitti:

        Veloista kyllä pääsee odottelemalla, verovelat 5 vuotta kuluva vuosi = 6 vuotta ,samoin muut julkisoikeudelliset (esim. tv-lupa 5 vuotta). Kulutusluotot 15 vuotta (ulosottolaki). Vanhenemisen keskeyttää esim. käräjäoikeuden vahvistama velkajärjestely. Koska ulosotosta saadut varat kohdennetaan ensin korkoihin, pääoma ei pienene koskaan ,ja näin syntyy 15 vuotta kestävä velkakierre, jossa suurimpina voittajina ovat perintätoimintaa harjoittavat yritykset. Näin haluavat Suomen päättäjät. Asiat eivät ole paljon muuttuneet 1990-luvun laman jälkeen. Jos on velkaantunut , kannattaa kartoittaa tilanne ,tutustua ulosottolakeihin ja toimia sen mukaan .

        rikoshyöty velat 2v.


      • gyhuiok
        meryyytttt kirjoitti:

        rikoshyöty velat 2v.

        rikoshyöty velat 20 v,


      • Vittuuntunut.

        älä puhu paskaa, mä oon ollu voudin uskollinen asiakas kohta 20 vuotta, kun repivät asunnon hintaa multa, ex-akka sai velkasaneerauksen kun osasi itkeä tirauttaa sopivasti oikeissa paikoissa. Kohta on paska maksettu, ja potkuja ei tollasen asian takia takuulla saa. On se vittu kumma asia tuo velkavankeus, vähemmällä pääsee kun tökkää jotain puukolla, ei haittaa vaikka siltä henkikin menis, lusit muutaman vuoden, ja taas on omatunto puhdas. koitat tehdä elämästäs parempaa ottamalla lainaa, ja kaikki meneekin kuseen, siinähän kituutat loppuelämäs. Tämä on sitä humanitäärisyyttä. Perseestä koko systeemit.


      • suojaosuus,pilkkaa
        Onneton takaaja! kirjoitti:

        Katsos kun asia voi olla sitekin, että olet joutunut maksukierteeseen ilman omaa syytäsi, eli takuumiehen ominaisuudessa. Ei voudin hampaisiin aina joudu ihan vain omasta toheloinnista, vaan jos on yrittänyt avittaa kaveriaan esim. juuri takaamalla!

        Suomessakin pitäisi olla laki joka mahdollistaa henkilökohtaisen konkurssin.
        Tällä autettaisiin ylivelkaantuneita,jotka eivät monestikkaan ole siinä tilanteessa omasta syystä.
        Elämä on niin monimuotoinen,siinä voi tehdä vääriä päätöksiä,huono tuuri ja sairaus,siinä osa syistä.
        Mikäli työpaikka menee alta ja joutuu maksuvaikeuksiin,onko se huonoa taloudenpitoa?
        Henkilökohtaisella konkurssilla estettäisiin myöskin harmaata taloutta.
        Nyt sinne ajaudutaan osittain juuri liian suuren ulosmittauksen syystä.
        627€ suojaosuus yksinäisellä,kuka sillä pärjää?
        Pakko hommata lisäansioita pimeiltä markkinoilta.


      • Asiat oikein!
        Vittuuntunut. kirjoitti:

        älä puhu paskaa, mä oon ollu voudin uskollinen asiakas kohta 20 vuotta, kun repivät asunnon hintaa multa, ex-akka sai velkasaneerauksen kun osasi itkeä tirauttaa sopivasti oikeissa paikoissa. Kohta on paska maksettu, ja potkuja ei tollasen asian takia takuulla saa. On se vittu kumma asia tuo velkavankeus, vähemmällä pääsee kun tökkää jotain puukolla, ei haittaa vaikka siltä henkikin menis, lusit muutaman vuoden, ja taas on omatunto puhdas. koitat tehdä elämästäs parempaa ottamalla lainaa, ja kaikki meneekin kuseen, siinähän kituutat loppuelämäs. Tämä on sitä humanitäärisyyttä. Perseestä koko systeemit.

        Maksuja, sillä voudin ulosotto loppuu kun velkaa on maksettu 15 vuotta. Puhut itse skeidaa!
        Velkavankeus poistettiin suomen laista jo miltei satavuotta sitten. Muuten olen samaa mieltä kanssasi.


      • että. semmosta
        Asiat oikein! kirjoitti:

        Maksuja, sillä voudin ulosotto loppuu kun velkaa on maksettu 15 vuotta. Puhut itse skeidaa!
        Velkavankeus poistettiin suomen laista jo miltei satavuotta sitten. Muuten olen samaa mieltä kanssasi.

        kohta maksetaan taas Portugalin ulosottomaksuja.


      • ?????????
        että. semmosta kirjoitti:

        kohta maksetaan taas Portugalin ulosottomaksuja.

        Onks se ulosotossa sulla?


      • joopajoo....
        ????????? kirjoitti:

        Onks se ulosotossa sulla?

        Höpön löpön ei meillä ainakaan katsota kieroon jos jollain on ulosotossa, duunikaverilla ulos otossa ja naureskeltiin vaan porukassa et no maksele pois. eiköhän se näillä duunareille ole se ja sama onko ulos otossa jos vaan työt hoidetaan entiseen malliin. ja mitäs sitten jos on ulosotossa enhän minä ole ulosotossa vaan kaveri.


      • se
        joopajoo.... kirjoitti:

        Höpön löpön ei meillä ainakaan katsota kieroon jos jollain on ulosotossa, duunikaverilla ulos otossa ja naureskeltiin vaan porukassa et no maksele pois. eiköhän se näillä duunareille ole se ja sama onko ulos otossa jos vaan työt hoidetaan entiseen malliin. ja mitäs sitten jos on ulosotossa enhän minä ole ulosotossa vaan kaveri.

        jos olet valmis
        ottamaan velkaa josta et suoriudu, ole myös silloin valmis niihin riskeihin mitä edessä on.
        kaikkiin pitää varautau jos kerran elämänsä on laittanut kaikki yhden kortin varaan.
        Työnanatajat hyväksyy sen useimmiten, mietippäs jos saat loparit, entäs sitten se mitataan myös muistakin tuloista


      • Ärsyyntynyt
        ******** kirjoitti:

        Suurin luuseri kaikista, et tiedä miksi tai mikä yllättävä työttömyys tai vakavasairastuminen tai onnettomuus tms. johtaa siihen ettei ole millä maksaa niitä laskuja. Itse sain lopputilin, liiton rahoja odottelin sen jälkeen yli kaksi kuukautta, maksa siinä laskuja saatana, kahden viikon palkalla. lomakorvaukset ja lomarahat maksettiin joka tiliin. Sitten tiedän tapauksia, että on sairastunut, sairaana saa odotella kelan sairaspäivärahapäätöksiä sitten kuukausikaupalla, osa odottellut yli puolikin vuotta.

        Kuule kyllä ihmisellä pitää olla sen verran säästöjä, että pystyy tarvittaessa maksamaan elämiskustannuksensa hetken työttömyyden ja vakavan sairastumisen sattuessakin. Ei kait kukaan ole niin tyhmä, että ei säästä pahan päivän varalle. En ole mikään valtavapalkkainen ihminen mutta silti joka ikinen kuukausi säästän osan tuloistani. Mutta missä on ihmisten järki? Ei kun eletään kädestä suuhun kun ei ymmärretä mitä tarkoittaa varojensa mukaan eläminen.


      • 2´2´2
        Asiat oikein! kirjoitti:

        Maksuja, sillä voudin ulosotto loppuu kun velkaa on maksettu 15 vuotta. Puhut itse skeidaa!
        Velkavankeus poistettiin suomen laista jo miltei satavuotta sitten. Muuten olen samaa mieltä kanssasi.

        Katsos kun tuo 15v sääntä on senverran uusi ja siirtymäsäännöt sellaiset että yli 20v ulosottoa samalle velalle on täysin mahdollista


      • kokokk
        joopajoo.... kirjoitti:

        Höpön löpön ei meillä ainakaan katsota kieroon jos jollain on ulosotossa, duunikaverilla ulos otossa ja naureskeltiin vaan porukassa et no maksele pois. eiköhän se näillä duunareille ole se ja sama onko ulos otossa jos vaan työt hoidetaan entiseen malliin. ja mitäs sitten jos on ulosotossa enhän minä ole ulosotossa vaan kaveri.

        Muutaman vuoden päästä valmistun koulusta ja häivyn ulkomaille


      • ******
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

        Kuule kyllä ihmisellä pitää olla sen verran säästöjä, että pystyy tarvittaessa maksamaan elämiskustannuksensa hetken työttömyyden ja vakavan sairastumisen sattuessakin. Ei kait kukaan ole niin tyhmä, että ei säästä pahan päivän varalle. En ole mikään valtavapalkkainen ihminen mutta silti joka ikinen kuukausi säästän osan tuloistani. Mutta missä on ihmisten järki? Ei kun eletään kädestä suuhun kun ei ymmärretä mitä tarkoittaa varojensa mukaan eläminen.

        Taidat olla niitä liian helpolla päässeitä, kun et tajua, että osa tekee pätkätöitä joista ei mitään säästöjä jää. Mutta kerropa toki miksi maksetaan sairasvakuutusmaksua joka tilistä, kun sitten sairastuessa pitäisikin säästöillä elää. Syövän hoitokaan ei ole ilmaista, joka kerrasta menee maksu, elä siinä sitten säästöilläs. Koita sitten muistaa kun omalle kohdalle sattuu.


      • loimuri
        2´2´2 kirjoitti:

        Katsos kun tuo 15v sääntä on senverran uusi ja siirtymäsäännöt sellaiset että yli 20v ulosottoa samalle velalle on täysin mahdollista

        15 v .ulosottomiehen tiliotteessa päivämääräys. sen jälkeen on vapaa


      • huhuhuhuhuh
        Onneton takaaja! kirjoitti:

        Katsos kun asia voi olla sitekin, että olet joutunut maksukierteeseen ilman omaa syytäsi, eli takuumiehen ominaisuudessa. Ei voudin hampaisiin aina joudu ihan vain omasta toheloinnista, vaan jos on yrittänyt avittaa kaveriaan esim. juuri takaamalla!

        Aina kun nimensä laittaa velkapapereihin tietää mitä voi seurata,ei kai kukaan niin tyhmä ole kirjoittaessaan nimeään kuvittelee olevansa"turvassa" ja "syytön"


      • Ulosotto jo loppu
        Onneton takaaja! kirjoitti:

        Katsos kun asia voi olla sitekin, että olet joutunut maksukierteeseen ilman omaa syytäsi, eli takuumiehen ominaisuudessa. Ei voudin hampaisiin aina joudu ihan vain omasta toheloinnista, vaan jos on yrittänyt avittaa kaveriaan esim. juuri takaamalla!

        että tähän keskusteluun osallistuu ihmisiä, jotka lukevat vain iltapäivälehtien lööppejä, vastaavat "mutu" - tuntumalta tai eivät yksinkertaisesti tajua asioista mitään. Toki joukossa on asiallisiakin kommentteja ihmisiltä, jotka ajattelevat asioita hieman tarkemmin. Syitä ulosottoihin on melkeinpä yhtä monta kuin on ulosottoon joutuneitakin. Ulosottoon voi todellakin joutua ilman omaa syytään, esimerkiksi takaamalla läheisensä luoton (esim. lapsensa asuntoluoton), joutumalla työttömäksi tai kuten minä olemalla nimellisenä osakkaana alaikäisenä jo kouluaikana isäni yrityksessä, joka meni hänen toimiensa johdosta konkurssiin. Olen siis maksanut isäni ottamia velkoja. Maksaessani näitä muiden aiheuttamia velkoja olen työskennellyt samassa yhtiössä lähes 20 vuotta ilman ongelmia. Velat vanhenivat kaksi vuotta sitten maksettuani niitä sitä ennen n. 15 vuotta. Eli ajatelkaa ihmiset asioita ennen kuin alatte kommentoimaan mitään.
        Oletteko muuten itse tarkkailleet esim. lapsienne pikavippien ottoa? Ne ovat uusia velkakierteen aiheuttajia ja tie ulosottoon.


      • 2 2 2
        loimuri kirjoitti:

        15 v .ulosottomiehen tiliotteessa päivämääräys. sen jälkeen on vapaa

        Nykyään 15v!

        Laskepa huviksesi kauanko oli ulosotossa ennen vanhentumista jos tuomio on annettu esim v1990


      • elämä on.
        Onneton takaaja! kirjoitti:

        Katsos kun asia voi olla sitekin, että olet joutunut maksukierteeseen ilman omaa syytäsi, eli takuumiehen ominaisuudessa. Ei voudin hampaisiin aina joudu ihan vain omasta toheloinnista, vaan jos on yrittänyt avittaa kaveriaan esim. juuri takaamalla!

        Ei tämä nyt minään kummoisena piikittelynä, mutta eikös se juuri ole aika viimeisen päälle itseaiheutettua, että ON suostunut takaajaksi? Siinä kuitenkin ottaa tietoisen riskin vapaaehtoisesti.

        Onhan tässäkin nyt erilaisia tilanteita, eli jos nyt joku perheyritys ja konkurssi edessä jos suku ei vaikka ristiin takaile tms. ja siinä olisi omakin lehmä ojassa jos menisi nurin jne jne, niin tällaisethan ovat eri asioita ja sinänsä liiketoimintariskejä jos itsellekin aiheutuisi suoranaista haittaa jonkin toiminnan kaatumisesta. Mutta jotenkin kaverin lainan takaaminen tai jonkun muun pyytäjän, on silti aina vähän se, että kyllähän siinä sen mahdollisuuden aina ottaa niskoilleen ettei varsinainen velallinen saakaan hoidettua asioitaan. Ajat kuitenkin etenkin ison lainan kohdalla ja pitkän ajan kuluessa voivat kovin muuttua. Kristallipalloa ei ole.

        Mutta onhan toki järjestelmässä vähän nurinkurisuutta, koska on paljonkin tilanteita, että itse päävelallisella on ollut puhdas pöytä jo iankaiken ja takaajat kusessa loppuiän. Mutta ainahan se tilannekohtaista.

        Sen verran kyllä todettava, että olen itsekin yhden markoista euroiksi muutettuna 11000e takausvelan joutunut maksamaan, kun läheisellä tutulla oli "niin hyvä liikeidea". Kallis allekirjoitus tuli, mutta kyllä tuli oppiakin ja nykyään viisaammin.


      • wamic

        huono ennuste; Älä nyt paskaa jauha


      • wamic
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

        Kuule kyllä ihmisellä pitää olla sen verran säästöjä, että pystyy tarvittaessa maksamaan elämiskustannuksensa hetken työttömyyden ja vakavan sairastumisen sattuessakin. Ei kait kukaan ole niin tyhmä, että ei säästä pahan päivän varalle. En ole mikään valtavapalkkainen ihminen mutta silti joka ikinen kuukausi säästän osan tuloistani. Mutta missä on ihmisten järki? Ei kun eletään kädestä suuhun kun ei ymmärretä mitä tarkoittaa varojensa mukaan eläminen.

        varojensa mukaan eläminen on eri juttu, kuin säästäminen. Vitun idiootti!


      • että näin
        elämä on. kirjoitti:

        Ei tämä nyt minään kummoisena piikittelynä, mutta eikös se juuri ole aika viimeisen päälle itseaiheutettua, että ON suostunut takaajaksi? Siinä kuitenkin ottaa tietoisen riskin vapaaehtoisesti.

        Onhan tässäkin nyt erilaisia tilanteita, eli jos nyt joku perheyritys ja konkurssi edessä jos suku ei vaikka ristiin takaile tms. ja siinä olisi omakin lehmä ojassa jos menisi nurin jne jne, niin tällaisethan ovat eri asioita ja sinänsä liiketoimintariskejä jos itsellekin aiheutuisi suoranaista haittaa jonkin toiminnan kaatumisesta. Mutta jotenkin kaverin lainan takaaminen tai jonkun muun pyytäjän, on silti aina vähän se, että kyllähän siinä sen mahdollisuuden aina ottaa niskoilleen ettei varsinainen velallinen saakaan hoidettua asioitaan. Ajat kuitenkin etenkin ison lainan kohdalla ja pitkän ajan kuluessa voivat kovin muuttua. Kristallipalloa ei ole.

        Mutta onhan toki järjestelmässä vähän nurinkurisuutta, koska on paljonkin tilanteita, että itse päävelallisella on ollut puhdas pöytä jo iankaiken ja takaajat kusessa loppuiän. Mutta ainahan se tilannekohtaista.

        Sen verran kyllä todettava, että olen itsekin yhden markoista euroiksi muutettuna 11000e takausvelan joutunut maksamaan, kun läheisellä tutulla oli "niin hyvä liikeidea". Kallis allekirjoitus tuli, mutta kyllä tuli oppiakin ja nykyään viisaammin.

        Sinä sitä, että jos tai kun olet takaajana ja velan ottanut ei maksa velkojaan, sinä maksat vaikka ei olisi rahaa, menee sinulta ulosottoon. Ja kaikkein kivointa asiassa on, että se velan maksamatta jättäneellä on edelleen luottotiedot kunnossa ja voi ottaa samaan aikaan uutta velkaa, kun sinä makselet voudille hänen maksamatta jääneitä velkoja.


      • Juupelijoo
        Voudin kaveri kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa. Jos työnantaja antaa lopputilin yt-neuvotteluissa sen perusteella, että työntekijältä menee voudille osa palkasta niin se on väärin perustein erotettu. Työnantajalla ei ole valtuuksia erottaa ja arvostella työntekijää raha-asioiden perusteella. Tiedän kokemuksesta toimiessani varaluottamusmiehenä ja työsuojeluvaltuutettuna vuosia. Yleensä T-neuvotteluissa katsotaan sellaisia työntekijöitä, jotka eivät hoida hommiaan, ovat osa-aikaisia tai määrä aikaisia tai kohta jäämässä eläkkeelle.

        Onhan se niin ettei tuollainen asia riitä irtosanomis perusteeksi mutta, jos firmassa käydään YT-neuvotteluja niin silloin irtisanotaa tuotannollis taloudellisista syistä. Todellista syytä ei kukaan koskaan tiedä omalla kohdallaan ellei työnantaja ole niin hölmö, että sen sinulle kertoisi.


      • Juupelijoo
        Onneton takaaja! kirjoitti:

        Katsos kun asia voi olla sitekin, että olet joutunut maksukierteeseen ilman omaa syytäsi, eli takuumiehen ominaisuudessa. Ei voudin hampaisiin aina joudu ihan vain omasta toheloinnista, vaan jos on yrittänyt avittaa kaveriaan esim. juuri takaamalla!

        Ja omaa "tohelointiahan" sekin on, jos menee takaamaan muiden lainoja. Tai ainakin pitäisi käsittää, että takaus tarkoittaa sitä että siinä voi oikeasti joutua jotain maksamaan eikä kyseessä ole vain mikään muodollisuus.

        Tässä edellisessä ei nyt ollut kyse siitä, että joku itkisi tuosta. Mutta ottaa päähän, että kun on menty ihan vapaaehtoisesti takaamaan muiden lainoja ja sitten toinen ei voikaan maksaa niitä niin sitten itketään asian perään. Kyllä sitä pitäisi sen verran nyt tajuta mitä takaus tarkoittaa.


      • näinmeillä
        Vittuuntunut. kirjoitti:

        älä puhu paskaa, mä oon ollu voudin uskollinen asiakas kohta 20 vuotta, kun repivät asunnon hintaa multa, ex-akka sai velkasaneerauksen kun osasi itkeä tirauttaa sopivasti oikeissa paikoissa. Kohta on paska maksettu, ja potkuja ei tollasen asian takia takuulla saa. On se vittu kumma asia tuo velkavankeus, vähemmällä pääsee kun tökkää jotain puukolla, ei haittaa vaikka siltä henkikin menis, lusit muutaman vuoden, ja taas on omatunto puhdas. koitat tehdä elämästäs parempaa ottamalla lainaa, ja kaikki meneekin kuseen, siinähän kituutat loppuelämäs. Tämä on sitä humanitäärisyyttä. Perseestä koko systeemit.

        Samankaltainen tilanne, oon vuodesta 2001 maksanut ex-mieheni mulle kaatamaa velkaa uo.n kautta, alkuvuuesta oon kuivilla; kaikki maksettu=D. Kovin vähällä nuo ketjun muut kirjoittajat pääsevät ku vain 1/3 palkasta, multa on otettu koko ajan 2/3 jokaisesta palkasta (oon pätkätyöläinen, eri palkka siis joka paikas ja välil pitkiäkin työttömyysjaksoja) ja se jos mikä on todella opettanut säästeliääksi.


    • pomo ulosotossa

      Olen päällikkö ja ulosottoon menee puolet kun on kovat tulot. On kyllä parisataa tonnia ulosotossakin. Eipä paljoa kiinnosta kun ajelen bemarilla töihin ja poltan kuubalaisia sikareitani :D Tsemiä vaan! Kyllä se on pieni asia tässä maailmassa kun katsoo esim Australian suuntaan miten siellä menee.

      • duunarixxx

        parikymmentä vuotta pimeitä töitä niin velat menee vanhaksi,,,niin tein minä,ja nyt ei ole mitään ulosotossa,mut ei kylläkään enään kiinnosta työntekokaan....


    • Velkaa ja volkaa

      Vaan tulojen mukaan määräytyy tuo raja.
      Ensin huomioidaan elämis ym. kulut ja suoja-osuus, joka määräytyy perhekoon ja lastenlkm mukaan.
      Jos on terveydenhoitoon liittyviä isoja maksuja tai esim. jatkuva kallis lääkitys, niin sen kuitit mukaan.
      Suojaosuuden esim. 1200e ylittävästä osuudesta vouti vie joko 1/3 tai 2/3 osaa, riippuen kuinka isot tulot ovat.
      Tällöin kokonaisvaikutus on paljon pienempi, kuin 30% palkasta.

      • ja........

        vuokra ja työmatkakulut ja lääkekulut ym ei kuulu suoja osuuteen. Niin kuin minulla kävi että velkoja halusi viedä 1/3 palkasta ja sitä ei kiinostanut pääsenkö enään käymään töissä.Sosku oli turha käydä kun ne ei ota todellisia kuluja mitä aiheutuu työssä käymisestä kun joudut omalla autolla tekemään duunia.


        jos velkoja haluaa vielä 1/3 sinun palkasta niin se onnistuu aina.Sen jälkeen jos ei jää rahaa elämiseen niin joudut soskun luukulle hakemaan toimeentuloa.


    • .... .

      . Älä hätäile!

    • kokemusta löytyy

      vaikuta mitenkään mihinkään,sinulle jää vain tietty summa käteen joka kuukausi,kun ulos-otto vie sen tietyn osan.Ei potkuja sen takia saa,vaan päinvastoin.Palkanlaskija on vaitiolovelvollinen!

    • Liian myöhään

      soittanut velkojalle aikasemmin ja sopinnut maksusuunitelmasta ennekuin velkoja pisti sen ulosottomiehelle,silloin olisit säästänyt myös merkinnästä.

      • ornamentti

        Tiedän 90-luvun laman. Minulla on kaksi ystävätärtä joilta meni kaikki omaisuus, he maksoivat pitkään velkojaan. He ovat saaneet asiansa hoidettua ja ovat ihan hyvissä voimin tänään ja ilman velkaa. Kaikille ei toki käynyt näin onnellisesti.
        Tänä päivänä käsittääkseni ei enää ole näitä laman uhrien velkoja, nekin on hoidettu kuntoon ja siinä ovat auttaneet asiansa tuntevat velkaneuvojat.
        Velallisen asemaa on tänä päivänä parannettu, joten mielestäni niistä jokaisen pitäisi selvitä, mikäli ei tee holtittomia velkoja ja hoitaa asiansa ajallaan.


    • wamic

      Miksi siitä työpaikka menisi? Eikä tieto mene kuin palkanlaskentaan. Ei auta, että olet ilmoittanut maksavasi 1/3 palkastasi vapaaehtoisesti, sillä ei vät enään usko sinuun, kun et ole aikaisemminkaan asiaasi hoitanut. Ja varmasti on tullut maksuilmoituksia tuosta.

      • vaihtoehtoelämää

        hieman samaa mietä kyllä.. miksi maksaisit nyt vapaehtoisesti, kun et aiemminkaan?

        jos koet, että velkasi on oikeutettu niin maksa pois jollakin tavalla jos koet ettet ole velvollinen maksamaan niin älä maksa penniäkään, tosin et voi töissäkään sitte olla..


      • Anonyymi

        Palkanlaskija oli juoruakka ja yx päällikkö ens'töikseen kertomaan asiaankuulumattomille,että xx on ulosotossa.


    • Meillä meni näin:

      Saatiin sovittua ulosottomiehen kanssa vapaaehtoisesta maksusta, eli maksettiin itse joka kuukausi tietty summa, sitten jossain välissä oli tiukempaa, ja meni pakkomaksuun, ja tieto meni sekä pomolle että palkanlaskuun, ei vaikuttanut millään lailla esim. työtilanteeseen, mies vakinaistettiinkin sillä välin, vaikka oli tieto maksuhäiriöistä. Aina ei ole kyse huonosta raha-asioiden hoidosta tai oma vika, että luottotiedot menee ja velkoja menee ulosottoon! Meillä kaatui yksityisyritys, kavereilla meni raha-asiat solmuun kun olivat toista kaveriaan takaamassa ja tämä töpeksi asiansa. Meillä isot velat sekä pankkiin että verottajalle maksuja rästissä. Lopulta velat vanheni, eli helpotus oli suuri! Koko palkkaa ei voi ulosmitata, on jäätävä tietty osa välttämättömään elämiseen, sen suuruuteen vaikuttaa esim. tulot ja perhetilanne.

      • Meillä meni näin:

        Pankin velkahan ei vanhene, oikaisen sen heti tässä ennen kuin joku muu ennättää. Meilläkin ollaan pankin kanssa naimisissa vielä vuosikymmeniä, muut velat on saatu järjestykseen.


    • yrittäjäxx

      Olen yrittäjä ja useamman kerran työntekijöille on tullut ulosmittausta. Meillä pienessä yrityksessä tieto meni minulle yrittäjälle ja työntekijöitten esimiehelle. Työntekijän kanssa avoimesti keskustelin asiasta, kun ulosotosta tuli paperit. Irtisanominen ei käyny edes mielessä, eikä lain mukaan niin voi edes tehdä. Toivon vaan että työntekijä saa raha-asiat kuntoon.

    • Hädissään

      Mulla on velkaA noin35000 kuinka kauan riittää maksuksi suoraan pAlkastabotto. On vakituinen duuni?

    • Sumutussssss

      Velkaa voi tulla ilman omaa syytä, jos jonkun takausvelat tulee maksuun
      tai sairastuu pysyvästi.
      Suomessa porskuttaa ne pissipäät jotka ovat 90-luvulla saaneet ilmattees
      vanhemmilta talon/maatilan/metsää.Myyvät nyt peltojaan 5-10 tonnilla hehtaari ja
      metsät päälle.Sitten ne huutaa näillä palstoilla, että tehkää ihmiset töitä ja maksakaa velkanne.
      Jokainen tietää etteivät he ole työnteolla rikastuneet.

      • Anonyymi

        Kävin töissä,vaikka uo otti osansa.En kertonut kenellekään,että olen ulosotossa.Oli mennyt ensimmäinen erä palkasta ja kuulin työpaikassani,kun tuotantopääl.sanoi kuuluvalla äänellä työntekijöille.XX on ulosotossa.päällikkö ei tiennyt,että olin kuullut sanomiset.Seuraavana aamuna yksi työntekijä sanoi. X.X joutuu maksamaan voudille,voi,voi.Häpesin tietysti osaani jo..Tiedon levittely vei jalat alta.Tuli viikonloppu,niin yritin itsemurhaa.Nyt olen työkyvyttömyys eläkkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin töissä,vaikka uo otti osansa.En kertonut kenellekään,että olen ulosotossa.Oli mennyt ensimmäinen erä palkasta ja kuulin työpaikassani,kun tuotantopääl.sanoi kuuluvalla äänellä työntekijöille.XX on ulosotossa.päällikkö ei tiennyt,että olin kuullut sanomiset.Seuraavana aamuna yksi työntekijä sanoi. X.X joutuu maksamaan voudille,voi,voi.Häpesin tietysti osaani jo..Tiedon levittely vei jalat alta.Tuli viikonloppu,niin yritin itsemurhaa.Nyt olen työkyvyttömyys eläkkeellä.

        olisit nostanut syytteen työpaikan päähenkilistöä kohtaan ,koska ne on henk kohtaisia asioita ja tieto suoja on niitten takana.Samanlailla kun sinulla työpaikan asiat.


    • vvvb

      minä sain anteeksi kaikki ulosotto velat syy siihen ku olen sipilän poika :)

    • lestaatti

      lestaäpäräthän saavat aina kaikki tekonsa anteeksi.

    • Anonyymi

      Ulosoton kanssa voi varmaan sopia tuosta mutta se varmaan maksaa sen että lyhennät heti ulosotossa olevaa rahaa kolmasosalla. Eli jos ulosotossa vaikka 3000€ niin sanot että maksat tonnin pois heti jos sitten sopii lopuista kahdesta tonnista että maksusuunnitelmalla jossa maksat suoraan. Maksusuunnitelman pitää olla sellainen, että tulee maksettua nopeammin kuin palkasta nipistämällä ja riittävän nopeasti, esim. alle 18kk aikana.

      Jos ulosotolle tarjoaa jotain missä velka tulisi maksettua hitaammin kuin tuolla automaatilla eikä mitään rajua lyhennystä alussa niin tuskin suostuu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe