Minne Ylöjärvellä?

Kotipaikka haussa

Olemme perheinemme muuttamassa Tampereen seudulle. Olemme netistä katsastelleet eri kuntia ja kaupunkeja Tampereen ymärillä. Työpaikkamme tulee olemaan Tampereella, mutta emme kuitenkaan haluaisi asettua varsinaiseen kantakaupunkiin. Tampereen kaupungissakin tosin on asuntoalueita, jotka sijaitsevat etäällä keskustasta, mutta mielenkiintoisia asuin paikkoja näyttäisi löytyvän myös naapurikunnista. Nyt kysynkin: Miksi kannattaisi muuttaa juuri Ylöjärvelle?

5

834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi mielipide

Ylöjärvelle kannattaa muuttaa, jos työpaikka ja sukulaiset ovat täällä. Ylöjärvi, Nokia, Valkeakoski, Vesilahti ja Sahalahti sopivat lapsiperheille, jotka ovat valmiita maksamaan paljon veroja, tyytyvät huonoihin palveluihin ja ovat sen verran köyhiä, että eivät pysty ostamaan asuntoa Tampereelta tai Lempäälästä.

Moni Ylöjärvelle muuttanut Tampereella työssä käyvä lapsiperhe kokee ongelmaksi seuraavia asioita:

- työmatka Tampereelle on mennen tullen ruuhkassa vie aikaa
      - lasten päivähoidon ja koulun käynnin sovittaminen ei onnistu, jos ei ole tosi joustavaa työantajaa
      - lasten sairastaminen ja muu vastaava on katastrofi ajallisen etäisyyden vuoksi
      - lapsi ei pääse välttämättä lähikouluun vaan pienetkin lapset kulkevat pitkiä matkoja
      - kunnalliseen hammashoitoon eivät käytännössä pääse uudet asiakkaat
      - terveyskeskuksessa on saanut jonottaa neljääkin tuntia, tilanne on voinut hieman parantua
      - ostoksilla tulee käytyä Tampereella - tarjonta Ylöjärvellä on melko kehnoa
      - meno-paluu bussilla Tampereen keskustaan maksaa yli 10 euroa/hlö
      - bussilla matka Tampereen keskustaan vie minimissään puolituntia
      - vaihdon kanssa tai ruuhka-aikaan pitää varata puolitoistatuntia matkaan
      - kaikki kynnelle kykenevät laittavat lapsensa Tampereen kaupungin lukioihin
      - kaikki vähänkin kehittävämmät harrastukset ja hoitopaikat ovat Tampereella
      - hyviä ja järkevän hintaisia asuntoja ei ole tarjolla
      - verorahojasi sijoitetaan tunnin ajomatkan päähän Ylöjärven ja Virtain rajalle Kurun tuolle puolen.

• Eipä kummempaa

Viihtymiseen vaikuttaa paikkakunnan tarjoamien palvelujen ohella oma asennoituminen - sanoisin, että vähintään yhtä paljon.

Olen perheineni asunut Ylöjärvellä yli kolmekymmentä vuotta. Olemme lapsinemme viihtyneet oikein hyvin. Tosin viihtyvyyttä on varmasti lisännyt se, että meidän perheen molempien vanhempien työpaikat ovat Ylöjärvellä. Muuttaessamme ykköskriteeri oli, että työmatkat voi tehdä myös polkupyörällä tai kävellen - joskin lasten pienenä ollessa useimmiten käytimme muutaman kilometrin päiväkotireissulla autoa, koska aamuminuutit ovat lapsiperheessä kullan kalliit. Jos Tampereelle on matka, sinne pääsee tästä keskustan alueelta varsin hyvin bussilla ja matka maksaa suuntaansa 4,30 € (seutulipulla tietysti todella paljon edullisemmin). Tietenkin kodin ja työpaikan välinen etäisyys lisää työpäivän pituutta, mikä ei ole hyvä asia pienten lasten vanhemmille.

Tärkein viihtyvyyttä lisäävä seikka on mielestäni hieno harjuluonto. Se on tehnyt Ylöjärvestä meille kodin. Palvelut toimivat mielestämme hyvin, varsinkin kun ottaa huomioon, että tänne muuttaa kaiken aikaa lisää lapsiperheitä: kouluja ja päiväkoteja on rakennettava lakkaamatta lisää. Myös terveyskeskuksen palveluihin olemme olleet tyytyväisiä.

Perheemme lapsista yksi on käynyt lukionsa Tampereella, muut Ylöjärvellä. Paikallisesta lukiosta on vain hyvää sanottavaa. Opetuksen taso on aivan vertailukelpoinen Tampereen lukioiden kanssa, ja lasten mukaan siellä on välitön ja oppilasmyönteinen henki. Ja nythän tänne on valmistumassa uusi koulutuskeskus lukio- ja ammattiopiskelumahdollisuuksineen.

Kyllä täällä pärjää; kannattaa vain miettiä tarkoin oman perheen erityisvaatimuksia ja mieltymyksiä ja esim. työpaikan sijaintia. Ylöjärvi on oikein hyvä "peruspaikkakunta".

• Eppu 26

Aika hyvin kaksi edellistä viestiä kiteyttää ajatukseni. Työpaikan sijainti, harrastukset ja perheen muut erityistarpeet kannattaa ottaa huomioon. Lapsiperheitä on muuttanut Ylöjärvelle Asuntilaan ja Metsäkylään toteuttamaan unelmaansa omakotitalosta. Kannattaa käydä vilkaisemassa paikkoja. Palvelut ovat huonot noilla alueilla, mutta ovat muutoin ok paikkoja. Asuntilassa ei ole koulua eikä kauppaa. Metsäkylässä on Siwa ja Sale. Koulukin siellä saattaa olla.

Ylöjärven ja ylipäänsä Tampereen ympäryskuntien etu on se, että asunnot ovat hieman halvempia. Kuntien hallinto ja palvelut yritetään hoitaa lähes lakien mukaisesti. Kunnallispolitiikka on ikänsä tai kymmeniä vuosia paikkakunnalla notkuneiden harrastus, mutta Tampereen läheisyys ja valtion ohjaus on vienyt asioita oikeaan suuntaan. Muutamasta maanomistajasta kun aika jättää ja Tampere rakentaa tunnelinsa Näsijärven ali, niin Ylöjärvi-Tampere voi lähteä jopa lentoon. Paikkakunnalla on siis positiivinen pohjavire.

• tyytyväinenasukas

Itse olen lasteni kanssa asunut Vuorentaustassa 14 vuotta ja olen tyytyväinen asuinpaikkaani. Tampereen rajalle on n. 2 km matkaa, aivan naapurissa ala-aste ja päiväkoti, Siwa parin sadan metrin päässä. Mahtavat ulkoilumaastot lenkkipolkuineen ja latuineen vieressä. Harjulla riittää polkuja samoilla. Bussilipun kertamaksu Vuorentaustasta maksaa 3,60 €/krt. Itse tosin käyn omalla autollani Tampereen keskustassa töissä.

Minulla olisi myynnissä RT-päätyasunto 4 h k s. Tarkoitus muuttaa pienempään lasten aikuistuessa. Jos kiinnostaa, ilmoita!

• See see

Vuorentaustassa on tarjolla uudistuotantoa melko nihkeästi. Jotkut toki arvostavat takavuosien Ylöjärveläisrakentajan tuotoksia, mutta suosio on laskenut merkittävästi kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta. Syynä on viime vuosien home- ja kosteusvouhotus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe