omenamehusta siideriä

......

Onko kokemusta omenatuoremehun käyttämisestä siideriksi? Onko maku vaivan väärti? Tavoitteena mahdollisimman kuiva juoma.

Suunnitelma:

- viiteen litraan omenatuoremehua (säilöntäaineeton, hiilihydraattia 10 g / l) pektolaasientsyymiä ja viinihiivaa ravintosuoloineen (tai tavallista hiivaa vain)
- Sokeria ei lisätä.
- Kun käyminen lakkaa, selkeytys kylmässä. Ei kirkasteita eikä ainakaan käymisenpysäyttäjää.
- Pullotus tiiviisiin pulloihin siten, että enimmät hiivat jäävät pois kyydistä. Mahdollisesti lusikallinen sokeria per pullo.
- Muutamaksi päiväksi kellariin käymään kuplivaksi pulloissa

Kaavoilla laskien maksimialkoholipitoisuus on 6,4 %.

5

1106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dksfljsadfö

Olen joskus tehnyt. Itse laittaisin vähän vettä sekaan jos tekisin nyt. Pelkästä mehusta tehtynä tulee "siideristä" hyvin vahvaa, noin 10 volttista ( ei pitäisi tulla mutta niin vain tuli, liekö noissa sitten enemmän hiilaria kuin purkissa sanotaan...). Hiilihapotin itse kaasulla nuo. Maku oli kuin kiljussa ikään, ei tullut kauhean hyvää, päähän kyllä meni ja melkein koko satsi tuli juotua.

• aloittaja.

Tuli itsekin kokeiltua. Käytin pullahiivaa ja ravinnesuoloja. En käyttänyt ihan kuivaksi. En pysäyttänyt käymistä, vaan pullotin käyvän juoman (vrt. sima) vielä käyvänä ja vein kylmään pariksi päiväksi. Oli juontikelpoista, muttei hyvää.. Alkoholia kehittyi n. 4 %. Hiilidioksidia juomassa oli luonnostaan, koska käyminen jatkui pulloissa.

Millään en usko, että elintarvikkeissa olisi hiilihydraatteja enempää kuin mitä on ilmoitettu, koska ilmoitustarkkuus on prosentin tarkkuudella. Kemian perusyhtälöillä laskin tuon maksimipitoisuuden olettaen kaiken hiilihydraatin rypäle- tai hedelmäsokeriksi. Ehkäpä sinun tapauksessasi mehussa oli ilmoitettua enemmän käymiskelpoisia hiilihydraatteja tai mittarisi näytti mitä sattui. Itse päädyin neljään prosenttiin, kun analysoin karkealla menetelmällä vertaamalla analyysivaa'an kanssa käyttämättömän ja käytetyn mehun tiheyksiä.

Herää uteliasuus, että millä menetelmällä mitään muuta kuin puhdasta vettä saa kotona hiilihapotettua. Limukoneilla on sotkematta konetta miltei mahdotonta...

• sdafsdfa
        aloittaja. kirjoitti:

Tuli itsekin kokeiltua. Käytin pullahiivaa ja ravinnesuoloja. En käyttänyt ihan kuivaksi. En pysäyttänyt käymistä, vaan pullotin käyvän juoman (vrt. sima) vielä käyvänä ja vein kylmään pariksi päiväksi. Oli juontikelpoista, muttei hyvää.. Alkoholia kehittyi n. 4 %. Hiilidioksidia juomassa oli luonnostaan, koska käyminen jatkui pulloissa.

Millään en usko, että elintarvikkeissa olisi hiilihydraatteja enempää kuin mitä on ilmoitettu, koska ilmoitustarkkuus on prosentin tarkkuudella. Kemian perusyhtälöillä laskin tuon maksimipitoisuuden olettaen kaiken hiilihydraatin rypäle- tai hedelmäsokeriksi. Ehkäpä sinun tapauksessasi mehussa oli ilmoitettua enemmän käymiskelpoisia hiilihydraatteja tai mittarisi näytti mitä sattui. Itse päädyin neljään prosenttiin, kun analysoin karkealla menetelmällä vertaamalla analyysivaa'an kanssa käyttämättömän ja käytetyn mehun tiheyksiä.

Herää uteliasuus, että millä menetelmällä mitään muuta kuin puhdasta vettä saa kotona hiilihapotettua. Limukoneilla on sotkematta konetta miltei mahdotonta...

Minulla oli tuolloin sellainen iso tarkoitusta varten ostettu sammio johon saattoi kytkeä kaasupullon. Lensi roskiin jossain vaiheessa kun luovuin harrastuksesta.

• Keina

Hiilihapotusta olen kuullut tehtävän hiilihappojäällä. Hieman alle kuutiosentti hiilihappojäätä 0,7l pulloon ja korkki kiinni. satavarma annostuksesta en ole mutta kokeile vaikka vesipulloon ensin.

• Keina

Niinjuu...Hillihappojäätä myy ainakin AGA ja osa AGAn jälleenmyyjistä. Tampereella esim Tamrex.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe