omenamehusta siideriä

......

Onko kokemusta omenatuoremehun käyttämisestä siideriksi? Onko maku vaivan väärti? Tavoitteena mahdollisimman kuiva juoma.

Suunnitelma:

- viiteen litraan omenatuoremehua (säilöntäaineeton, hiilihydraattia 10 g / l) pektolaasientsyymiä ja viinihiivaa ravintosuoloineen (tai tavallista hiivaa vain)
- Sokeria ei lisätä.
- Kun käyminen lakkaa, selkeytys kylmässä. Ei kirkasteita eikä ainakaan käymisenpysäyttäjää.
- Pullotus tiiviisiin pulloihin siten, että enimmät hiivat jäävät pois kyydistä. Mahdollisesti lusikallinen sokeria per pullo.
- Muutamaksi päiväksi kellariin käymään kuplivaksi pulloissa

Kaavoilla laskien maksimialkoholipitoisuus on 6,4 %.

5

1226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dksfljsadfö

Olen joskus tehnyt. Itse laittaisin vähän vettä sekaan jos tekisin nyt. Pelkästä mehusta tehtynä tulee "siideristä" hyvin vahvaa, noin 10 volttista ( ei pitäisi tulla mutta niin vain tuli, liekö noissa sitten enemmän hiilaria kuin purkissa sanotaan...). Hiilihapotin itse kaasulla nuo. Maku oli kuin kiljussa ikään, ei tullut kauhean hyvää, päähän kyllä meni ja melkein koko satsi tuli juotua.

• aloittaja.

Tuli itsekin kokeiltua. Käytin pullahiivaa ja ravinnesuoloja. En käyttänyt ihan kuivaksi. En pysäyttänyt käymistä, vaan pullotin käyvän juoman (vrt. sima) vielä käyvänä ja vein kylmään pariksi päiväksi. Oli juontikelpoista, muttei hyvää.. Alkoholia kehittyi n. 4 %. Hiilidioksidia juomassa oli luonnostaan, koska käyminen jatkui pulloissa.

Millään en usko, että elintarvikkeissa olisi hiilihydraatteja enempää kuin mitä on ilmoitettu, koska ilmoitustarkkuus on prosentin tarkkuudella. Kemian perusyhtälöillä laskin tuon maksimipitoisuuden olettaen kaiken hiilihydraatin rypäle- tai hedelmäsokeriksi. Ehkäpä sinun tapauksessasi mehussa oli ilmoitettua enemmän käymiskelpoisia hiilihydraatteja tai mittarisi näytti mitä sattui. Itse päädyin neljään prosenttiin, kun analysoin karkealla menetelmällä vertaamalla analyysivaa'an kanssa käyttämättömän ja käytetyn mehun tiheyksiä.

Herää uteliasuus, että millä menetelmällä mitään muuta kuin puhdasta vettä saa kotona hiilihapotettua. Limukoneilla on sotkematta konetta miltei mahdotonta...

• sdafsdfa
        aloittaja. kirjoitti:

Tuli itsekin kokeiltua. Käytin pullahiivaa ja ravinnesuoloja. En käyttänyt ihan kuivaksi. En pysäyttänyt käymistä, vaan pullotin käyvän juoman (vrt. sima) vielä käyvänä ja vein kylmään pariksi päiväksi. Oli juontikelpoista, muttei hyvää.. Alkoholia kehittyi n. 4 %. Hiilidioksidia juomassa oli luonnostaan, koska käyminen jatkui pulloissa.

Millään en usko, että elintarvikkeissa olisi hiilihydraatteja enempää kuin mitä on ilmoitettu, koska ilmoitustarkkuus on prosentin tarkkuudella. Kemian perusyhtälöillä laskin tuon maksimipitoisuuden olettaen kaiken hiilihydraatin rypäle- tai hedelmäsokeriksi. Ehkäpä sinun tapauksessasi mehussa oli ilmoitettua enemmän käymiskelpoisia hiilihydraatteja tai mittarisi näytti mitä sattui. Itse päädyin neljään prosenttiin, kun analysoin karkealla menetelmällä vertaamalla analyysivaa'an kanssa käyttämättömän ja käytetyn mehun tiheyksiä.

Herää uteliasuus, että millä menetelmällä mitään muuta kuin puhdasta vettä saa kotona hiilihapotettua. Limukoneilla on sotkematta konetta miltei mahdotonta...

Minulla oli tuolloin sellainen iso tarkoitusta varten ostettu sammio johon saattoi kytkeä kaasupullon. Lensi roskiin jossain vaiheessa kun luovuin harrastuksesta.

• Keina

Hiilihapotusta olen kuullut tehtävän hiilihappojäällä. Hieman alle kuutiosentti hiilihappojäätä 0,7l pulloon ja korkki kiinni. satavarma annostuksesta en ole mutta kokeile vaikka vesipulloon ensin.

• Keina

Niinjuu...Hillihappojäätä myy ainakin AGA ja osa AGAn jälleenmyyjistä. Tampereella esim Tamrex.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      10
      5496
    2. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      87
      2936
    3. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      46
      2822
    4. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      49
      2223
    5. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      25
      2211
    6. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      13
      2170
    7. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      44
      2092
    8. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa -kaudesta

Unelmia Italiassa -sarja on ollut supersuosittu ja uutta kautta on odotettu. Nyt on tullut se aika, että TV-katsojat pää
      Tv-sarjat
      7
      1913
    9. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      12
      1843
    10. Lähtisitkö Erikoisjoukot-leirille? Yksi kokelas paljastaa karun totuuden kulissien takaa

Erikoisjoukot realityssä kokelaat kohtaavat omat henkiset ja fyysiset rajansa. Nyt yksi kokelas paljastaa karun totuuden
      Tv-sarjat
      17
      1831
    Aihe