Halpa elämä

Pihi akka X

Kyllä köyhä voi todella halvalla ostaa ruuat. Olen pitkäaikaistyötön ja saan työmarkkinatukea, asumistukea ja vähän toimeentulotukea. Vuokran ja sähkön jälkeen jää reilut 400 e josta lyhennä velkaa ja ruokaan jää n. 80 e. Ostan rahapäivänä paketin riisiä, 2 kg pussin pottui, porkkanapussukan ja kaalinpään, kahvipaketin suodatinpússeja. Leipää leivon itse ja jauhovarastoja täydennän tarvittaessa rahapäivänä. Pesuaineissa nuukailen kuin myös vaatteissa ja ostan niitä yleensä jos saan veronpalautusta. Mutta noilla perusruuilla pärjää kun rahapäivän jälkeen käy vain kerran viikossa ostamassa litran maitoa ja 12kpl munia. Syön joka päivä aterian joka koostuu keitetystä riisistä/perunoista kahden munan munakas. Vähän se kyllästyttää kun syönyt samaa jo pari vuotta mutta velkataakka pienenee koko ajan. Aamulla juon kupin kahvia itse tehdyn leivän kera ja iltapalana on myös pari leivänpalaa porkkana/kaalisalaatin kera. Kahvinjuontia piti vähentää ja juon nyt vain 1 kupin, kun kahvi kovasti kallistui. Asun yksin enkä käytä alkoa tai polta

31

1726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MO

Olet uskomaton selviytyjä, hatunnosto sinulle !

Kananmunan keltuaisessa on paljon kolesterolia, sydämen kannalta olisi hyvä keksiä vaihtoehtoja. - Hernesoppaa, jauhelihakeittoa, kasviskeittoa, marjapuuroa, kalaa.

Olisiko mahdollista lisätä maitoa, niin luut pysyisivät vahvoina.

Hyvää alkavaa vuotta !

• Daidalos

Itse en kyllä selviäisi noin vähällä...

Eikö se vaihtelu ole iha hyväksikin ihmiselle? Katsoin joskus ohjelman, missä ihmisille tarjottiin karkkia, toisessa kulhossa oli kaikki karkit samanvärisiä ja toisessa kirjavia. Ja saman makuisia kaikki, mutta ihmiset valitsivat aina sen kulhon jossa oli kirjavia karkkeja. Ihmisellä on kuulemma luontainen tarve saada ruokavalioonsa vaihtelua.

Kokeile joskus esim. makaronilaatikkoa, edullista sekin. Makaronipusseja saa joskus tarjouksessa 10 pss eurolla ja jauhelihapaketin 400g voi saada 1,5e kun on alennuksessa. 400g makaronia 200g jauhelihaa niin tuosta tulee jo kaksi isoa laatikkoa, riittää varmasti pitkään.

Käytä hyväksesi myös ilmaiset ruokailut, joita järjestetään vähävaraisille ainakin kaikissa suuremmissa kaupungeissa. Myös EU-kasseja voisit hakea ja kirkolta ruokakuponkeja ja/tai ruokakasseja. Saisit vaihtelua ruokavalioosi.

Hyvää alkanutta vuotta kuitenkin! Olet sitkeä mimmi!

• 42KG
        Daidalos kirjoitti:

Itse en kyllä selviäisi noin vähällä...

Eikö se vaihtelu ole iha hyväksikin ihmiselle? Katsoin joskus ohjelman, missä ihmisille tarjottiin karkkia, toisessa kulhossa oli kaikki karkit samanvärisiä ja toisessa kirjavia. Ja saman makuisia kaikki, mutta ihmiset valitsivat aina sen kulhon jossa oli kirjavia karkkeja. Ihmisellä on kuulemma luontainen tarve saada ruokavalioonsa vaihtelua.

Kokeile joskus esim. makaronilaatikkoa, edullista sekin. Makaronipusseja saa joskus tarjouksessa 10 pss eurolla ja jauhelihapaketin 400g voi saada 1,5e kun on alennuksessa. 400g makaronia 200g jauhelihaa niin tuosta tulee jo kaksi isoa laatikkoa, riittää varmasti pitkään.

Käytä hyväksesi myös ilmaiset ruokailut, joita järjestetään vähävaraisille ainakin kaikissa suuremmissa kaupungeissa. Myös EU-kasseja voisit hakea ja kirkolta ruokakuponkeja ja/tai ruokakasseja. Saisit vaihtelua ruokavalioosi.

Hyvää alkanutta vuotta kuitenkin! Olet sitkeä mimmi!

ITSE LEIVON LAITAN KAIKEN RUUAN.JAUHOT OVAT 5 KERTAA KALLIINPIA,KUIN TAVALLISTEN IHMISTEN..NOSTA SIINÄ VAIHTELUA JA RAVINTO ENERGIIAA.KYSYN ,MITEN MONIPUOLISTAN. TEHDÄÄNKÖ YHDESSÄ,JOTAIN.SAMAN SAIRAUDEN KANSSA TAISTELEVAT.

• 16+5
        42KG kirjoitti:

ITSE LEIVON LAITAN KAIKEN RUUAN.JAUHOT OVAT 5 KERTAA KALLIINPIA,KUIN TAVALLISTEN IHMISTEN..NOSTA SIINÄ VAIHTELUA JA RAVINTO ENERGIIAA.KYSYN ,MITEN MONIPUOLISTAN. TEHDÄÄNKÖ YHDESSÄ,JOTAIN.SAMAN SAIRAUDEN KANSSA TAISTELEVAT.

Eiköhän tuo kysymys kuuluisi tuonne terveys palstalle tai ruoka ja juoma osioon?

• eitoiminut mulle

Itselleni kävi lopulta niin, että masennuin. Olin aliravittu ja aloin sairastella. Kunto petti ja vaivuin pahempaan masennukseen.
      Jätin velat maksamatta, söin kunnolla ja aloin pikkuhiljaa kuntoutumaan. Elämääni tupsahti pari vekaraa, enkä kadu ikinä päivääkään, että jätin velkani maksamatta.

• Saita Itara

Jaa-a, keksit sitten uuden jutun. Mihis sulla sitä rahaa muka menee? Munat maksavat euron tai pari, riippuu mimmoinen kauppa siinä on. Siihen hintaan löytyy vaikka mitä vastaavaa, joten vaihtelua saa kyllä, jonkun 400 gramman lihapaketin löytää helposti ja keittoa noista tulisi, mikä täyttää ja ravitsee. Riisi ei ole kovin halpaa. Nuo ruuat lienet keskinyt näistä keskusteluista. Otat aina esiin tuon sähkön, mutta sähkölaskun osuus ei ole kovin suuri varsinkaan yksinäisellä henkilöllä, parin kympin luokkaa/kk on yksiössä asuvassa, kotoa pois muuttaneella lapsellani, joka asuu yksin ja hänellä on vieläpä kylppärin lattilämmitys riesanaan ja on sähkölaitteita. Aiemmin kirjoitin, että meillä on neljä henkeä, eihän meillä nykyään ole kuin kolme, se on vähän unohtunut ettei tuo joulun kotona viettänyt "lapsi" asu enää täällä. On sitä alle euron kilohintaan usein tarjouksessa muutakin kuin kaalia tai porkkanoita, lapsikulta, et taida käydä kaupassa ikinä itse?

• .

STT. Aamulehti
      Pienituloiseksi lasketaan yksin asuva,
      jonka tulot ovat vuodessa enintään n. 13 000 € eli kuukaudessa vajaa 1 100 €.

Alle 10 000 € vuosiansioihin, (kuukaudessa vajaa 835 €)
      joutui viime vuonna 2009 tyytymään lähes 1,7 miljoonaa suomalaista.

Suomalaisten selvä enemmistö joutuu tyytymään alle 25 000 € vuosituloihin, käy ilmi Verohallituksen julkistamista tiedoista. (on 2000 € / kk, työ/palkan vuosijakaja on 12,5)

Suomessa oli vuonna 2009 noin 4,8 miljoonaa verovelvollista,
      ja lähes 3,4 miljoonan tulot jäivät alle 25 000 €.

Toimeentulotuen perusosa 1.1.2009 alkaen: 417 € / kk. Joka on 5004 € / vuodessa.
      .

• 18

nuukuus kunniaan nimimerkin opiskelija.
      Se eli ja oli kunniassaan 1950-luvulla, suree kirjoittamalla mennyttä elämäänsä se ankeutta ja kovuutta. Surun voi elää ylemmyytenä ja saada voimaa olemalla alentuva opettaja.

• nuukuus kunniaan

ovat herättäneet sinussa ajatuksia, ja hyvä niin.
        Eräät, melko monetkin, tämän palstan viestit puolestaan ovat herättäneet minussa sellaisia ajatuksia, että elämä on yllättävän ankeaa ja kovaa tänäkin päivänä. N'in on huolimatta siitä, että yhteiskunta tukee vähävaraisia monin tavoin.
        On ikävää lukea, että ihmiset näkevät nälkää silkkaa uusavuttomuuttaan, ja että lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa takia.
        Säästäväisyys ja ahkeruus eivät mene koskaan pois muodista, eikä ruikuttaminen tuo leipää lasten suuhun. Nyt uuden vuoden alkaessa kaikkien rahan riittämättömyyttä valittavien kannattaa tutkia kriittisesti kulutustottumuksiaan, vertailla menojaan ja tulojaan ja miettiä, mitä he oikeasti tarvitsevat. Se, mitä tekee mieli ja se, mitä tarvitsee, ovat kaksi aivan eri asiaa - myös vuonna 2011.

• metall-leidi

Kovasti ihmettelen sitä, että miksi nimimerkki nuukuus-kunniaan asialliset neuvot ärsyttävät niin monia?
        Fiksu ihminen säästää ja koettaa selvitä omin neuvoin ruikuttamisen sijaan.
        50- ja 60 luvun neuvot ovat klassikkoja ja olin nuori tuolloin ja elin köyhissä oloissa, mutta ruoka oli vaihtelevaa ja tervellistä . Koko perhe kävi syksyisin sienessä ja marjassa.Läpi vuoden oli särvintä ja hyvää lisäkettä.Usein pyhäpäivänä oli itsetehtyjä liahpullia ja kirpeä puolukkasurvos oli mainio lisäke.
        Se siitä ruuasta, mutta kun olen kirjoittanut tänne omakohtaisista vinkeistä miten aina selvitä seuraavaan vuoteen elävänä olen saanut kettuilut niskaani. No ei se mua satuta eikä tarkoita sitä että olisin kritiikittömästi tyytyväinen vallitseviin olosuhteisiin jos olen itse koettanut ilman joutavanpäiväistä marinaa selvitä pienin arkisin niksein .
        Nuukuus-kunniaan neuvot ovat tuttuja vaikkapa kunnalliset velkaneuvojat kehottavat vertailemaan tuloja ja menoja ja patistavat ihmisiä tiukkaan realismiin arkiekonomiassa.

• nuukuus kunniaan
        metall-leidi kirjoitti:

Kovasti ihmettelen sitä, että miksi nimimerkki nuukuus-kunniaan asialliset neuvot ärsyttävät niin monia?
        50- ja 60 luvun neuvot ovat klassikkoja ja olin nuori tuolloin ja elin köyhissä oloissa, mutta ruoka oli vaihtelevaa ja tervellistä . Koko perhe kävi syksyisin sienessä ja marjassa.Läpi vuoden oli särvintä ja hyvää lisäkettä.Usein pyhäpäivänä oli itsetehtyjä liahpullia ja kirpeä puolukkasurvos oli mainio lisäke.
        Se siitä ruuasta, mutta kun olen kirjoittanut tänne omakohtaisista vinkeistä miten aina selvitä seuraavaan vuoteen elävänä olen saanut kettuilut niskaani. No ei se mua satuta eikä tarkoita sitä että olisin kritiikittömästi tyytyväinen vallitseviin olosuhteisiin jos olen itse koettanut ilman joutavanpäiväistä marinaa selvitä pienin arkisin niksein .
        Nuukuus-kunniaan neuvot ovat tuttuja vaikkapa kunnalliset velkaneuvojat kehottavat vertailemaan tuloja ja menoja ja patistavat ihmisiä tiukkaan realismiin arkiekonomiassa.

Se, mitä olen täällä kirjoitellut, ei suinkaan ole omaa keksintöäni, mutta kylläkin useimmiten itse kokeiltua ja hyväksi havaittua, aivan yleissivistykseen ja normaalielämään kuuluvaa.
        Itse valmistetut lihapullat puolukkasurvoksineen, joista kerrot, lyövät mennen tullen maussa ja terveellisyydessä laudalta eltaantuneen makuiset eineslihapullat, joita nykyään monessa huushollissa lämmitetään mikrossa, syödään ja syötetään lapsille. Hintakin on täysin kilpailukyinen. Jos jauhelihaa ei ole paljon, voi lihapullia jatkaa korppujauhoilla, kauraryyneillä, sienisilpulla, juuresraasteilla tms. terveellisillä ruoka-aineilla. Eikä paistamiseen tarvitse käyttää vanhaa rasvaa.
        Puolukka on aivan verraton luonnontuote: sitä kasvaa koko maassa, yleensä runsaasti, sitä on helppo ja hauska poimia, se säilyy ilman säilöntäaineita ja se kelpaa monenlaisiin ruokiin. Eikä maksa itse poimittuna mitään. Ulkomailta tulleet osaavat sitä ihmetellä ja arvostaa.
        Puolukkasurvos on erinomainen kyytipoika. En osaisi kuvitella syöväni porkkana-, kaali- tai maksalaatikkoa ilman puolukkasurvosta, en myöskään pinaattiohukaisia tai poronkäristystä. Puolukkasurvos sopii lähes kaikkiin liharuokiin.
        Puolukasta ja jauhoista/ryyneistä saa herkullisen ruis- ja vispipuuron todella halvalla. Entä sitten puolukkakiisseli? Mikä vahinko, jos nykylapset jäävät vaille näitä herkkuja, joita sentään on syöty suuren köyhyyden ja sotienkin aikana.
        Viilin, rahkan ja jugurtin mausteena puolukka on erinomaista. Oma lukunsa ovat erilaiset puolukkapiirakat ja -kakut.
        Vuosi on vasta alussa, mutta toivotaan, että tästä tulee hyvä marjavuosi. Vajaan kahdeksan kuukauden kuluttua vaeltelen toivon mukaan jälleen puolukkakankailla. Mukaan otan myös toisen astian, johon kerään kullankeltaisia kantarelleja, suklaanruskeita herkkutatteja, sametinmustia torvisieniä ja muita luonnon meille suomia lahjoja. Niistä valmistan sakean sienimuhennoksen, jota kelpaa syödä uusien perunoiden kanssa illansuussa tultuani kotiin, jälkiruoaksi kuohkeaa vispipuuroa.
        Eikä maksa paljon.

• metall-leidi
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

Se, mitä olen täällä kirjoitellut, ei suinkaan ole omaa keksintöäni, mutta kylläkin useimmiten itse kokeiltua ja hyväksi havaittua, aivan yleissivistykseen ja normaalielämään kuuluvaa.
        Itse valmistetut lihapullat puolukkasurvoksineen, joista kerrot, lyövät mennen tullen maussa ja terveellisyydessä laudalta eltaantuneen makuiset eineslihapullat, joita nykyään monessa huushollissa lämmitetään mikrossa, syödään ja syötetään lapsille. Hintakin on täysin kilpailukyinen. Jos jauhelihaa ei ole paljon, voi lihapullia jatkaa korppujauhoilla, kauraryyneillä, sienisilpulla, juuresraasteilla tms. terveellisillä ruoka-aineilla. Eikä paistamiseen tarvitse käyttää vanhaa rasvaa.
        Puolukka on aivan verraton luonnontuote: sitä kasvaa koko maassa, yleensä runsaasti, sitä on helppo ja hauska poimia, se säilyy ilman säilöntäaineita ja se kelpaa monenlaisiin ruokiin. Eikä maksa itse poimittuna mitään. Ulkomailta tulleet osaavat sitä ihmetellä ja arvostaa.
        Puolukkasurvos on erinomainen kyytipoika. En osaisi kuvitella syöväni porkkana-, kaali- tai maksalaatikkoa ilman puolukkasurvosta, en myöskään pinaattiohukaisia tai poronkäristystä. Puolukkasurvos sopii lähes kaikkiin liharuokiin.
        Puolukasta ja jauhoista/ryyneistä saa herkullisen ruis- ja vispipuuron todella halvalla. Entä sitten puolukkakiisseli? Mikä vahinko, jos nykylapset jäävät vaille näitä herkkuja, joita sentään on syöty suuren köyhyyden ja sotienkin aikana.
        Viilin, rahkan ja jugurtin mausteena puolukka on erinomaista. Oma lukunsa ovat erilaiset puolukkapiirakat ja -kakut.
        Vuosi on vasta alussa, mutta toivotaan, että tästä tulee hyvä marjavuosi. Vajaan kahdeksan kuukauden kuluttua vaeltelen toivon mukaan jälleen puolukkakankailla. Mukaan otan myös toisen astian, johon kerään kullankeltaisia kantarelleja, suklaanruskeita herkkutatteja, sametinmustia torvisieniä ja muita luonnon meille suomia lahjoja. Niistä valmistan sakean sienimuhennoksen, jota kelpaa syödä uusien perunoiden kanssa illansuussa tultuani kotiin, jälkiruoaksi kuohkeaa vispipuuroa.
        Eikä maksa paljon.

Odottelen jo kevättä ja kesää. Keväällä ajelen pyörällä puhtaammille tienoille poimimaan nokkosen ja villiyrttien versoja.Nokkosletut varhaisnokkosista verratonta herkkua ja kuten kuvailit sienienkeruutasi niin juuri tuollainen sieniherkku uusien perunoiden kanssa gourmet ruokaa parhaimmillaan.
        Kuohkea vispipuuro oli jo lapsuudessani mieliherkkuani ja omille kersoille olen valmistanut maukasta ja halpaa kotiruokaa ja olen saanut heidätkin herkuttelemaan vispipuurolla.
        Nykylapset jäävät vaille perinneherkkuja ja se on sääli. Eipä ole lapsillani taas toisaalta ollut mitään allergioita kun on lisäaineetonta ruokaa.Leivätkin leivon itse ja laitan leipiin jyviä ja "täkyjä" kuitupitoisuuden takaamiseksi.
        työttömänä ollessani kerkesin poimimaan sieniä ja marjoja toisillekin ja silloin jos milloin oli aikaa tehdä ruokaakin ja vielä työllisenäkin kerkeän lomilla ja vapaa-aikana sieneen ja marjaan, saa metsänantimia ja tulee liikuttuakin.

• nuuka minäkin

ovat herättäneet sinussa ajatuksia, ja hyvä niin.
        Eräät, melko monetkin, tämän palstan viestit puolestaan ovat herättäneet minussa sellaisia ajatuksia, että elämä on yllättävän ankeaa ja kovaa tänäkin päivänä. N'in on huolimatta siitä, että yhteiskunta tukee vähävaraisia monin tavoin.
        On ikävää lukea, että ihmiset näkevät nälkää silkkaa uusavuttomuuttaan, ja että lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa takia.
        Säästäväisyys ja ahkeruus eivät mene koskaan pois muodista, eikä ruikuttaminen tuo leipää lasten suuhun. Nyt uuden vuoden alkaessa kaikkien rahan riittämättömyyttä valittavien kannattaa tutkia kriittisesti kulutustottumuksiaan, vertailla menojaan ja tulojaan ja miettiä, mitä he oikeasti tarvitsevat. Se, mitä tekee mieli ja se, mitä tarvitsee, ovat kaksi aivan eri asiaa - myös vuonna 2011.

Nuuka olen minäkin. Ottakaapa huomioon, että nykyisistä päiväkotilapsista on allergisia n.15 %. Keittiön emäntänä tiedän tämän. Suosittelisin vanhempia uhraamaan aikaansa ja tekemään ruuan puhtaista, mielellään luomu-, alkuraaka-aineista. Jo raskausaikana tulisi ottaa ravinnon laatu huomioon. Jos ihmiset ajattelisivat pikkuisen pitenpään ravintonsa sisältöä, niin eivät he tulisi mollaamaan puhtaan luonnon puolesta puhujaa. Sitä paitsi, luonnon antimet tulevat halvoiksi itse kerättynä ( jos pääsee läheltä keräämään ), verratkaapa 100g:n korvasienipurkkiin ostettuna. Itselläni on pakastin ja jääkaappi täynnä keruutuotteita. Onpa ulkovarastossa jäätyneenä puolukkamehuakin 20 l. Möin poimittuja marjoja elo-syyskuun aikana 640 eurolla. Niillä laitoin runsaan joulun lahjoineen ja jäikin vielä. Tämän tammikuun alkuviikkona minulla on mennyt kauppaan 18,25 e, luulenpa, että ensiviikolla menee sama. 2 aikuista.

• dklillif
        metall-leidi kirjoitti:

Kaippa ne neuvot ärsyttävät niitä, jotka pelkäävät eksyvänsä metsään. Saavansa sääskenpuremia ja likaiset vaatteetkin kaupan päälle. Tai heistä löytyy sen verran uusavuttoman vikaa, ettei edes leipää osata vääntää itse.
        Itse haen metsästä marjat, mut en tee niin paljon kuin äiti meille lapsena teki. Ja ikävähän niitä hilloja,mehuja,lihapullia on. Niitä kun ei mikään kauppa myy.
        Muutamana vuonna olen suunnitellut muutaman sienen käyväni nappaamassa. Ja ajatuskin korvasienestä jauhelikastikkeessani saa veden hierahtaan kielelleni. Mut en ole kaupunkilaistuttuani, muuta saanut aikaan syksyisin, kuin hillat,mustikat ja puolukat talvea varten säilöön. Ja muutamia kalakiloja pakkaseen.

• Parempiakin olemassa

Nimimerkki vuoden säästäjä ilmoitteli täällä alempana ketjussa kuinka oli säästänyt koko vuoden ja viikossa ruokaan kului jotain 9e vain ja vuoden säästäjä oli tehnyt merkintöjä koko vuodesta, eli sinun toimesi ovat olemattomat verrattuna vuoden säästäjään.

• juttuja

Itsensä vuoden säästäjäksi nimittänyt ei millään lailla halunnut taikka pystynyt selventämään, miten hän eli runsaalla yhdeksällä eurolla kuussa. Joten tuo juttu oli pelkkä provo, eikä hänen juttujaan voi verrata yhtään mihinkään.

• nuukuus kunniaan
        juttuja kirjoitti:

Itsensä vuoden säästäjäksi nimittänyt ei millään lailla halunnut taikka pystynyt selventämään, miten hän eli runsaalla yhdeksällä eurolla kuussa. Joten tuo juttu oli pelkkä provo, eikä hänen juttujaan voi verrata yhtään mihinkään.

sen verran, että Vuoden säästäjä ilmoitti ruokamenoikseen 9,73 euroa viikossa eikä runsasta yhdeksää euroa kuussa.
        Vähänhän sekin on, mutta saattaa olla mahdollista.

• Olisi kiva tietää

sen verran, että Vuoden säästäjä ilmoitti ruokamenoikseen 9,73 euroa viikossa eikä runsasta yhdeksää euroa kuussa.
        Vähänhän sekin on, mutta saattaa olla mahdollista.

Voisiko se olla mahdollista? Hänen täytyy varmaan käyttää kaikki EU kassit joita vuodessa jaetaan ja varmasti hakee leipäjonoista ruokaa myös? Vuoden säästäjä ei halua terkemmin selvittää asiaa joten usko että Hän käyttää rahaa ruokaan noin vähän, mutta syö kuitenkin terveellisesti noilla ilmais jutuilla?

• nuukuus kunniaan
        Olisi kiva tietää kirjoitti:

Voisiko se olla mahdollista? Hänen täytyy varmaan käyttää kaikki EU kassit joita vuodessa jaetaan ja varmasti hakee leipäjonoista ruokaa myös? Vuoden säästäjä ei halua terkemmin selvittää asiaa joten usko että Hän käyttää rahaa ruokaan noin vähän, mutta syö kuitenkin terveellisesti noilla ilmais jutuilla?

hänen tilannettaan, mutta en rupea häntä valehtelijaksikaan väittämään.
        Saattaa hyvinkin olla niin kuin kerrot. Tai sitten hän voi elää jonkinasteisessa omavaraistaloudessa tai keräilytaloudessa, esim. dyykata ruokaa roskiksista.
        Tiedän ja tunnen ihmisiä, jotka kasvattavat valtavat määrät ruokaa vuokratuilla viljelypalstoilla, poimivat satoja litroja marjoja ja sieniä, kalastavat yms. ja tulevat toimeen erittäin pienellä rahasummalla. He tosin eivät ole suomalaissyntyisiä, vaikka täällä asuvatkin.

• huvi ja hyöty

Saattaa hyvinkin olla niin kuin kerrot. Tai sitten hän voi elää jonkinasteisessa omavaraistaloudessa tai keräilytaloudessa, esim. dyykata ruokaa roskiksista.
        Tiedän ja tunnen ihmisiä, jotka kasvattavat valtavat määrät ruokaa vuokratuilla viljelypalstoilla, poimivat satoja litroja marjoja ja sieniä, kalastavat yms. ja tulevat toimeen erittäin pienellä rahasummalla. He tosin eivät ole suomalaissyntyisiä, vaikka täällä asuvatkin.

suomalaisistakin monet tekevät. Minulla on perunat ja kasvikset, marjat ja sienet, sekä useimmiten myös kalat omasta takaa. Pakastamisen lisäksi olen säilönyt kalaa ja sieniä suolaamalla, sekä kuivaalalla sieniä, yrttejä, ja omenoita. Etikkasäilykkeet riittävät yleensä kevääseen saakka. Kesällä kasvatan tomaatit ja kurkut. Talvella pidän niiden suhteen taukoa, koska en halua syödä torjunta-aineiden jäämiä.

Hyödynnän kaupan tarjoukset, jos mahdollista. Nyt oli lauantaimakkara 800g/0,99. Liedellä muhii makkarakeitto, johon käytin muutaman parunan ja porkkanan, sekä pakasteesta ruohosipulia, nokkosta, ja persiljaa. Muutama pippuri ja kasvisliemikuutio täydentävät makua. Makkaraa jäi vielä tuliseen makkarakastikkeeseen, jonka voi syödä vaikka pastan kanssa. Ihmisillä jää usein perunoita ja kasviksia nahistumaan kaappiin, ne voisi hyvin käyttää keittoihin.

Valmistan paljon laatikkoruokia. Edulliseksi tulevat maksalaatikko, kaalilaatikko, makaroni- ja peruna-jauhelihalaatikko. Itse teen myös silakkalaatikkoa (teen sen kyllä suolaamistani muikuista) ja hyvää on. Talousmenoissa voi säästää pitkän pennin, kun vähän ajattelee.

• ..

omassa taloudessa, vaan ilmeisesti vanhempien. Maataloudessa eläinten rehut ja maan lannoitteet myös maksavat.
        On pystyttävä perustelemaan, hän ei voinut.

• nuukuus kunniaan
        .. kirjoitti:

omassa taloudessa, vaan ilmeisesti vanhempien. Maataloudessa eläinten rehut ja maan lannoitteet myös maksavat.
        On pystyttävä perustelemaan, hän ei voinut.

ketju uudestaan. Muistaakseni tuon vanhempien taloudessa asumisen oli keksinyt joku samalla nimimerkillä esiintyvä teeskentelijä.
        En tarkoittanut edellä ammattimaista maanviljelyä vaan palstaviljelyä esim. kaupungin vuokraamalla aarin tai parin palstalla. Siinä ainoa menoerä on maan vuokra. Myös omalla pihalla voi harjoittaa pienimuotoista viljelyä. Monilla on esim. hedelmäpuita, marjapensaita ja raparperia sekä yrttejä, jotka tuottavat satoa vuodesta toiseen, joskus niin paljon, ettei tiedä, mitä sillä kaikella tekisi. Pienestäkin kasvimaasta saa porkkanaa, hernettä ja monia muita tuotteita.
        Jopa parvekkeella ja ikkunalaudalla voi viljellä kasveja, joita voi käyttää ravinnoksi.

• Väärällä nimimerkill

ketju uudestaan. Muistaakseni tuon vanhempien taloudessa asumisen oli keksinyt joku samalla nimimerkillä esiintyvä teeskentelijä.
        En tarkoittanut edellä ammattimaista maanviljelyä vaan palstaviljelyä esim. kaupungin vuokraamalla aarin tai parin palstalla. Siinä ainoa menoerä on maan vuokra. Myös omalla pihalla voi harjoittaa pienimuotoista viljelyä. Monilla on esim. hedelmäpuita, marjapensaita ja raparperia sekä yrttejä, jotka tuottavat satoa vuodesta toiseen, joskus niin paljon, ettei tiedä, mitä sillä kaikella tekisi. Pienestäkin kasvimaasta saa porkkanaa, hernettä ja monia muita tuotteita.
        Jopa parvekkeella ja ikkunalaudalla voi viljellä kasveja, joita voi käyttää ravinnoksi.

Ketjuun sekaantui joku aivan eri henkilö esiintyen muka vuoden säästäjänä? Alkuperäinen ilmoitti napakasti tälle väärälle nimimerkille että unohdit pisteen nimimerkin lopusta:) ja siitä alkoi taas väärän nimimerkin ilmoitukset ja nyt myös pisteen kanssa.

• 20 ? 47

JOHAN JÄRKIKIN SANOO.PERUT,PORKKANAT,LANTUT.YM,,TILPEHÖÖRIT VOI PIENELLÄ TILKULLAKIN,HARRASTUKSEN JAMIELENTERVEYDEN KANNALTA AHERTAA. PARASTA LÄÄKETTÄ JA TERAPIAA.HETA

• nutaaja

Kahvi keitetään pannussa liedellä ja annetaan laskeutua, pesuaineet poisheitetyistä sitrushedelmistä. Kessut ja perunat kasvamaan joutomaille, puistoista sorsat ja tammenterhot talteen.

• vrhkhrt4fv

Citykaneja metsästämään vaan, niin saa köyhät lihaa pataansa ja rikkaiden omakotitalojen puidenvesat säilyvät talven yli :DD

Lokkimuhennos olisi poikaa myös!

• 454
        vrhkhrt4fv kirjoitti:

Citykaneja metsästämään vaan, niin saa köyhät lihaa pataansa ja rikkaiden omakotitalojen puidenvesat säilyvät talven yli :DD

Lokkimuhennos olisi poikaa myös!

Pureskele sitä sianpersettä vaan siellä postimerkkitontillasi ja pidä turpasi kiinni.

• metall-leidi

Niin samaan sankarisuoritukseen en pääse lähellekään kuin vuoden säästäjä, mutta tiukan €uron politiikkaa harrastan arkena ja säästän hiukkasen pahan päivän varalle, koska olen kokenut työttömyyden ja taloudellisen "bankkrutin".
      Mutta kuten olen tähänkin ketjuun kirjoitellut niin ruuassa pystyy säästämään tinkimättä kuitenkaan ruuan terveellisyydestä.KEittoja ja laatikoita olen tehnyt niin että riittää koko viikoksi, leipää leivon itse ja en ole niin tiukka kuin ketjun aloittaja , mutta 20€uroa menee viikossa ruokaan ja siihen sisältyvät pesuaineet ja kissan ruuat ja hiekat.
      Eihän mulle kuulu miten ihmiset rahansa käyttävät, mutta kyllä sivustaseuranneena kaupassa käydessä näkee miten ihmiset tuhlaavat mielettömästi, ostetaan kaikenmaailman vanukkaita, sippsejä ja puolivalmisteita ja eineksiä.Ruokaan saa menemään ihan älyttömiä määriä ja totutetaan lapsetkin siihen , että herkuttelu kuuluu joka päivään.
      Nyt vaikka on töitä niin vanhasta muistista on jäänyt nuukailu päälle vaikka olen eläkeiän kynnyksellä niin meidät pienet ihmiset on tuomittu elämään epävarmuuden ehdoilla ja nyky maailmassa voi sattua ihan mitä vaan.
      Moiseen askeesiin en ihan aloittajan tyyliin pysty, mutta ei ole varaa oikein revitelläkään vaan yritän olla kaukaa viisas ja selvitä elävänä tämänkin alkaneen vuoden.

• wwwjjjjiiioooppp

kyllä välillä itsekkin ihmettelen tällä palstalla tulevia juttuja.mutta kaikilla on erilainen elämän tilanne.mut yleis sääntönä .n.420E kk toimeen tulotuki.jos yh niin myös muuta apua.EI SAA MAKSAA LAPSILLE TARKOITETULLA RAHALLA OMIA VELKOJAAN.se on rikos lapsia ym.kohtaan en halua ketään syyllistää mut miettikää kuitenkin.

• iloset

MIKSI ette voi koskaan kirjoitella asiallisesti. minua ärsyttää ,kun aina kaikista keljuillaan .KÖYHÄ on köyhä vaikka voissa paistais....

• yäk.kokoomus

Käyppä hakemassa näitä ruokaavustuksia mitä mm. seurakunnat jakavat, jää näin ollen pikkasen enemmän rahaa muuhunkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      14718
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      24
      2439
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2341
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      123
      1659
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1433
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      341
      1344
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1173
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1045
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      906
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      99
      823
    Aihe