Älykkäämpiä?

-----

Ovatko ateistit älykkäämpiä kuin teistit?

Mitä mieltä olette omasta älystänne?

Minä olen ainakin tyhmä kuin saapas.

38

958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olly

Oman älyn arvioiminen ei välttämättä ole ihan puolueetonta. Mutta, netistä löytyy paljon testejä, jotka antavat kuvan älykkyydestä. No, pitäisikö ensin päättää, mitä älykkyydellä tarkoitetaan, ja miten sitä mitataan...

• 128

Esim kirjailijat, taiteilijat, luovat ja älykkäät tutkijat ovat yleensä uskonnottomia, eli ateisteja.
        Erittäin älykäs on useammin ateisti, kuin normaaliälykäs. Eli älykyydestä seuraa tieteellinen maailmankuva ja siitä ateismi. Mutta erittäin älykäs voi tietenkin olla vaikka kreationisti ja hämeen hitain vastaavasti ateisti.

• Eskoo

>>Oman älyn arvioiminen ei välttämättä ole ihan puolueetonta.

Ei ole uskottavaa, että joku ei tietäisi olevansa älykäs. Älykkyys paljastuu monella tavalla työelämässä ja koulussakin. Älykäs selviytyy sellaisista vaikeista tehtävistä, mihin muut eivät pysty. Monet työt eivät tietysti ole millään tavalla älykkyyttä vaativia, mutta joissakin töissä tarvitaan hyvää ongelmien ratkaisukykyä.
        Jos joku tekee sellaisia uusia asioita, jotka ovat hyödyllisiä ja toimivat hyvin, niin onhan se älykästä.

Ateistin ja uskovaisen älykkyyden vertailu ei ole älykästä. Se on lasten hommaa.
        Älykkyys saattaa olla viehättävää, mutta parempi on olla tyytyväinen ja onnellinen.

• -

Älykkyystestien mukaan ateistit ovat keskimäärin teistejä älykkäämpiä. Itseäni en pidä erityisen älykkäänä, mutta ikävä kyllä ihmisen mittakaavassa olen jo hyvin älykäs. Se on muiden muassa WAIS-III-testillä todettu, mistä tulokseksi tuli noin 130 (tarkkaa ei kerrottu).

• Tulos selvä

Olivatko älykkyystestien tekijät ateisteja?

• Testien mukaan pitäisi prosessorin olla ihan sieltä paremmasta päästä.

Kuitenkin joskus tuntuu siltä, että saisi olla vielä parempikin. Ehkä vaadin laitteelta liikaa.

Muistetan kuitenkin, etä älykkyystestit mittaavat vain tiettyjä ominaisuuksia. Ihminen voi olla aivan superkyvykäs jollain muulla sektorilla, mutta testeissähän se ei näy.

• -

Esimerkiksi kristityt ovat huippulahjakkaita seliseliselittelyssä.

• readmorethanonebook

"Ovatko ateistit älykkäämpiä kuin teistit? "

Ateistien keskimääräinen älyykkyys on korkeampi. Tätä tukevaa tutkimusta olen kuullut eräänkin huippuyksilön käyttävän tähän tapaan: Sinäkö älykäs?! Hohhohhoo! Olet teisti!
      Keskimääräinen älykkyys ei kerro kuitenkaan mitään jonkin tietyn yksilön älykkyydestä. Ottaen huomioon sen, että iso osa maailman älykkäimmistä ihmisistä on ateisteja, luulisi joukkoomme mahtuvan myös hurja määrä totaalisia idiootteja.

Olen matemaattiselta älykkyydeltäni jokinverran Suomen keskitason yläpuolella. Muita älykkyyksiä ei ole tullut testattua. Itse koen olevani typerys päivittäin, joten luultavasti sosiaalinen älykkyyteni ei ole kovin korkea.

• Heh heh

Oliko tutkijoissa myös teistejä?

• -
        Heh heh kirjoitti:

Kerrohan nyt multinikki, millä perusteella älykkyystestit voisivat tehtävissään suosia ateisteja?

• Rauhallinen teisti
        - kirjoitti:

Kerrohan nyt multinikki, millä perusteella älykkyystestit voisivat tehtävissään suosia ateisteja?

Taisi mennä hermot.

• readmorethanonebook
        Heh heh kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on? Vai onko taustalla taas ateistinen salaliitto...
        Minun on erittäin vaikea ymmärtää miksi joku loukkaantuu siitä että teistit omaavat KESKIMÄÄRÄISESTI matalemman matemaattisen älykkyyden. Taisi olla niin että aasialaisilla oli korkeampi keskimääräinen älykkyysosamäärä kuin eurooppalaisilla ja miehillä korkeampi kuin naisilla. En kuitenkaan vetänyt eurooppalaisena naisena hernettä nenääni, paitsi tietysti jos joku tulee sössöttämään että koska olen nainen en voi olla fiksu.

• Testi tämäkin
        readmorethanonebook kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on? Vai onko taustalla taas ateistinen salaliitto...
        Minun on erittäin vaikea ymmärtää miksi joku loukkaantuu siitä että teistit omaavat KESKIMÄÄRÄISESTI matalemman matemaattisen älykkyyden. Taisi olla niin että aasialaisilla oli korkeampi keskimääräinen älykkyysosamäärä kuin eurooppalaisilla ja miehillä korkeampi kuin naisilla. En kuitenkaan vetänyt eurooppalaisena naisena hernettä nenääni, paitsi tietysti jos joku tulee sössöttämään että koska olen nainen en voi olla fiksu.

Eräs testi osoitti että germaanit, juutalaiset ja slaavit ovt älykkäimpiä.

• Nerneinen
        Testi tämäkin kirjoitti:

Eräs testi osoitti että germaanit, juutalaiset ja slaavit ovt älykkäimpiä.

"En kuitenkaan vetänyt eurooppalaisena naisena hernettä nenääni"

Mä olen vetäny kaks hernettä nenääni pienenä. Ei meinannu saada pois.

• goddeloos

En tiedä tarkalleen kuinka tyhmä tai älykäs olen mutta olen ainakin utelias. Mieltä askarruttavista asioista otan kyllä selvää enkä jätä asioita arvailujen varaan :)

Tuossa testi mikä antaa suunnan...
      http://www.mensa.fi/sivu.php/nettitesti

• Uskonnoton

Keskimääräisiä älykkyyksiä

Ateistin 103
      Monoteistin 98
      Suomalaisen 96
      Amerikkalaisen 100
      Hong Kongilaisen 107
      Etelä-Korealaisen 106
      Japanilaisen 104
      Barbadoslaisen 68

Päätelkää siitä.

• ...

Hong Kongilaisen 107
        Etelä-Korealaisen 106
        Japanilaisen 104

näissä maissa kokonaishedelmällisyys on todella alhainen
        Hong kong 0.97
        Etelä korea 1.21
        Japani 1.27
        vrt. Suomi 1.83

niin olisiko tässä kyse flynnin ilmiöstä jossa ne harvat lapset koulutetaan paremmin?

• ... kirjoitti:

Hong Kongilaisen 107
        Etelä-Korealaisen 106
        Japanilaisen 104

näissä maissa kokonaishedelmällisyys on todella alhainen
        Hong kong 0.97
        Etelä korea 1.21
        Japani 1.27
        vrt. Suomi 1.83

niin olisiko tässä kyse flynnin ilmiöstä jossa ne harvat lapset koulutetaan paremmin?

Olen joskus pohtinut tuotakin asiaa.

Voisiko kirjoitusjärjestelmillä olla osuutta asiaan.

Todella hankalat kirjoitusjärjestelmät koulivat ihmiset älykkyystesteissä mitattavissa osa alueissa, kuten muistissa, hamoittamiskyvyssä, yksityiskohtien huomaamisessa ja jopa logiikassa.

Sitten muissa, kuten vaikka matemaattisessa päättelyssä, voikin olla huoleti keskisarjassa ja silti menestys on taattu.

• Uskonnoton
        Phoebus kirjoitti:

Olen joskus pohtinut tuotakin asiaa.

Voisiko kirjoitusjärjestelmillä olla osuutta asiaan.

Todella hankalat kirjoitusjärjestelmät koulivat ihmiset älykkyystesteissä mitattavissa osa alueissa, kuten muistissa, hamoittamiskyvyssä, yksityiskohtien huomaamisessa ja jopa logiikassa.

Sitten muissa, kuten vaikka matemaattisessa päättelyssä, voikin olla huoleti keskisarjassa ja silti menestys on taattu.

Noissa maissa kirjoitusjärjestelmät eivät ole ainoastaan hankalia vaan ymmärtääksesi lukemaasi pitää myös ymmärtää merkkien ideallinen sisältö. Toisinsanoen puoliksi pureskeltua on vähän hankampi suoltaa ulos ja informaatio lokeroituu monipuolisemmin tai paremmin aivoissa.

• Uskonnoton
        Uskonnoton kirjoitti:

Noissa maissa kirjoitusjärjestelmät eivät ole ainoastaan hankalia vaan ymmärtääksesi lukemaasi pitää myös ymmärtää merkkien ideallinen sisältö. Toisinsanoen puoliksi pureskeltua on vähän hankampi suoltaa ulos ja informaatio lokeroituu monipuolisemmin tai paremmin aivoissa.

Lisätään tähän että jonkun yhden tai kahden vieraan kielen erinomainen hallinta ajanee saman asian meille valkonaamoille.

• "Ovatko ateistit älykkäämpiä kuin teistit?"
      - - Joidenkin tutkimuksien mukaan näin olisi, mutta itse epäilen näiden tutkimusten järkevyyttä. On olemassa erilaista älykkyyttä ja ehkä kyse on vain mitattavasta älykkyydestä. Tosin, ateistit ja teistit ovat moninaista porukkaa. Ei jokaikinen teisti ole kuin kadun*nainen, SavonArola tai Jaakob. Tosin, ei jokainen ateistikaan ole koulutettu tutkija tai maailmanluokan filosofi.

Koulutus ei ole tae älykkyydestä, vaan oppineisuudesta. Olen huomannut kuinka professorit ja tohtorit muuttuvat täysin avuttomiksi vinkujoiksi, kun he joutuvat toimimaan oman erityisalansa ulkopuolella. Enää ei tiedonhakutaidot tai tiedon sisäistäminen toimi näillä - jopa yksinkertainen googletus osoittautuu liian mahdottomaksi tehtäväksi.

Jos jotain rajanvetoa haluaa tehdä, niin teen seuraavan: Mielestäni fundamentalismi, vanhollisuus tai ehdottomuus kertovat huonosta tai riittämättömästä älystä - ihmiset tukeutuvat 'ehdottomiin totuuksiin' tai perinteisiin, koska tosimaailman moniulotteisuus on liikaa näille. Ei kyetä taipumaan uusille ajatuksille tai ajatusmalleille.

"Mitä mieltä olette omasta älystänne?"
      - - Noh, olisihan se kiva olla viksumpi :) Kielipäätä minulla ei ole. Mitään taiteellista minussa ei ole. Suoraan sanoen, olen kateellinen niille, jotka tuottavat jotain luovaa tai uusia ajatuksia, olkoot se tekstiä, kuvia, ääniä tai näiden sekoituksia.

"Minä olen ainakin tyhmä kuin saapas."
      - - Millä perusteella?

• Kössönöm

matemaattista älyä minulla ei ole, taiteellista kylläkin jonkun verran, jos se siis edes älykkyydeksi katsotaan. Osaan myös "lukea" ihmisiä melko hyvin. En pidä itseäni tyhmänä, mutta kukapa sitä edes tunnustaisi. Paitsi sinä tietenkin:)

• "Ovatko ateistit älykkäämpiä kuin teistit?"

Ei välttämättä. Joitain tutkimuksia tosin on tehty jossa tähän tulokseen on tultu, kyse on ollut keskimääräisestä älykkyydestä teistien ja ateistien välillä.

"Mitä mieltä olette omasta älystänne?"

En tiedä. Saatan olla hölmö joskus mutta tyhmänä en itseäni pidä. Kuulemma olen sosiaalisesti älykäs, siis ihmissuhteiden kiemuroissa.

"Minä olen ainakin tyhmä kuin saapas."

En usko.

• budol

Tässä testi:

http://www.politicalcompass.org/test

Jos sijoittuu tuloksissa vasemmalle, on uskovaisten pakkokymmenyksiä kannattava typerys. Jos sijoittuu oikealle, on fiksu, joka tienaa/voi tienata omaisuuksia hyvällä omalla tunnolla.

• tfdrty

Economic Left/Right: -3.25
        Social Libertarian/Authoritarian: -5.13

• Economic Left/Right: -5.25
        Social Libertarian/Authoritarian: -5.49

• Economic Left/Right: -4.12
        Social Libertarian/Authoritarian: -5.44

Nuo on kaikki kysymyksiä, joihin haluaisin nähdä kansanedustajaehdokkaiden vastaavan!

• En usko että siinä on kovin tilastollisesti merkittäviä eroja. Lisäksi älykkyystestit yleensä mittaavat lähinnä matemaattista ja loogista päättelykykyä, mikä on aika kapea määritelmä sille mitä älykkyys on. Semmoinen ilmiö on kuitenkin huomattu, että huippuälykkäistä ihmisistä on paljon suurempi osa ateisteja kuin väestöstä keskimäärin.

Itse olen testien mukaan lahjakas juuri matemaattisesti, muusta älykkyydestä en tiedä. Mielelläni olisin ainakin viisaampi.

En usko että olet tyhmä kuin saapas.

• 33

Älykkyyden ja uskonnollisuuden välillä on havaittu olevan riippuvuus kansallisella tasolla. Ehkäpä samanlainen riippuvuus on olemassa myös yksilötasolla. Numeerisesti ilmaistuna tämä älykkyyden ja uskonnollisuuden suhdeluku on noin 1:3. Tämä tarkoittaa sitä, että 10 ÄO-pistettä älykkäämmät ovat 30% vähemmän uskonnollisia.

Kumpi riippuu kummasta? Onko niin, että tyhmempi kansa on uskonnollisempaa vai uskonnollisempi kansa on tyhmempää. Itse epäilen riippuvuuden olevan kaksisuuntaista.

Tässä tarkemmin kyseisestä tutkimuksesta; http://hypnosis.home.netcom.com/iq_vs_religiosity.htm

• ateistix

En pidä itseäni kovin älykkäänä, ennemminkin ehkä viisaana. Mitä älykkyys sitten on ja miten sitä mitataan ja mitä noissa mittauksissa nostetaan esille? Kielissä olin koulussa hyvä, mutta kyllä jo lapsikin oppii kiinan kielen. Sitä en usko enää oppivani ja se on karmean kuuloistakin. Matemattiset taidot ovat heikot. Toisaalta taas osaan erottaa kirjoituksista olennaisen ja olen nopea lukemaan ja jäsentelemään.

• Mutta liian usein huomaan olevani ihan pihalla...

• O'ou

Miten mitata älykkyyttä?
      Borneon viidakoissa ikänsä elänyt henkilö ei välttämättä kovinkaan hyvin selvitä mensan testiä. Silti hän voi olla paljon älykkäämpi, kuin länsimaisen koulujärjestelmän läpi käynyt henkilö, joka saa mensan testissä huippupisteet.

Voiko älykkyyttä yleensäkään määritellä millään yleisellä tasolla, vai onko se ominaisuus, joka ilmenee niin monella tavalla, ettei sille ole olemassa mitään yhteismitallista tapaa vertailla?

Jos vertaillaan ateisteja ja teistejä, niin ehkä on enemmän kysymys "aivojen arkkitehtuurista" (Kari Enqvistia siteeratakseni) kuin älykkyydestä. Tunnen henkilökohtaisesti monia syvästi uskovaisia ihmisiä, eikä heidän älyssään sinänsä ole mitään vikaa käytännön asioissa. Heillä vaan on taipumus ajatella ns. "perimmäisiä kysymyksiä" jotenkin toisin.

• Älykkyyttä on vaikea mitata. Korkeasti koulutetettuja voidaan sanoa älykkääksi, mutta heidän äly on hyvin pitkälle on opittua, riittää kun muistaa mitä on opetettu ja on kiinnostusta ja motivaatiota oppia. Jotkut ihmiset taas ovat älykkäitä, koska he vaan ovat tietyissä asioissa lahjakkaita. Jokainen ihminen on älykäs jossain asiassa.

Aloin miettimään tuota viisautta. Minusta viisaus tulee kokemuksista, mielestäni mitä vanhempi ihminen sen viisaampi, koska hänellä on niin paljon kokemuksia erilaisista asioista. Esim. pidän isoisääni hyvin viisaana miehenä, hän on kokenut yhtä sun toista.

• ateistix
        missxcessive kirjoitti:

Älykkyyttä on vaikea mitata. Korkeasti koulutetettuja voidaan sanoa älykkääksi, mutta heidän äly on hyvin pitkälle on opittua, riittää kun muistaa mitä on opetettu ja on kiinnostusta ja motivaatiota oppia. Jotkut ihmiset taas ovat älykkäitä, koska he vaan ovat tietyissä asioissa lahjakkaita. Jokainen ihminen on älykäs jossain asiassa.

Aloin miettimään tuota viisautta. Minusta viisaus tulee kokemuksista, mielestäni mitä vanhempi ihminen sen viisaampi, koska hänellä on niin paljon kokemuksia erilaisista asioista. Esim. pidän isoisääni hyvin viisaana miehenä, hän on kokenut yhtä sun toista.

vain itseoppinut on oppinut, muuta ovat opetettuja. Jotenkin näin se meni, enkä muista kenen sanat.

• O'ou
        missxcessive kirjoitti:

Älykkyyttä on vaikea mitata. Korkeasti koulutetettuja voidaan sanoa älykkääksi, mutta heidän äly on hyvin pitkälle on opittua, riittää kun muistaa mitä on opetettu ja on kiinnostusta ja motivaatiota oppia. Jotkut ihmiset taas ovat älykkäitä, koska he vaan ovat tietyissä asioissa lahjakkaita. Jokainen ihminen on älykäs jossain asiassa.

Miten määrittelisi viisauden? Ehkä viisas ihminen olisi sellainen, joka on kokenut ja oppinut asioita ja tehnyt niistä itse johtopäätöksiä, joihin perustaa ajattelunsa. Vähemmän viisas olisi taas se, joka nielee kaiken sellaisenaan tekemättä itse mitään ajatteluprosessia.

Tuosta älykkyydestä ja koulutuksesta sanoisin, että ne ovat täysin eri asia. Koulutus on hankittua tietoa, älykkyys taas enemmänkin kykyä prosessoida sitä.

Sanotaan näin, että "pänttäämällä" pystyy opiskelemaan hienoon, arvostettuun ammattiin, vaikkapa lääkäriksi tai diplomi- insinööriksi. Kysyä sopii, vaatiiko sellainen loppujen lopuksi älykkyyttä? viisautta?

• Kössönöm
        ateistix kirjoitti:

vain itseoppinut on oppinut, muuta ovat opetettuja. Jotenkin näin se meni, enkä muista kenen sanat.

"Ainoastaan itseoppinut on oppinut, muut ovat vain opetettuja.
        Erno Paasilinna"

Tuossa muitakin hyviä sanontoja, tai aforismeja tai miksi niitö sitten haluaakaan sanoa.

http://koti.mbnet.fi/pasenka/quotes/l-kirj16.htm

• miss ei kirj.
        O'ou kirjoitti:

Miten määrittelisi viisauden? Ehkä viisas ihminen olisi sellainen, joka on kokenut ja oppinut asioita ja tehnyt niistä itse johtopäätöksiä, joihin perustaa ajattelunsa. Vähemmän viisas olisi taas se, joka nielee kaiken sellaisenaan tekemättä itse mitään ajatteluprosessia.

Tuosta älykkyydestä ja koulutuksesta sanoisin, että ne ovat täysin eri asia. Koulutus on hankittua tietoa, älykkyys taas enemmänkin kykyä prosessoida sitä.

Sanotaan näin, että "pänttäämällä" pystyy opiskelemaan hienoon, arvostettuun ammattiin, vaikkapa lääkäriksi tai diplomi- insinööriksi. Kysyä sopii, vaatiiko sellainen loppujen lopuksi älykkyyttä? viisautta?

"Sanotaan näin, että "pänttäämällä" pystyy opiskelemaan hienoon, arvostettuun ammattiin, vaikkapa lääkäriksi tai diplomi- insinööriksi. Kysyä sopii, vaatiiko sellainen loppujen lopuksi älykkyyttä? viisautta?"

Tuohon tarvitaan motivaatiota ja myös lahjakkuutta. Ihan kaikista ei siihen ole.

• miss ei kirj.
        ateistix kirjoitti:

Totta kuin rotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      33
      6701
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      20
      3314
    3. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1440
    4. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      20
      1362
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      28
      1326
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      179
      1300
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      140
      1171
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      46
      1100
    9. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      956
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      145