EX-RAVURI RATSUKSI?

Apua kokeneemmilta

Kannattaako ostaa ex-ravuri ratsuksi?
Voiko ex-ravurista koskaan tulla esimerkiks aluetasolle kouluratsu tai esteratsu?
Mil tasolla osaavin tuntemanne ex-ravuri on kilpaillu esteit/koulua?
Ja jos teil on oma tai hoitsu ex-ravuri niin miten se on toiminu ratsuna ja onko siit ollu kilparatsuksi?
Kuinka paljon ex-ravuri(terve ja korkeintaan 8-10 vuotias) maksaa?
Miten ex-ravuri peruskoulutetaan?
Onko ex-ravurin ja "tavallisen" remontin kouluttamisessa eroja ja jos on niin millasia?

Kiitos!

38

4941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krista

      riippuu paljolti hevosen luonteesta onko siitä kilparatsuksi esteille/kouluun. mutta ón hyvinkin mahdollista että niillä pääsee aluetasolle asti. koulutus kannattaa aloittaa juoksuttamalla hevosta ravissa ja laukassa, jotta se saa tasapainoa ja lihaksia. ravureillahan on tunnetusti lihakset hieman eri paikoilla kuin ratsuilla. samalla hevonen rupeaa taipumaan. selästä opetat myöhemmin hiljalleen laukka-avut. ex-ravurin kanssa erinäiset ympyrät, pohkeenväistöt yms. ovat hyviä harjoituksia. estekoulutus aloitetaan puomeilla ja kavaleteilla. myös pienet jumppasarjat hyviä harjoituksia. hyppää hevosella ensin esteitä yksittäisinä ennen kuin siirryt ratoihin, jotta se tottuu tilanteeseen. hevosen kokemuksen myötä voit sitten siirtyä isompiin esteisiin kun tuntuu siltä. älä kuitenkaan pakota ellei se tykkää esteistä. itselläni on ollut tähän mennessä 2 ex-ravuria koulutettavana. toinen tykkäsi hypätä ja hyppäsi hienosti jopa 140 ratoja, toinen taas vihasi esteitä. muista vaihtelevat harjoitukset ja käy myös maastossa jotta hevosen mieli pysyy virkeänä. ex-ravurit ovat aika halpoja, sanotaanko 100-700euroon saat jo hyvän.

      • Tosi uskottavaa...

        "...itselläni on ollut tähän mennessä 2 ex-ravuria koulutettavana. toinen tykkäsi hypätä ja hyppäsi hienosti jopa 140 ratoja..."

        Just joo :)


      • Suskis
        Tosi uskottavaa... kirjoitti:

        "...itselläni on ollut tähän mennessä 2 ex-ravuria koulutettavana. toinen tykkäsi hypätä ja hyppäsi hienosti jopa 140 ratoja..."

        Just joo :)

        Jos ei edes tiedä miten sitä aletaan kouluttaa niin mitä sitä ostamaankaan? Pikkasen pitäs olla kokemusta asioista ettei sitten tule taas kiertolaista tai muuten huonosti kohdeltua yksilöä.


      • olehyvä
        Tosi uskottavaa... kirjoitti:

        "...itselläni on ollut tähän mennessä 2 ex-ravuria koulutettavana. toinen tykkäsi hypätä ja hyppäsi hienosti jopa 140 ratoja..."

        Just joo :)

        Itse tunnen lämminverisen joka rakastaa hyppäämistä. Hyppää mitä eteen laitetaan ja ihan varmana menisi 140-150 ylikin jos kokeiltais. 120 ollaan uskallettu kokeilla sen kanssa mutta ei isompaa, kun nyt tuli toiseen takajalkaan ongelmia.


    • hepohöpö..

      ex-ravureista voi tulla ihan hyviä ratsuja, niin kuin kaikista muistakin. itse ratsastan ja hoidan ex-ravuria. voi aivan hyvin tulla aluetasoon kumpaakin lajiin, onhan ne ihan samanlaisia hevosia kuin kaikki muutkin.
      mä hoidan sitä ex-ravurii ja seon viel nii nuori ja vast vuos sit ratsastus alotettu, mut osaa jo tosi paljon ja siitä on tulossa mulle kilpahevonen.
      vaikka heppa olisikin ex-ravuri voi siitä pyytää saman hinnan kuin muistakin.
      se peruskoulutetaan ihan samalla travalla kuin muutkin, jos olet omaa hankkimassa ja mietit kouluttamista ota kokenut kouluttaja mukaan ja käy kursseilla. :) ei niiden kouluttamisessa mitään eroa ole, samanlaisia hevosia kaikki!!! :)

      • Ei höpö vaan ammattilainen

        Korjauksia tekstiisi:

        Ex-ravurista ei voi tulla hyviää ratsua. Sen estää jo rakenne, puhumattakaan ravivalmennuksessa kehittyneistä vääristä lihasryhmistä, virheellisestä liikkumatavasta ja ratsastukselliselta kannalta voidaan puhua ihan suoraan koulutusvirheistä.

        Ex-ravurin peruskoulutus eroaa tavallisen remontin koulutuksesta paljon! Kun tavallinen remontti lähtee nollasta, ex-ravuri lähtee miinuksen puolelta. Siinähän sitten korjaat hiki hatussa virheitä hevosella, josta ei kuitenkaan koskaan voi tulla kunnon ratsua(=kansallisen tason koulu-/estehevosta).

        Ei muuta.


      • Elora
        Ei höpö vaan ammattilainen kirjoitti:

        Korjauksia tekstiisi:

        Ex-ravurista ei voi tulla hyviää ratsua. Sen estää jo rakenne, puhumattakaan ravivalmennuksessa kehittyneistä vääristä lihasryhmistä, virheellisestä liikkumatavasta ja ratsastukselliselta kannalta voidaan puhua ihan suoraan koulutusvirheistä.

        Ex-ravurin peruskoulutus eroaa tavallisen remontin koulutuksesta paljon! Kun tavallinen remontti lähtee nollasta, ex-ravuri lähtee miinuksen puolelta. Siinähän sitten korjaat hiki hatussa virheitä hevosella, josta ei kuitenkaan koskaan voi tulla kunnon ratsua(=kansallisen tason koulu-/estehevosta).

        Ei muuta.

        ...no niinhän se on, ettei ex-ravurista voi tulla hyvää ratsua. Mutta riippuu täysin mitä tarkoitat "hyvällä ratsulla".
        Jollekin HeC-tasoinen on hyvä, jollekin VaB.
        Mutta ravivalmennuksessa tulleet virheet ratsastuksen kannalta saadaan pois ja lihakset kehittymään ajan kanssa näteiksi.
        Mutta rakennehan estää "hienot" liikkeet jne.

        Ja ravurin koulutushan ei ole lähellekään sama kuin remontin.
        Koska remontti ei tiedä mitä sen pitää tehdä, ja kun se vihdoin tekee oikein, sitä palkitaan ja se tekee niin uudestaan.
        Mutta ravuri taas tekee niin kuin se on oppinut, koska siitä on joskus palkittu sitä.
        Eli vaikeeta se on...

        Mutta mulla itelläni on 9-vuotias amerikkalainen ruuna, jolla on ratsittu alle vuosi ja menee koulua HeC ja ratana 60cm, yksittäisenä 90cm.
        Muutama vuosi vielä niin kyllä siitä kiva tulee... :)


      • Laura
        Ei höpö vaan ammattilainen kirjoitti:

        Korjauksia tekstiisi:

        Ex-ravurista ei voi tulla hyviää ratsua. Sen estää jo rakenne, puhumattakaan ravivalmennuksessa kehittyneistä vääristä lihasryhmistä, virheellisestä liikkumatavasta ja ratsastukselliselta kannalta voidaan puhua ihan suoraan koulutusvirheistä.

        Ex-ravurin peruskoulutus eroaa tavallisen remontin koulutuksesta paljon! Kun tavallinen remontti lähtee nollasta, ex-ravuri lähtee miinuksen puolelta. Siinähän sitten korjaat hiki hatussa virheitä hevosella, josta ei kuitenkaan koskaan voi tulla kunnon ratsua(=kansallisen tason koulu-/estehevosta).

        Ei muuta.

        Tunnetteko tapausta PETTE? Kantsis tutustua! =) Ex-ravurista kyllä SAA hyvän ratsun ja PISTE!! Jotku "tietävät" yrittävät taas muka päteä!!


      • "tietävä"
        Laura kirjoitti:

        Tunnetteko tapausta PETTE? Kantsis tutustua! =) Ex-ravurista kyllä SAA hyvän ratsun ja PISTE!! Jotku "tietävät" yrittävät taas muka päteä!!

        Se on menny kouluu He C-tasolla et se siitä ja hypänny 70-80 ratoi seuratasolla!
        Terve lehmäkin menis enemmän kuin se!!!


      • "tietävä" kirjoitti:

        Se on menny kouluu He C-tasolla et se siitä ja hypänny 70-80 ratoi seuratasolla!
        Terve lehmäkin menis enemmän kuin se!!!

        Lähtäppä tänne linkki mistään lemästä menevän helppo C koulurataa. Musta vähän tuntuu että ei taija löytyä semmosta *Fuck u*


    • punkprinsessa

      kyllä ex -ravureista voi tulla "hyviäkin" ratsuja! itse ratsastan ja hoidan 8 -vuotiasta ex-ravuria, ja siitä tulee vielä hyvä, kunhan sitä vain enemmän harjotuttais ym. (alle vuoden sitä on ratsastettu 'alkukoulutuksen' jälkeen).

      ja riippuuhan se tietenkin siitä, millainen se entinen ravuri on, esim. onko se lämminverinen vai suomenhevonen... (suomenhevosista ex-ravurit näin yleensä ottaen on helpompia kouluttaa ratsuiksi... tai niin olen kuitenkin kuullut). ja ikä, luonne ym. on kans otettava huomioon.

      vaikka mikä minä oon puhumaan/neuvomaan muita...

      • Elora

        ...ohoh. Mä ajattelin vaan täysin lämppäreita viime tekstissä.
        En suokkeja ollenkaan.
        Mutta niinhän se kai (yleensä) on, että suokki ei (yksilökysymys) yleensä ole niin miellyttämisenhaluinen kuin amerikkalainen. Eli saattaa olla vaikeampaa.
        Mutta sitten taas suokilla ei ravipiirteet ole niin pinttyneet rakenteessa kuin lämpöisillä.

        Eli niiden liikkeet voi saada paremmiksi, kuin lämppärin (riippuu hevosesta...). :)


    • hepo

      meillä on "ex ravuri" se on repästy radalta noin 2kuukautta sitten,eikä nouse laukka,mut tunnen tosi monii ex ravureita ne osaa hyppii,pohkeenväistöö ja sellast mut ei kyl pärjäis kisoissa

      • TyhmäIhminen

        "hyppii,pohkeenväistöö ja sellast mut ei kyl pärjäis kisoissa"..
        Pohkeenväistö kuuluu ihan ensimmäisiin opetettaviin asioihin tietääkseni..?
        Ex-ravurit osaa hyppiä ainakin seinille jos ei muuten :) vitsi vitsinä..

        En ymmärrä mitä vikaa siinä on että jos joku haluaa kaakin joka on hyvä ittelleen.. Nykyään hevonen on siis hyvä jos hyppää 210cm ratoja, tekee piaffet ja passaget ja piruetit ja sun muut tietty korkeankoulun liikkeet.
        Miksi saada huono omatunto rikkomalla ratsun jalat, kun voi hankkia jo valmiiksi rikkonaisen ex-ravurin :D ja laittaa sitten sen vaikka kiertoon kun se ei kuljekaan oikeinpäin.. Tosiasia.. Löytyy niitä terveitäkin joilla sitten korvanvälinen on sen verran kuiva että niistäkin jotain saa.
        Jalostuksen ansiosta ratsut on ratsuja ja ravurit on ravureita eikä hevillä muuksi muutu.


    • yeap

      meillä kans ex-ravuri toimii usein tosi hyvin ratana hyppää 90 ja irtona menee n.120cm itte ei olla kisailtu kun seuratasolla. koulussa polle taitaa väistöt ja sulut plus avot mutta niissäkin työstämistä kyllä silloin tällöin. hauskaa kesää kaikille heppojen parissa(:

    • Exexexexexexex

      Musta vähä tuntuu etttette tiedä niist mitää!! ittelläni o ex-ravuri ja ratsastettu vajaa 5kk ja menee jo helppoa B:tä!!! hyppiikin jo melkein metrisiä!! että olette aivan väärässä etteikö tulisi hyvää ratsua.!.!.!

    • ex ravurin omistaja

      Itselläni on 5 vuotias lv- tamma. Ratsuna toiminut vasta jotain 7kk.
      Laukka pyörii, kulkee muodossa kokoajan, Menee helppo B:tä, hyppii ratana 90 cm. Se on kertakaikkiaan TÄYDELLINEN hevonen. mulle tullessaan lihakset oli ns. väärinpäin. nyt koko hevonen muistuttaa jo täysin ratsua! en tajua ihmisiä jotka sanoo ettei ex ravurista tule koskaa hyvää ratsua!!

    • joku....

      kohdataas faktat: ratsuihmiset mollaa ex-ravureita. sille ei voi mitään näköjään.... mutta hevoset on yksilöitä! riippuu hevosesta ja sen kasvatuksesta ja kaikesta millainen se on käsitellä ja kouluttaa. joku tavan heppa voi muuttua oikealla ihmisellä huipuksi kun taas vääränlainen ihminen voi pilata huippuhevosen. ja sit tuo rakenne, ravureitakin on aika monen näköisiä ja kokoisia ja muotoisia. toiset sopii paremmin ratsuhommaan ja toiset huonommin. toisilla on luonnostaan hyvä askel, toisilla kamala. se on totta että ex-ravurin liikkeitä voi joutua muokkaamaan ja hiomaan ja silti ne eivät välttämättä ole hyvät mutta onhan näitä ratsurotuisiakin joilla on askelvirheitä.... se on sinun oma päätös otatko hevoseksesi ex-ravurin vai valmiin ratsun mutta varmaa on että ex-ravuri tuottaa paljon töitä. hinnaltaan ne ovat alhaisempia kuin muut, 100-1000e, koska sana ex-ravuri kulkee niiden mukana koko elämän ja se on ratsuihmisille kuin punainen vaate. mutta mieti tarkkaan onko sinusta kouluttamaan hevosta. itse pidän ex-ravuria hyvänä harrastehevosena (omistan kaksi) jolla voi vääntää koulua ja hyppiä pieniä ratoja (80) ja maastoilla rauhassa. kilpakentille melkein suosittelisin puoliveristä ellei sinulla ole tiedossa jotain luonnon lahjakkuutta.

    • kouluttaja 1

      minä koulutan 11v exs ravuria.heppa on jättänytraviuransa noin 2-3 kk sitten ja olen ihmetellyt miten menee niin nätisti.hepallani eiole enää kilpailu viettiä eli eiole enää sellainen että voisi vaikka lähtee tuhatta ja sataa.tämä osaa laukata mutta pukki voi lentää :(.osaa mennä vähän pohkeen väistöä ja etu ja taka osa käänökset sujuu hyvin.olen aloittanut tämän kouluttamisen 2 viikkoa sitten.tämän kouluttaminen on siinä mielessä helppoa kun osaa jo laukata yms.suosittelen sinun ostavan jo koulutetun hepan tai sitten etsist jonkun oikeesti osaavan kouluttajan ja sevoi kouluttaa.

    • ..

      Kuka h*elvetti väittää ettei ex-ravurista voisi tulla toimivaa ratsua? Itselläni 10-vuotias ex-ravuri jonka raviura meni täysin penkin alle, ei soveltunut radoille ja kohdeltiin väärin. Sen jäljiltä kärryjen edessä oli täysi hermoraunio, ratsastus aloitettiin nollapisteestä.
      Parin vuoden tulos: kärryjen edessä menee todella maltillisesti, ratsastaessa kulkee muodossa ja rauhallisesti, hyppää mielellään yli metrisiä esteitä mutta taitoa löytyy myös koulupuolelta (:
      Kaiken a ja o, sanoisin olevan maltti, varsinkin jos itse koulutat. Ex-ravuri voi olla helppo tai sitten hiton vaikea tapaus. Älä pakota hevosta, äläkä rankaise jos ei heti onnistu, palkitse aina kun hevonen onnistuu! Aikaa voi mennä kauan, mutta se on sen arvoista!

    • "ratsuväkeä"

      Täysin edellistä kompaten, ex -ravurin kouluttaminen lähtee täysin luottamuksen saamisesta ja ihan pienistä asioista, kuten kävelyttämisellä liinassa ja juoksutuksen harjoittelulla (jos hevonen ei ole aiemmin liinassa juossut). Itselläni oli vuokrahevosena 11 -vuotias ex -ravuri, lähtökohdat tallille tullessa (9 -vuotiaana) olivat erittäin huonot: pahoja kokemuksia kärryjen kanssa, pelkäsi miehiä. Kaikenlainen käsittely tuotti hankaluuksia ja edellisen omistajan hevosenpitotaitojen vuoksi luut paistoivat kyljistä ja hevonen oli käytännössä toivoton tapaus. Kuitenkin oikeanlaisen ruokinnan ja tiiviin luottamuksenrakentamisen jälkeen aloitettiin ratsukoulutus ihan nollista ja n. vuoden jälkeen tästä laihasta ja kärsineestä eläimestä ei ollut tietoakaan: karva kiilsi ja hevonen toimi hyvänä harrastehevosena. Laukatkin onnistuivat ja n. 50cm esteitäkin hypittiin silloin tällöin. Kyllähän sillä takajalat kipeytyivät ja keräsivät nestettä, mutta lepopäivillä ja hoidolla niistäkin selvittiin. Ja talvella oli aina ristiselkä jumissa loimituksesta huolimatta. Nyttemmin tämän hevosen omistaja on myynyt hevosen pois, harrasteratsuksi. Yllättävän nopeasti kuitenkin kehittyi tämäkin tapaus ja aivan hyvä ratsu siitä saatiin! Tällä hetkellä vuokraan 8 vuotiasta amerikkalaista, entinen ravuri tämäkin. Edelliseen vuokrahevoseeni (ruuna) verrattuna tämä tamma on paljon herkempi ja sen kanssa saa tehdä enemmän töitä kun ruunan kanssa tein, mutta uskomattoman hyvä hyppyhevonen tästäkin on kuoriutunut. Jostain syystä olen huomannut, että nämä entiset ravurit tykkäävät hyppäämisestä - vai onko se vain kohdalleni osuneet hevoset jotka siitä pitävät? Mutta kuten moni on jo todennut: entisestä ravurista saa upean ja luonteikkaan ratsun!

    • että tämmöstä...

      Voi ihmiset herätkää!!!!

      Täällä nyt yritetään päteä taas ettei ex-ravurista saa millään toimivaa ratsua..!
      Mielestäni ex-ravuri on hevonen siinä missä muutkin, jäykempi vaan ja sille on opetettu ravurin tapoja.

      Kerronpa nyt sitten omasta hoitsustani. eli lämppäri ruuna , ja yllätys, ex-ravuri!
      Sillä ei voitu enää raveissa kisata sillä sen vas. etujalan kavio oli kasvanut väärin niin että siinä oli sellainen keskellä oleva halkio.
      No, sitten se sieltä pelastettiin jostain hevoskaupasta, muuten ois varmaan lopetettu ellei kukaan ois ostanu.

      Joka tapaukses, alkuhan aina hankalin, mut lopussa kiitos seisoo. Nyt on kohta vuoden ratsastettu sillä, aluks meni lujaa ravuriravia ja passia kentällä , oiko kulmia ja pää pystyssä. Maastoon ei ollut edes asiaa kun alko hyppimään ja pelkäs mennä yhtä mäkee ylös. Sitä alettiin sitten treenaamaan maastoon lähtöä taluttelulla ja toisen maastovarman hepan kanssa, kappas vaan! Ruuna on nykyisin paljon maastovarmempi kuin tämä sen kaveri ! Ei pelkää mitään eikä vauhtiakaan puutu ::D

      No tänä päivänä nyt sitten osaa jo mennä tasaista käyntiä, rentoa ravia (pää muodossa kaikissa askellajeissa). Osaa hypätä mutta tekniikkaa pitää vielä hioa esim. kavalettien ja viiksiesteellä. Ja mitä isompi este sitä enempi innostuu! on hypännyt sellaisen 80 cm ratsastajan kanssa. Ravissa kyllä mutta lähestyminen on silloin helpompaa! :) Ja irtona melkein 100 cm.

      Laukkaamista vielä harjoitellaan, mutta tässä tälläinen parin vuoden projekti, että ne ketkä on ravureita vastaan niin ravurista voi tulla luottavaisempi ja rehellisempi ratsu kuin monesta muusta ratsusta.

      Eikä TOSIAANKAAN tämä herra hypi seinille!

    • Oopidixxi

      Ex-ravurista ei saa mitään kansalliskenttien 150cm ylittävää hevosta, mutta itse käyn yksityistallilla jossa on ex-ravureita, ja ne osaavat hypätä n. 90cm, ja koulukin menee väistöt, asetukset, taivutukset, takaosakäännökset, nää perusjutut. En ainakaan kaipaa mitää yliosaavaa automaattia, koska jos hevonen osaa kaiken niin mitä iloa siinä on? Ravureista saa ratsuja, ja jotka muuta väittää ni ei oo varmaan ikinä ees hevostä nähny ! ! !
      Itse hoidan yksityisellä tallilla friisiläistä ja siellä ex-ravurit osaavat yhtä paljon kuin friisi (jos ei enemmän)

    • CipesydänEmppu

      Hei ihmiset?! Mitä vikaa ex-ravureissa on?! Ei mitään -.- vittu herätkää jo! itellä on ylläpidossa ex-ravuri, 14v, amerikan ravuri rodultaan! Hevonen hyppää tosi tosi hyvin! Rakastaa esteitä ylikaiken.. ♥ -.-' Ne ei välttämättä hyppää mitään 150cm mutta metrikin voi mennä nätisti. :/ tällä hetkellä mun ravuri ei osaa laukata, mutta ollaan edistytty tosi paljon verrattuna siihen mitä aloin hoitamaan sitä 1 vuosi sitten.. :p se nostaa kulmasta aina joskus laukan.. tosi hyvä heppa ja hyppää jo 60cm. ei välttämättä kuulosta korkeelta, mutta sillä alotettiin hyppäämään vasta lopputalvesta.. (: ite ainakin meen hitaasti nyt sen kans. Ravureista voi tulla ihan yhtä hyvä ratsu ku muistaki...! Rotu ja ikä ei ikinä merkihte mitään ( ellei heppa oo jtn 30v tai oo falabella.. :pp ).. ja varsinkaan se, että onko ex-ravuri vai ei!

      • Hulhouhhkjhkjhkuhhjhhjhj

        Minulla on ex-ravuri suokki ori joka on ollut 6v. sitten ravuri heti sen jälkeen tuli minulle koulutettavaksi, koska oli niin laukka herkkä ettei sopinut ravuriksi mutta oli yritetty jo vaikka miten 3v. ja sen takia aika arka ja herkkä mutta jarruttaa äkkipikaisesti. Johtuu siitä miten kaikin eri tavoin siitä yritettiin koulia ravuria. Mutta nyt on alue tason koulu hevonen heA mennään.


    • dfffffff4fgv

      Itselläni ei omana hevosena ole kokemusta ravureista, mutta tiedän yhden lämppärin, joka meinattiin viedä teuraaksi. Eräs tyttö koeratsasti sen, hevonen teki vaikka mitä rodeohyppyjä, tyttö osti silti. Nyt hevosen kanssa on hypätty ilman satulaa 145cm estettä, ja kisattu helppo B'tä..

    • Naapurinpertti

      Kakki exravuritkin ovat yksilöitä, joistain voi tulla jotakin, kun taas jotkut ovat ihan toivottomia. Tosiasiahan on kuitenkin se, että riittääkö entisillä ravureilla laukka sinne aluetason tenisimmille radoille tai HeB->? Useimmitenhan ne vetää laukan nelitahtiseksi (takajalat melkein ravaa) ja tarvitaan PALJON työtä, että laukasta saa edes jotenkuten pyörivän nelitahtisen..

      • Naapurinpertti

        *teknisimmille


      • Irvinaama
        Naapurinpertti kirjoitti:

        *teknisimmille

        Ooteko kuullu Future's Hopesta? Entinen ravuri.


    • Ex-ravuri halukas

      Mistä te ootte saanu ne kaikki ex ravurit, kun olen etsinyt vaikka kuinka enkä kuitenkaan löydä? Voitteko antaa linkkejä? :)

    • elinar3

      Minulla oli TÄYDELLINEN lämppäri

    • laalaaexravurilv

      täälä ex ravuri 12v lämppäri. ei oo mikään helppo mutta puolessatoista kuukaudessa selästä oppinu viemää alas menee käynnin ja ravit. laukkaakin hiukka mutta ravitallilla on ja ei tuu useelle ratsastajalle. jos osaa kouluttaa ite mieluisen niin saa sen mitä haluu. itellä oli vuosia taukoo ja alkuu vähä hirvittiki mut perus asiat pikkuhiljaa nii hienosti menee.

    • gotlaninrussinomistaja

      Mä hoidin ja koulutin 7.v ex-ravurin ja kyllä siitä hieno heppa tuli kunnes eläin lääkäri sano että sillä on Ongelmia takajalan kanssa, hoidettiin ja huollettiin Ottoa parhaan mukaan ja kaikkien ohjeiden mukaan mutta lopuksi olin kolme päivää kipeänä ja Otto meni heti huonoon kuntoon (vaikka asui täyshoito tallilla) ja omistaja päätti viedä teuraaksi. Yleensä ex-ravureilla on jotain terveys ongelmia koska Miks ne muuten loppetais ravi uran paitsi jos hevonen ei sovellu ravailuun. En kannata ex-ravurin hankkimista ellei ole ammattilainen tai isoja tuki joukkoja jotka tietävät ja ovat ennen kouluttaneet ex-ravureilla.

    • westerntraining

      Jos kouluttamiseen ohjausta haluatte Western training Sanna Liimatainen (Onkamo) Pihtiputaalla kouluttaa kaikenlaisia hevosia ja ratsastajia. Googlatkaa,se kannattaa! Mahtava myös ihmisenä,tosi mukava!

    • olehyvä

      Kannattaa. Vaikka ei olisi pärjännyt raviradoilla, se ei meinaa etteikö pärjäisi muualla. Niihin kun tutustut ja kun ne oppivat suhun luottamaan, ei sitä luottamusta voita mikään. Siitä tulee sun parasystävä.
      Hyvällä koulutuksella voit saada ex-ravurista ihan yhtä hyvän ratsun kun mistä tahansa muustakin. Se riippuu vain kouluttajan osaamisesta ja päättäväisyydestä. Motivaatio hommaan täytyy olla!

    • Ex-ravirillaratsastanut

      No tiedän yhden ex-ravurin joka oli aluetason esteratsu siis nyt sillä ikää 27vuotta eli eläkkeellä ratsastin sillä joskus ja se oli tosi kuuma esteillä ja muuten kin vaikea ratsastaa kun ratsu koulutus alkoi 11vuotiaana ja ratsastin sillä kun se oli 16vuotta mutta olinhan silloin vielä 11vuotta itse mutta taivalle ratsastajalle kyllä jos saa hevosen innostumaan ja kouluratsuna en suosittele

    • Anonyymi

      No siis meidän hevonen on ex-ravuri ja kilpailee nyt heb tasolla ja hyppy koulutus on aloitettu.

    • Anonyymi

      Minulla 13v ex-ravuri, ratsastettu 5v, tekee väistöt, avot, sulut, kantaa itsensä kauniisti ja on nykyään hyvässä lihaksessa, hyppää myös mielellään ja maastovarma.
      Todella hyvä harrasteheppa <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1746
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1367
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1272
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1233
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1136
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1127
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      590
      1094
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      934
    Aihe