Miten vaihtaa kotikunta?

Kysyjä,.,.,.

Miten voin vaihtaa kotikunnan eli sen mihin maksan veroni? Normaalisti olen tehnyt muuttoilmoituksen postin sivuilla, mutta en ole vaihtanut kotikuntaani, vaikka osoitteeni onkin muuttunut. Nyt haluaisin vaihtaa kotikuntani, mutta postin sivuilla en pysty sitä tekemään. Jään jumiin toiseen vaiheeseen, koska osoitteeni ei muutu eikä järjestelmä hyväksy samaa osoitetta kohtaan josta muutetaan ja kohtaan mihin muutetaan.

Myöhemmissä vaiheissa pystyisi valitsemaan mikä on kotikunta muuton jälkeen, mutta kun en muuta mihinkää niin en pääse koskaan tähän vaiheeseen. Koitin etsiä maistraatin ja väestörekisterikeskuksen sivuilta, mutta en löytänyt mitään.

15

7362

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi voi...

sitten kyselee joku uutiskeskustelupalstalla...

• sdfcxv

Ehkä siksi, että tämä on suosituin palsta.

• Jihaaa..

Olet vaihtamassa kotikuntaa (??? eli muuttamassa toiseen osoitteeseen), mutta osoitteesi ei kuitenkaan vaihdu? Joku tässä ei nyt täsmää.

Kotikunta (eli minne mm. maksat verosi) määräytyy sen mukaan, missä kulloinkin olet kirjoilla.

• fdsfsdxvc

Siis olen tähän mennessä asunnut toisella paikkakunnalla kuin mihin maksan veroni. Nyt haluaisin alkaa maksamaan verojani kunnalle jossa asun.

Eli toisinsanottuna asuin ennen paikkakunnalla x. Tämän jälkeen muutin paikkakunnalle y, mutta en siirtänyt kirjojani paikkakunnalle y. Nyt haluaisin siirtää kirjani paikkakunnalle y, mutta ei asuinosoitteeni miksikään muutu.

• ap..

Näyttää vähän siltä ettei taida auttaa kuin soittaa maistraattiin.

• Pisa-kärkikaarti

Se on tuo "Vaihda kuntaa" -vilkkuva banneri, ihan "Käy vessassa" -painikkeen vieressä.

• matti s

Jos kysymys oli mielestäsi helppo niin miksi et tiedä vastausta siihen ?

• blikkenslager

kotiosoite ->poste restante
      ja sitten toinen ilmoitus perään
      poste restante -> kotiosoite

tuolla tavalla aikoinaan kiersin tuon järjestelmävirheen, ettei kotikuntaa saanut muuten vaihdettua.
      aikaa pari vuotta, eikö ne vieläkään ole asiaa saanut korjattua?

• aloittajaaa

Minulle tuo poste restante on uusi juttu. Lukaisin tuosta, että se ilmeisesti tarkoittaa sitä, että posti menee paikalliseen pääpostiin josta voin sen noutaa?

Pystyykö tuon uuden ilmoituksen tekemään välittömästi tuon ensimmäisen jälkeen vai pitääkö odottaa, että se käsitellään ensin ?

• aloittajabb
        aloittajaaa kirjoitti:

Minulle tuo poste restante on uusi juttu. Lukaisin tuosta, että se ilmeisesti tarkoittaa sitä, että posti menee paikalliseen pääpostiin josta voin sen noutaa?

Pystyykö tuon uuden ilmoituksen tekemään välittömästi tuon ensimmäisen jälkeen vai pitääkö odottaa, että se käsitellään ensin ?

Entä tuleeko minulle mitään ilmoitusta siitä, että olen saanut postia sinne vai kannattaako se käydä vain tsekkaamassa paikan päältä ?

• blikkenslager
        aloittajabb kirjoitti:

Entä tuleeko minulle mitään ilmoitusta siitä, että olen saanut postia sinne vai kannattaako se käydä vain tsekkaamassa paikan päältä ?

kyllä ne muuttoilmoitukset voi tehdä ihan perätysten. eli eihän siinä ajassa kukaan muu ehdi poste restanteen lähettämään kun se maistraatin automaattinen kirje. ja poste restantesta ei mitään ilmoituksia tule.

mutta ehkä käytännössä helpoin tapa olisi laittaa sinne maistraattiin sähköpostilla soittopyyntö ja hoitaa tuo asia puhelimessa?
        kun laittaa soittopyynnön niin ei tarvitse itse maksaa puhelumaksua.

• aloittajaccc
        blikkenslager kirjoitti:

kyllä ne muuttoilmoitukset voi tehdä ihan perätysten. eli eihän siinä ajassa kukaan muu ehdi poste restanteen lähettämään kun se maistraatin automaattinen kirje. ja poste restantesta ei mitään ilmoituksia tule.

mutta ehkä käytännössä helpoin tapa olisi laittaa sinne maistraattiin sähköpostilla soittopyyntö ja hoitaa tuo asia puhelimessa?

Minusta yksinkertaisinta on nimenomaan hoitaa tuo asia netissä niinkuin olen tehnyt sen aina muulloinkin. Tuo soittopyyntö homma on mielestäni enemmän aikaa vievä, mutta tulisi toisaalta hoidettua varmemmin siten.

Ajattelin itsekin jo aiemmin, että laittaisin vanhempieni osoitteen tuohon ja sitten muuttaisin heti takaisin tänne, mutta en sitten viitsinyt kun en ollut varma pystyykö sen muuttamaan heti perään.

Kokeilen tuota sinun ehdottamaa tapaa ja jos jokin menee vikaan niin soitan sitten suoraa maistraattiin ja postiin ja muutan sitä kautta tiedot oikeiksi.

• aloittaja,,.
        blikkenslager kirjoitti:

Ei ollutkaan niin yksinkertainen juttu. Se uusi osoite ei ilmestynyt valittavien listaan, joten en voinut vaihtaa sitä takaisin. Otin sitten nykyisen osoitteen siitä ja lisäsin siihen osoitteeseen numeron perään kirjaimen ja ohjelma valitti siitäkin. Siihen pystyi kuitenkin laittamaan rastin ruutuun, että minusta osoite on oikein. Sitten kirjoitin lisätietoihin, että siinä on ylimääräinen kirjain numeron jälkeen, koska muuten ei voinut kirjoja vaihtaa.

Sinne menee nyt muutama ilmoitus ennen tätä oikeaa. Odotetaan ja ihmetellään mitä tapahtuu.

Eli paras keino taitaa olla, että kirjoittaa osoitteen yhdellä kirjaimella väärin. Kyllä se posti kuitenkin oikeaan osoitteeseen tulee elleivät korjaa sitä jo heti siellä.

• vaikka viron

poste restante toimis?
        siellä ei vielä kusta silmään tälleen ku suomi tekee.

• miksentajunnutheti

Nykyisin (2018) näin:

1. Mene muuttoilmoitus.fi
      2. Kirjoita lähtöosoitteeksi ("mistä muutat") se, mikä on vakituinen kotiosoitteesi maistraatin tiedoissa (asut siellä virallisesti edelleen...). Siitä saa valita täpän, johon voi kirjoittaa vapaasti kotimaan osoitteen.
      3. Kirjoita muutto-osoitteeksi ("mihin muutat") nykyinen tilapäisosoitteesi.
      4. Muista valita lomakkeessa "vakituinen muutto".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe