Rv 34 menossa ja olen ollut sairaslomalla n rv 23 alkaen kipeiden supistusten takia. Viimeeksi kun kävin lääkärillä uusimassa sairaslomaani en edes riisunut takkiani. Lääkäri vain naputteli tietokoneelle, tulosti sairaslomalapun , lätkäisi lapun käteeni ja toivotti päivänjatkoja.
Ei tarkistanut kohdunkaulan pituutta, mitannut verenpainetta tai mitään muuta ( Ollut korkea verenpaine).. jäi hieman paha maku suuhun, olisin tahtonut että olisi tarkastanut paikat jotta saisin mielen rauhan. Ja tästähän minulta velotetaan normaali lääkärikäyntimaksu.
Onko tämä täysin normaalia ettei neuvolalääkäri tarkasta paikkoja ja noin helposti kirjoittelee sairaslomia?
Lääkärin haluaisin vaihtaa samoin neuvolahoitajaani koska ovat mielestäni todella osaamattomia. Eivät osaa vastata kysymyksiini ja usein saan vastaukseksi " en tiedä, kait sinun elimistösi reagoi näin raskauteen"
Kerran olen puhelimitse kansliaan ollut yhteyksissä ja varauksen yhteydessä sanonnut että tahdon toiselle lääkärille ajan ja sain vain huudot puhelimeen ja jouduin selittämään tarkasti minkä takia tahdon lääkärini vaihtaa eivätkä vaihtaneet lääkäriä.
Eikö minulla ole täysin oikeus vaihtaa neuvola hoitajaani/ lääkäriäni jos tahdon?
En halua viedä lapseni tuommoisten ihmisten tutkittavaksi kun lapseni syntyy eikä minulla valitettavasti kasva rahaa puussa jotta voisin yksityisiä palveluja käyttää.
Normaali käytäntö vai osaamaton lääkäri?
9
739
Vastaukset
- rv 36
itse myös haluaisin vaihtaa neuvolalääkäriä sekä terveydenhoitajaa. Olin tosi tyytyväinen edelisen neuvolani henkilökuntaan mutta muuton jälkeen neuvola vaihtui. Tekisi mieleni soittaa entiselle neuvolanterkkarilleni ja kysyä häneltä loppuraskauden asioita jotka mietityttävät, tuskin hän siitä pahastuisi mutta saattaisi ihmetellä miksi en kysy hänen kollegaltaan (sama kaupunki mutta eri neuvola kyseessä siis). Nykyisessä neuvolassani saan ympäripyöreitä vastauksia kaikkeen, mistään aiheesta ei ole kunnolla vakuuttavaa tietoa ja kaikkiin kysymyksiini terveydenhoitaja sanoo että kysy tuota äitipolilta... oikein kiukuttaa aina kun lähtee sieltä!
- sdfgbhterds
No mitäs se olisi muuttanut, jos lääkäri olisi mittailut tehnyt? Vaikka mittatulokset olisivat olleet mitä tahansa, ei asialle oikein voi tehdä muuta, kuin kirjoittaa sairauslomaa, koska tarvitset lepoa. Verenpainelääkkeitä et kuitenkaan voi syödä, joten kovastikaan paljoa ei senkään mittaus auta. Tietty, jos epäillään raskausmyrkytystä. Mitä ihmettä niiden neuvolan terveydenhoitajien sitten tulisi tietää raskaudestasi? Jaa, että miksi supistaa? Eihän sitä voi kukaan sanoa, miksi juuri sinulla supistaa. Sinun kroppasi vain reagoi raskauteen noin :)
- ihmettelijääitili
Ensinäkin olettaisin että tutkitaan kunnolla niillä viikoilla, varsinkin kun kyseessä on "riskiviikot" olisi voitu tarkastaa kohdun tilanne potilaan mielenrauhan takia. Yleensä jos varhaisilla viikoilla on auki niin lähetetään kättärille lisätutkimuksiin ja annetaan keuhkoja kypsyttävä ruiske. Toiseksi verenpainetta on seurattava ja mitattava aina raskausmyrkytyksen takia. Se on lääkärin velvollisuus mittailla ja seurailla tilannetta, ei pelkästään potilaan.
Mitä sitten neuvolahoitajaan tulee.. Olettaisin että neuvolasta saisi itselleen tukiverkoston johon voi turvautua jos tulee jotain kysymyksiä ja ongelmia. Sen verran osaa jokainen varmaan omat aivot käteensä ottaa ja todeta että jokainen raskaus on erillainen, siihen ei sen kummempia sairaanhoitaja tutkintoa tarvitse, mutta kun kysytään lääkäriltä " mitä minun kuuluisi tehdä kipeiden supistusten aikana" niin ei kyllä tosiaankaan oleta saavansa vastaukseksi " jaa, en kyllä tiedä.. en osaa sanoa" - kokok
Tietysti kohdun suu tulee tarkastaa ja jos se on auennut tilanne voidaa pelastaa esim ompeleilla.
Supistelun voi aiheuttaa myös streptokokki, joka voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen ja noilla viikoilla se ei olisi hyvä juttu.
Labralähetteen olisi ap siis tarvinnut myös lääkäriltään. Eikä äitiyspolin lähetekään olisi ollut pahitteeksi.
Taisi olla valelääkäri. - Mussutimussuti
ihmettelijääitili kirjoitti:
Ensinäkin olettaisin että tutkitaan kunnolla niillä viikoilla, varsinkin kun kyseessä on "riskiviikot" olisi voitu tarkastaa kohdun tilanne potilaan mielenrauhan takia. Yleensä jos varhaisilla viikoilla on auki niin lähetetään kättärille lisätutkimuksiin ja annetaan keuhkoja kypsyttävä ruiske. Toiseksi verenpainetta on seurattava ja mitattava aina raskausmyrkytyksen takia. Se on lääkärin velvollisuus mittailla ja seurailla tilannetta, ei pelkästään potilaan.
Mitä sitten neuvolahoitajaan tulee.. Olettaisin että neuvolasta saisi itselleen tukiverkoston johon voi turvautua jos tulee jotain kysymyksiä ja ongelmia. Sen verran osaa jokainen varmaan omat aivot käteensä ottaa ja todeta että jokainen raskaus on erillainen, siihen ei sen kummempia sairaanhoitaja tutkintoa tarvitse, mutta kun kysytään lääkäriltä " mitä minun kuuluisi tehdä kipeiden supistusten aikana" niin ei kyllä tosiaankaan oleta saavansa vastaukseksi " jaa, en kyllä tiedä.. en osaa sanoa"" " mitä minun kuuluisi tehdä kipeiden supistusten aikana" niin ei kyllä tosiaankaan oleta saavansa vastaukseksi " jaa, en kyllä tiedä.. en osaa sanoa"
"
Miten se sen voisikaan tietää mitä sinun pitää tehdä?
Tee niin kuin parhaalta tuntuu...
Itse itsesi parhaiten tunnet. Me ihmiset olemme erilaisia - dsfbgfbd
kokok kirjoitti:
Tietysti kohdun suu tulee tarkastaa ja jos se on auennut tilanne voidaa pelastaa esim ompeleilla.
Supistelun voi aiheuttaa myös streptokokki, joka voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen ja noilla viikoilla se ei olisi hyvä juttu.
Labralähetteen olisi ap siis tarvinnut myös lääkäriltään. Eikä äitiyspolin lähetekään olisi ollut pahitteeksi.
Taisi olla valelääkäri.Rv 34 ei todellakaan aleta ompelemaan kohdunsuuta kiinni! AP on jo niin lähellä "turvarajaa", ettei hänen raskaudessaan enää suuriin toimenpiteisiin ryhdytä. Jos on supistellut jo rv 23:sta lähtien, niin on varmaankin streptot tutkittu. Noilla viikoilla supistuksiin ei auta muu kuin lepo, lepo, lepo.
- Meillä..
on kyllä neuvolalääkäri-käynneillä aina menty ensin th:n luokse ja katsottu normaalit verenpaineet, pissat, painot ym. ja sitten menty vasta lääkärin luo. Ja jokaisella kerralla kun lääkärin tapasin niin teki myös sisätutkimuksen. Kävin siis itsekin pari "ylimääräistä" kertaa lääkärin luona kun olin sairaslomalla selkäkipujen vuoksi 6 viikkoa ennen äitiysloman alkua. Eikä mitkään neuvolakäynnit ole koskaan mitään maksanut, oli normaalikäynti tai lääkäri. Erikoista.
- edrftghy
Sisätutkimus ja kohdun tunnustelu voi aiheuttaa voimakkaitakin supisteluja, että sitäkö olisit sitten tahtonut????
Kun selvästi olet peloissasi, olika paikka sinulle olisi sairaalan pelkopoli, jossa annetaan enemmän aikaa/odottaja että voi rauhassa selventää huoliaan.
Olsiit voinut myös avata suusi ja kysyä lääkriltä miksei tehnyt sisätukimusta ja/tai voisiko sen tehdä.
Lääkäriä/hoitajaa voit vaihtaa, jos teilläpäin on valinnanvaraa ja uudelle hoitajalle mahtuu uusia potilaita. Jos ei, sinulla on vaihtoehtona sitten vielä yksityinen sektori.- Saafra
Itse olen ollut samanlainen supistelija molemmissa raskauksissa, eikä kummastakaan neuvolalääkäri ole noilla viikoilla tehnyt sisätutkimusta juuri tuon synnytyksen käynnistymisriskin vuoksi. Sulla ei ole kuin viikko ns. turvallisimmille vesille, joten nyt otat tosi iisisti ja lepäät. Minulla supistuksiin auttoi kyljellään makaaminen, koita löytää joku hyvä asento. Viikon päästä synnytyksesi käynnistymistä ei enää yritetä estää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2113354Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921429
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461364Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601296Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231049Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882