AURAMIEHILLE KYSÄRI

hvetin kettuuntunut

sanoaa nyt "#&¤)%#"¤ että minkä #WQ"Y%=#%()/ takia se aurausjälki on niin huonoa. alla sileä asfaltti ja semmosta a) aaltoa=perunapeltohöykkymöykkyä saadaan aikaan
b) jätetään asfaltin päälle 5-10cm pehmee lumikerros kuten nyt plussakelillä, ei tuu renkailla pyörä /rattaat ajamisesta /työntämisestä mitään!
c) ensin tiet sitten pyörätiet logiikka vai onko molemmilla vielä omat katgoeriat?. sillä ainakin pk seudulla tuntuu olevan tapana että kun pyrätie on ensin auratta parhaimmillaan ok keskimäärin huonolla jäljellä, niin sitten vedetään ajoradalta lumet pyörätielle joten se siitä sama kun ei ois aurattu ollenkaan.

14

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yli30

      sitten paikkaan jossa tätä maantieteellisesti ja ilmastollisesti normaalia ilmiötä, "talvea", ei esiinny. Joskus on tilanteita jolloin tie on aurattu vasta 24h sateen loppumisen jälkeen, ja sitten menee vielä vaikeammaksi jos sade alkaa puolen vuorokauden jälkeen uudelleen. Hommaa ei helpota yhtään se että jalankulkijat eivätkä autoilijatkaan anna tilaa sitten kun sinne teidän kulmille aikanaan päästään. Aurajäljestä sen verran että kesää ei alue/kärki/kuin kylkiaurallakaan tehdä, aina jää muhkuroita ja sutturoita. Jos liipataan kunnolla, sitten alkaa itku jotta asfaltti on särjetty talvella.

      Ps. ´Maalla´ homma toimii. Itse en siis ole auramies, sen verran olen auraa käyttänyt jotta tiedän kyllä mitä sillä tehdään ja miten, mutta ilokseni totean sen jotta haja-asutusalueella josta itse lähden kävellen töihin, on baana aurattu aamukolmeen mennessä, tämän totean joka aamu kun haen lehden postilaatikosta. Ja jälki on hyvä. Niin hyvä kuin se voi talvella olla.

    • Castor Pollux

      joka aurassa ja terässä pitää olla hammasterä, ettei tule liukasta. Lumi pursuu sutuksi hammasterien lomasta jääden siihen tielle ja aikanaan on polanteena tiellä.

    • auramiess

      a.
      Aaltoa aiheuttaa pääasiassa liian kevyt aura tai liian herkkä jousto terässä, tämä ei tarvitse tapahtua kuin kerran ja koko lopputalven tie on kuin sanomaasi perunapeltoa.

      b.
      Aiemmin mainitut hammasterät/verkkoterät jättävät kyllä lunta jälkeensä, mutta tämän jälkeen pinta on myös pitävämpi kuin tasaterän jäljiltä.

      c.
      Aika usein noilla on eri urakoitsijat(riippuu paljon tietysti paikkakunnasta). Mutta aina ei aikataulut satu kohdilleen ja sitten tälläisiä käy. Pääkaupunkiseudulla taas kun sitä lunta ei oikein mihinkään voi laittaa niin jälki on huonoa jo sen takia.

      • Castor Pollux

        Lainaus edellisestä:
        "b.
        Aiemmin mainitut hammasterät/verkkoterät jättävät kyllä lunta jälkeensä, mutta tämän jälkeen pinta on myös pitävämpi kuin tasaterän jäljiltä."

        Nollan alapuolella aivan sama, jääkö lunta tielle, ei livetä. Nolla ja lämpimämpi; nopeammin sulaa asfaltti esille, mitä puhtaampi jälki.

        Ja kohtaan C voin sanoa, että paikkakunnalla, jossa asun, tilaaja vaatii urakoitsijoilta muita, kuin tasateriä. Eli käytännössä hammas- tai verkkoteriä.


      • auramiess
        Castor Pollux kirjoitti:

        Lainaus edellisestä:
        "b.
        Aiemmin mainitut hammasterät/verkkoterät jättävät kyllä lunta jälkeensä, mutta tämän jälkeen pinta on myös pitävämpi kuin tasaterän jäljiltä."

        Nollan alapuolella aivan sama, jääkö lunta tielle, ei livetä. Nolla ja lämpimämpi; nopeammin sulaa asfaltti esille, mitä puhtaampi jälki.

        Ja kohtaan C voin sanoa, että paikkakunnalla, jossa asun, tilaaja vaatii urakoitsijoilta muita, kuin tasateriä. Eli käytännössä hammas- tai verkkoteriä.

        Samoin, ei meilläkään tasateriä hyväksytä, liippaavat todella liukkaan pinnan, vielä pahemmat pyöräteillä.


    • 15+15

      Eihän kyseessä ole vaan Järvenpää??? Täällä tiet ovat paikkapaikoin sen verran huonossa kunnossa että paras liikkumaväline olisi panssarivaunu. Jäämuhkurouta ja syviä uria monessa paikassa.... Eikö sillä tiekarhulla saa vähän edes tasoitettua???? Maksaa maksaa jne jne, mutta so what! Sitten vaan maksaa. Helsinki teki fiksusti aloittaessaan operaatio lumisodan. Kadut puhtaiksi, maksoi mitä maksoi.

      • JulkisiaEiTueta

        Aivan sama homma Espoossa!
        Auton aurauskulmat v*tuillaan ja vanteissakin jo jälkiä kun joutuu "perunapellolla" ajamaan kapealla tiellä dösiä väistellen.

        Jos sitä jäistä korkeaa möykkyistä pottupeltoa ei auralla saa pois, niin eikö sitä suolaa sitten voi näillä teillä käyttää kun sitä kuitenkin joka paikkaan viljellään turhaankin?

        Ja sitten kun sitä sohjoa tielle sataa, eikö sitä voi aurata pois? Se vissiin ihan tarkouituksella jätetään siihen tielle niin, että kohta tie on juurikin sitä pottupeltoa!

        Espoossa Kauklahdessa isommalla sulalla tiellä tuli eräänä iltana suola-auto vastaan iloisesti suolaa tielle laskien. Lämpötila oli 2,5. Sama lämpötila oli myös yöllä ja seuraavana päivänä.. MIKSI SUOLAUS???

        Käyttäisivät järkevämmin sitä suolaa siellä missä sitä kaivataan!!!


      • Viherstalinisti
        JulkisiaEiTueta kirjoitti:

        Aivan sama homma Espoossa!
        Auton aurauskulmat v*tuillaan ja vanteissakin jo jälkiä kun joutuu "perunapellolla" ajamaan kapealla tiellä dösiä väistellen.

        Jos sitä jäistä korkeaa möykkyistä pottupeltoa ei auralla saa pois, niin eikö sitä suolaa sitten voi näillä teillä käyttää kun sitä kuitenkin joka paikkaan viljellään turhaankin?

        Ja sitten kun sitä sohjoa tielle sataa, eikö sitä voi aurata pois? Se vissiin ihan tarkouituksella jätetään siihen tielle niin, että kohta tie on juurikin sitä pottupeltoa!

        Espoossa Kauklahdessa isommalla sulalla tiellä tuli eräänä iltana suola-auto vastaan iloisesti suolaa tielle laskien. Lämpötila oli 2,5. Sama lämpötila oli myös yöllä ja seuraavana päivänä.. MIKSI SUOLAUS???

        Käyttäisivät järkevämmin sitä suolaa siellä missä sitä kaivataan!!!

        Kuntien ja kaupunkien rahakirstujen vartijoiden mielestä rahat kannattaa käyttää muihin menoihin, kuten työnvieroksujien elättämiseen ja kulttuurin edistämiseen eikä teiden hoitoon. Varsinkin tiekarhuja ja työssäkäyviä normiheteroita nuo ihmiset inhoavat yli kaiken..


      • Eistallari
        Viherstalinisti kirjoitti:

        Kuntien ja kaupunkien rahakirstujen vartijoiden mielestä rahat kannattaa käyttää muihin menoihin, kuten työnvieroksujien elättämiseen ja kulttuurin edistämiseen eikä teiden hoitoon. Varsinkin tiekarhuja ja työssäkäyviä normiheteroita nuo ihmiset inhoavat yli kaiken..

        Totta, kysehän on verovarojen käytön priorisoinnista. Eli päättäjät mieluummin laittavat rahat vanhustenhuoltoon, lasten päivähoitoon ja sairaanhoitoon.
        Kun taas nettikeskustelijat ovat sitä mieltä että tärkeämpää olisi että heidän pikkubemarillaan on joka hetki kesäkeli pyöriensä alla.


      • Anti viherstalinisti
        Eistallari kirjoitti:

        Totta, kysehän on verovarojen käytön priorisoinnista. Eli päättäjät mieluummin laittavat rahat vanhustenhuoltoon, lasten päivähoitoon ja sairaanhoitoon.
        Kun taas nettikeskustelijat ovat sitä mieltä että tärkeämpää olisi että heidän pikkubemarillaan on joka hetki kesäkeli pyöriensä alla.

        Ei kai kukaan oikeasti esim noista mainituista kohteista ja muutamista muistakaan yhteiskunnan peruspalveluista halua tinkiä, mieluummin päinvastoin. Mutta käytetäänkö niihinkään tarpeeksi rahaa kuten ei aikoinaan rakennetun infrankaan ylläpitoon käytetä riittävästi rahaa? Mielestäni ei, mutta rahaa riittää kyllä moneen muuhun ihme tarkoituksiin, kuten tuo aiemmin mainitsemani työnvieroksujien elättäminen. Ja aiemmin, näin olen ymmärtänyt, hoidettiin sekä tiet että vanhukset, lapset ja sairaat paremmin. Ja se aiemmin käyttämäni nimimerkki "viherstalinisti" oli ns ironiaa..


      • äänestyskoppi
        Eistallari kirjoitti:

        Totta, kysehän on verovarojen käytön priorisoinnista. Eli päättäjät mieluummin laittavat rahat vanhustenhuoltoon, lasten päivähoitoon ja sairaanhoitoon.
        Kun taas nettikeskustelijat ovat sitä mieltä että tärkeämpää olisi että heidän pikkubemarillaan on joka hetki kesäkeli pyöriensä alla.

        Kun taas nettikeskustelijat ovat sitä mieltä että tärkeämpää olisi että heidän pikkubemarillaan on joka hetki kesäkeli pyöriensä alla.
        Ensinnäkin Suomessa on EU.n korkein polttoainevero ja EU.N VANHIN AUTOKANTA(Kreikka ohitti viimeisenä maana Suomen viime vuonna). Em.taustaa vasten on lupa odottaa että rahaa käytettäisiin siis sinne mistä sitä otetaan,toisaalta priorisointi kuten MAMUJEN hyysääminen,Kreikan Irlannin ym.euroopan auttaminen ja mm.Eu:n jatkuva nettomaksajana olo on polittinen valinta eli mainittua priorisointia.
        Lisäksi nykyhallitus(Kataisen) johdolla on luomassa vero-ohjailulla maahan sopimatonta autokantaa.
        Co2 perustuva verotus kannustaa ostamaan maahan "pikkukinnereitä" jotka ovat Suomen normaalitalvessa
        (tämä/viimetalvi)heti pulassa ja juuri jos maassa on tälläinen autokanta on tiet kyllä puhtaanapidettävä viimeistä lumihippua myöden.Erittäin sopivia autoja Suomalaisiin talviin ovat mm.nelivetoiset,vaan eipä tällä veropolitiikalla kyllä yleisty joten aloittajan kysely on varmasti aiheellinen.
        Yksityisautoilu on tässä harvaan asutussa maassa monelle ainoa vaihtoehto ja osaamattomille politikoille
        ainoa tapa paikata valtion alijäämää joten ei ihme että VIIMEISELLÄ sijalla olemme autokannan iässä.
        Toisaalta menoja voidaan priorisoida ja siihen voi vaikuttaa seuraavissa vaaleissa joten kannattaa miettiä kannattaako nykymenoa vai jotakin muuta kun numeron äänestyskopissa kirjoittaa.


      • YKSITYISAUTOILIOILLE
        äänestyskoppi kirjoitti:

        Kun taas nettikeskustelijat ovat sitä mieltä että tärkeämpää olisi että heidän pikkubemarillaan on joka hetki kesäkeli pyöriensä alla.
        Ensinnäkin Suomessa on EU.n korkein polttoainevero ja EU.N VANHIN AUTOKANTA(Kreikka ohitti viimeisenä maana Suomen viime vuonna). Em.taustaa vasten on lupa odottaa että rahaa käytettäisiin siis sinne mistä sitä otetaan,toisaalta priorisointi kuten MAMUJEN hyysääminen,Kreikan Irlannin ym.euroopan auttaminen ja mm.Eu:n jatkuva nettomaksajana olo on polittinen valinta eli mainittua priorisointia.
        Lisäksi nykyhallitus(Kataisen) johdolla on luomassa vero-ohjailulla maahan sopimatonta autokantaa.
        Co2 perustuva verotus kannustaa ostamaan maahan "pikkukinnereitä" jotka ovat Suomen normaalitalvessa
        (tämä/viimetalvi)heti pulassa ja juuri jos maassa on tälläinen autokanta on tiet kyllä puhtaanapidettävä viimeistä lumihippua myöden.Erittäin sopivia autoja Suomalaisiin talviin ovat mm.nelivetoiset,vaan eipä tällä veropolitiikalla kyllä yleisty joten aloittajan kysely on varmasti aiheellinen.
        Yksityisautoilu on tässä harvaan asutussa maassa monelle ainoa vaihtoehto ja osaamattomille politikoille
        ainoa tapa paikata valtion alijäämää joten ei ihme että VIIMEISELLÄ sijalla olemme autokannan iässä.
        Toisaalta menoja voidaan priorisoida ja siihen voi vaikuttaa seuraavissa vaaleissa joten kannattaa miettiä kannattaako nykymenoa vai jotakin muuta kun numeron äänestyskopissa kirjoittaa.

        Onhan se toki häpeä että me Suomalaiset toki kuvittelemme että tällä ollaan jopa rikkaita,onhan täällä niitäkin,mutta kun ihan itsekseen mietin tätä EU:n vanhinta autokantaakin niin on toki totta että Maamme elintaso on aika onneton elintasomittareista riippuen,Suomen automaatti "lypsylehmä" on aina ollut polttoaineverotus/autoilu mitenkähän Maamme terveydenhuollon/monien hyvinvointipalveluiden olisi käynyt ilman autoilioita,vastaan ei todellakaan kovin hyvin.Hetemäen työryhmä esittää lisämenoja autoiluun niinikään tulevaisuudessa,valtion kirstunpohja paistaa ja toki nämä neuvvottomat politikkomme paikkaa mm.Kreikan/Irlannin ym.Maahanmuuttajen avustamiset täältä varman lypsylehmän puolelta.
        YKSITYISAUTOILU JOKATAPAUKSESSA PITÄÄ SUOMEA PYSTYSSÄ (tutustukaa tuloraameihin).
        Häpeällinen EU:vanhin AUTOKANTA ei toki luulisi kenenkään Suomalaisen itsetuntoa kohottavan!
        Yksityisautoiliaa kuitenkin tulee kunnioittaa maassamme yli kaiken koska hän on se SANKARI joka maamme hyvinvoinnista huolehtii.Eli aloittaja kyselee tienhoidon/aurauksen perään nyt paistaa kassa eikä rahoja jatkuvaan puhdistukseen ole,KESÄLLÄ kyllä helpottaa liukkaus,ethän kuopista ala lumien sulattua "naukumaan".


    • 1 milj. km

      d) ja minkä helevatun takia jokaiseen risteykseen pitää kasata se kaikkein korkein kasa heti siihen tien viereen niin ettei sivutieltä tullessa näe mitään ennen kuin autosta on jo puolet sillä toisella tiellä. Toki nyt on ollut paljon lunta, mutta on sitä ollut ennenkin ja silloin se osattiin työntää ainakin metrin pari kauemmas siitä kulmasta.

      • Määvai?

        aurataan ja sitten siivotaan näkemäalueet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1517
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1235
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1178
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      144
      970
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      175
      950
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      852
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      754
    Aihe