Ostin vuonna 1990 rakennetun ok-talon, jossa vuonna 2000 tehdyssä lopputarkastuksessa havaittuna puutteena: sähkötyöt keskeneräiset ja mittaus/tarkastuspöytäkirja puuttuu. Talossa on sähkölämmitys katossa Teval ja lattiassa Tassu. Kuuluuko nyt tulevassa uudessa lopputarkastuksessa mitata, kuten toivoisin, jokainen lämmityselementti erikseen? Miten mahdollinen rikkinäinen elementti voidaan korjata? Onko minulla ostajana oikeus saada ko. mittaus/tarkastuspöytäkirjasta kopio tms.? Olisiko joitakin muitakin hyviä neuvoja?
Sähkötyöt keskeneräiset ja mittaus/tarkastuspöy
7
4771
Vastaukset
- tavetti
hetkinen eli talo on vuosimallia 1990 ja sähkötyöt kesken eräisiä???
kun sähkö työt valmistuvat urakoitsia suoritta varmenus tarkastuksen tekemällen sähkö työlle. jos tarkastus pöyttäkirja puutuu vaadi saada se.
ja kyllä tilajalle on aina luovutettava tarkastuspöytäkirja päivätynä ja alekirjoitettuna.
selitä tuo 1990-2000 niin tietää mitä säädöksiä seurata.- Tavettille
Talo on rakennettu 1990 rakentaja asunut 10 vuotta. Seuraava asunut 4 vuotta. Minä olen ostanut talon nyt eli 2004. Taloon on suoritettu lopputarkastus vuonna 2000. Lopputarkastuksessa on usean talossa havaitun puutteellisuuden joukossa myös kohta no 5 eli SÄHKÖTYÖT KESKENERÄISET JA MITTAUS/TARKASTUSPÖYTÄKIRJA PUUTTUU. Olen saanut rakentajan/rakennuttajan (yksityishenkilö) kiinni puhelimitse ja hän ilmoitti, että talon sähkötöt tehnyt liike teki konkurssin, juuri ennen sähkötöiden valmistumista. Sähkötyöt tehtiin kuitenkin loppuun asti. Rakentaja ei muista missä em. asiapaperit olisivat (liekö olemassakaan). Lupasi kuitenkin ottaa asiasta selvää. Voiko kunta sallia asumisen talossa jossa ei em. mittauksia/tarkistuksia olisi
suoritettu ollenkaan? Myyjä on lupautunut suorituttamaan lopputarkastuksen hyväksytysti, sekä siitä aiheutuneet kustannukset kesäkuun 2004 loppuun mennessä. Koska lopputarkastus tullaan suorittamaan vasta 2004, niin luulisi, että hyväksyttävät mittaus/tarkastus kriteerit olisivat myös vuonna 2004 vaadittavalla tasolla. Onko näin? Lisäksi: Lieden keraaminen keittotaso on halki, liesi toimii, mutta meneekö tarkastuksessa hyväksyttävästi läpi? Olisiko joitain neuvoja joita en esaa edes kysyä? Etukäteen kiitollisena Jaska. - jaska
Talo on rakennettu 1990 rakentaja asunut 10 vuotta. Seuraava asunut 4 vuotta. Minä olen ostanut talon nyt eli 2004. Taloon on suoritettu lopputarkastus vuonna 2000. Lopputarkastuksessa on usean talossa havaitun puutteellisuuden joukossa myös kohta no 5 eli SÄHKÖTYÖT KESKENERÄISET JA MITTAUS/TARKASTUSPÖYTÄKIRJA PUUTTUU. Olen saanut rakentajan/rakennuttajan (yksityishenkilö) kiinni puhelimitse ja hän ilmoitti, että talon sähkötöt tehnyt liike teki konkurssin, juuri ennen sähkötöiden valmistumista. Sähkötyöt tehtiin kuitenkin loppuun asti. Rakentaja ei muista missä em. asiapaperit olisivat (liekö olemassakaan). Lupasi kuitenkin ottaa asiasta selvää. Voiko kunta sallia asumisen talossa jossa ei em. mittauksia/tarkistuksia olisi
suoritettu ollenkaan? Myyjä on lupautunut suorituttamaan lopputarkastuksen hyväksytysti, sekä siitä aiheutuneet kustannukset kesäkuun 2004 loppuun mennessä. Koska lopputarkastus tullaan suorittamaan vasta 2004, niin luulisi, että hyväksyttävät mittaus/tarkastus kriteerit olisivat myös vuonna 2004 vaadittavalla tasolla. Onko näin? Lisäksi: Lieden keraaminen keittotaso on halki, liesi toimii, mutta meneekö tarkastuksessa hyväksyttävästi läpi? Olisiko joitain neuvoja joita en esaa edes kysyä? Etukäteen kiitollisena Jaska.
Keskustelun kulku: - Vanhempi suunnittelija
jaska kirjoitti:
suoritettu ollenkaan? Myyjä on lupautunut suorituttamaan lopputarkastuksen hyväksytysti, sekä siitä aiheutuneet kustannukset kesäkuun 2004 loppuun mennessä. Koska lopputarkastus tullaan suorittamaan vasta 2004, niin luulisi, että hyväksyttävät mittaus/tarkastus kriteerit olisivat myös vuonna 2004 vaadittavalla tasolla. Onko näin? Lisäksi: Lieden keraaminen keittotaso on halki, liesi toimii, mutta meneekö tarkastuksessa hyväksyttävästi läpi? Olisiko joitain neuvoja joita en esaa edes kysyä? Etukäteen kiitollisena Jaska.
Keskustelun kulku:Tarkastuksessa ei voi edellyttää nykymääräyksiä kaikilta osin. Esimerkiksi kylpyhuoneen oma potentiaalin tasaus ja lattialämmitysten vikavirtasuojaukset puuttuvat kuten myös ulkopistorasioitten vikavirtasuojaus. 2(4)-johdinjärjestelmääkin vielä käytettiin hiukan tuolloin. Sanoisin että asiallinen tarkastaja hallitsee varmasti terveen järjen käytön. 1990 taso ei ollut mitenkään turvaton. Ja kunnolliset nykyaikaiset mittaukset ovat tehtävissä eivätkä ole ongelma vaikka tuolloin ei vaadittukaan omatarkastusta vaan sähkölaitokselta joku kävi.
- Kepa
Tämä on varmaan taas nittä alle 3000mk/neliö maksaneita kohteita :)
Ainakaan nykyään muuttolupaa ei tule, ellei sähköistä löydy pöytäkirjoja ja tuskin on tullut ennenkään, koska ennen tarkastukset teki sähkölaitos. Voihan olla että siitä on tehty joku väliaikaistarkastus keskeneräisenä.- Sulo Wilen
Muuttotarkastuksen keskeneräiseen ok-taloon teki syksyllä -93 kunnan rakennustarkastaja yhdessä palomestarin ja muistaakseni terveystarkastajan kanssa. Rakennustarkastaja veti vessan ja totesi, että vesi tulee menee. Palomestari kysyi, että onko noissa johdoissa jännite? (johdonpäitä näkyi useasta kohtaa avoimista jakorasioista). Muuta ihmeellistä ei tarkastuksessa läpi käyty. Lopputarkastus oli vielä yksinkertaisempi; rakennustarkastaja oli käynyt paikalla jo ennen kuin ehdin itse työmaalle. Hän ei ollut päässyt edes sisälle, vaan oli tarkastanut talon pelkästään ikkunoista kurkkimalla ja pihalla kävelemällä. Tarkastuspöytäkirja oli jätetty kuistille. Sähkötarkastusta ei ole vieläkään tehty. Tämä tapahtui pienessä varsinais-suomalaisessa kunnassa.
- Kepa
Sulo Wilen kirjoitti:
Muuttotarkastuksen keskeneräiseen ok-taloon teki syksyllä -93 kunnan rakennustarkastaja yhdessä palomestarin ja muistaakseni terveystarkastajan kanssa. Rakennustarkastaja veti vessan ja totesi, että vesi tulee menee. Palomestari kysyi, että onko noissa johdoissa jännite? (johdonpäitä näkyi useasta kohtaa avoimista jakorasioista). Muuta ihmeellistä ei tarkastuksessa läpi käyty. Lopputarkastus oli vielä yksinkertaisempi; rakennustarkastaja oli käynyt paikalla jo ennen kuin ehdin itse työmaalle. Hän ei ollut päässyt edes sisälle, vaan oli tarkastanut talon pelkästään ikkunoista kurkkimalla ja pihalla kävelemällä. Tarkastuspöytäkirja oli jätetty kuistille. Sähkötarkastusta ei ole vieläkään tehty. Tämä tapahtui pienessä varsinais-suomalaisessa kunnassa.
Kokeileppa samaa suuressa Varsinassuomalaisessa kunnassa.
Rakennustarkastaja tarkisti ensimmäisenä että onhan talon numero paikoillaan, sehän on turvallisuus tekijä ja välttämätän mm. pelastustoimintaa varten.
Seuraavaksi hän huomasi että parvekkeen kaiteissa taitaa olla liian suuri aukko. Tämä ohitettiin sillä että parvekkeen ovesta oli poistettu kahva, eli sinne ei ollut käyntiä.
Sisällä moitti että kovasti on kesken. Puutteita oli listoissa ja kynnyksissä yms.
Seuraavaksi rakennustarkasta vaati nähtäväkseen vesi- ja viemäri tarkastuspöytäkirjan, hormi- ja tulisija tarkastuspöytäkirjan sekä sähköasennusten tarkastypöytäkirjan.
Tämän jälkeen pisti nimen muuttotarkastus pöytäkirjaan ja lisäsi huomautuksen "osittain keskeneräinen, mutta asumiskuntoinen". Totesi lopuksi että kyllä suuri osa suomalaisista asuu paljon heikommissa oloissa ihan normaalisti, puhumattakaan monista muista maista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445785
- 455295
- 483688
- 133643
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903161- 313116
- 592864
- 572710
- 532360
- 381824