Valitan, en taida kelvata teille

HavaraAzx

Olen usein käynyt hellareiden kokouksissa ja se oli myös tärkeä uskon kasvun paikka minulle nuorena, aina minua on kuitenkin mietityttänyt muutama asia ja viime aikoina vielä enemmän...

- En opiskele yliopistossa tai edes ammattikorkeassa. Eli hellarityttö ei minua voi huolia jo tuollaisella perusteella, mutta tuskin myöhemmin seurakuntakaan, kun en kanna uskollisesti suuresta palkastani sinne rahaa.

- Nuoriso tuntuu roikkuvan ennen kaikkea omissa piireissään, uusia ei näytetä millään haluttavan joukkoon. Ilmeisesti hellariksi pitää syntyä, jos haluaa olla nuoresta pitäen "muiden mukana ja samanveroinen". Myös hellarinuorten jutut ovat joskus kummallisia, ihmeellistä pinnallisuutta pidetään väkisin yllä.

- En pidä englanninkielisistä ylistyslauluista. Vapaa-ajallani en muutenkaan kuuntele pahemmin hengellistä musiikkia.

- Mielestäni saatan kasvaa uskossa myös itsekseni raamattua lukemalla ja rukoilemalla, sekä kuuntelemalla omantunnon ääntä. Ei sitä tarvitse mennä Isoon Kirjaan kalliille raamattukurssille, tai sitten Pensacolaan, Kanadaan, Australiaan tms.

- En käytä pukua päiväkokouksissa, vaikka olenkin jo aikuinen mies(25v)

- Minulla on seksistä hieman erilaiset käsitykset. samanlaisia käsityksiä on toki myös, kuten mm. että se on vain miehen ja naisen välinen asia,(en silti usko, että itsetyydytys vie helvettiin), ja et se on LUONNOLLINEN asia. Niinhän seksi onkin. Mutta enempää siitä ei ole lupa puhua(etupäässä nuorille, valistuksena). Miksi ei? Onko se nyt maailman häpeällisin asia? Ja onko nyt todella niin, että suuseksi on syntiä? Ja vielä eräs erikoisuus: Raamatussakin sanotaan, että mies ei saa maata miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan... Eli voiko tuon tulkita käytännössä siten, ettei raamattu varsinaisesti kiellä anaaliseksiä MIEHEN ja NAISEN välillä?

20

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Et ole käynyt helluntailaisten korkeakoulua. Opiskele vähintään lyhyt oppimäärä Riksussa, Pelsossa tai muualla niin kyllä alkaa asemasi nousta. Mitä pidemmän oppimäärän opiskelet, sitä nopeammit etenet vanhemmistoveljeksi tai jopa saarnaajaksi. Asemasi mukaan sinulle suodaan erityisetuja, esim. pienet irstailut tai juomingit eivät ole niin syntiä, kuin rahvaalla.

• ...roikkuu mukana vain sosiaalisesta pakosta, kun vanhemmat ja isovanhemmatkin ovat olleet liikkeessä mukana.

Vastakääntynyt aito uskisnuori on kummajainen.

• Markku Tampio

ikäänkuin "vaatinut" Sinulta HavaraAzx luettelemiasi ominaisuuksia helluntaiseurakunnan kokouksessa käydessäsi, vai ovatko ne Sinun omia käsityksiäsi asiassa?

Se kyllä pitää paikkansa, etteivät helluntailaisnuoret ota ketään ns. "ulkopuolista" omiin porukoihinsa bailaamaan, vaan yleensä helluntailaisnuoret pyörivät omissa porukoissaan tuttavapiireissään.

Mutta vaikka joutuisit edelleenkin käymään kokouksissa yksikses ja viettämään vapaa-aikasi omassa seurassasi, niin et Sinä kuitenkaan ole yksin, vaan Jeesus on Sinun kanssasi kaikenaikaa. Ja Jeesus on sentään parempaa seuraa Sinulle, kuin moni helluntailaisnuorten omissa ympyröissään pyörivä pintaliitäjäsakki konsanaan.
      Niin että seuraa Sinä vaan Jeesusta ja anna pintaliitäjien liidellä pienissä piireissään. Isä Jumala ohjaa kyllä Sinulle ajanoloon sopivat kaverit ja yhteistyökumppanit uskonvaelluksesi menestykseksi..

• hellari83

"- En opiskele yliopistossa tai edes ammattikorkeassa. Eli hellarityttö ei minua voi huolia jo tuollaisella perusteella, mutta tuskin myöhemmin seurakuntakaan, kun en kanna uskollisesti suuresta palkastani sinne rahaa."

No ei nyt ihan noinkaan. Riittää että on työpaikka. Jos tuo merkitsee naiselle (oli sitten hellari tai muu) niin silloin ei naisella ole arvot kohdallaan. Itse rakastuin duunariin. Onnekseni, sillä jos mieheni olis huomattavan hyvätienestinen voisi elämäntapani olla hyvinkin materialistinen.

"- Nuoriso tuntuu roikkuvan ennen kaikkea omissa piireissään, uusia ei näytetä millään haluttavan joukkoon. Ilmeisesti hellariksi pitää syntyä, jos haluaa olla nuoresta pitäen "muiden mukana ja samanveroinen". Myös hellarinuorten jutut ovat joskus kummallisia, ihmeellistä pinnallisuutta pidetään väkisin yllä. "

Ihme kyllä, mun vanhemmat ja osa suvusta on helluntailaisia ja voisin melkein allekirjoittaa tuon. Sillä erolla että ajattelin että olis varmaanki pitäny syntyä saman koulun alaisuuteen jossa muut hellarivanhempien lapset kävi. Omassa koulussani ei ollut yhtäkään vanhempieni seurakunnan lapsista.

"- Mielestäni saatan kasvaa uskossa myös itsekseni raamattua lukemalla ja rukoilemalla, sekä kuuntelemalla omantunnon ääntä. Ei sitä tarvitse mennä Isoon Kirjaan kalliille raamattukurssille, tai sitten Pensacolaan, Kanadaan, Australiaan tms. "

Miksei, on myös hyvä kuunnella muiden puheita ja Raamattu tunteja ja verrata niiden Raamatun mukaisuutta kotona hiljaisuudessa. Samalla tavoin voi lukea kirjallisuutta. Jos ei muuten niin ainakin voi saada uusia näkökulmia... kunhan ei kaikkea lukemaansa niele tuosta vain vaan koettelee ne Raamatulla, onko opetus yhteneväinen siinä mitä Raamatussa asiasta sanotaan.

• Monet täällä

Kirjoittelijat.Kelpaako silloin?

• hellari83
        Monet täällä kirjoitti:

Työttömänä saattaa olla ettei saa edes kontaktia toiseen. Mutta jos toinen on avarakatseinen, ja molemmat rakastuu niin ei silloin työttömyys ole esteenä parisuhteelle. Aito rakkaus voittaa kaikki esteet ja kestää kaikki kolhut. Samoin on myös uskon laita, kun uskoo aidosti Jeesukseen niinkuin Raamattu ilmoittaa, niin usko kestää vaikka minkälaisissa tilanteissa.

• Olen ulalla nyt
        hellari83 kirjoitti:

Työttömänä saattaa olla ettei saa edes kontaktia toiseen. Mutta jos toinen on avarakatseinen, ja molemmat rakastuu niin ei silloin työttömyys ole esteenä parisuhteelle. Aito rakkaus voittaa kaikki esteet ja kestää kaikki kolhut. Samoin on myös uskon laita, kun uskoo aidosti Jeesukseen niinkuin Raamattu ilmoittaa, niin usko kestää vaikka minkälaisissa tilanteissa.

Tarkoittaako se myös sitä että jos toinen jää työttömäksi niin hänet lempataan ulos.Muutenhan siinä ajatusmaailmassa ei ole logiikkaa.Onko tosiaan nuin raaka peli.Ihminenhän voi olla työtön tai sairastaa, olla ehkä sairaseläkkeellä ilman omaa syytään.Missä usko on silloin kun ihmisellä on vaikeuksia? Mikä logiikka.

• Olen ulalla nyt
        Olen ulalla nyt kirjoitti:

Tarkoittaako se myös sitä että jos toinen jää työttömäksi niin hänet lempataan ulos.Muutenhan siinä ajatusmaailmassa ei ole logiikkaa.Onko tosiaan nuin raaka peli.Ihminenhän voi olla työtön tai sairastaa, olla ehkä sairaseläkkeellä ilman omaa syytään.Missä usko on silloin kun ihmisellä on vaikeuksia? Mikä logiikka.

Sinulta jotain kun tunnut aidosti ja suorasukaisesti vastaavan.Mitenkä siinä tapauksessa jos nainen on työtön.Ajatellaanko teillä että nainen ehkä kuitenkin jää kotiin ja tekee ehkä lapsosia niin silloin ei tarvitsekaan olla välttämättä ammattia tai työtä.Vai onko se vanhanaikainen ajattelutapa.Minulla on suuri naisvaltainen työpaikka jossa on eri uskonnoista työkavereita, myös Helluntailaisia.Enimmäkseen naisia mutta muutama mieskin.Keskustelemme tauoilla paljon myös uskonnosta mutta varon menemästä henkilökohtaisiin kysymyksiin koska enhän voi tietää mikä kenenkin perhetilanne esim, on.Joillakin voi olla lapsettomuutta tai jotain perheongelmia.Olen aistinut sen tapaisia ongelmia.Ehkäpä he joskus haluavat avautua.Olen perännyt ja suorastaan "huutanut" näilläkin sivuilla Jeesuksen antaman toiseksi tärkeimmän käskyn perään: Rakasta lähimmäistäsi ja sitä perään nytkin tämän viestiketjun aloittajan vuoksi.

• hellari83

jo uskovissakin. Moni haaveilee maallisen mammonan perään. Pitää olla sitä ja tätä. Mutta jos arvot on kohdallaan, ei silloin niin välitä vaikka olisi vaatimattomatkin elinolot.

Ja jos avioliitossa toinen puolisoista jää yks kaks työttömäks, silloin tulee todeksi vihkitilaisuudessa vannottu: Rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä. Ja työttömyys sekä sairaus vaatii kumpikin parisuhteeseen panostamista. Silloin parisuhde kokee kovia, ja vain mukavuudenhaluiset ihmiset eroavat heti tällaisten vastoinkäymisten tullessa eteen.

Helluntaiseurakunnassa avioeroa pidetään vähän niinkuin vastuun ja vastoinkäymisten pakoiluna. Mutta on toki tilanteita joissa avioerolle on pätevät syyt.

• hellari83

Sinulta jotain kun tunnut aidosti ja suorasukaisesti vastaavan.Mitenkä siinä tapauksessa jos nainen on työtön.Ajatellaanko teillä että nainen ehkä kuitenkin jää kotiin ja tekee ehkä lapsosia niin silloin ei tarvitsekaan olla välttämättä ammattia tai työtä.Vai onko se vanhanaikainen ajattelutapa.Minulla on suuri naisvaltainen työpaikka jossa on eri uskonnoista työkavereita, myös Helluntailaisia.Enimmäkseen naisia mutta muutama mieskin.Keskustelemme tauoilla paljon myös uskonnosta mutta varon menemästä henkilökohtaisiin kysymyksiin koska enhän voi tietää mikä kenenkin perhetilanne esim, on.Joillakin voi olla lapsettomuutta tai jotain perheongelmia.Olen aistinut sen tapaisia ongelmia.Ehkäpä he joskus haluavat avautua.Olen perännyt ja suorastaan "huutanut" näilläkin sivuilla Jeesuksen antaman toiseksi tärkeimmän käskyn perään: Rakasta lähimmäistäsi ja sitä perään nytkin tämän viestiketjun aloittajan vuoksi.

ajatellaan yhteiskunnan ja yhteisön odotusten mukaan. Uskovien, erityisesti helluntailaisten yhteisössä/seurakunnassa ajatellaan miehen ja naisen löytävät toisistaan toisilleen puolison. Ja yhteiskunnallisesti perustavan perheen ja saavan lapsia.

Ja järjellisesti ajateltuna olisi hyvä että molemmilla olisi vakituinen työsuhde ennen kuin avioituvat, näin olisi taloudellisuus taattu (pystyisi maksamaan asuntoa, laskuja, ostamaan ehkä autonkin ja olisi rahaa kaikkeen mitä elämiseen tarvitsee).
        Samoin ajatellaan järjellisesti viimeistään jälkikasvua ajatellen, että lapsia ei kannata hankkia ellei molemmilla ole vakituista työtä (äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaat sekä -korvaukset).

Mutta todellisuudessa taitaa olla aika harvan elämä loppujen lopuksi mennyt juuri tuolla tavalla.
        Itse en ollut valmistunut edes ammattiin, enkä valmistunut heti ensimmäisestä koulusta. Pääsin toki kesätöihin, mutten siinä hommassa kestänyt kuin viikon (lehtien myymistä puhelimitse). Mies oli jo saanut ennen avioitumistamme vakituisen työpaikan. Menin sitten toiseen kouluun ja valmistuin sieltä, töitä sain heti osa-aikaisena (tuu töihin ku tarvitaan -systeemillä). Raha oli välillä niukilla. Onneksi molempien vanhemmat oli apuna ja toi ruokaa ja antoi ylimääräisiä huonekalujaan, meillä kun olisi kämppä ollut muuten aika tyhjä. Ja pitivät sitten vähän niinku varastona meidän asuntoa, joskin kyllä meillä silti kodilta näyttää :)
        vaikka kolmasosa huonekaluista on itse hankkimia, kaikki muu on tullu joko lahjoituksena tai lainalle.

Välillä kävin jatkamassa kesken jääneen kouluni loppuun, mutta ei sekään paljon töitä tuonut. Sen verran toki että sai vaatimattomasti elellä eikä oltu tiukilla. Nykyaikana tuntuu että täytyy jo varautua olemaan pätkätyöläisenä suurinpiirteen keski-ikäiseksi asti (ehkä). Eli enää ei välttämättä kannata lapsien hankkimisessa viivytellä siihen asti että molemmilla olisi vakituinen työ.

On ainaki kaksi asiaa, joihin ei paljoa pysty vaikuttamaan: työ ja lapset. Työtä ei aina saa vaikka kuinka haluaisi ja vaikka olis kuinka hyvä työntekijä kun kilpailu on kovaa. Lapsiakaan ei välttämättä saa vaikka kuinka haluais että edes yhden lapsen saisi sukua jatkamaan. Ja kun ajat muuttuu, on myös muutettava perinteisen perhesuunnittelun malliakin. Enää ei päde se mikä päti 60-70 -luvulla. Työn saaminen on vaikeampaa, ja parisuhde vaatii paljon enemmän työstämistä ja kestämistä kuin ennen. Nyky-yhteiskunnassa tunnutaan eniten arvostavan niitä, jotka käyvät kotona vain syömässä ja nukkumassa ja muun ajan ovat töissä ja lapset voi jättää hoitoon. Ja hienoa on jos työntekijät voivat työskennellä 12-tuntisia päiviä normaalipalkalla. Tää tuntuu nyt olevan ajan henki, tavallisen työntekijän ahdinkoa syvennetään ja samalla lapset erkaantuvat vanhemmistaan enemmän ja enemmän kun yhteistä aikaa ei tahdo saada mihinkää väliin mahtumaan.

Kaikilla on omat ongelmansa, lapsettomilla, työttömillä, lapsiperheillä, aviopareilla ym. Ja nämä ongelmat aiheuttavat henkisiä paineita. Enää ei ole niin raskasta fyysistä työtä kuin ennen 40-50 -luvuilla kun meillä on koneet apuna. Mutta henkinen uupuminen voi tulla joillekin ihmisille niin raskaana näiden ongelmien kanssa kamppaillessa etteivät jaksa lähteä harrastamaan mitään, jäävät kotiin retkottamaan ja stressiin ja uupumiseen syödään mitä sattuu. (esim. yhden tutkimuksen mukaan naisten stressi helpottaa kun naiset syövät suklaata). Ettei taida olla mikään ihme kun meidän teollistuneissa maissa alkaa liikalihavuus rehottamaan.

Mutta ei paineita ole vain työntekijöillä tm. vaan myös työnantajilla. Heidän täytyy yrittää löytää keinoja vähentää kotiin ja perheeseen kohdistuvaa painetta ja keinoja kannustamaan työntekijöitä esim. liikkumaan vapaa-ajalla.

• Markku Tampio
        Monet täällä kirjoitti:

on kaikkien uskonveljiensä ja uskonsisariensa keskuudessa ylenkatsottu ja halveksittu, jota ei minään pidetä. Yksin hän saa vaeltaa kokoukseen ja kokouksesta kämpilleen, eikä hänen vähäisiä pennosiaan huolita vielä vähävaraisempien uskonveljiensä sekä uskonsisariensa auttamiskassaan, vaikka köyhä auttaa sydämensä uskolla lähimmäistään.

Varakkaat antavat liiastaan, mutta köyhä antaa puutteestaan. Molempien annit Herra siunaa, mutta kumman anti on otollisempi uhri Jumalalle?

• Droa,ddd
        Markku Tampio kirjoitti:

on kaikkien uskonveljiensä ja uskonsisariensa keskuudessa ylenkatsottu ja halveksittu, jota ei minään pidetä. Yksin hän saa vaeltaa kokoukseen ja kokouksesta kämpilleen, eikä hänen vähäisiä pennosiaan huolita vielä vähävaraisempien uskonveljiensä sekä uskonsisariensa auttamiskassaan, vaikka köyhä auttaa sydämensä uskolla lähimmäistään.

Varakkaat antavat liiastaan, mutta köyhä antaa puutteestaan. Molempien annit Herra siunaa, mutta kumman anti on otollisempi uhri Jumalalle?

Hellareiden touhu on yhtä kuin amerikkalaisen hellarin amerikkalainen unelma. Uudet autot, hienot kodit, mies töissä ja vaimo kotona lasten kanssa, amk/yliopistotutkinto, vaikutusvaltainen asema seurakunnassa, hienot erikoistehosteet ja viimeisin laitteisto ylistysbändeille... Kaikki on kopioitu suoraan jenkkilästä. Hellarit ne osaa olla ajan hengessä mukana. Joutaisitte ahneet saarnasmiehet alkaa lukemaan Lars Levi Lestadiuksen saarnoja ja opetuksia. Ja mitä itse Yli-VAinio sanoikaan amerikkalaisista saarnasmiehistä?

• pohdiskelua..

"Mielestäni saatan kasvaa uskossa myös itsekseni raamattua lukemalla ja rukoilemalla..."

Kyllä vain, juuri näin. Minullakaan ei ole lähipiirissä hellareita ym. ja oma uskoontulo tapahtui yli parikymppisenä omana uskonratkaisu valintana yksikseni, olin kuunnellut aikaisemmin netistä saarnoja.

Muutamissa eri seurakuntien tilaisuuksissa on tullut käytyä takarivissä kuuntelemassa, mutta tulla seurakuntalaisten tilaisuuksiin aktiivisesti näkyvästi mukaan siinä voinnee kohdata tuon että mitenköhän pääsisi mukaan joukkoon.
      Kun on uskovia ystäviä ja mukana sosiaalisessa yhteisössä, silloin tietty saa yhteisöltä/ystäviltä tukea uskonelämään, yksinään ilman yhteisöä voi olla vaikeampaa.

• Ruusuja päivääsi h83

Hienoa kuulla että usko kantaa ja toivottavasti kantaa vaikeuksienkin tullessa,vaikka onhan se tietysti yksilökohtainen mutta silloinhan usko tulee punnituksi.

• hellari83
        Ruusuja päivääsi h83 kirjoitti:

Hienoa kuulla että usko kantaa ja toivottavasti kantaa vaikeuksienkin tullessa,vaikka onhan se tietysti yksilökohtainen mutta silloinhan usko tulee punnituksi.

Usko ja rakkaus vahvistuu kummatkin vaikeuksissa, jos vaikeudet uskaltaa kohdata.

Ja eikös se ole niin että kun rakastamaansa henkilöön ja suhteen ylläpitämiseen joutuu panostamaan kunnolla, sitä alkaa niinkuin rakastamaan paljon enemmän kuin aluksi ja kiintymys muuttuu suuremmaksi.

Uskon että Jeesukseen uskovilla tapahtuu samoin erityisesti vainojen aikana. Miksi muuten esimerkiksi Kiinassa uskovien määrä kasvaa vaikka heidät saatetaan tappaa kommunistisen yhteiskunnan vihollisina. Jotkut tahot sanovat, että vainotut uskovat tietävät enemmän Raamatun perusasioista kuin esimerkiksi suomalainen kristitty. Täällä kinataan opillisista näkökulmista niin paljon että Raamatun perusasiat jäävät piiloon. Kai tänne Suomeenkin olisi saatava joku jostakin vainotusta seurakunnasta valaisemaan meille Raamatun perusasioita. Eikä näiden tarvitsisi välttämättä edes tulla Suomeen kun on kaikenlaiset mediat (on satelliittitelevisiot, radiot ja puhelimetkin). Ja ajatella että Kiinastakin, vainojen keskeltä, on lähtenyt lähetystyöntekijöitä Kiinan rajojen ulkopuolelle!

• Anonyymi

Mä kerron yhden tosi tarinan. Mä kävin nuorena xx-paikkakunnan helluntaiseurakunnan teetuvassa ja nuorten illoissa muutamia vuosia. Sitten siitä jonkun vuoden päästä "ajauduin" kirjottelemaan (muistaakseni sähköpostia 90-luvun lopulla) erään paikkakunnan hellaritytön kanssa ja mainitsin että olisin kiinnostunut hänestä. Tyttö sanoi että hänen täytyy kysyä asiasta pastorilta (en ollut helluntailainen) mutta pastori antoi hyvän lausunnon minusta.. Muutama kerta tavattiin, kunnes äidilleni selvisi että tapailen "väärään" kirkkoon kuuluuvaa tyttöä niin nousi siitä sen päivän meteli kotona. Olis pitänyt vaan pitää oma pää, ei ole niin nättiä tyttöä ennen eikä sen jälkeen ollut mun autossa.

• Anonyymi

Pastorit ei päätä kenenkään arkiasioista eikä pyhistä sen paremmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pastorit ei päätä kenenkään arkiasioista eikä pyhistä sen paremmin.

Mutta jonkun kirjoittajan äiti päätti sitten sitäkin enemmän.

• Anonyymi

Se anaaliyhdyntä miehen ja naisen välillä on luonnotonta sekxiä ja siitä on Kirjoitettu selvät sävelet Raamatussa.

• Anonyymi

Varminta on pitäytyä homoherjoissa, niin silloin ei eksy.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5027
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3466
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3204
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2307
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      28
      1917
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1838
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      161