Mitä on ARMO?
Tällä foorumilla puhumme nyt J-lalta saatavasta armosta Uuden Liiton pyhille eli niille, jotka uskovat Yeshuan olevan J-lan Poika ja se luvattu Messias, joka oli VT:n Kirjoitusten mukaan maailmaan tuleva.
VT:n termiä käyttääkseni, J-la antaa valittujensa LÖYTÄÄ armon. Luemme siitä seuraavaa: Jeremia:
31:2 Näin sanoo Herra: "Kansa, miekalta säästynyt, löysi erämaassa armon; minä menen saattamaan sen, Israelin, rauhaan."
Tuossa tilanteessa tapahtui niin, että J-la säästi tietyn osan israelilaisista oman armovalintansa mukaisesti ja salli sen jäädä eloon muiden kaaduttua miekkaan. Siinäkin tapauksessa oli kyse eloon jääneellä osalla kansaa heidän syntiensä anteeksisaamisesta ilman heidän omia ansioitaan, vaikka olivatkin käsittääkseni tehneet vähemmän syntiä kuin kaatuneet heimolaisensa.
Samoin J-la erottaa myös tänä Uuden Liiton aikana ihmiset niihin, joille Hän antaa armon ja niihin, joille Hän ei anna armoa. Luemme tästä seuraavat jakeet: Roomalaiskirje:
11:5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
11:6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
Tarkkaavainen lukija huomaa, että tuossa on lupaukset annettu lopun ajan valituille juutalaisille. J-la menettelee saman periaatteen mukaan kohdellessaan myös valittuja pakanoita. Luemme siitä jakeet:
Room. 8:28-30
8:28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
8:30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
...
Kuka tai ketkä saavat ARMON?
Edellä mainittujen jakeiden perusteella ja niitä väärin tulkitessaan moni menee harhaan luullen oman kohtalonsa olevan täysin edeltämäärätty, eikä siksi edes pyri etsimään J-laa ja elävää yhteyttä Häneen.
Lukekaamme kuitenkin seuraavat jakeet, joista saamme lisäviitteitä siihen millaisille ihmisille J-la antaa armon: Apostolien teot:
10:34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."
Tuossa Kornelius-nimisen roomalaisen sadanpäämiehen tapauksessa huomaamme kyseessä olleen miehen, joka oli jo kauan harrastanut hyväntekeväisyyttä ja osoittanut sen kautta rakastavansa lähimmäisiään ja kunnioittavansa J-laa.
Mitä on ARMO, kuka sen saa ja mikä tehtävä sillä on? Osa 1/2
22
473
Vastaukset
Seuraavista jakeista huomaamme sen seikan, että Kornelius perheineen sai kuulla evankeliumin ja sen kautta pelastuksen koko perhekunnalleen juuri noista syistä johtuen, mikä käy ilmi seuraavista jakeista: Apostolien teot:
10:1 Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
10:2 Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.
10:3 Hän näki selvästi näyssä, noin yhdeksännellä hetkellä päivästä, Jumalan enkelin, joka tuli sisään hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Kornelius!"
10:4 Tämä loi katseensa häneen ja sanoi peljästyneenä: "Mikä on, Herra?" Enkeli sanoi hänelle: "Sinun rukouksesi ja almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä.
10:5 Niin lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan eräs Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
10:6 hän majailee nahkuri Simonin luona, jonka talo on meren rannalla."
Opimme tuosta sen, että J-la tarkkailee kaikkia ihmisiä ja painaa mieleensä heidän uskonsa, minkä he voivat osoittaa vain hyvillä teoillaan! Meidän tulee siis olla ahkeria hyvien tekojen tekijöitä, eikä elää itsekkäästi itsellemme luullen, että kunhan vain kerran viikossa hoemme kuka minkäkinlaisen uskontunnustuksen, että se muka avittaisi meidät taivaaseen!
Kornelius meni HETI uskoon tultuaan Pietarin käskystä samana päivänä uskovien upotuskasteelle ja näytti sillä myös meille esimerkkiä siitä, miten Yeshuaa tulee seurata! (Apt. 10:47-48)
10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Yeshua HaMashiach-Nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
...
Mikä tehtävä ARMOLLA on?
Omin sanoin sanoen, koen ARMON olevan J-lan mielisuosio, jonka sellainen ihminen saa lahjaksi, joka kunnioittaa J-laa ja pyrkii elämään siten, että se miellyttää Häntä, vaikkei siinä onnistukaan. Motiivi on ratkaiseva, ei onnistuminen! Kun J-la antaa armon ihmiselle, Hän pyyhkii silloin tämän synnit pois kirjastaan ja myös ihmisen omastatunnosta ohjaten meidät uskon silmin katsomaan Golgatan ristillä Pojassaan, tuossa verta vuotaneessa J-lan Karitsassa, suorittamaansa täydellistä lunastustyötä meidän puolestamme!
Vain armon vastaanottanut ja uudestisyntynyt kykenee seuraavalla tavalla kasvamaan J-lan antamaa kasvua: Tiituksen kirje:
2:11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
2:12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme HaMashiach Yeshuan kirkkauden ilmestymistä,
2:14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.
Uskoontulleen tie on pyhityksen tie, jossa kaikenlainen synnin saasta pitää laittaa sivuun ja jos ahkeroimme hyviä tekoja päivin ja öin, niin meille ei edes jää aikaa synnin harjoittamiseen :)
...
Mitä ajatuksia tämä sussa herätti?- op.
Me ihmiset hyväksymme Armon vain omalle kohdallemme emme toiselle.
ja miksi?
siinäpäs kysymys.
olemme itsekkäitä, saitoja, pahansuopaisia, rakastamme pahaa enemmän kuin hyvää, sinäkin.
Minä kohdalleni en uskonut koskaan saavani mitään ja.................
,,,,,,,,,,,,,,, op. kirjoitti:
Me ihmiset hyväksymme Armon vain omalle kohdallemme emme toiselle.
ja miksi?
siinäpäs kysymys.
olemme itsekkäitä, saitoja, pahansuopaisia, rakastamme pahaa enemmän kuin hyvää, sinäkin.
Minä kohdalleni en uskonut koskaan saavani mitään ja.................
,,,,,,,,,,,,,,,...kunnioittaisivat J-laa, uskoisivat Yeshuaan Herranaan ja Vapahtajanaan ja pyrkisivät tekemään aiempaa enemmän hyviä tekoja, jotka koituvat lähimmäistemme parhaaksi ja ennen kaikkea ETTÄ HE PELASTUISIVAT.
En mä menettäisi siinä mitään, jos kaikki ihmiset tulisivat uskoon ja pelastuisivat!
Päinvastoin, sillä silloinhan mä saisin paljon ystäviä taivaassa, jossa saamme asua ikuisesti!
Myös Isä J-lan tahto on, että kaikki tulisivat parannukseen ja pelastuisivat! Luemme tästä seuraavaa:
1.Timoteuksen kirje:
2:1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
2:2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
2:3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän Vapahtajallemme,
2:4 joka tahtoo, että >>>kaikki ihmisetherätti että olen pikkusen eri mieltä sun kanssa että armo olis joku epäonnistuneitten tie koska juuri sä laitoit Raamatusta että Armo saa aikaan että uskovainen--> eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, Se on suurta armoa sen että Jumala tekee meistä armollisesti samanlaisex kun Hän ite on tässä maailmanajassa.. : ) Kunnia Herralle !!!
Joka tunnusta synnin hylkää sen ja tekee parannuxen saa Armon !!savonarola kirjoitti:
herätti että olen pikkusen eri mieltä sun kanssa että armo olis joku epäonnistuneitten tie koska juuri sä laitoit Raamatusta että Armo saa aikaan että uskovainen--> eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, Se on suurta armoa sen että Jumala tekee meistä armollisesti samanlaisex kun Hän ite on tässä maailmanajassa.. : ) Kunnia Herralle !!!
Joka tunnusta synnin hylkää sen ja tekee parannuxen saa Armon !!Viittasitko seuraavaan kohtaan kirjoituksessani(?)
>>>Omin sanoin sanoen, koen ARMON olevan J-lan mielisuosio, jonka sellainen ihminen saa lahjaksi, joka kunnioittaa J-laa ja pyrkii elämään siten, että se miellyttää Häntä, vaikkei siinä onnistukaan. Motiivi on ratkaiseva, ei onnistuminen! Kun J-la antaa armon ihmiselle, Hän pyyhkii silloin tämän synnit pois kirjastaan ja myös ihmisen omastatunnosta ohjaten meidät uskon silmin katsomaan Golgatan ristillä Pojassaan, tuossa verta vuotaneessa J-lan Karitsassa, suorittamaansa täydellistä lunastustyötä meidän puolestamme!
Hebrealaiskirje:
4:16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että
saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan."
Kirjoituksessasi armosta oli jotakin myönteistäkin, sellaista, mistä voimme olla samaa mieltä
- ainakin lainauksesi Raamatusta olivat moitteettomia, niitä en käy oikomaan :)
Mutta oleellisin puute armo-analyysissasi oli se ansaitsemisen sävy, jonka olit sisällyttänyt
armokäsitteen yhteyteen. Minulle armo merkitsee jotain, missä meidän omilla ansioillamme
EI ole osaa eikä arpaa. En tarkoita, etteikö meidän tule pyytää Jumalalta armoa rikostemme
tähden. Mutta se ajatus, että me hyvillä teoillamme tai edes pyynnöillämme jollain tavalla
ansaitsisimme armon, on harhaanjohtava ja Raamatun evankeliumille vieras.
Kirjoitat: >>>koen ARMON olevan J-lan mielisuosio, jonka sellainen ihminen saa lahjaksi, joka
kunnioittaa J-laa ja pyrkii elämään siten, että se miellyttää Häntä, vaikkei siinä onnistukaan.
Motiivi on ratkaiseva, ei onnistuminen!...tässä kaksiosaisessa avauksessani riittävän selkeästi kertomaan armon olemuksesta tyhjentävästi, koska aihe on liian laaja sellaiseen. Pyrin ottamaan esille avauksessani armoon liittyen niitä kohtia, joita eniten laiminlyödään.
Kiitos sulle palautteestasi!
Pyrin esittämään armon sellaisena, joka ei ole automaatti (kuten itsekin totesit), vaan että J-lalla on ihmisten erottelussa tietyt perusteensa ja on väärin uskoa sokeasti kohtaloonsa, jonka mukaan toiset ovat valittuja (tekevät he sitten mitä tahansa) ja toiset hylättyjä (tekivät he sitten mitä tahansa).
Käsitykseni on tuohon Korneliuksen tapaukseen viitaten se, että jokainen ihminen voi IHAN ITSE vaikuttaa siihen, että pääseekö hän tuohon pelastukseen valittujen joukkoon, vaiko ei. Hän ei silti voi ansaita armoa, mutta voi ihan itse osoittaa teoillaan haluavansa saada sen! Jos ihminen kunnioittaa J-laa, uskoo J-lan Poikaan Yeshuaan syntiensä sovittajana ja pyrkii toimimaan sen mukaisesti hyviä tekoja harrastaen, niin en näe tuollaisen ihmisen pelastukselle minkäänlaista estettä! Näetkö sinä?
Suuri vaara on uskoa tyyliin "kerran pelastettu, aina pelastettu" ja ruveta lepäämään välinpitämättömänä syntisen pohjasakkansa päällä!
Mitä sinä ymmärrät apostoli Paavalin kehoituksella: Hebrealaiskirje:
4:11 Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
- Onko jakeessa mielestäsi kehotus tekemään hyviä tekoja, vaiko kehotus vain laakereilla lepäämiseen ja kaiken peittävään armoon turvautumiseen?
...
Toki pelastus, iankaikkiseen elämään sisälle pääsy ja sen uskossa vastaanottaminen ovat armoa ja lahjoja kirkkauden Isältä.
Kuitenkin joudumme taistelemaan noiden lahjojen omistamisesta maan päällä ja taisteleminen on tekoja, uskontekoja ja vaatii meiltä siis valppaana olemista ja tekoja! Luemme tästä pari Raamtunkohtaa:
a) Matteuksen evankeliumi:
5:16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän HYVÄT TEKONNE ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
b) Ilmestyskirja:
3:11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi!Yakov kirjoitti:
...tässä kaksiosaisessa avauksessani riittävän selkeästi kertomaan armon olemuksesta tyhjentävästi, koska aihe on liian laaja sellaiseen. Pyrin ottamaan esille avauksessani armoon liittyen niitä kohtia, joita eniten laiminlyödään.
Kiitos sulle palautteestasi!
Pyrin esittämään armon sellaisena, joka ei ole automaatti (kuten itsekin totesit), vaan että J-lalla on ihmisten erottelussa tietyt perusteensa ja on väärin uskoa sokeasti kohtaloonsa, jonka mukaan toiset ovat valittuja (tekevät he sitten mitä tahansa) ja toiset hylättyjä (tekivät he sitten mitä tahansa).
Käsitykseni on tuohon Korneliuksen tapaukseen viitaten se, että jokainen ihminen voi IHAN ITSE vaikuttaa siihen, että pääseekö hän tuohon pelastukseen valittujen joukkoon, vaiko ei. Hän ei silti voi ansaita armoa, mutta voi ihan itse osoittaa teoillaan haluavansa saada sen! Jos ihminen kunnioittaa J-laa, uskoo J-lan Poikaan Yeshuaan syntiensä sovittajana ja pyrkii toimimaan sen mukaisesti hyviä tekoja harrastaen, niin en näe tuollaisen ihmisen pelastukselle minkäänlaista estettä! Näetkö sinä?
Suuri vaara on uskoa tyyliin "kerran pelastettu, aina pelastettu" ja ruveta lepäämään välinpitämättömänä syntisen pohjasakkansa päällä!
Mitä sinä ymmärrät apostoli Paavalin kehoituksella: Hebrealaiskirje:
4:11 Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
- Onko jakeessa mielestäsi kehotus tekemään hyviä tekoja, vaiko kehotus vain laakereilla lepäämiseen ja kaiken peittävään armoon turvautumiseen?
...
Toki pelastus, iankaikkiseen elämään sisälle pääsy ja sen uskossa vastaanottaminen ovat armoa ja lahjoja kirkkauden Isältä.
Kuitenkin joudumme taistelemaan noiden lahjojen omistamisesta maan päällä ja taisteleminen on tekoja, uskontekoja ja vaatii meiltä siis valppaana olemista ja tekoja! Luemme tästä pari Raamtunkohtaa:
a) Matteuksen evankeliumi:
5:16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän HYVÄT TEKONNE ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
b) Ilmestyskirja:
3:11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi!Kysyit:
>>Jos ihminen kunnioittaa J-laa, uskoo J-lan Poikaan Yeshuaan syntiensä sovittajana
ja pyrkii toimimaan sen mukaisesti hyviä tekoja harrastaen, niin en näe tuollaisen
ihmisen pelastukselle minkäänlaista estettä! Näetkö sinä?Semper.Fidelis kirjoitti:
Kysyit:
>>Jos ihminen kunnioittaa J-laa, uskoo J-lan Poikaan Yeshuaan syntiensä sovittajana
ja pyrkii toimimaan sen mukaisesti hyviä tekoja harrastaen, niin en näe tuollaisen
ihmisen pelastukselle minkäänlaista estettä! Näetkö sinä?Silti ymmärrän UT:ssa mainitun ihmisten "edeltätuntemisen" hieman eri tavalla, kuin sinä, vaikka paljossa olemmekin samaa mieltä.
Luemme ensin nuo jakeet muistin virkistämiseksi: Room.8:28-30
8:28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
8:30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
...
Jakeessa 8:28 viitataan niihin ihmisiin, jotka >>>J-laa rakastavatYakov kirjoitti:
Silti ymmärrän UT:ssa mainitun ihmisten "edeltätuntemisen" hieman eri tavalla, kuin sinä, vaikka paljossa olemmekin samaa mieltä.
Luemme ensin nuo jakeet muistin virkistämiseksi: Room.8:28-30
8:28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
8:30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
...
Jakeessa 8:28 viitataan niihin ihmisiin, jotka >>>J-laa rakastavatOn kuitenkin syytä mainita, että tuo Jaakobin ja Eesaun tapaus tapahtui Vanhan Liiton aikakaudella ja nyt elossa olevat Eesaun jälkeläisetkin voivat Uuden Liiton aikakaudella yhtäläisesti Jaakobin jälkeläisten lailla päästä pelastusarmosta ja siunauksesta osallisiksi uskomalla Yeshuaan!
Emme kuitenkaan voi varmuudella tietää, että keiden vielä elossa olevien ihmisten kohdalla on heidän etsikkoaikansa jo loppunut. Mielestäni yksi merkki siitä, ettei se vielä ole loppunut on se, että ihminen on aralla tunnolla J-lan Sanan edessä, murehtii syntejään ja hänellä on kaipuu päästä J-lan yhteyteen. Tällaista ihmistä meidän tulee kohdella rakkaudella, rohkaista ja auttaa sisälle J-lan Kuningaskuntaan rukouksin ja kahdenkeskisellä keskustelulla sielunhoitoineen.
Lopuksi on tärkeää mainita vieläse seikka, että me ihmiset olemme lähtökohdistamme kaikki aivan eri tasoilla. Jotkut eivät ole koskaan saaneet oikeaaa käsitystä J-lan armosta ja heitä rakastavasta J-lasta. Toisille asia on kerrottu jo pikkulapsena ja osoitettu myös käytännön teoilla. Näiden ääripäiden väliin mahtuu suuri joukko erilaisia ihmiskohtaloita, jotka kaikki Isä J-la tarkoin tuntee ja osaa kohdella meistä jokaista yksilöllisesti. Siksi on olemassa myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät kerta kaikkiaan ole oppineet elämään siivosti ja lähimmäisiään rakastaen, mutta katuvat epäonnistumisiaan ja anovat armoa J-lalta. Jos tällaiset ihmiset panevat koko luottamuksensa J-lan armoon Yeshuassa ja turvautuvat pelatuksensa suhteen Golgatan uhriin, niin hekin saavat armon.
Uudestisynnyttyään tuollaiset lähes koko elämänsä laitapuolen kulkijoina olleet eivät paljoakaan ehdi tehdä uskontekoja, jotka koituisivat lähimmäisten parhaaksi. Ääriesimerkki heikäläisistä oli se toinen ryöväri ristillä, joka sai pelastuksen vain pelkän uskonsa ja suunsa tunnustuksen kautta ilman ainuttakaan hyvää tekoa. Muita esimerkkejä löydämme Yeshua vertauksesta, jossa Isäntä palkkasi työntekijöitä viinitarhaansa ja eräät heistä tulivat aivan viime hetkellä, yhdennentoista hetken vaiheilla. He saivat silti ihan saman palkan kuin ne, jotka olivat raataneet Isännän viinitarhassa koko päivän ajan!
Tuolla "denarin" palkalla tarkoitetaan mielestäni ihmisen mahdollisuutta ansioitua J-lan edessä. Siis kukaan meistä ei voi olla omien tekojensa perusteella toista parempi J-lan kannalta katsoen. Samoin sanotaan, että vaikka Aabrahamilla olisi kerskaamista ihmisten edessä, niin hänellä ei ole mitään kerskaamista J-lan edessä, J-lan, joka luki Aabrahamille uskon vanhurskaudeksi, koska tämä uskoi J-lan lupaukseen saada jälkeläinen, vaikka Saaran kohtu oli jo kuolettunut.
Ei pidä unohtaa myöskään sitä, että J-la maksaa meille uskoville puhtaasti meidän uskontekojemme perusteella erillisen palkan kirkkaudessa. Sitä ei pidä sekoittaa iankaikkiseen elämään, joka on vain lahjana vastaanotettavissa. Luemme tuosta erillisestä palkasta seuraavaa: (Luuk. 19:15-24)
19:15 Ja saatuansa kuninkuuden ja palattuansa hän käski kutsua eteensä ne palvelijat, joille hän oli antanut rahat, saadakseen tietää, mitä kukin oli asioimisellaan ansainnut.
19:16 Niin ensimmäinen tuli esiin ja sanoi: 'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut kymmenen leiviskää.'
19:17 Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia.'
19:18 Ja toinen tuli ja sanoi: 'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut viisi leiviskää.'
19:19 Niin hän sanoi tällekin: 'Sinä, vallitse sinä viittä kaupunkia.'
19:20 Vielä tuli yksi ja sanoi: 'Herra, katso, tässä on sinun leiviskäsi, jota olen säilyttänyt liinasessa.
19:21 Sillä minä pelkäsin sinua, koska olet ankara mies: sinä otat, mitä et ole talteen pannut, ja leikkaat, mitä et ole kylvänyt.'
19:22 Hän sanoi hänelle: 'Oman sanasi mukaan minä sinut tuomitsen, sinä paha palvelija. Sinä tiesit minut ankaraksi mieheksi, joka otan, mitä en ole talteen pannut, ja leikkaan, mitä en ole kylvänyt;
19:23 miksi et siis antanut rahojani rahanvaihtajan pöytään, että minä tultuani olisin saanut periä ne korkoineen?'
19:24 Ja hän sanoi vieressä seisoville: 'Ottakaa häneltä pois se leiviskä ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.'Yakov kirjoitti:
Silti ymmärrän UT:ssa mainitun ihmisten "edeltätuntemisen" hieman eri tavalla, kuin sinä, vaikka paljossa olemmekin samaa mieltä.
Luemme ensin nuo jakeet muistin virkistämiseksi: Room.8:28-30
8:28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
8:30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
...
Jakeessa 8:28 viitataan niihin ihmisiin, jotka >>>J-laa rakastavatJaakobin kirje:
4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan:
"Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."
Roomalaiskirjeessä 8:29 olevat viittaukset edeltätuntemiseen ja edeltämääräämiseen eivät
helpolla avaudu ihmisen rajoittuneelle käsityskyvylle. Jumala ei ole sidottu aikaan, Hänelle
tulevaisuus on yhtä avoin kuin menneisyys tai nykyhetki. Ihmiselle sellainen edeltätietäminen
on täysin käsittämätön tiedon ulottuvuus. Valitettavasti ihminen on siitä huolimatta mennyt
sorvaamaan ennaltamääräämisoppeja, joilla on vain saatettu hämmennykseen monien mielet.
Minun mielestäni kaikki ennaltamääräämiseen ja ennaltatietämiseen kuuluvat asiat on jätettävä
Jumalan rooteliin, yksin Hänen valtapiiriinsä. Meidän on tyydyttävä kiltisti pakertamaan näillä
rajoittuneilla aisteilla ja ymmärryksellä, jotka meidän käyttöömme on annettu. Ilman nöyrää
mieltä kenenkään ei käy hyvin. Jumala ei salli mitään inhimillistä pullistelua pelastuksen asioilla.
En sinua sellaisesta syytäkään. Jokaisen on tultava nöyräksi ja varottava, ettei ylpeyden takia saa
Jumalaa vastaansa. Paavali on oikeassa: meissä, se on meidän lihassamme, ei asu mitään hyvää.
"Herran armoa on, ettemme ole aivan hävinneet, sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut:
se on joka aamu uusi, ja suuri on hänen uskollisuutensa. Minun osani on Herra, sanoo
minun sieluni; sentähden minä panen toivoni häneen. Hyvä on Herra häntä odottaville,
sille sielulle, joka häntä etsii." Val. 3:22-25 (yhtä hyvin tuon voisi nimetä kiitoslauluksi).- tarkka-aistija
Semper.Fidelis kirjoitti:
Jaakobin kirje:
4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan:
"Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."
Roomalaiskirjeessä 8:29 olevat viittaukset edeltätuntemiseen ja edeltämääräämiseen eivät
helpolla avaudu ihmisen rajoittuneelle käsityskyvylle. Jumala ei ole sidottu aikaan, Hänelle
tulevaisuus on yhtä avoin kuin menneisyys tai nykyhetki. Ihmiselle sellainen edeltätietäminen
on täysin käsittämätön tiedon ulottuvuus. Valitettavasti ihminen on siitä huolimatta mennyt
sorvaamaan ennaltamääräämisoppeja, joilla on vain saatettu hämmennykseen monien mielet.
Minun mielestäni kaikki ennaltamääräämiseen ja ennaltatietämiseen kuuluvat asiat on jätettävä
Jumalan rooteliin, yksin Hänen valtapiiriinsä. Meidän on tyydyttävä kiltisti pakertamaan näillä
rajoittuneilla aisteilla ja ymmärryksellä, jotka meidän käyttöömme on annettu. Ilman nöyrää
mieltä kenenkään ei käy hyvin. Jumala ei salli mitään inhimillistä pullistelua pelastuksen asioilla.
En sinua sellaisesta syytäkään. Jokaisen on tultava nöyräksi ja varottava, ettei ylpeyden takia saa
Jumalaa vastaansa. Paavali on oikeassa: meissä, se on meidän lihassamme, ei asu mitään hyvää.
"Herran armoa on, ettemme ole aivan hävinneet, sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut:
se on joka aamu uusi, ja suuri on hänen uskollisuutensa. Minun osani on Herra, sanoo
minun sieluni; sentähden minä panen toivoni häneen. Hyvä on Herra häntä odottaville,
sille sielulle, joka häntä etsii." Val. 3:22-25 (yhtä hyvin tuon voisi nimetä kiitoslauluksi).että kirjoitat tällä palstalla, mutta et juuri muihin avauksiin kuin tähän.
Semper.Fidelis kirjoitti:
Jaakobin kirje:
4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan:
"Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."
Roomalaiskirjeessä 8:29 olevat viittaukset edeltätuntemiseen ja edeltämääräämiseen eivät
helpolla avaudu ihmisen rajoittuneelle käsityskyvylle. Jumala ei ole sidottu aikaan, Hänelle
tulevaisuus on yhtä avoin kuin menneisyys tai nykyhetki. Ihmiselle sellainen edeltätietäminen
on täysin käsittämätön tiedon ulottuvuus. Valitettavasti ihminen on siitä huolimatta mennyt
sorvaamaan ennaltamääräämisoppeja, joilla on vain saatettu hämmennykseen monien mielet.
Minun mielestäni kaikki ennaltamääräämiseen ja ennaltatietämiseen kuuluvat asiat on jätettävä
Jumalan rooteliin, yksin Hänen valtapiiriinsä. Meidän on tyydyttävä kiltisti pakertamaan näillä
rajoittuneilla aisteilla ja ymmärryksellä, jotka meidän käyttöömme on annettu. Ilman nöyrää
mieltä kenenkään ei käy hyvin. Jumala ei salli mitään inhimillistä pullistelua pelastuksen asioilla.
En sinua sellaisesta syytäkään. Jokaisen on tultava nöyräksi ja varottava, ettei ylpeyden takia saa
Jumalaa vastaansa. Paavali on oikeassa: meissä, se on meidän lihassamme, ei asu mitään hyvää.
"Herran armoa on, ettemme ole aivan hävinneet, sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut:
se on joka aamu uusi, ja suuri on hänen uskollisuutensa. Minun osani on Herra, sanoo
minun sieluni; sentähden minä panen toivoni häneen. Hyvä on Herra häntä odottaville,
sille sielulle, joka häntä etsii." Val. 3:22-25 (yhtä hyvin tuon voisi nimetä kiitoslauluksi)....armon suhteen on se, että miksi ihmeessä J-lan Pojassaan tarjoama armo ei kelpaa suurelle enemmistölle ihmiskuntaa?
J-la rakastaa lähtökohtaisesti kaikkia luotujaan eli jok'ikistä ihmistä ja J-lan Poika Yeshua on kärsinyt ja kuollut jok'ikisen ihmisen puolesta Golgatan ristillä.
Yeshua joutui vain toteamaan niille juutalaisille, jotka eivät Häneen uskoneet:
"Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani."
Koko asiayhteys kuului näin:
Johanneksen evankeliumi:
10:23 Ja Yeshua käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
10:24 Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet HaMashiach, niin sano se meille suoraan."
10:25 Yeshua vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
10:26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
...
Jo VT:sta voimme lukea, miten J-la asetti valitun kansansa valinnan eteen. Eräässä sellaisessa tilanteessa Hän sanoi israelilaisille: "Minä asetan tänään sinun eteesi elämän tien ja kuoleman tien. Valitse siis elämä!"
Varmaan sinäkin S.F. tällä foorumilla kauan keskustelleena olet yllättynyt siitä, miten vaikeaa on saada keskustelukumppani aidosti etsimään elävää J-laa ja siitäkin on vielä matkaa J-lan Pojan Yeshuan löytämiseen omaksi Herraksi ja Vapahtajaksi!
Tiedämme J-lan vetävän ihmisiä Pyhän Henkensä kautta Poikansa Yeshuan luo sovitukseen ja armahdettaviksi.
Se näkemys, joka monilla uskovilla, esim. luterilaisilla on, sotii minun oikeustajuani vastaan, että J-la päättäisi mielivaltaisesti ilman oikeamielisiä valintakriteerejä, että kenet Hän pelastaa taivaaseen ja kenet Hän heittää helvettiin. Se sotii mielestäni myös koko VT:n periaatteita vastaan. Siellä huomaamme kerta toisensa jälkeen, miten oikeamieliset palkitaan ja väärämieliset tuomitaan jne. Lisäksi luemme VT:sta, ettei J-la muutu!
Koska meidän ihmisten käsityskyky on aivan liian heikko ymmärtämään J-lan aivoituksia, niin en ole pyrkinyt määrittelemään mitä nuo J-lan valintakriteerit tarkalleen ovat, vaan olen pyrkinyt ainoastaan poistamaan sen 'kompastuskiven' monen etsijän edestä, ettei ihmisen edesottamuksilla ja suhtautumisellaan J-laan ja tämän Raamatussa ilmoittamaan tahtoon muka olisi mitään merkitystä hänen pelastuksensa suhteen. Lisäksi olen vakuuttunut siitä, että J-lalla on todella selkeät valintakriteerit ja että ne liittyvät ainakin eräiltä osin J-lan kunnioittamiseen, oikeamielisyyteen, laupeuteen, uskollisuuteen, nöyryyteen, rehellisyyteen jne.
Jos sanomme, että J-lan ainoa valintakriteeri on rakkaus eli se, että Hän rakastaa pelastukseen valitsemaansa ihmistä ja vihaa kadotukseen heitettävää ihmistä, niin se olisi räikeässä ristiriidassa sen kanssa, että VT:n mukaan J-la armahtaa kaikkia tekojaan, joita me kaikki ihmiset olemme! Luemme tästä:
Psalmit: 145:9 Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.
Viittasit ihmissielun hyvään ominaisuuteen: nöyryyteen J-lan edessä. Mielestäni se on myös ihmisen vapaasti valittavissa. Lähtökohtaisesti J-la ei pakota ketään nöyräksi, vaikka pystyisikin siihen jokaisen ihmisen kohdalla. Hän johdattaa meidät yksilöinä sellaisiin ylen vaikeisiin elämäntilanteisiin, joissa voimme joko hammasta purren kovettaa sydämemme tai mieli murtuneena ja maahan langeten rukoilla Häneltä apua eli nöyrtyä Hänen edessään.
Totean lisäksi, että J-lan ARMO on yksi Hänen rakkautensa ihmeellisimpiä osoituksia meitä armon tarpeessa alati olevia ja armon voimasta ajastaikaan eläviä ihmisiä kohtaan. Miten mahtavasti siitä onkaan kirjoitettu jo Psalmissa 136, jossa joka jakeen jälkeen on kirjoitettu: "...Kiittäkää Herraa (tai: jumalien Jumalaa, tai: herrain Herraa, tai: taivaaan Jumalaa), sillä Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti!"
HalleluYah!
Lopuksi viittaan Yeshuan opetukseen, jonka mukaan Hän kertoo viimeisellä tuomiolla syyn siihen, miksi jumalattomat ihmiset saavat sen kauhean iäisyysosan eli helvetin ja tiivistän sen yhteen lauseeseen:
"He eivät eläessään osoittaneet TEOILLAAN rakkautta lähimmäisiään kohtaan!" Matt. 25:41-46tarkka-aistija kirjoitti:
että kirjoitat tällä palstalla, mutta et juuri muihin avauksiin kuin tähän.
Olisiko sulla lisäksi mielessä jotain avauksen aiheeseen liittyvää?
Kerro esimerkiksi, että miten ymmärrät J-lan armon, mitä se sulle merkitsee ja mitä koet sen sinun elämässäsi vaikuttaneen?- Jumala on oikeus
Yakov kirjoitti:
Olisiko sulla lisäksi mielessä jotain avauksen aiheeseen liittyvää?
Kerro esimerkiksi, että miten ymmärrät J-lan armon, mitä se sulle merkitsee ja mitä koet sen sinun elämässäsi vaikuttaneen?samansuuntaisesti ajattelen kuin KH:n avauksessa tuossa alla on Jumalan Jeesuksessa valmistama armo selitetty. Riittäköön tältä illalta. Ehkä jatkan, jos koen tarvetta.
Yakov kirjoitti:
...armon suhteen on se, että miksi ihmeessä J-lan Pojassaan tarjoama armo ei kelpaa suurelle enemmistölle ihmiskuntaa?
J-la rakastaa lähtökohtaisesti kaikkia luotujaan eli jok'ikistä ihmistä ja J-lan Poika Yeshua on kärsinyt ja kuollut jok'ikisen ihmisen puolesta Golgatan ristillä.
Yeshua joutui vain toteamaan niille juutalaisille, jotka eivät Häneen uskoneet:
"Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani."
Koko asiayhteys kuului näin:
Johanneksen evankeliumi:
10:23 Ja Yeshua käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
10:24 Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet HaMashiach, niin sano se meille suoraan."
10:25 Yeshua vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
10:26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
...
Jo VT:sta voimme lukea, miten J-la asetti valitun kansansa valinnan eteen. Eräässä sellaisessa tilanteessa Hän sanoi israelilaisille: "Minä asetan tänään sinun eteesi elämän tien ja kuoleman tien. Valitse siis elämä!"
Varmaan sinäkin S.F. tällä foorumilla kauan keskustelleena olet yllättynyt siitä, miten vaikeaa on saada keskustelukumppani aidosti etsimään elävää J-laa ja siitäkin on vielä matkaa J-lan Pojan Yeshuan löytämiseen omaksi Herraksi ja Vapahtajaksi!
Tiedämme J-lan vetävän ihmisiä Pyhän Henkensä kautta Poikansa Yeshuan luo sovitukseen ja armahdettaviksi.
Se näkemys, joka monilla uskovilla, esim. luterilaisilla on, sotii minun oikeustajuani vastaan, että J-la päättäisi mielivaltaisesti ilman oikeamielisiä valintakriteerejä, että kenet Hän pelastaa taivaaseen ja kenet Hän heittää helvettiin. Se sotii mielestäni myös koko VT:n periaatteita vastaan. Siellä huomaamme kerta toisensa jälkeen, miten oikeamieliset palkitaan ja väärämieliset tuomitaan jne. Lisäksi luemme VT:sta, ettei J-la muutu!
Koska meidän ihmisten käsityskyky on aivan liian heikko ymmärtämään J-lan aivoituksia, niin en ole pyrkinyt määrittelemään mitä nuo J-lan valintakriteerit tarkalleen ovat, vaan olen pyrkinyt ainoastaan poistamaan sen 'kompastuskiven' monen etsijän edestä, ettei ihmisen edesottamuksilla ja suhtautumisellaan J-laan ja tämän Raamatussa ilmoittamaan tahtoon muka olisi mitään merkitystä hänen pelastuksensa suhteen. Lisäksi olen vakuuttunut siitä, että J-lalla on todella selkeät valintakriteerit ja että ne liittyvät ainakin eräiltä osin J-lan kunnioittamiseen, oikeamielisyyteen, laupeuteen, uskollisuuteen, nöyryyteen, rehellisyyteen jne.
Jos sanomme, että J-lan ainoa valintakriteeri on rakkaus eli se, että Hän rakastaa pelastukseen valitsemaansa ihmistä ja vihaa kadotukseen heitettävää ihmistä, niin se olisi räikeässä ristiriidassa sen kanssa, että VT:n mukaan J-la armahtaa kaikkia tekojaan, joita me kaikki ihmiset olemme! Luemme tästä:
Psalmit: 145:9 Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.
Viittasit ihmissielun hyvään ominaisuuteen: nöyryyteen J-lan edessä. Mielestäni se on myös ihmisen vapaasti valittavissa. Lähtökohtaisesti J-la ei pakota ketään nöyräksi, vaikka pystyisikin siihen jokaisen ihmisen kohdalla. Hän johdattaa meidät yksilöinä sellaisiin ylen vaikeisiin elämäntilanteisiin, joissa voimme joko hammasta purren kovettaa sydämemme tai mieli murtuneena ja maahan langeten rukoilla Häneltä apua eli nöyrtyä Hänen edessään.
Totean lisäksi, että J-lan ARMO on yksi Hänen rakkautensa ihmeellisimpiä osoituksia meitä armon tarpeessa alati olevia ja armon voimasta ajastaikaan eläviä ihmisiä kohtaan. Miten mahtavasti siitä onkaan kirjoitettu jo Psalmissa 136, jossa joka jakeen jälkeen on kirjoitettu: "...Kiittäkää Herraa (tai: jumalien Jumalaa, tai: herrain Herraa, tai: taivaaan Jumalaa), sillä Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti!"
HalleluYah!
Lopuksi viittaan Yeshuan opetukseen, jonka mukaan Hän kertoo viimeisellä tuomiolla syyn siihen, miksi jumalattomat ihmiset saavat sen kauhean iäisyysosan eli helvetin ja tiivistän sen yhteen lauseeseen:
"He eivät eläessään osoittaneet TEOILLAAN rakkautta lähimmäisiään kohtaan!" Matt. 25:41-46Kirjoitit viestisi loppuun näin:
>>Lopuksi viittaan Yeshuan opetukseen, jonka mukaan Hän kertoo viimeisellä tuomiolla syyn siihen, miksi jumalattomat ihmiset saavat sen kauhean iäisyysosan eli helvetin ja tiivistän sen yhteen lauseeseen:
"He eivät eläessään osoittaneet TEOILLAAN rakkautta lähimmäisiään kohtaan!" Matt. 25:41-46Semper.Fidelis kirjoitti:
Kirjoitit viestisi loppuun näin:
>>Lopuksi viittaan Yeshuan opetukseen, jonka mukaan Hän kertoo viimeisellä tuomiolla syyn siihen, miksi jumalattomat ihmiset saavat sen kauhean iäisyysosan eli helvetin ja tiivistän sen yhteen lauseeseen:
"He eivät eläessään osoittaneet TEOILLAAN rakkautta lähimmäisiään kohtaan!" Matt. 25:41-46Viittasit mainintaani: >>>Lopuksi viittaan Yeshuan opetukseen, jonka mukaan Hän kertoo viimeisellä tuomiolla syyn siihen, miksi jumalattomat ihmiset saavat sen kauhean iäisyysosan eli helvetin ja tiivistän sen yhteen lauseeseen:
"He eivät eläessään osoittaneet TEOILLAAN rakkautta lähimmäisiään kohtaan!" Matt. 25:41-46>hyvät tekonneYakov kirjoitti:
Viittasit mainintaani: >>>Lopuksi viittaan Yeshuan opetukseen, jonka mukaan Hän kertoo viimeisellä tuomiolla syyn siihen, miksi jumalattomat ihmiset saavat sen kauhean iäisyysosan eli helvetin ja tiivistän sen yhteen lauseeseen:
"He eivät eläessään osoittaneet TEOILLAAN rakkautta lähimmäisiään kohtaan!" Matt. 25:41-46>hyvät tekonne8 hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.
8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.
8 and there was given to her that she may be arrayed with fine linen, pure and shining, for the fine linen is the righteous acts of the saints.' Johanneksen ilmestys 19:8
__________________________________________
Karitsan häihin ei mennä ilman niitä vaatteita, joita meidän Herramme odottaa meiltä.
22:11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
22:12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
22:13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen.' Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." Matteuksen evankeliumi 22:11-13.
.
Tuollaisia 'yksityiskohtia' jos/kun vakavammin lähtee pohtimaan, niin ymmärtää Jeesuksen sanat
Matt. 7:13-14
7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen,
ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."
.Semper.Fidelis kirjoitti:
8 hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.
8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.
8 and there was given to her that she may be arrayed with fine linen, pure and shining, for the fine linen is the righteous acts of the saints.' Johanneksen ilmestys 19:8
__________________________________________
Karitsan häihin ei mennä ilman niitä vaatteita, joita meidän Herramme odottaa meiltä.
22:11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
22:12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
22:13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen.' Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." Matteuksen evankeliumi 22:11-13.
.
Tuollaisia 'yksityiskohtia' jos/kun vakavammin lähtee pohtimaan, niin ymmärtää Jeesuksen sanat
Matt. 7:13-14
7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen,
ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."
.Lukekaamme asiayhteys: (Ilm. 19:7-9)
7. "Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskaat teot."
9. Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat."
Kaikissa suomalaisissa vanhemmissa käännöksissä (1992 käännöstä lukuunottamatta) on jakeen 8 loppuosa käännetty väärin, koska kyseessä on todellakin "pyhien vanhurskaat teot", eikä "pyhien vanhurskautus". Ehkä juuri tuosta vuosisatoja vanhasta käännösvirheestä on iskostunut Suomen luterilaisten mieliin se harhakuva, ettei pyhien vanhurskailla teoilla olisi heidän pelastukseensa liittyen mitään merkitystä(?)
Sillä nimittäin on, kuten tuo jaekin selvästi osoittaa! Luemme myös seuraavan jakeen:
1) Aluksi se merkityksellisin ja: Matteuksen evankeliumi:
22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
Sitten asiayhteys: Matteuksen evankeliumi:
22:8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
22:9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
22:10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
22:11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
22:12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
22:13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen.' Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
Kannattaa huomioida, että kutsuttujen joukossa oli PAHOJA ja hyviä! Mielestäni pahoilla tarkoitaan kaikkia niitä, jotka tulevat seisomaan viimeisellä tuomiolla Kuninkaan vasemmalla puolella ja jotka eivät olleet eläessään TEHNEET rakkauden TEKOJA lähimmäisilleen, jotka olivat olleet avun tarpeessa. Osa noista PAHOISTA oli niitä "uskovia", jotka eivät olleet asioineet saamallaan leiviskällä, vaan olivat kätkeneet sen liinaseen eli "salanneet uskonsa" ja jättäneet HYVIEN tekojen tekemisen "fariseusten hommaksi", koska luulivat pelkällä "armo-laiva-illuusiolla" seilaavansa taivaan Kuningaskuntaan.
Sitten siirrymme tutkimaan loppujaetta:
22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
Tämä jae on veret seisauttavaa totuutta ja se ravistelkoon hereille meistä uskovistakin kaikki ne, joiden mielestä lähimmäisten hyväksi koituvat rakkauden teot olisivat turhia ja ilman, että niillä olisi mitään merkitystä pelastukseemme nähden!
Niillä on suuri merkitys, vaikka pelastuksemme perusta onkin sydämen usko Yeshuaan syntiuhrinamme, sillä juuri niihin (pyhien vanhurskaisiin tekoihin) me pukeudumme Karitsan häitä varten, kuten käy ilmi jakeesta Ilm.19:8 oikein käännettynä:
"Ja hänen (morsiamen eli Karitsan vaimon) annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskaat teot."
...
Jos tarkastelemme Yeshuan seuraajikseen valitsemia apostoleita (paitsi J. Iskariotia), niin huomaamme, että heitä ensin opetettiin, sitten kehotettiin ja lopuksi johdatettiin apostolisiin tekoihin. Me emme kaikki ole apostoleja, mutta J-lalla on meitä kaikkia uskovia varten omat tehtävämme, jotka meidän tulee löytää ja vaeltaa niissä, elävissä teoissa.
Silti kaikki sekin on vain J-lan armoa meitä kohtaan!
Kysymykseni voidaan helposti käsittää väärin. En suinkaan tarkoita, että kokeilisimme 'rajoja' eli pyrkisimme elämään nippa-nappa uskovina toinen jalka maailmassa ja toinen jalka uskovien parissa. Se olisi ihan samaa kuin yrittäisimme ratsastaa yhtäaikaa kahdella hevosella, jotka laukkaavat eri suuntiin. Huonosti kävisi!
Luemme ensin jakeen Paavalin saamasta palautteesta, koskien hänen harrasta rukoustaan ja jotta ymmärtäisimme asiayhteyden, niin kopioin kyseiset jakeet mukaan: (2. Kor. 12:1-10)
2.Korinttolaiskirje:
12:1 Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
12:2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
12:3 Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää -
12:4 temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
12:5 Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani.
12:6 Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee.
12:7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
12:8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Messiaan voima asettuisi minuun asumaan.
12:10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Messiaan tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
- Luimme jakeesta 9 Yeshuan Paavalille antaman vastauksen: "MINUN ARMOSSANI ON SINULLE KYLLIN; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa."
- Paavali ei siis saanut haluamaansa rukousvastausta eli vapautusta tuosta saatanan enkelistä ja syynä oli se, että Paavali pidettiin heikkona ja lähellä Yeshuaa, turvautumaan alati Häneen.
Ehkä sinäkin olet saanut kokea Paavalin tavoin jotain hengellisesti suurta tai yliluonnollista ja olet sen jälkeen joutunut tavalla tai toisella ahdinkoon, josta et ole kerta kaikkiaan päässyt voitolle, mitä tahansa olet sitten yrittänytkin(?) Tunnen tällaisia ihmisiä ja vaikka tiedän perimmäisen syyn heidän suuriin ongelmiinsa, niin heidän itsensä on sitä perin vaikea käsittää. Perimmäisenä syynä on J-lan ääretön rakkaus, jolla Hän (melkein) pakottaa valittunsa pysyttelemään lähellään, etteivät ylpistyisi ja joutuisi lankeemukseen, eivätkä eksyisi pois uskosta.
On hyvä lukea myös Jov'in kirjasta seuraava jae, koskien armon riittävyyttä: 36:18 Älköön kärsimyksen polte houkutelko sinua pilkkaamaan, älköönkä lunastusmaksun suuruus viekö sinua harhaan.
Me kaikki uskovat joudumme uskonkoetuksiin, joiden kautta J-la koettelee uskonkestävyyttämme kiusauksissa, ahdistuksissa ja jopa vainoissa. Luemme Jaakobin kirjeestä jakeen:
1:12 Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
Nöyrin mielin ja sydämin pelastukseen nähden, yksin uskon kautta J-lan armoon turvautumalla Hänen armonsa riittää ihan perille, taivaskotiin asti!- advarihellari
Oletko uudestisynytnyt?
Oletko kristitty vai luterilainen?Uskon Yeshuaan J-lan Poikana, lihaan tulleena Messiaana, Herranani ja syntieni sovittajana. Olen saanut J-lan armosta seurata Häntä liki 40 vuotta. Olin uskossa jo ennen sitä ja menin uskovien upotuskasteelle vuoden 1972 heinäkuussa. Koin apostolisen uudestisyntymän ja Pyhällä Hengellä täyttymisen 31.8.1972 illalla klo 21 stadin Vartsikan Jeesus-talolla.
En ole luterilainen, mutta olen sen sortin Kristitty - paremminkin Yeshualainen eli Yeshuan seuraaja(Yeshua on näet Vapahtajamme alkuperäisnimi), että uskon niihin Uuden Liiton Kirjoituksiin, jotka ovat mahdollisimman oikein käännetyt. Vertailen parhaita kreikkalaisia käännöksiä (suomennettuina) arameankieliseen peshitta-käännökseen siten, etä luen netistä George Lamsan englanninkielistä käännöstä online-versiona.
Ostin muuten tämän nykyisen asuntoni tamperelaisilta adventisteilta 1990 ja olen nyt myymässä tätä, koska muutan ihka uuteen taloon ja asuntoon 25.2.2011. Kyseiset advarit olivat rukouksen ihmisiä. He olivat rukouksissa (ilmestyksen kautta) nähneet minut jo ennen kuin muutin Ruotsista tänne ja tiesivät minun olevan Herran johdattama ostaja. He olivat rukoilleet uskovaa ostajaa ja saivat. Samoin olen rukoillut minäkin.
Jos tiedät jonkun uskovan asunnontarvitsijan, niin tämä Turussa oleva asunto on edullinen, hienolla paikalla kaikkien peruspalvelujen vieressä, eikä tässä ole tupakoitu eikä juotu alkoholia yli 24 vuoteen. Kerro tutuillesi tästä!
Kerro itsestäsi ja uskoontulostasi!
Siunausta Yeshuassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315206- 363621
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833233- 112395
- 281996
- 121917
- 1631826
- 1051332
- 141218
- 1371134