Vastavuoroisuutta ja hyväksikäyttöä

Marjapuuro -70

Minulla on kaksi kummilasta. Toisen vanhemmat luettelevat vähintään jouluisin ja synttäreillä mitä pitäisi tuoda. Eikä ole halpoja pyyntöjä. Kummia ei koskaan muisteta. Toisen vanhemmat taas muistavat joka käänteessä, pyytävät ulos syömään, ja vielä maksavatkin. Lähettävät kortteja, piirustuksia ja valokuvia ja laittavat lapsen sillointällöin soittamaan (3 v.) Aina tullessaan kylään tuovat jonkun tuliaisen, esim. leipomuksia. Ja muistavat aina kiittää lahjoista vaikka olisivat pelkät sukat tai värityskirja. Toiselle olen siis pelkkä hyöty kummi ja yhteydenpito on jäänyt vain näihin lahjananto päiviin vaikka asuvat kymmen kilometrin säteellä. Toisiin taas on välimatkaa yli 200 km mutta välit ovat aidon lämpimät. Olenkin sitä mieltä että on vanhemmista kiinni mitä lapsi oppii kummiltaan odottamaan. Joskus on jopa suoraan pyydetty rahaa kun lahja ei ollutkaan äidin mieleen. Eikö enää osata käytöstapoja vai onko tällainen häikäilemättömyys tavallista?

2

662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Tiuku*

Kuten itsekin olet havainnut, jotkut pyytävät kummit tai osan kummeista vain hyötymismielessä. Mielestäni voisit ihan hyvin katkaista yhteydenpidon (ts. jättää vaan muistamatta jatkossa) tuohon toiseen kummilapseen perheeseen. Hyväksikäytettäväksi ei todellakaan tarvitse suostua. Jos kummisuhde ei rakennu vuosienkaan kuluessa mukavaksi tai edes neutraaliksi, vaan alkaa tuntua aina vaan enemmän rasitteelta, vanhemmat vaativat yhtä ja toista, pomottavat tai pompottavat kummia tms tällaista ikävää, niin mielestäni silloin ei tarvitse enää pitää yhteyttä. Jos lapsikin on sen verran pieni, että yhteydenpito hoituu käytännössä vanhempien kautta, en rääkkäisi enää itseäni vaan antaisin olla. Mielestäni kummin ei enää silloin tarvitse ostaa lahjoja jos välit vanhempien kanssa ovat hunningolla. Ostakoot itse yhden paketin enemmän jouluna/synttäreinä jos siitä on kiinni. Mielestäni se on niin, että ensin tulee hyvä ihmissuhde, sitten vasta lahjat. Edes sen takia ei kannata lahjoja ostella että vanhemmat eivät sitten haukkuisi kummia lapselle. Kyllä ne vanhemmat voivat kummia siltikin haukkua, jos sen tyylisiä ovat, syy kyllä keksitään.

Minusta se on niin, että kummilapsen vanhempien pitäisi laittaa kummille (sellaiselle joka pitää yhteyttä vähintään lapsen synttäreinä ja jouluna) joulukortti ja synttärikortti. Jos lapsi haluaa tehdä ne itse, vielä mukavampi. Samalla opetetaan lapselle, että tämä ihminen on meille tärkeä ja häntä me haluamme muistaa kuten hänkin muistaa meitä meidän tärkeinä päivinä ja joskus muutenkin. Myös kuvia lapsesta pitäisi antaa kummille, ainakin vuosikuvat. Jos ei virallisia kuvia, niin ainakin "epäviralliset". Mielestäni edes kummia ei voi velvoittaa muistamaan yksipuolisesti saamatta edes muistoja lapsesta.

• kumitäti

En ehkä oikein ymmärrä ihmisten valintaperusteita kummeiksi. Luulisi, että kummi on itselle (siis vanhemmalle) hyvin läheinen ihminen, jonka kanssa ollaan joka tapauksessa tekemisissä. Eihän ole mitään järkeä valita satunnaista tuttavuutta tai naapurintätiä kummiksi, koska parin vuoden päästä saattaa kontakti olla olematon. Harva pelkän kummiuden takia lapseen on yhteydessä, jos jo ihan pienenä on yhteys lapsen vanhempiin hyvin heikko. Tietysti jos on selvä kutsumus opettaa lapselle raamattua, niin ehkä jaksaa tätä hoitaa, mutta nykyään kummius on useimmiten ei-kristillistä. Ja jos läheiset tuttavat/sukulaiset käyvät vähiin, niin voihan yksi henkilö olla useamman kummi. Joskus sitä paitsi vanhemmat nimeävät lapselleen ihan liikaa kummeja, sanotaan esim neljä. Yksi läheinen (tai pariskunta) riittäisi vallan mainiosti.
      Itse kirkkoon kuulumattomana "kummina" katson tietysti kummin tärkeimmän tehtävän olevan yhteyden pito ja yhdessä tekeminen. Jos tähän ei pysty, niin ei kannata kummiksi ryhtyä. Tämä kannattaa myös huomioida kummeja valittaessa. Ei kannata tuottaa stressiä jollekin puolitutulle siitä, että pitäisi jotenkin huomioida lapset, mutta kun ei oikein jaksaisi kiinnostaa. Serkut ym on ihan turhia kummeja jos ei heihin muuten ole yhteyksiä. Omat sisarukset ovat hyviä kummeja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe