Onko mitään sellaista itsepuolustuslajia olemassa, joka on suunnattu erityisesti naisten tarpeisiin? Naisethan on keskimäärin paitsi pienikokoisempia, myös vähemmän lihaksikkaita etenkin yläkropasta, ja lisäksi naiset kohtaa hiukan erilaisia uhkia kuin miehet. En nyt ole kiinnostunut käytännön toimivuudesta vaan siitä, onko minkäänlaista "naisten lajia" ylipäätään olemassa... Lyhyitä naisten itsepuolustuskursseja kun järjestetään pilvin pimein, mutta kaikissa varsinaisissa lajeissa enemmistö harrastajista tuntuu olevan miehiä.
Naisille suunnatut lajit?
42
3361
Vastaukset
- Flskahgf
Ei oikeen tule heti mieleen mutta Hokutoryu jujutsu tai Krav Maga sopivat naisillekin
ainakin Krav magassa isketään sinne minne sattuu kaikkia silmät nivuset sun muut - nyrkkeilijä32632
Mun mielestä nää potkulajit ovat sopivia naisille. Jos ei ole voimaa eikä käsillä ulottuvuutta niin jaloilla saa pidettyä vastustajan kauempana. Ja kuten sanoit kun on vähemmän lihaksikas yläkropasta niin paini tai lyöminen ei ole kovin tehokasta. Mun mielestä sellaiset lajit kuten potkunyrkkeily, thainyrkkeily, karate, MMA ja muut missä potkitaan ovat kuin tehtyjä naisille.
- romulo
Potkut itsepuolustustarkoitukseen ovat aika riskaapeleita niin kauan kun et ole todella hyvä niissä. Kaatumisriski on aika iso, joko vastustajan toimien vuoksi tai jos alusta on liukas (Suomen talvikelit).
Itse en usko, että on olemassa mitään varsinaisesti juuri naisille suunnattuja lajeja, mutta jotkut lajit soveltuu paremmin pienille ja heiveröisille ihmisille ja jotkut taas huonommin.
Jos ajatellaan ihan suoraan naisvaltaisia lajeja niin ainakin potkunyrkkeilystä, thainyrkkeilystä ja aikidosta löytyy paljon ryhmiä/seuroja, joissa paljon naisia. Joissakin seuroissa voi olla melkein puolet naisia. Noista lajeista mikään ei ole varsinainen itsepuolustuslaji, mutta kaikissa noissa voi oppia taitoja josta on hyötyä silläkin saralla. - jäsen xy
romulo kirjoitti:
Potkut itsepuolustustarkoitukseen ovat aika riskaapeleita niin kauan kun et ole todella hyvä niissä. Kaatumisriski on aika iso, joko vastustajan toimien vuoksi tai jos alusta on liukas (Suomen talvikelit).
Itse en usko, että on olemassa mitään varsinaisesti juuri naisille suunnattuja lajeja, mutta jotkut lajit soveltuu paremmin pienille ja heiveröisille ihmisille ja jotkut taas huonommin.
Jos ajatellaan ihan suoraan naisvaltaisia lajeja niin ainakin potkunyrkkeilystä, thainyrkkeilystä ja aikidosta löytyy paljon ryhmiä/seuroja, joissa paljon naisia. Joissakin seuroissa voi olla melkein puolet naisia. Noista lajeista mikään ei ole varsinainen itsepuolustuslaji, mutta kaikissa noissa voi oppia taitoja josta on hyötyä silläkin saralla.Naisille voisi suositella JKD pohjaista Streetwise systeemiä. www.itsepuolustus.com
- wt
Wing tsunin sanotaan oleman naisen kehittämä, ja ensimmäinen oppilaskin oli legendan mukaan nainen.
- obi van kenobi
siinnä opetellaan toimimaan kun hyökääjä on jo haruksissa
sehän on suurin vaara naisilla sinnehän ne sairaat raiskarit yrittää
BJJ ilkey maga mainen ilkeys ja ÄIJÄ tyrmääntyy haaroihin
esm tosielämässä peukalo syvälle silmään ja epäonnistuneen sviipin jälkeen heti potkuja hyökkääjäänpäin kasvojen alueella kunnes potkujen voimasta olet liukunut kauemmas karkuun
turha kuvitella ettetkö NAINEN joutuis altavastaajaksi ja maahan jos mies oikeesti haluu
mutta jos kestät edes vähän iskuja ja osaat näytellä pellkäävää pääset rokottaan ku jätkä aukoo housujaan ja luulee että oot täysin lamautunut
eise raiskaajakaan voi keskittyä moneen asiaan yhtä aikaa
ja ku annat palaa vedä kunnolla ei ne sun potkut niin kovia oo
- obi van kenobi
Hokutoryu ja bjj sekä nyrkkeily
noista tulee koktaili joka tukee toinen toistaan ja toimii
joka treenin loppuun 3-6 voimaliikettä punteilla aluksi ilman taukoja kiertoharjoitteluna 3-5min
kun kondis voimistuu siirtyen tauollisiin pikavoima kierroksiin jne.
nyky miehet on heikompia suhteessa naisiin kuin ennen
ylläri pylläri voi pelastaa - Joe_
Täältä voit katsoa lajitarjontaa omalla paikkakunnallasi: www.kamppailulajit.net.
- Krav maga-isti
Suosittelen krav magaa. Se sopii naisille ja "heikommille" monia muita lajeja paremmin koska se on iskupainotteinen ip-laji. Tosiasia on että heikompien tulisi välttää isompien kanssa painimista ja vääntämistä, ja pyrkiä iskuihin pakoon. Pienen naisen ei oikein kannata ehdoin tahdoin alkaa painia kaksi kertaa raskaamman raiskaajan kanssa. Tosin, jotain on mattopainistakin ihan hyvä tietää, jos ja kun maahan päätyy, mutta silloinkin pyritään edelleen iskemään heikkoihin kohtiin ennemmin kuin yrittämään käsivarsilukkoja.
Defendo on myös hyvä laji yleiseen itsepuolustusharjoitteluun, mutta se keskittyy magaa enemmän hallintaan, eli sopii krav magaa paremmin vartijoille jne. Tosin krav magastakin on turvallisuusalalle sovellettu versio olemassa. - Krav maga-isti
Sitten yksi tärkeä juttu: jos menet kurssille jossa harjoittelet vain naisten kanssa, opit puolustautumaan lähinnä vain kokoisiasi naisia vastaan. Sinun pitää harjoitella nimenomaan itseäsi kookkaampien miesten kanssa jotta saat asiasta edes jotain tuntumaa ja opit miten asioita pitää tehdä sellaisten kanssa. Järkevässä itsepuolustusharjoittelussa pitää mennä kauas oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
- 2
Toinen tärkeä juttu on se, että hyökkääjä pyrkii hyödyntämään uhrinsa heikkouksia. Ei siis välttämättä kannata panostaa juuri siihen kamppailun osa-alueeseen, jossa on parhaat mahdollisuudet oppia pärjäämään edes kohtalaisesti, vaan "heikoimpaan lenkkiin" keskittymistä kannattaa myös harkita.
- yks kamppailija
Tämä on juuri näin. Itse olen kookkaampi/ulottuvampi nainen, ja jos saan treenipariksi naisen, niin yleensä ottaa päähän. En koe että siitä on mitään hyötyä, koska pienemmälle naiselle joutuu aina antamaan tasoitusta, ja varomaan, ettei vedä liian kovaa. Ja salit on pieniä naisia pullollaan :/
Parhaat matsit on ollut miesten kanssa; vaikka he ovat voimakkaampia, niin naisellisesta keveydestä on hyötyä nopeuden suhteen.
Matossakaan ei nyt niin ole ongelmaa miesten kanssa, kunhan vain saisi tekniikat kohdalleen...
Mutta jos on pienikokoinen nainen, niin minkäs sille voi. Niin kuin täällä on sanottu, niin potkulajit on hyviä naisille, koska naisilla on yleensä sitä notkeuttakin, ja jalka nousee treenaamattakin helpommin kuin miehillä.
Asenne lienee tärkein näissä lajeissa. Uskon kyllä, että kuka tahansa oppii itsepuolustuksen perustekniikat. Mukavuuskynnyksen tiedostaminen on myös tärkeää tiedostaa. Lajien henkeen kuuluu sellainen positiivinen rääkki/ itsensä ylittäminen.
- Penn & Teller
Ainakin kickboxing on suosittu laji naisten keskuudessa. Joissakin seuroissa jopa 70% harrastajista on naisia.
Kickboxing on pohjimmiltaan urheilulaji mutta nyrkkeilytaidot kehittyvät varmasti paljon paremmin kuin erilaisissa pukulajeissa tai itsepuolustuksena itseään mainostavissa lajeissa.
Ja mitään naisten lajia ei ole Nuo yllä olevat kommentit siitä miten naisille sopii se ja se ovat sellaisia osatotuuksia. Lyöminen ja potkiminen on helpompaa kuin paini mutta painiksi mennessä sitä ei voi vain maagisesti jatkaa kuten jotkut haluavat kuvitella vaan paeta voi enää painimalla. Tämmöinen "mut mä en vaan menis maahan" ajattelu on sama kuin painija sanoisi että "jos tulis nyrkkitappelu niin mä vaan lentäisin pois".
Samoin tuo juttu potkuista on totta siinä mielessä että naisten jalat ovat 'vain' 30% heikommat kuin miesten ja yleensä vähän notkeammat mutta toisaalta taas potkut ovat itsepuolustuksen vähiten tärkeä osa-alue yleensä ottaen. Tästä syystä on useita lajeja jotka keskittyvät lyömiseen mutta vain muutamia jotka keskittyisivät potkimiseen. Sen lisäksi mies on tavallisesti pitempi kuin nainen joten mies tarvitsee vähemmän notkeutta otellessaan naista vastaan.
Ei kannata ottaa mitään stressiä tuommoisesta vaan treenaa vaan sitä mikä parhaalta itsestä tuntuu. - Budoka78
Jos Penn & teller ei tajunnut niin ehkä he kuntoilevat siellä eivätkä hanki IP taitoja?
"Lyöminen ja potkiminen on helpompaa kuin paini " jos luulet että äijä tippuu yhdestä lyönnistä niin olet väärässä!
vaan 2 lajia kelpaa naisille
Krav Maga : vapautumisia erillaisista kuristuksista ja otteista ja tekniikkaa miten maasta päästään pois vaikka on hyvin mainostettu laji tää oikeesti toimii hyvin! ( Entinen harrastaja)
BJJ eli Brasilialainen jujutsu: vaikka ei sisällä lyömistä ja potkimista niin on hyvin tehokas laji koska jos luulet että potkit niin voitat joudut kumminkin maahan ja miten se kickboxing siellä auttaa? BJJ on suunniteltu siten että 160cm voi voittaa 195cm paremmin kun potkimalla varsinkin jos toisella ei ole mitään kokemusta
Olen kokeillut näitä ja suosittelen jos haluat Itsepuolustusta ja BJJ:ssä voit vielä kisata
http://www.suomenkravmagaliitto.fi/seurat
http://www.bjjliitto.fi/seurat.php- Mies1985
Aloittajasta ei oikein saa selvää haluaako hän niitä IP-taitoja vai ei.
Kiinnostaa onko naisten tarpeisiin olevaa ip-lajia olemassa mutta seuraavaksi sanoo ettei käytännön toimivuudella ole väliä. Ota nyt siitä selvä.
Joka tapauksessa parhaitenhan painia tai nyrkkeilyä oppii treenaamalla jonkinlaista nyrkkeilylajia ja BJJ:tä/judoa tai olympiapainia.
Selvästikkin enemmän kuin kaksi lajia kelpaa naisille...johan minä sanoin että kickboxingissa on jopa valtaosa naisia. Mutta ottaen huomioon äidinkielen taitosi, en ihmettele jos tuollaisiakin mieleesi tulee. - Budoka78
Mies1985 kirjoitti:
Aloittajasta ei oikein saa selvää haluaako hän niitä IP-taitoja vai ei.
Kiinnostaa onko naisten tarpeisiin olevaa ip-lajia olemassa mutta seuraavaksi sanoo ettei käytännön toimivuudella ole väliä. Ota nyt siitä selvä.
Joka tapauksessa parhaitenhan painia tai nyrkkeilyä oppii treenaamalla jonkinlaista nyrkkeilylajia ja BJJ:tä/judoa tai olympiapainia.
Selvästikkin enemmän kuin kaksi lajia kelpaa naisille...johan minä sanoin että kickboxingissa on jopa valtaosa naisia. Mutta ottaen huomioon äidinkielen taitosi, en ihmettele jos tuollaisiakin mieleesi tulee."!Joka tapauksessa parhaitenhan painia tai nyrkkeilyä oppii treenaamalla jonkinlaista nyrkkeilylajia ja BJJ:tä/judoa tai olympiapainia"
Saatan ehkä kirjoittaa huonosti mutta ainakin tiedän mitä naisen kannattaa harrastaa no onhan muitakin lajeja mutta olympiapainia????
Krav Maga = sisältää Nyrkkeilyä ja muutakin
Jospa hoidat noi laji ehdotuksesi ensin kuntoon ja tule sitten arvostelemaan... Penn & Teller = Mies1985? - Sivullinen342
Budoka78 kirjoitti:
"!Joka tapauksessa parhaitenhan painia tai nyrkkeilyä oppii treenaamalla jonkinlaista nyrkkeilylajia ja BJJ:tä/judoa tai olympiapainia"
Saatan ehkä kirjoittaa huonosti mutta ainakin tiedän mitä naisen kannattaa harrastaa no onhan muitakin lajeja mutta olympiapainia????
Krav Maga = sisältää Nyrkkeilyä ja muutakin
Jospa hoidat noi laji ehdotuksesi ensin kuntoon ja tule sitten arvostelemaan... Penn & Teller = Mies1985?Vapaapaini on nykyisin jo suhteellisen suosittua naisten keskuudessa. Siis nimenomaan tämä olympiapaini. Lajia kutsutaan myös nimellä "kinttupaini".
Vapaapaini vaatii reilusti vähemmän voimaa kuin kreikkalais-roomalainen paini. Sopii taatusti myös itsepuolustustilanteisiin. - hotmaaan
Sivullinen342 kirjoitti:
Vapaapaini on nykyisin jo suhteellisen suosittua naisten keskuudessa. Siis nimenomaan tämä olympiapaini. Lajia kutsutaan myös nimellä "kinttupaini".
Vapaapaini vaatii reilusti vähemmän voimaa kuin kreikkalais-roomalainen paini. Sopii taatusti myös itsepuolustustilanteisiin.Hahhhh. Joo tosi reilusti vähemmän voimaa. No enpä tiedä. En mä ainakaan tälläistä ole havainnut. Vapaapainissa tarvitsee enemmän nopeaa älyä ja liikekykyä. Kreko nyt on sellaista hmm... homoilua.
- 21
Varsinaisia naisten lajeja tuskin on olemassa ja sanoisin että kaikki lajit sopivat nin miehille kuin naisillekkin, valinta on siis tehtävä muilla perusteilla.
Jos haet itsepuolustukseen sopivaa lajia niin kannattaa varmaan suosia lajeja jotka opettavat sekä lyönti/potku/torjunta tekniikoita että paini/lukko/irtautumis tekniikoita.
Sopivia ovat esim ju jutsu ja krav maga mutta muitakin löytyy.
Olen itse 180 senttinen mies eikä minua juuri pelota ajatus naisesta lyömässä minua (tiedän kyllä että on myös naisia jotka varmasti voisivat hakata minut) mutta lyönti tekniikoiden tuntemus on hyödyllistä mikäli joutuu niiden kohteeksi.
Jos taas tarkoituksesi on vain kohottaa kuntoa/pitää hauskaa niin valitse laji ihan omien mieltymyksiesi mukaan.
Bjj, judo, smooth fighting ja vastaavat painottavat enemmän paini tekniikoita ja karate, potku nyrkkeily, kung fu ja vastaavat painottavat isku ja potku tekniikoita.
Nämä neuvot siis henkilöltä joka ei harrasta ainuttakaan taistelulajia mutta haluaisi kyllä ja harkitsee koko ajan aloittamista. - Aramis.
Ensiksi voit itse pohtia tilanteiden ennaltaehkäisyä. Mieti miten voit välttää mahdollisimman hyvin joutumasta hyökkäyksen kohteeksi. Voi olla että et koskaan joudu puolustamaan itseäsi tai ketään muutakaan hyökkäykseltä. Tämä tilanteiden ennaltaehkäisy on erittäin tärkeä osa itsesuojelua. Esim. myöhään vuorokauden aikaan oman riskinsä tuo esim. käveleminen alikulkutunnelia pitkin yksin ja varsinkin jos tunneli on pitkä. Kaksi hyökkääjää voi saartaa edestä ja takaa. Lisäksi tunneli antaa näkösuojaa hyökkääjille.
Jos joku käy kimppuusi pahoissa aikeissa, niin voit esim. painella silmiä, tökätä sormet kurkkuun, kuristaa, lyödä tai potkaista sukukalleuksiin (jos tilanne ei muuta vaihtoehtoa tarjoa), potkaista kantapäällä sääriluuhun tai jos kengät sallivat niin kengän kärjelläkin, lyödä kyynärpäillä, purra, potkaista polvella, vääntää yhdestä tai useammasta sormesta jne.
Ja tietysti ympäristöstä voi löytyä jokin esine, jota voit käyttää puolustautumiseen. Esim. oksa, kivi, harjanvarsi, tuoli tms. Ja myös jos sinulla sattuu olemaan mukana jotakin itsepuolustukseen sopivaa, niin voit käyttää sitä. Esim. sateenvarjon tökkääminen eteen avoinaisena voi antaa aavistuksen pakoaikaa tai sillä voi lyödä. Tai esim. kapeahkokärkinen avain puristettuna nyrkkiin (sitä voisi sanoa "tylsäksi miniveitseksi") voi lannistaa hyökkääjän aikeet hyökätä.
Alkuun suosittelen tällaista itsepuolustuksen opettelua. Voit vaikka parin kanssa harjoitella erilaisissa asennoissa ja otteissa ja miettiä miten puolustautusit. Jokin itsepuolustuksen pikakurssi voisi alkuun olla myös hyvä, jossa opettaisiin yksinkertaisia ja tehokkaita liikkeitä.
Jos sitten koet tarvitsevasi lisää taitoja, niin harrasta jotain itsepuolustuslajia. Itse olen harrastanut scandinavian defendoa puoli vuotta. Sopii itsepuolustustarkoitukseen ja myös esim. turvallisuusalan työhön. Jos on pienikokoinen ja heikko, niin esim. kahvakuulaharjoittelu on yksinkertainen tapa hankkia lisää voimaa.
Itse voit sitten arvioida kuinka paljon koet tarvitsevasi harjoitusta. Omalla kohdallani ajattelisin, että harjoittelen n. vuoden scandinavian defendoa. Ja kertausta tarpeen vaatiessa.- Aramis.
Silmien painelemisella en tarkoita silmien puhkomista tai kaivamista kuopistaan tai näön vaurioittamista. Mutta painella sen verran, että se häiritsee ja muutenkin pelottaa toista niin, että pääset irtautumaan ja karkuun. Samalla tämä häiritsee näkökenttää ja saat voit ehkä huomaamattomasti tehdä jonkin tekniikan, jolla pääset irti ja karkuun.
- Aramis.
Voit luoda itsellesi sopivan tyylin. Valitse eri lajeista liikkeitä erilaisiin tilanteisiin, harjoittele niitä. Silloin teet kuten esim. Bruce Lee teki. Mutta taitaa lähes ellei jokainen lajin kehittäjä lainata liikkeitä jostain muusta lajista. Youtubesta voit esim. katsoa erilaisia liikkeitä.
Jos joutuu puolustautumaan henkensä edestä, niin ei pidä olla liian kiltti. Tietysti on hyvä muistaa, että ei käytä enempää voimakeinoja kuin tilanne vaatii. Ihanne on se, että molemmat säästyvät kaikelta vahingolta. Tämän arvioiminen ja toteuttaminen voi olla vaikeaa, koska tilanne voi tulla yllättäen ja aikaa tuskin on paljon.
En osaa suositella suoraan sinulle lajia. Riippuu henkilökohtaisista ominaisuuksistasi. Joka tapauksessa on hyvä muistaa, ettei mikään laji, eikä liike / tekniikka ei takaa selviytymistä. Ne ovat työkaluja (jotka voivat olla hyväksi todettuja käytännössä) joita voi kokeilla.
Ihmiselle sopiva itsepuolustuslaji on ihmislaji (siis ihminen itse) ja ehkä myös eläinlaji. Esim. voit hankkia koiran jota pidät lenkillä mukanasi. Koira mukana voi ennaltaehkäistä tilanteita.
Voit myös pohtia jos lain sallimana olisi jotain mitä voisit kantaa mukanasi, joka olisi kätevä itsepuolustusväline. Tosin se riski on, että hyökkääjä voi saada riistettyä välineen itselleen.
Sitäkin voi miettiä, että mikä laji sinua kiinnostaa. Vaikka olisi hyvä itsepuolustuslaji, mutta jos siitä ei ihmeemmin tykkää tai jos tietty sali ei tunnu itselle sopivalta, niin ei välttämättä ole mielekästä ja hauskaa harjoitella.
Siksi hyvä on, että ensinnäkin a) on kiinnostunut harrastamastaan lajista, b) tykkää käydä harjoitussalilla ja kokee opettajan ja harjoittelukaverit mukaviksi ja viihtyy heidän kanssaan. - Nainen +40
En nyt erityisesti keksi, mikä olisi sellainen laji jota en voisi harrastaa sen vuoksi että olen nainen? Kamppailulajeista on etunsa myös todellisessa tilanteessa, jos esimerkiksi joutuisi raiskauksen yrityksen kohteeksi.
Suosittelen itsepuolustukseen :
Saksalaista jujutsua (2000)
http://www.combatsociety.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=6
tai
Hokytoryujujutsua
http://www.hokutoryu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=2
Ottelulajeiksi suosittelen brasilijan jiu jitsua, lukkopainia, vapaaottelua tai judoa. Nyrkkeily on myös hyvä ottelulaji ja sopii myös naisille.
Taistelulajeiksi esimerkiksi
Krav magaa tai systemaa - Aramis.
Katsoin juuri seuraavan videopätkän ja mielestäni siinä oli hyvää perusopetusta itsepuolustukseen. Kunhan tietysti muistaa, että käyttää voimakeinoja kohtuudella, ei enempää kuin tilanne vaatii, jos edes vaatii.
http://www.youtube.com/watch?v=spd9sp62EWs&feature=related
Mitkään taidot ei kuitenkaan auta, jos menee lukkoon. Pitää yrittää toimia mahdollisen pelon ja stressin alla luovuttamatta. Tätä voi yrittää harjoitella jotenkin keksimällä itse harjoitteita ja varmaan jostain löytyy tähän myös vinkkejä ja harjoitteita.
Ja liikkeitä kannattaa käytännössä harjoitella jonkun kanssa ja myös useampaakin höykkääjää vastaan. Ja tekniikoita kannattaa toistaa hyvin monia kertoja, niin että ne muistaa mahdollisimman pitkään ja pystyy tekemään ne nopeasti ja ajattelematta.- Aramis.
Suomen lain valossa tosin voi olla ongelmallista käyttää joitakin noista liikkeistä, muttei ehkä täysin poissuljettua.
- Koryu uchinadi
Mun mielestä mikä tahansa laji sopii naiselle, se on siitä kiinni minkä lajeista juuri se nainen kokee mieleisekseen!
Itse harrastan itsepuolustuspainotteista karatea, mistä tykkään siitä, että siinä lyödään, potkitaan ja painitaan. Ei mene pupu pöksyyn kun on tottunu könytä miesten kanssa matossakin. Jos tulee joku tositilanne.
Jotkut itsepuolustuskurssit on mun mielestä yhtä tyhjän kanssa. Ite kun on harrastanu karatea 2,5 vuotta, niin tuntuu ettei vieläkään osaa melkeen mitään - ainakaan sillä lailla kun sitä haluais ;D
Eikä se kamppailulajin harrastaminen ole koosta tai lihaksikkuudesta kiinni, kun kyllä sen miehen saa heitettyä mattoon pienempikin nainen sillon kun on tekniikka kohillaan :) - sdhdhedhjedj
Kitchen-do ja Blow up job jiu jutsu
- Kamppailevanainen:P
Kyllä kaikki kamppailulajit sopivat myös naisille, jos asenne vain on kohdallaan. Kamppailulajien harrastajien tulee kestää se, että aina ei voi voittaa ja välillä myös sattuu. Kovempaa sparratessa yleensä kuitenkin katsotaan, että vastustaja on suunnilleen samaa koko luokkaa, jotta kumpikin osa puoli voi saada hyvän treenin. (Esim. alasvientitilanteet). Isompia kavereita vastaan painiessa ei ehkä saa kaikkia lukkoja kohdalleen voiman puutteessa, mutta oppiihan puolustamaan positioitaan paremmin :).
Itsepuolustus-lajeissa on hyödyksi, että voi ottaa kaiken kokoisia kavereita vastaan. Eihän sitä koskaan voi tietää kuka siellä nakkikopilla kimppuun hyökkää.
Menkää vain kaikki rohkeasti kiinnostavan kamppailulajin peruskurssille! Olen ainakin itse saanut paljon hyviä kokemuksia, kavereita ja jumppaa, kun meidän treenisalille eksyin :) - ritirimpsu
Onko kenelläkään kokemusta lajista nimeltä Tae-Tek? FB:lla alkaa sellainen tunti, ajattelin kokeilla. Mutta jos on paljon potkuja, lyöntejä, iskuja tmv. niin ei ehkä paikat kestä (rannevaivaa ollut).
- jukka-pekka.vuorinen
Kamppaillessa omasta turvallisuudesta, tärkeintä on kovan
harjoittelun tulos. On aivan sama oletko mies vai nainen, jos
tehokuutta löytyy. Mielestäni on turhaa lähteä hakemaan sitä
oikeaa lajia. Nykypäivänä monella on väärä käsitys kamppailulajeista,
Joissa oppi tapahtuu hetkessä. Itsepuolustus vaatii kovaa harjoittelua ja
Itsekuria. Näillä elementeillä on aivan sama mitä lajia harrastat, vaikka painia.Samalla kannalla, kyllä kaikki lajit käyvät myös naisille. Ratkaisevampaa on säännöllinen harjoittelu kuin lihasmassa. Tottakai lihasmassasta on etua, mutta erityisesti lajit jotka sisältävät paljon tekniikka hajoitteita kuten nivellukot,kuristukset, heitot jne. Käy lihasmassan merkitys vähäiseksi tekniikkaa vastaa.
tekniikka, nopeus ja notkeus = tappava ase
lihas, kankea, hidas = pommikone mikä ampuu suutareita
Ja loppuen lopuksi jopa nyrkkeilyssä ja potkunyrkkeilyssä, tekniikalla on suurin osuus voitossa. Joskin näissä lihasmassallakin on enemmän merkitystä.
- tabby11
Naisille sopivia kamppailulajeja on yhtä turha etsiä kuin miehille sopiviakin. Kaikki sopivat. Anatomia on riittävän samanlainen. Ja jos on heiveröinen, sehän tarkoittaa että oppii tekniikan nopeammin kun ei pysty käyttämään voimaa.
Fyysisesti kamppailulajien sopivuuteen terveelle naiselle ei ole rajoitteita. - hibrej
BJJ on aika hyvä, koska siinä ne liikkeet ei vaadi paljon voimaa vaan tekniikkaa.
- Marisa.C
Olen nainen ja kolunnut läpi muutamia itsepuolustuslajeja, sekä vähän kamppailu-urheiluakin. Kaikista olen saanut eväitä, silti yksi meni ylitse muiden omalla kohdallani. En voi aina lyödä tai potkaista vastustajaa arkoihin paikkoihin ennakoidakseni tilannetta ellei tilanne ole kehittynyt vielä niin pitkälle, koska pahoinpitelysyyte olisi muuten hyvin todennäköinen. Suurin osa kokemistani tilanteista ovat alkaneet pienestä ahdistellusta ja harvoin kehittyneet vaarallisiksi. Erittäin hyvä vaihtoehto on Combat Hapkido. Sopii yhtä hyvin miehille kuin naisille. Pitkälle kehitetty itsepuolustuksen taito, jota kutsutaan myös itsepuolustuksen tieteeksi. Tyyli ei ole syntynyt hetkessä niin kuin monet markkinoilla vallitsevat "pikalajit". Hapkidossa oppii maltillista taitoa, puolustautumista niin maassa kuin pystyssäkin. Ja nimenomaan sitä malitillista taitoa, miten pääsee alta pois, irti otteista ja miten suojata itseään iskuilta, sekä vastustajan "lukemista". Vähemmän väkivaltaa on hyvä. Hapkidon harjoitteet kun voi tehdä maltillisesti tai sitten erittäin kovaa jolloin jälki on sen mukaista. Erittäin hieno ja realistinen laji. Suosittelen lämpimästi.
Youtubesta löytyy hyviä linkkejä hakusanalla Combat Hapkido tai Hapkidokoulu". Kannattaa tutustua. - Yks varatuomari
Minäkin suosittelen Combat Hapkidoa. Olen mies, mutta jo yli 50 v, ja voin kertoa että laji sopii useimmille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Combat Hapkidossa opiskellaan nimen omaan itsepuolustustaitoja, eikä tekniikoissa tarvita suurta fyysistä voimaa. Kätensä saa aluksi harkoissa kipeiksi, kunnes tottuu ja notkistuu, käsistä vääntely ja nivellukkojen tekeminen kun on Combat Hapkidossa keskeistä.
- Penn & Teller
Sellaista lajia mikä markkinoisi itseään sillä tavalla että se perustuu voimaan, ei ole edes olemassa.
Kuitenkin käytännössä kaikki lajit perustuvat enemmän tai vähemmän voimaan. Pystystä tehdyt nivellukot ja heitot ovat erittäin vaikeita toteuttaa selvästi isompaa ja vahvempaa vastustajaa vastaan, ja käsien manipulaatioon perustuvien heittojen tai kaatojen toimivuudesta on rajallisesti todisteita. Judossahan tällaisia kipuun ja yksittäisten nivelten manipulaatioon perustuvia heittoja ei ole juuri ollenkaan ja judo on ainut 'perinteisempi' painilaji josta on mitään näyttöä vapaaotteluissa.
Toki myös hapkidossa (toisin kuin aikidossa) on tajuttu judoheittojen tehokkuus mutta uskoakseni ei ole mitään näyttöä siitä että nivelvääntelyistä olisi hyötyä heikolle miehelle tai tavalliselle naiselle. - hjhkkfld
Penn & Teller kirjoitti:
Sellaista lajia mikä markkinoisi itseään sillä tavalla että se perustuu voimaan, ei ole edes olemassa.
Kuitenkin käytännössä kaikki lajit perustuvat enemmän tai vähemmän voimaan. Pystystä tehdyt nivellukot ja heitot ovat erittäin vaikeita toteuttaa selvästi isompaa ja vahvempaa vastustajaa vastaan, ja käsien manipulaatioon perustuvien heittojen tai kaatojen toimivuudesta on rajallisesti todisteita. Judossahan tällaisia kipuun ja yksittäisten nivelten manipulaatioon perustuvia heittoja ei ole juuri ollenkaan ja judo on ainut 'perinteisempi' painilaji josta on mitään näyttöä vapaaotteluissa.
Toki myös hapkidossa (toisin kuin aikidossa) on tajuttu judoheittojen tehokkuus mutta uskoakseni ei ole mitään näyttöä siitä että nivelvääntelyistä olisi hyötyä heikolle miehelle tai tavalliselle naiselle.Judossa heitot käsilukoilla on kielletty, siksi niitä ei käytetä.
En sulkisi nivellukkoja pois itsepuolustustaidosta. Kyllä niilläkin on paikkansa itsepuolustuksessa. Ne ovat vain osa Hapkidoa, eikä tarkoitus ole niiden varaan koko palettia koota. - Penn & Teller
hjhkkfld kirjoitti:
Judossa heitot käsilukoilla on kielletty, siksi niitä ei käytetä.
En sulkisi nivellukkoja pois itsepuolustustaidosta. Kyllä niilläkin on paikkansa itsepuolustuksessa. Ne ovat vain osa Hapkidoa, eikä tarkoitus ole niiden varaan koko palettia koota.Juu mutta vapaaottelussa noita heittoja ei ole kielletty. Aikidossa, vanhan ajan jujutsutyyleissä ja hapkidoissa, japanilaisessa kempossa jne. on paljon tällaisia kipuun tai käsien vääntelyyn perustuvia heittoja ja kaatoja eikä niitä ole hirveästi näkynyt kehissä, jos yhtään.
Sen lisäksi harrastajat itse myöntävät että noita heittoja tai lukkoja on vaikea harjoitella täydellä teholla loukkaantumisriskin vuoksi. Näinhän ei judossa ja painissa ole.
- Pertsa599
Naisille suunnattuja lajeja varsinaisesti en tiedä ja miksi sellaisia edes pitäisi olla. Nainen oppii puoustamaan itseään jos on luja tahto, ennakointikykyä ja käyttää älyään. Itsepuolustuslajit antavat lisää valmiuksia jos harjoitellaan kunnolla ja ajatuksella. Voin suositella joitakin lajeja omasta puolestani, sellaisia joista on kokemuista.
Krav maga on tehokas, suoraviivainen ja realistinen.
Combat hapkido on pehmeämpi (hallitseva enemmän kuin vahingoittava), tehokas ja realistinen.
Kamppailu-urheilun puolelta suosittelen nyrkkeilyä ja Bjj:tä.
Lisäksi on monia muita hyviä ja varmasti myös huonoja, joista en osaa sanoa mitään. Hyödyllistä on alkuun ottaa yksi laji, jota harjoittelee kunnolla.
Harjoittelun pitää olla myös kivaa. Turvallisuus on asia johon kannattaa panostaa. Elämästä selviää hengissä paremmin onnellisena. - yks vaan
Mielestäni kaikki kamppailulajit ovat hyviä ..ja etenkin kamppailu-urheilulajit joissa treenataan lähes jatkuvasti suuremmalla intensiteetillä. Muutaman vuoden treenailun jälkeen fysiikka ja "pää" alkaa harrastajalla olemaan sitä luokkaa, että ei tollaset säälittävät raiskarit ja nistit ihan heti käy kadulla leipomaan..ja enemmän säälittää jos edes yrittävät. Pertsa 599 puhuu tuossa yllä kyllä asiaa ..olen samaa mieltä.
- Tuikkujkd
Kokonaisuutena paras on varmasti jo aikaisemminkin mainittu Streetwise, joka on JKD pohjaisena naiselle hyvinkin sopiva. Lajissa opetetaan myös turvallisuudesta paljon muutakin kuin fyysinen itsepuolustus.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517173Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424962HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002778- 1492085
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki281601- 191600
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3991560mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111327Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323