Kukaanhan ei voi siis ennustaa asiaa mutta onko kenelläkään tietoa kuinka suuri riski on aivoinfarktin uusiutuminen?
Vaimoni sai lokakuussa infarktin ja sai enneltaehkäisevät lääkkeet siihen, mutta on sen jälkeen kärsinyt masennuksesta ja elintapojaan ei muuta. Eli alkoholin käyttö on runsasta, ruokavalio on kaukana terveellisestä, tupakoi, ei urheile ja runsaasti ylipainoa.
Ja aivoinfarktista muutenkin tietävät voisitteko neuvoa minulle kuinka saada ihminen hoitoon kun vaimoni tosiaan infarktin jälkeen sairastui masennukseen, mutta ei halua mennä sen asian takia lääkärille.
Olen aivan loppu ja vaimoni tietää sen, mutta ei välitä.
Aivoinfarktin uusiutumismahdollisuus?
6
2587
Vastaukset
- hitsi...
Uusiutumista on todella vaikea ennustaa, mutta ellei riskitekijöistä ole valmis luopumaan, niin toki todennäköisyys kasvaa.
Tiesitkö, että vakavan sairauden jälkeen sairastuneen omaisen masennus on todella yleistä. Ei oo häpeä hakea apua vaikka ihan yksikseen, jos toinen ei suostu lähtemään mukaan. Ehkä se sairastuneenkin kynnys lähteä mukaan laskee niillä seuraavilla kerroilla.
Kieltääkö vaimosi tapahtuneen ja tuntee olonsa ihan terveeksi ja normaaliksi? Niin kävi minullekin. Masennus iski vasta muutama vuosi myöhemmin vasten kasvoja ja silloin oli vaikeampi saada enää apua.
Kaikkea hyvää teille molemmille, voimia, jaksamista ja enkeleitä matkallenne!- jatkaa vielä
Minullakin oli siis aivoverenvuoto n kymmenen vuotta sitten. Ei ole uusiutunut, elämä menee rataansa ja yritän elåä terveellisesti ja mahdollisimman normaalisti.
Taivaan isän kädessä meidän kaikien elämä on, sairastit tai et :) - aloittajaa
Vaimo myöntää mitä on tapahtunut mutta ei myönnä sen olevan millään lailla omaa syytä eikä hänen elämäntavoilla ole kuulema asian kanssa tekemistä.
Hän ei todellakaan tunne oloaan terveeksi ja normaaliksi, päinvastoin. Nyt on alkanut ilmetä kaiken maailman "vaivoja" jotka estävät häntä esim. täyttämästä astianpesukonetta.
Olen vain loppu hänen kanssaan kun en saa häntä lääkäriin. Hän vain sättii kaikesta kaikkia. Miniä on paha, poikansa on paha, jopa lapsenlapset ovat pahoja ja he ovat sentään 4- ja 5-vuotiaat. Minä teen kaiken väärin ja saan sättimisiet aamuin, illoin ja öin. Päivisin hän soittaa minulle töihin monta kertaa vain haukkuakseen minut. - kokemus999
aloittajaa kirjoitti:
Vaimo myöntää mitä on tapahtunut mutta ei myönnä sen olevan millään lailla omaa syytä eikä hänen elämäntavoilla ole kuulema asian kanssa tekemistä.
Hän ei todellakaan tunne oloaan terveeksi ja normaaliksi, päinvastoin. Nyt on alkanut ilmetä kaiken maailman "vaivoja" jotka estävät häntä esim. täyttämästä astianpesukonetta.
Olen vain loppu hänen kanssaan kun en saa häntä lääkäriin. Hän vain sättii kaikesta kaikkia. Miniä on paha, poikansa on paha, jopa lapsenlapset ovat pahoja ja he ovat sentään 4- ja 5-vuotiaat. Minä teen kaiken väärin ja saan sättimisiet aamuin, illoin ja öin. Päivisin hän soittaa minulle töihin monta kertaa vain haukkuakseen minut.Kyseiset" luonnemuutokset" vai oliko jo olemassa.
Ei paljon tarvita herkille aivoille kun perusluonne muuttuu.
Kyllä sitä kiukkuiseksi tulee jos ei pysty samaan kuin aiemmin. - pitkää mieltä
kokemus999 kirjoitti:
Kyseiset" luonnemuutokset" vai oliko jo olemassa.
Ei paljon tarvita herkille aivoille kun perusluonne muuttuu.
Kyllä sitä kiukkuiseksi tulee jos ei pysty samaan kuin aiemmin.Itsellä lievä sellainen .Lääkkeenä Asasantin Retart ja päänsärky loppui .Noin sentin alue takaraivosta vasen kuoliossa.
Muuten sinun vaimosi oireet viittaa Skitsofrenian .Tarkoitan noita syyttämisiä .Oma vaimoni 31 vuotta tuota syyttämistä, ja perään soittamista .Olen päättänyt jaksaa ? - tietopaketti
aloittajaa kirjoitti:
Olen vain loppu hänen kanssaan kun en saa häntä lääkäriin. Hän vain sättii kaikesta kaikkia. Miniä on paha, poikansa on paha, jopa lapsenlapset ovat pahoja ja he ovat sentään 4- ja 5-vuotiaat. Minä teen kaiken väärin ja saan sättimisiet aamuin, illoin ja öin. Päivisin hän soittaa minulle töihin monta kertaa vain haukkuakseen minut.tässä ammatitietoa:
Käyttäytymisen muutoksia voi olla hyvin monenlaisia. Tavallisia ovat ärtyneisyyden ja äkkipikaisuuden lisääntyminen. Ennen lauhkeasta luonteesta saattaa tulla helposti tulistuva ja rumasti toisille sanova. Usein äkkipikaisuuteen liittyy myös aggressiivisuus, joka kuitenkin yleensä onneksi jää vain sanalliselle tasolle. Toisaalta muutos voi tapahtua aivan päinvastaiseenkin suuntaan, jolloin henkilöstä tulee aiempaa tasaisempi ja rauhallisempi. Tunne-elämän muutokset ovat myös tavallisia. Tunneherkkyys voi lisääntyä tai vähentyä, ja tunteiden ailahtelun lisääntyminen on hyvin tavallista. Usein tunnetila voi vaihtua surusta iloon hyvin nopeasti ja jopa ilman selvää ulkoista syytä.
Eräs aivovamman tavallisista jälkioireista kannattaa vielä erikseen mainita, nimittäin oiretiedostuksen vaikeus. Tällä tarkoitetaan sitä, että vammautuneen itsensä on usein etenkin alkuun vaikea huomata itsessään ja toimintakyvyssään tapahtuneita muutoksia. Oiretiedostuksen vaikeus ei koske käytännössä lainkaan ruumiillisia oireita kuten päänsärkyä tms., vaan neuropsykologisia ja erityisesti käyttäytymisoireita. Muistivaikeudet vammautunut usein huomaa kohtalaisen hyvin kuten myös väsyneisyyden, mutta aloitekyvyn ja keskittymiskyvyn häiriöt ovat jo vaikeammin tiedostettavia. Kaikkein vaikeinta on tiedostaa omassa käyttäytymisessä ja muussa psyykkisessä toiminnassa tapahtuneet muutokset. Oiretiedostuksen ongelma on yleensä selvin vaikeissa vammoissa, mutta yksilöllinen vaihtelu on suurta. Useimmiten oiretiedostus ajan kuluessa paranee, ja on tavallista, että merkittävissä vammoissa vasta lähemmäs vuoden kuluttua vammasta henkilö alkaa itse hahmottaa mitä oikein on tapahtunut. Toisinaan voi esiintyä myös oireiden kieltämistä, joka voi olla vaikea erottaa oiretiedostuksen puutteesta.
Muita tavallisia aivovammojen jälkitilaan liittyviä oireita ovat mm. alkoholin sietokyvyn heikentyminen, lievä sanojen löytämisen vaikeus, vaikeus suunnitella asioita, tilanteeseen soveliaan käytöksen arviointi, ruokahalun ja seksuaalitoimintojen muutokset sekä sanattoman viestinnän ymmärtämisen vaikeus. Erityisesti viimeksi mainittu saattaa vaikeuttaa läheisiä ihmissuhteita, kun äänensävyjen, ilmeiden ja eleiden tulkinta ei enää toimi aiempaan tapaan. Fyysisistä oireista mainittakoon vielä hajuaistin heikentyminen tai häviäminen, lievät näköhäiriöt, unirytmin häiriöt sekä epilepsia. Viimeksi mainittu kehittyy osalle aivovamman saaneista, mutta riski on kallon läpäiseviä vammoja (esim. ampumavammat ja pirstaleiset kallon murtumat) lukuun ottamatta kuitenkin enintään 10 % luokkaa. Epilepsia voi kehittyä viiveellä, mutta mitä pitempään aikaa kuluu, sitä pienemmäksi riski tietysti käy. Lievissä vammoissa se palaa noin viidessä vuodessa normaaliväestön tasolle, mutta vakavammissa jää pysyvästi hieman koholle. Epilepsia kehittymistä ei voi toistaiseksi ennakoida millään tutkimuksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202313Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2361739Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071267- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh34666