Raamatusta puuttuvat lähes kaikki evankeliumit!!

asioista perillä....

Raamattuun on laitettu vain nämä synoptiset evankeliumit(jotka painottavat ylösnousemuskäsitystä), nojaten perimätietoon ja q-lähteeseen.

Evankeliumit ovat Markuksen evankeliumin pohjalta syntyneitä. Markuksen evankeliumista puuttuu kokonaan ylösnousemustarina.

Filippuksen, Tuomaan, Juudaksen, Marian evankeliumit ja muut tärkeät kertomukset puuttuvat. Ne löydettiin Nag Hammadista 1900- luvulla ja kun niitä on alettu tutkia, niissä on paljon yhtäläisyyksiä synoptisten evankeliumien kanssa, mutta raamattuun niitä ei ole otettu. Raamattu on siis varsin puutteellinen.

Asiasta kiinnostuneet voitte googlata NAG HAMMADIN KIRJASTO tai NAG HAMMADIN EVANKELIUMIT.

Toivoisin papeilta vastauksia ja miksei muiltakin asiasta kiinnostuneilta, MIKSI RAAMATTU ON MUOKATTU NOIN? Ettei vain syynä ole itä ja länsi bysantin valtion vakiinnuttaminen yhdenvertaisen uskonnon avulla..Tämä 330 luvun kirkolliskokoushan muokkasi raamatun äänestyksellä.

12

874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arto T

      Minusta sinä et kyllä ole täysin perillä asioista, koska nuo kirjat joihin viittaat eivät olleet oikeastaan lainkaan kristinuskon kirjoja, vaan gnostilaisuuden kirjoja ja gnostilaisuus oli oikeastaan jo eri uskonto, johon oli toki otettu joitakin vaikutteita kristinuskosta. Gnostilaisuudessahan ns. Raamatun opit kirjoitettiin lähes uusiksi oman uskonnon näkökulmasta. Seuraavassa lainaus vikipediasta.

      Gnostilaisuus oli varsinkin 200- ja 300-luvuilla vaikuttanut synkretistinen uskonnollinen liike, jota esiintyi monien ajan uskontojen, muun muassa kristinuskon, yhteydessä Välimeren alueelta Keski-Aasiaan saakka.

      Gnostilaisuudella viitataan yleensä sellaisiin uskonnollisiin oppijärjestelmiin ja myytteihin, joiden mukaan kaikkeus on pahan tai tietämättömän alemman luojajumalan luomus, ja pelastus viittaa pelastavaan tietoon ihmisen jumalallisesta alkuperästä ja sielun vapautumiseen ruumiin vankilasta.[1] Sana ”gnostilaisuus” tulee kreikan sanasta ”gnosis” (γνώσις), joka tarkoittaa suomeksi tietoa.

      Gnostilaiset käsitykset perustuivat juutalaisuuteen, kreikkalaiseen filosofiaan, erityisesti platonismiin, sekä varhaiseen kristinuskoon. Nykyisin gnostilaisuus nähdään usein varhaisen kristinuskon kanssa kilpailleena uskontona, joka irtaantui kristinuskosta tai kehittyi sen rinnalla. Gnostilaisuuden synnystä ei kuitenkaan ole yhtä kaikkien hyväksymää teoriaa.[1]

      • lukenut

        Jouduttuaan karkoitetuksi Länsikirkon alueelta Markion siirtyi LÄhi-itään ja alkoi perustaa itäisen kirkon alueelle gnostilaisia seuurakuintia!


      • asioista perillä....
        lukenut kirjoitti:

        Jouduttuaan karkoitetuksi Länsikirkon alueelta Markion siirtyi LÄhi-itään ja alkoi perustaa itäisen kirkon alueelle gnostilaisia seuurakuintia!

        Suhtautuminen Raamatun ristiriitoihin
        Raamatun ristiriidoista on käyty keskustelua kauan. Jo 300-luvulla monet teologit pitivät Raamattua osin ristiriitaisena ja kannattivat tämän takia vertauskuvallista tulkintaa Raamatusta [4].

        Jotkin juutalaisuuden ja kristinuskon suuntaukset pitävät Raamattua erehtymättömänä, kun taas jotkin ovat sitä mieltä, että Raamatussa on ristiriitoja tai muita epäselvyyksiä. Myös useimmat Raamatun virheettömyyttä kannattavat tunnustavat, että siinä voi kuitenkin olla ihmisen toiminnasta johtuvia kopiointi- tai käännösvirheitä.[5] Islamissa juutalaisen ja kristillisen Raamatun katsotaan yleisesti sisältävän jumalallista ilmoitusta mutta olevan enemmän tai vähemmän turmeltunut.[6]

        Maailmalla on joitakin liikkeitä, jotka väittävät jonkin tietyn raamatunkäännöksen olevan virheetön. Tunnetuin näistä on niin sanottu King James Only -liike, joka pitää englanninkielistä Kuningas Jaakon käännöstä virheettömänä, osa liikkeen kannattajista jopa parempana kuin säilyneet varhaiset kopiot alkuteksteistä.

        Nykyään esimerkiksi evankelis-luterilaista uskoa opettavissa oppikirjoissa voidaan todeta, että Raamatun tekstit sisältävät keskinäisiä ristiriitoja. [7]

        Varhainen Raamatun ristiriitaisuutta puoltava klassikkoteos on Thomas Painen vuonna 1794 julkaistu teos The Age of Reason.

        [muokkaa] Juudaksen kuolema
        Pääartikkeli: Juudaksen kuolema
        Eräs esimerkki Raamatun tekstien eroista on kertomus Juudaan kuolemasta, josta on Raamatussa kaksi eriävää versiota: Apostolien teoissa Juudas[8] ”suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos” ja Matteuksen evankeliumissa[9] ”hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.” Tähän kristityt ovat sanoneet esimerkiksi, että Juudas hirttäytyi ja sen jälkeen suistui alas.[10] Tämä olisi voinut tapahtua esimerkiksi köyden katkettua.[11]

        Tämä on lainaus wikipediasta: RAAMATUN RISTIRIIDAT.

        Miten Raamattuun on otettu vain Markuksen evankeliumin sekä q-lähteen(perimätietoa) pohjalta nämä neljä synoptisista, yhdenkatsovaa evankeliumia?

        Johanneksen ilmestyskirjaa ei meinattu edes ottaa Raamattuun ja sen tulkinnasta on ristiriitoja ollut Raamattuun ottamisen jälkeen.


      • Arto T
        asioista perillä.... kirjoitti:

        Suhtautuminen Raamatun ristiriitoihin
        Raamatun ristiriidoista on käyty keskustelua kauan. Jo 300-luvulla monet teologit pitivät Raamattua osin ristiriitaisena ja kannattivat tämän takia vertauskuvallista tulkintaa Raamatusta [4].

        Jotkin juutalaisuuden ja kristinuskon suuntaukset pitävät Raamattua erehtymättömänä, kun taas jotkin ovat sitä mieltä, että Raamatussa on ristiriitoja tai muita epäselvyyksiä. Myös useimmat Raamatun virheettömyyttä kannattavat tunnustavat, että siinä voi kuitenkin olla ihmisen toiminnasta johtuvia kopiointi- tai käännösvirheitä.[5] Islamissa juutalaisen ja kristillisen Raamatun katsotaan yleisesti sisältävän jumalallista ilmoitusta mutta olevan enemmän tai vähemmän turmeltunut.[6]

        Maailmalla on joitakin liikkeitä, jotka väittävät jonkin tietyn raamatunkäännöksen olevan virheetön. Tunnetuin näistä on niin sanottu King James Only -liike, joka pitää englanninkielistä Kuningas Jaakon käännöstä virheettömänä, osa liikkeen kannattajista jopa parempana kuin säilyneet varhaiset kopiot alkuteksteistä.

        Nykyään esimerkiksi evankelis-luterilaista uskoa opettavissa oppikirjoissa voidaan todeta, että Raamatun tekstit sisältävät keskinäisiä ristiriitoja. [7]

        Varhainen Raamatun ristiriitaisuutta puoltava klassikkoteos on Thomas Painen vuonna 1794 julkaistu teos The Age of Reason.

        [muokkaa] Juudaksen kuolema
        Pääartikkeli: Juudaksen kuolema
        Eräs esimerkki Raamatun tekstien eroista on kertomus Juudaan kuolemasta, josta on Raamatussa kaksi eriävää versiota: Apostolien teoissa Juudas[8] ”suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos” ja Matteuksen evankeliumissa[9] ”hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.” Tähän kristityt ovat sanoneet esimerkiksi, että Juudas hirttäytyi ja sen jälkeen suistui alas.[10] Tämä olisi voinut tapahtua esimerkiksi köyden katkettua.[11]

        Tämä on lainaus wikipediasta: RAAMATUN RISTIRIIDAT.

        Miten Raamattuun on otettu vain Markuksen evankeliumin sekä q-lähteen(perimätietoa) pohjalta nämä neljä synoptisista, yhdenkatsovaa evankeliumia?

        Johanneksen ilmestyskirjaa ei meinattu edes ottaa Raamattuun ja sen tulkinnasta on ristiriitoja ollut Raamattuun ottamisen jälkeen.

        Edelleen toistan että mielestäni sinä et kyllä ole asioista perillä jos väität että esim. Juudaksen evankeliumi pitäisi liittää Raamattuun. Esim. ensimmäinen maininta koko kirjoituksesta on olemassa vasta 180 jkr, teos laadittu ehkä joskus 150 jkr., kun sen sijaan Raamatun evankelimit on ajoitettu ensimmäiselle vuosisadalle, siis aikaan jolloin silminnäkijät olivat vielä elossa, sen sijaan sata vuotta myöhemmin suljetun gnostilaisen lahkon kirjoituksella ei ole uskonnollista arvoa, historiallista toki kylläkin. Huomioitava vielä että kyseinen kirjoitus ei siis missään vaiheessa ole ollut varsinaisen kristinuskon Pyhä kirjoitus, vaan gnostilaisen uskonnollisen liikkeen kirjoitus. Alustukseesi viitaten voisi yhtä hyvin kysyä, miksei Jehovan todistajien Raamatunkäännöstä käytetä meillä kirkkoraamattuna tai miksei mormonien pyhiä kirjoituksia lueta meillä sunnuntaisin.

        Wikipedia.
        Juudaksen evankeliumi on kainiittien, varhaisen gnostilaisen ryhmän, käyttämä apokryfinen evankeliumi. Evankeliumi on laitettu Juudas Iskariotin, Jeesuksen pettäneen opetuslapsen, nimiin. Evankeliumi suhtautuu Juudaksen tekoihin myönteisesti. Evankeliumi ei kuitenkaan esitä olevansa Juudaksen itsensä kirjoittama. Juudaksen evankeliumi ei kuulu kristilliseen Raamatun kaanoniin eli se ei ole kristillinen evankeliumi.

        Evankeliumin ainoa tunnettu versio, 26-sivuinen koptinkielinen käsikirjoitus, on ajoitettu varmuudella 200- tai 300-luvulle. Se on todennäköisesti käännös varhaisemmasta kreikankielisestä kirjoituksesta, joka on peräisin toisen vuosisadan puolivälistä.


      • fghfghfghfgh
        Arto T kirjoitti:

        Edelleen toistan että mielestäni sinä et kyllä ole asioista perillä jos väität että esim. Juudaksen evankeliumi pitäisi liittää Raamattuun. Esim. ensimmäinen maininta koko kirjoituksesta on olemassa vasta 180 jkr, teos laadittu ehkä joskus 150 jkr., kun sen sijaan Raamatun evankelimit on ajoitettu ensimmäiselle vuosisadalle, siis aikaan jolloin silminnäkijät olivat vielä elossa, sen sijaan sata vuotta myöhemmin suljetun gnostilaisen lahkon kirjoituksella ei ole uskonnollista arvoa, historiallista toki kylläkin. Huomioitava vielä että kyseinen kirjoitus ei siis missään vaiheessa ole ollut varsinaisen kristinuskon Pyhä kirjoitus, vaan gnostilaisen uskonnollisen liikkeen kirjoitus. Alustukseesi viitaten voisi yhtä hyvin kysyä, miksei Jehovan todistajien Raamatunkäännöstä käytetä meillä kirkkoraamattuna tai miksei mormonien pyhiä kirjoituksia lueta meillä sunnuntaisin.

        Wikipedia.
        Juudaksen evankeliumi on kainiittien, varhaisen gnostilaisen ryhmän, käyttämä apokryfinen evankeliumi. Evankeliumi on laitettu Juudas Iskariotin, Jeesuksen pettäneen opetuslapsen, nimiin. Evankeliumi suhtautuu Juudaksen tekoihin myönteisesti. Evankeliumi ei kuitenkaan esitä olevansa Juudaksen itsensä kirjoittama. Juudaksen evankeliumi ei kuulu kristilliseen Raamatun kaanoniin eli se ei ole kristillinen evankeliumi.

        Evankeliumin ainoa tunnettu versio, 26-sivuinen koptinkielinen käsikirjoitus, on ajoitettu varmuudella 200- tai 300-luvulle. Se on todennäköisesti käännös varhaisemmasta kreikankielisestä kirjoituksesta, joka on peräisin toisen vuosisadan puolivälistä.

        Jeesus sanoi heille, “Miksi te murehditte? Todella minä sanon teille, kaikki papit, jotka seisovat alttarin edessä, vetoavat
        minun nimeeni. Taas minä sanon teille, minun nimeni on kirjoitettu tähtien sukupolvien […] päälle ihmisten sukupolvien
        kautta. [Ja he] kylvävät hedelmättömiä puita, minun nimessäni, häpeällisellä tavalla.”
        Jeesus sanoi heille, ”Nuo, jotka te olette nähneet, saavat uhreja alttarin luona – nämä ovat ne, joita te olette. Tämä on
        jumala, jota te palvelette. Ja te olette nuo kaksitoista miestä, jotka te olette nähneet. Karja, jonka te olette nähneet tuoduksi
        uhrattavaksi, ovat monet ihmiset, jotka te johdatte eksyksiin [40] tämän alttarin edessä. […] seisoo ja käyttää
        minun nimeäni sillä tavalla. Ja hurskaiden sukupolvet jäävät kuuliaisiksi hänelle. Hänen jälkeensä toiset ovat siellä
        [haureuden harjoituksista], ja toiset ovat siellä lasten tappamisista, ja toiset ovat {sen vuoksi että} makaavat miesten
        kanssa. {Ja toiset tulevat} niistä jotka pidättäytyvät ja loput {ovat} saastuneesta, laittomasta ja erheellisestä kansasta. Ja
        {he ovat myös} heistä, jotka sanovat, ´Me olemme enkelten kaltaisia´. He ovat ne tähdet, jotka tuovat kaiken tähän lopputulokseen.
        Ihmisten sukupolville on sanottu, ´Katso, Jumala on saanut sinun uhrisi papin käsistä´ - se on, erehdyksen
        virasta.12 Mutta se on Herra, kaikkeuden Herra, joka käskee, ´Viimeisenä päivänä13 heidät pistetään häpeään.´” [41]
        Jeesus sanoi [heille], “Lopettakaa uh[raaminen…] jota te olette […] alttarilla, sillä he ovat yli teidän tähtienne ja teidän
        enkeltenne ja ovat jo päässeet heidän lopputulokseensa siellä. Niin antakaa heidän olla [kietoutuen ansaan] edessänne.
        Ja antakaa heidän mennä [ - noin 15 riviä puuttuu - ]


      • Arto T
        fghfghfghfgh kirjoitti:

        Jeesus sanoi heille, “Miksi te murehditte? Todella minä sanon teille, kaikki papit, jotka seisovat alttarin edessä, vetoavat
        minun nimeeni. Taas minä sanon teille, minun nimeni on kirjoitettu tähtien sukupolvien […] päälle ihmisten sukupolvien
        kautta. [Ja he] kylvävät hedelmättömiä puita, minun nimessäni, häpeällisellä tavalla.”
        Jeesus sanoi heille, ”Nuo, jotka te olette nähneet, saavat uhreja alttarin luona – nämä ovat ne, joita te olette. Tämä on
        jumala, jota te palvelette. Ja te olette nuo kaksitoista miestä, jotka te olette nähneet. Karja, jonka te olette nähneet tuoduksi
        uhrattavaksi, ovat monet ihmiset, jotka te johdatte eksyksiin [40] tämän alttarin edessä. […] seisoo ja käyttää
        minun nimeäni sillä tavalla. Ja hurskaiden sukupolvet jäävät kuuliaisiksi hänelle. Hänen jälkeensä toiset ovat siellä
        [haureuden harjoituksista], ja toiset ovat siellä lasten tappamisista, ja toiset ovat {sen vuoksi että} makaavat miesten
        kanssa. {Ja toiset tulevat} niistä jotka pidättäytyvät ja loput {ovat} saastuneesta, laittomasta ja erheellisestä kansasta. Ja
        {he ovat myös} heistä, jotka sanovat, ´Me olemme enkelten kaltaisia´. He ovat ne tähdet, jotka tuovat kaiken tähän lopputulokseen.
        Ihmisten sukupolville on sanottu, ´Katso, Jumala on saanut sinun uhrisi papin käsistä´ - se on, erehdyksen
        virasta.12 Mutta se on Herra, kaikkeuden Herra, joka käskee, ´Viimeisenä päivänä13 heidät pistetään häpeään.´” [41]
        Jeesus sanoi [heille], “Lopettakaa uh[raaminen…] jota te olette […] alttarilla, sillä he ovat yli teidän tähtienne ja teidän
        enkeltenne ja ovat jo päässeet heidän lopputulokseensa siellä. Niin antakaa heidän olla [kietoutuen ansaan] edessänne.
        Ja antakaa heidän mennä [ - noin 15 riviä puuttuu - ]

        Niin siis ensimmäinen Kirjallinen tieto Juudaksen evankeliumista on n. 180 jkr kirkkoisä Irenaeukselta, maininta ei ole kovin mairitteleva, mutta mainitsee teoksen gnostilaista harhaoppia käsitellessään.

        Wikipedia
        Antiikin ajalta olevat tiedot Juudaksen evankeliumista perustuvat ennen kaikkea kirkkoisä Irenaeuksen mainintaan. Hän viittaa evankeliumin sisältöön teoksessaan Harhaoppeja vastaan (Adversus haeresis), jonka hän kirjoitti Lyonissa noin vuonna 180.

        He ovat myös laatineet eräänlaisen sepitelmän, jota he kutsuvat Juudaksen evankeliumiksi" (A.H. I.31.1, suomennos Marjanen, Dunderberg 2006, s. 105-106.)


      • asioista perillä....
        Arto T kirjoitti:

        Niin siis ensimmäinen Kirjallinen tieto Juudaksen evankeliumista on n. 180 jkr kirkkoisä Irenaeukselta, maininta ei ole kovin mairitteleva, mutta mainitsee teoksen gnostilaista harhaoppia käsitellessään.

        Wikipedia
        Antiikin ajalta olevat tiedot Juudaksen evankeliumista perustuvat ennen kaikkea kirkkoisä Irenaeuksen mainintaan. Hän viittaa evankeliumin sisältöön teoksessaan Harhaoppeja vastaan (Adversus haeresis), jonka hän kirjoitti Lyonissa noin vuonna 180.

        He ovat myös laatineet eräänlaisen sepitelmän, jota he kutsuvat Juudaksen evankeliumiksi" (A.H. I.31.1, suomennos Marjanen, Dunderberg 2006, s. 105-106.)

        Totta, jos nojaat pelkästään Juudaksen evankeliumin ristiriitaisuuteen koskien Raamattuun ottoa.

        Suosittelen että tutkit kokonaisuutta, esimerkiksi googlen avulla. NAG HAMMADIN KIRJASTO, eli nämä kaikki pääosin olennaiset kirjoitukset tai sanotaan historian kannalta merkittävät kirjoitukset Jeesuksen sanoista jne löytyy jos osaa tutkia. Ja muita historiallisesti merkittäviä kertomuksia löytyy paljon edellä mainitulla nimellä( NAG HAMMADIN KIRJASTO).

        NAG HAMMADISTA löytyi kätkettynä ruukusta tms. jostain tämä kirjasto. Maanviljelijä sen löysi, oiskos ollut 1900-luvun puolessavälissä.


      • Arto T
        asioista perillä.... kirjoitti:

        Totta, jos nojaat pelkästään Juudaksen evankeliumin ristiriitaisuuteen koskien Raamattuun ottoa.

        Suosittelen että tutkit kokonaisuutta, esimerkiksi googlen avulla. NAG HAMMADIN KIRJASTO, eli nämä kaikki pääosin olennaiset kirjoitukset tai sanotaan historian kannalta merkittävät kirjoitukset Jeesuksen sanoista jne löytyy jos osaa tutkia. Ja muita historiallisesti merkittäviä kertomuksia löytyy paljon edellä mainitulla nimellä( NAG HAMMADIN KIRJASTO).

        NAG HAMMADISTA löytyi kätkettynä ruukusta tms. jostain tämä kirjasto. Maanviljelijä sen löysi, oiskos ollut 1900-luvun puolessavälissä.

        Siis miksi ihmeessä toisen uskonnon kirjoituksia pitäisi liittää Raamatun kirjoituksiin, onhan myös Islamissakin oma evankeliumi pitäisikö sekin liittää Kristinuskon kirjoituksiin. Minusta on aika ihmeellistä että et voi käsittää kyseessä olevan toisen uskonnon siis gnostilaisuuden kirjoitukset.

        Ja toisekseen epäilen erittäin suuresti että noilla kirjoituksilla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen puheiden kanssa, esim. Juudaan evankeliumi on laadittu joskus 150 vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen, siis tällä aikajänteellä olisi suurin piirtein sama kun me nyt kirjoittaisimme silminnäkijä kuvausta amerikan sisällissodasta ja väittäisimme että meidän kuvauksemme on oikea ja muut ovat vääriä. Toisekseen noiden kirjoitusten laatija on sulkeutunut uskonnollinen eristäytynyt lahko, joka jo siihen aikaan katsottiin harhaopiksi.

        Wikipedia
        Alkuperäisistä gnostilaisista teoksista tunnettiin pitkään vain joitakin yksittäistapauksia, kuten Pistis Sofia.

        Asioiden tila muuttui kuitenkin vuonna 1945, kun Egyptistä Nag Hammadin läheltä löydettiin sattumalta joukko 300-luvulta peräisin olevia koptinkielisiä käsikirjoituksia, joista monet perustuvat todennäköisesti varhaisempiin kreikankielisiin teksteihin. Nämä kirjoitukset tunnetaan nykyään Nag Hammadin kirjastona. Löydön tunnetuimpia tekstejä ovat mm. Tuomaan ja Filippuksen evankeliumit. Löytö on antanut tutkijoille ensimmäisestä kertaa mahdollisuuden päästä käsiksi vääristelemättömään tietoon gnostilaisuudesta. Kirjoituksia on käännetty nykyaikaisille kielille laajemmin 1970-luvulta alkaen. Vaikka aihe on edelleen vaikea ja siihen liittyy paljon arvoituksia, löytö on selkiyttänyt gnostilaisuudesta olevaa kuvaa merkittävästi.


      • asioista perillä....
        Arto T kirjoitti:

        Siis miksi ihmeessä toisen uskonnon kirjoituksia pitäisi liittää Raamatun kirjoituksiin, onhan myös Islamissakin oma evankeliumi pitäisikö sekin liittää Kristinuskon kirjoituksiin. Minusta on aika ihmeellistä että et voi käsittää kyseessä olevan toisen uskonnon siis gnostilaisuuden kirjoitukset.

        Ja toisekseen epäilen erittäin suuresti että noilla kirjoituksilla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen puheiden kanssa, esim. Juudaan evankeliumi on laadittu joskus 150 vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen, siis tällä aikajänteellä olisi suurin piirtein sama kun me nyt kirjoittaisimme silminnäkijä kuvausta amerikan sisällissodasta ja väittäisimme että meidän kuvauksemme on oikea ja muut ovat vääriä. Toisekseen noiden kirjoitusten laatija on sulkeutunut uskonnollinen eristäytynyt lahko, joka jo siihen aikaan katsottiin harhaopiksi.

        Wikipedia
        Alkuperäisistä gnostilaisista teoksista tunnettiin pitkään vain joitakin yksittäistapauksia, kuten Pistis Sofia.

        Asioiden tila muuttui kuitenkin vuonna 1945, kun Egyptistä Nag Hammadin läheltä löydettiin sattumalta joukko 300-luvulta peräisin olevia koptinkielisiä käsikirjoituksia, joista monet perustuvat todennäköisesti varhaisempiin kreikankielisiin teksteihin. Nämä kirjoitukset tunnetaan nykyään Nag Hammadin kirjastona. Löydön tunnetuimpia tekstejä ovat mm. Tuomaan ja Filippuksen evankeliumit. Löytö on antanut tutkijoille ensimmäisestä kertaa mahdollisuuden päästä käsiksi vääristelemättömään tietoon gnostilaisuudesta. Kirjoituksia on käännetty nykyaikaisille kielille laajemmin 1970-luvulta alkaen. Vaikka aihe on edelleen vaikea ja siihen liittyy paljon arvoituksia, löytö on selkiyttänyt gnostilaisuudesta olevaa kuvaa merkittävästi.

        Raamattuun on laitettu vain nämä synoptiset evankeliumit(jotka painottavat ylösnousemuskäsitystä), nojaten perimätietoon ja q-lähteeseen.

        Evankeliumit ovat Markuksen evankeliumin pohjalta syntyneitä. Markuksen evankeliumista puuttuu kokonaan ylösnousemustarina.

        Tuo on alinaus aloituksestani.
        Täsmentäisitkö, miksi Raamattuun on haluttu valikoida mukaan vain neljä synoptista evankeliumin, jotka POHJAUTUVAT MARKUKSEN EVANKELIUMIIN, joka on vanhin evankeliumi.

        Johanneksen evankeliumi on muistaakseni syntynyt vuonna 90 jotain ja siinä on lauselma: alussa oli sana ja sana oli jumala? Onko Jeesus siis Jumala Johanneksen evankeliumin mukaisesti, tämähän on raamattuun otettu.

        Sitten vielä: Johanneksen ilmestyskirjasta käytiin kädenvääntöä. En tiedä milloin se otettiin Raamattuun.

        Mutta Raamatun mukaisesti: toiset otetaan, toiset jätetään.


      • Anonyymi
        fghfghfghfgh kirjoitti:

        Jeesus sanoi heille, “Miksi te murehditte? Todella minä sanon teille, kaikki papit, jotka seisovat alttarin edessä, vetoavat
        minun nimeeni. Taas minä sanon teille, minun nimeni on kirjoitettu tähtien sukupolvien […] päälle ihmisten sukupolvien
        kautta. [Ja he] kylvävät hedelmättömiä puita, minun nimessäni, häpeällisellä tavalla.”
        Jeesus sanoi heille, ”Nuo, jotka te olette nähneet, saavat uhreja alttarin luona – nämä ovat ne, joita te olette. Tämä on
        jumala, jota te palvelette. Ja te olette nuo kaksitoista miestä, jotka te olette nähneet. Karja, jonka te olette nähneet tuoduksi
        uhrattavaksi, ovat monet ihmiset, jotka te johdatte eksyksiin [40] tämän alttarin edessä. […] seisoo ja käyttää
        minun nimeäni sillä tavalla. Ja hurskaiden sukupolvet jäävät kuuliaisiksi hänelle. Hänen jälkeensä toiset ovat siellä
        [haureuden harjoituksista], ja toiset ovat siellä lasten tappamisista, ja toiset ovat {sen vuoksi että} makaavat miesten
        kanssa. {Ja toiset tulevat} niistä jotka pidättäytyvät ja loput {ovat} saastuneesta, laittomasta ja erheellisestä kansasta. Ja
        {he ovat myös} heistä, jotka sanovat, ´Me olemme enkelten kaltaisia´. He ovat ne tähdet, jotka tuovat kaiken tähän lopputulokseen.
        Ihmisten sukupolville on sanottu, ´Katso, Jumala on saanut sinun uhrisi papin käsistä´ - se on, erehdyksen
        virasta.12 Mutta se on Herra, kaikkeuden Herra, joka käskee, ´Viimeisenä päivänä13 heidät pistetään häpeään.´” [41]
        Jeesus sanoi [heille], “Lopettakaa uh[raaminen…] jota te olette […] alttarilla, sillä he ovat yli teidän tähtienne ja teidän
        enkeltenne ja ovat jo päässeet heidän lopputulokseensa siellä. Niin antakaa heidän olla [kietoutuen ansaan] edessänne.
        Ja antakaa heidän mennä [ - noin 15 riviä puuttuu - ]

        "Ja te olette nuo kaksitoista miestä, jotka te olette nähneet."

        Viittaa eläinrataan? Opetuslapsia verrataan kahteentoista eri tähtimerkkiin.
        OINAS/PIETARI
        HÄRKÄ/SIMON
        KAKSOSET/JAAKOB
        LEIJONA/JOHANNES (Mark.10:37 He sanoivat hänelle: Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi."
        NEITSYT/FILIPPUS
        VAAKA/NATANAEL
        SKORPIONI/TUOMAS
        JOUSIMIES/JAAKOB
        KAURIS/MATTEUS
        VESIMIES/TADDEUS
        KALAT/JUUDAS

        "Karja, jonka te olette nähneet tuoduksi uhrattavaksi, ovat monet ihmiset, jotka te johdatte eksyksiin..."

        Sefaria:

        Sydämen velvollisuudet (lyh.) 41:2: ”Järki kertoo, että ihmisen paremmuus eläimeen nähden on hänen ylivoimaisuutensa ja havainnointinsa, mikä mahdollistaa hänet ymmärtämään kaikkine eroavaisuuksineen jumalallisen viisauden ja luonnontieteen salaisuudet; jotka ilmenevät universumin tosiasioissa, ja hänen voimassaan saada hedelmällistä tietoa näistä havainnoista. Kun ihminen ajattelee, tutkii ja testaa tämän viisauden merkkejä, hänen ylivoimansa karjaan nähden on suuri suhteessa hänen ymmärrykseensä näistä asioista.
        Mutta jos hän piiloutuu näiltä, ei tutki eikä opiskele, hänestä tulee karjan kaltainen, tai jopa heikompi kuin ne, kuten todettu: "Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, Israel ei tiedä" jne.; ja: "Nostakaa silmänne ja katsokaa, kuka nämä on luonut", ja: "Kun näen taivaan, sormiesi työn, kuun ja tähdet, jotka olet muodostanut" jne.
        Viisaamme ovat sanoneet (Talmud, sabbath 75): "Joka ymmärtää kuinka laskea taivaankappaleiden kulku ja liikkeet, eikä tee näitä laskelmia, häneen pätevät sanat; 'Soittimet ja viini ovat heidän juhlissaan, mutta he eivät katso Jumalan työtä, eivätkä ajattele Hänen kättensä toimintaa',
        ja ovat sanoneet: "Mistä opimme, että Mooseksen laki velvoittaa opiskelemaan tähtitiedettä? Sanoista (5. Moos. 6, 7): 'Ja sinun tulee noudattaa niitä ja tehdä ne, sillä tämä on sinun viisautesi ja ymmärryksesi kansojen silmissä...”

        (Legends of the Jews 1.5:98) ”Abrahamin oleskelu Egyptissä hyödytti suuresti maan asukkaita, koska hän osoitti maan viisaille, kuinka tyhjiä ja turhia heidän näkemyksensä olivat, sekä opetti heille tähtitiedettä ja astrologiaa, joita Egyptissä ennen hänen aikaansa ei tiedetty”,
        (Joh. 8:39) ”Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin tekisitte Aabrahamin tekoja”

        (Opas Hämmentyneille 3.41:23) ”Yksi lain tavoitteista on kouluttaa Israel (myös moraaliseen) puhtauteen: jotta he pysyisivät puhtaina lialta ja saastasta, ja ettei ihmisiä tulisi alentaa karjan tilaan..."

        (Akeidat Yitzchak 9:1:4): "Jos ihminen jättää huomioimatta älynsä, hänestä tulee pedon kaltainen, vaistojensa orja. Kun paritteluhalu voittaa eläimen, se pariutuu ensimmäisen saatavilla olevan parin kanssa yhteensopivuudesta riippumatta. Älynsä ohjaamana ihmiset osoittivat varovaisuutta valitessaan puolison elämänkumppanikseen... Taivas järjestää ihmisille avioliitot"

        (Salomon laulu 8:4): "Minä vannotan teitä, Jerusalemin tyttäret: Miksi teidän pitäisi herättää rakkautta, ennenkun se sopii?"

        Älä luo massoja varten.
        Luo ihmisille, jotka ovat
        sinun kaltaisiasi. (Seth Godin)
        Azquotes


    • Anonyymi

      teologit ,kuten eri usk. lahkoissa ei ole ymmärretty jeesuksen oppetuksia ja pyhiä kirjoituksia oikein.

    • Anonyymi

      lukekaapa kirja : Jeesuksen jooga. Kirjoittaja on maailmalla tunnettu joogi eli valaistunut mestari ja munkki: Paramahansa Yogananda. Hän tulkitsee oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      295
      6757
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2059
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1797
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1277
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1180
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1146
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      53
      1057
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1031
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      972
    Aihe