hinta

paljonko kaiken

Olen pohtinut erinäisiä asioita ortodoksisuudesta ja yksi asia on kotialttarin tai pikemmin kotirukouspaikan perustamiskustannukset.

Olen hieman kauhuissani katsellut perustamiskuluja mm. ikonien hintoja (vähintään 4kpl), lampukka, kirjat jne. Miten näitä voi köyhää ja uskonnollista elämää viettävä hankkia?
Jatkuvia kuluja on tietysti tuohukset ja lampukan öljy, mutta ne on sitten eri asia.
Minulla on kyllä raamattu jota luen. Käsittääkseni esim. ikonien pitäisi olla loisteliaita, koska tarkoitus on kunnioittaa (ei siis palvoa) sekä rukoilla ikonissa kuvatun henkilön kautta ja mielestäni tähän ei käy paperi ikonit mitä myös myydään.

Joten kuinka paljon teillä on mennyt rahaa kotirukouspaikan laittamiseen?

15

1015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T. Ollo

      tarvitse olla loisteliaita, vaan selkeästi maalattuja, ei siis töherryksiä (jos hankit maalattuja ikoneita) tai kelvollisesti painettuja (jos haluat painokuvaikoneita). Mistä olet saanut semmoisen käsityksen, että painokuvaikonit eivät muka kelpaisi? Jos ne eivät kelpaisi ei niitä myytäisikään eikä papisto niitä käytettäväksi siunaisi. Jos oikein ulkoa muistan esim. Valamon luostarista tai sen verkkokaupasta saa erikokoisia painokuvaikoneita hintaan 5 - 50 euroa kappale. Rukouskirjan saa muistaakseni alle 20 eurolla (oliko sen hinta 16 e?). Tietenkin teet niin, että ostat ensin vain yhden ikonin ja sitten joskus myöhemmin täydennät ikoninurkkaasi. Eihän ikoninurkan varustaminen aivan ilmaista ole, mutta ei ole moni muukaan asia, minkä mielihyvin kustannamme itsellemme.

      • kirkkoonhuomenna

        saa ilmaiseksi enää?
        Kaikki lahkotkin tuputtaa ilmaista kamaa pilvin pimein että vain liittyisi.

        Minulla on lampukka aika kalliita ovat.. 45e ylöspäin..käsinmaalatut ikonit maksavat useita satoja euroja.Maalauskin maksaa ja kurssit ovat täynnä edellisen vuosikurssien maalaajia joten sinnekkään ei mahdu.

        Hyllyt ja vinkkelit maksaa kanssa ellet itse tee.Sitä en tiedä kuka sen kotialttarin määrittelee.Minulla on yksi todella pieni painoikoni eikä se ole siunattukaan edes.Ristini on siunattu Valamossa.Sen verran sanon että Valamon hinnat ovat aika suolaisia jos sieltä mitään ostaa.En pahalla halua sanoa.Minusta uskolla ei saisi rahastaa.Joskin työstä on maksettava kohtuullinen korvaus myöskin.Mutta sellaista paikkaa ei löydykkään jossa ilmaiseksi mitään tehtäisiin.
        Valamossa on tosin kirppiskin ainakin kesäaikaan.
        Millainen sen oikeaoppisen kotialttarin pitäisi oikein olla?

        Tämä nykyaika kun on sellaista rahan juhlaa, enää ei säästä edes itse tekemällä kun siitäkin on tulut hieno ja ylellinen harrastus.


      • öinen urputtaja
        kirkkoonhuomenna kirjoitti:

        saa ilmaiseksi enää?
        Kaikki lahkotkin tuputtaa ilmaista kamaa pilvin pimein että vain liittyisi.

        Minulla on lampukka aika kalliita ovat.. 45e ylöspäin..käsinmaalatut ikonit maksavat useita satoja euroja.Maalauskin maksaa ja kurssit ovat täynnä edellisen vuosikurssien maalaajia joten sinnekkään ei mahdu.

        Hyllyt ja vinkkelit maksaa kanssa ellet itse tee.Sitä en tiedä kuka sen kotialttarin määrittelee.Minulla on yksi todella pieni painoikoni eikä se ole siunattukaan edes.Ristini on siunattu Valamossa.Sen verran sanon että Valamon hinnat ovat aika suolaisia jos sieltä mitään ostaa.En pahalla halua sanoa.Minusta uskolla ei saisi rahastaa.Joskin työstä on maksettava kohtuullinen korvaus myöskin.Mutta sellaista paikkaa ei löydykkään jossa ilmaiseksi mitään tehtäisiin.
        Valamossa on tosin kirppiskin ainakin kesäaikaan.
        Millainen sen oikeaoppisen kotialttarin pitäisi oikein olla?

        Tämä nykyaika kun on sellaista rahan juhlaa, enää ei säästä edes itse tekemällä kun siitäkin on tulut hieno ja ylellinen harrastus.

        oikeaoppinen kotialttari pitää olla. Itselläni on ikonit kirjahyllyn ylimmällä hyllyllä. Ei mullakaan ole rahaa hommailla kalliita maalattuja kultakehysikoneita 1700-luvulta. Eikä teettää kotialttareita kirjoittune käspaikkoineen. Puhumattakaan että olisi rahaa (ja välttämättä haluakaan) lennähdellä pitkin maailmaa koluamassa, jos mistä uuden eksoottisen ja koristeellisen luostarin löytää.

        Mutta varmaan näiden varakkaiden A-luokan ortojen rukouksetkin paremmin kuullaan, kun elämä heillä on kuin silkkiä vaan, pankkitili paksu eikä huolen häivää. Kellä on, sille annetaan, niinhän se menee tässä maailmassa (ja erittäin nyky-yhteiskunnassa)


      • KirkonRotta
        öinen urputtaja kirjoitti:

        oikeaoppinen kotialttari pitää olla. Itselläni on ikonit kirjahyllyn ylimmällä hyllyllä. Ei mullakaan ole rahaa hommailla kalliita maalattuja kultakehysikoneita 1700-luvulta. Eikä teettää kotialttareita kirjoittune käspaikkoineen. Puhumattakaan että olisi rahaa (ja välttämättä haluakaan) lennähdellä pitkin maailmaa koluamassa, jos mistä uuden eksoottisen ja koristeellisen luostarin löytää.

        Mutta varmaan näiden varakkaiden A-luokan ortojen rukouksetkin paremmin kuullaan, kun elämä heillä on kuin silkkiä vaan, pankkitili paksu eikä huolen häivää. Kellä on, sille annetaan, niinhän se menee tässä maailmassa (ja erittäin nyky-yhteiskunnassa)

        Bartholomeus ajatellut miten paljon tuohuksien sauhuuttelu kuormittaa ekosysteemiämme?

        Tuli vain mieleen.

        Tuohus a´0,60 senttiä kappale vähintäänkin tarvitset 1-7 kappaletta per käyntikerta ja käyntikertoja on 2 viikossa ainakin tulisi olla, se tekee jo vuositasolla eli vuodessa tekee noin keskimäärin 62,4-218,4e
        Siihen lisätään tietty vielä ylimääräiset pyhät ja tuohukset niiden taksi kustannukset yms. kolehdit.Meillä ei ole varaa ruokaan, tv-lupaan saati tähän jota ei toimeentulotuissa huomioida kun ei huomioida edes erikoisruokavaliotakaan.Vaikka mieluimminhan sitä kuitenkin maksaisi sen kirkolle vaikkakin kirkkoakin tukee valtiokin jo.
        Ei usko tarvitse paljoa mutta miksei ikonimaalarit joskus voisi tehdä jotain hyvääkin ja lahjoittaa tai maalata vähävaraisille jonkusen ikonin tai vaikkapa seurakunta.En tiedä kaipa ne rippiristit kustantavat, näin olen kuullut.
        Kaikella on nykyaikana hinta ja suolainen onkin.


      • taas rahaa viedään
        KirkonRotta kirjoitti:

        Bartholomeus ajatellut miten paljon tuohuksien sauhuuttelu kuormittaa ekosysteemiämme?

        Tuli vain mieleen.

        Tuohus a´0,60 senttiä kappale vähintäänkin tarvitset 1-7 kappaletta per käyntikerta ja käyntikertoja on 2 viikossa ainakin tulisi olla, se tekee jo vuositasolla eli vuodessa tekee noin keskimäärin 62,4-218,4e
        Siihen lisätään tietty vielä ylimääräiset pyhät ja tuohukset niiden taksi kustannukset yms. kolehdit.Meillä ei ole varaa ruokaan, tv-lupaan saati tähän jota ei toimeentulotuissa huomioida kun ei huomioida edes erikoisruokavaliotakaan.Vaikka mieluimminhan sitä kuitenkin maksaisi sen kirkolle vaikkakin kirkkoakin tukee valtiokin jo.
        Ei usko tarvitse paljoa mutta miksei ikonimaalarit joskus voisi tehdä jotain hyvääkin ja lahjoittaa tai maalata vähävaraisille jonkusen ikonin tai vaikkapa seurakunta.En tiedä kaipa ne rippiristit kustantavat, näin olen kuullut.
        Kaikella on nykyaikana hinta ja suolainen onkin.

        Ei kai ortodoksikirkossa kolehti kulje kuten ev-lutissa? Ev-lutissa kolehtia viedään nenän edestä ja siinä on nolo paikka jos ei halua siten antaa vaikka muuten tekisi hyviä tekoja.
        Joten ei kai ortodoksikirkossa ole sama meininkin ?
        Jos on niin tuohan on suoraan sitä kukkarolla käyntiä ja rahastuksen makua. Tätä en kaipaisi enää sillä jos jotain lahjoittaa niin sen tekee sitten omaehtoisesti, mutta toki ne tuohukset maksavat kun niitä vie myös kirkkoon.


    • vapaa Herrassa

      se annetaan lahjaksi, uskonnon harjoittaminen maksaa, Jeesus ei tullut perustamaan kirkkoa eikä uskontoa,eikä sanonut että pitää tehdä uskonnollisia rituaaleja, vaan kehotti uskomaan Häneen ja uskomaan Hänen sanansa.
      Usko Jeesukseen in ilmaista ja se vapauttaa kaikista uskonnollisuuden kahleista.

      • T. Ollo

        täällä kukaan ole väittänytkään, etteikö usko Jeesukseen olisi ilmaista? Arvelen kuitenkin, että myös sinä tavalla tai toisella tuot uskoasi esille. Se saattaa jo maksaakin. Jos vaikka soitat gospelbändissä niin oletko saanut soittimesi ilmaiseksi vai oletko joutunut maksamaan sen tai ne ostaessasi? Ei kai kauppias lahjoita ilmaiseksi soittimia kun kuulee sinun ja bändisi soittavan hengellistä musaa?


      • KirkonRotta
        T. Ollo kirjoitti:

        täällä kukaan ole väittänytkään, etteikö usko Jeesukseen olisi ilmaista? Arvelen kuitenkin, että myös sinä tavalla tai toisella tuot uskoasi esille. Se saattaa jo maksaakin. Jos vaikka soitat gospelbändissä niin oletko saanut soittimesi ilmaiseksi vai oletko joutunut maksamaan sen tai ne ostaessasi? Ei kai kauppias lahjoita ilmaiseksi soittimia kun kuulee sinun ja bändisi soittavan hengellistä musaa?

        mutta esimerkiksi kolehtihaavi on kyllä todella ei niin kiva juttu, minä en siksi mene koskaan sunnuntaisin vaikka mieli tekisi, koska kolehtihaaviin ei ole antaa mitään.

        Ja kyllähän sitä uskovaisena haluaisi palvella kuten muutkin ja toisaalta mikä on ortodoksisessa kirkossa perinnettä ja mikä taasen on pakollista?
        Olisihan se kiva ostaa kirjallisuutta ja tukea luostareita yms.Olisi se mukava kun olisi sitä ja tätä vaikkei Jumala sitä vaadikkaan tai itse edes välttämättä sitä tarvitse.Jokapaikassa on tätä ylimääräistä lisuketta.

        Kyllähän siinä on hieman maku:Kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.

        Mutta näinhän on myös muissakin uskontokunnissa.Joissakin amerikkalaisissa velvoitetaan ja veloitetaan kymmenykset napsaisemalla 10% ihmisen brutto vuosituloista.Mitenköhän tuon selittäisi sossulla.Ei varmaan olisi hyväksyttävää mutten tiedä miten he menettelevät työttömien kanssa ovatko vapautetut maksuista.


      • Kolehti-niksi
        KirkonRotta kirjoitti:

        mutta esimerkiksi kolehtihaavi on kyllä todella ei niin kiva juttu, minä en siksi mene koskaan sunnuntaisin vaikka mieli tekisi, koska kolehtihaaviin ei ole antaa mitään.

        Ja kyllähän sitä uskovaisena haluaisi palvella kuten muutkin ja toisaalta mikä on ortodoksisessa kirkossa perinnettä ja mikä taasen on pakollista?
        Olisihan se kiva ostaa kirjallisuutta ja tukea luostareita yms.Olisi se mukava kun olisi sitä ja tätä vaikkei Jumala sitä vaadikkaan tai itse edes välttämättä sitä tarvitse.Jokapaikassa on tätä ylimääräistä lisuketta.

        Kyllähän siinä on hieman maku:Kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.

        Mutta näinhän on myös muissakin uskontokunnissa.Joissakin amerikkalaisissa velvoitetaan ja veloitetaan kymmenykset napsaisemalla 10% ihmisen brutto vuosituloista.Mitenköhän tuon selittäisi sossulla.Ei varmaan olisi hyväksyttävää mutten tiedä miten he menettelevät työttömien kanssa ovatko vapautetut maksuista.

        ota muutamia hiluja, esim 5-, 10- tai 20-centtisiä ja kourassa supussa tiputat ne syvälle kolehtihaaviin. Kukaan ei näe minkä verran olet antanut, mutta lupaava kilinä kuuluu :)

        Tai ole ihan pokkana antamatta! Älä kolehdin takia ole menemättä kirkkoon. Kyllä siellä on tarpeeksi niitä joilla pankkitilit pullistelevat, ei työttömän tarvi antaa ruokarahojaan ja nähdä itse nälkää.


      • dfhthetw
        Kolehti-niksi kirjoitti:

        ota muutamia hiluja, esim 5-, 10- tai 20-centtisiä ja kourassa supussa tiputat ne syvälle kolehtihaaviin. Kukaan ei näe minkä verran olet antanut, mutta lupaava kilinä kuuluu :)

        Tai ole ihan pokkana antamatta! Älä kolehdin takia ole menemättä kirkkoon. Kyllä siellä on tarpeeksi niitä joilla pankkitilit pullistelevat, ei työttömän tarvi antaa ruokarahojaan ja nähdä itse nälkää.

        mukamas laittaakseen sinne jotain.. mistä sen kukaan tietää vaikka oli paperiraha!


      • Anonyymi
        KirkonRotta kirjoitti:

        mutta esimerkiksi kolehtihaavi on kyllä todella ei niin kiva juttu, minä en siksi mene koskaan sunnuntaisin vaikka mieli tekisi, koska kolehtihaaviin ei ole antaa mitään.

        Ja kyllähän sitä uskovaisena haluaisi palvella kuten muutkin ja toisaalta mikä on ortodoksisessa kirkossa perinnettä ja mikä taasen on pakollista?
        Olisihan se kiva ostaa kirjallisuutta ja tukea luostareita yms.Olisi se mukava kun olisi sitä ja tätä vaikkei Jumala sitä vaadikkaan tai itse edes välttämättä sitä tarvitse.Jokapaikassa on tätä ylimääräistä lisuketta.

        Kyllähän siinä on hieman maku:Kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.

        Mutta näinhän on myös muissakin uskontokunnissa.Joissakin amerikkalaisissa velvoitetaan ja veloitetaan kymmenykset napsaisemalla 10% ihmisen brutto vuosituloista.Mitenköhän tuon selittäisi sossulla.Ei varmaan olisi hyväksyttävää mutten tiedä miten he menettelevät työttömien kanssa ovatko vapautetut maksuista.

        Ortodoksisessa kirkossa ei ole kolehtihaaveja, isännöitsijä tai ponomari kerää kolehdin lautaselle. Ei ole pakko laittaa mitään, jos ei halua eikä ole varaa. Kukaan ei sinua ylenkatso eikä ihmettele, kolehdin antaminen on vapaahetoista ja kirkossakäynti kutsumusta, halu rukoilla yhteisön kanssa.
        Kirkkoon kannattaa mennä avoimin mielin, ei tarkastelemaan muiden käyttäytymistä eikä kyseenalaistaa kaikkea näkemäänsä ja kokemaansa. J o s tuntee itsensä epävarmaksi jossakin asiassa, niin aina voi kääntyä papin, kanttorin, isännöitsijän tai ponomarin (alttaripalvelija) puoleen ja esittää rohkeasti itseään vaivaavat kysymykset. Ja jos tuntee/tietää jonkin "vanhemman" ortodoksin etukäteen, niin hänen luokse vaan reilusti keskustelemaan ja kirkkokahvit ovat myös palveluksien jälkeen oiva paikka kysellä ja tutustua toisiin ortodokseihin. Tervetuloa kirkkoon!


    • orthoi

      Kotirukousnurkaksi riittää vaikka pieni painokuvaikoni Kristus Kaikkivaltiaasta. Ja pieni alunen tuohukselle seinälle. "Herra Jeesus Kristus,Jumalan poika,sinä synnitön,armahda minua syntistä."

    • Anonyymi

      Ei kotialttarin tarvitse olla jokin kirkkoon verrattava, upea nurkkaus itäseinällä. Siihen riittää ihmisestä itsestään riippuen yksi ikoni, painokuvaikoni on samanarvoinen kuin maalattukin. Tuohusjalat ovat halpoja, samoin tuohukset ja niitä saa ostettua kirkosta. Ja ihan tavallinen kynttiläkin riittää ja pitää muistaa, että se ulkoinen ympäristö ei ole rukoilemisessa tärkeintä vaan se itse rukoileminen.
      Valitettavasti ikoneja myydään myös kirpputoreilla ja itse pyrin ostamaan ne sieltä pois, koska se ei ole ikoneille sopiva paikka. Toki jos ei tiedä/ymmärrä ikonien merkitystä, niin monikaan ei ajattele missä ja miten ikoneja "myydään".
      Jos aloitta ikonien maalaamisen, niin alkukustannukset ovat kalliita, jos joutuu ostamaan pohjat, maalit, pensselit jne., mutta kannattaa aina kysyä paikallisesta ortodoksisesta seurakunnasta, jos on menossa ns. ikonipiirejä, joissa opetetaa ja opetellaan ikonien maalaamista ja maalaamiseen liittyviä traditioita ja hiljentymistä.
      Siis yksi ikoni (eikä sekään ole välttämätön, jos haluaa rukoilla) ja rauhallinen mieli ja halu rukoilla, ei siihen upeita ulkoisia puitteita tarvita. Joskus aikoinaan iäkäs sukulainen, jolla ei ollut varaa ikoniin, kääntyi aina ikkunaa kohti, katsoi Luojan maalaamaa "ikonia" ja sanoi vielä, että se on kaunein ja arvokkain ikoni, mitä maailmassa voi katsoa....

      • Anonyymi

        Niinpä. Usko ei tarvitse ympärilleen rekvisiittaa mutta ihmisellä on taipumus "kaunistaa" ympäristöään. Nyt on hyvä aika ihailla luotoa, Jeesuksen Äidin puutarhaa.


    • Anonyymi

      Jotkut ihmiset ovat sisäisesti niin sairaita, että voivat maksaa lenkkareista 30 euroa, vaikka omistavat jo ennestään kenkiä, ja toinen ostaa paidan 15 eurolla, vaikka kaapissa on jo monta paitaa.

      Sitten jos Herramme ja Vapahtajamme kuvasta pitäisi maksaa viisi euroa, niin jo on liikaa.

      Tällaista saa aikaa paha henki.

      Joka on demonien vallassa, voi ostaa kolme-neljäkin puseroa vaikka yhdellä pärjäisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe