DHL:n ja UPS:n palkkiot?

12+19

Olen tilaamassa EU:n ulkpuolelta mittalaitetta, jonka hinta on selvästi yli 400 dollaria. Kuljetus on ilmainen. Lähetys on jo niin arvokas, että siitä menee alv ja oman tulkintani mukaan siitä joutuu maksamaan tulliakin, jos oikein tulkitsin taric-koodeista maallikkona.

En itse pääse valitsemaan lähetytapaa, vaan myyjä valitsee joko EMS-paketin, DHL:n tai UPS:n välillä itselleen edullisimman mukaan. Ems-paketin pystyn tullaamaan itse. Ei mene mitään palkkioita alvin ja mahdollisen tullin lisäksi. DHL ja UPS suorittavat itse tullauksen ja kuljettavat paketin sen jälkeen kotiin asti. Heille pitää ilmeisesti etukäteen maksaa alv, tulli ja palkkio ennen kuin tuovat paketin kotiin. Millaisen palkkion DHL ja UPS perivät tullauksesta alvin ja tullin lisäksi?

16

8339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s***pää

      Mahtaisivatko DHL ja UPS tietää paremmin kuin me tämä palstan sekopäät?

    • 16

      Muutama viikko sitten tilasin tavaraa jenkeistä, ja UPS hoiti kuljetuksen ja tullauksen.

      Paketti tuli suoraan kotiovelle kolmessa päivässä, ja lasku perässä viikkoa myöhemmin.

      Laskussa oli veloitettu ALV ja 12 euroa tullauksesta, joka on varsin kohtuullinen verrattuna siihen että itsellä olisi kestänyt pari tuntia käydä lentokentän tullipostissa...

      • ap

        Paketti on nyt minulla. Kerron toimituksesta vähän tarkemmin, jos asiasta sattuisi jollekin olemaan hyötyä.

        DHL:n seurannan mukaan paketti tuli Suomeen vajaassa kahdessa vuorokaudessa aamulla to 3.2. Kun puoleen päivään mennessä ei ollut otettu yhteyttä, kysyin asiakaspalvelusta tilannetta. Kertoivat, että tullauksessa on ruuhkaa. Annoin samalla sähköpostiosoitteeni. Puhelinnumeroni heillä olikin. Ei tapahtunut mitään ennen perjantain puoltapäivää, jolloin seuraantaan ilmestestyi tieto, että maksua kaivataan ja sähköpostiosoite yhteydenottoa varten. Sain sitten joskus iltapäivällä laskun, joka oli sähköpostin liitteenä gif-kuvana! Maksoin heti laskun ja laitoin sähköpostin liitteeksi vielä kuitin. Ei kuulunut mitään. Maanantaina puolelta päivin seurantaan ilmestyi tieto, että paketti olisi lähtenyt jakoon klo 13 paikkeilla. Klo 16 kuriiri toikin sen minulle. Hän soitti vielä muutamaa minuuttia ennen tuloaan.

        Ihmettelen vaan, että jos en olisi seurannut koko ajan pakettia DHL:n seurannasta, paljonko olisi mennyt enemmän aikaa toimituksessa.

        Niin ja tosiaan laskun alv ja lisäksi palkkio DHL:lle 15,99 euroa (Tullivakuuspalkkio) oli maksettava ennenkuin ryhtyivät tullaukseen. Tullia ei tuotteesta mennyt.

        UPS:n systeemi on ilmeisesti nopeampi, koska eivät vaadi etukäteen maksuja, vaan pitävät tärkeimpänä paketin nopeaa liikkumista Suomenkin päässä.

        Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta kuriirifirmoista tullauksen suhteen. Näiden kautta on kylläkin EU:n sisältä tullut paketteja rivakasti suoraan kotiin. Tullauksesta on omaa kokemusta EMS-pakettien ja tavallisempien postipakettien suhteen. Tällöin olen suorittanut tullauksen itse (tulli lähellä).


      • ap
        ap kirjoitti:

        Paketti on nyt minulla. Kerron toimituksesta vähän tarkemmin, jos asiasta sattuisi jollekin olemaan hyötyä.

        DHL:n seurannan mukaan paketti tuli Suomeen vajaassa kahdessa vuorokaudessa aamulla to 3.2. Kun puoleen päivään mennessä ei ollut otettu yhteyttä, kysyin asiakaspalvelusta tilannetta. Kertoivat, että tullauksessa on ruuhkaa. Annoin samalla sähköpostiosoitteeni. Puhelinnumeroni heillä olikin. Ei tapahtunut mitään ennen perjantain puoltapäivää, jolloin seuraantaan ilmestestyi tieto, että maksua kaivataan ja sähköpostiosoite yhteydenottoa varten. Sain sitten joskus iltapäivällä laskun, joka oli sähköpostin liitteenä gif-kuvana! Maksoin heti laskun ja laitoin sähköpostin liitteeksi vielä kuitin. Ei kuulunut mitään. Maanantaina puolelta päivin seurantaan ilmestyi tieto, että paketti olisi lähtenyt jakoon klo 13 paikkeilla. Klo 16 kuriiri toikin sen minulle. Hän soitti vielä muutamaa minuuttia ennen tuloaan.

        Ihmettelen vaan, että jos en olisi seurannut koko ajan pakettia DHL:n seurannasta, paljonko olisi mennyt enemmän aikaa toimituksessa.

        Niin ja tosiaan laskun alv ja lisäksi palkkio DHL:lle 15,99 euroa (Tullivakuuspalkkio) oli maksettava ennenkuin ryhtyivät tullaukseen. Tullia ei tuotteesta mennyt.

        UPS:n systeemi on ilmeisesti nopeampi, koska eivät vaadi etukäteen maksuja, vaan pitävät tärkeimpänä paketin nopeaa liikkumista Suomenkin päässä.

        Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta kuriirifirmoista tullauksen suhteen. Näiden kautta on kylläkin EU:n sisältä tullut paketteja rivakasti suoraan kotiin. Tullauksesta on omaa kokemusta EMS-pakettien ja tavallisempien postipakettien suhteen. Tällöin olen suorittanut tullauksen itse (tulli lähellä).

        Tavallisen postin kulkukin voi olla nopeaa. Tässä tuore esimerkki Saksan Nürnbergistä Helsinkiin lähetetystä postipaketista:

        Lähetyksen rekisteröinnit
        10.02.2011, klo 13:05 Lähetys on luovutettu vastaanottajalle 00000 ITELLA LOGISTIIKKA KULJETUS
        10.02.2011, klo 12:22 Lähetys on jakelussa 00000 HELSINKI
        10.02.2011, klo 10:12 Lähetys on lajiteltu 01010 ITELLAN LOGISTIIKKAKESKUS
        10.02.2011, klo 10:06 Lähetys saapunut maahan 01010 ITELLAN LOGISTIIKKAKESKUS
        08.02.2011, klo 06:08 Lähtenyt Suomeen 01000 Ulkomaa/Foreign country
        07.02.2011, klo 18:26 Postitettu lähtömaassa 01000 Ulkomaa/Foreign country

        Paketin perilletuloon ei mennyt kolmeakaan vuorokautta. Paketin Suomeen tulosta kesti kolme tuntia sen saapumiseen kotiovelle.


    • munak

      todella hyvää palvelua toimittajalla

    • saijattt

      UPS:n ja muiden kuriirifirmojen kanssa tulee usein ongelmia, jos asuu ovikoodillisessa kerrostalossa. Itse olen toimittanut sekä puh. nron että ovikoodin aina, ja usein vielä soittanut erikseen ja kertonut ko. tiedot uudelleen suoraan UPS:lle, mutta hyvin harvoin auttaa mitään. Kuskit eivät ilmeisesti viitsi lukea ovikoodia tai osaa sitä ovella näpytellä, mielummin kuskaavat samaa pakettia kolmeen kertaa lukossa olevan oven takana ja aina vaan toteavat, että lukossa on ja ovikoodia tarvittaisiin. En ymmärrä kyllä mihin se katoaa, näin tapahtuu vähintään joka toinen kerta ja useamminkin.

      Postillakin joskus on ovikoodi ihan omasta takaa ja kuski on oven takana rimputtamassa, välillä taas sitä ei osata näpyttää, vaikka lukee selvästi paketin päällä. Samoin soittaminen ko. tilanteessa voi onnistua tai sitten ei. Paras oli, kun UPS:n seurantatietoihin oli laitettu, että paketti viivästyy viranomaisen pistokokeen takia, kun seuraavana päivänä kuitenkin ilmestyi merkintä, että toiseen kertaan on yritetty toimittaa eli ekaa toimituskertaa ei olisi ollut ollenkaan!!! UPS:llä ei ole palautelomaketta nettisivuillaan, joten joutuu sitten tänne kertomaan. Valitettavasti sama ongelma on kyllä muillakin kuriireilla, joten tavallinen postiin toimitettava postipaketti on ehdottomasti se paras. Sitä vaan ei yleensä saa valita, kun nettikaupoista tilaa, yhtäkkiä vaan ilmestyy jokun kuriirifirman x seurantakoodi mailiin.

    • ..

      AP; Mikset käynyt itse tullaamassa tuotetta kun tuli DHL:n kautta? Ei olisi tarvinnut maksaa sitä tullivakuuspalkkiota eikä luovutustositteista 39e jos et ole viemässä tavaraa rajan ulkopuolelle... Sekin olis ollut vaihtoehto...

      • nettishoppaaja

        Mitenköhän nettitullaus onnistuu DHL:n pakettien kanssa? Kun seurannasta tai suoraan DHL:lta ilmoitetaan, että paketti on tullattava, niin ilmoittaa tekevänsä tullauksen itse netissä. Tämän jälkeen, kun tullaus on selvä, niin ilmeisesti DHL toimittaa paketin perille kotiovelle. Ei mene DHL:lle mitään lisäpalkkioita.


    • ...

      kunhan paketti on saanut tullilta vapautuksen niin se menee aivan normaalisti jakoon ^^

      • PEX5

        DHL rahastaa... yksityshenkilön rahtivapaa tilaus kiinasta arvo 60 taalaa
        eli alle 50 ecua.DHL veloitti 22 ecua alvia!!!! ihmeelinen verotus DHL yhtiöllä!
        onko muilla vastaavia kokemuksia?


      • cordles
        PEX5 kirjoitti:

        DHL rahastaa... yksityshenkilön rahtivapaa tilaus kiinasta arvo 60 taalaa
        eli alle 50 ecua.DHL veloitti 22 ecua alvia!!!! ihmeelinen verotus DHL yhtiöllä!
        onko muilla vastaavia kokemuksia?

        Jep. Paketti makasi turun tullissa viikon. Lähetys seurannassa luki tullausviive. Minuun ei otettu yhteyttä, kunnes vihdoin itse soiti DHL:ään. Siellä sanottiin, että tarvittais sun sähköpostiosoite ja sotu, että voidaan tullata. DHL vie jokaisen nippelin tullattavaksi, koska perivät siitä ns. huolintapalkkion. Minulle on tullut Kiinasta kymmenenkin kertaa kalliimpia lähetyksiä ilman mitään maksuja. Ja onhan nekin tullissa käyneet. EN suosittele DHL:ää.


    • UPSsucks

      Parin viime vuoden aikana on tullut tavaraa Euroopasta seuraavilla firmoilla:
      - TNT
      - DHL
      - GLD
      - UPS

      Ainoastaan UPS:n kohdalla on ollut ongelmia ja useamman kerran. Ensiksi tulee yksi toimituspäivä, sitten se muuttuu pariin otteeseen. Viimeisin toimitus (5 pkt) lähti Italiasta 19.12 ja toimitus 28.12, ei kun 2.1 (1 kpl), vai olisiko se sittenkin 4.1. No jos rehellisiä ollaan niin ehkä saat sen 7.1. Ehkä.

      Siis yhden toimituksen tulo muuttunut 4 kertaa ja toimitusaika pidentyy koko ajan. Asiakaspalvelu sanoi että toimitukseen kuuluu vain kaksi pakettia vaikka UPS:n tracking ja lähettäjä sanoi että niitä on 5. Aspa sanoi että soita sinne Italiaan - ne kolme on varmasti vielä lähettäjällä. Sanoin että ei pidä paikkaansa - koska heidän järjestelmä ei tunne kuin kaksi laatikkoa. Hetki kinastelua kenen vastuu on alkaa selvittelemään ja lopuksi toisesta päästä kuuluu tuut tuut tuut.

      Uusi yritys ja eri henkilö - lupasi laittaa kiireellisen selvityspyynnön ja että minuun otetaan yhteyttä joko samana päivänä tai heti seuraavan aamuna. Arvaatte varmaan miten kävi... Ja taas uusi yritys, eikä mitään lisäinfoa mutta lupaus että tavara on perillä ma 7.1.

      Joten jos tavaralla on kiire niin käyttäkää ihan mitä tahansa muuta firmaa kuin UPS:ia - jos ei ole kiire niin sitten ehkä...

      Samaan aikaan TNT paketti Espanjasta lähetettynä oli Suomessa 28.12. Otos on kokonaisuudessaan noin 60 toimitusta...

    • china post best

      Juu ei kiitos DHL:lle.SEn minkä siel pääs säästää sen maksaa kolmikertaisena täällä päässä. Kokemus useista pakteisra missä ei voi vallita muuta kuin näitä ulkomaisia kuriireja.

    • Upsi

      Haluan varoittaa kaikkia, ketkä tilaavat tavaraa Kiinasta UPS:n kuljetuksella. UPS:n kautta tulevat paketit jäävät 100% tulliin, koska UPS tekee sillä hyvin kyseenalaista bisnestä. UPS ottaa noin 15e välityspalkkion tullien hoidosta ja jos haluat tullata itse, UPS lätkäisee 25e suuruisen “rangaistusmaksun”. Lisäksi UPS:n kuljetushan on monta monta kertaa kalliimpi halvempiin verrattuna, joten jos tuote ei maksa satoja euroja, yleensä kuljetus välityspalkkiokustannukset tulevat tuplaamaan tilauksesi hinnan.

      Levittäkää sanaa, tilatkaa firmoilta jotka käyttävät muita kuriiripalveluita kuin pienen ihmisen ryöstävä UPS.

    • Ryöstetty

      ÄLKÄÄ TILATKO!! Tilasin Light In The Box:n sivuilta tavaraa 2 erässän. 110 € edestä johon lisättiin toimitusmaksua 38€.
      DHL laittoi laskun Tulli ,Vero ja toimitusmaksua yhteensä 78€. Eli Toimituskulut ja tullit verot yht. 116€ !!!! Ei mitään järkeä. Ei kannata tilata EU.n ulkopuolelta mitään.
      Eikä varsinkaan jois toimittajana on DHL.

      • Ryöstetty

        ..jatkoa edelliseen. Eli kulut oli enemmän kuin tilatut tuotteet. Kaiken lisäksi toimitus on erittäin hidasta. Tästä viisastuneena (toivottavasti) en tilaa ulkomailta mitään. Vaan luotettavasti kotimaasta Suomesta. Turvallista. Helppoa ja Nopeaa.
        VAROKAA DHL


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe