Mitkä kirjat pitää lukea?

10 parasta

Luettele 10 kirjaa joiden lukeminen kuuluu ehdottomasti yleissivistykseen. Kun kerran Suomessa asutaan niin Tuntematon sotilas on lienee ehdoton ykkönen, mitkä muut yhdeksän. Pari suomalaista, loput ulkomaisia vai onko suhde väärä?

175

5467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slapstick

      ovat aika persoonakohtaisia mutta olkoon
      (hyllystä, en ala muistia kaiveleen):

      1. Mika Waltari: Sinuhe
      2. Pekka Kuusi: Tämä ihmisen maailma
      3. Esko Valtaoja: Kotona maailmakaikkeudessa & Avoin tie
      4. Saima Harmaja: Sydämen soi
      5. Charles Darwin:Lajien synty
      6. Ursan julkaisuja XI: Albert Einstein, tutkija ja ihminen
      7. Stephen W. Hawking: Ajan lyhyt historia
      8: Halldor Laxness: Salka Valka
      9: James Clawell: Shogun
      10: Carl Sagan: Ensimmäinen yhteys

      • kirjastonystävä

        Kirjoja minun makuuni. Minun täytynee sitten lukea ne joita kehut ja joita en ole vielä lukenut: Carj Sagan: Ensimmäinen yhteys; James Clawell: Shogun; Saima Harmaja: Sydämen (?) soi.
        Erityisen iloinen olen ollut kirjoista: Tämä ihmisen maailma ja Salka Valka
        Suosittelen kyllä Stepyhen Hawkinia helpompiakin, kuten Kari Enqvistiä. Minusta Esko Valtaoja "läpystää" liikaa: Tuntuu kuin yrittäisi esitellä kuinka lukenut yms. on.
        Pidän enemmän Enqvistin ilmaisusta. Ursaa kohtaan tunnen jotakin ennakkoluuloa. Eikös se edusta niitä huuhaa-juttuja, kuten ufot ym, vai oliko se joku muu .


      • Kirjan ystävä
        kirjastonystävä kirjoitti:

        Kirjoja minun makuuni. Minun täytynee sitten lukea ne joita kehut ja joita en ole vielä lukenut: Carj Sagan: Ensimmäinen yhteys; James Clawell: Shogun; Saima Harmaja: Sydämen (?) soi.
        Erityisen iloinen olen ollut kirjoista: Tämä ihmisen maailma ja Salka Valka
        Suosittelen kyllä Stepyhen Hawkinia helpompiakin, kuten Kari Enqvistiä. Minusta Esko Valtaoja "läpystää" liikaa: Tuntuu kuin yrittäisi esitellä kuinka lukenut yms. on.
        Pidän enemmän Enqvistin ilmaisusta. Ursaa kohtaan tunnen jotakin ennakkoluuloa. Eikös se edusta niitä huuhaa-juttuja, kuten ufot ym, vai oliko se joku muu .

        Kun lukee Nylènin esseet, huomaa kuinka heppoisia monet Kari Enqvistin perustelut monille väitteilleen ovat. Tutustukaahan.


      • slapstick
        kirjastonystävä kirjoitti:

        Kirjoja minun makuuni. Minun täytynee sitten lukea ne joita kehut ja joita en ole vielä lukenut: Carj Sagan: Ensimmäinen yhteys; James Clawell: Shogun; Saima Harmaja: Sydämen (?) soi.
        Erityisen iloinen olen ollut kirjoista: Tämä ihmisen maailma ja Salka Valka
        Suosittelen kyllä Stepyhen Hawkinia helpompiakin, kuten Kari Enqvistiä. Minusta Esko Valtaoja "läpystää" liikaa: Tuntuu kuin yrittäisi esitellä kuinka lukenut yms. on.
        Pidän enemmän Enqvistin ilmaisusta. Ursaa kohtaan tunnen jotakin ennakkoluuloa. Eikös se edusta niitä huuhaa-juttuja, kuten ufot ym, vai oliko se joku muu .

        Siis joo.
        Hyvä että kelpasivat :-)

        "Saima Harmaja: Sydämen (?) soi."

        Typo, po.
        Saima Harmaja: Sydämeni soi.
        Runokirja. Poikkeaa hieman noista muista...


      • "Shogun", heh, heh

        Shogun...:)


      • Riihilahti
        Kirjan ystävä kirjoitti:

        Kun lukee Nylènin esseet, huomaa kuinka heppoisia monet Kari Enqvistin perustelut monille väitteilleen ovat. Tutustukaahan.

        Jep. Enqvist on tyhjää täynnä. En ymmärrä millä avuilla se on postiinsa päätynyt????

        No kai se osaa kirjansa ulkoa ja sitten siteeraa niitä, mutta riittääkö se?


      • pekka-
        Kirjan ystävä kirjoitti:

        Kun lukee Nylènin esseet, huomaa kuinka heppoisia monet Kari Enqvistin perustelut monille väitteilleen ovat. Tutustukaahan.

        Kokeile vaikka Karin kirjaa "Monimutkaisuus". Siinä jää Hawkingin mainio "Ajan lyhyt historia" toiseksi.


      • Pohdiskelias

      • no jaa

      • Sinulle suosittelen:

        "Ajattelematta kriittisesti oletin, että "onnistuneet" rukoukset olivat todisteita siitä, että Jumala vastaa rukouksiin, kun taas epäonnistuneet olivat todisteita siitä, että minussa oli jotakin vikaa."

        "Itse synnin käsite on peräisin raamatusta. Kristillisyys tarjoaa ratkaisun ongelmaan, jonka se on itse synnyttänyt! Olisitko kiitollinen henkilölle, joka viiltää sinua veitsellä voidakseen myydä sinulle siteen?"

        "Ei ole helppoa muuttaa maailmankatsomustaan. Uskolla on oma voimansa ja usko on mukavaa. Todellisuuden uudelleenjäsentäminen on traumaattista ja pelottavaa. Siksi monet älykkäät ihmiset jatkavat uskomista: epäusko on tuntemattomuutta."

        "En koskaan tuntenut todellista iloa, ennen kuin otin oman mieleni taas valtaani."

        Otteita Dan Barkerin kirjasta "Losing Faith in Faith", suosittelen. ;-)


      • ...
        kirjastonystävä kirjoitti:

        Kirjoja minun makuuni. Minun täytynee sitten lukea ne joita kehut ja joita en ole vielä lukenut: Carj Sagan: Ensimmäinen yhteys; James Clawell: Shogun; Saima Harmaja: Sydämen (?) soi.
        Erityisen iloinen olen ollut kirjoista: Tämä ihmisen maailma ja Salka Valka
        Suosittelen kyllä Stepyhen Hawkinia helpompiakin, kuten Kari Enqvistiä. Minusta Esko Valtaoja "läpystää" liikaa: Tuntuu kuin yrittäisi esitellä kuinka lukenut yms. on.
        Pidän enemmän Enqvistin ilmaisusta. Ursaa kohtaan tunnen jotakin ennakkoluuloa. Eikös se edusta niitä huuhaa-juttuja, kuten ufot ym, vai oliko se joku muu .

        Jos tykkäät Sagan Ensimmäisestä yhteydestä nin kokeile: Stanislaw Lem / Isännän ääni. Sagan teos on populistinen light-versio. Lemillä on ajatusta.

        Minusta Shogun oli kanssa aika mainstrean kauraa. Varsinkinkun kirjailija ei oel japanilainen. Sen rinnalle kannattaisi ottaa Eiji Yoshikawan Musashi, tosin voipi olla jo aika harvinainen teos löytää.


      • osram

        moi, kiitos kirjavalinnoistasi ( olen nainen) mutta miksi ihmeessä
        Glawellii, fikitiota ? Noh, tykkäät viihteestä,Shoqun, hyvin tehty elokuvana ! Kirjana parempi.
        Telkkarielokuvat, en jaksa olla kovin kiinostunut kuka on käsikirjoittanut,
        totuuden nimessä kyllä se vaikuttaa, saattaa tulla elämänkera/senkin fiktio/ näytteliät sen parempi jos vaikka espanjasta, mutta mukavaa antaa oman ajatuksensa lentää kun on LUKENUT enemmän :)
        Lisäisin sun vaiikoimaan, jos ett huonoo tykkää Lisa Marglund tai vaikkapa
        tosi silimille menevä Stalin, elämänkera,noin 700sivua tai vaikkapa jotain
        entis ja nykyajan ajatuksista nimeltään Grace,irlannista. Olet nuori, ja SULLA on aikaa
        lukea, tee muutakin, nosta persauksesi sieltä soffan nurkasta ja käy kurkkaa
        kuinka ne ihmiset oikeesti elävät suomen lahden toisella puolen, avartaa,
        nii, joo, ollaan jo kierretty aits kai lailla tää pollaa, mutta ihan varmasti on viellä
        jotain kuulematta, näkenättä, ihminen ei OLE KOSKAAN VALMIS !

        Muru :) Minkä antaisin sulle, uteliaisuus ei ole pahe vaan hyve, se tuo mukanaan paljon :) Ota hetkestä kiinni,anna lentää, jos vaikka ajatuksissa.
        PAREMPI mene........... :) näe.......... koe.............. :) sitten kerrot mitä näit, koit
        miksi, miknkätähden ? sitä odotellen , m&j


      • Anonyymi
        Sinulle suosittelen: kirjoitti:

        "Ajattelematta kriittisesti oletin, että "onnistuneet" rukoukset olivat todisteita siitä, että Jumala vastaa rukouksiin, kun taas epäonnistuneet olivat todisteita siitä, että minussa oli jotakin vikaa."

        "Itse synnin käsite on peräisin raamatusta. Kristillisyys tarjoaa ratkaisun ongelmaan, jonka se on itse synnyttänyt! Olisitko kiitollinen henkilölle, joka viiltää sinua veitsellä voidakseen myydä sinulle siteen?"

        "Ei ole helppoa muuttaa maailmankatsomustaan. Uskolla on oma voimansa ja usko on mukavaa. Todellisuuden uudelleenjäsentäminen on traumaattista ja pelottavaa. Siksi monet älykkäät ihmiset jatkavat uskomista: epäusko on tuntemattomuutta."

        "En koskaan tuntenut todellista iloa, ennen kuin otin oman mieleni taas valtaani."

        Otteita Dan Barkerin kirjasta "Losing Faith in Faith", suosittelen. ;-)

        Aasialaiset muinaiset sadut jätän omaan "arvoonsa".


    • 534 nbgg

      Tuntematon sotilas? vittu niin tylsä kirja, en viittinyt lukea kun ensimmäiset 30 sivua, ku halusin jo hypätä junan alle.

      • scarabaeus

        ...... no 534 nbgg
        laitappas tähän kolme mielestäsi parasta lukemaasi kirjaa,
        niin
        vähän saadaan tuntumaa,
        että

        missä menet

        kirjallisuudessa.


      • Vai antoiko ihan pakolliseksi tehtäväksi?
        Heh heh... Puoli vuosisataa sitten kristillis-isänmaallista kansalaiskuntoa puhkuvat maalaiskansakoulunopettajat nimenomaan VAROITTIVAT meitä kakaroita lukemasta semmoista epäisänmaallista roskakirjaa, missä vielä on niin kauheasti kirosanojakin. No siitähän vain seurasi, että me luimme sen hyvin suurella kiinnostuksella, varsinkin kun joka toinen isä oli saanut sen joululahjaksi. Jos ei kotona ollut, niin naapurista lainattiin...
        Mahdatko tajuta, miten monta jokapäiväistä fraasia siitä on tullut suomenkieleen? Jos et sitä tunne, sinulla on aukko sivistyksessä.


      • mutta tässä joitakin ikisuosikkejani:

        Kurt Vonnegut:"Teurastamo 5" ja "Äiti yö"
        Jos haluat lukea Hemingwayn "Jäähyväiset aseille", lue sen rinnalla Orwellin "Katalonia Katalonia!"
        Lisää Orwellia:"Vuonna 1984"
        Kiven "Seitsemän veljestä"
        Mobergin "Maastamuuttajat"
        Veikko Huovisen tuotanto
        Bukowskin "Postitoimisto"
        Thomas Mann:"Taikavuori" ja "Kuolema Venetsiassa"
        Wolf H. Halstin kolmiosaiset muistelmat


      • 6543wsdfgh8
        wiikatemies kirjoitti:

        Vai antoiko ihan pakolliseksi tehtäväksi?
        Heh heh... Puoli vuosisataa sitten kristillis-isänmaallista kansalaiskuntoa puhkuvat maalaiskansakoulunopettajat nimenomaan VAROITTIVAT meitä kakaroita lukemasta semmoista epäisänmaallista roskakirjaa, missä vielä on niin kauheasti kirosanojakin. No siitähän vain seurasi, että me luimme sen hyvin suurella kiinnostuksella, varsinkin kun joka toinen isä oli saanut sen joululahjaksi. Jos ei kotona ollut, niin naapurista lainattiin...
        Mahdatko tajuta, miten monta jokapäiväistä fraasia siitä on tullut suomenkieleen? Jos et sitä tunne, sinulla on aukko sivistyksessä.

        Mahdatko tajuta, miten monta jokapäiväistä fraasia siitä on tullut suomenkieleen?
        Tajuatkohan itse, että kirjailijat varastavat kaiken mikä ei ole pultattu seinään. Jos haluat kirjailijaksi, niin kirjoita välittömästi muistiin kun kuulet hyvän jutun.


      • 6543wsdfgh8 kirjoitti:

        Mahdatko tajuta, miten monta jokapäiväistä fraasia siitä on tullut suomenkieleen?
        Tajuatkohan itse, että kirjailijat varastavat kaiken mikä ei ole pultattu seinään. Jos haluat kirjailijaksi, niin kirjoita välittömästi muistiin kun kuulet hyvän jutun.

        Totta h:tissä tajuan! Olen sentään suuren ikäluokan äijä ja minulla on aina pari-kolme kirjaa lainassa.
        Muutama triviaali kysymys ihan tämän iltakaljan inspiraatiossa:

        Kuka on Tuntemattoman ensimmäinen nimeltä mainittu henkilö (jos Jumalaa ei lasketa henkilöksi)?

        Kuka viimeinen?

        Mistä tulee sana "jokkanttii"?

        Mitä löytyi kuolleen stm Kaivolan kourasta?

        10 pistettä ja papukaijan merkki, jos tiedät käymättä kirjahyllyllä. Yhtä vastausta ei löydy kirjasta, mutta elokuvassa se on tulkittu ilmeisen oikein.


      • kirjajutut

        HYvä 534 nbgg


        Tuntematon sotilas on dokumentti samalla kun se on romaani. Ymmärrän ettei sinua kiinnosta lähes sata vuotta tapahtuneet asiat, koska kielesi kertoo että olet vielä nuori kaveri, vai puhuvatko tytötkin nykyään v-kieltä. Lue nyt sellaista joka tuntuu omalta ja kiinnostavalta. Antti Tuuri kirjoittaa mukavasti suomalaisten miesten "seikkailuista" Amrerikan mantereella. Suosittelen vaikkapa Taivaan raapijat-nimistä romaania. Siinä suomalaiset miehet rakentavat New-Yorkissa pilvenpiirtäjiä. Vain suomalaiset ja intiaanit uskaltavat ja taitavat liikkua siellä ylilmoissa josta ei pidä katsoa alaspäin. Joku putoaakin!


      • Metrimela
        wiikatemies kirjoitti:

        Totta h:tissä tajuan! Olen sentään suuren ikäluokan äijä ja minulla on aina pari-kolme kirjaa lainassa.
        Muutama triviaali kysymys ihan tämän iltakaljan inspiraatiossa:

        Kuka on Tuntemattoman ensimmäinen nimeltä mainittu henkilö (jos Jumalaa ei lasketa henkilöksi)?

        Kuka viimeinen?

        Mistä tulee sana "jokkanttii"?

        Mitä löytyi kuolleen stm Kaivolan kourasta?

        10 pistettä ja papukaijan merkki, jos tiedät käymättä kirjahyllyllä. Yhtä vastausta ei löydy kirjasta, mutta elokuvassa se on tulkittu ilmeisen oikein.

        Mitä tällainen paskanippelitieto hyödyttää tai mitä sen hallitseminen osoittaa?

        Sen olen oppinut että tällaisia pikkujuttuja kysyvät ovat niitä todellisia typeryksiä, jotka kuvittelevat olevansa viisaita kun osaavat nämä pikkunippelit.

        Tulit muuten juuri osoittaneeksi että et tajua.


      • SF

        Olisit hypännyt.


      • melametri
        Metrimela kirjoitti:

        Mitä tällainen paskanippelitieto hyödyttää tai mitä sen hallitseminen osoittaa?

        Sen olen oppinut että tällaisia pikkujuttuja kysyvät ovat niitä todellisia typeryksiä, jotka kuvittelevat olevansa viisaita kun osaavat nämä pikkunippelit.

        Tulit muuten juuri osoittaneeksi että et tajua.

        Tämä 'paskanippelitieto' on osa siitä tiedosta mitä kutsutaan elämänhallinnaksi. Se ei varmaan ole mitenkään tärkeää yksinään, mutta isompi määrä sitä auttaa näkemään maailmaa muualtakin kuin oman navan ympäriltä.


      • olo ???

        hohhoijaa... olet yhtä lailla tylsä tyyppi jonka päässä vesi velloo,
        kunnon kännit perjantaina pil... sut olis voinu joku lähettää paketissa
        jonnekkin eikä kukaan kaipaa... Sori oletko asennevammainen vai muutoin tyhmä.
        Noh, älä huoli, näin ärsyttävä teksti varmaan saa sut liikkeelle, ajattele,
        usko, toivo, suakin rakastetaan. Onko tällä mun ikävällä ololla mitään rajaa,
        kuulolla, laitathan hanttiin. halit !


      • Anonyymi

        No mikset hypännyt ???


    • Haamukirjailija_

      Kokeile ihan hetkeksi irrottautua suomenkielisestä
      kirjallisuudesta. Aleksis Kiven ja Väinö Linnan lukeminen alkaa enen pitkää kyllästyttämään.
      Lupaan, että tutustuminen ulkomaiseen, käännettyyn kirjallisuteen, kannattaa, todella paljon.
      Jos mielenkiintosi riittää, niin suosittelen seuraavia maailmankirjallisuuden
      klassikoita:

      - Ernest Hemingway: Kenelle Kellot Soivat
      - Alberto Moravia: Keskipäivän Aave
      - Gabriel Carcia Marquez: Sadan Vuoden Yksinäisyys
      - J.R.R. Tolkien: Taru Sormusten Herrasta

      Kaikki edustavat erilaisia tyylisuuntia, joten valinta on vapaa.

      • Tämä on totuus

        Nuo neljä, niitä aikoinani yritin lukea mutta eihän niitä lue vanha erkkikään! Etenkin tuo taru sormusten herrasta, meinasin kuolla vitutukseen kun sitä luin. Vieläkin puistatuttaa kun sitä ajattelen, hyi helvetti!


      • ....
        Tämä on totuus kirjoitti:

        Nuo neljä, niitä aikoinani yritin lukea mutta eihän niitä lue vanha erkkikään! Etenkin tuo taru sormusten herrasta, meinasin kuolla vitutukseen kun sitä luin. Vieläkin puistatuttaa kun sitä ajattelen, hyi helvetti!

        Jos kaikki on automaattisesti pelkkää paskaa, niin miksi sitten hiihdät tällä foorumilla?

        Paskaa lienevät nämäkin, mutta jos puhutaan suomalaisten ja pohjoismaiden historiasta, niin sinun kannattaisi lukea Zacharias Topeliuksen teoksia. Niistä saa aikahyvän kuvan siitä, ettei suomalaisten historia ole niin takapajuinen kuin monesti luullaan. Lisäksi suosittelen Väinö Linnan - Täällä Pohjantähden Alla, koska se kuvaa aikahyvin maaseudun elämää. (Aivan. Paskaahan ne joidenkin mielestä ovat, mutta minusta erittäin hyviä.)


      • Haamukirjailija_
        Tämä on totuus kirjoitti:

        Nuo neljä, niitä aikoinani yritin lukea mutta eihän niitä lue vanha erkkikään! Etenkin tuo taru sormusten herrasta, meinasin kuolla vitutukseen kun sitä luin. Vieläkin puistatuttaa kun sitä ajattelen, hyi helvetti!

        Herra on ihan hyvä ja esittää omia sielunelämää järisyttäneitä teoksia, jos Tex Willerin tai Viisikon seikkailujen lisäksi olet muuta koskaan loppuun saakka lukenut. No, anna tulla, me odotamme?


      • Koprolaliaa
        Haamukirjailija_ kirjoitti:

        Herra on ihan hyvä ja esittää omia sielunelämää järisyttäneitä teoksia, jos Tex Willerin tai Viisikon seikkailujen lisäksi olet muuta koskaan loppuun saakka lukenut. No, anna tulla, me odotamme?

        Heittelette täällä p*skaa meidän päälle kuin Jumalan teatteri ikään...

        Jumalauta, näillä lakeuksilla ei jumalauta...


      • Urbanboy___
        Koprolaliaa kirjoitti:

        Heittelette täällä p*skaa meidän päälle kuin Jumalan teatteri ikään...

        Jumalauta, näillä lakeuksilla ei jumalauta...

        Mikä on viestisi tarkoitus?


      • Koprolaliaa
        Urbanboy___ kirjoitti:

        Mikä on viestisi tarkoitus?

        niille lopuille ei kannata.


      • once and for all
        Koprolaliaa kirjoitti:

        niille lopuille ei kannata.

        riittää mullistamaan koko elämäsi.Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan on tuo kirja.Itselläni muuttui käsitys kuolemasta täysin luettuani teoksen.


      • Tämä on totuus
        once and for all kirjoitti:

        riittää mullistamaan koko elämäsi.Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan on tuo kirja.Itselläni muuttui käsitys kuolemasta täysin luettuani teoksen.

        Yritin katsoa siitä tehtyä tv-sarjaa mutta ei vain pysynyt. Ryssät eivät ole tehneet yhtään hyvää elokuvaa, tv-sarjaa saati kirjaa, aivan liian outoja länsimaalaisten makuun. Se slaavilainen meno ei todellakaan putoa, se on aivan kamalaa!


      • lilleri-lalleri'
        Tämä on totuus kirjoitti:

        Yritin katsoa siitä tehtyä tv-sarjaa mutta ei vain pysynyt. Ryssät eivät ole tehneet yhtään hyvää elokuvaa, tv-sarjaa saati kirjaa, aivan liian outoja länsimaalaisten makuun. Se slaavilainen meno ei todellakaan putoa, se on aivan kamalaa!

        LOL.
        Ei ole jaksanut lukea kirjaa, niin haukkuu tv-sarjan, jota ei myöskään ole jaksanut katsoa! :D Tv-sarjahan onkin sama asia kuin kirjan lukeminen...
        Ei mutta kiitos vaan kommentista, hyvät naurut sain..


      • huumoria tarvitaan

        Hemingway ja Marques todella puuduttavia ja mielestäni yliarvostettuja. Moravian heitin roskikseen. ei tämä aave vaan joku toinen naisia haukkuva. Heminwayn jätin kesken ja Marquesin luin puoliväliin väkisin ja sitten vasta pääsin vähän kärryille.
        Simo Hämäläisen Kätkäläiset on hyviä ja viihdyttäviä.


      • Tämä on totuus kirjoitti:

        Nuo neljä, niitä aikoinani yritin lukea mutta eihän niitä lue vanha erkkikään! Etenkin tuo taru sormusten herrasta, meinasin kuolla vitutukseen kun sitä luin. Vieläkin puistatuttaa kun sitä ajattelen, hyi helvetti!

        Juu kyllä toi taru sormusten herrasta on niin surkeeta tekstiä,että ei sitä voi kehua kukaan muu kun sellainen,joka ei ole lukenut mitään muuta!Hemingwayn kirjat ovat oma lukunsa.Niitä lukiessa ei sentään nukahda!


    • oiuyfghnj
      • Lue

        klassista kirjallisuutta laajentaaksesi mielikuvituksesi piiriä.
        Aleksis Kivi


    • Pakollinen tenttikirja sille kansanedustajaehdokkaalle, jota ehkä voin äänestää:
      Naomi Klein: Tuhokapitalismin nousu.

      Muutamia muita tietokirjoja:
      Charles Darwin: Lajien synty
      Jared Diamond: Tykit, taudit ja teräs
      Edward O. Wilson: Konsilienssi
      Martti Valkonen: Sananvapaus kauppatavarana

      Kaunokirjallisuudeen puolelta:
      Niko Kazantzakis: Kerro minulle, Zorbas
      John Steinbeck: Ystävyyden talo (ja jos se kolahtaa, luet varmaan koko Steinbeckin tuotannon, vaikka se pöljä talvisodan aikaan uskoi enemmän Molotohvia kuin Tanneria, ja 30v myöhemmin puolusti Vietnamin pommituksia, kouluesimerkki siitä, miten taiteellinen ja poliittinen lahjakkuus eivät viihdy samassa kallossa, kuten myös seuraava esimerkki osoittaa)
      Timo K. Mukka: Maa on syntinen laulu
      Robert M. Pirsig: Zen ja moottoripyörän kunnossapito (merkittävä linkki tieto- ja kaunokirjallisuuden välillä).
      Vasili Aksjonov: Krimin saari

      No p-le, siinähän tuli jo 10 täyteen...

    • Perussettiä

      Kyllä taskukirjat (Aku Ankka) on ainoita kunnon kirjoja.

      Ostin kerran 50c kirjan ja oli ihan paska mutta luulen että tein silti hyvät kaupat-

    • Erkki Esimerkki

      1. Raamattu
      2. Koraani

      • ew

        Ja Nietzsche!!!


    • kirjojenrakastaja

      Lue Jörn Donneria, Erno Paasilinnaa, Antti Hyryä, Antti Tuuria. Nämä näin aluksi. Kaikilta näiltä löytyy mielenkiintoisia juttuja. Sellaisia, ettei voi kesken jättää' ja miksikäs ei voisi kesken jättää jos ei kiinnosta. Ei ole pakko lukea kaikkia loppuun jotka on aloittanut. Selaile ja löydä oman kiinnostuksesi ja kielesi mukaiset. Mieltymyjset ovat persoonakohtaisia. Ei pakkopullaa!!

    • Arrakis

      Noin äkkiseltään sain tälläisen listan:

      Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
      Aleksis Kivi: Seitsemän Veljestä
      Väinö Linna: Tuntematon Sotilas
      Jukka Heikkilä: Merikonsuli
      Conn Iggulden: Keisari sarja
      Julius Caesar: Gallian Sota
      Arthur C. Clarke: Avaruusseikkailu 2001
      Nevil Shute: Viimeisellä rannalla
      Charles Darwin: Lajien synty
      Raamattu
      Platonin dialogit

      Kaiken kaikkiaan hyviä kirjoja on paljon, enkä voi suinkaan väittää että juuri nämä ovat kaikkein parhaimmat, mutta kun tarkoituksena oli kerätä kirjoja joiden lukeminen kuuluu yleisisvistykseen niin sitten tälläinen lista. Esim raamattu on listalla etenkin siksi, että se on yksi eniten levinneistä ja vaikuttaneista kirjoista. Platonin dialogit etenkin siksi, että niissä kerrotaan Sokrateesta, jonka voidaan sanoa opettaneen ihmiset käyttämään järkeään. Sitten on kirjoja joilla on tärkeä merkitys suomalaisille ja mukaan on poimittu myös kirjoja joista itse erityisesti pidin. Olen luonnollisestikin itse lukenut nämä kaikki.

      • ew

        Platonin kirjoitukset ovat kyllä pimeintä lukemaani tekstiä heti Raamatun jälkeen


    • blugghäst

      Knut Hamsun: Nälkä
      Harry Martinsson: Kulkijan pilvilinnat
      Pentti Haanpää: koko tuotanto
      Jorma Ojaharju: Valkoinen Kaupunki (trilogia)
      Ja onhan niitä vaikka millä mitalla,

    • viksumpi

      Luehan nyt ensin Raamattu. Sen tuntemus kuuluu yleis-sivistykseen.

    • Papusiini

      10 joukkoon kelpaisi moni, moni muukin. Esimerkiksi: Dostojevskin Rikos ja Rangaistus, Kafkan Oikeusjuttu, Hessen Arosusi, Saramagon Kertomus sokeudesta, Hoegin Lumen taju, Salingerin Sieppari ruispellossa, Conroyn Vuorovetten prinssi, Vonnegutin Mestarien aamiainen, Atwoodin Oryx ja Crake ja Irvingin Ystäväni Owen Meany. Paljon on muitakin, ei kaikkea voi edes mainita, ei edes muista ellei joku ensin muistuta. Onko huonoja olemassakaan?

    • peikkotrolli

      1. tolkien taru sormuster herrasta. jokaisen pitäisi lukea tämä vähintään kerran elämässään.
      2. rowling harry potter
      3. jordan ajan pyörä
      4. dickens joululaulu
      5. neiti etsivä
      6. dragon ball sarjakuva
      7. pratchett kiekkomaailmaan sijoittuvat kirjat

      • Akricolan

        Mikael, kaikki n. 10 teosta, joista uusi testamentti ehkä poislukien.


    • J.N.E. Penttilä

      Yleissivistyksen kannalta ajatellen olisi hyvä lukea esim. näiden suomalaisten teoksia:

      Runeberg, Kivi, Lassila, Sillanpää, Haanpää, Linna, Meri, Waltari, Rintala, Salama

      Ulkomaisia (vain joitakin mainitakseni):

      Cervantes, Tolstoi, Gogol, Dostojevksi, Tsehov, Steinbeck, Hemingway, Camus, Laxness, Solzenitsyn

    • v-marika

      Kukaan teistä lukenut häräntappoasetta?

      Voisitteko kertoa vähän henkilökuvausta päähenkilöstä Allu alpo Korvasta?

    • Baskervillen koira

      Raamattu
      Veikko Huovinen - Siintävät vuoret
      Stanislaw Jerzy Lec - Vastakarvaan
      Olli (Väinö Nuorteva) - Hyvää, sanoi mustapartainen mies, päivää
      Eeva-Liisa Manner - Jos suru savuaisi
      Mika Waltari - Valtakunnan salaisuus
      Tove Jansson - Muumipappa ja meri
      Joshua Slocum - Yksinpurjehdus maapallon ympäri
      S. I. Hayakawa - Ajattelun ja toiminnan kieli
      Volter Kilpi - Alastalon salissa

      Elämässä on niin vähän aikaa, että ei kannattaisi lukea kuin lukemisen arvoisia kirjoja.

    • nuori lukija

      Ulkomaalaiset:
      Dan Brown - Da Vinci -koodi
      Lincoln Child - Utopia
      Douglas Preston ja Lincoln Child - Ihmeiden kabinetti
      Robert Ludlum - Scarlatti
      Lee Child - Tulilanka

      Kotimaiset:
      Ilkka Remes - Pääkallokehrääjä
      Reijo Mäki - Moukanpeli
      Taavi Soininvaara - Pakonopeus
      Jim Thompson - Lumienkelit
      Matti Rönkä - Tappajan näköinen mies

      Osa näistä on niin sanottua "kioskikirjallisuutta", mutta mielestäni aina ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee. Lisäksi aina ei kannata miettiä ajatuksen uskottavuutta (ei tyrmätä heti ensimmäisenä ajatusta, jonka tietää olevan mahdoton vaan nauttii mahdottomistakin.)

      • Äksöniä, jee!

        Pari-kolme noista on tullut luettua, omassa tyylilajissaan ihan hyviä...
        Jos olisin oikein v-maisen sadistinen äippämaikka, antaisin sinulle kotitehtäväksi analysoida Antti Hyryn Uunin (Finlandia-palkinto!), mutta se varmaan sammuttaisi kiinnostuksesi koko lukutaitoon... ;)) En minäkään aina tajua sen lestantin maailmankuvaa...


      • massaviihdettä

        Ehdottamasi kirjat sopisivat sarjaan "halpa kioskikirjallisuus ilman taiteellista arvoa". Ihan kivoja kirjoja, juu, olen lukenut niistä usean. Mutta melko turhia ja yhdentekeviä. Vähän kuten useimmat tv-sarjat tai Hollywood-leffat.


      • nuori lukija
        wiikatemies kirjoitti:

        Äksöniä, jee!

        Pari-kolme noista on tullut luettua, omassa tyylilajissaan ihan hyviä...
        Jos olisin oikein v-maisen sadistinen äippämaikka, antaisin sinulle kotitehtäväksi analysoida Antti Hyryn Uunin (Finlandia-palkinto!), mutta se varmaan sammuttaisi kiinnostuksesi koko lukutaitoon... ;)) En minäkään aina tajua sen lestantin maailmankuvaa...

        Kerran jo pidin kädessäni Antti Hyryn Uunia ja luin vähän matkaa alkua. Sittenpä pistinkin kirjan takaisin. Oli syli muutenkin täytä Thomas Harrisia ja Stephen Kingiä =).

        Juu nautin äksönistä isolla äällä, mutta olen minä lukenut tuntemattoman sotilaan, kalevalan, sinuhen, täällä pohjantähden alla, raamattu(vain uusi testamentti) ja muita tässä keskustelussa mainittuja teoksia.

        Ilmeisesti en ole mikään hirmu syvällinen lukija, mutta ainakin luen kirjoja vapaa-ajalla. Parempi se kuin ei mitään. Täytyy kyllä myöntää että jotkut äikän opet kyllä on ottaneet tavoitteekseen lukuilon sammuttamisen määräämällä kunnon tiiliskiviä oppilaille. Parhaimmillaan Rikos ja Rangaistus oppilaalle, joka ei muutenkaan nauti lukemisesta ja jolla vapaa-aika on muutenkin tiukilla.


    • sinuhehehheh

      Tosi hyviä valintoja monella. Lukekaapa Mukkaa!
      Maistuuko?

      • blugghästen

        Kyllä, Mukkakin maistuu!!


    • Billie_Pop

      En nyt tiedä tarvitseeko näiden kirjojen ehdottomasti kuulua kaikkien yleissivistykseen, mutta tässä ainakin omia suosikkeja kaunokirjalliselta puolelta:

      1.Allen Ginsberg: Kuolema Van Goghin korvalle
      2.Samuel Beckett: Mercier & Camier
      3.Franz Kafka: Nälkätaiteilija
      4.Pentti Saarikoski: Tiarnia-trilogia
      5.Charles Bukowski: Päivät karkaavat kuin villit hevoset yli vuorten
      6.Henry Miller: Musta kevät
      7.Charles Baudelaire: Pahan kukkia
      8.Edith Södergran: Kultaiset linnut
      9.George Orwell: Puilla paliailla Pariisissa ja Lontoossa
      10.Pekka Parkkinen: Kuu hehkuu vielä

      Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen.

      Muita minuun voimakkaasti vaikuttaneita kirjoja on esimerkiksi Peter Singerin Oikeutta Eläimille ja Pentti Linkolan Unelmat paremmasta maailmasta. (Kuulin huhua, että jälkimmäinen tulee seuraavaksi vieraaksi Maria!-show:n, pakko katsoa!)

      Olen saanut paljon ajateltavaa myös useista buddhalaisuutta tai muuta itämaista filosofiaa/uskontoa/mystiikkaa käsittelevistä kirjoista, esim.Tiibetiläinen Kuolleidenkirja, Alan Wattsin Zen ja Oshon Uusi näkemys naisesta.

      Nyt on meneillään Fernando Pessoan Hetkien vaellus-runokoelma, hyvältä ainakin vaikuttaa :)

      • heloulla

        mulla on Fernando Pessoan En minä ole aina sama kun lainasin sen kirjastosta oli pakko varastaa koko kirja...


    • kirjakoi

      Monta hyvää on mainittu. Oma subjektiivinen listani:

      Italo Calvino: Kosmokomiikkaa
      George Orwell: 1984 & Eläinten Vallankumous
      Daniil Harms: Sattumia
      William Shakespeare
      Jonathan Swift: Gulliverin matkat
      Douglas Adams: Linnunradan käsikirja liftareille
      Tove Jansson
      Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
      Kalevala

      • jeps jee

        Ennen Kosmokomiikkaa kannattaa mielestäni lukea Calvinolta Näkymättömät kaupungit.


    • jussirama

      No ainakin Jack Kerouacin beat-klassikko Matkalla tulisi lukea. Kuten J.D Salingerin Sieppari Ruispellossa.

    • 10 parasta

      1. Eeva-Liisa Manner, Kuolleet vedet
      2. Christer Kihlman, Kallis prinssi
      3. Albert Camus, Sivullinen
      4. Wislawa Szymborska, Sata Szymborskaa
      5. A.A. Milne, Nalle Puh
      6. Marguerite Duras, Rakastaja
      7. Alice Miller, Lahjakkaan lapsen tragedia
      8. Russell. Länsimaisen filosofian historia 1-2
      9. G.H. von Wright, Humanismi elämänasenteena
      10. Martin Heidegger, Silleen jättäminen

      • sinisirkku-

        Oma listani saattaisi olla tämä:

        Pihkala Valtaoja Nurkkaan ajettu Jumala

        Antti Eskola Tiedän uskon

        Raija Oranen Maan laulu triologia

        Stephen Hawkings Ajan lyhyt historia

        Feodor Dostojevski Rikos ja rangaistus

        Anton Damasio Spinoza etsimässä

        Dante Divina Commedia

        Gilgamesh

        Raamattu


    • okjihug

      Eiköhän sellaisia kirjoja ole paljon enemmän kuin 10...
      Ja jos Väinö Linnan kirjoista haluaa jotakin ymmärtää, niin on syytä lukea myös Runebergiä yms.

      • Koko tuotanto

        Outsider, Sariola, Balzac...


    • M.B.

      1. Kukkia Algernonille

      2. Sementtipuutarha

      3. Juokse poika juokse

      4. Sieppari ruispellossa

      5. 100 vuoden yksinäisyys

      6. Nimeni on Isbjörg, olen leijona

      7. 7 veljestä ja rinnalla samanaikaisesti Ivanhoe

      8. Haarautuvien polkujen puutarha

      9. Valkoinen kuiva kausi

      10. Mauriora, maan voima

    • Tässä on nyt aika paljon yli kymmenen, mutta listani on seuraava:
      Kaikki Terry prachettin kirjat
      J.R.R. Tolkien: Hobitti, eli sinne ja takaisin
      J.R.R. Tolkien: Taru sormusten herrasta trilogia
      Douglas Adams: Linnunradan käsikirja liftareille-sarja
      Alexander Dumas: Monte Criston Kreivi; Kolme muskettisoturia
      Mika Waltari: Sinuhe eguptiläinen ; Mikael Karvajalka
      Topelius: Välskärin kertomuksia
      William gibson: Neurovelho (ja itseasiassa kaikkien vastaavien kirjailijoiden cyberpunk-genren kirjat)

      • JO. kunen

        Romaanit ovat yleensä viihdettä, mutta joskus löytyy asiaakin. Esim. Linna esittää (vuosisadan alun tai sodanjälkeisen ajan) vasemmistolaisen näkökulman asioihin. Muisti alkaa jo heittelemään, joten nimet eivät ehkä täysin oikein omissa "suosikeissani", mutta luepa esim. Condradin: "Pimeyden ydin", S. Lindqvistin: "Tappakaa ne saatanat" ja ehkä Y. Seppäsen: "Buddhalainen vaihtoehto". Luettuani ko. kirjat muutaman kerran, häpesin olla eurooppalainen. - Muuten; - mielenrauhaa...


    • 75765787575786543543

      koulukirjat ainakin.

      • JO. kunen

        Ei jumala lähettänyt "poikaansa" ihmistä pelastamaan, vaan omien syntiensä tähden. Sen takia j naulattiin kakkosneloseen. Kirjana raamattu ja koraani ovat samaa luokkaa, ja kirjojen aiheuttamat tapahtumat osoittavat etteivät ne ole yleissivistäviä...


      • Ja maailma pelastuu?
        JO. kunen kirjoitti:

        Ei jumala lähettänyt "poikaansa" ihmistä pelastamaan, vaan omien syntiensä tähden. Sen takia j naulattiin kakkosneloseen. Kirjana raamattu ja koraani ovat samaa luokkaa, ja kirjojen aiheuttamat tapahtumat osoittavat etteivät ne ole yleissivistäviä...

        Niin, nyt käytät sanaa "yleissivistävä" sen alkuperäisessä merkityksessä, joka on peräisin maailmansotia edeltävän idealismin ajalta. Silloin ajateltiin, että lisäämällä kansalaisten tietomäärää ihmisistä tulee jalompia ja sodat käyvät tarpeettomiksi. Pisimpään tätä illuusiota piti yllä kommunismi, mutta sama naiivi ajatus oli vallalla myös kirkollisissa piireissä.

        Sotien jälkeen rimaa laskettiin, nyt "yleissivistys" tarkoitti sitä että olemme edes auttavasti perillä siitä miksi tämä maailma on menossa päin helvettiä, niin ettemme syyttelisi toisiamme vaan yrittäisimme elää sovussa niin kauan kuin suinkin mahdollista.

        Nykyään rima on vielä alempana, yleissivistykseksi lasketaan kaikki mikä saa ihmisyksilön tuntemaan itsensä yhdeksi universumin kanssa, vaikkei oikeasti laittaisi rikkaa ristiin ihmiskunnan tai edes oman isänmaan yhteiseksi hyväksi.

        Raamatun ja Koraanin sivistävyys on kyllä minusta varsin monitahoinen kysymys, ovat sen verran merkittäviä ettei niitä ei voi kuitata viittaamalla niiden aiheuttamiin ei-sivistyneisiin tapahtumiin (varsinkaan, jos sivistys on sillä tasolla ettei osaa kirjoittaa niitä isolla alkukirjaimella suomen kieliopin mukaisesti).


      • JOOOkunen
        Ja maailma pelastuu? kirjoitti:

        Niin, nyt käytät sanaa "yleissivistävä" sen alkuperäisessä merkityksessä, joka on peräisin maailmansotia edeltävän idealismin ajalta. Silloin ajateltiin, että lisäämällä kansalaisten tietomäärää ihmisistä tulee jalompia ja sodat käyvät tarpeettomiksi. Pisimpään tätä illuusiota piti yllä kommunismi, mutta sama naiivi ajatus oli vallalla myös kirkollisissa piireissä.

        Sotien jälkeen rimaa laskettiin, nyt "yleissivistys" tarkoitti sitä että olemme edes auttavasti perillä siitä miksi tämä maailma on menossa päin helvettiä, niin ettemme syyttelisi toisiamme vaan yrittäisimme elää sovussa niin kauan kuin suinkin mahdollista.

        Nykyään rima on vielä alempana, yleissivistykseksi lasketaan kaikki mikä saa ihmisyksilön tuntemaan itsensä yhdeksi universumin kanssa, vaikkei oikeasti laittaisi rikkaa ristiin ihmiskunnan tai edes oman isänmaan yhteiseksi hyväksi.

        Raamatun ja Koraanin sivistävyys on kyllä minusta varsin monitahoinen kysymys, ovat sen verran merkittäviä ettei niitä ei voi kuitata viittaamalla niiden aiheuttamiin ei-sivistyneisiin tapahtumiin (varsinkaan, jos sivistys on sillä tasolla ettei osaa kirjoittaa niitä isolla alkukirjaimella suomen kieliopin mukaisesti).

        "ettemme syyttelisi". Niinpä, Kirjoitan pienellä ko. kirjojen nimet, koska minulle ne ovat roskakirjallisuutta. Viime(isten) aikojen uutiset ovat kertoneet ko. kirjojen "yleissivistävyydestä"; sukurutsaa, lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, kunniamurhia ? jne...


      • Laatu/määrä

        5 000 000 000 kärpästä ei voi olla väärässä? Silläkö tuota suositusta perustelet?


    • S.P./Sinde vm-82

      1. Dostojevski Rikos ja Rangaistus
      2. Fokus on sanakirja
      3. Raamattu
      4. Gulla-kirjat (en muista kirjoittajaa)
      5. Reijo Mäki: Vares
      6. Kate Mosse Labyrintti
      7. Legioonalainen Peters Kyösti Pietiläinen, Petri Pietiläinen
      8. Suomi Konepistooli
      9. Jorma Kurvinen - tuotantoa
      10. Krishnamurti

      • M.A.Sinde vm-82

        Sakari Topelius lapsille
        Muumi-kirjat
        Jotain raamatun käännöksiä lapsille
        Astrid LIndgren Maritta-kirjat.


      • S.P./Sinde vm-82
        M.A.Sinde vm-82 kirjoitti:

        Sakari Topelius lapsille
        Muumi-kirjat
        Jotain raamatun käännöksiä lapsille
        Astrid LIndgren Maritta-kirjat.

        Shogun kiinnostaa, Alistair Mccleania olen lukenut melko monta kirjaa, Shakaali on hyvä, muttei enää yleissivistyksellisesti ajankohtainen.

        Lumivalko ja Ruusunpuna. Kamalin kirja on Torey Hayden: Tiikerin lapsi.


      • Tai-TAO tai vain PAN
        S.P./Sinde vm-82 kirjoitti:

        Shogun kiinnostaa, Alistair Mccleania olen lukenut melko monta kirjaa, Shakaali on hyvä, muttei enää yleissivistyksellisesti ajankohtainen.

        Lumivalko ja Ruusunpuna. Kamalin kirja on Torey Hayden: Tiikerin lapsi.

        Tarzan :"Eric Rice Burroughsin" kaikki kirjat Enid Blyton Viisikot tuli vissiin KAIKKI luettua lapsena...
        TAI-PAN jäi lopussa kummalliseen vaiheeseen, se on yksi maailman paksuimmista romaaneista - tietääkseni. Taisivat kuolla Tai-fuunissa silloin kaikki KIINALAISET huumekauppiaat?


    • klik_1a

      Tässäpä muutama teos, jotka tekivät ainakin meikäläiseen vaikutuksen:

      Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
      Mika Waltari: Sinuhe, egyptiläinen
      Daniel Defoe: Robinson Crusoe
      Richard Bach: Lokki Joonatan
      C.S Lewis: Narnia-sarja
      J. R. R. Tolkien: Taru sormusten herrasta
      Stephen King: Tukikohta ja Kosketus
      Väinö Linna: Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla

    • Kirjojen ystävä

      Tässä minuun eniten vaikutuksen tehneet kirjailjat/kirjat aikajärjestyksessä. Monta puuttuu listasta. Valinnat pelkkää kaunokirjallisuutta, esim. runot ja filosofia jätin pois. Kaikilta mainituilta kirjailijoilta kuuluisi koko tuotanto tähän, mutta valikoin nyt yhden edustavimman ja minkä olen itse tod.näk. ensimmäisenä lukenut.

      1. H. P. Lovecraft: Hulluuden vuorilla

      kauhun ja mielikuvituksen portit aukeaa

      2. Philip K. Dick: Valis

      scifiä ja laajentunutta tajuntaa

      3. Samuel Beckett: Molloy

      outoa minimalismia, olemassaolon ahdistusta

      4. Henry Miller: Kravun kääntöpiiri

      verbaalista runsautta, elämännälkää ja seksiä

      5. Dostojevski: Rikos ja rangaistus

      punnittua kerrontaa, moraalisia kysymyksiä

      6. Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä

      vaikutelmien, tunteiden ja muistojen kude, elämän kulku

      7. Franz Kafka: Linna

      unen läpi kohti todempaa todellisuutta, hauskaa ja ahdistavaa

      8. James Joyce: Odysseus

      älyllinen kirjallinen labyrintti, lukijan harharetket

      9. Thomas Bernhard: Hakkuu. Muuan mielenkuohu

      tässä oikeastaan yhdistyy jotain proustin kielen virtailusta ja beckettin ja kumppanien ahdistuneesta eksistentialismista

      10. Michel Houellebecq: Alkeishiukkaset

      romaani tälle ajalle, ehkä tämäkin voisi olla Millerin ja Dostojevskin ja Bernhardin eräänlainen risteytys

      • lukutaito

        "Thomas Bernhard: Hakkuu. Muuan mielenkuohu"

        :))

        parhaillaan menossa.


    • Kaikkiruokatoukka

      Minusta yleissivistävien kirjojen top-10-listalle pääsyyn ei riitä, että kirja on hyvä ja tunnettu. Sen pitää olla myös niin syvästi kulttuuriin vaikuttanut, että sen vaikutukset näkyvät kaukana itse kirjan vaikutuspiiristä, muilla kulttuurin aloilla.

      Näin ollen esim. Tuntematon sotilas puoltaa paikkaansa siksi, että siinä on puettu sanoiksi suomalaisten sotilaiden kollektiivinen kokemus sodasta, ja se on ohjannut tämän kokemuksen tulkintaa ja välittämistä jälkipolville. varsin laajasti.

      Raamattu on oltava mukana, koska sen kuva- ja symbolikieli on muokannut sekä suomen että muiden eurooppalaisten kulttuurikielten kehittymistä ja näin vaikuttanut koko kultuuripiiriin. Suomen osalta Kalevala ja Seitsemän veljestä kuuluvat mukaan samasta syystä.

      Moni vähemmän tunnetukin kirja sopisi mukaan, esim. Gustav Meyrinkin "Golem". Tuo kirja teki laajemmin tunnetuksi Prahaan sijoittuvan Golem-myytin, ja loi siten pohjan paitsi Frankenstein-tarinoille, myös koko sille scifi-kirjallisuuden haaralle, joka käsittelee robottien tai tekoälyn riistäytymistä ihmisen hallinnasta.

      Sen sijaan moni sinänsä kuuluisa bestseller ei välttämättä ole vaikuttanut ihmiskunnan ajatteluun kovinkaan syvästi tai pitkällä aikavälillä.

    • lukutaito

      Jos pelkkää proosaa tarkastellaan, niin tuli mieleen

      Suomalaisista:
      Väinö Linna,
      Mika Waltari
      Helvi Hämäläinen
      Minna Canth
      Eeva Joenpelto
      Monika Fagerholm
      Sofi Oksanen
      Kjell Wästö ja monia muitaKIN

      Ukolmaalaisista:
      Kaikki venäläiset klassikot!
      Oran Pamuk
      Hamsun
      Kerstin Ekman
      Ivar-Lo Johansson
      Thomas Mann
      Steinbeck
      Faulgner
      Hemminway
      Grass
      etc. etc.


      Tämän lisäksi tietokirjallisuus...

    • ew

      Tässä muutamia:
      George Orwell, Eläinten vallankumous
      Terry Pratchet, hyvät kirjat, älkää lukeko niitä huonoja
      Muumi-sarjakuvat, alkuperäiset
      Sunzi, Sodankäynnin taito

    • Hyviä herroja

      Parhaat:
      Haanpää, Mukka, Skiftesvik, Huovinen. Kaikilta koko tuotanto.

    • Ajnat2

      L. Onervan Mirdja on ollut yksi mieleenpainuvimpia suomalaisia teoksia. Pidin myös Tuntemattomasta sotilaasta.
      Ulkomaalaisista Alex Haleyn Juuret teki aikoinaan vaikutuksen. Sitten tietysti klassikot, kuten Monte Criston kreivi. Egyptiläisen Nawal El-Saadawin feministiset ja uskonnollisia hurskastelijoita kritisoivat teokset myös - tosin ne ei ehkä kuulu ihan yleissivistykseen.
      Suomalaisista suosittelen kaivelemaan myös 1900-luvun alkupuolen kirjallisuutta!

    • Mielipide tämäkin

      Olen ns, suurta ikäluokkaa, joten makuni ja lukukokemukseni ovat sen mukaiset. Kuitenkin, jotain mieleen jääneitä kirjoja tässä: Suomen runoudesta ns klassisen kauden runoilijat ja nuoremmista Eeva-Liisa Manner; erityisesti Tämä matka.
      Koska muut keskeiset romaanit on jo mainittu, Toivo Pekkasen Tehtaan varjoissa.
      Ulkomaisista ikivanhoista Voltairen Candide. Vähän nuoremmista mielivaltaisesti mieleen jääneitä Joycen Lapsuuteni ja Nevil Shuten erittäin kiehtova romaani Viisi mustaa kanaa.
      Nuorisokirjallisuudestakin jotain: Frans Trellerin Kuningasten jälkeläinen.

    • oliviawashere

      Nykykirjailijoista suosittelisin Salman Rushdieta ja Vikram Sethiä, intialainen tausta ja värikkyys tekee myös kerronnasta hyvin älykästä, värikästä ja toimivaa. Lisäksi Mihail Bulgakovin Saatana saapui Moskovaan pitää lukea kuten Dostojevskia, kuten ketjussa jo mainittiin. Suomalaisista jättäisin muille paremmat suosittelut, koska en vain ole kovasti sitä mieltä että sieltä 10:n parhaan listaan ei makuuni ole kovasti ketään. Hmm, runoilijoita kyllä mutta eksyy alkuperäisestä aiheesta.

    • dzfhd<fh

      1.Aapinen
      2.Matematiikkaa
      3.John Allegro - The Sacred Mushroom and the Cross.
      4.Puutarhanhoito
      5.luonto-opas
      6.Sitten tietysti yleisimmät tarinat sienikultista
      kuten Homeroksen Odysseija,raamattu,Budhan tarina ja koraani.

      Siinäpä kaikki olennainen tältä planeetalta.

    • Beelzebub

      1. William Golding- Kärpästen herra
      2. Ilmari Kianto- Punainen viiva
      3. Dante Alighier- Jumalainen näytelmä
      Nuita ei olla taidettu vielä mainita

    • JO kunenko

      Näköjään KAIKKI kirjat ovat tarpeellisia. Joillekin. Itse olen nykyisin lukenut vain suomalaisten muinaisuuteen ja historiaan liittyviä teoksia. Ajanvietteenä.

    • Onhan hyviä kirjoja, tässä listaani:
      Seitsemän veljestä, Alastalon salissa, Tuntematon sotilas, Sota ja rauha, Pariisin salaisuudet, Nana, Lolita, Puukkojunkkarit, Taivasten valtakunnan avaimet, Sinuhe. Nämä tällä kertaa, mutta Aleksis Kiven "Seitsemän veljestä" pysyy ja paranoo kerta kerralta.

      • Paska on paskaa

        Alastalon salissa, et liene tosissasi? Tekotaiteellista paskaa josta kukaan kunnon ihminen ei pidä!


      • Paska on paskaa kirjoitti:

        Alastalon salissa, et liene tosissasi? Tekotaiteellista paskaa josta kukaan kunnon ihminen ei pidä!

        Kilven "Alastalon salissa" on parhaita kirjoja joita olen lukenut, ei todellakaan mitään tekotaiteellista. Ehkä hänen kirjansa "Pitäjän pienenpiä" avaa useammalle tien hänen tuotantoonsa.


    • -----

      Suomalaiset:

      1. Tuntematon sotilas, noin kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta ainakin. Jännän puolelta suosittelisin vaikkapa Krohnin Tainaronia

      Ulkomaiset:

      2. Dostojevskilta Idiootti - yhden venäjän tärkeimmistä kirjailijoista yksi parhaista (Venäläisiä klassikoita kannattaa lukea laajemminkin kyllä)

      3. Bulkakovin Saatana saapuu Moskovaan, loistavaa neuvostosatiiria

      4. Nabokovilta Lolita, paisi jos englanninkieli taipuu, niin suosittelen Pale Fireä

      5. Borgesilta novellikokoelma Ficciones. Muistaakseni suomeksi julkaistu niinkin, mutta löytyy ainakin nimellä "Haarautuvien polkujen puutarha". Harvinaisen älykästä ja kiinnostavaa novellistiikkaa

      6. Goldinin Kärpästen Herra. Hieno teos. Teki joskus lukiossa syvän vaikutuksen.

      7. Hermann Hessen Arosusi. Varsinkin noviisilukijalle järisyttävä teos.

      8. Orwellin Eläinten Vallankumous. Mielestäni vähän parempi kuin vuonna 1984, tosin molemmat hyviä

      9. Calvinon Koko Kosmokomiikka. Erittäin viihteellinen ja älykäs novellikokoelma.

      10. Beckettin Molloy. Kummallinen, minimalistinen, surullinen, hauska.

    • 15+16

      En lajittele järjestykseen, vaan annan omia esimerkkejäni:
      Orhan Pamuk: Viattomuuden museo
      Mann: Taikavuori
      Tolstoi: Anna Karenina
      Piin elämä
      Kafka: Oikeusjuttu
      Zafon: Tuulen varjo
      Woolf: Mrs. Dalloway
      Ja kaikki muut, joiden seurassa viihdyt.

    • realmaan

      Oon todella huono (laiska) lukemaan mitään, mutta sain vaimolta lahjaksi todella hervottoman hauskan pokkarin. Urmas Hurmalainen - Äijän todellinen aapinen nro 1. Sitä suosittelen luettavaksi kaikille miehille, jotka haluavat porautua äijän maailmaan. Erikoisia ja erilaisia näkökantoja, joita en ole aiemmin tullut ajatelleeksikaan. Niitä on kait ainaski Suomalaisessa saatavana...

      • maajussi4ever

        Täytyypä käydä ehtimässä jostain se.


    • Joku Hullu

      1. Raamattu
      2. Koraani
      3. Urantia

      4. Mayojen testamentti (Steve Alten, R-kioskilla vielä muutama tuhatta kpl jäljellä?)
      5. En tiedä, Tripitaka?
      6. Potenssiinnkoroitusten oppikirja.
      7. Kalevala
      8. Ruotsin historia ja Buddhan Käsikirja(Michaelin Käsikirja)
      9. "Jääkiekon salat" ja "Tuntematon sotilas"
      10. "Logarytmin otto 'neperin' luvusta" (Kaikissa yliopiston oppkirjoissa ainakin)
      11. PIMEÄN VOIMAN SALAT(ZZ,ÖÖ. Lucas)
      22. VALOISAN VOIMAN SALAT -1? (Kaikki Clarcen opukset).

      • Vielä Hellumpi

        -1. Lukutaito.
        0. Nukkuminen ja valvominen.
        1. Lukeminen


      • Tupakoiva MAYA-hyhyä

        Mayojen testamentti: "Muinaisten mayojen kalenterissa ennustetaan ihmiskunnan TUHOUTUVAN talvipäivänseisauksena 21. joululkuuta 2012."

        Deterministiset ihmiset ja varsinkin PYROMAANIT polttavat turhimmat kirjansa makkaranpaiston sytykkeenä joulutakassaan silloin pois. Varmasti menee jollakin myös Raamattu, Koraani tai Urantiakin, mutta silloin syttyy myös ihmepaloja, joille ei ole LUONNOLLISTA selitystä!


      • Viimeisiä Virsuja
        Tupakoiva MAYA-hyhyä kirjoitti:

        Mayojen testamentti: "Muinaisten mayojen kalenterissa ennustetaan ihmiskunnan TUHOUTUVAN talvipäivänseisauksena 21. joululkuuta 2012."

        Deterministiset ihmiset ja varsinkin PYROMAANIT polttavat turhimmat kirjansa makkaranpaiston sytykkeenä joulutakassaan silloin pois. Varmasti menee jollakin myös Raamattu, Koraani tai Urantiakin, mutta silloin syttyy myös ihmepaloja, joille ei ole LUONNOLLISTA selitystä!

        Apokryfit:
        http://apokryfikirjat.com/
        Bhagavad GIta:
        http://www.teosofia.net/eriusk/bhagavad_gita.htm


        Urantia:


        http://www.urantia.fi/book/fin/index.php


        VT-Apokryfit:
        http://www.finbible.fi/head/raam.htm

        Ja onnelliseksi ulinaksi lopulta lopuksi:
        http://www.islamopas.com/koraani/sisallys.htm

        Jos luet nuo kaikki, olet ansainnut PALKINNON!


    • kkii.

      Kaunokirjallisuus sivistää.
      -krokotiilen keskellä erhrooth
      -naisten kaupunki- jokutyttöporukka kirja helsingistä
      - jumalten naamiot fowels
      anna karenina tolstoi
      - jne

    • Meriteos

      IDEA ON: Luettele 10 kirjaa joiden lukeminen kuuluu ehdottomasti yleissivistykseen. Kun kerran Suomessa asutaan niin Tuntematon sotilas on lienee ehdoton ykkönen, mitkä muut yhdeksän. Pari suomalaista, loput ulkomaisia vai onko suhde väärä?

      VASTAUKSENI ON: Tuntematon sotilas-kirja ei ole missään nimessä ehdoton ykkönen.

      Olen nimittäin keskustellut monen sotaveteraanin kanssa sota-ajoista ja -kokemuksista. Kerrompa niistä yhden: Oli yö. Kolme sotilasta oli nukkumassa ja yksi oli vartiossa. Tuo vartija alkoi näkemään kummallista näkyä. Hän oli hämmästynyt, peloissaan ja epäili jopa itseään että onko raju sota saanut hänet näkemään kummia. Siksi hän meni ja herätti nukkuvat sotakaverinsa ja toi heidät ulos katsomaan näkemäänsä. Kaikki neljä miestä näkivät saman: kynttiläjalka, jossa paloi neljä kynttilää. Taivas loisti kynttilöiden valosta. Kauniissa kynttiläjalassa loistavia kynttilöitä sotilaat katsoivat pitkän aikaa ja sen jölkeen nuo kolme sotilasta palasivat yöpuulle täynnä hämmästystä. Ihme oli nähty.

      Tuo sama vartijasotilas jäi toimeensa ja alkoi nähdä näyssä seuraavaa: Kolme kynttilää sammui pikku hiljaa. Vain yksi jäi palamaan. Lopulta näky hävisi.

      Jumala kertoi näyssä sen mitä tuli tapahtumaan. Vain tuo vartija jäi noista neljästä miehestä henkiin sodan aikana. Nuo kolme nukkuvaa sotilasta kuoli.

      Sotilaat ovat kertoneet aivan uskomattomia ihmeitä sodan ajoilta. Ja kaikkien niiden ihmeiden takana on ollut Jumala, Kaikkivaltias. Siksi meidän tulee tutustua tuohon tuntemattomaan Jumalaan ja sitä varten meillä on Raamattu. Se kautta ihmiselle voi tulla Jumalasta oma Isä. Se jälkeen on rukous: "Isä meidän joka olet taivaissa....", täyttä todellisuutta.

      Suurinta sivistystä, viisautta, onnea, tietoa ymv. on tutustua Raamattuun ja sitä kautta kokea pelastus Helvetistä. Mikään muu teos ei tarjoa niin suurta lahjaa kuin Raamattu. Se selvittää ihmiselle kaikkein oleellisisimman henkilökohtaisen asian: Ihmisen itsensä pelastuksen.

      Siksi kuuluu tuo 10:n kirjan lista on: LUE RAAMATTU 10 KERTAA. Sitä kautta alkaa asiat selviämään.

      Minä olen suunnattoman kiitollinen, että sain häälahjaksi aikoinaan Raamatun, jonka päätin lukea. Oli mahtava kokemus. Tulin sen kautta uskoon. Se jälkeen olen lukenut Raamattua usein ja useita kertoja. Aivan fantastinen kirja. Kiitos Jumalalle Pojastaan. Aivan mahtavan onnellinen olen. Tule sinäkin Jumalan lasten joukkoon. Ota vinkistäni vaari. Taivaassa voit sitten kiittää, että otit neuvon vastaan ja koit ihmeitten ihmeen. Kiittää siis Jumalaa ikuisesti. Jumalalle kunnia kiitos ja ylistys yksinomaan ja ikuisesti.

      • kuulepas.

        Sinähän olet vallan väärällä palstalla. Mene jollekin noista lukemattomista hörhöpalstoista, jotka liittyvät näkymättömiin ja olemattomiin uskomiseen.


    • iskete riskete rum..

      Uskotaan sinua. Olet TÄYSIN ONNELLINEN.

    • Raamattu
      Koraani.
      Sinuhe egyptiläinen
      Eläinten vallankumous 1984
      Nalle puhin viisautta.
      Salka Valka.
      Decamerone.
      10 pv jotka järisyttivät maailmaa.
      Seitsemän veljestä.
      Siivekäs Faarao kaikki Joan Grantin teokset divarista.

    • Laiskalukija

      En ehkä jaksa luetteloida kymmentä kirjaa., lienenkö eläessäni lukenutkaan niin montaa. Tosin sitäkin paksumpia: Tässä kuitenkin pari parhaten mieleen jäänyttä eeposta.

      - Useita kirjoittajia: Raamattu
      - C.G.Jung: Unia, ajatuksia, muisikuvia
      - Augustinus: Tunnustuksia
      - Dante Alighieri: Jumalainen näytelmä
      - Heikki Tikkala: Olevaisen yöpuoli
      - Toim. Erkki ja Sulamit Reenpää: Fantastisia kertomuksia
      - Arthur C. Clarke: Avaruusseikkailu 2001

      Freudin unien tulkinta oli hirveän mielenkiintoinen mutta niin raskassoutuinen että nukahdin kesken lukemisen ja se jäi sitten kesken. Panin sitä lukiessani kuitenkin merkille erään mielenkiintoisen seikan: aloin nähdä selkeitä unia, joissa esiintyi selviä symboleja.

      Näin ollen yksin laskien tuli kahdeksan kirjaa, joista ainakin yksi tuli luettua kahteen kertaan, yksi jäi kesken ja muutkin pitäisi lukea joskus vielä. Jospa ne kaksi puuttuvaa vielä tulevat mieleen. Ilmoittelen sitten

    • nahkakolo

      Kerouac: Matkalla Dharmapummit

      Nietzsche: Antikristus

      Salinger: Sieppari Ruispellossa

      LaVey: Saatanallinen Raamattu

      Siinä ne mitkä miulla on kolahtanut eniten. On tietty muitakin hyviä, esim Anne Frankin päiväkirja.. Mutta noita kirjoja olen lukenu monta kertaa läpi. Ja lisää varmasti kertyy iän mukana..

      • Se yhdestoista on Hannu Väisänen:
        Vanikan palat
        Toiset kengät (Finlandia!)
        Apupata
        ...ja vielä jotain muutakin, hakekaa niin löydätte!
        Tosi taide voi olla myös tosi hauskaa!
        Muutti Ranskaan, mutta suomen kieli on hallussa yhtä hyvin kuin visuaalinen taide. Aploodeja!


      • Antikristuksen alkulause:
        "Tämä kirja kuuluu harvimmille."
        Ehkäpä ei ole suositeltavaa mainostaa sitä näin näkyvästi vielä 123 vuoden jälkeenkään. Onko maailma tai edes Eurooppa vielä valmis ymmärtämään sitä?
        Toisaalta Nietzsche kävi sitä kirjoittaessaan jo ylikierroksilla ja romahti lopullisesti seuraavana talvena, minkä Markku Saarinen on selostanut seikkaperäisesti toisen painoksen jälkisanoissa.


    • Varmaan jokaisella on omat lempikirjansa, mutta tässä joitakin tärkeitä. Jätin Grimbergin ja Schückin pois ja ehkä joku tietosanakirjakin olisi hyvä käydä läpi, tai jokunen, muuten ei kai voi puhua "yleissivistyksestä", mutta tässä joitakin lukemiani, jotka tulivat ensiksi päähäni

      Raamattu Uusi testamentti -painotteisesti
      Kalevala
      Vänriikki Stoolin tarinat (tai Hirvenhiihtäjät)
      Seitsemän veljestä
      Punainen viiva
      Alla kasvon Kaikkivallan ja Leinon runot muutenkin, etenkin nuoruuden ajalta
      Kalevalan avain tai Jeesuksen salakoulu
      Täällä Pohjantähden alla
      Pääoma tai Imperialismi kapitalismi korkeimpana vaiheena
      Salainen Oppi

      Anteeksi Södergran, Tolstoi, Dostojevski, Hugo ja moni muu ja sitten sama anteeksipyyntö James Redfieldille ja Chopralle, voi voi, hyvää lukemista on niin paljon, Brecht, Majakovski, Neruda, Dante, Shakespeare, Gorki ja Platon, parasta lukea koko tuotanto, ja useampaan kertaan

    • Arttu IV

      Huikeita kirjoja mainittu täällä. Minun listalle kuuluu kyllä ehdottomasti Kärpästen herra ja Ruttovuosi. Jollakin tavalla edelläkävijöitä. Ja Kingin Musta Torni ei sivistä, mutta on jotenkin niin...sanoinkuvaamaton.

      Kumartakaa purppurakuningasta

    • Pastori Maldonado

      On hyvin vaikeaa laatia puolueetonta listaa kirjoista, jotka ovat sekä sivistäviä, että hyväsanomaisia. Vaikka olenkin kristitty, niin en missään nimessä halua sortua liian puolueelliseksi. Tässä listani:

      - Raamattu (Tärkeä pyhä teos.)
      - Koraani (Tärkeä pyhä teos.)
      - Bhagavad Gita (Tärkeä pyhä teos.)
      - Kalevala (Pakanallinen teos, mutta hyvin sivistävä.)
      - Seitsemän veljestä (Suomalaisia kun olemme.)
      - Tuntematon sotilas (Suomalaisia kun olemme.)
      - Myrsky Koillismaassa (Ehkä raadollisempi sotakuvaus, hyvin rehellistä tekstiä.)
      - Taru sormusten herrasta (Ei esittelyä kaipaa.)
      - Lokki Joonatan (Filosofinen, mutta maalaisjärjelläkin ymmärrettävä viisas teos.)
      - Vanhus ja meri (Todellinen klassikko.)

      Maailmassa on paljon muitakin kirjoja, jotka ehdottomasti kannattaa lukea. Jokainen teos, joka on luonteeltaan viisas, rehellinen ja inhimillinen antaa elämään paljon sisältöä ja tärkeää pohdittavaa.

      • roskiin vaan

        Ei Koraani ole yleissivistävä vaan yleistaannuttava. Sehän kertoo muinaisen pedofiilin edesottamuksista.


      • Anonyymi
        roskiin vaan kirjoitti:

        Ei Koraani ole yleissivistävä vaan yleistaannuttava. Sehän kertoo muinaisen pedofiilin edesottamuksista.

        raamattu on kattavin naisen alistamisen historia. Sitä on käytetty mallina tuhansien vuosien ajan.


    • anonyymi98

      12 vuotiaan kanta.

      1.Tuntematon sotilas
      2.täällä pohjantähden alla
      3.havukka ahon ajattelia
      4.konstan pylkkerö
      5.papillon
      6.Suomen kielen sanakirja
      7.Historiaa (jotain?)
      8.Sinuhe ekyptiläinen
      9.Seittämän veljestä

      • No, on sinulla komea luettelo. Uskon sinun todella myös lukeneen ne. Itse olin sinun ikäisenä lukenut tuosta listasta: Seitsemän veljestä (se oli kotona vanhoilla kirjaimilla painettuna) ja Sinuhe Egyptiläisen. Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla ilmestyivät, kun lukeuduin jo nuorisoon. Aikuisena luin Havukka-ahon ajattelijan ja Konstan Pylkkerön, sekä Papillonin. Historia on aina ollut kiinnostavaa ja jotain sanakirjaakin on tullut selailtua. Voisin vielä suositella sinulle huikeaa seikkailukirjaa Lautalla yli Tyynen valtameren, kirjoittajana norjalainen Thor Heydrahl (tulikohan nimi oikein). Hyvää elämää sinulle ja harrastusta kirjojen parissa.


    • Kunhan muistaa että

      Kun lukee vaikka kymmenen tunnettua kirjaa, niin on lukenut kymmenen tunnettua kirjaa ja voi keskustella niistä muiden ne lukeneiden kanssa, muttei ole vielä kirjallisesti yleissivistynyt. Enemmän se vaatii, aikaa ja näön menetystä.

      • Aloitanko heti?

        Jos lukee sata maailmankirjallisuuden klassikkoa, onko silloin kirjallisesti yleissivistynyt? Tekee vielä niin että kun on ne sata lukenut aloittaa taas alusta, lukee ne kirjat monta kertaa läpi. Silloin niistä kirjoista osaa varmaankin tosi älykkäästi keskustella?


      • Pieni punainen kirja

        Voihan ne tosiaan lukea ja onhan lukeminen mekaanisena suorituksena oma taitolajinsa. Tekstianalyysin kanssa sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä - sama kuin hokisi tuhat kertaa "hauki on kala".

        Moniko näitä maailmanklassikoita lukeneista on oikeasti ymmärtänyt, mitä kirjailija todellisuudessa tahtoi sanoa tai osaa analysoida, miten kirjan tapahtumat liittyvät laajempaan kontekstiin, kuten kulttuuriin, historiallisiin tapahtumiin tai vaikkapa Kafkan tapauksessa Freudin psykoanalyysiin, joka oli tuolloin suuressa huudossa kylddyyripiireissä? Tämä on sitä oikeaa yleissivistystä. Sitä pitää olla jo ennen kirjojen lukemista. Muuten lukeminen0 jää tosiaankin pelkäksi mekaaniseksi suoritukseksi.


      • Aloitanko heti?
        Pieni punainen kirja kirjoitti:

        Voihan ne tosiaan lukea ja onhan lukeminen mekaanisena suorituksena oma taitolajinsa. Tekstianalyysin kanssa sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä - sama kuin hokisi tuhat kertaa "hauki on kala".

        Moniko näitä maailmanklassikoita lukeneista on oikeasti ymmärtänyt, mitä kirjailija todellisuudessa tahtoi sanoa tai osaa analysoida, miten kirjan tapahtumat liittyvät laajempaan kontekstiin, kuten kulttuuriin, historiallisiin tapahtumiin tai vaikkapa Kafkan tapauksessa Freudin psykoanalyysiin, joka oli tuolloin suuressa huudossa kylddyyripiireissä? Tämä on sitä oikeaa yleissivistystä. Sitä pitää olla jo ennen kirjojen lukemista. Muuten lukeminen0 jää tosiaankin pelkäksi mekaaniseksi suoritukseksi.

        Ahaa, nyt ymmärrän, kirjat pitää lukea syvällisesti ja ymmärtää niiden perimmäinen tarkoitus. Ei ole aikaa, kai kaikki klassikot on selitetty hyvin tyhjentävästi maailman parhaiden asiantuntijoiden toimesta? Lukee kirjan kerran ja lukee asiantuntijat analyysin, tarviiko koko kirjaakaan silloin lukea?!


      • Saahan sitä lukea
        Aloitanko heti? kirjoitti:

        Jos lukee sata maailmankirjallisuuden klassikkoa, onko silloin kirjallisesti yleissivistynyt? Tekee vielä niin että kun on ne sata lukenut aloittaa taas alusta, lukee ne kirjat monta kertaa läpi. Silloin niistä kirjoista osaa varmaankin tosi älykkäästi keskustella?

        Hei! Nyt täytyy vastata etten tiedä tuosta sivistyneisyydestä. Silti kannattaa lukea Pierre Bayard :Miten puhua kirjoista joita ei ole lukenut. Sen perusteella ei pitäisi enää joutua lukemaan yhtään kirjaa ja silti kyetä keskustelemaan niistä ihan vakuuttavasti :)


    • pikku nainen

      Raamattu,aapinen,kaikki Väinö Linnan kirjat,Mika Waltarin kirjat,Leif GW Perssonin kirjat.Johannes Mario Simmelin kirjat ym ym.Maailmassa on paljon hienoja kirjoja jotka yleissivististystä lisää ja viihdyttää.

    • nakkilaatikko

      En lue muuta kuin C ja OpenGL kirjoja

    • hobittiiiiiiiiiiiiii

      en oo lukenu tarpeeks kirjoja et voisin kunnolla vastata tähän, mutta stephen kingin kuoleman käytävä ja sormusten herra on ainaki ollu sellasia mitkä musta kaikkien pitäis lukea :) voisin myös suositella terry prachetin ja eoin colferin kirjoja:D:D

    • Pieni punainen kirja

      Miksi ihmeessä Tuntematon sotilas? Suomen historiassa on X -kappaletta vähintäänkin yhtä tärkeää tapahtumaa. Edelleen kirjana se kuvaa tapahtumia, jotka eivät ole olleet ajankohtaisia tai merkityksellisiä kenellekään alle 50-vuotiaalle.

      Sen lisäksi kyseenalaistan suomalaisten kirjailijoiden ja kirjojen olemassaolon ko. listalla. Ei meillä ole yhtäkään kirjailijaa, joka kykenisi kilpailemaan Salman Rushdien tai Dante Alighierin kanssa. Maon Punainen kirjakin on maailmanhistorian (ja painettujen painosten) kannalta painavempaa tavaraa kuin jokin F.E. Sillanpään Nuorena nukkunut.

      "Pieni punainen kirja on maailman laajalevikkeisin kirja Raamatun jälkeen. Sitä on painettu noin 1,5 miljardia kappaletta. Kirjan nimiin ovat vannoneet monien eri valtioiden nykyiset johtajat nuorempina." http://fi.wikipedia.org/wiki/Pieni_punainen_kirja

      Löytyykös muuten aloittajan tai muiden suomalaisten sivistyneiden tahojen kotikirjahyllystä Pientä punaista kirjaa? Mitenkäs kuuluikaan sen yleisivistyksen määritelmä? Hihi.

      Aloittaja luki muuten viimeksi John Miltonin kirjan Paradise Lost, alkuperäisversiona.

    • tässä muutama hyvä

      Eivät ole paremmuusjärjestyksessä
      1. Maria Jotuni: Huojuva talo
      2. Gogol: Nenä
      3. Waltari: Ihmiskunnan viholliset
      4. Väinö Linna: Musta rakkaus
      5. Jack London: Valkohammas
      6. Maria Jotunin novellit
      7. Anne Frank: Nuoren tytön päiväkirjat
      8. Bulkakov: **** saapuu Moskovaan
      9. Sofi Oksanen: Puhdistus
      10. Tolstoi: Sota ja Rauha

      • Anonyymi

        Vai Musta rakkaus ! On Sinulla erikoinen 'maku'.


    • Edwin Won Herb
    • kirjat ei tee sivis-

      tyneeksi..........elämä tekee!!!

      Siis kuuluu yleissivistykseen....tjaa enpä tiedä....varmaan voi elää hyvän pitkän ja onnellisen elämän ilman yhtäkään kirjan lukua...!!!
      Mutta suomalaisena totta maar heti koulussa...raamattu...katekismus...seittemän veljestä...tuntematon sotilas....
      ulkomaalaisia tietty jotkut venäläiset...tolstoi,dostojevski,gogol..entäs Orwell...
      Kaipa koraani olisi kova sana... ja sit lopuksi Mein Kampf,Pääoma ja jotain ......eikös siinä jo 10 ole????

    • trr trr mitja

      Jos yleissivistyksen mittarina pidetään hyvää ja sivistynyttä keskustelua, niin suosittelen lukemaan jonkin Uuden testamentin evankeliumeista (Matteus, Markus, Luukas, Johannes) riippumatta maailmankatsomuksesta.

      Itse Raamattuhan ei ole mikään yhtenäinen "kirja" siinä mielessä kuin haluamme sen ymmärtää, vaan on syntynyt eri kirjoittajien ja yhteisöjen toimesta ehkä 1000 vuoden aika välillä... myös kirjoittajien motiivit ovat vaihdelleet ajan kuluessa.

      Lisäksi kannattaisi lukea jokin perusteos Raamatun tulkinnasta eli hermeneutiikasta esim. joku Räisäsen kirja, niin välttyisi monelta melko hedelmättömältä kesksutelulta niin täällä kuin monessa muussakin yhteydessä

      Mitä tulee lukemiseen yleensä, niin suosin itse melkein mitä vain teosta esim. mitä em. viesteissä on suositeltu. Tärkeämpi on ehkä kokonaisvaltainen asenne kuin mitä varsinaisesti lukee.

      John Readerin "Peruna" on varsin hauska ja mielenkiintoinen katsaus erään tärkeimmän ruokakasvin historiaan, joka on jossain määrin mahdollistanut myös väestönkasvun (hyvä/huono, en ota kantaa) modernilla ajalla.

    • Anonyymi

      Luettelen englanniksi koska omasta mielestä suurin osa klassikoista kadottaa taikansa huonojen suomennosten takia.

      1. Platon - The Republic
      2. Aristoteles - Nichomachean Ethics
      3. Sören Kierkegaard - Philosophical Fragments
      4. Friedrich Nietzsche - The Gay Science
      5. Ferdinand Saussure - Course in General Linguistics
      6. Lugwig Wittgenstein - Philosophical Investigations
      7. Albert Camus - The Stranger
      8. Fjodor Dostojevski - The Brothers Karamazov
      9. Thomas Kuhn - The Structure of Scientific Revolutions
      10. Richard Rorty - Objectivity, Relativism, and Truth


      Immanuel Kant, G.W.F. Hegel, Michel Foucault, Jaques Derrida, Jean Baudrillard ja Martin Heidegger ovat kirjoittajia joita myös suosittelen, mutta jotka eivät ole kirjoittaneet kirjoja jotka mielestäni kuuluisi ihan kymmenen kirjan joukkoon jotka olisi pakko lukea ensin, vaan mieluiten vasta näiden jälkeen.

      Näillä eväillä pötkii pidemmälle yleissivistyksessä kuin suomalaisella kaunokirjallisuudella. Suomalainen kaunokirjallisuus voi olla hyvä tuntea, mutta se ei mielestäni kanna yhtä pitkälle kuin filosofian klassikot (joista nämä kymmenen ovat vain minun henkilökohtaisia suosituksia).

      • Näiden kaikkien alkukielihän on englanti.


    • Q-Files

      Naomi Kleinin tuotanto. Ei muuta kuin se salattu historia joka piilee nykyisen vapaakaupan taustalla.

    • Cogito ergo sum

      Willia Blumin Roistovaltio &
      Stephen Hawkingin Ajan lyhyt historia.

      Ensimmäinen kertoo USA:n todellisesta olemuksesta ja toinen syventävää fysiikkaa.

    • earties

      Osa enemmän viihde kirjallisuutta osa vähemmän, mutta mielestäni kaikki mahtavia kirjoja.

      1. Jane Austen: ylpeys ja ennakkoluulo
      2. Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
      3. Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva
      4.Minna Canth: Työmiehen vaimo
      5.Kari Hotakainen: juoksuhaudantie
      6. Anthony Burgess: kellopeli appelsiini
      7. Tolkien: Taru sormusten herrasta
      8. Stieg Larsson: miehet jotka vihaavat naisia
      9. (Emily?)Bronte: Humiseva harju
      10.Juhani Aho: Papin tytär

    • - Kirjat jotka muuttivat maailmaa / Andrew Taylor ; suomentanut Simo Liikanen.

      - Filosofia / toimittanut David Papineau ; suomentanut Tapani Kilpeläinen.. Hyvä tietää edes tämä filosofiasta.

      - Maailmanpolitiikan atlas / [toimitus: Philippe Bovet ... Kirja auttaa ymmärtämän tämän hetken maailmaa ja valtasuhteita.

      - Monimutkaisuus : elävän olemassaolomme perusta ja Suhteellisuusteoriaa runoilijoille / Kari Enqvist

      - Predictably irrational : the hidden forces that shape our decisions / Dan Ariely Tutkimuksia ja näkemyksiä siitä miten meidän käyttäytyminen on ennustettavaa vaikka teemmekin sen tietämättämme.

      - Tong sing, kiinalainen "kalenteri"

      - Kansojen varallisuus / Adam Smith

      -Manipulointitekniikat : niiden tunnistaminen ja torjuminen / Andreas Edmüller, Thomas Wilhelm

      - Mittaamisen historia / Andrew Robinson ;

    • Hyvä yleissivistys kyllä vaatii enemmän kuin 10 kirjaa.Ja se alkaa siitä kun lasta inspiroidaan lukemaan ensin Mark Twainia.Enid Blytonia,Tarzan-kirjat ja Robinson Crusoe.Teini-ikäinen voi lukea jo Kamelianaisen ja Moravian Lolitan sitten pikkuhiljaa Dumasin kirjoja ja Täällä pohjantähden alla.Sitten meneekin jo joku raskas klassikko esim Steinbeckin Vihan hedelmät.Sitten välillä neuvoo jotain kevyempää sikkailukirjaa tai tasokasta rakkausromaania.Ja sitärataa.

    • 1. Charles Darwin: Lajien Synty
      2. Jonathan Glover: Ihmisyys
      3. J.R.R tolkien: Taru Sormusten Herrasta
      4. Victor Hugo: Kurjat
      5. Väinö Linna: Tuntematon Sotilas
      6. Stephen King: Se
      7. Arto Paasilinna: Jäniksen Vuosi
      8. Patricia Cornwell: Sieppari Ruispellossa
      9. Karim Fossum: Hullujenhuone
      10. Pedon Meteli

    • dieadler

      Tuntematon sotilas & Mein Kampf

    • AinaOllakko

      Tuntematon sotilas on aivan yhtä paskaa kuin Tuntematon potilas. Mutta jos Tuntematon potilas on sinusta kirja joka pitää lukea, ei muuta kuin lue Päätalon Iijokisarja ties kuin monetta kertaa uudestaan.

    • bobbing

      1. Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
      2. Nabokov: Lolita
      3. Gogol: Nenä & muut tarinat
      4. Mann: Taikavuori
      5. Melville: Moby Dick
      6. Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys
      7. Kafka: Oikeusjuttu
      8. Camus: Putoaminen
      9. Vonnegut: Teurastamo 5
      10. Solzenitsyn: Syöpäosasto

    • 1011

      Hei, tässä muutama:

      1. Moni mainitsee Sinuhen, omasta mielestäni parempi oli Waltarin Ihmiskunnan viholliset
      2. Jotkut mainitsevat Gogolin Nenän, entäpä kuolleet sielut. Kuolleet sielut oli yllättävä, ainakin itselleni
      3. Quo Vadis, yksi parhaimmista, ellei paras, historiallisista romaaneista, joita olen lukenut
      4. Bulgakov: *** saapuu Moskovaan
      5. Eräs ystäni mainitsi kerran, että rikos ja rangaistus on yllättävän hyvä. En ole itse ehtinyt sitä vielä lukemaan. Lukulistallani.

    • -nimetön....

      Miksi pitäisi kertoa, kun epäilen, että joku esiintyy minuna foorumilla? Olen niin paljon kirjoja lukenut, etten osaa kertakaikkiaan sanoa kymmentä jotka pitäisi lukea. Tuntematonta Sotilasta en ole lukenut, enkä lue.:) Tai ehkä joskus. Toinen on Dostojevskin tuotanto - luin sitä kouluaikoinan toisella asteella niin paljon, että varmaan vaikka nyt tajuaisin sen toisin, on mulla jatkuva angsti tarttua siihen.

      Muutamia ihan hyviä parin viikon ajalla (muun lisäksi) lukemiani, mutta listoja en tee:

      1. oman alani kirjat - kaikki joita luen ja tätä en erittele tai kerro.

      2. Ernest Hemingwayn näennäismuistelmat, kerrontateos " Nuoruuteni Pariisissa".

      3. Salingerin tunnetuin toiseen kertaan, koska kirjailijan tyylilaji on mielestäni uskomattoman nerokas: ihminen joka täysin hukassa, kertoo ikäänkuin kolmannessa persoonassa tavallisen ihmisen elämästä.

      4. Mäen dekkarit - loistavia vastapainoksi raskaalle kirjallisuudelle! Suositan kaikille.:)

      5. Lauren Bacallin muistelmat, koska paitsi että tämä ihminen on kiehtova ja älykäs ihminen Hollywood- kultajan tähtikultin rakennuksessa, on muyös muostelmateos täynnä glamouria ja autoa rakkautta.

      6. Kaurasen "Kultasuu" - hyvä kirja ja loistava kirjailija,. mutta muistuttaa mielestäni kerronnnaltaan Salingeria ko. teos - ostin kirpparilta.

      7. Ei löydy enempää, kun nyt en ole ehtinyt...

      Ei sitä kukaan voi listata, joka oikeasti paljon tykkää kirjallisuudesta, Ihan mahdoton homma. Terveisin anonyymi tuntematon tuntemattomille keskustelussa vastaava nimetön ja profiiliton.

      • unkarilainen runous

        Niin se on Nuoruuteni Pariisi ja ainoa vika siinä on helvetin huono suomennos.


    • Trillis

      Hyvänen aika. Silmäsin varmaan kaikki vastaukset läpi eikä yhdessäkään mainittu Douglas Adamsin kulttisarjaa: Linnunradan käsikirjaa liftareille. Se koko viisiosainen trilogia täytyy lukea. Muuten ei ymmärrä elämästä yhtään mitään.

      Älkääkä vaan katsoko sitä elokuvaa. Se on täyttä skeidaa eikä sen tekijät ole ymmärtäneet yhtään mitään koko kirjasta. Kirjasarjasta nyt puhumattakaan.

    • 9898

      Asimov: Avaruuden merivirrat
      Älykäs jos osaa katsoa pintaa syvemmälle.

    • jotain aivan muuta..
    • t k i

      Omia suosikkeja:

      Orwell, George: "Vuonna 1984" ja "Eläinten vallankumous"

      Waltari, Mika: "Sinuhe Egyptiläinen" ja muut historialliset romaanit

      Eco, Umberto: "Ruusun nimi" ja "Foucaltin heiluri"

      Paasilinna, Arto: "Jäniksen vuosi"

      Huovinen, Veikko: "Veitikka" ja "Joe-setä"

      Kianto, Ilmari: "Punainen viiva"

      Kurtén, Björn: "Musta tiikeri" ja "Mammutin suojelija"

      Simmons, Dan: "Hyperion"

      Melville, Herman: "Moby Dick"

      Clavell, James: "Shogun"

      Mccullough, Colleen: "Troijan laulu"

    • nhtyjm

      Jonathan Littell: Hyväntahtoiset
      Margaret Atwood: Oryx ja Crake
      En ollut enää sama ihminen nämä luettuani

    • nimimerkki7355976332

      Vastauksena, "luettele 10 kirjaa, joiden lukeminen kuuluu yleissivistykseen"-kysymykseen. Ensinnäkin: en kerro Teille, moderaattori, jotta voitte patsastella ja leijua. Toiseksi: kukaan ei tule kertomaan hienouksia mitä löytää, vain pelkkiä roskahippuja, hölmöille rahvaille. Kolmanneksi: koko maailma on pullollaan jalokiviä, roska-/pskakasakirjojen joukossa. Vaikka tietäisittekin liian hienoja asioita, voidaan ne ottaa pois, sieltä mielestä jopa. Sellainen se on se orjaplaneetta, lasiplaneetta. 1984. Olipas hassu leffa, jo tuolloin. Nykyään hirmuisesti, kauheampi, eikä se maailma satukirjoista löydy. Vai löytyykö.

    • Robbins Rules

      Harold Robbins, siinä on suuri amerikkalainen kirjailia jonka teokset kannattaa lukea, niistä oppii elämää!

    • Meriteos

      Kysymys: MITKÄ KIRJAT PITÄÄ LUKEA? Kysymyksenasettajan oma teksti: " Luettele 10 kirjaa joiden lukeminen kuuluu ehdottomasti yleissivistykseen. Kun kerran Suomessa asutaan niin Tuntematon sotilas on lienee ehdoton ykkönen, mitkä muut yhdeksän. Pari suomalaista, loput ulkomaisia vai onko suhde väärä?"

      Kommenttini:

      Pikkunen kysymys: kuinka moni on itse lukenut ne kirjat, joita hän suosittelee?

      Voin päätellä heti alkuunsa, että vain aniharva. Nimittäin monella on tuohon kymmenen joukkoon kuuluvana Raamattu.

      Itse suosittelin nimikkeellä Meriteos ihmistä lukemaan Raamatun kymmeneen kertaan, ennemmin kuin kymmenen eri teosta. En siksi, että se olisi kuin urakka ja pakko vaan koska Raamattu kirjana on niin valtaisan antoisa kirja, ettei se lukemalla lopu. Raamattu on ollut minulle itselleni (ja myöskin monelle monelle muulle ympäri maailmaa) aivan valtaisa viisaus ja elämänlähde. Sen sivuilta on saanut vastauksia, neuvoja, varoituksia,....kaikkeen mitä elämään liittyy.

      Suosittelen. On mahtavaa tietää olevansa matkalla Taivaaseen ja Jumala on minun Isäni.

      Muuten: olen lukenut Raamatun ainakin kymmenen kertaa ja siksi puhunkin kokemuksen rintaäänellä. Mutta ole huoleti, tällä lukemismääräällä en suinkaan kerskaa enkä itseäni pöngitä. Kerroin sen vain aivan puhtaasti malliksi todellisuudesta.

    • Ulabönde

      Mitä tarkoittaa pöngittäminen?

    • mustpappel

      Voisiko "pöngittäminen" tarkoittaa Raamatun käännösvirheiden esiinkaivelua? Vähän samanlainen harrastus kuin rikkaruohojen kitkeminen tienvarsilta. Turha sitä on kenenkään harrastaa, kyllä kirkko tietää.

    • minä 16v.v

      Tai voisiko "pöngittää" olla virheellinen kirjoitusasu sanalle pönkittää? :D Mutta jatka ihmeessä kitkemistä, muuten ruohot valtaavat kaikki tiet.

      Itse en nostaisi yhtä, tai edes kymmentä, kirjaa muiden edelle. Jos lukee monipuolisesti eri aikakausien ja tyylien edustajia eri puolilta maailmaa, saa nähdäkseni parhaan ja kattavimman 'yleissivistyksen'. Eihan kaikesta voi kaikkea tietää kuitenkaan, eikä se ole tarpeen.
      Itse pidän vähän kevyemmistä klassikoista, mm. Austenin Emmasta, Zolan Naisten paratiisista ja Emily Bronten Humisevasta harjusta. Ajan kuvaus on tärkeää, että voi ymmärtää käytäntöjä. Siksi samaan aikaan kirjoitetut tukevat toisiaan.
      Nautin myös Roy'n Joutavuuksien jumalasta, joka oli hyvin erilainen verrattuna näihin muihin.
      Eikä saa unohtaa Pikkuprinssiä tai Muumeja :)

      Tuskin mikään lukeminen on pahasta, joten itse ainakin annan mennä vaan!

    • kkkkkkn

      Länsimaissa luetaan länsimaisia kirjoja ja kuvitellaan, että se on sivistystä. Ei ehkä ole, mutta sen kummempaan en ole itsekään kyennyt. On toki universaalejakin kieliä kuten matematiikka ja fysiikka. Laitetaan nyt jotain listaa:
      1. Maxwell's equations and the principles of electromagnetism (todella kauniit ja toimivat yhtälöt)
      2. Raamattu tai muu uskonnollinen perusteos (perusasioita, jos haluaa ymmärtää kulttuuriamme, mm. iso osa alueemme sanalaskuista ja "viisauksista" perustuu raamattuun)
      3. Kokoelma H.C. Anderssenin satuja, pitää vaan löytää kokoelma missä ne ovat lähellä alkuperäistä muotoa ja hyvin suomennettuina. (jo lapsena meille luetaan näitä ja opetetaan moraalin perusteita ja empatiaa)
      4. Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys
      5. Waltari: Sinuhe
      6 Hesse: Lasihelmipeli
      7 Lessing: Shikasta ja koko sarja
      8 Steinbeck: Tuntemattomalle jumalalle
      9 Rowling: Harry Potter -sarja (jotain pitää listalla olla nykyaikaistakin, kokonaisuutena sarjassa käsitellään suvaitsuvaisuutta, uhrautumista ja armoa, suuria teemoja siis)
      10. Isomäki: Sarasvatin hiekka tai jokin Hotakaisen kirja tai Vuorisen Juoppohullun päiväkirja

      No aika vähän tuohon kymmeneen mahtuu.

    • lukeminen on ilo

      S a a t a n a saapuu Moskovaan

    • wk

      Itse pidän enemmänkin kevyestä kirjallisuudesta, ns. romanttisesta hömpästä. Mutta omiin suosikkeihini kuuluu:

      Jane Austenin ja Kaari Utrion tuotantojen lisäksi
      Rikos ja Rangaistus ynnä muu venäläinen klassikkokirjallisuus
      Potterit, loistavasti tyydyttävät nykyihmisen tarpeita (eskapismi)
      Tove Janssonin Muumi-kirjat
      Peppi Pitkätossu ja Vaahteranmäen Eemeli, lastenkirjojen parhaimmistoa
      Jeff Longilta Helvetin Piirit, Helvetin Sydän ja Vuosi Nolla
      sekä monesti jo mainittu S a a t a n a saapuu Moskovaan.

    • Schubert

      Hyviä kirjoja mainittu, mutta lisään vielä yhden helmen:
      Joycen Odysseus

      • Näin se vain on

        Joycen Odysseus pahinta tekotaiteellista paskaa mitä maa päällään kantaa. Aivan totaalista skeidaa!


    • Fm

      Hämmästyttävä Urantia-kirja (2097 s.) Myös netissä.

      • Huuhaa-klassikko!
        Samaa sarjaa kuin jehovien ja mormoonien pyhät kirjat.
        Jäi käteen kirjaston ilmaisesta poistokorista.
        Pitäisikö tuota vielä vaivautua analysoimaan? Ohhoijaa.......


    • Aasaas

      Yksi listaus:

      Raamattu
      Potterit
      Austenin kirjat
      Jostein Gardnerin kirjat
      Anna/Runotyttö/Pikku miehiä/Pikku naisia ym.
      Ilkka Remekset, tosin alkaa muutaman kirjan jälkeen kyllästyttää, hyvää lomalukemista.
      Christiet/Stoutit/Sayersit/Langit, toisinsanoen vanhan kunnon ajan dekkarit
      M.M.kayen romaanit
      Edvard Uspenskin Fedja- setä/ Takuumiehet
      Kishonit


      Orwellin 1984 on kauhea mutta pelottavan lähellä totuutta ainakin osittain. Omasta mielestä venäläinen kirjallisuus on raskasta vaikka pidinkin Sodasta ja rauhasta. Monipuolisuus on tärkeintä.

    • suatana suapuu moskovaan

      S a a t a n a saapuu Moskovaan laajentaa ajatusmaailmaa.Suosittelen kirjaa kaikille,jotka arvostavat hyvää kirjallisuutta.Uusintapainos kirjakaupoissa heti lokakuun alussa...

    • Yksikään kirja ei kuulu EHDOTTOMASTI yleissivistykseen. On silti paljon kirjoja, jotka kannattaa lukea siksi, että ne auttavat laajentamaan kuvaa maailmasta tai sitten ne ovat vain niin mahdottoman hyviä.

      Ulkomaista fiktiota
      Gogol: Kuolleet sielut
      Flaubert: Rouva Bovary
      Kafka: Oikeusjuttu
      Solzhenitsyn: Vankileirien saaristo (Gulagin)

      Kotimaista fiktiota
      Pakkala: Vaaralla
      Oksanen: Puhdistus

      Nämä tietokirjat ovat sivistäneet minua suuresti:
      Karsten Alnaes: Euroopan historia (4-osainen kirjasarja)
      Jaakko Hämeen-Anttila: Islamin käsikirja
      Kaisa Häkkinen: Suomen kielen etymologinen sanakirja
      Aarno Kasvi: Aarnon keittiökasvit

    • Anonyymi

      Aapinen ensiksi, sitten täälä Pohjantähden alla, nälkämaa, main kamp, pekos pill. Ilmeiset suviyösä, susikoski selvittää, peltirumpu,taivaan tulet ja Päivi istalan elämänkerta

    • Anonyymi

      Kirjoja on maailmassa 130 miljoonaa. Ja joku luulee että lukemalla Tuntemattoman tai Kalevalan on sivistynyt.

      • Anonyymi

        Ei ole kovin sivistynyt mutta kuitenkin paljon enemmän kuin Sinä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8248
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4668
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe