Ilmoittavatko poliisit löydetystä puhelimesta omistajalle?

Varastettu puhelin

Puhelimeni varastettiin joulukuussa ja tein rikosilmoituksen. Mietin vain, että ilmoittavatko poliisit minulle jos puhelin löytyy, vai pitäisikö minun itse soitella perään? Puhelimella sinällään en tee enää mitään, mutta muistikortilla oli kuvia joilla on tunnearvoa. Alkaa kohta umpeutua myös tuo 3 kk jonka jälkeen löytötavaran löytäjä saa pitää löytönsä... enkö ole kuitenkin tarpeeksi selkeästi rikosilmoituksen tehdessäni ilmaissut jo poliisille, että tahdon puhelimen takaisin kun se löytyy, vai pitäisikö sen perään vielä varmuuden vuoksi soitellakin?

16

1019

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varastettu puhelin

haloo

• haloo.

Mitä paskaa sä täällä jauhat!! Varatettu puhelin ei ole löytötavaraa.

• Varastettu puhelin
        haloo. kirjoitti:

Mitä paskaa sä täällä jauhat!! Varatettu puhelin ei ole löytötavaraa.

Jos varas on hylännyt kapulan sen jälkeen kun se on IMEI-koodilla suljettu verkosta ja liittymä katkaistu niin kai se jonnekin tiensä löytää jollain todennäköisyydellä

• fffgdfhdghfghhfg
        Varastettu puhelin kirjoitti:

Jos varas on hylännyt kapulan sen jälkeen kun se on IMEI-koodilla suljettu verkosta ja liittymä katkaistu niin kai se jonnekin tiensä löytää jollain todennäköisyydellä

ja jos puhelin on hyväksytty rikosilmoituksen kohteeksi varastettuna, niin poliisihan pitäisi pistää se mustalle listalle eli siis sitä ei voisi enää käyttää kukaan missään milloinkaan.
        Eli onko sitä edes hyväksytty rikosilmoituksen kohteeksi.
        Ja siis jos on hylätty ja vaikka olis imei-koodin kautta operaattorilta sun liittymäs suljettu, niin voihan sen muuten viedä vaikka minne pajalle että ne avaa sen käyttöön taas.
        vai tarkoitatko sinä nyt tosiaan sitä, että se on laitettu mustalle listalle.

No, mitä sä sitten siitä tosiaan välität, edes niistä kuvista, katos varmaan se voro on turhautuneena sen muistikortin pistänyt säpäleiks - eli. Ja sä oot kotivakuutuksesta saanut fyrkat käteen varkauden korvauksena.

Että mitä joo...

Joooo. Löytötavara.... Se on heitetty jorpakkoon, kukaan ei nykyään oo niin rehellinen että löytämänsä toimittais poliisille. Paitti tietysti jos löytää pussillisen seteleitä.

• fsdfdfdfhfg

tooooooosi arvokas. Sillä kun toi arvo niin helposti laskee..... Että aika äkkiä sen sun puhelimes saa maalaisjärjellä varustetun mukaan pitää heti ja saman tien, ei se oo pariakymppiä arvokkaampi koskaan kun sen löytää joku - se on heti oma. Ja siksi toisekseen:"Mitäs annoit varastaa!" Minkähänlainen tilanne muuten, varmaan jossain kapakassa jätetty pussukka johkuun vartioimatta ja joku vaa sitten nyysi. No, kerran oli lehdessä, että tossa tapauksessakaan se nyt ei oikeesti ole varkaus vaan sun omaa huolimattomuutta....

• Varastettu puhelin

Puhelin putosi taskustani pihatiellä, huomasin tapahtuneen 3 m päässä ja käännyin, tiellä lojui kuulokkeet muttei puhelinta missään. Kaksi tyyppiä viiletti eri suuntiin, otin toisen kiinni ja kysyin oliko nähnyt puhelinta maassa mutta mistä tiedän puhuiko totta ja milläs todistan. Käyn baarissa ehkä kerran vuodessa toteamassa että ne on edelleenkin yhtä paskoja loukkuja. Multa ei ole koskaan varastettu tai hävinnyt aiemmin mitään, tää oli ihan puhdasta paskaa tuuria. Normaalisti laitan kännykän aina laukkuun vetoketjun taa, kiireessä aamulla ei sitten tullut tän kerran niin tehtyä.

Poliisi hyväksyi rikosilmoituksen ja puhelin on suljettu, sillä puhelimella nyt ei mulle tosiaan ole edes mitään väliä, enemmän arvoa mulle on kortille jääneillä kuvilla. Puhelinta myydään nykyään 350 eurolla, aikanaan se maksoi 500 ja risat.

Jos olisin sinä niin hävettäis tollanen vittuilu asiasta mitään tietämättömänä. Kysyin ainoastaan neuvoa asiasta josta en itse tiedä mitään. Mahtaa olla vitun tylsä elämä että jaksaa kirjottaa noin paskoja provoja.

• valehteliko?

Puhelin putosi taskustani pihatiellä, huomasin tapahtuneen 3 m päässä ja käännyin, tiellä lojui kuulokkeet muttei puhelinta missään. Kaksi tyyppiä viiletti eri suuntiin, otin toisen kiinni ja kysyin oliko nähnyt puhelinta maassa mutta mistä tiedän puhuiko totta ja milläs todistan. Käyn baarissa ehkä kerran vuodessa toteamassa että ne on edelleenkin yhtä paskoja loukkuja. Multa ei ole koskaan varastettu tai hävinnyt aiemmin mitään, tää oli ihan puhdasta paskaa tuuria. Normaalisti laitan kännykän aina laukkuun vetoketjun taa, kiireessä aamulla ei sitten tullut tän kerran niin tehtyä.

Poliisi hyväksyi rikosilmoituksen ja puhelin on suljettu, sillä puhelimella nyt ei mulle tosiaan ole edes mitään väliä, enemmän arvoa mulle on kortille jääneillä kuvilla. Puhelinta myydään nykyään 350 eurolla, aikanaan se maksoi 500 ja risat.

Jos olisin sinä niin hävettäis tollanen vittuilu asiasta mitään tietämättömänä. Kysyin ainoastaan neuvoa asiasta josta en itse tiedä mitään. Mahtaa olla vitun tylsä elämä että jaksaa kirjottaa noin paskoja provoja.

Sinä olet sen itse hävittänyt, ollut huolimaton. Ja se, että tavaraa ei ole toimitettu löytötavaratoimistoon, se taas on kavallus. Näin kävi itsellenikin. Siis joo, eli minulle sitten poliisi valehteli: On kuulemma joku valtakunnallinen sopimus, ettei tuollaisissa tapauksissa rikosilmoituksia oteta vastaan! Näin sanoi poliisi minulle. Mutta itse asiassa sen kyllä hyväksyn, sillä omaa huolimattomuutta kieltämättä oli, ja vakuutuskaan ei mitään korvannut, juuri koska oma huolimattomuus!

Ja huom. Minun mielestäni poliisin oma kanta on se, että löydetty puhelin on löytäjän omistaja heti ja sillä hetkellä, sillä eihän poliisi näissä huolimattomuustapauksissa juurikaan anna sitä paperia, jolla puhelimen saa totaalisesti pois käytettävien listalta eli mustalle listalle.

Juu! Laki on näköjään eri ihmisille eri, ja riippu poliisista. Sillä minulle tosiaan valehdeltiin sitten kirkkain silmin ja viel kirjallisesti, että "valtakunnallinen sopimus ja ilmoituksia ei tällaisissa tapauksissa oteta vastaan!" Sitten kun ruvettiin kyselemään sen löytötavaralausekkeen mukaan, että alta 20 e arvoisen tavaran saa löytäjä pitää - ja mielestäni mun puhelin oli enemmän kuin 20 e arvoinen, niin sitten ne käänsi sen kavallukseksi - eli sellaisen ilmoituksen otti ja teki - vaan mitäs väliä sillä, silläkään ei saa puhelinta pois käytettävien listalta eli mustalle listalle. Näin.

Tässä muuten on se juttu, että pitäisi ihan kysyä jostain eduskunnan oikeusasiamieheltä (jos joku vaan viittii), että mitä noilla tollasilla poliisien keskinäisillä valtakunnallisilla sopimuksilla tehdään. Ja sitten vielä se siis, että poliisi itse katsoo kun ei kerran puhelinta voi pistää mustalle listalle, että ok löytäjä saa pitää.

Ja siis huom. tämä: Poliisien valtakunnallinen sopimus! Mihinkäköhän se sitten on kirjattu, kun ei sun poliisis asiasta mitään tiennyt! Sitten vielä se, että joo, nämä kakarat jotka se siis ottivat, niin aivan siis törkeästi huutelivat minulle että ei siitä mitään ilmoituksia kannata tehdä! Siis, mistä ne edes tiesi että olin ilmoituksia tehnyt! Ja sillä kavallusilmoituksella ei tosiaankaan mitään tee.... Eli epäilen kyllä vähän tätä poliisien touhua! Siis tuollaisessa tapauksessa omistajalla ei ole mitään oikeuksia siihen esineeseen enää? Täh! Minun mielestäni tuollaisessakin tapauksessa puhelin pitäisi saada laitettua mustalle listalle.

Ja poliisi siis tekee vaan sopimuksia, mutta olisiko ne sopimukset sitten hyvä olla ihmisten luettavissa jossain, että olisi jotain uskottavuutta puheille!

• ei hävetä!

no, mun mielestä tässä olis kuule poliisille selittämisen paikka. Sun puheilnta ei varastettu. Jos sinä olet esim. vakuutuksesta nyt saanut rahat käteen, niin vähän ihmetyttää kyllä! Ja siis, jos sinä pystyit ne vekarat vaikka kuvaamaan niin mitenkäs se poliisi ei lähtenyt selvittämään sitä vekaroitten touhua, jonkun lähiön kakarat!

Mitään tietämättömänä, aha, no katos vaan....

• Varastettu puhelin
        ei hävetä! kirjoitti:

no, mun mielestä tässä olis kuule poliisille selittämisen paikka. Sun puheilnta ei varastettu. Jos sinä olet esim. vakuutuksesta nyt saanut rahat käteen, niin vähän ihmetyttää kyllä! Ja siis, jos sinä pystyit ne vekarat vaikka kuvaamaan niin mitenkäs se poliisi ei lähtenyt selvittämään sitä vekaroitten touhua, jonkun lähiön kakarat!

Mitään tietämättömänä, aha, no katos vaan....

En ole ikinä hakenut mitään vakuutusrahoja siitä kapulasta. Poliisille selitin jutun samoin sanoin kuin tässä ketjussa, ja ottivat rikosilmoituksen vastaan mukisematta.

Kys. henkilöt olivat nainen lastenrattailla ja mies jolla oli kiire johonkin eikä kuulemma ollut nähnyt. Milläs olisin kuvat ottanut, kun ei ollut enää millä kuvata. Oisko pitänyt pyytää heitä odottamaan että juoksen kameran kotoa?

• ghghföghdfg

En ole ikinä hakenut mitään vakuutusrahoja siitä kapulasta. Poliisille selitin jutun samoin sanoin kuin tässä ketjussa, ja ottivat rikosilmoituksen vastaan mukisematta.

Kys. henkilöt olivat nainen lastenrattailla ja mies jolla oli kiire johonkin eikä kuulemma ollut nähnyt. Milläs olisin kuvat ottanut, kun ei ollut enää millä kuvata. Oisko pitänyt pyytää heitä odottamaan että juoksen kameran kotoa?

Antanut tuntomerkit. Eikös poliisin pitäisi lähteä sitten tutkimaan jos kerran ilmoituksen otti vastaan!½

Joo, että sinä vaan ilmoitit että noin kävi! Vai niin.

Niin ja edelleen vähän epäselvä se valtakunnallinen poliisien sopimus!

• fdöghdföghdfögh

rikosilmotuksella sitten teit?

• dsdsdsada

siis kolme metriä, se on tosi lyhyt matka - ja sinä aikana joku muka ehtii napata ja viilettää jo tosi kaukana sun puhelin mukana. Ei uskottava!

Ja se ei ole varkaus, koska sinä olet itse sen tiputtanut, sun omaa huolimattomuutta. Varkaus se olisi jos se olisi viety sun taskusta.

Kaikkea ne poliisitkin uskovat!

• dfdsfdsfdsf
        dsdsdsada kirjoitti:

siis kolme metriä, se on tosi lyhyt matka - ja sinä aikana joku muka ehtii napata ja viilettää jo tosi kaukana sun puhelin mukana. Ei uskottava!

Ja se ei ole varkaus, koska sinä olet itse sen tiputtanut, sun omaa huolimattomuutta. Varkaus se olisi jos se olisi viety sun taskusta.

Kaikkea ne poliisitkin uskovat!

eli todennäköisesti asuvat sitten samassa talossa nämä tyypit vai, eikä poliisi tehnyt elettäkään heitä selvittääkseen!

Niin ja se valtakunnallinen sopimus - tosiaan pitäisihän kansalaistenkin siihen sopimukseen teksteineen päästä tutustumaan!

Ja siis jos tiputat taskustasi ja joku ottaa, se ei ole varkaus, ja siinä tapauksessa menetät oikeutesi esineeseen heti ja saman tien! Voi vielä niin kuin tulla ihan vapaasti ilkkumaan asiasta....

• Varastettu puhelin
        fdöghdföghdfögh kirjoitti:

rikosilmotuksella sitten teit?

Sain puhelimen suljettua. Ei sitä suljeta ilman rikosilmoitusta.

• onni manninenko

Kyllä löytötavaratoimistossa tarkastetaan tavaroista, jotka on jotenkin identifioitavissa, onko niistä tehty ilmoituksia, ja jos on, niin ilmoitetaan kyllä ilmoituksen tekijälle tavaran saapumisesta poliisin huostaan.

Mutta joku jo sanoi - todennäköisesti on heitetty vesilintua sillä sun puhelimellas.

• Varastettu puhelin

Kiitos! Vihdoinkin asiallinen vastaus kysymykseeni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe