Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Viihdyttävä Idols

hyväalku

Kehitystä on tapahtunut viime vuodesta melkoisesti: itse laulua taidettiin näyttää eilisessä lähetyksessä saman verran kuin viime vuonna koko ensimmäisen kuukauden aikana. Ja fokus näytti olevan näissä hyvissä laulajissa, kun taas nämä itsensähäpäisijät kuitattiin lähinnä olankohautuksella.

Toivottavasti jatkosakin mennään tämän "vanhan hyvän kaavan mukaan" eikä ohjelmasta yritetä rakentaa viime vuoden tapaan jotain realitysarjaa, jossa pääpaino oli kilpailijoiden persoonissa ja juontajien mukahauskassa sekoilussa.

11

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xzx

      Muistathan, että Idols ei tullut viime vuonna. Kyseessä oli toinen samantyylinen ohjelma, nimeltään X factor.

      • hyväalku

        Viime vuosi tai viime kausi, whåtever.


    • 8+17=?

      Ne itsensähäpäisijät ovat se alkukarsinnan pointti. Myöhemmin kerkee katsomaan ja kuuntelemaan niitä hyviä esiintyjiä. Enemmän niitä onnettomia rääkyjiä, ni saa nauraa enemmän.

      • Idolssi

        Pellet ja vinkujat ovat alkujaksojen suola, josta ei pidä missään nimessä luopua. Hyviä laulajia kerkeää nähdä vaikka kuinka sitä mukaa kun ohjelma etenee.


      • Ei naurata
        Idolssi kirjoitti:

        Pellet ja vinkujat ovat alkujaksojen suola, josta ei pidä missään nimessä luopua. Hyviä laulajia kerkeää nähdä vaikka kuinka sitä mukaa kun ohjelma etenee.

        En ole koskaan jaksanut katsoa alkukarsintoja. Jos katson ohjelmaa yleensäkään, niin vasta finaalivaiheessa kun konserttien taso on huomattavasti parantunut. Sitten vasta esiin nousevat kilpailijatkin persoonallisuuksineen alkavat kiinnostaa.

        Alkukarsintoihin on tavallaan ihan ymmärrettävistä syistä haluttu huonoja esiintyjiä kiinnostavuuden lisäämiseksi.
        Mutta mielestäni ne huonot laulajat, jotka julkisuuteen tullessaan eivät oikeasti tajua huonouttaan vaan joutuvat kärsimään julkisesta lyttäyksestä, pitäisi karsia pois jo ennen tuomarien eteen astumista.
        Ekalla kaudella oli suorastaan yksi jakso pyhitetty huonojen laulajien esittelylle, jotta katsojat saavat huvia. Ja alkukarsintojen epäonnistujia nostettiin kontrastiksi näkyviin vielä viimeisessä finaalissa.

        Ilta-Sanomissa 30.9. 2008 yliopiston dosentti Antti Juvonen vertasi Idolsia koulu- ja työpaikkakiusaamiseen:
        "Formaatin toiminta voi olla tuhoisaa minäkuvalle. Ohjelmassa pitäisi olla esiraati poistamassa surullisimmat tapaukset, mutta sainkin tietää että esiraati on jo olemassa -tarkoituksenaan nimenomaan kerätä nämä ihmiset yleisen pilkan kohteeksi."
        "Kolmasosa ohjelmassa nähtävistä ihmisistä otetaan mukaan puhtaasti pelleiksi. Sielullinen vamma tuomariston käytöksestä voi olla joillekin niin paha ettei se parane koskaan."

        Jos nämä tapaukset ovat tällä kaudella vähentyneet, niin hyvä on. Mutta pitäisi kyllä poistaa kokonaan.

        Itsetarkoitukselliset pelleilijät ovat oma lukunsa, ja heitä sinne ehkä voisi muutaman päästääkin, jotta saavat toteuttaa itseään parin minuutin ajan. Mutta sekin vie minusta vain turhaa aikaa niiltä kilpailijoilta, joissa oikeasti on potentiaalia.

        Täysin laulutaidottomia omiin kykyihinsä lujasti uskovia on yrittämässä joka kaudella. Heille ja heidän suurille unelmilleen pitäisi antaa armonisku ennen valokeilaan astumista. Tätä mieltä olen, enkä katso.


        Mutta nauttikaa kaikin mokomin niin kauan kuin hupia riittää.


      • Toisaalta..
        Ei naurata kirjoitti:

        En ole koskaan jaksanut katsoa alkukarsintoja. Jos katson ohjelmaa yleensäkään, niin vasta finaalivaiheessa kun konserttien taso on huomattavasti parantunut. Sitten vasta esiin nousevat kilpailijatkin persoonallisuuksineen alkavat kiinnostaa.

        Alkukarsintoihin on tavallaan ihan ymmärrettävistä syistä haluttu huonoja esiintyjiä kiinnostavuuden lisäämiseksi.
        Mutta mielestäni ne huonot laulajat, jotka julkisuuteen tullessaan eivät oikeasti tajua huonouttaan vaan joutuvat kärsimään julkisesta lyttäyksestä, pitäisi karsia pois jo ennen tuomarien eteen astumista.
        Ekalla kaudella oli suorastaan yksi jakso pyhitetty huonojen laulajien esittelylle, jotta katsojat saavat huvia. Ja alkukarsintojen epäonnistujia nostettiin kontrastiksi näkyviin vielä viimeisessä finaalissa.

        Ilta-Sanomissa 30.9. 2008 yliopiston dosentti Antti Juvonen vertasi Idolsia koulu- ja työpaikkakiusaamiseen:
        "Formaatin toiminta voi olla tuhoisaa minäkuvalle. Ohjelmassa pitäisi olla esiraati poistamassa surullisimmat tapaukset, mutta sainkin tietää että esiraati on jo olemassa -tarkoituksenaan nimenomaan kerätä nämä ihmiset yleisen pilkan kohteeksi."
        "Kolmasosa ohjelmassa nähtävistä ihmisistä otetaan mukaan puhtaasti pelleiksi. Sielullinen vamma tuomariston käytöksestä voi olla joillekin niin paha ettei se parane koskaan."

        Jos nämä tapaukset ovat tällä kaudella vähentyneet, niin hyvä on. Mutta pitäisi kyllä poistaa kokonaan.

        Itsetarkoitukselliset pelleilijät ovat oma lukunsa, ja heitä sinne ehkä voisi muutaman päästääkin, jotta saavat toteuttaa itseään parin minuutin ajan. Mutta sekin vie minusta vain turhaa aikaa niiltä kilpailijoilta, joissa oikeasti on potentiaalia.

        Täysin laulutaidottomia omiin kykyihinsä lujasti uskovia on yrittämässä joka kaudella. Heille ja heidän suurille unelmilleen pitäisi antaa armonisku ennen valokeilaan astumista. Tätä mieltä olen, enkä katso.


        Mutta nauttikaa kaikin mokomin niin kauan kuin hupia riittää.

        Kakkoskaudella näiden epäonnistujien esiinnostaminen finaalissa toteutettin ihan mukavalla ja inhimillisellä tavalla. He saivat itse esittää kamalalla lauluäänellään Heikki Paasosen kanssa laulun "Tulin voittamaan" :D

        Kun mennään "luusereiden" omilla ehdoilla ja heitä kunnioittaen, tulos voi olla oikeasti hauska. Kyky nauraa itselleen on tässäkin avuksi. Mutta vaikea on nauraa itselleen jos ei anneta siihen reilulla tavalla mahdollisuutta.

        Toisten nolaamisessa ja nöyryyttämisessä ei ole mitään oikeasti hauskaa. Minusta.


      • ehhei ehhei...
        Ei naurata kirjoitti:

        En ole koskaan jaksanut katsoa alkukarsintoja. Jos katson ohjelmaa yleensäkään, niin vasta finaalivaiheessa kun konserttien taso on huomattavasti parantunut. Sitten vasta esiin nousevat kilpailijatkin persoonallisuuksineen alkavat kiinnostaa.

        Alkukarsintoihin on tavallaan ihan ymmärrettävistä syistä haluttu huonoja esiintyjiä kiinnostavuuden lisäämiseksi.
        Mutta mielestäni ne huonot laulajat, jotka julkisuuteen tullessaan eivät oikeasti tajua huonouttaan vaan joutuvat kärsimään julkisesta lyttäyksestä, pitäisi karsia pois jo ennen tuomarien eteen astumista.
        Ekalla kaudella oli suorastaan yksi jakso pyhitetty huonojen laulajien esittelylle, jotta katsojat saavat huvia. Ja alkukarsintojen epäonnistujia nostettiin kontrastiksi näkyviin vielä viimeisessä finaalissa.

        Ilta-Sanomissa 30.9. 2008 yliopiston dosentti Antti Juvonen vertasi Idolsia koulu- ja työpaikkakiusaamiseen:
        "Formaatin toiminta voi olla tuhoisaa minäkuvalle. Ohjelmassa pitäisi olla esiraati poistamassa surullisimmat tapaukset, mutta sainkin tietää että esiraati on jo olemassa -tarkoituksenaan nimenomaan kerätä nämä ihmiset yleisen pilkan kohteeksi."
        "Kolmasosa ohjelmassa nähtävistä ihmisistä otetaan mukaan puhtaasti pelleiksi. Sielullinen vamma tuomariston käytöksestä voi olla joillekin niin paha ettei se parane koskaan."

        Jos nämä tapaukset ovat tällä kaudella vähentyneet, niin hyvä on. Mutta pitäisi kyllä poistaa kokonaan.

        Itsetarkoitukselliset pelleilijät ovat oma lukunsa, ja heitä sinne ehkä voisi muutaman päästääkin, jotta saavat toteuttaa itseään parin minuutin ajan. Mutta sekin vie minusta vain turhaa aikaa niiltä kilpailijoilta, joissa oikeasti on potentiaalia.

        Täysin laulutaidottomia omiin kykyihinsä lujasti uskovia on yrittämässä joka kaudella. Heille ja heidän suurille unelmilleen pitäisi antaa armonisku ennen valokeilaan astumista. Tätä mieltä olen, enkä katso.


        Mutta nauttikaa kaikin mokomin niin kauan kuin hupia riittää.

        Tuon dosentin teoriat voi kumota heti alkumetreille. Minkään kiusaamisen ehtoja ei täyty silloin, kun henkilö itse väen väkisin tunkee itsensä kiusattavaksi ja tahtoo hinnalla millä hyvänsä naamansa telkkariin. Jos jollakin on niin vinksahtaneet käsitykset omista laulutaidoistaan, että haluaa niitä esitellä koko kansalle, niin itseäänhän siitä julkisesta munaamisesta saa syyttää. Ei Idols-tuomarit tule kenenkään kotiin, työpaikalle tai kouluun osoittelemaan ihmisiä heidän heikkouksistaan. Tässäkin idolisssa on taas nähty näitä onnettomia, joiden pääasiallinen syy osallistua laulukisaan on "päästä julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä".

        Mielestäni Idols tekee eräänlaisen palveluksen kun pudottaa noita epärealistisen maailmankuvan omaavia ihmisiä tälle planeetalle. On vanhempia, jotka ovat tehneet lapsilleen karhunpalveluksen pitäessään heitä uskossa, että nämä ovat jotain ihmeellistä ja artistina maailmanluokkaa ja ruokkivat surutta lastensa narsismia. Se näyttää olevan ajan henki, että ihmiset elävät pää jossain ihme pilvissä. "kaikki sanoo että mä olen hyvä laulaja, olin kuorossakin..." Mielestäni se on näiden alaikäisten vanhempien syy, etteivät tee mitään estääkseen lapsiaan menemästä nolaamaan itseään julkisesti. Aikuisten koelaulajien kohdalla on jo liian myöhäistä tehdä mitään.


      • Älä viitsi
        ehhei ehhei... kirjoitti:

        Tuon dosentin teoriat voi kumota heti alkumetreille. Minkään kiusaamisen ehtoja ei täyty silloin, kun henkilö itse väen väkisin tunkee itsensä kiusattavaksi ja tahtoo hinnalla millä hyvänsä naamansa telkkariin. Jos jollakin on niin vinksahtaneet käsitykset omista laulutaidoistaan, että haluaa niitä esitellä koko kansalle, niin itseäänhän siitä julkisesta munaamisesta saa syyttää. Ei Idols-tuomarit tule kenenkään kotiin, työpaikalle tai kouluun osoittelemaan ihmisiä heidän heikkouksistaan. Tässäkin idolisssa on taas nähty näitä onnettomia, joiden pääasiallinen syy osallistua laulukisaan on "päästä julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä".

        Mielestäni Idols tekee eräänlaisen palveluksen kun pudottaa noita epärealistisen maailmankuvan omaavia ihmisiä tälle planeetalle. On vanhempia, jotka ovat tehneet lapsilleen karhunpalveluksen pitäessään heitä uskossa, että nämä ovat jotain ihmeellistä ja artistina maailmanluokkaa ja ruokkivat surutta lastensa narsismia. Se näyttää olevan ajan henki, että ihmiset elävät pää jossain ihme pilvissä. "kaikki sanoo että mä olen hyvä laulaja, olin kuorossakin..." Mielestäni se on näiden alaikäisten vanhempien syy, etteivät tee mitään estääkseen lapsiaan menemästä nolaamaan itseään julkisesti. Aikuisten koelaulajien kohdalla on jo liian myöhäistä tehdä mitään.

        Sellaiset jotka tulevat Idolsiin päästäkseen julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä, ovat kyllä ihan eri asia kuin ne jotka oikeasti tulevat julmasti tyrmätyiksi ja nolatuiksi koelauluissa.
        Tai kisan aikana tai lööpeissä sen jälkeen.

        Ole mitä mieltä haluat, mutta uskoisin että Idols on "huippusuosittu" formaatti lähinnä siksi että se ruokki ihmisissä tarvetta päästä nauttimaan siitä kun joku nolaa itsensä.

        Tämä tarve on sama, riippumatta siitä tyydytetäänkö sitä koulussa, työpaikalla vai kotisohvilla. Tai siitä tulevatko ihmiset itse julkisuuteen vai eivät.

        Vaikka ohjelmaa on tuotettu jo monta kautta, niin silti joukkoon eksyy aina niitä jotka eivät oikeasti ymmärrä omaa tasoaan, ehkä viattomuuttaan, yksinkertaisuuttaan tai sitten ovat mielenterveydeltään häilyviä.

        Alkukarsinnoissa on mukana monenlaista tyyppiä. Kyllä jokaisen pitäisi osata esiraadissa erotella sieltä ne, jotka ansaitsevat saada sen "tähtihetken", jota menevät hakemaan, ja ne joita ei pidä kiusata.

        Tai sitten pitäisi oikeasti mainostaa Idolsia formaattina, jossa pudotetaan ihmisiä maanpinnalle ja nolataan julkisesti. Mutta jotkut yhä vielä ajattelevat että se on ihan vakavastiotettava laulukilpailu.


      • Se pitää vielä sanoa
        Älä viitsi kirjoitti:

        Sellaiset jotka tulevat Idolsiin päästäkseen julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä, ovat kyllä ihan eri asia kuin ne jotka oikeasti tulevat julmasti tyrmätyiksi ja nolatuiksi koelauluissa.
        Tai kisan aikana tai lööpeissä sen jälkeen.

        Ole mitä mieltä haluat, mutta uskoisin että Idols on "huippusuosittu" formaatti lähinnä siksi että se ruokki ihmisissä tarvetta päästä nauttimaan siitä kun joku nolaa itsensä.

        Tämä tarve on sama, riippumatta siitä tyydytetäänkö sitä koulussa, työpaikalla vai kotisohvilla. Tai siitä tulevatko ihmiset itse julkisuuteen vai eivät.

        Vaikka ohjelmaa on tuotettu jo monta kautta, niin silti joukkoon eksyy aina niitä jotka eivät oikeasti ymmärrä omaa tasoaan, ehkä viattomuuttaan, yksinkertaisuuttaan tai sitten ovat mielenterveydeltään häilyviä.

        Alkukarsinnoissa on mukana monenlaista tyyppiä. Kyllä jokaisen pitäisi osata esiraadissa erotella sieltä ne, jotka ansaitsevat saada sen "tähtihetken", jota menevät hakemaan, ja ne joita ei pidä kiusata.

        Tai sitten pitäisi oikeasti mainostaa Idolsia formaattina, jossa pudotetaan ihmisiä maanpinnalle ja nolataan julkisesti. Mutta jotkut yhä vielä ajattelevat että se on ihan vakavastiotettava laulukilpailu.

        että se Idolsin esiraati itse asiassa ruokkii laulutaidottomien kokelaiden harhoja päästämällä nämä tuomariston eteen!

        Neljännen kauden aikana lehdissä paljastettin että laulajat joutuvat ensin ns. esiraadin eteen jossa sanotaan vain "jatkoon" tai "ei jatkoon"

        Nämä jatkoon pääsijät tietysti innostuvat entisestään ja ajattelevat että jes, pääsin jatkoon koska olen niin hyvä! Vaikka voikin ajatella että jotkut on tarpeellista palauttaa maan pinnalle, niin hei: ONKO SE VÄLTTÄMÄTTÄ TEHTÄVÄ JULKISESTI??

        Siitä tässä oikeastaan on kyse, ja siihen tuo yllämainittu, typeräksi mainittu dosenttikin otti kantaa. Siihen että tämä maanpinnalle palauttaminen tehdään JULKISESTI, MILJOONAYLEISÖN EDESSÄ. Se on sitä kiusaamista.

        Inhimillistä olisi että esiraati sanoisi suoraan: sä et osaa laulaa ja heippa. Olisi myös mahdollista olla näyttämättä televisiossa niitä laulutaidottomia, joille tuomarit antavat yksimielisesti täystyrmäyksen.

        Mutta näitä näytetään, koska tästä kansa tykkää. Ja siksi formaatti on niin suosittu.


      • ehhei..
        Se pitää vielä sanoa kirjoitti:

        että se Idolsin esiraati itse asiassa ruokkii laulutaidottomien kokelaiden harhoja päästämällä nämä tuomariston eteen!

        Neljännen kauden aikana lehdissä paljastettin että laulajat joutuvat ensin ns. esiraadin eteen jossa sanotaan vain "jatkoon" tai "ei jatkoon"

        Nämä jatkoon pääsijät tietysti innostuvat entisestään ja ajattelevat että jes, pääsin jatkoon koska olen niin hyvä! Vaikka voikin ajatella että jotkut on tarpeellista palauttaa maan pinnalle, niin hei: ONKO SE VÄLTTÄMÄTTÄ TEHTÄVÄ JULKISESTI??

        Siitä tässä oikeastaan on kyse, ja siihen tuo yllämainittu, typeräksi mainittu dosenttikin otti kantaa. Siihen että tämä maanpinnalle palauttaminen tehdään JULKISESTI, MILJOONAYLEISÖN EDESSÄ. Se on sitä kiusaamista.

        Inhimillistä olisi että esiraati sanoisi suoraan: sä et osaa laulaa ja heippa. Olisi myös mahdollista olla näyttämättä televisiossa niitä laulutaidottomia, joille tuomarit antavat yksimielisesti täystyrmäyksen.

        Mutta näitä näytetään, koska tästä kansa tykkää. Ja siksi formaatti on niin suosittu.

        "typeräksi mainittu dosenttikin"

        Sanoit itse juuri tuota dosenttia typeräksi, minä en sellaista ole maininnut. En tunne ko. dosenttia.

        Tuo Idols-formaatin kiusaamissyytöskin kusee täysin. Oikean kiusaamisen uhrille ei anneta mitään vaihtoehtoja välttää kiusaamista, vaan hän on olosuhteiden uhri. Idols ei voi olla siksi kiusaamista, koska sinne pyritään väen väkisin homman nimi koko ajan tiedossa.

        Jokainen Idols-kokelas tietää mihin on nimensä laittanut ja pelin henki on heille selkeästi esitelty. Sitä tietääkseni vaaditaan jo juridisesti, ettei tule mitään jälkipuintia. Siinä vaihessa on hyvä kääntyä kannoillaan, jos luonto ei kestä. Varsinkin kun Idols-kausia on ollut jo neljä, joten homman idean ei pitäisi olla epäselvä yhtään kenellekään. Moni ei usko, jos heille sanotaan, ettet osaa laulaa - onhan se nähty, ettei tuomareidenkaan mielpide muuta tätä käsitystä itsestä ja hylkäämiseen suhtaudutaan itkupotkuraivarilla.

        Tuolla mielipiteelläsi tavallaan esität ajatuksen, että jonkun tuotantoyhtiön pitäisi kantaa vastuu yksityisen ihmisen päätöksistä ja mielenterveydestä ja tietää etukäteen kenen kantti ei kestä. Sehän on mahdoton vaatimus koska tuotantoyhtiö ei ole mikään holhous- tai mielenterveysviranomainen vaan viihdettä tuottava toimija. Siinä vaihessa kun alaikäinen hakeutuu tuonne munattavaksi, niin vanhempien pitää kantaa se vastuu ja kieltää osallistuminen, jos tajuaa lapsensa puuttuvat kyvyt. Jos ihminen taas on täysi-ikäinen, ei voida olettaa että tuotantoyhtiön työntekijöillä pitäisi olla taustatietoa idolspyrkyreiden mielenterveyden tilasta ja pystyä arvioimaan asiat aikuisten ihmisten puolesta. Koko homma perustuu vapaaehtoisuuteen eikä ketään väkisin raahata kameroiden eteen.

        Ja koska on aina niitä, joiden käsitys omista taidoista on aika yliarvoitu, niin jatkossakin varmasti nähdään tätä samaa. Tosin en itse jaksa moisia katsoa, ja alan seurata Idolsia vasta teatteriviikonloppuna, jolloin ne oikeat laulajat on karsittu mukaan. Huonoja laulajia voi kuunnella tarpeeksi muutenkin, ettei se itsellä täytä minkään viihteen kriteerejä.

        Mielestäni edelleen tuo Idols voi olla monelle erinomainen kasvun ja kehittymisen paikka jos ei ole ennemmin sellaiseen joutunut. Voi olla joillekin ensimmäinen kerta elämässä, kun joutuu kohtaamaan tosiasiat. Joku onneton voi hakeutua tuommoisen pudotuksen jälkeen oikeisiin töihin ja koulutukseen ja ottaa elämän omiin käsiinsä sen sijaan että eläisi jossain oman tähteyden epärealistisissa unelmissa. Siksi tuollainen formaatti voi olla palvelus jollekin.


      • jennifer l
        Se pitää vielä sanoa kirjoitti:

        että se Idolsin esiraati itse asiassa ruokkii laulutaidottomien kokelaiden harhoja päästämällä nämä tuomariston eteen!

        Neljännen kauden aikana lehdissä paljastettin että laulajat joutuvat ensin ns. esiraadin eteen jossa sanotaan vain "jatkoon" tai "ei jatkoon"

        Nämä jatkoon pääsijät tietysti innostuvat entisestään ja ajattelevat että jes, pääsin jatkoon koska olen niin hyvä! Vaikka voikin ajatella että jotkut on tarpeellista palauttaa maan pinnalle, niin hei: ONKO SE VÄLTTÄMÄTTÄ TEHTÄVÄ JULKISESTI??

        Siitä tässä oikeastaan on kyse, ja siihen tuo yllämainittu, typeräksi mainittu dosenttikin otti kantaa. Siihen että tämä maanpinnalle palauttaminen tehdään JULKISESTI, MILJOONAYLEISÖN EDESSÄ. Se on sitä kiusaamista.

        Inhimillistä olisi että esiraati sanoisi suoraan: sä et osaa laulaa ja heippa. Olisi myös mahdollista olla näyttämättä televisiossa niitä laulutaidottomia, joille tuomarit antavat yksimielisesti täystyrmäyksen.

        Mutta näitä näytetään, koska tästä kansa tykkää. Ja siksi formaatti on niin suosittu.

        Mä pidän lauluohjelmista ja idolsista sen vuoksi. En usko formaatin olevan huonojen laulajien vuoksi suosittu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe