Vitsi sapatin kunniaksi

Adventisti ei voinut vastustaa kiusausta sapattina ihanan sään johdosta, vaan lähti pelaamaan golfia.

Enkeli huomasi sen ja kertoi Jumalalle: Hei katso, eikös tuo oli herra Virtanen ja adventisti. Menossa pelaamaan golfia, vaikka on sapatti.

Jumala vastasi: No niinpäs näkyy olevan.

Virtanen lyö hole-in-onen heti ensimmäisellä reiällä, ensimmäisellä lyönnillä.

Enkeli protestoi Jumalalle: Hei, mitäs tämä on. Sanoit, että huomasit Virtasen ja annoit hänelle hole-in-one -lyönnin. Ei ole reilua, kun on sapatti! Miksi, oi Jumala, miksi?

Jumala kääntyi enkelin puoleen ja virnisti: kenelle Virtanen voi kertoa lyönnistään ja iski enkelille silmää.

17

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolkuta nyt...

      busmanninkin vitsit itkuksi muuttuu, mutta sitten on liian myöhä itkeä, sillä ovi on suljettu ja sisällä ovat vain ne jotka ovat pesseet vaatteensa Karitsan verellä.

      • Ei taida huumorintaju kuulua perusadvarin vakiovarustukseen. Koetan vähän tunnelmaa keventää, kun palsta on muuttunut niin ikäväksi, niin eikös vain saa pieni kevennyskin osakseen maailmanloppua odottavan kahjon ruikutusta.

        Mitä tulee karitsan vereen, niin itse käytän mieluummin Omoa pyykinpesussa, kun se saa pyykin aavistuksen raikkaamaksi. Mutta makunsa kullakin.


    • benedi

      Virtanen pelasi Golfia? Ei, suinkaan vaan hänen työnään oli
      K-kaupan varastossa rukin ajo...ja sapattina hän lepäsi Golfin parissa
      Jumalan luoman luonnon keskellä...ja kun ihminen lepää, niin silloin Golf sujuu
      ..kertovat sen ammattilaiset...rento ja lepoajatukset pitää olla
      mukana Golfin peluussa!

      Onnea Virtaselle seuraavallae reiälle :)

    • Fniss!

      Jos et nyt muuta tapaa tiedä miten voit Herran sapattia kunnioittaa kuin vitsien kertominen, niin kertoisitko mieluummin vitsin jossa on huumoria mukana.

      Ei kai mikään estä Virtasta kertomasta golfin pelaamista kenelle vaan. Vai onko bushmannin mielestä golfin pelaaminen sapattia syntiä? Siinä tapauksessa olet melko fundamentalisti.

      • Sivusta seuraan

        Eikö ole aika törkeää Jumalaa kohtaan kun adventistit lauantaisin kokoontuvat sankoin joukoin häntä rukoilemaan? Sehän sentään on hänen lepopäivänsä...


      • Sinä et taida tuntea lahkosi ohjeita sapatin ympärillä vouhkaamisesta.

        Kannattaa päivittää ohjeet:

        http://adventist.org/beliefs/other-documents/other-doc6.html

        Guidelines for Sabbath Observance

        tätä ennen tuhansia sanoja, joten ei sopinut kyytiin....

        Sabbath Observance and Recreational Activities

        2) Alien Factors to Sabbath Observance. The Sabbath can be intruded upon easily by elements alien to its spirit. In the experience of worship and fellowship the believer must ever be alert to alien factors which are detrimental to one's realization of Sabbath sacredness. The sense of Sabbath holiness is threatened particularly by the wrong kinds of fellowship and activities. By contrast, the sacredness of the Sabbath is upheld when the Creator remains the center of that holy day.

        3) Culturally Conditioned Phenomena in Sabbath Observance. It is important to understand that Christians render obedience to God and thus observe the Sabbath at the place in history and culture where they live. It is possible that both history and culture may falsely condition us and distort our values. By appealing to culture we may be guilty of giving ourselves license or excuse to indulge in sports and recreational activities that are incompatible with Sabbath holiness. For example, intensive physical exertion and various forms of tourism are out of harmony with true Sabbath observance.

        Any attempt to regulate Sabbath observance beyond Biblical principles by developing lists of Sabbath prohibitions will be counterproductive to a sound spiritual experience. The Christian will test his Sabbath experience by principle. He knows that it is the main purpose of the Sabbath to strengthen the bond of union between himself and God. Thus one's activities guided by Biblical principles and contributing toward such a strengthening are acceptable.

        Inasmuch as no one can evaluate rightly the personal motives of others, a Christian must be very careful not to criticize his brethren living in cultural contexts other than his own who engage in Sabbath recreational activities of which they approve.

        While traveling, Adventist tourists should make every effort to observe the Sabbath with their fellow believers in any given area. Respecting the sacredness of the seventh day, it is recommended that Adventists avoid using the day for a holiday set aside for sightseeing and secular activity.

        Churches and Church Institutions

        In establishing specific guidelines and policies for the corporate Church and Church institutions, the Church is setting an example of Sabbath keeping for the membership at large. It is the responsibility of the members to apply true Sabbath keeping principles in their own lives. The Church can assist by providing Sabbath keeping principles as found in the Bible and the Spirit of Prophecy, but it cannot be conscience for the members.

        1) Churches--Role of Church and Family in Sabbath Afternoon Activities. The pastor and the local church leaders are entrusted with the responsibility of providing carefully planned Sabbath activities for children, youth, adults, and the elderly, and for families and singles, emphasizing the importance of making the Sabbath a day of joy, worship, and rest. Church activities should complement rather than replace family and home activities.

        2) Churches--Sabbath Music. Music has a powerful impact on a person moods and emotions. Church leaders will select music and musicians that will enhance the worshipful atmosphere of the Sabbath rest and the person's relationship with God. Sabbath choir rehearsals should be avoided during regularly scheduled Sabbath meetings.

        3) Churches--Community Outreach. Although Christians may participate in certain types of social work for students, youth, and the poor in inner cities or in suburbs, they still will exert an exemplary influence of consistent Sabbath keeping. When engaged in an extension school or special school for children and youth, they will select subjects and classes that are different from the ordinary secular subjects or classes for the week, including activities that contribute to spiritual culture. Nature or neighborhood walks may replace recesses; nature walks or field trips of minimal effort can replace secular subjects and classes.

        Ja niin edelleen...... tuhansia sanoja jäljellä.



      • Fniss!
        bushmanni kirjoitti:

        Vai saa adventisti pelata golfia sapattina:

        http://www.adventistreview.org/article.php?id=2797

        Saako?

        Aika ankea kultti, sanoisin.

        Mitähän Jumala tykkää siitä, että valehtelet?

        Tuossahan oli kysymys kilpailemisesta. En valehtele, minä olen adventisti enkä usko minua erotettavan jos kerron ohimennen käväisseeni sapattina golfkentällä lyömässä pallon hole-in-one.

        Muuten, sivunmennen, minua ihmetyttää kun niin usein käytät tuota "sinä valehtelet". Onko se jotain, mistä sinua on toruttu lapsena ollessasi? Vai mistä sinulle on tullut se, että sinun kanssasi erimieltä olevat ovat valehtelijoita?


      • Fniss! kirjoitti:

        Tuossahan oli kysymys kilpailemisesta. En valehtele, minä olen adventisti enkä usko minua erotettavan jos kerron ohimennen käväisseeni sapattina golfkentällä lyömässä pallon hole-in-one.

        Muuten, sivunmennen, minua ihmetyttää kun niin usein käytät tuota "sinä valehtelet". Onko se jotain, mistä sinua on toruttu lapsena ollessasi? Vai mistä sinulle on tullut se, että sinun kanssasi erimieltä olevat ovat valehtelijoita?

        Miksi ei saisi kilpailla sapattina, jos silloin olisi kilpailu?

        Menettääkö Jumala kasvonsa, jos hra Bishop voittaisi sapattina kilpailun?

        Vai pelkääkö Jumala, että Hänen suojattinsa häpäisee Hänet, jos ei voitakaan?

        Ne pelaajat tuottavat iloa katsojille, oli päivä mikä hyvänsä. Aivan kuten lääkärit tuottavat iloa potilaille, kun hoitavat heitä sapattina.

        Vai eikö kaikki saa tuottaa iloa ja virkitystä vaan ainoastaan he, jotka amerikkalaiset liikemiehet kokevat tarpeellisiksi?

        Mitä muuten pidit niistä ohjeista? Tankkaatko autosi varmasti liikemiesten pyhien ohjeiden mukaan?

        http://adventist.org/beliefs/other-documents/other-doc6.html

        Ja eipä taas viedä keskustelua minuun, vaan koetetaan pysyä asiassa. Onko vaikeaa?


      • Fniss!
        bushmanni kirjoitti:

        Miksi ei saisi kilpailla sapattina, jos silloin olisi kilpailu?

        Menettääkö Jumala kasvonsa, jos hra Bishop voittaisi sapattina kilpailun?

        Vai pelkääkö Jumala, että Hänen suojattinsa häpäisee Hänet, jos ei voitakaan?

        Ne pelaajat tuottavat iloa katsojille, oli päivä mikä hyvänsä. Aivan kuten lääkärit tuottavat iloa potilaille, kun hoitavat heitä sapattina.

        Vai eikö kaikki saa tuottaa iloa ja virkitystä vaan ainoastaan he, jotka amerikkalaiset liikemiehet kokevat tarpeellisiksi?

        Mitä muuten pidit niistä ohjeista? Tankkaatko autosi varmasti liikemiesten pyhien ohjeiden mukaan?

        http://adventist.org/beliefs/other-documents/other-doc6.html

        Ja eipä taas viedä keskustelua minuun, vaan koetetaan pysyä asiassa. Onko vaikeaa?

        Saa sapattina kilpaillakin. Käsketäänhän meitä Raamatussakin kilpailemaan; toistemme kunnioittamisessa. En muuten vieläkään ole keskittynyt ohjeisiin mitä sapattina saa tehdä ja mitä ei. Täytyy joskus lukea nekin.

        Oikeastaan toimin vain sen mukaan, mitä omatuntoni sanelee. Minua ei ainakaan kiinnosta sapattina mennä mihinkään suuriin kilpailusirkuksiin. En pidä sitä rentouttavana. Yleensäkin ihmettelen, miksi missään lajissa yleensä kilpaillaan. Voihan toisia ilahduttaa muutenkin, niinkuin vaikka vastailemalla sinun viesteihisi.

        Kyllä minä koulun hiihtokilpailuihin osallistuin ja olisin ehkä jotenkin pärjännytkin, koska kuljin hiihtämällä kouluun talviaikaan, mutta istuskelin välillä kannonpäässä ja kiritin toisia. Yleensä olin viimeinen ja oli niin mukava nähdä huonompienkin hiihtäjien iloa kun olin heitä vielä huonompi.

        Auton tankkaamista koskien. Ei ole aavistustakaan, mitkä "liikemiesten pyhät ohjeet ovat", mutta yleensäkin pyrin siihen, että teen sapattina vain ne askareet, joita ei voi tehdä jo ennen sapattia tai jättää sapatin jälkeen tehtäväksi. En muista, olisinko koskaan tarvinnut sapattina niin paljon bensaa, että olisi tarvinnut tankata (tarkoitan siis sen jälkeen kun ymmärsin mikä lahja sapatti on Jumalalta meille).


      • Fniss! kirjoitti:

        Saa sapattina kilpaillakin. Käsketäänhän meitä Raamatussakin kilpailemaan; toistemme kunnioittamisessa. En muuten vieläkään ole keskittynyt ohjeisiin mitä sapattina saa tehdä ja mitä ei. Täytyy joskus lukea nekin.

        Oikeastaan toimin vain sen mukaan, mitä omatuntoni sanelee. Minua ei ainakaan kiinnosta sapattina mennä mihinkään suuriin kilpailusirkuksiin. En pidä sitä rentouttavana. Yleensäkin ihmettelen, miksi missään lajissa yleensä kilpaillaan. Voihan toisia ilahduttaa muutenkin, niinkuin vaikka vastailemalla sinun viesteihisi.

        Kyllä minä koulun hiihtokilpailuihin osallistuin ja olisin ehkä jotenkin pärjännytkin, koska kuljin hiihtämällä kouluun talviaikaan, mutta istuskelin välillä kannonpäässä ja kiritin toisia. Yleensä olin viimeinen ja oli niin mukava nähdä huonompienkin hiihtäjien iloa kun olin heitä vielä huonompi.

        Auton tankkaamista koskien. Ei ole aavistustakaan, mitkä "liikemiesten pyhät ohjeet ovat", mutta yleensäkin pyrin siihen, että teen sapattina vain ne askareet, joita ei voi tehdä jo ennen sapattia tai jättää sapatin jälkeen tehtäväksi. En muista, olisinko koskaan tarvinnut sapattina niin paljon bensaa, että olisi tarvinnut tankata (tarkoitan siis sen jälkeen kun ymmärsin mikä lahja sapatti on Jumalalta meille).

        >>> Saa sapattina kilpaillakin. >>>

        Mutta Luis Bishop ei kilpaile, eikä Jermaine Lawrence, koripallon superlupaus, jolla olisi tie avoin NBA:n saakka. Joutunut jo kahnauksiin joukkueensa kanssa tiukkapipoisten sääntöjen kanssa, joista vastaa adventtikirkko.

        Onko Jermainella ja sinulla kenties eri sääntökirja kädessä?

        Kun luin sääntökirjaa, oli kyllä urheiluunkin aika tiukka linja.

        Miksi te ette tiedä sitä, mitä säännöt ovat, kun kaikilla tuntuu olevan eri mielipide säännöistä?

        Mitä virkaa on säännöillä, jos niitä ei noudateta tai jokaisella on niistä oma käsitys?

        Onko sapatti siis lahja vai rangaistus?


      • Fniss!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Saa sapattina kilpaillakin. >>>

        Mutta Luis Bishop ei kilpaile, eikä Jermaine Lawrence, koripallon superlupaus, jolla olisi tie avoin NBA:n saakka. Joutunut jo kahnauksiin joukkueensa kanssa tiukkapipoisten sääntöjen kanssa, joista vastaa adventtikirkko.

        Onko Jermainella ja sinulla kenties eri sääntökirja kädessä?

        Kun luin sääntökirjaa, oli kyllä urheiluunkin aika tiukka linja.

        Miksi te ette tiedä sitä, mitä säännöt ovat, kun kaikilla tuntuu olevan eri mielipide säännöistä?

        Mitä virkaa on säännöillä, jos niitä ei noudateta tai jokaisella on niistä oma käsitys?

        Onko sapatti siis lahja vai rangaistus?

        Onkos toistensa kunnioittaminen urheilua? Kirjoitin, että siinä Raamattu meitä kehoittaa kilpailemaan. Siinä kilpaileminen on ok sapattinakin.

        Luetko aina vain kolme ensimmäistä sanaa kun jo hyökkäät vastamaan?

        En usko, että noita mainitsemiasi adventtikirkko mitenkään kieltää kilpailemasta sapattina. He itse tuntevat, ettei se ole oikeaa sapatin pyhittämistä.


      • Fniss! kirjoitti:

        Onkos toistensa kunnioittaminen urheilua? Kirjoitin, että siinä Raamattu meitä kehoittaa kilpailemaan. Siinä kilpaileminen on ok sapattinakin.

        Luetko aina vain kolme ensimmäistä sanaa kun jo hyökkäät vastamaan?

        En usko, että noita mainitsemiasi adventtikirkko mitenkään kieltää kilpailemasta sapattina. He itse tuntevat, ettei se ole oikeaa sapatin pyhittämistä.

        Käsittääkseni meidän tulisi kunnioittaa toinen toisiamme vilpittömästi ja sen tulisi tulla suoraan sydämestä.

        Jos me koetamme kunnioittaa toisiamme enemmän vain siksi, että tekisimme sitä enemmän kuin joku toinen, eli koetamme kilpailla paremmuudesta lähimmäisenrakkaudessa, niin onko se kestävää?

        Golfissa voi kilpailla ja se on suotavaa, mutta eikös toisen kunnioittaminen pitäisi perustua muuhun kuin siihen, että haluamme olla toisten kunnioittamisessa naapuriamme parempia?

        Perustuuko kaikki lahkojen logiikkaa vastaaviin kilpailuhenkisiin suorituksiin?

        Rakastatko sinä vaimoasi vain siksi, että naapuri rakastaa omaansa ja sinä haluat olla naapuriasi parempi?

        Pakko rakastaa kun naapurikin rakastaa?

        Vanhaa kansanviisautta mukaillakseni, pysyykö kannettu kunnioitus kaivossa?

        Kyllä nämä mainitsemani esimerkit kieltäytyvät harrastamasta urheilua sinun lahkojesi sääntöjen takia.


    • Jaak. 1:26
      Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään,
      vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.

      Jaak. 2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

      SATEENKAARIELÄMÄÄ

      Elämä on kuin iloitteleva sateenkaari
      hämärän peitossa iloisten värien alku ja loppu
      Mutta turha ihminen uhraa elämänsä
      olemattomalle
      Taistelee olemattoamaksi olettamaansa Jumalaa vastaan
      kehdosta hautaan
      Kehtoa ei enää ole, mutta hauta lähenee
      Jos on elämä turhaa niin vielä turhempaa
      on kuolema
      ilman löydettyä Jumalaa

      Antti Kantola

      Apt.17:26
      Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä
      ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
      27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet,
      joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
      28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme,
      niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet:
      'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.

    • Elia tulee Sarpatin lesken luokse ja leski huokaa, että tähän yhteen sämpylään minulla on vielä ainekset.
      Syön sen poikani kanssa ja sitten me kuolemme.
      Elia sanoo: leivo toki, mutta minulle ensin.
      Leski ihmeissään kysäisee: miksi ihmeessä sinulle.
      Johon Elia vastaa myhäillen: No totta ihmeessä minulle ensin, sillä muutoin minä kuolen.

      1.Kun.17:12
      Mutta hän vastasi: "Niin totta kuin Herra, sinun Jumalasi, elää, minulla ei ole leipäkakkuakaan,
      vaan ainoastaan kourallinen jauhoja ruukussa ja vähän öljyä astiassa. Ja katso,
      kerättyäni pari puuta minä menen leipomaan itselleni ja pojalleni, syödäksemme ja sitten kuollaksemme."
      13
      Niin Elia sanoi hänelle: "Älä pelkää; mene ja tee, niinkuin olet sanonut. Mutta leivo minulle ensin
      pieni kaltiainen ja tuo se minulle. Leivo sitten itsellesi ja pojallesi.

      14 Sillä näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jauhot eivät lopu ruukusta, eikä öljyä ole puuttuva astiast
      siihen päivään asti, jona Herra antaa sateen maan päälle."
      15 Niin hän meni ja teki, niinkuin Elia oli sanonut. Ja hänellä sekä myös Elialla
      ja vaimon perheellä oli syötävää pitkäksi aikaa.

      Kun vitsit on vähissä, voi apu löytyä Jumalan miehen sanoista, edellyttäen että luottaa tähän.

    • Noh, tuleehan siltä "puskamieheltä" vähän kevyempääkin huulenheittoa. Ja kirjoituksen pituuskin sellainen, että kouluttamaton lahkolainenkin sen jaksoi kokonaisuudessaan lukea. Muuten huumorin(vitsin)avulla voi yhdellä lauseella kertoa ehkä paljon enemmän kuin pitkillä sepustuksilla.
      Kerran eräs politikko jonka äänestäjäkunta oli pääosin lestadiolaisia, esiintyi televisiossa niin, etteivät hänen äänestäjänsä olisi sitä hyväksyneet, mutta mistä he olisivat sen tietäneet???

      • ettei toisille kent.

        Tuolla veljeni kotikonnuilla oli pitkänlijan Lestadiolainen kunnallispolitiikassa äänestänyt niin, että se ei kuulunut keskusta-lestadiolaiseen tapaan, mutta kuitenkin hyvin kristillsen arvon mukaan. Oli tuonut kantansa myös esiin.
        Lopputulos oli se, että joutui seuraporukasta lopullisesti eroon.

        Eli pitää katsoa se, mitä puhuu missäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1749
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      72
      1092
    3. 45
      1045
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      67
      1005
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe