APUA, kova kantapääkipu. Mikä neuvoksi !!!

sitkeä kipu

Teen pääosin paikoillaan olevaa seisomatyötä.

Kantapääni kipeytyi tammikuun kuluessa niin pahasti, että en pysty varaamaan jalalle. Sattuu todella paljon kantapään ulkosyrjään ja kantapään alle lähinnä takaosaan. Myös nilkan ulkosyrjä luun alta oireilee kävellessä. Aamuisin ei tahdo päästä ollenkaan kävelemään.

Kantapään ulkosyrjän kipu tuntuu jotenkin kuin polttavalta. Myös istuessa kantapään syrjässä tuntuu välillä kipukohtaus, joka tulee yllättäin ja kovana/polttavana ja menee pois.

Lääkäriltä sain vaan Voltaren tabletteja, jotka eivät juurikaan auta.

Matalilla kengillä kävely sattuu hirveästi. Korkeilla helpompaa. Työkengät matalat.

Nilkkojen asento kuulemma väärä. Jalka lintassa ja asentoa tullaan korjaamaan jalan mukaan muotoilluilla pahjallisilla kunhan valmistuvat.

Olen ollut nyt puolitoista viikkoa sairaslomalla, mutta vaiva ei ole helpottanut. Olen laittanut kenkääni pehmentävän kantakupin, mutta apua ei ole vielä ollut.

Kannattaako tässä tilanteessa vaan mennä heti uudelleen lääkäriin, kun kipu ei hellitä, ottaa kenties piikki ? Vai mennä kera kivun ja kantakupin töihin ? Epäilen vaan, että kantapää ei seisomatyötä kestä, kun ei kotonakaan ole helpottanut.

Onko piikistä yleensä apua, jos on esim. kantapatjan vaivoista kyse ? Onko piikki hirmu kivulias ?

11

9120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kypsätäti

Kuulostaa siltä, että sinulla on plantaarifaskiitti, jalkapohjan kalvojänteen tulehdus. Kolme ja puoli vuotta vaivasta kärsineenä ehdotan, että hoidat vaivaasi reippaasti ja runsaasti heti alkajaisiksi. Jos kipu pitkittyy kuukausia kestäväksi, et välttämättä pääse siitä eroon ollenkaan edes ajan kanssa, joten älä yritä kestää kipua ja pistää päätä pensaaseen.

Tukipohjalliset helpottavat jonkin verran. Joudut ostamaan uudet työkengät ja kaikki muutkin kengät, joihin ne tukipohjalliset mahtuvat. Jos ensimmäiset pohjalliset eivät auta, korjauta niitä niin monta kertaa, että alkavat tuntua hyviltä tai vaihda pohjallisten tekijää, jos korjaukset eivät onnistu. Hyvällä pohjallisella kävely onnistuu, huonosta ei ole apua. Joudut totuttamaan jalkasi pohjallisiin hitaasti, mitä kipeämpi jalka, sitä pidempi totutusvaihe.

Kortisonipiikki voi helpottaa todella - tai sitten käy huono tuuri niin kuin minulla, sain piikistä 3 kuukautta kestäneen hermosäryn. Piikin pistäminen sattuu, sitten kipu lakkaa, koska mukana pistetään myös puudutetta. Mene piikin jälkeen nopeasti kotiin äläkä hypi jalalla enää sinä päivänä ja ota tasaisin välein särkylääkettä päivittäin, sillä jalkasi kipeytyy hurjasti piikistä ennen kuin monen päivän päästä alkaa helpottaa.

Voit pyytää myös lähetteen fysioterapeutille, joka antaa jumppaohjeet jalkaa varten ja voi antaa kipuhoitoa jalalle, esim. sähköhoitoa. Fysioterapeutti voi myös tukiteipata jalan ja opettaa teippauksen sinullekin. Tukiteippaamalla kipu hellittää ja jalka saa aikaa parantua itsekseen. Teippaus ja jumppaohjeita löytää myös netistä. Fysioterapeutti voi myös esitellä sinulle erilaisia yölastoja, jotka venyttävät jalkapohjaa yön aikana, mikä helpottaa erityisesti liikkeellelähtemiskipua aamulla.

Vältä jalan rasittamista kävelyllä ja seisomalla. Kokeile vesiliikuntaa, uintia tai vesijuoksua, mutta osta hyvät rantatossut uimahallissa liikkumista varten, jalkasi ei kestä paljain jaloin tassuttelua pitkin kovia lattioita. Osta kotiin tossut, joihin tukipohjalliset mahtuvat. Jalassa voi olla myös turvotusta, joten pidä jalkaa kohoasennossa, kokeile kylmäpakkauksen tehoa kipuun ja turvotukseen, älä käytä puristavia sukkia. Älä vaivu paniikkiin tai epätoivoon, sillä jokin kikka tuo joko helpotusta tai selvän parannuksen vaivaasi. Tsemppiä!

• Fasciasti

• sitkeä kipu

Kävin tänään lääkärissä, kun sairaslomakaan ei tuonut helpotusta kipuun.

Nyt sitten laitettiin piikki. Onneksi ei ollut niin kivulias kuin olin kuvitellut.

Lääkäri kehottikin ottamaan heti särkylääkkeen pistämisen jälkeen, koska jalka voi kipeytyä reilusti.

Jokaisella kerralla lääkäri on kehottanut minua käyttämään kävellessäni korkokenkiä.

Nyt odottelen, että saan pohjalliset. Tuleeko pohjallisten käytön aloittamisen jälkeen yleensä jokin kontrollikäynti myöhemmin, että miten ovat auttaneet tms ?

Miten pitkä käyttöikä tuollaisilla pohjallisilla mahtaa olla ?

• Räpä
        sitkeä kipu kirjoitti:

Kävin tänään lääkärissä, kun sairaslomakaan ei tuonut helpotusta kipuun.

Nyt sitten laitettiin piikki. Onneksi ei ollut niin kivulias kuin olin kuvitellut.

Lääkäri kehottikin ottamaan heti särkylääkkeen pistämisen jälkeen, koska jalka voi kipeytyä reilusti.

Jokaisella kerralla lääkäri on kehottanut minua käyttämään kävellessäni korkokenkiä.

Nyt odottelen, että saan pohjalliset. Tuleeko pohjallisten käytön aloittamisen jälkeen yleensä jokin kontrollikäynti myöhemmin, että miten ovat auttaneet tms ?

Miten pitkä käyttöikä tuollaisilla pohjallisilla mahtaa olla ?

Apua... mulla on ihan sama vaiva :( tässä istun ja mietin että mennäkkö taas lääkärille, vai kestääkkö kipua , ja katsoa huomisen yli. olen ollut sairaslomalla tästä jo 2 viikkoa aiemmin eikä se siitä sen kummemmaksi levolla tullut ainakaan 2 viikon aikana, ja tuntuu että hulluksihan sitä tässä tulee, kotona maatessa. Liikunnanohjaajana tiedän kyllä että huilattava se kai olis, mutta kun sitä koittaa aina että no jos huomisen jumpan vielä pystyis kiskaseen .... jos sitten on kipeä, meen lääkärille... näin oon menny päivä kerrallaan useamman viikon, sillä tuntuu uskomattomalta että ulospäin ei näy vikaa, mutta silti töissä ei vois olla... toisaalta mietin, että polvikin on ilmoitellut olemassa olostaan, joten sekin taitaa juontaa juurensa tuosta nilkan ja kantapään vaivasta. Ai niin uskaltaako jalkaa hierotuttaa varovasti ?

• Syyt ja seuraukset
    • kantapääkivun syitä voivat olla liian matala kengän kanta, jalkaholvin laskeutuminen, tukevan pohjallisen puute, seisomatyö jne

• pimari

Sitkeä kipu... Pidä matalia- ja korkokengiä vuorotellen . Myös pehmeät pohjaliset ovat hyvät. Tärkein asia on VENYTTELY JUMPPA ja muukin liikunta.
      Aloita fysioterapeutilla saat hyvät ohjeet. Kortisonipiikistä jäi ainakin minulle vuodeksi kipeä paikka jalkaan eikä auttanut yhtään. Lykkyä!!

• jalkavika1

kokeikaa keinukenkiä ensiapuna. tukee jalkapohjaa säästää kantapäätä...kaikki muu venytys tietysti auttaa

• sitkeä kipu

Aloittaja jatkaa aiheesta pitkän ajan jälkeen...

Tehtyjen pohjallisten ansiosta pääsin kokonaan kantakivusta, kunnes nyt vuosien jälkeen alkoi toisessa jalassa samanlainen vaiva.

Seisomatyö ja kantapää on kauttaaltaan todella kipeä. Myös istuessa tulee kovia kipukohtauksia kantapäähän. Kantapääkivun vuoksi on alkanut nilkka ja lonkkakin oireilla. Nilkka tuntuu heikolta ja lonkkaa särkee.

Pohjalliset on korjattu kesän aikana.

Jos pidän korkeampia kenkiä, niin silloin pohje kipeytyy paljon.

Mistä voi johtua kipu kantapäässä, joka iskee voimakkaana juuri silloin, kun esim. nostan seisaaltani kantapään maasta. Kun paino menee kannalta pois, niin silloin kipu on aivan valtava. Sama tulee toisinaan silloin, kun istun tuolilla siten, että kantapäällä ei ole painoa. Onko tuo jokin hermoon liittyvä juttu vai mikä?

• L46

Kävin tänään ortopedillä kantapään ulkosyrjän kivun vuoksi. Hän sanoi että kipuni ei johdu jalasta, jossa ei ole virheasentoa eikä liioin holvin laskeumaa. Syy on ala-selässä ja tod.näköisesti iskias. Harrastan liikuntaa ja uinti sekä vesijumppa tuntuvat hyviltä. Jos ei vaiva parissa viikossa mene ohi, tehdään alaselän magneettikuvaus.

• 567567

Kokeilkaapa erittäin pehmeäpohjaisia kenkiä tai pohjallisia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1671
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      191
      1283
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe