http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)
"Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan henkilöä, jonka ensisijainen tarkoitus on ÄRSYTÄÄ ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa."
"Älä ruoki trollia":
http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)#.C3.84l.C3.A4_ruoki_trollia.21
Jos trollien tarkoituksena on pahoittaa teidän mieliänne, ärsyttää teitä yms., niin tällaisten tunteiden näyttämistä ei kannata harrastaa. Mikä on oikeasti parempi tapa näyttää trollille, että hän on onnistunut tarkoituksissaan? Trolleille ei myöskään kannata vastata edes vittuilukommentein. Tiädän tämän, koska olen itse harrastanut joskus menneisyydessä trollaamista ja kaikki vastaamiset (vittuilu mukaanlukien) aiheuttivat minulle suurta nautintoa.
Trolleille vastaamisesta
38
1339
Vastaukset
Trollin kuoliaaksi vaikeneminen on oma valintanikin. Itse en vastaa suoranaisiin suunsoittoihin täällä netissä. Emmehän me normielämässäkään vastaa kännisen tai muuten sekavan ihmisen huutoihin.
Aikansa huutelevat toreilla tai netissä ja jos kukaan ei vastaa, niin kyllästyvät. Trollit hakee omallatavallaan huomiota ja ilman sitä kyllästyvät.
Suosittelen vaikenemisen tekniikkaa myös vauhti päällä kirjoittelevia jaakob-papukaijoja ja vastaavia kohtaan.
Jutelkoot aateveljiensä kanssa.
Rautalanka ei auta selitysmalliksi monille fundiksille, ainakaan perinteisellä tavalla käytettynä. (joke)On ihan meistä itsestämme kiinni, onko attepalsta trollien temmellyskenttänä.
Jos emme reagoi trollien kirjoituksiin lainkaan, edes vastavihtuillen, niin eipä aikaakaan kun palsta puhdistuu.
Ei kannata myöskään ajatella, että kun joku muu on ensin reagoinut trollin kirjoittamisiin, niin silloin vahinko on jo tapahtunut ja itsekkin voi vahinkoa tuottamatta osallistua trollin pieksentään. Ensinnäkin trolli itse tai trollaava kaveriporukka voi aloittaa tekstiensä kommentoinnin ja toiseksi trolli NAUTTII kaikesta saamastaan huomiosta. Kaikesta.
Miten on? Haluammeko ruokkia trolleja ja pitää heitä/sitä palstallamme? Valinnanmahdollisuus on meillä.
Minulle asia on samantekevä, koska en edes lue trollien kirjoituksia. Tähän asialliseen kirjoitukseen, vaikkakin se käsittelee trollia, vastasin poikkeuksellisesti tukeakseni aloittajan hyvää työtä.- ateistix
ja uskon sinua, jos sinulla kerran omakohtaista kokemusta on. Mikä sai sinut luopumaan siitä "harrastuksesta"?
- *ikkremimiN
että joskus täällä joku on vastannut trollille kirjoittamalla tämän viestin väärinpäin,
lopusta alkuun kirjain kirjaimelta. Ilmeisesti hänellä on käytössään sopiva tietokoneohjelma, koska varsin pitkiäkin tekstejä on kääntänyt. Havaintojen mukaan trollit eivät tästä pidä, vaan vaikenevat.
Psykologinen vaikutus on ilmeisesti siinä, että trolli havaitsee ettei vastaaja suinkaan kiihtynyt,
vaan löysi humoristisessa mielentilassa nerokkaan tavan osoittaa viestin tyhjänpäiväisyys, ilman
kiihtyneitä kommentteja. - EX-Trolli
pitää touhua ajanhukkana ja moraalisesti arveluttavana toimintana.
Phoebuksella oli myös yksi TODELLA HYVÄ huomio, jota en huomannut mainita aloituksessani:
"Ei kannata myöskään ajatella, että kun joku muu on ensin reagoinut trollin kirjoittamisiin, niin silloin vahinko on jo tapahtunut ja itsekkin voi vahinkoa tuottamatta osallistua trollin pieksentään. Ensinnäkin trolli itse tai trollaava kaveriporukka voi aloittaa tekstiensä kommentoinnin ja toiseksi trolli NAUTTII kaikesta saamastaan huomiosta. Kaikesta."
Olen myös itse vastannut omaan aloitukseeni muka närkästyneenä jollain toisella nimimerkillä. Varsinkin kun olin vielä aloitteleva trolli. Trollien logiikka voi oikeasti olla niin erikoista, ettei sellaisia vaihtoehtoja välttämättä tule edes ajatelleeksi.
Tämä Phoebuksen kertomus sisältää myös hyvän ohjeen:
"Minulle asia on samantekevä, koska en edes lue trollien kirjoituksia." - ateistix
EX-Trolli kirjoitti:
Phoebuksella oli myös yksi TODELLA HYVÄ huomio, jota en huomannut mainita aloituksessani:
"Ei kannata myöskään ajatella, että kun joku muu on ensin reagoinut trollin kirjoittamisiin, niin silloin vahinko on jo tapahtunut ja itsekkin voi vahinkoa tuottamatta osallistua trollin pieksentään. Ensinnäkin trolli itse tai trollaava kaveriporukka voi aloittaa tekstiensä kommentoinnin ja toiseksi trolli NAUTTII kaikesta saamastaan huomiosta. Kaikesta."
Olen myös itse vastannut omaan aloitukseeni muka närkästyneenä jollain toisella nimimerkillä. Varsinkin kun olin vielä aloitteleva trolli. Trollien logiikka voi oikeasti olla niin erikoista, ettei sellaisia vaihtoehtoja välttämättä tule edes ajatelleeksi.
"Minulle asia on samantekevä, koska en edes lue trollien kirjoituksia.""...ja moraalisesti arveluttavana toimintana."
Sitä se juuri on. - Kössönöm
EX-Trolli kirjoitti:
"Minulle asia on samantekevä, koska en edes lue trollien kirjoituksia."mikä sai sinut tekemään niin. Olitko nuori ja halusit vaan vittuilla kaikille, vai mistä oli kyse? Oliko kiva pilata keskustelut, nautitko ihmisten kiusaamisesta?
- EX-Trolli
Kössönöm kirjoitti:
mikä sai sinut tekemään niin. Olitko nuori ja halusit vaan vittuilla kaikille, vai mistä oli kyse? Oliko kiva pilata keskustelut, nautitko ihmisten kiusaamisesta?
Motiivini vaihtelivat. Olet varmasti huomannut, kuinka puolueellista "moderointi" Suomi24:ssa on? Jonkilaista kostamista ja katkeruutta.
Joskus halusin aiheuttaa mielipahaa, joskus estää keskustelut, joskus vaikuttaa ihmisten näkemyksiin toisista ihmisistä ja joskus ohjailla ihmisiä kinastelemaan keskenään. Jonkinlaista "vallantunnettakin" siis.
En ole muuten palstan ex-trolleja, mutta sillähän ei ole sinänsä väliä. Enkä ole jälkeenpäin mitenkään ylpeä saavutuksistani, enkä tarkoita että trollattava olisi syyllinen.
Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti. EX-Trolli kirjoitti:
Motiivini vaihtelivat. Olet varmasti huomannut, kuinka puolueellista "moderointi" Suomi24:ssa on? Jonkilaista kostamista ja katkeruutta.
Joskus halusin aiheuttaa mielipahaa, joskus estää keskustelut, joskus vaikuttaa ihmisten näkemyksiin toisista ihmisistä ja joskus ohjailla ihmisiä kinastelemaan keskenään. Jonkinlaista "vallantunnettakin" siis.
En ole muuten palstan ex-trolleja, mutta sillähän ei ole sinänsä väliä. Enkä ole jälkeenpäin mitenkään ylpeä saavutuksistani, enkä tarkoita että trollattava olisi syyllinen.
Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti."Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti. "
Kusta päässä joka tapauksessa. Trolli on säälittävämpi olento kuin Jumalaa ylistävä hihu.- Kössönöm
EX-Trolli kirjoitti:
Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti."Motiivini vaihtelivat. Olet varmasti huomannut, kuinka puolueellista "moderointi" Suomi24:ssa on? Jonkilaista kostamista ja katkeruutta."
- Kostamista muille kuin moderaattorille. Sori vaan, mutta kestämätön perustelu.
"Joskus halusin aiheuttaa mielipahaa, joskus estää keskustelut, joskus vaikuttaa ihmisten näkemyksiin toisista ihmisistä ja joskus ohjailla ihmisiä kinastelemaan keskenään. Jonkinlaista "vallantunnettakin" siis."
- Ilmeisesti noin. Aika halpamaista toimintaa minusta.
"En ole muuten palstan ex-trolleja, mutta sillähän ei ole sinänsä väliä. Enkä ole jälkeenpäin mitenkään ylpeä saavutuksistani, enkä tarkoita että trollattava olisi syyllinen."
- Hyvä että tiedät tehneesi väärin. Minusta on ikävää, että estetään keskustelu ihan vaan vittumaisuuttaan. Nytkin tällä palstalla on ties mitä paskaa. Noilla tyypeillä ei taida montaa papua päässä liikkua, kusta sen sijaan tuntuu läiskyvän enemmänkin.
"Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti."
- Ihanko totta? Ja sinä tiedät sen mistä? Minä puhun nyt noista solvaajista, jotka vittuilevat kuvin ja sanoin ateisteille kuten vaan joku teiniangstinen pierupöksy pienessä päässään pystyy keksimään. - kremikie
ertert kirjoitti:
"Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti. "
Kusta päässä joka tapauksessa. Trolli on säälittävämpi olento kuin Jumalaa ylistävä hihu.Jännää, että pystyt toteamaan miten trollilla on kusta päässä ja kuinka tämä on säälittävä olento, muttet tajua miten itse trollailet.
kremikie kirjoitti:
Jännää, että pystyt toteamaan miten trollilla on kusta päässä ja kuinka tämä on säälittävä olento, muttet tajua miten itse trollailet.
En trollaile.
"muttet tajua miten itse trollailet. "
Sittenhän voit esimerkkien kautta selittää.- EX-Trolli
Kössönöm kirjoitti:
"Motiivini vaihtelivat. Olet varmasti huomannut, kuinka puolueellista "moderointi" Suomi24:ssa on? Jonkilaista kostamista ja katkeruutta."
- Kostamista muille kuin moderaattorille. Sori vaan, mutta kestämätön perustelu.
"Joskus halusin aiheuttaa mielipahaa, joskus estää keskustelut, joskus vaikuttaa ihmisten näkemyksiin toisista ihmisistä ja joskus ohjailla ihmisiä kinastelemaan keskenään. Jonkinlaista "vallantunnettakin" siis."
- Ilmeisesti noin. Aika halpamaista toimintaa minusta.
"En ole muuten palstan ex-trolleja, mutta sillähän ei ole sinänsä väliä. Enkä ole jälkeenpäin mitenkään ylpeä saavutuksistani, enkä tarkoita että trollattava olisi syyllinen."
- Hyvä että tiedät tehneesi väärin. Minusta on ikävää, että estetään keskustelu ihan vaan vittumaisuuttaan. Nytkin tällä palstalla on ties mitä paskaa. Noilla tyypeillä ei taida montaa papua päässä liikkua, kusta sen sijaan tuntuu läiskyvän enemmänkin.
"Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti."
- Ihanko totta? Ja sinä tiedät sen mistä? Minä puhun nyt noista solvaajista, jotka vittuilevat kuvin ja sanoin ateisteille kuten vaan joku teiniangstinen pierupöksy pienessä päässään pystyy keksimään.En puolustellut tekojani. Kerroin vain syitä, koska kysyit minulta niitä.
En sanonutkaan, jotta tietäisin jonkun trolleista olevan ateisti. Sanoin sen ainoastaan siksi, koska suurimpia virheitä trolleja arvioidessa on liian mustavalkoinen ajattelu. Kuten wikipedian artikkelissakin varoitettiin pitämästä tyhmältä vaikuttavaa trollia tyhmänä.
- herttainenhertta
Minusta trolleilla on usein kaksi tavoitetta. Toinen on ärsyttää ihmisiä, mutta toinen on oikeasti puolustaa jotain näkemystä. Harva trolli on täysin neutraali käsiteltävän asian suhteen ja liikkeellä ihan pelkästään härnäystarkoituksessa. Lisäksi trollaaminen on usein keskustelutaktiikka. Vilpillinen ja vittumainen sellainen, mutta keskustelutaktiikka kuitenkin. Tyypillinen asetelma on "atesitit ovat vihaisia" -viestit, jotka saavat ymmärrettävästi jotkut suuttumaan, mikä tietenkin on trollin suuri voitto.
On vaikea sanoa, koska kirjoittaja on tarpeeksi tosissaan, että hänen motiivinsa on pelkkä trollaaminen ja koska hänen keskustelutaktiikkansa vain lähenee trollamista. Onko trollaamista se että tekee aloituksen, jossa jonkun ryhmän tai henkilön näkemyksiä vääristellään ja siiten hutkitaan näin rakennettuja olkiukkoja? Onko sävytrolli* trolli, joka on syytä vaieta kuoliaaksi? Onko huolitrolli** sellainen? Onko vastaamattomuus aina tosiaan ainoa oikea tapa reagoida?
Täälä kirjoittavat uskikset ovat kaikki enemmän tai vähemmän trolleja. Kaikki tulevat tänne ketunhäntä kainalossa, jotkut selvemmin, jotkun peitellymmin. He ovat siinä mielessä trolleja, että heidän tarkoituksensa on härnätä. Minusta heidänkin kanssaan keskustelu on joskus mielekästä, joskus on parempi vain antaa olla.
*Sävytrollia kiinnostaa lähinnä keskustelun sävy ja sanavalinnat ja se, ovatko keskustelijat ilkeitä vastaväittäjilleen. He asettavat itsensä "neutraalille alueelle" ja sieltä jakavat tuomioita keskustelijoiden rikoksista keskustelukultturia kohtaan ja kertovat, miten ihmisten pitäisi keskustella. "Miksette voi kunnioittaa toisten mielipiteitä?"
**Huolitrolli on tyyppi, joka esiintyy toisen osapuolen kannattajana tai neutraalina, ja on hyvin huolissaan oman puolensa argumentoinnin tasosta ja tyylistä. "Häpeän olla ateisti, kun luen ateistien kirjoituksia."- Kössönöm
jotka herjaavat rekisteröityjä nimimerkkejä. Raukkamaisia puskista huutelijoita.
- herttainenhertta
Kössönöm kirjoitti:
jotka herjaavat rekisteröityjä nimimerkkejä. Raukkamaisia puskista huutelijoita.
Ne voinee jättää huomiotta ja pyytää sellaiset viestit poistoon. Itse olen sitä mieltä, että keskustelun tasoa parantaisi huomattavasti se, että ilman rekattua nikkiä ei voisi kirjoittaa tai ainakaan tehdä aloituksia. Se ei tietenkään sovi S24:lle, jolle sata asiatonta aloitusta päivässä on parempi kuin viisi asiallista.
- Kössönöm
herttainenhertta kirjoitti:
Ne voinee jättää huomiotta ja pyytää sellaiset viestit poistoon. Itse olen sitä mieltä, että keskustelun tasoa parantaisi huomattavasti se, että ilman rekattua nikkiä ei voisi kirjoittaa tai ainakaan tehdä aloituksia. Se ei tietenkään sovi S24:lle, jolle sata asiatonta aloitusta päivässä on parempi kuin viisi asiallista.
eivät tuota tulosta. Näin se näyttää nyt olevan ja on ollut varmaan niin kauan kun olen palstalle kirjoittanut.
- Hurskauttaja
Kössönöm kirjoitti:
eivät tuota tulosta. Näin se näyttää nyt olevan ja on ollut varmaan niin kauan kun olen palstalle kirjoittanut.
Tätä jo aiemmin tänään pohdiskelin...
- Kössönöm
Hurskauttaja kirjoitti:
onko noita multinikkejä siellä töissä, vai onko se sakki siellä vaan napanöyhtäänsä kaivelemassa ja vähät välittää sääntöjen noudattamisesta.
- herttainenhertta
Hurskauttaja kirjoitti:
Välillä vaikuttaa siltä, että ylläpidossa on häirikkö, koska asiallisia ja pitkiä viestiketjuja poistetaan samalla kun kamelinpersejutut täyttävät etusivun.
- Kössönöm
herttainenhertta kirjoitti:
Välillä vaikuttaa siltä, että ylläpidossa on häirikkö, koska asiallisia ja pitkiä viestiketjuja poistetaan samalla kun kamelinpersejutut täyttävät etusivun.
mutta en ole vastausta saanut. Se jarnos24 ei myöskään enää vastaa. Taisi olla ennen joulua kun hän johonkin kysymykseen vastasi.
Vastaan ennen kuin tämän palstan trolli ehtii pyytää tätä aloitusta poistoon. Tämä meidän multinikki osaa olla trolleista ärsyttävin, ellei hän saa huomiota aloituksiinsa hän alkaa spämmimään yhtä samaa aloitusta koko sivun täyteen. Moni varmasti muistaa kuinka hän on tätä harrastanut monet kerrat, hän myöskin ärsyttääkeen kirjoittajia pyytää poistoon kaikki muut aloitukset paitsi omiaan. Eli keinot hänen hiljentämiseen jää vain siihen että emme huomio häntä, ja kun emme häntä huomioi hän ottaa käyttöön suunnitelma kakkosen jonka jälkeen vuorossa on suunnitelma kolmonen. :s
- ateistix
miten tällainen poistelu voisi olla muuten ahdollista, ellei noita tyyppejä olisi ylläpidossa. Vastaus: ei voikaan.
- Kuulolla.
Mitä luulet?
- Kuulolla.
Kuulolla. kirjoitti:
Mitä luulet?
Tämä oli vastaus trollille joka kysyi että vituttaako. Viesti näköjään poistettu.
- ________________
Siinä oppia trolleille ja trollin metsästäjille. http://www.fin-tv.com/the-troll-hunter-2010/the-troll-hunter-2010-video_de71684be.html
Tästä asiasta olen joskus itsekin täällä kirjoitellut. Jos tämän yksinkertaisen asian saisi vain jokaisen kalloon taottua niin hyvä olisi, mutta vaikuttaa vain siltä että se ei mene jakeluun kaikille. En nyt rupea nimiä mainitsemaan mutta jotkut vastailevat jatkuvasti trolleille varmistaen sen että niitä täällä riittää loputtomiin.
- luota nyt atteen sit
ikiateisti kirjoitti:
samaa mieltä, kuin ed.
on vastaillut trolleille joten se siitä.
- Kössönöm
että nuo vittuilijat taitavat itse olla ylläpidossa töissä, koska en minä ainakaan tajua miksi niitä solvauksia ei poisteta. Kuten huomaat niin koko ajan tulee uutta herjaa ja ne ovat tuossa iät ajat.
- Suomi24 Ylläpito
Kössönöm kirjoitti:
että nuo vittuilijat taitavat itse olla ylläpidossa töissä, koska en minä ainakaan tajua miksi niitä solvauksia ei poisteta. Kuten huomaat niin koko ajan tulee uutta herjaa ja ne ovat tuossa iät ajat.
"että nuo vittuilijat taitavat itse olla ylläpidossa töissä, koska en minä ainakaan tajua miksi niitä solvauksia ei poisteta."
-älä välitä, et sinä tajua mitään muutakaan - ateistix
Suomi24 Ylläpito kirjoitti:
"että nuo vittuilijat taitavat itse olla ylläpidossa töissä, koska en minä ainakaan tajua miksi niitä solvauksia ei poisteta."
-älä välitä, et sinä tajua mitään muutakaansitä tuttias imeskelemään. Taidat olla niitä jannuja joiden kesäiset harrastukset on kärpästen siipien repiminen.
- ateistix
koska ylläpito ei välitä eikä tänne saada sefua. Olet sinäkin saanut vuorollasi kaikenlaista paskaa silmillesi. Täytyy ihmetellä millaiset vanhemmat noilla kusipäillä on. Ehkä ne on itse samanlaisia öykkäreitä.
ateistix kirjoitti:
koska ylläpito ei välitä eikä tänne saada sefua. Olet sinäkin saanut vuorollasi kaikenlaista paskaa silmillesi. Täytyy ihmetellä millaiset vanhemmat noilla kusipäillä on. Ehkä ne on itse samanlaisia öykkäreitä.
>> Olet sinäkin saanut vuorollasi kaikenlaista paskaa silmillesi.
- ateistix
Whitewash kirjoitti:
>> Olet sinäkin saanut vuorollasi kaikenlaista paskaa silmillesi.
Kun on olemassa keskustelupalsta, jossa voisi vaihtaa mielipiteitä, niin sinä vaan tyynen rauhallisesti hyväksyt nuo mulkvistit, jotka sen estävät. Asia ei ole noin yksiselitteinen. Monille tämä palsta on ollut henkireikä monistakin eri syistä, eikä tuollaista palstan sotkemista pidä hyväksyä. Kyllä ylläpidolla on vastuu siitä, että se itse toimii sääntöjen mukaan, mutta sitä se ei nyt tee. Sori vaan mutta kirjoituksesi oli mielestäni alentuvan isällinen.
- usein totuus sattuu
ateistix kirjoitti:
Kun on olemassa keskustelupalsta, jossa voisi vaihtaa mielipiteitä, niin sinä vaan tyynen rauhallisesti hyväksyt nuo mulkvistit, jotka sen estävät. Asia ei ole noin yksiselitteinen. Monille tämä palsta on ollut henkireikä monistakin eri syistä, eikä tuollaista palstan sotkemista pidä hyväksyä. Kyllä ylläpidolla on vastuu siitä, että se itse toimii sääntöjen mukaan, mutta sitä se ei nyt tee. Sori vaan mutta kirjoituksesi oli mielestäni alentuvan isällinen.
"Teidän kaikkien kannattaa muuten ottaa huomioon, että joku trolleista saattaa olla myös ateisti. "
-käytännössä kaikki trollit ovat ateisteja, uskovilla ei ole syytä moiseen toimintaan ateistix kirjoitti:
>> Kun on olemassa keskustelupalsta, jossa voisi vaihtaa mielipiteitä, niin sinä vaan tyynen rauhallisesti hyväksyt nuo mulkvistit, jotka sen estävät. > Monille tämä palsta on ollut henkireikä monistakin eri syistä, eikä tuollaista palstan sotkemista pidä hyväksyä. > Sori vaan mutta kirjoituksesi oli mielestäni alentuvan isällinen.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_252490Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.551806Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup111204Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu2991067- 259992
- 146903
- 56884
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua9797- 47780
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.111775