CMYK

vihaan

Siis CMYK värit tuhoavat kuvani! .. ja sillä pitäisi sitten tulostella... kumma että moinen tekniikka on edes luotu... miksi ihmeessä kun RGB on niin paljon rikkaampi!

29

3181

Vastaukset

  • -muotoa käytetään (on käytettävä) ainoastaan painotöissä. Nettikuvissa on aina RGB-muoto.

    • Jeesus12345 kirjoitti:

      This message has been removed by moderator.

      Windows lesket siittyy naapureissa.
      CMYK on oikeesti tarkotettu painotöihin ja joskus käytetään veilä lisävärejäkin. riippuen painotekniikasta.
      RBG värimailma sopii parhaiten näytölle, joka on samaa tekniikaa,

      Miksi käytät CMYK ? Jos tarkoituskin vain tulostaa kuva eikä rasteroida.


    • PrinMaster kirjoitti:

      Windows lesket siittyy naapureissa.
      CMYK on oikeesti tarkotettu painotöihin ja joskus käytetään veilä lisävärejäkin. riippuen painotekniikasta.
      RBG värimailma sopii parhaiten näytölle, joka on samaa tekniikaa,

      Miksi käytät CMYK ? Jos tarkoituskin vain tulostaa kuva eikä rasteroida.

      Kuka lähtee nostamaan 15 vuotta vanhaa ketjua???


  • Todella kummllista kyllä juu.. :/

    Nythän on niin, että RGB värimaailma kuvaa VALOJA !!! Eli kun kuva on näytöllä, se loistaa VALOJA, punaista, vihreää ja sinistä. Perusväriopin mukaan näistä kolmesta väristä saadaan tuotettua kaikki muut värit ts. valot.

    CMYK värimaailma kuvaa PAINOMUSTEITA, kuinka paljon pitää tietynväristä mustetta laittaa jotta painettava PINTA HEIJASTAISI tietynlaista valoa. (olettaen että heijastuvan valon väri on vakio).

    Eli paperia ei saada (ainakaan tooistaiseksi) säteilemään valoja itsestään, kuten monitori, ja silloin on pakko käyttää subtraktiivista (CMYK) tapaa säädellä paperilta heijastuvaa valoa. Monitorissa käytetään addiktiivista tapaa, eli RGB.

  • ilman mitään CMYK -kääntöä. Käytä proriilina Adobe RGB.tä niin hyvä tulee. Ei kotitulostimissa käytetä CMYK -muotoa, ne olettavat että sinne tuutataan RGB -muotoisia kuvia.

    Jos teet koevedoksia painotöissä käytettävistä kuvista ja käytössäsi on vedostamiseen tarkoitettu tulostin muunnetaan kohdeväriavaruuteen.

    • .... tuo universumin viimeinen erämaa...
      Joskus noista RGB / CMYK -muodoista tehdään turhan vaikeita & monimutkaisia juttuja. Asia on ihan simppeli, RGB ja CMYK eroavat toisistaan siinä että rgb:ssä on kolme kanavaa, eli yksi vähemmän kuin cmyk:ssä. CMY-kanavat ovat RGB:n vastavärit ( eli käänteiset ) ja tuo kolmas kanava K ( musta osaväri ), pitää sitten keinotekoisesti tuottaa.
      Musta osaväri tuotetaan cmyk-konversiossa rgb-kuvan tummien huippukohtien mukaan. Värilaskureissa ja gradaatioissa on eroja, aikoinaan kun dtp-puolen tekemä konversio oli aivan puuroa niin perinteinen skanneri joka teki cmyk:in "lennossa" omalla värikortillaan oli ns. "pro-tekniikkaa".
      Nykyään muunnos hallitaan ja prosessoritehot riittävät, eli tilanne on helpompi.
      Jätä CMYKit sinne kirjapainotuotantoon, kun en niitä tarvitse. Jos tarvitset niin ongelmasi tuskin ratkeavat täällä.


  • no kun tämä cmyk on se perinteinen painovärijärjestelmä ja rgb on tätä tietotekniikan mukanaan tuomaa uushässäkkää...

    eli jos et tee painoihin meneviä töitä niin unohda cmykit ja hekscromet ja sen sellalaiset ja käytä rgb:tä...

    ja jos aiot painattaa jotain niin kipin kapin väriopin alkeiskurssille...tai mieluummin ota yhteyttä ammattilaiseen:)))

    • Mistäs niitä ammattilaisia mahtaa löytyä...?



    • pannu kirjoitti:

      Mistäs niitä ammattilaisia mahtaa löytyä...?

      Kyllä te painajat puhutte nyt hienoista asioista.
      Me kuvan- ja taitontekijät painiskelemme joka päivä näiden väriongelmien ja kuvan ns. kokojen kanssa ja joudumme ratkaisemaan niitä melkoisulla vippaskonsteilla. Me ei valita paperia värien mukaan vaan paperin valitsee useimmiten työn tilaaja. Kalibroiminen näytöissä ei sano mitään kun on 7 eri laitetta joilla työtä tehdään. Kaikissa kalibroiduissa tulostimistani tulee erivärisenä työ ulos.Sikstoiseks kalibroiminen on erittäin kallista puuhaa. Kannattaa luottaa väriliuskoihinkin enemmän. Kyllä on kokemusta ja paljon 20 vuoden ajalta painojen helvetin suurista reprosummista kun värimaailmoita on vaihdettu. Jos haluan itse vaihtaa valokuvan värimaailman Photoshopissa ja määritellä resoluution painokuntoiseksi niin kyllä tulee kilotavuja enemmän kuin 20%. Jos sitten pienennän kuvaa se tulee aina vähän epäskarpiksi vaikken pakkaa sitä millään jpg muodolla. 20 vuoteen en ole saanut yhtään täysin onnistunutta (100%)painotyötä ulos mistään painosta Helsingistä. Tarkoitan että työ olisi sama kuin vedos.
      Myös kokemusta on kuvien likaantumisesta kun mustan värin kanssa on ollut vähänkin huolimaton. Kyllä se rgb (valoväri)on aika vaikea koska sitähän ei ikäänkuin ole edes olemassa. Eli vain NÄYTÖISSÄ. Ikinä en ole rgb:stä saanut sysimustaa, mistä asiasta olen asiakkaitteni kanssa saanut selitellä melkosia stooreja joita olen saanut painoammattilaisilta.
      Kyllä yhteistyötä kaivattaisiin ja paljon.


  • CMYK tarvitset vain jos painatat työsi jossain kirjapainossa. Kirjapainotkin vaihtavat värimaailoman mutta kalliilla rahalla tietenkin. Voit vaihtaa värijärjestelmän jollain kuvankäsittelyohjelmalla, mutta kuvien koko kasvaa moninkertaiseksi Rgb= kolmivärijärjestelmästä
    cmyk=nelivärijärjestelmään kuvat myös likaantuvat hieman koska tulee musta väri mukaan.
    RGB:ssä musta väri muodostuu komen värin sekoituksesta ja valon kanssa, joten se on aina vähän harmaa.

    • "CMYK tarvitset vain jos painatat työsi jossain kirjapainossa."
      Oikein!

      "Kirjapainotkin vaihtavat värimaailoman mutta kalliilla rahalla tietenkin."
      Väärin. Useat paino toivovat RGB-kuvia jotta voivat muuntaa ne itse CMYKiksi profiilinsa mukaan.

      "Voit vaihtaa värijärjestelmän jollain kuvankäsittelyohjelmalla, mutta kuvien koko kasvaa moninkertaiseksi"
      Täyttä puppua, koko kasvaa n. 20%

      "Rgb= kolmivärijärjestelmästä
      cmyk=nelivärijärjestelmään kuvat myös likaantuvat hieman koska tulee musta väri mukaan".
      Väärin. Oletko kuullut akromaattisesta erottelusta?

      "RGB:ssä musta väri muodostuu komen värin sekoituksesta ja valon kanssa, joten se on aina vähän harmaa."
      Kyllä se musta on ihan sysimusta, jos näyttösi on oikein kalibroitu.


    • laapiskynä kirjoitti:

      "CMYK tarvitset vain jos painatat työsi jossain kirjapainossa."
      Oikein!

      "Kirjapainotkin vaihtavat värimaailoman mutta kalliilla rahalla tietenkin."
      Väärin. Useat paino toivovat RGB-kuvia jotta voivat muuntaa ne itse CMYKiksi profiilinsa mukaan.

      "Voit vaihtaa värijärjestelmän jollain kuvankäsittelyohjelmalla, mutta kuvien koko kasvaa moninkertaiseksi"
      Täyttä puppua, koko kasvaa n. 20%

      "Rgb= kolmivärijärjestelmästä
      cmyk=nelivärijärjestelmään kuvat myös likaantuvat hieman koska tulee musta väri mukaan".
      Väärin. Oletko kuullut akromaattisesta erottelusta?

      "RGB:ssä musta väri muodostuu komen värin sekoituksesta ja valon kanssa, joten se on aina vähän harmaa."
      Kyllä se musta on ihan sysimusta, jos näyttösi on oikein kalibroitu.

      Ei painot pelkästään vaihda värimaailmaa, kuten amatöörit tekee, että RGB --> CMYK ja SAVE. Kuvan sävyjä muutetaan siten, että ne ovat mahdollisimman hyvät juuri sille painomenetelmälle ja paperille jne!!!!! Monikop teistä tietää, mitä on värin alta poisto? Jos haluaa painetuista kuvista hyviä, kannattaa se jättää AMMATILAISILLE. Liian usein näkee lehdissä mainoksia, joissa on ihan itte tehty kuvat.

      Eivät värit likaannu mustan takia, vaan koko väriavaruuden muututtua. Näytön näyttämä CMYK vain jäljittelee sitä. Toki amatöörien tekemissä kuvissa mustaa on liikaa kautta skaalan. Sen tehtävä on lähinnä piirtää erittäin tummia kohtia, ei varjostaa esim iholla.

      RGB:n musta tulee siitä, kun VALOA ei tule ollenkaan. Valkoinen puolestaan, kun valkoisen valon osia tulee yhtä paljon.

      Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutten jaksa. Eniten harmittaa, kun asioista mitään tietävät tulevat kertomaan, miten ne asiat on. Tai siis luulevat olevan. Tämä ei koske "laapiskynäilijää".


    • hitum kirjoitti:

      Ei painot pelkästään vaihda värimaailmaa, kuten amatöörit tekee, että RGB --> CMYK ja SAVE. Kuvan sävyjä muutetaan siten, että ne ovat mahdollisimman hyvät juuri sille painomenetelmälle ja paperille jne!!!!! Monikop teistä tietää, mitä on värin alta poisto? Jos haluaa painetuista kuvista hyviä, kannattaa se jättää AMMATILAISILLE. Liian usein näkee lehdissä mainoksia, joissa on ihan itte tehty kuvat.

      Eivät värit likaannu mustan takia, vaan koko väriavaruuden muututtua. Näytön näyttämä CMYK vain jäljittelee sitä. Toki amatöörien tekemissä kuvissa mustaa on liikaa kautta skaalan. Sen tehtävä on lähinnä piirtää erittäin tummia kohtia, ei varjostaa esim iholla.

      RGB:n musta tulee siitä, kun VALOA ei tule ollenkaan. Valkoinen puolestaan, kun valkoisen valon osia tulee yhtä paljon.

      Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutten jaksa. Eniten harmittaa, kun asioista mitään tietävät tulevat kertomaan, miten ne asiat on. Tai siis luulevat olevan. Tämä ei koske "laapiskynäilijää".

      Alkuperäiseen viestiin on jo vastattu oikein ja ytimekkäästi.

      Mutta täällä sitä vaan "nuoremmat painajat" yhden viikon työharjoittelukokemuksella latelevat kaikki painotermit, jotka vanhempi painaja on heille Heidelbergin vieressä kahvitauolla kertonut.

      Sillä lailla...


    • laapiskynä kirjoitti:

      "CMYK tarvitset vain jos painatat työsi jossain kirjapainossa."
      Oikein!

      "Kirjapainotkin vaihtavat värimaailoman mutta kalliilla rahalla tietenkin."
      Väärin. Useat paino toivovat RGB-kuvia jotta voivat muuntaa ne itse CMYKiksi profiilinsa mukaan.

      "Voit vaihtaa värijärjestelmän jollain kuvankäsittelyohjelmalla, mutta kuvien koko kasvaa moninkertaiseksi"
      Täyttä puppua, koko kasvaa n. 20%

      "Rgb= kolmivärijärjestelmästä
      cmyk=nelivärijärjestelmään kuvat myös likaantuvat hieman koska tulee musta väri mukaan".
      Väärin. Oletko kuullut akromaattisesta erottelusta?

      "RGB:ssä musta väri muodostuu komen värin sekoituksesta ja valon kanssa, joten se on aina vähän harmaa."
      Kyllä se musta on ihan sysimusta, jos näyttösi on oikein kalibroitu.

      Akromaattinen erottelu... mitä sinä oikein selität. Akromaattinen erottelu nimenomaan korvaa harmaita CMY alueita K.lla (mustalla osavärillä).
      Tapaa kutsutaan myös GCR.ksi eli harmaakomponentin poisto.

      Tapa jota saatat tarkoittaa (mahdatkohan itsekään tietää) on UCR eli alivärin poisto. Tässä tavassa mustaa (K) käytetään vain kuvan kaikkein tummissa osissa.

      Näissä kummassakin tavassa on kuitenkin haasteellista tummien alueiden sävytoisto koska se perustuu mustan värin käyttöön.

      Niin ja sitten on tietenkin luurankomusta...

      Jep eli nyt poijjaat (sinä ja hitum) lisää vapaata yläasteelta ja takaisin painokoneen viereen, jos vaikka tällä viikolla kiltti painaja setä puhuisi värierottelusta hiukan lisää...


    • justus kirjoitti:

      Akromaattinen erottelu... mitä sinä oikein selität. Akromaattinen erottelu nimenomaan korvaa harmaita CMY alueita K.lla (mustalla osavärillä).
      Tapaa kutsutaan myös GCR.ksi eli harmaakomponentin poisto.

      Tapa jota saatat tarkoittaa (mahdatkohan itsekään tietää) on UCR eli alivärin poisto. Tässä tavassa mustaa (K) käytetään vain kuvan kaikkein tummissa osissa.

      Näissä kummassakin tavassa on kuitenkin haasteellista tummien alueiden sävytoisto koska se perustuu mustan värin käyttöön.

      Niin ja sitten on tietenkin luurankomusta...

      Jep eli nyt poijjaat (sinä ja hitum) lisää vapaata yläasteelta ja takaisin painokoneen viereen, jos vaikka tällä viikolla kiltti painaja setä puhuisi värierottelusta hiukan lisää...

      Joka paikassa riittää väsähtäneitä "ammattilaisia", joilla on ihan älytön pätemisen tarve. Kun niitä ei kukaan kuuntele duunissa, ne tulee tänne muka isottelemaan.

      Minä en olekaan mikään painosalin duunari. Allalla kyllä on kertynyt vuosia reilut 15, joten ihan turhaan pullistelet ja pojittelet. Minä vaan olen jo paljon pidemmällä kuin sinä enkä enää haise painovärille.


    • hitum kirjoitti:

      Joka paikassa riittää väsähtäneitä "ammattilaisia", joilla on ihan älytön pätemisen tarve. Kun niitä ei kukaan kuuntele duunissa, ne tulee tänne muka isottelemaan.

      Minä en olekaan mikään painosalin duunari. Allalla kyllä on kertynyt vuosia reilut 15, joten ihan turhaan pullistelet ja pojittelet. Minä vaan olen jo paljon pidemmällä kuin sinä enkä enää haise painovärille.

      Ajattelin lainata vähän tekstiä aiemmasta viestistäsi...ethän pahastu.

      Jos haluaa painetuista kuvista hyviä, kannattaa se jättää AMMATILAISILLE. Liian usein näkee lehdissä mainoksia, joissa on ihan itte tehty kuvat.

      Tämähän on virkeän ja viriilin AMMATTILAISEN, ei pätemisentarvetta potevan henkilön puhetta.

      Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutten jaksa. Eniten harmittaa, kun asioista mitään tietävät tulevat kertomaan, miten ne asiat on. Tai siis luulevat olevan. Tämä ei koske "laapiskynäilijää".

      Olen tosiaan pahoillani, oletin viestistäsi että olet painoammattilainen joka nuoruuden innolla jakaa osaamistaan. Mutta nyt kun kerroit tomivasi kauempana painokoneiden musteiden maailmasta (ja toimineesi siellä kauan), ymmärrän täysin miksi ammattiylpeytesi koki kolauksen viestistäni.

      Joka paikassa riittää väsähtäneitä "ammattilaisia", joilla on ihan älytön pätemisen tarve. Kun niitä ei kukaan kuuntele duunissa, ne tulee tänne muka isottelemaan.

      Katsoppa hitum peiliin... onko silmäpussit.


    • laapiskynä kirjoitti:

      "CMYK tarvitset vain jos painatat työsi jossain kirjapainossa."
      Oikein!

      "Kirjapainotkin vaihtavat värimaailoman mutta kalliilla rahalla tietenkin."
      Väärin. Useat paino toivovat RGB-kuvia jotta voivat muuntaa ne itse CMYKiksi profiilinsa mukaan.

      "Voit vaihtaa värijärjestelmän jollain kuvankäsittelyohjelmalla, mutta kuvien koko kasvaa moninkertaiseksi"
      Täyttä puppua, koko kasvaa n. 20%

      "Rgb= kolmivärijärjestelmästä
      cmyk=nelivärijärjestelmään kuvat myös likaantuvat hieman koska tulee musta väri mukaan".
      Väärin. Oletko kuullut akromaattisesta erottelusta?

      "RGB:ssä musta väri muodostuu komen värin sekoituksesta ja valon kanssa, joten se on aina vähän harmaa."
      Kyllä se musta on ihan sysimusta, jos näyttösi on oikein kalibroitu.

      Kuinkahan moni paino on laatinut itsellensä väriprofiilit itse. Kyllähän ne käyttävät näitä yleisiä eurooppalaisia väriprofiileita. Jos olet painaja sanon sinulle, että asiakkaat valitsevat aina värit ja niiden sävyt eikä paino. Me ammattitaittajat ja kuvantekijät olemme sille asialle aika nöyriä poikia. Värihä ei ole mikään absoluuttinen käsite, koska väriähän ei ole olemassakaan. Jos laitat punaisen värin selkäsi taakse et pysty selittämään kenellekkään mikä on punainen. Sillä ei ole minkäänlaisia jakso tai värähtelylukuja tai edes lämpöarvoja. Menen taideteollisen korkeakoulun värimaailmakursseille niin tiedät kuka puhuu höpöjä ja kuka ei.


  • En lukenut muita kommentteja, mutta olet sinä idiootti. Tulla nyt "huutamaan" asiasta mistä et mitään tiedä!

    Käy ihan ensiksi kirjastosta lainaamassa väri- ja valo-oppia. Jos sullakin vähän valottuis!

    • sinahan se holmo taalla olet...
      pitiko alkaa riehumaan,,ota iisisti mies.


  • Se on viime kädessä painajasta kiinni, minkälainen lopputulos on. Jos painaja viitsii katella vedosta,hän voi painokoneen säädöillä pelailla aika paljon.

  • Voisiko joku ammattilainen helpottaa meidän amatöörien urakkaa ja antaa vähän neuvoa kuinka ja millä työkaluilla olisi helpoin ja nopein tapa hoitaa homma? Siis muuntaminen RGB:stä CMYK:iin ilman että kuva näyttää mustalta, likaiselta, siinä on oikea väriprofiili ym.? En tarkoita että kaiken pitäisi olla viimeisen päälle. Siihen tarvitaan ammattilainen. Mutta kaikilla pienyrittäjillä kun ei ole varaa palkata ammattilaista aina kun haluaa ilmoituksen lehteen.

    • Millä vaihdat värijärjestelmää?
      Jos vaihdat Photoshopilla niin valitse kuva, tila, ja sieltä värimaalima CMYK. Voit myös kuva, säätö käyristä tarkistamassa ettei musta ole aivan tukossa tai valkoinenpää aivan puhki.
      eli muutama prosentti valkoista ylöspäin ja mustaa alas. Lukitse kuitenkin kuva, säädöt , käyrät välipisteet janoista ettei ne ala pursuilla minne vaan. Myöskin kuva säädöt kirkkaus/kontrastista hieman vaalennat kuvaa ja lisäät kontraastia hieman. Jos nämä eivät toimi on homma ammattilaiseten heiniä. Eli alkuperäinen kuva on liian tumma tai muuten huonosti kuvattu.


    • tietävä kirjoitti:

      Millä vaihdat värijärjestelmää?
      Jos vaihdat Photoshopilla niin valitse kuva, tila, ja sieltä värimaalima CMYK. Voit myös kuva, säätö käyristä tarkistamassa ettei musta ole aivan tukossa tai valkoinenpää aivan puhki.
      eli muutama prosentti valkoista ylöspäin ja mustaa alas. Lukitse kuitenkin kuva, säädöt , käyrät välipisteet janoista ettei ne ala pursuilla minne vaan. Myöskin kuva säädöt kirkkaus/kontrastista hieman vaalennat kuvaa ja lisäät kontraastia hieman. Jos nämä eivät toimi on homma ammattilaiseten heiniä. Eli alkuperäinen kuva on liian tumma tai muuten huonosti kuvattu.

      Kiitokset avusta.

      Joo, Photoshop 7 löytyy ja vektorit hoidan freehandillä. Lähinnä painojen ja oman väriprofiilin kanssa on epäselvää. Eli kun määritän väriprofiilin (ICC?) niin se määritetään ainoastaan käytettävään ohjelmaan vai vaikuttaako tuo käyttöjärjestelmätasolla (siis muuntaako gamman ja väritasot vai onko se aina vain silmällä katsottava ja käsin säädettävä?) Kun tulostan PDF:ää niin pitääkö myös distillerissä olla painon väriprofiili vai hoitaako jo itse ohjelmaan (josta tulostan)määritetty profiili homman?

      Kun minulla on tässä työn alla esite mikä olisi tarkoitus painaa ja täällä toimistolla tuolla nurkassa nököttää CMYK lasertulostin. Kun muunnan esitteessä olevan valokuvan cmyk väreihin photoshopissa ja tulostan sen photoshopista, tuloste on ihan priima. Kun taas importtaan kuvan freehandiin ja tulostan koko esitteen valokuva näkyy ikäänkuin ylivärikkäänä. Missä kohtaa menee pieleen? Voinko silti luottaa siihen että cmyk värit tulevat painosta sellaisina kun ne photoshopissa olivat?


    • Amatööri kirjoitti:

      Kiitokset avusta.

      Joo, Photoshop 7 löytyy ja vektorit hoidan freehandillä. Lähinnä painojen ja oman väriprofiilin kanssa on epäselvää. Eli kun määritän väriprofiilin (ICC?) niin se määritetään ainoastaan käytettävään ohjelmaan vai vaikuttaako tuo käyttöjärjestelmätasolla (siis muuntaako gamman ja väritasot vai onko se aina vain silmällä katsottava ja käsin säädettävä?) Kun tulostan PDF:ää niin pitääkö myös distillerissä olla painon väriprofiili vai hoitaako jo itse ohjelmaan (josta tulostan)määritetty profiili homman?

      Kun minulla on tässä työn alla esite mikä olisi tarkoitus painaa ja täällä toimistolla tuolla nurkassa nököttää CMYK lasertulostin. Kun muunnan esitteessä olevan valokuvan cmyk väreihin photoshopissa ja tulostan sen photoshopista, tuloste on ihan priima. Kun taas importtaan kuvan freehandiin ja tulostan koko esitteen valokuva näkyy ikäänkuin ylivärikkäänä. Missä kohtaa menee pieleen? Voinko silti luottaa siihen että cmyk värit tulevat painosta sellaisina kun ne photoshopissa olivat?

      Vaikka tietävän vastaus periaatteessa sisältää oikeita osasia, on asia hieman laajempi kuin hän viestissään kertoi. Profiiliin kääntö edellyttää aina tietoa myös ohjelman tämänhetkisistä väriasetuksista ja siitä mikä CMYK -profiili halutaan käyttöön ja miten kääntö tehdään.

      Ongelma jonka tietävä aiemmassa viestissään RGB -mustan muuttumisesta tummanharmaaksi on hyvä esimerkki miten kuva voi muuttua käännettäessä profiilista toiseen.

      Värienhallinta asiakokonaisuutena on erittäin laaja joten sen oppiminen ei voi mitenkään tapahtua tällaisessa viestiketjussa.Tämän vuoksi suosittelen kääntymistä painotalon puoleen kysymyksellä josko he tekisivät CMYK -käännön painettavaan työhön. Työstä aiheutuvat kustannukset ovat kohtuulliset suhteessa saavutettuun etuun lopullisen painotyön näyttävyydessä.

      Mikäli haluaa oppia värienhallinnan perusteet, eri oppilaitokset järjestät koulutuksia joissa värienhallintaa käsitellään jonkin ammattiohjelman kautta tai itsellisenä asiakokonaisuutena. Tällaisesta koulutuksesta saisit varmasti peruskäsityksen värienhallinnan toiminnasta...


    • Amatööri kirjoitti:

      Kiitokset avusta.

      Joo, Photoshop 7 löytyy ja vektorit hoidan freehandillä. Lähinnä painojen ja oman väriprofiilin kanssa on epäselvää. Eli kun määritän väriprofiilin (ICC?) niin se määritetään ainoastaan käytettävään ohjelmaan vai vaikuttaako tuo käyttöjärjestelmätasolla (siis muuntaako gamman ja väritasot vai onko se aina vain silmällä katsottava ja käsin säädettävä?) Kun tulostan PDF:ää niin pitääkö myös distillerissä olla painon väriprofiili vai hoitaako jo itse ohjelmaan (josta tulostan)määritetty profiili homman?

      Kun minulla on tässä työn alla esite mikä olisi tarkoitus painaa ja täällä toimistolla tuolla nurkassa nököttää CMYK lasertulostin. Kun muunnan esitteessä olevan valokuvan cmyk väreihin photoshopissa ja tulostan sen photoshopista, tuloste on ihan priima. Kun taas importtaan kuvan freehandiin ja tulostan koko esitteen valokuva näkyy ikäänkuin ylivärikkäänä. Missä kohtaa menee pieleen? Voinko silti luottaa siihen että cmyk värit tulevat painosta sellaisina kun ne photoshopissa olivat?

      Jos tulostintasi ei ole galibroitu painon profiilien mukaan, et voi olla varma minkälaisina värit painosta ulos tulee. Sinun täytyy vain luottaa minkälaisia Photoshopissa valitsemasi värit voisivat olla.

      Osta väriliuskat niin saat valita CMYK värit numeroarvoilla. Valitset sieltä ja kerrot vielä painolle mitä värejä haluat. Distilleri ei muunna värejä eikä fontteja. Minä ainakin luotan väriliuskoihin kuin häkä.

      Painolla on kuitenkin erinäisiä konsteja ja ohjelmia muutella näitä värejä haluamaasi suuntaan.

      Kun piirrän kuvan itse ja valitsen siihen sopivat värit, kerron aina painolle värien CMYK arvot tai teen niistä erillisen väripaletin Photoshoppiin. Muistettava on, että eri paperilaaadut toistavat värisävyjä hieman eritavalla.

      Näytän aina asiakkailleni väriliuskoista, mitä väriä tavoittelen. Pyydä myös painosta oikovedos, joka olisi mahdollisimman lähellä lopullista työtä. Siintä voit vielä avioida onko värit tukossa tai puhki ja tehdä asianmukaisen korjauksen.

      Jos kuitenkin teet kotikonstein huonoista alkuperäisistä kuvista painotyötä, mahdollisuudet ovat aika pienet onnistua hyvin. Suosittelisin ohjelmien automaattisia korjausmenetelmiä ja hyväksyä työ sellaisenaan.

      Useimmat ihmiset eivät eroita huonoa kuvaa hyvästä. Minäkin saan jatkuvasti kiitosta vaikka työ omasta mielestäni on surkea. Jos teet PDF:n taitto-ohjelma InDesing:ssä voit sielä valita värimaailmamuunnoksen vaikka koko taitolle ja ohjelma tekee sen itse. Yllättävän monelle se menee aivan täydestä.


  • ertyvrtyrty

    • dfgg


    • fhgghf kirjoitti:

      dfgg

      dfghfdgh


Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.